Sjena koja ubija

MN LBNP 5/6 | 192 str.

Mister No i Kruger vodiči su filmskoj ekipi u bujnu vegetaciju amazonske prašume. Njihov plijen kamerom je onça negra, a tragom crnog jaguara kreće i bogati Francis Way, čija žena ima ljubavnu aferu s glavnim lovcem Rodrigom. Ali, kako će se brzo pokazati, crna sjena koja ubija je nešto puno veće i opasnije od jaguara, a u jednoj dramatičnoj noći, u lovu na smrtonosnu sjenu, Way naplaćuje račun Rodrigu.

• Sjena koja ubija
    MN LBNP 5
  • Duga noć
    MN LBNP 6

• L'ombra che uccide
    MN MNLNA 10
  • La lunga notte
    MN MNLNA 11

• Priče su u Italiji objavljene u travnju i svibnju 2020. godine, Libellus ih je objavio u srpnju i rujnu 2020. godine.

Michele Masiero napisao je scenarij prvog broja novih avantura Mister Noa i tako ga prenio u novu eru objavljivanja nakon 13 godina izbivanja. Taj projekt je poznat pod motom Mister No Nove pustolovine, a Masiero, Mignacco i Colombo vraćaju nam pilota u njegovoj klasičnoj dimenziji koja ostaje ograničena na nas stare čitatelje koji smo razvoj Mister Noa pratili od njegovih začetaka. Nekoliko mjeseci prije novih pilotovih avantura Masiero je objavio Mister No Revolution, posvećen mladom Jerryju Drakeu, davši tako svježinu i novu perspektivu Nolittinom antiheroju. Ovaj miniserijal, s druge strane, pokušao je pridobiti nove čitatelje dajući im ono što je klasični Mister No oduvijek nudio nama, starim čitateljima: avanturu, humor i akciju. Naravno, suživot dviju duša; one klasične Mister Noove u Novim pustolovinama i inovativne u Revoluciji je Masierovo rješenje za oživljavanje još uvijek intrigantnog lika koji u ova dva projekta balansira između nostalgije prošlosti i modernog, kako u pristupu scenariju, tako i u crtežima. No atmosfera, ona prava, kako na grafičkoj tako i na narativnoj razini, s amazonskom prašumom, Manausom i likovima koji ispunjavaju priče i vraćaju nam duh jednog vremena nalazi se u Novim pustolovinama koje sasvim dobro definiraju ono što nam Mister No još ima za reći.

U jednom je videu Luigi Mignacco otkrio kako se razvijao plan povratka Mister Noa nakon predugih 13 godina bez njega. U početku je trebala postojati samo jedna velika avantura završena s devetom pričom (recenzija), zatim je dodana ova dvodijelna amazonska avantura, pa jednodijelna naslova „Sablasni cangaceiro“ i dvodijelna naslova „Misterij Calçoenea/Posljednja obmana“, a koja sadrži i kratku priču od dvadesetak stranica naslova „Pustolovina“. Tu miniserijal staje, očito u nadi svih nas da će se nastaviti jer je Mignacco posljednju stranicu te priče završio znakovitim epilogom-Mister Noovim riječima koje imaju veliki emocionalni utjecaj na sve nas dugogodišnje čitatelje jer je nabijen s dva kontrastna osjećaja: melankolijom i nadom. Melankolija naslućena u Mister Noovim riječima koje impliciraju na ponovnu odvojenost, ali i nadu da će se opet vratiti i završetak je koji me podsjetio na završetak serijala 2009. godine, a Mignacco navješćuje još jednu priču podijeljenu u tri epizode, priču koja će se vjerojatno otvoriti još jednom evokativnom naslovnicom Fabija Valdambrinija. Do tada uživajmo u ovim avanturama.

Mogu vam reći da uživam u povratku Mister Noa jer se Nolittin antijunak vratio u svoj izvorni oblik i doba nakon Masierovog Revolutiona. Potonji je smješten u burne 60-e, između Beat generacije, epidemije heroina i prljavog rata u Vijetnamu. Bila je to varijanta izvornog antijunaka koji je otišao u Amazoniju nakon Drugog svjetskog rata i koji je izlazio od lipnja 1975. do prosinca 2006. Nakon 13 godina uigrana scenaristička i crtačka ekipa vratila nam je pilotov izvorni duh. Nakon Masierovog uvoda s prvom pričom, scenarijsku palicu preuzima prokušani Luigi Mignacco, a spomen na njega u meni budi dvojake osjećaje. U Zagorovom ga serijalu ne volim, a u pilotovom mu odajem zasluženo priznanje. Uostalom, prva priča koju je napisao za serijal kamen je temeljac Mister Noa: avantura Letećih tigrova u kojoj nam govori o Jerryjevim prvim pilotskim akrobacijama, odlasku u rat i dramatičnom dobivanju nadimka pod kojim je poznat. Naravno, teško je bilo nakon Nolittinog odlaska održati odličan kontinuitet priča, sav teret pao je većinom na Mignaccova pleća, a kako se snašao, nek' svatko prosudi sam. Bitno je da nam se Mister No vratio, u ovoj priči egzotične avanture s primjesama noira.

