Pobunjenici s „Escuala“

MN LIB 23 | 155 str.

Nakon što ga je uragan skrenuo s rute daleko na pučinu, Mister Nou je i piper otkazao poslušnost. Srećom, uspio je sletjeti na neimenovani otočić, ali kvar se ne da popraviti bez dijelova, pa naš junak mora glumiti Robinson Crusoa. Ipak, prava priča počinje tek nakon što našeg pilota spasi posada broda Escualo. Budući da na brodu ubrzo izbija pobuna, naš se pilot našao u još većoj nevolji od one iz koje se upravo izvukao!

• Pobunjenici s "Escuala"
    MN LIB 23
  • Čudovište
    MN LMS 654
  • Pobuna
    MN LMS 655
  • Mister No #7
    MN VCBMN 7

• Minaccia invisibile
    MN SR 45
  • Il ribelli dell' "Escualo"
    MN SR 46
  • Eldorado
    MN SR 47

• Priča je originalno izašla u 02., 03. i 04. mjesecu 1979.
  • Libellus je opet odradio odličan posao u stvaranju privida neprekinutog stripa na stranicama 136 i 137. U originalu tu završava broj 46 i počinje broj 47, dok ova epizoda završava na 23. str. broja 47. Budući da se naslovnica tog broja odnosi na slijedeću epizodu, Libellus je izbjegao ono „nastavlja se“ ubacivši dvije nepostojeće vinjete - na stranici 136 zadnju (uvećani crtež srednje vinjete sa str. 133) i na 137. str. prvu (pretpostavljam uvećani i prerađeni dio druge vinjete s 84. str.). Još su ubacili oblačić i didaskalije, pa je bez računanja ili usporedbe s drugim izdanjima skoro nemoguće to niti primijetiti. Što ti je perfekcionizam! Kapa do poda na tome ekipi iz Libellusa!!
  • Specijalci iz Dnevnika su, pak, izabacili 3 stranice. Zašto i koje - nije ni bitno!
  • Radnja se odvija većinom na Atlanskom oceanu ispred sjeveroistočnih obala Brazila, s tim da naš pilot prisilno sleti na neidentificirani otok u tom dijelu oceana. Na „google maps“ nisam uspio naći otočić koji bi mogao odgovarati mjestu radnje, a budući da scenarist nije Nolitta, vjerojatno i ne postoji. Završni dio priče se odvija u laguni na rijeci Caciporé (Cassiporé) u Brazilu, udaljenoj nekih 90 km južno od granice Francuske Gvajane, odnosno rijeke Oiapoque - koju Mister No prelijeće na prvoj vinjeti ovog stripa i s kojom ova pustolovina i započinje.

Stjecajem okolnosti, ovo mi je već četvrta Missaglina priča koju recenziram u svojoj kratkoj recenzentskoj karijeri. S obzirom da mi baš i nije drag scenarist, čovjek bi pomislio da sam mazohist. Ova epizoda je još jedan dokaz da je Missagli na njegovoj prvoj priči u ovom serijalu veliku pomoć pružao veliki Nolitta (MN LIB 21: U zemlji Morosa). Ovdje nema ni traga tog "nolitijanskog" pripovijedanja i uvođenja čitatelja u priču s raznim samo naoko nezanimljivim temama. Za razliku od te priče, u ovoj Missaglia koristi bombastične ideje kojima razotkriva sve boljke svog zastarjelog načina pripovijedanja, uz velik broj nelogičnosti i nepodudarnosti sa stvarnim činjenicama i mogućnostima realnog svijeta.
Ništa, polako ćemo odraditi i ovu epizodu, koja je imala velik potencijal, odnosno dobru ideju - čak nekoliko njih, ali traljavi scenarij je učinio svoje.

Sam početak nas odmah uvodi u akciju. Nalazimo Mister Noa na nebu, pri povratku s Karipskog mora, gdje je u prošloj epizodi spašavao kolegicu Deborah Winter (baš volim taj osjećaj kontinuiteta! :-).
Dok se još prisjećamo događaja iz prethodne epizode, naš junak je pred novom nevoljom. Uragan se počeo igrati piperom kao slamkom, odbacivši ga daleko na pučinu.

