Šuma mutanata

LMS 884/885 | 188 str.

Meteorit pada u šumu Amazone i na istom području nestaje američka znanstvena ekspedicija koju je vodio profesor Parker. Nekoliko mjeseci kasnije, Mister Noa angažira Linda Parker, kći nestalog profesora. Ali takozvana Linda krade piper, a Mister No i Kruger kreću njenim tragom. Na kraju se bore protiv zločinaca Glende i Sinclaira, koji su oteli malu američku ekspediciju profesora Parkera. Ali, osim zločinaca, bore se i protiv čudovišnih životinjskih i biljnih mutacija izazvanih padom meteorita u amazonskoj džungli.

• Šuma mutanata
    MN LIB 67
  • Iščezla ekspedicija
    MN LMS 884
  • Biljke ubice
    MN LMS 885

• La spedizione scomparsa
    MN SR 143
  • La foresta dei mutanti
    MN SR 144
  • Vento di guerra
    MN SR 145

• Izvorno su priče objavljene u periodu između travnja i lipnja 1987., Dnevnik ih je objavio 1990., a Libellus knjigu u listopadu 2014.
  • Luigi Grecchi (1923.-2001.) pisao je scenarije za niz junaka objavljivanih od raznih izdavačkih kuća: Roland Eagle, Forza John, Rocky Rider, Buffalo Bill, Dave Devil, Kid Roy, Lone Wolf, Baby Bang, Yuri Thunderbolt i drugi. Ova Mister Noova epizoda mu je jedini rad za Bonelli kuću, a nakon toga se posvetio znanosti.
  • Nije prvi put da su Mister Nou ukrali piper. Uradio je to ranije El Loco, kao i mladi Santiago.
  • Str. 23 (Libellus), iako nam to Grecchi ne prikazuje, nije teško pretpostaviti da je Glenda, prije negoli je unajmila Mister Noa, uspavljujuće sredstvo u bocu šampanjca injektirala pomoću šprice kroz pluteni čep.
  • Indiosi Suyá brazilski su starosjedioci na području rijeke Xingu. Poznati su po običaju da su nakon braka muškarci probijali donju usnicu i unutra umetali mali drveni disk. Veličina diska se postupno povećavala kako vrijeme prolazi, tako trajno mijenjajući veličinu usne. Kao i mnoga druga plemena u gornjem Xingu, i njih su opustošili bolesti koje su europski istraživači donijeli krajem 19. i početkom 20. stoljeća. Nakon uspostavljanja autohtonog parka Xingu 60-ih godina, i nakon uvođenja organizirane medicinske skrbi u to područje, broj stanovnika je porastao, pa ih danas ima oko tristotinjak. Zajednica Suyá oduvijek je vjerovala u kolektivno dobro. Dijele sve, od vatre, hrane, zemlje, pjesama, predstava, skloništa, odjeće i djece. Dijete odgaja cijela zajednica, a ne samo njihovi biološki roditelji. Njihova imena također imaju puno veću važnost nego što ih ljudi iz zapadnog svijeta pripisuju imenima. Danas većina Suyá žive u jednom selu od oko dvjesto stanovnika, na obalama rijeke Suiá-Miçu.

Nema sumnje da je Grecchijeva ideja usamljenog junaka zaogrnutog pončom i s tankom cigaretom u ustima inspirirana ulogom Clinta Eastwooda u Leoneovoj “dolarskoj trilogiji“, a kojeg je Grecchi u suradnji s Fernandom Fuscom stvorio 1968. za izdavačku kuću Universo. Kod nas je Lone Wolf objavljivan u ediciji Lunov magnus strip kao dodatni strip puno poznatijem Kitu Telleru, i to negdje od broja 426 do broja 726, i nešto malo u Zlatnoj seriji. Grecchija pamtim i po njegovoj jedinoj suradnji za Bonellija s ovom pilotovom epizodom. Ne zato što je epizoda vrhunska, daleko od toga, već zbog elemenata uklopljenih u radnju, a koji su atipični za ovaj serijal. Fantastični elementi u pilotovim pričama i nisu česta pojava. Nešto je malo oko toga Castelli prtljao, Sclavi je daleko uspješnije obradio nekoliko priča na tu temu, a čak i veliki Guido Nolitta posvetio je tek dvije pilotove priče tome žanru, a jedna od njih je o mutacijom promijenjenim divovskim kornjašima u zabiti Selva Prete.

