Mikijeve najluđe avanture

MIMA GLE 2 | 48 str.

Sećate li se raskupusanih Mikijevih zabavnika ili almanaha koje ste čitali kad ste bili klinci? Sećate li se priča iz tih stripova? U potrazi za uspomenama na hrpe papira koje izvesno više nikada nećemo držati u rukama, Trondheim i Keramidas nas vode u nesvakidašnje lud i razigran svet Diznijevih avantura. U sukobu sa zlikovacima, u potrazi za blagom izgubljenih civilizacija, u stalnom bestvu od insekata, mamuta, džinovskih letećih gljiva, pa i asteroida - Mikija i Paju snalazi bukvano sve što bi moglo da ih snađe na stranicama tipičnog Mikijevog zabavnika kakvog pamtimo. A kako je sve to stalo u samo jedan album, pitate se?

• Mickey’s Craziest Adventures
    MIMA GLE 2

• Edicija „Disney, Créations originales“ francuske izdavačke kuće Glénat je (za sada) jedinstveni projekat izdavanja autorskih stripova s Diznijevim junacima u albumima nestandardnog i nestandardizovanog izraza i formata, pokrenut 2015. godine. Od do sada izdatih 14 albuma, „Najluđe avanture“ su 2. po redu. (perfekcionisti, nemajte straha – svaki album je zasebna priča, misli se na redosled izdavanja).
  • „Najluđe avanture“ su prvi od dosadašnja dva izleta u Diznijev strip-scenariste Lewisa Trondheima (u ovim krajevima poznatog po delima poput „Tvrđe“, „Kosmonauta budućnosti“, i drugih) i crtača Nicolasa Keramidasa.
  • Njihov drugi album nosi naslov “Pajine najbezbrižnije avanture“ i objavljen je 2018. godine. Konceptualno je gotovo identičan „Mikijevim najluđim avanturama“, te pošto se vrednost tog stripa zasniva upravo na konceptu a ne na samoj priči, apsolutno ništa se ne gubi ako se pročita samo jedan od ova dva albuma. (drugim rečima, čitanje oba albuma može biti dosadno i repetitivno).
  • Klasični Diznijevi likovi koji su upotrebljeni u stripu su Miki, Paja, Baja, šef Buconja, Šilja, Proka pronalazač, Daba, Buldozi, Mini, profesor Einmug, Raja, Gaja i Vlaja, Pluton i Pata.

Čitav džumbus počinje potpuno „slučajnim“ susretom Mikija i Paje na ulicama Patkovgrada, odnosno nedugo potom u kući Proke pronalazača. Blentavom geniju se izgubio svaki trag, a Paja i Miki nekim čudom bivaju smanjeni na veličinu insekta. Dvojac minijaturnih junaka pokušava da se izbavi iz Prokine radionice, u bekstvu od kojekakvih mikro-beštija koje vrebaju po patosu. Problem umanjenja vrlo brzo prerasta u mnogo više zastrašujuću situaciju kada se ispostavi da su isti zlikovci koji su se poigrali s Mikijem i Pajom odgovorni za Prokin nestanak, kao i za nestanak svog novca iz trezora Baje Patka pre toga. Tako „Najluđe avanture“ vrlo brzo hvataju zamah, dobijaju globalne (i šire) razmere, i vode Mikija i Šilju u susret s antičkim civilizacijama, starim prijateljima i neprijateljima, asteroidima, mamutima i dinosaurusima, Atlantidom i površinom Meseca...

Iz navedenog se vidi da se po pitanju same priče zapravo radi o sadržaju ne bogznakolko drugačijem od tipičnog Diznijevog stripa. Ali uprkos tome što se album sastoji od velikog broja strana (82 poglavlja odnosno tabli stripa), fabule i dalje ima neobično mnogo. Čak i u najambicioznijim i najobimnijim Diznijevim pričama koje sam imao zadovoljstvo da čitam, retko kad, ako ikad uopšte, bi postavka i fokus radnje u tolikoj meri varirali, pokrivajući ovako širok dijapazon. I sve to mahnito skakanje iz Bajinog trezora u mikro-svet, pa u džunglu, pa u izgubljeni grad Maja, pa u svemir, pa u Atlantidu, pa gde sve ne...funkcioniše iznenađujuće dobro. Takođe, autori su se svojski potrudili da okupe najrazličitije Diznijeve junake, kojima uglavnom nije mesto skupa. Kada ste poslednji put čitali strip u kom istovremeno figurišu i Miki Maus i Baja Patak, ili da Daba i Buldozi zajedno spremaju neko nedelo? Toga nema čak ni kod Italijana.

