Asfaltna oštrica

MN LIB 18 | 157 str.

Kompanija United Highways, iza koje stoje bogati američki i brazilski investitori, namjerava izgraditi autocestu kroz Amazoniju kako bi prometno spojila atlantsku obalu i Peru, pa gradi probni dio ceste kroz zabit Selve i upošljava dobro nam znanog pilota. Opis posla mu je sasvim jednostavan; prijevoz putnika koji rade na projektu i uspostavljanje prijateljskih odnosa s domorocima, pokoji mudri savjet, ali uskoro se stvari kompliciraju. Dva predradnika Nolan i Farris, kako bi uštedjeli na vremenu i novcu, odlučuju minirati prirodnu barijeru, skrenuti tok rijeke i tako ubrzati projekt, ali oslobođena voda poplavljuje usjeve i staništa domorodaca koji postaju ratoborni. Mister No po cijenu vlastita života na jedvite jade uspijeva smiriti situaciju, no ubrzo Indiosi iznenada počinju masovno umirati.

• Asfaltna oštrica
    MN LIB 18
  • Probodena džungla
    MN LMS 615
  • Surova zemlja
    MN LMS 616
  • Mister No #6
    MN VCBMN 6

• La lama di asfalto
    MN SR 36
  • Terra crudele
    MN SR 37

• Originalno su priče objavljene u ožujku i travnju 1978. Libellus epizodu objavljuje u srpnju 2008.
  • Četvrta Castellijeva epizoda na pilotovom serijalu. Predstavio nam se epizodom “Odredište Haiti“, a nakon nje “Tajanstveni grad“ i “El Loco“.
  • Ovo je druga priča koju nam je grafički dočarao Vincenzo Monti, a prva je bila “Tajanstveni grad“.
  • Transamazonija je, za razliku iz Castellijeve priče, ipak probijena kroz džunglu u dužini od 4000km, a svečano je otvorena u rujnu 1972.
  • Slovenski plivački ultramaratonac Martin Strel prvi je čovjek koji je preplivao cijelu Amazonu 2007. godine, želeći upozoriti na prekomjerno uništavanje prašuma.
  • Amazonija je najveća svjetska prašuma, a ime je dobila po rijeci Amazoni dugoj 6440km, a rijeka je, sa svojih 10 000 pritoka, vodom najbogatija rijeka na Zemlji. Amazonija zauzima oko 5 500 000 km2, tj. oko trećine južnoameričkog kontinenta. To je ujedno i područje sa najvećom svjetskom bioraznolikošću, sa procijenjenom vrijednošću od oko 390 milijardi stabala podijeljenih u 16.000 biljnih vrsta. Područje prašume proteže se kroz 9 država, najveći dio, oko 60%, je smješteno u Brazilu. Ostale države koje dijele ovo šumsko bogatstvo su Kolumbija, Peru, Venecuela, Ekvador, Bolivija, Gvajana, Surinam i Francuska Gvajana. Ekonomski razlozi su doveli do nekontrolisane sječe šumskih sortimenata, a što je dalje izazvalo probleme kao što su erozija, poplave i klimatske promjene, a ujedno se na taj način uništavaju staništa mnogih biljaka i životinja. U prašumi također žive mnoga domorodačka indijanska plemena.

Amazonija se često naziva “plućima svijeta“. I to s punim pravom, jer 20% kisika proizvede ova tropska kišna prašuma u procesu fotosinteze, a koja zauzima trećinu južnoameričkog kontinenta. Amazonija je ogroman ekosistem s nekoliko milijuna vrsta kukaca, ptica, biljaka, riba, gmazova, sisavaca, a vjeruje se da je u nepristupačnim područjima pravi raj za antropologe zbog neotkrivenih domorodačkih plemena koji egzistiraju u svom svijetu, bez doticaja s civilizacijom.