Nakon pročitanog Grecchijevog uratka komotno mogu napisati da je to moglo biti urađeno i bez radijacijom promijenjene opasne flore i faune. Ostao sam dojma da su oni sasvim nepotreban dodatak ovoj priči jer je radnja bazirana na nekoliko upečatljivih negativnih likova, a Grecchi odlično manipulira tim likovima uvodeći ih pravovremeno u zaplete, radeći odlične preokrete, tako stvarajući dramatiku. U prošloj je epizodi Mister No strojnicom tamanio zloglasne Thugse, dok se u ovoj sukobljava s kriminalcima, ali i divovskim šišmišima i biljkama ljudožderima. Upravo te beštije, rezultat mutacije izazvane radijacijom meteorita koji je pao u amazonskoj džungli, najslabiji su dio ove priče, po meni apsolutno suvišne. Mogao je to Grecchi odraditi tako da znanstvena ekspedicija koja je krenula u džunglu kako bi pronašla ostatke meteorita biva napadnuta od strane domorodaca, koji mjesto pada drže svetim i ne dozvoljavaju strancima pristup. Naravno da je takav pristup klasični klišej, ali tim manevrom izbjeglo bi se uplitanje nesretnih i bespotrebnih, mutacijom promijenjenih kreatura.

Glavni negativci Sinclair i Glenda, pandan zloglasnom odmetničko ljubavnom paru Bonnie i Claydeu, opljačkali su kolumbijsku banku. U pokušaju da prijeđu granicu sukobljavaju se s policijom i završavaju u džungli s ortakom i vodičem Jairom, i tu prvi put vidimo divovskog šišmiša, a potom Grecchi radi nagli rez i seli radnju u Manaus, pet mjeseci kasnije. Pojavljuje se Linda Parker s namjerom da unajmi Mister Noa kako bi pronašao njenog oca, profesora Parkera, koji je s malom grupom američkih znanstvenika nestao na području pada meteorita. Međutim, Linda drogira pilota, krade piper i odlazi u nepoznatom smjeru. Ovaj neočekivani zaplet tek je jedan u nizu do kraja priče, a moram priznati da ih je Grecchi dobro osmislio i pravovremeno ubacivao. Još jedan neočekivan potez radi uvođenjem Krugera u priču. Zašto neočekivan, pobogu? Pa zato jer se Kruger znao pojaviti u nekim pričama već na početku, ali scenaristi nisu uvijek iskoristili puni potencijal koji nudi ovaj zanimljivi lik pa su ga često znali ostaviti po strani. Grecchi to ne radi, već mu daje aktivnu ulogu.

Stavljajući naše junake u ulogu petparačkih detektiva (jedan njuška po novinskim arhivima, drugi upotrebljava stari trik s blokom i olovkom), otkriva nam iduću destinaciju-Tauapecaca. Ovdje, pak, predstavlja nam jedno neobično pleme. Indiosi ko' Indiosi rekli bi, ali ovi su specifični po drvenim pločicama u donjoj usni, ali i po okrutnosti koju pripremaju svojoj zarobljenici Lindi Parker. Ovdje nam Grecchi servira niz interesantnih zapleta razotkrivajući identitet Linde i uvodeći neke nove likove u priču, ali mi postupci jednog od njih ne idu u glavu. Ovaj dio priče temelji se na Jairovoj ucjeni ortaka Glende i Sinclaira, ali nikako ne mogu razumjeti taj njegov ucjenjivački obrat, pogotovo jer je u igri puno veće bogatstvo - golemo nalazište zlata.

Ako izuzmem meni nelogičan dio s ucjenom, ostatak radnje Grecchi je dobro napisao, iako ima nekoliko situacija koje razvodnjuju radnju. Otkrivamo tko je u stvari kradljivica pipera i zašto je izvedena šarada sa zamjenom uloga, a pojavljuje se i prava Linda Parker. Naši junaci i Linda kreću tragom nestale ekspedicije, a ovdje priča vrvi dobrom akcijom. Dolazi do sukoba s kriminalcima koji su zatočili članove ekspedicije u svrhu prljave rabote-koriste ih kao radnu snagu pri crpljenju zlata iz pećine. Neke od karakteristika ove priče su mutirani šišmiši i biljke mesožderke, a iako se ne pojavljuju pretjerano puno i to malo bilo je dovoljno da mi pokvari jednu solidnu akcijsku priču. Kad smo kod tih nesretnih mutiranih beštija, za razliku od Grecchijevih, Nolittine imaju u priči svoju funkciju. On s njima postupno podiže dramatiku radnje, ali i kritizira beskrupuloznog kapitalističkog pojedinca stavljajući divovske kornjaše u prve redove odbrane džungle i ekosistema, dok je Grecchi svoje ubacio tek tako, više kao neki “vau“ efekt, pokušavajući tako jednu klasičnu akcijsku priču podići na razinu znanstvene fantastike. Dao bih ocjenu više priči i scenariju, ali baš zbog tih nepotrebnih mutiranih beštija neću.