Borba s uraganom

Naš pilot nema mira, a ni sreće. Nakon što se izvukao iz uragana, još ga je zadesio kvar na motoru, pa je morao sletjeti na neimenovani otočić na pučini, gdje će morati testirati svoje umijeće preživljavanja na nenaseljenom otočiću (koji na tom području ne bi trebao ni postojati, a upitna je i mogućnost faune prikazane u stripu na jednoj takvoj izoliranoj lokaciji).
Netko to nije pročitao strip, sigurno će pomisliti da prepričavam cijelu priču, ali ne brinite, ovo je sve Missaglia smjestio na početnih dvadesetak stranica. Još kada se spomene da ga posada „Escuala“ spašava već na 30. stranici, a prije spašavanja slijedi napad divovske lignje, nije začuđujuća nevjerica u podatak da je ova epizoda nastala krajem sedamdesetih, a ne tamo negdje početkom šezdesetih.
Sve ako i prihvatimo činjenicu da je Missaglia divovsku lignju prikazao kao ljudoždera, neshvatljivo je da joj je dao sva obilježja hobotnice. Mislim, divovske lignje obitavaju u dubokom moru, a ne zavlače se u rupe na dnu plitkog mora.

Napad divovske lignje!?

Dakle, nalazimo se na 30. stranici, a na tih trideset stranica bilo je materijala za napisati nekoliko epizoda. Imao sam osjećaj kao da čitam neku skraćenu verziju stripa originalno izdanog u „kaiš“ formatu, gdje je svake 32 stranice bombastična završnica koja bi trebala čitatelja držati u neizvjesnosti do nastavka.
Istina, situacija se dosta umirila nakon što se Mister No ukrcao na "Escualo", pa slijedi prilično normalniji razvoj događaja. Ne treba niti spominjati da se opet našao u nevolji do grla.

Ne mogu kazati da mi ta glavna priča nije zanimljiva - upravo suprotno, ali iritantna scenaristička rješenja ubijaju. Negativci uopće nisu okarakterizirani, pa čak nemaju ni imena. Missaglia našeg junaka prikazuje kao okorjelog pijanca koji samo razmišlja o boci, a ovdje mu je pridodao sudruga u piću - kapetana Vargasa. Sreća pa je barem treći časnik Jussaro normalan! Najgora je situacija gdje Mister No riskira svoj i Jussarov život da bi došao do dvije boce ruma. Strašno! Te scene uopće nisu duhovite, a to nije onaj Nolittin Mister No kakvog su ga i svi ostali scenaristi u serijalu prikazivali. Missaglia ni nakon ove epizode nije odustao od prikaza Mister Noa kao kroničnog i nepouzdanog pijanca, ali to je već neka druga priča.

Sigurno skrovište!

Ukupan dojam dosta popravlja način na koji je naš pijanac ostao bez obećane nagrade. Istina, indirektno je kriva njegova ljubav prema boci, što je svojevrsna kazna, a taj detalj još poboljšava dojam tog zanimljivog preokreta.
Zanimljivo je da je ovo jedna od rijetkih epizoda ovog serijala (možda je i jedina jer se ne mogu sjetiti ni jedne druge) u kojem se ni na jednoj vinjeti ne pojavljuje niti jedan ženski lik. Barem ima spomena na ženski rod jer naš junak dva puta intenzivno razmišlja o ženama. Prvi je trenutak u kojem Mister No razmišlja o Deborah Winter i poraznoj situaciji kada mu je u Acapulcu došla u hotelsku sobu spremna na sve, a on bio toliko naroljan da nije mogao ni stajati na nogama (58. str.). Tu je i drugi trenutak kada naš junak na glas razmišlja što bi učinio s najljepšim djevojkama u Manausu kada bi dobio nagradu za pomoć pri osujećenju bande (86. str.).

Bijeg čamcem

Diso većinom odličan. Posebno briljira u prikazu borbe pipera s uraganom i čamca s olujnim morem. Ovdje bih dodatno istaknuo i detaljan prikaz okoliša s dosta uvjerljivo nacrtanih životinja. Još kada se tome pridoda zadivljujuća dinamika crteža - majstorski, nema što!
Ono što me sprječava da dam desetku je neuvjerljiv prikaz lica aktera, posebno u prvom dijelu epizode. Kako priča napreduje, kao da je uhvatio ruku, ali za desetku ipak treba više.
Naslovnica vrlo dobra. Ferri standardno crta krivu odjeću, a ranjeni lik u sredini bi trebao biti drugi časnik Ribeira. Glavna tema je jako dobro pogođena i uzbudljivo prikazana.