Sada zamislite da se u ta “pluća“ nesmiljenom žestinom zarije oštrica i ona se krenu braniti ne bi li izbacili iz sebe strano tijelo. Upravo je to Castelli uradio u svojoj trećoj priči na pilotovom serijalu, zario je oštricu kroz brazilski dio amazonske prašume, doduše ne čeličnu, već asfaltnu, ali ništa manje bolnu po sav prašumski svijet koji se pokušava oduprijeti devastaciji svog staništa i načina života. Nije Castelli uradio ništa novo i nepoznato, unatrag stotinjak godina, a naročito od 1970-tih, prašuma je bespoštedno krčena, sječena, paljena i uništavana kako bi se izgradili veliki poljoprivredni posjedi i zemljišta određena za infrastrukturne projekte, a da ne govorimo o drvnom i rudnom bogatstvu koje se nemilosrdno crpi iz nje.

Alfredo Castelli, nakon vudu magije i haićanskih pobunjenika sa seksi i opasnom plavušom kao vođom gerile, nakon CIA-ina poligona atentatora u nedođiji Amazonije, ludog El Loca koji je ukrao pilotov piper i mitraljira ljude kad mu se digne, sada donosi priču o genocidu i ekocidu u koji je upetljan i naš pilot. Castellija pamtimo i po nekoliko priča s predznakom fantastično u Zagorovom serijalu, povratku vampira, Guthruma, Jima Gitare i Supermikea, liku misterioznog Krojača, a ujedno je i tvorac Martyna Mysterea, starog dobrog Martija Misterije iz vanredne LMS edicije s kojim sam zadnji doticaj imao početkom devedesetih. Marti je, uz bok vestern junacima, bio moja obavezna lektira, baš zbog zanimljivog pristupa fantastici i razrade iste u pričama koje su mi ostale u lijepom sjećanju.

Kao i većina priča iz tog ranog pilotovog perioda i ova je otvorena upoznavanjem lokalnih običaja i humorom. Castelli otvara priču slavljenjem života; festivalom, plesom, pjevanjem, radosti i veseljem. Ništa naizgled neobično, ali ti ljudi se, za razliku od naših, vesele 2.11. i Finadosu, Dušnome danu. U narodu se kod nas, doduše dan ranije ukorijenio običaj paljenja svijeća i obilaska grobova najmilijih, kod njih feštom odaju počast mrtvima, bar tako Castelli kaže. Slavljenje koje malo kasnije zamjenjuje pakleni kontrapunkt smrti i devastacije u dubini amazonske džungle. Kontrast života i smrti ovdje je razrađen kroz jednu kompaniju koja upošljava našeg pilota, a cilj joj je pokoriti Amazoniju gradnjom autoceste kroz njeno središte. Castellijeva kritika usmjerena na pojedince poslušnike i njihovoj želji za brzim bogaćenjem i moći ovdje je isprepletena kritikom prema korporacijama koje stvaraju pojedince kao što su Ferris i Nolan, dva beskrupulozna gada koji će u svoju mrežu spletki uhvatiti mladog Selkirka kako bi došli do svog cilja, izgraditi taj komadić asfalta bez obzira na žrtve.