MN LMS 878/881 Dobrodošlica u Trinidad

MN LMS 888/891 Vazdušni gusar

8, 6, 10, 8

Prvi i jedini rad Grecchija na serijalu, za jednog prolaznika napravio je sasvim zadovoljavajuću epizodu, koja je ipak nešto slabija i drugačija od onoga što bi se očekivalo na osnovi imena i druge naslovnice. Kao da je planirao napraviti nešto što će se više bazirati na elementima fantastike, i onda se u zadnji trenutak predomislio i skrenuo u drugačije vode. Onako na prvu za usporedbu mi najprije na pamet padne Misterij Selva Prete, ali kada se sve zbroji ispadne da te dvije priče nemaju nekih većih sličnosti, osim eventualno razloga koji je doveo do posljedica. Teško je reći bi li sve bolje ispalo da se radnja više orijentirala na posljedice mutacije, a manje na pljačkaše i njihovu pohlepu. Možda bi najbolja bila podjednaka kombinacija obje navedene stvari, pod uvjetom da scenarij može zadržati pažnju čitatelja u većem dijelu svoga vremena. Što se tiče prvog dijela zanimljivosti je bilo koliko hoćeš, dok se kasnije ona razvodnjava zbog više razloga. Najznačajniji među njima su klišej o slučajnom pronalasku bogatstva, te happy end u kojem svi pozitivci preživljavaju a negativci umiru. Veliki meteorit pada u srce brazilske prašume i nije teško pretpostaviti kakva će se situacija izroditi iz toga. Svejedno je rijetkost na ovom serijalu vidjeti da se na takve postavke ubace pljačkaši banke, pogotovo ne nešto u stilu Bonnie i Clydea. Mister Nou su opet ukrali pajper, sada mu to nije napravljeno ispred nosa kao u epizodi Dječak Santiago, a kradljivac se na kraju nije pokazao pozitivcem. Još jedna sličnost sa prijašnjim slučajem krađe pajpera je zlato kao pokretač takve akcije, samo što je tadašnji Nizzijev uradak po tom pitanju ispao puno ozbiljniji. Nakon Deborah Winter evo još jedne žene koja zna upravljati avionom, a Glenda je ipak puno opasnija bez obzira nalazila se u zraku ili na zemlji. Ne znam da li se radi o propustu u scenariju ili crtežu, ali mi nije jasno kako je Glenda uspjela staviti sredstvo za uspavljivanje u šampanjac, pošto je jasno vidljivo da je boca bila zatvorena sve do trenutka skidanja čepa od strane Mister Noa. I onda je ispalo da Glenda uopće nije ni pila taj šampanjac iako je držala natočenu čašu u rukama kod nazdravljanja... prilično nejasne situacije. Glavno da je Krugeru bio sumnjiv način na koji pajper uzlijeće sljedeće jutro, u protivnom tko zna koliko bi trebalo vremena da krađa bude otkrivena. Misterij postaje sve veći; žena koja se pretvara da ide u potragu za svojim ocem, koristi 2 različita imena i krade avion zbog nekakve ucjene. U svemu tome pojavljuje se poznato ime sa početka, a Jairo prije smrti uspijeva dati smjernice za daljnju istragu. Ta njegova ucjena mi nema previše smisla, ako je već znao kakvo bogatstvo su Sinclair i Glenda pronašli unutar kratera logičnije bi bilo da je za svoju šutnju tražio podjelu njihovog otkrića. Iznos od 20 tisuća dolara je sitnica u usporedbi s time, a kako je već ranije surađivao s pljačkašima sigurno se ne radi o čovjeku koji bi se zadovoljio malim stvarima kada mu je pred nosom nešto puno krupnije. Kako natjerati indiose da odustanu od osvete i oslobode zatvorenika kojemu je bila namijenjena okrutna smrt? Jednostavno ćeš im napraviti veliku uslugu zbog koje će se oni osjećati dužni pa ćeš moći tražiti što god poželiš. Pametno iskorištena situacija sa jaguarom za ostvarenje cilja, iako će Mister No brzo shvatiti kakvoj otrovnoj zmiji je pomogao da izađe iz zamke. Fotografije pronađene u pajperu su ga dodatno zbunile, koliko zbog nevjerojatnih stvari prikazanih na njima, toliko zbog kontakta dviju skupina koje ne bi trebale imati ništa zajedničko. Što bi pljačkaši i zločinci mogli imati od smaknuća jedne znanstvene ekspedicije nego opet nekakvu materijalnu korist. Onaj Rod Clark koji se predstavio kao novinar je smrdio na muljažu odmah čim se pojavio, no ostaje pitanje je li sada napokon došla prava Linda Parker ili se opet radi o prevarantici. Ubrzo se i to otkrilo iako su nepotrebne one scene Clarkovog susreta sa Glendom, sabotiranje pajpera bi bio dovoljan znak da čitatelj shvati o kome se radi. Nakon prisilnog slijetanja radnja pada; sve nekako izgleda prejednostavno, počevši od pronalaska idealnog mjesta za slijetanje, izgradnje splavi za prebacivanje pajpera, pronalaska baze vojnog zrakoplovstva koje obiluje gorivom za opskrbu, pa sve do sukoba sa Sinclairom i njegovim ljudima. Kada god se nalaziš u teškoj i bezizlaznoj situaciji tu je uvijek dinamit da riješi sve probleme, pomoću njega najprije potučeš sve ljudske protivnike, pa zatim i mutirane biljke da si oslobodiš put do cilja. Kada sam već kod mutanata, njih je stvarno bilo premalo s obzirom na svu radijaciju koju je izazvao pad meteorita, ne znam zašto ih je Grecchi uopće uvodio u radnju kada im nije dao više prostora. Iz završnog dijela najbolje je odrađena sudbina Glende, jest da ta sudbina izgleda malo okrutno za jednu ženu, ali opet ne toliko kao što bi izgledala da je recimo završila kao hrana kajmanima. Nalazište zlata unutar spilje, zbog kojeg je nastala cijela ova avantura, je malo isforsirano, kao da se nije moglo izmisliti nešto drugo umjesto takvog previše čestog motiva. Naravno, Mister No i Kruger opet neće profitirati od toga i vjerojatno će se već u sljedećoj epizodi susresti s kroničnom besparicom. Kao po običaju, najveći dobitnik iz svega toga je brazilska vlada, koliko je samo tih otkrića prisvojila u zadnje vrijeme čovjek bi rekao da će građanima Brazila cvjetati ruže barem sljedećih 50 godina. Istina, nitko se ne bi bunio da se nađe na mjestu Parkerovih, 10 % nije za baciti a ako znaš upravljati s njima sasvim sigurno će ti trajati duže nego državi onih 90. A Mister Nou ionako nije potreban novac, taj je rođen pod sretnom zvijezdom pa će nedostatak istog uvijek nadoknaditi na neki drugi način.