Prvi broj Mister Noa, jednostavno naslovljen po glavnome junaku, bio je eksperimentalan i ispipavao je teren, kao da Sergio Bonelli još nije znao kako pravilno usmjeriti tog antiheroja koji je zaglavio u pedesetim godinama negdje bogu iza nogu u Amazoniji. U pričama koje su uslijedile Sergiova neodlučnost je sve više ustupala mjesto čudesnoj ravnoteži akcije, humora, egzotike i avanture koja je definirala kako sam serijal, tako i karakter Mister Noa. U nizu priča u serijalu postoji taj specifični Mister Noov duh i želja za avanturom na egzotičnim mjestima i upoznavanjem lokalnih kultura, sve usredotočeno na život u džungli. Bujna čudesna priroda, divlje i opasne životinje, domoroci, kojekakvi avanturisti, bogataši na odmoru i lijepe žene nezaobilazni su elementi u tim pričama, a upravo su takve priče oduvijek smatrane izvornim Mister Noovim klasicima, poput „Čovjek iz Gvajane“, „Rio Negro“, „Lovci na glave“… Ovu dvodijelnu avanturu također mogu smjestiti pod klasičnu jer sadrži sve elemente zbog kojih smo zavoljeli Mister Noa.

Lov na crnog jaguara, koji je zapravo tigar s crnim krznom, je glavna nit ove priče, no oko ovog vrhunskog predatora koji nam dočarava svu snagu i ljepotu prirode postoji i misterija: kako se do vraga jedan tigar, i to crnog krzna, našao u amazonskoj džungli!? No, to nije sve, oko sudbine crnog tigra isprepletene su sudbine niza likova: Indiosi i njihova želja za osvetom prema životinji koja je ubila jednog od njihovih ljudi i dovodi u pitanje sigurnost ostalih, bogati gospodin Way prožet ljubomorom zbog ljubavne veze između njegove žene i lovca Rodriga, Mister No i Kruger koji na svoj način bez složenih filozofija predstavljaju glas onih koji žele ravnotežu i suživot između čovjeka i prirode, režiserka dokumentarnih filmova Lola Kirkland i njezin pouzdani pomoćnik Oscar Baum traže savršeni kadar, a indioske legende, lovci u potrazi za trofejima, video reportaže za dokumentarne filmove, dekadencija davno prohujalog vremena zlatnog doba trgovine gumom, borbe između čovjeka i životinje, ljubav i izdaja sastojci su ove dobro osmišljene priče.

Lola je redateljica i sa svojim pomoćnikom želi snimiti dokumentarni film o šumskim životinjama. Prati je Mister No, poznavatelj opasnosti koje vrebaju u bujnom zelenilu i poznavatelj kulture lokalnog stanovništva. Uz njega je i Kruger. Na žalost, postoji i bogataš na odmoru, ona specifična gadljiva impotentna vrsta koja puca na sve što se kreće i ubija životinje radi trofeja, no na svu sreću Way se i nije pokazao bog zna kako vještim strijelcem. Tu je i njegova supruga Melanie koja ima ljubavnu aferu s Rodrigom, koji ne propušta nijednu priliku podbosti Waya, a tako je Mignacco odlično uokvirio ovaj ljubavni trokut usred divljine. Lovac koji za račun drugoga lovi egzotične životinje koje će ovaj izložiti u svome raskošnome stanu, a troši mu ženu njemu pred nosom jer je ovaj impotentni papak i slabić. Upravo razvojem takvog odnosa jednostavno znaš da će Way kad-tad naplatiti Rodrigu račun za sve, samo ne znaš kako će i kada Mignacco iskoristiti taj trenutak.