Rekao bih da smo malko „prevareni“ time što nam je ova priča prodata kao Mikijeva; npr. u jednakoj meri je prisutan i Paja Patak, te nema nekog posebnog razloga da baš Miki bude glavni junak stripa. To možda i nije za čuđenje s obzirom na to da je čitava ova edicija u početku bila fokusirana na Mikija, a što opet nije loše za nas na ovim (internet-)prostorima, gde se (imam utisak) najviše pažnje posvećuje Patkama (malo promene nije na odmet). Možda zato što glavnina najbitnijih edicija s ovih prostora nosi Mikijevo ime – novine, zabavnici, almanasi i šta sve ne; sve Diznijevo što nam je prošlo kroz ruke je bilo „Mikijev[o nešto]“. Analogno tome, u ovom albumu Miki figuriše samo kao vezivno tkivo, osnovna nit koja nas vodi kroz bezbrojne dogodovštine u kojima učestvuje plejada likova iz Diznijevog stripskog univerzuma. Čitajući ovaj strip, kao da iznova prolazimo kroz celovito iskustvo plovidbe kroz beskrajne šarolike razigrane vode Diznijevog stripa, i ne, ne radi se o pukoj metafori.

Pomenuta prevara ide i (pozamašan) korak dalje - glavni junak ovog albuma nije ni Miki ni Paja nego upravo sam strip, medij kao takav, njegovo fizičko otelotvorenje, papir, one stranice koje još uvek čuvamo po budžacima, ili one koje su zauvek izgubljene. Mikijev almanah, zabavnik stari, novi, čega god se sećate i za čime god vas drma nostalgija za detinjstvom... (budimo jaki sada i oduprimo se porivu za odavno otrcanim lamentiranjem o kišama, trafikama, džeparcu od kog smo kupovali stripove i čitali ih ispod školske klupe!)

Iza pomenuta 82 poglavlja odnosno 82 table stripa se krije odlična fora (koju do sada nisam video u stripu, ali možda se neko već služio takvim trikovima?) koju nam autori otkrivaju već u uvodniku. Stvarni broj odštampanih stranica unutar albuma „Najluđih avantura“ je zapravo standardnih (manje-više) francuskih 44. Sam album stoga predstavlja okrnjenu zbirku sačuvanih stranica sakupljenih iz raskupusanih sačuvanih primeraka fiktivne stare američke edicije „Mickey's Quest“, očigledno koncipirane u maniru stvarnih američkih zabavnika u izdanju Dell Comics ili Gold Key Comics. Kako navode u uvodniku, autori su tobože slučajno - da upotrebimo legendarno opšte mesto - „na tavanu nabasali na kutiju sa stripovima sačuvanima od ko zna kad“, te u ovom albumu objavili faksimile onoga što se od pronađenih stripova moglo spasiti. Stoga, čitalaštvo sada može da uživa u Mikijevim i Pajinim dogodovštinama prelazeći preko druge, četvrte, sedme...pa tako razbacano do poslednje, 82. table stripa koja daje zaključak ove serijalizovane avanture.

Levo, imaginarna edicija „Mickey’s Quest“ odakle potiču istrgnute stranice koje su sakupljene u ovom albumu. Desno, izdanje američkog izdavača Dell Comics, kao primer inspiracije iz stvarnog sveta.