Castelli je u biti uradio jedan moderan vestern kroz zemljopisno povijesnu dislokaciju, osvajanje američkog Divljeg zapada prebacio je u Južnu Ameriku. Dok je kroz srce američkog Zapada sijevnula pruga brzinom munje, od 1862. do 1869. savladano je oko dvije tisuće milja teškog terena povezujući Ohio i pacifičku obalu, skrativši tako vrijeme petomjesečnog putovanja na tjedan dana, ovdje se kroz pluća svijeta probija autocesta, a Alfredo je posegnuo za klasičnom vestern razradom ove priče. Sigurno pamtite brojne filmove, knjige, stripove, ilustracije, u kojima su prikazani Indijanci kako u žaru borbe, na svojim divljim mustanzima jašu kraj vlaka i bjesomučno izbacuju svoje strijele i koplja ne bi li uništili Željeznog konja koji dimi. Castelli, u pokušaju uništenja radnih strojeva koji nemilice uništavaju šumu, ne radi tako dramatičnu situaciju, već simpatičnu i smiješnu, izazvavši euforiju među domorocima kada su uništili prvu “zvijer“. Baš kao što su bijelci pokušali Indijance pridobiti jeftinim tričarijama poput perlica i ogledalaca, ovdje Mister No pokušava pridobiti domorodačko stanovništvo džungle dječjim igračkama helikoptera, bagera i buldožera kako bi ih ostavili na miru. Imamo i biološko ratovanje. U Novom Svijetu, kada su Englezi u Francusko-indijanskom ratu davali pokrivače zaražene malim boginjama kako bi istrijebili njima nenaklonjena plemena, ovdje se namirnice namijenjene domorocima truju iz istog cilja. Naravno, kao i u svakom vesternu, imamo moralno ispravne pojedince koji pokušavaju spriječiti i ispraviti anomalije stvorene srazom civilizacije i domorodačkog načina života, a to su Mister No i inženjer Nicholson. Odličnoj priči u kojoj je pokazao kako neminovno prodiranje civilizacije čeka i najzabačenije kutke svijeta, a čak i romantični pojedinac buntovnik kao što je Mister No može dobiti bitku, ali rat je davno izgubljen, još od vremena Wattovog prvog parnog stroja, Castelli je dodao i prikaz našeg pilota kao antijunaka, u dvoboju s mladim domorocem. Koji bi junak onakav potez izveo da pobijedi protivnika? Niti jedan, eventualno mi pada ne pamet Ken Parker, još jedan netipični heroj svoga vremena.

Kraj kakav nam je stari sentimentalac Castelli prikazao u ovoj priči je ništa drugo doli utopijski. On odbacuje, i ovom pričom osuđuje ondašnju političku i društvenu klimu u Brazilu koja je podržavala deforestaciju prašume. U njegovoj priči, prašuma je uzvratila udarac i pobijedila. Na žalost, u stvarnome svijetu nema tko uzvratiti i Amazonija je izgubila četvrtinu svoje površine, a uništavanje se nastavlja.

MN LIB 17 Bog jaguar

MN LMS 621/623 Plaćenik

8, 9, 8, 9

Odlicna epizoda, i jedna od boljih iz ovog ranog doba. Prica zabavna i mudra istovremeno, sa ozbiljnim temama koje se sastoji od politickih i socijalnih elemenata Juzne Amerike. Bilo je vec slicnih epizoda u Mr. No serijalu, ali od ovakvih dobro uradjenih prica meni nikad ne dosadi. Crtez je prilicno dobar, naslovnice odlicne, a i scenario je odlican. Ima ovdje dosta nezaboravnih scena, kao, na primjer, ona gdje zivotinje umiru u sumi, jednostavno zato sto im se njihovo stanovnistvo skroz naskroz mijenja zbog ove nove ceste u sred njihove djungle. Prica nije pretkartka, niti je preduga; sa samo 165 stranica, bas je ugodna za jedno pravo popodnevsko citanje.
    31.01.2018
    01:01:00 sati

9, 9, 8, 10

31.01.2018
    06:37:00 sati

9, 9, 9, 9

31.01.2018
    09:49:00 sati

9, 9, 9, 9

Lepo. Suma, asfalt.

31.01.2018
    11:26:00 sati
  • Ukupna ocjena 78%

9, 7, 8, 6

Priča nosi ozbiljnu ekološku i edukativno poruku. Klinci, a ne i samo oni mogu puno naučiti iz nje. Zbog svih tih stvari mi je to jedna od dražih Mister Noovih priča.

Malo manje uvjerljiv mi je kraj kada onaj muljator tek tako baca pare u more, a onda je sve ok. Multinacionalna firma više nema novca. Mislim, da u realnom životu ne bi tako išlo.

Jedino naslovnice bi po mome mišljenju mogle biti bolje. Nekako mi se čini, da ne pogađaju poantu priče. Prva ni malo (ona sa đipom).