Mignacco je unaprijed znao kojem će crtaču poslati skriptu i u tom smislu pokazuje da se nalazi unutar kože Mister Noa. Zadržat ću se malo na ovome. Koliko god Mignacco opravdano ili ne bio kritiziran, uvijek zna postaviti stvari i fleksibilan je pisac, što dokazuju mnoge priče napisane za mnogo različitih likova (Dylan Dog, Dampyr, Tex, Martin Mystère, Nick Raider, Zagor), ali lik i dimenzija koja mu najviše odgovara je ona Mister Noova-avantura i karakter u jednome. Stoga je Mignacco savršeno pogodio izborom crtača, jer tko bi bio idealniji za jednu avanturu u džungli od legendarnog Roberta Disa! Njega uvijek povezujem s najboljim pilotovim pričama grafički ispričanim u divljini amazonske džungle, a moram se ovdje dotaći i još jedne legende, na žalost pokojne. I Franco Bignotti, naravno, ima uspješnice s pilotovim avanturama u džungli, poput „Pazi, snima se“, ali njegov je stil meni daleko prikladniji za dočaravanje asfalta, gradova, mračnih zakutaka i uličica, kriminalaca raznih fela i krimi noir atmosfere općenito, poput priča „Smrtonosni teret B-24“ i „Otrovna strijela“ i niza drugih, i da nas nije prerano napustio sigurno bi bio uvršten u crtačko osoblje koje je radilo na povratku Mister Noa, jer ona duga avantura od devet priča također u sebi ima elemente koje je Bignotti fantastično znao dočarati.

Ono što osim odličnog crteža veže Disa i Bignottija je uspješno dočaravanje atmosfere iz filmova iz 40-tih i 50-tih godina, a općenito pilotove priče, kao i ove povratničke obiluju tom atmosferom. Dobar scenarij Luigija Mignacca ovdje je pojačan crtežima Roberta Disa za kojeg jedino mogu reći: Kako je dobro vidjeti te opet. 88-godišnji majstor ponovno otkriva svoju mladost u ovome projektu. Doduše nije angažiran kao crtač naslovnica, ta čast je zasluženo pripala Fabiju Valdambriniju, no ionako se Diso nacrtao pilotovih naslovnica u prošlosti. Ovdje je Diso odao počast amazonskoj prašumi i njenoj bioraznolikosti, sa savršenim prikazom divljih životinja i biljaka te dinamičnim akcijskim scenama. Stao je u obranu prirode ušavši u kožu Mister Noa, i ne govori politički korektnim, štreberskim tonom.

U jednom trenutku naši će se junaci zapitati što je ispravno učiniti: ubiti svirepu životinju koja je okusila ljudsko meso i vraća se po još, što predstavlja stvarnu opasnost za domoroce i turiste ili ju uhvatiti i preseliti na neko udaljeno mjesto, gdje ljudska noga još nije kročila? Posredujući između želje lokalnog stanovništva da se zvijer ubije i razmatranja zgodne dokumentaristice Lole koja želi snimiti opasnu zvijer za svoj film i zalaže se za njenu slobodu daleko od ljudi, i boreći se protiv apsurdnih ideja onih koji žele crnog tigra kao lovački trofej, Mister No se našao u nezgodnoj situaciji. Kako će se ovaj intrigantni trokut, a i onaj ljubavni, između Rodriga, Melanie i Waya razriješiti, i kako se crni tigar zatekao u amazonskoj prašumi… E za to nije vam ostavljen izbor nego da pročitate nove avanture starog nam prijatelja.

MN LBNP 1/5 Mister No - Povratak

9, 9, 8, 9

Mister no i ekipa plus filmska ekipa na njihovom terenu, ah, odmah se prisjetim "Okrutnog filmaša', koji je meni u top 10 Pilotovih priča. Ne znam je li u pitanju puka nostalgija za pustolovinama Mister Noa, ali meni je ova edicija 'Novih pustolovina" skroz zadovoljavajuća kvalitetom. Sve je na prilično visokom nivou, u redu, možda su dvije nešto lošije, ali to nije ni toliko važno u odnosu na misiju povratka Pilota, koja je, nadam se, barem utabana prema nečemu.

Može taj Mignacco napraviti kvalitetnu stvar. Vidi se da poznaje Pilotov svijet, a to je meni izuzetno važno kod svakog junaka, poznavati ne samo protagonistu edicije, nego i čitatav popratni svijet, kompletni "background". Dakako da on nije Nolitta,nitko i nije, ali meni u ovoj priči miriše već spomenuto sjećanje na 'Filmaša' pa mi ništa ne smeta, ni onih nekoliko promašenih Disovih vinjeta, ali ovaj projekt nije ni mogao imati crtačku ekipu jednog Dragonera.

Mister No je živ! Meni je to sasvim dovoljno.

17.11.2021
    11:53:00 sati