Pa da se vratim na taj tavan koji lepom igrom slučaja omogućava da istaknemo pravu vrednost ovog albuma, načetu par pasusa iznad - nije ovo klasičan omaž našim omiljenim junacima, već omaž našem „drugarstvu“ s njima, koje čuči, i zauvek će čučati negde u pozadini, u malom mozgu, u srcu, gde god. „Najluđe avanture“ su sublimacija čitavog našeg odnosa sa svim pričama koje smo do besvesti iznova iščitavali po [Mikijevim edicijama], bilo gde i bilo kad. Ko voli, može naći i dva različita „nivoa“ omaža: jedan strogo fizički/materijalni i jedan emotivni. Fizički aspekt je očigledan, prizeman...malo je nas koji smo sve svoje Zabavnike/Almanahe ili druge štampane edicije (naravno da se radi o bilo čemu što smo čitali davnih dana, ne samo o Diznijevim stripovima) najpre sakupili, a zatim i sačuvali u kompletu, u dobrom stanju, ili možda i ukoričili kasnije. Ne, korice fale, stranice fale, istrgnute su, iscepane, umašćene rukama štrokavim od bureka, neke možda zgužvane od nošenja po školskim rančevima, od pozajmljivanja... Od trodelne priče nam fali jedna epizoda, a i od neke jednodelne fali početak ili kraj, u zavisnosti od toga koje stranice nismo spasili sudbine koja očekuje nekvalitetni papir i lepak ili heft. Ako su vam nekim čudom neki takvi primerci i dalje pri ruci (meni jesu) – odlično znate na šta sve to dan danas liči, a sigurno se sećate kakvim je sjajem sijalo kad je bilo taze novo na kiosku. Sigurno znate i kako bismo izvesno danas reagovali da nam danas neko pruži takav strip.

Šta je gore, iscepana stranica ili isflekana stranica?

Ali mnogo bitnije od njihovog fizičkog stanja je zapravo kakvu emociju to evocira, na šta liče uspomene na sve to, odnosno kakve detalje i doživljaje vezane za te stripove pamtimo, čega se sećamo manje, čega više, zašto i zašto ne, koji nam je junak draži, koja priča je dobro ostarila, ili koja nije. Više puta sam u stripskim krugovima imao nostalgo-razmene poput: „Seća li se neko one priče kad su Mikija i Šilju zarobili neki džinovski trolovi u planinama?“. Ili: „Znate li ono kad je, kako beše, Šilja pošao na odmor bez super-kikirikija, pa je morao da juri krojača da mu šije vuneno odelo Super-Šilje?“. Ili: „Ono kad je Paja dekintiran izveo Patu u restoran i sebi pravio supu od kečapa“... Šturo ih opisujemo, ali tako ih nekako i čuvamo. Sećamo se aktera priče, sećamo se početka, možda i kraja, nekih karakterističnih elemenata, prizora, smešnih ili strašnih situacija, neočekivanih obrta, možda se jedna priča negde pomeša s drugom, ali u globalu je tu celina, iako prepuna rupa, uz nerazdvojnu emociju koja nas vezuje za jedan kontekst mnogo veći od ushićenja usled čitanja samog stripa. Jedan ovako „iscepkan“ strip-album, u kom figurišu najrazličitiji likovi, doživljaji, dinamike, mesta i situacije, je verovatno najbliža moguća fizička inkarnacija tih naših uspomena na maraton šala, avantura, prepirki i igara iz tog sveta, što samo po sebi u očima nepopravljivog melanholika poput mene uzdiže ovaj strip u nebesa. A ima tu još svačega...

Vratimo li se na samu fabulu ovog stripa, primetio bih da je ovako smeo pristup pripovedanju lako mogao imati nepovoljan konačan ishod, bez obzira na to što je tok radnje u potpunosti linearan. Izostavljanje stranica, preskakanje elemenata radnje, sve je to mogao biti savršen izgovor za besmisleno ili makar smotano pripovedanje, odsustvo ikakvog smisla i slične nuspojave. No, ovde toga nema; da nema povremenih nužno drastičnih promena situacija u kojima se likovi nalaze usled skoka s npr. 17. na 22. tablu, komotno bih kao čitalac imao utisak da radnja teče bez prekida. Najveća zasluga za tako kvalitetno „fragmentirano“ pripovedanje ide dovitljivosti autora da uprkos formi albuma/sveske koncipiraju svaku stranicu kao nedeljnu tablu, koja funkcioniše kao mala (kvazi) samostalna celina unutar šireg narativa. Istovremeno (namerno ili ne), time se na neki način daje omaž neizostavnim klasičarima poput Floyda Gottfredsona i Ala Taliaferra (novinska forma), odnosno pre Paula Murryja ili Carla Barksa (forma sveske). Nasuprot pomenutim Amerikancima, vizuelni identitet odnosno grafički izraz ovog stripa mi je bliži (tačnije, asocira me, ne radi se nužno o istom) izrazu italijanskih autora, s njima karakterističnim manje ili više izvitoperenim, gotovo karikaturalnim formama, obiljem boja i oblika, raznoraznih detalja...