31.01.2018
    20:07:00 sati

6, 5, 6, 5

Epizodu nisam čitao prije u LMS izdanju.Očekivao sam više. Predvidljiva ekološka drama. Čim upoznajemo likove priče, može se sve zaključiti u kojem će to smjeru ići. Monti mi je puno puno bolji u Texu.

02.02.2018
    10:03:00 sati

9, 9, 9, 10

05.02.2018
    14:11:00 sati
  • Ukupna ocjena 92%

10, 9, 9, 8

Odlicna prica

07.02.2018
    03:04:00 sati
    floki

7, 9, 10, 10

Sama priča nije vrhunska, ali je zato dijalog fenomenalan. S Montijevim crtežom sam se sreo u Texu, zanimljivo mi je vidjeti kako crta bagere.

27.02.2018
    20:20:00 sati

9, 10, 9, 7

Od ovakve ideje ne bih očekivao da će ispasti nešto toliko dobro. Izgradnja autoceste kroz amazonsku prašumu većinom će donijeti standardne probleme sa stanovnicima iste. Ovdje je uz to pridodano još nekoliko sitnica i zanimljivih scenarističkih rješenja da ne ispadne baš sve toliko jednostavno. Mišljenja sam kako je Castelli htio uputiti veliku kritiku društvu zbog narušavanja prirodne ravnoteže, uništavanja biljnog i životinjskog svijeta. Nije pobjegao ni od teme ljudske pohlepe koja je spremna gaziti preko tuđih leševa da zadovolji svoje prljave ciljeve. Kakvu važnost bi za čovjeka trebale imati biljke i životinje kada mu niti život drugog čovjeka nije važan. I Mister No je prelazio preko svega sve dok nisu počele padati ljudske žrtve. Uz svoje zaštitničke sklonosti prema slabijima, ovdje je pokazao i snagu autoriteta od samog početka. To se vidjelo u onoj sceni kada je prekinuo tučnjavu među radnicima, spriječio Ferrisa da puca na Randalla i usput očitao bukvicu ekipi koja je htjela izigravati suca. Randall je njegovo upletanje krivo protumačio i u nekim kasnijim situacijama prigovarao Mister Nou kako uvijek želi ispasti junak. Inženjer Nicholson je rijedak primjer čovjeka koji ima identična uvjerenja kao Mister No, što se toga tiče sve je bilo jasno već kod prvog međusobnog susreta. Mladi kemičar Selkirk mi se nije činio kao netko tko će se okrenuti na negativnu stranu, to me je malo iznenadilo. Jest bio zbunjen i nesiguran u sebe, što je u konačnici mudri Nolan okrenuo u korist svojih ciljeva. Kada je njihova igra razotkrivena opet se potvrdila stara istina kako će moćnici uvijek pokušati pronaći način da postignu ono što žele, ne vodeći računa o potrebama tamo nekih indiosa koji u stvari ni ne traže puno. Kao što Nolan kaže, bijelci trebaju nove zemlje i prirodne resurse, ako makneš jednog doći će drugi koji će se ponašati potpuno jednako. Najbolji dio je odmah nakon toga kada Nolan pokušava podmititi Mister Noa, a ovaj k'o fol prihvati. S obzirom da je na samom početku stripa onaj jeftini prorok predvidio kako će pilot baciti veliki novac u more, bilo je jasno da je to taj trenutak, ali način na koji se to dogodilo je jedna od najboljih scena koje sam vidio. Sve se moglo očekivati, samo ne scena kako jedan pohlepnik kao Nolan baca sanduk sa novcima, kakva majstorska varka.

Monti je ovdje bolji nego na svom prethodnom radu. Ono malo što je uskočio Marraffa se ne primjeti toliko, a i on se dobro uklopio pa se vidi ogromna razlika u odnosu na epizode koje je radio sam. Naslovnice su među lošijima u ovom periodu, druga je u redu, ali prva mi nema puno smisla.

24.05.2018
    21:11:00 sati
  • Ukupna ocjena 41%