Crtež je najbolji dio priče i tu je Diso bio na visini zadatka, od naslovnica mi se više sviđa prva dok je druga nekako nedorečena.

21.01.2020
    00:18:00 sati

6, 7, 8, 8

21.01.2020
    05:33:00 sati

8, 7, 9, 9

21.01.2020
    09:57:00 sati

8, 7, 8, 8

Solidna priča, davno sam ovo čitao, možda realizacija na kraju nije bila baš na nivou prvog dijela, ali sve u svemu nije loše.

21.01.2020
    17:52:00 sati

4, 4, 9, 10

Previse dosadno za epizodu cija glavna naslovnica obecava fantasticnu pricu u kojoj divovske biljke napadaju Mr. Noa i Krugera.  Akcije ima vrlo malo, i samo na djelicima, veoma rijetko, vidimo napade onih velikih sismisa i ove biljke, koja izgleda kao da je izletila iz Zagorove "Zelena Opasnost" epizode.  Diso je dobro svoj pos'o uradio ovdje, ali njegov stil pati od lijenog Grecchijevog scenarija, koji ne ispunjava ni malo toga cega obecava na naslovnicama.  Stavise, pri sredini i kraju druge sveske ocekivao sam puno vise akcijskih momenata, ali na zalost dobio sam samo osrednje susrete sa lopovima koji, po hiljaditi put, samo upere pistolj, ali nikad ne pucaju.  Meh.  Prva naslovnica je vrlo dobra, ova druga - i glavna - je samo ok.

21.01.2020
    19:45:00 sati

6, 5, 8, 7