Sadržajem, grafičkim i scenarističkim izrazom, kao i formom dakle - „Najluđe avanture“ predstavljaju jedan pravi i vrlo lepi KUPUS, čiji šareni sastojci daju takav sklad, da jednostavno ne možete da ga zamislite, omirišete, okusite nikako drugačije. Sve je tu, dirljiva ideja, zabavan scenario i prezentacija stranica, predivna tekstura papira, lepe boje i (mestimično preterana) imitacija rastera. Samo još da je iscepana strana zaista iscepana, pa hartija zamiriše na staro, da masna fleka zbilja jeste buđava masna fleka, i to bi zaista bilo – to.

Pomenuvši „fragmentirano pripovedanje“ u redovima iznad, priložio bih još jednu asocijaciju. Strip je formom vrlo blizak filmskoj knjizi snimanja („storyboard“), na koju se može (uprošćeno) gledati kao „redukovani (animirani) film“. Bez sumnje mi ovo pada na pamet zbog Carla Barksa (koji je svoj Dizni-zanat pre stripova pekao na animiranim filmovima!) i njegovog prezira prema animaciji kao „neefikasnoj formi“. Preferirao je strip kao medij u kom je, za razliku od animacije, dovoljno samo da se (valjano) prikažu tačka A i tačka B da bi se uspešno dočarala čitava sekvenca između tačaka A i B. S „Najluđim avanturama“ nam na neki način pruža dodatni stepen takve redukcije – fragmentirani, nepotpuni strip, priča iz segmenata, opet, poput svake sveske i svake stranice koje možda više nisu celovite, i koje nikada nećemo više videti pred očima, ali koje se i dalje čvrsto drže zajedno kroz sećanja na sve prikazane avanture i ludorije, i neku radost koju su te stranice budile u nama u vreme kad nas nije bilo briga ni koji lik je iz Patkovgrada, koji iz Mišjeg grada, koji je iz Barksovog „kanona“ o Patkama, a koji iz nekih tamo škart-priča iz Almanaha. Za opis tog „tavana uspomena“, jednog albuma koji sadrži čitav univerzum priča, je možda najprikladnije pozajmiti poštapalicu od kultnog Doktora: „veći je iznutra“.

Jedan novčić, jedna priča. Pozajmica iz priče „Rudnik novca“ autora Dona Rose.

Greota bi bilo ne skrenuti pažnju na tamniju stranu medalje koju predstavlja ovaj istinski divan album (ne to što nas ovaj album podseća i na sve dimenzije čitalačkog iskustva koje će isto "pojesti vreme" kada se jednog dana izvesno bude desila potpuna migracija od štampanih ka elektronskim medijima). Najpre, ako se ovoga dohvate stariji čitaoci koji nisu kao klinci gutali Diznijanu, teško da će biti oduševljeni konceptom, ako ga čak ne nađu odbojnim (klinci će naravno, naći način da uživaju u albumu kakav god da je). Prava mračna strana će bez sumnje biti vidljiva svima koji iole obrate pažnju na paradoks vrednovanja zamašćene ubuđale hartije u formi luksuzno povezanog strip-albuma odštampanog na najkvalitetnijem papiru. A takav kvalitetan papir želimo onda i za te stare sveščice, ili makar tvrde korice, pun kolor, lepši dizajn, zlatotisak...pa u nedostatku istog se zadovoljavamo jurnjavom za glancerima u zaštitnim folijama, koričenjem, znate već. Paradoks je u raskoraku između akanja stripova čijim junacima i pričama bismo upravo i jedino time udahnuli život za kojim žudimo, i želje da sve to zamrznemo u staklenu teglu u kojoj života nema. Donekle slična ideja je obrađena u Don Rosinom „Rudniku novca (The Money Pit)“, a i uopšte u njegovom delu o Baji Patku koje je zapravo reinterpretacija narativa o Građaninu Kejnu, a koji je pak još jedna u nizu priča o uzaludnoj žudnji za povratkom u imaginarni izgubljeni raj, te za materijalnim objektima koji nas na to podsećaju. Jurnjava za tim predmetima, želja da ih sve sve sakupimo u bunker i spavamo na njima, mučeći se da sastavimo beskonačno veliku slagalicu čija slika je u nekom trenutku prestala da raste...

Jedan od Dell-ovih legendarnih WDCS,
okovan u plastiku, kao nov, da ostane glancer za vek vekova.

Umesto zaključka nudim anegdotu, koja je proizvod lepe igre slučaja (ili sudbine, ko voli). Kraj pisanja ovog teksta mi se poklopio sa završetkom čitanja (auto)biografije režisera/umetnika Dejvida Linča „Soba za snove (Room to Dream)“, gde na samom kraju autor izjavljuje:

Kad bih pogledao bilo koju stranicu ove knjige, mislim, čoveče, to je samo vrh ledenog brega. Toliko toga još ima, još toliko priča. O svakom pojedinačnom danu bi mogao napisati po jednu knjigu, i opet ne bi uspeo sve da obuhvatiš. Nemoguće je zaista ispričati priču nečijeg života, i najviše čemu možemo da se nadamo da ćemo ovime dočarati je vrlo apstraktni „Ružin pupoljak.

Pozajmica iz „Žitija Baje Patka” Dona Rose, koji je pak zajmio iz „Građanina Kejna”.

MIMA GLE 4 Kafa Zombo

• Paka01

7, 6, 8, 7

Mickey's Craziest Adventures je album koji je originalno izašao za francuskog izdavača Glenat, a dio je serije u kojoj se popularni autori stripa okušavaju u pisanju i crtanju Disneyevih junaka. Osim Trondheima, za Glenat su slične naslove radili i Cosey, Loisel i još neki drugi. Sama ideja ovog stripa je skroz simpatična: u uvodniku je navedeno kako su Trondheim i Keramidas na lokalnom sajmu sasvim slučajno naišli na stare stripove imena Mickey's Quest i odlučili su ih reprintati, međutim kako su ti stripovi poprilično stari, neke stranice nedostaju. Sukladno tome, Mickey's Craziest Adventures je, pod navodnike, nepotpuna kolekcija ili reprint tog fiktivnog stripa.

Ideja je super, šta drugo da kažem. Trondheim i Keramidas na ovaj način igraju na kartu nostalgije i pred nas stavljaju strip koji nas podsjeća na stare Disney stripove koje smo čitali kao djeca. Upravo taj fragmentirani način pripovijedanja, zajedno s pokojom uprljanom ili iskidanom stranicom, ostavlja dojam kao da smo i mi sami našli na davno zaboravljene naslove kojih se tek djelomično sjećamo u odrasloj dobi. Što se samog sadržaja tiče, tu već nisam baš oduševljen. Imam dojam kao da je priča u potpunosti stavljena u službu forme, tako da kroz cijeli strip samo pratimo Mikija i Paju kako bezglavo trče od jedne lokacije do druge. Ništa čudno, no mišljenja sam da je Trondheim trebao ovaj naslov razbiti na dvije-tri priče, jer ovako imam osjećaj kao da se osim trčanja i promjena mjesta radnje ništa drugo ne događa. Humor je skroz u redu, ima nekoliko baš dobrih gegova, no ništa što bi se baš posebno pamtilo.

Sve u svemu, simpatična ideja za koju ne mogu reći da je u potpunosti uspjela. Definitivno se to osjeti na samoj priči koja je ili trebala biti dosta kraća ili ponuditi nešto više od čiste akcije.

19.11.2021
    00:26:00 sati