Galeb i čamac

Za kraj još malo o zanimljivostima i manje očitim nelogičnostima koje sam pokušao i objasniti na svoj način:

- 20. str.: Mister No se nalazi danima na nenaseljenom otoku, a brada kao u malog djeteta! Izgleda da naš junak se ne treba brijati, jer mi je odmah pala na pamet slična situacija u MN LIB 81: Zaboravljeni faraon, samo tada je bio danima zaglavio u spiljama pod zemljom. U toj epizodi je crtač bio Bignotti.
- 22. str. - zadnja vinjeta: Kapetan Vargas naređuje dvojici mornara da veslaju prema obali, iako brod ima motor, a nakon te naredbe mornari nisu ni pomislili koristiti vesla.
- 76. i 81. str.: U dva oblačića upisane munje, gromovi..., čime nam autori žele dati do znanja da Mister No psuje u sebi. Prilično nesvakidašnje rješenje za ovu vrstu stripa, koje se češće koristi u komičnim stripovima.
- 85. str. - treća vinjeta: Izgleda da su pobunjenici uspjeli popraviti kotao jer iz dimnjaka opet ide dim, a i na sljedećim stranicama ponovno vidimo brod u pokretu. Da su popravili prvi kotao umjesto da su upotrijebili drugi se vidi po zaključku Mister Noa na središnjoj vinjeti 135. str. Zbog čega su išli u popravak kotla kad su samo mogli isprazniti i upaliti rezervni kotao, ne bih znao?!
- 99. str. - srednja vinjeta: Mister No i kapetan Vargas govore da se idu dokopati čamca s izvanbrodskim motorom, odnosno pentom. (Penta je naziv za vanbrodski motor u žargonu, a u uporabu, kao sinonim za vanbrodski motor, došao je od imena tvornice u vlasništvu Volva koja proizvodi brodske motore.) Razlog zašto sam to izdvojio je što Diso ne prikazuje čamac s vanbrodskim motorom. U biti motor uopće nije vidljiv, kao ni mjesto na kojem bi se mogao nalaziti. Samo se na središnjoj vinjeti 43. str. može vidjeti propeler ispod kobilice čamca. Druga enigma je kako je taj čamac toliko brži od broda s obzirom da je na cilj došao cijeli dan ranije?

I tako smo došli do kraja i ove recenzije. Recenzije jedne tipične filler epizode nevještog scenariste, koji je pokušao stvoriti dojam kontinuiteta, ali uzalud mu trud kad je glavnog junaka prikazao kao okorjelog pijanca potpuno ovisnog o boci. Zahvaljujući Disovom crtežu, ukupna ocjena epizode je ipak bolja od završnog dojma nakon čitanja.

MN LIB 21 Neumoljivi (U zemlji Morosa)

MN LMS 662/663 Eldorado

8, 8, 9, 8

Mister No je na putu prema Brazilu u svom piperu, ali iznenadno nevrijeme, pa potom i kvar na piperu prisiljavaju ga da neplanirano sleti da nepoznati otočić usred ničega..

Nova avantura ne počinje sa novom mušterijom Mister Noa ili prigovaranjem kako nema mušterija na vidiku. Ovaj put Mister No se vraća doma i uslijed nevremena, pa i nepredviđenog kvara na piperu, prisilno je morao sletjet na mali otočić, usred ničega. Nakon što ustanovi da je popravak na piperu nemoguć, odluči malo istražit otok. Na neki način, kako i sam kaže u jednom trenutku, našao se u ulozi Robinzon Krusoa. Ipak, nakon izvjesnog vremena, ugleda brod koji ga spašava. Iako je kapetan broda i atmosfera na brodu idealna, uskoro će se to promijeniti..

Nikada nisam imao prilike čitat ovu priču i moram odmah reći da mi se jako svidjela. Uvod odličan, netipičan za našeg Pilota, te nakon što ga spase, na brodu kreće avantura koja traje do samog kraja. Svidjelo mi se i to sto nam scenarist u međuvremenu opisuje životinje koje obitavaju na tom području, pa se to sve nekako lijepo uklopilo u ovu pustolovinu. Bilo je tu možda i nekih "nategnutih" situacija poput spašavanja od one divovske lignje ili kako Mister Nou nije brada uopće narasla iako je danima boravio na tom otočicu do pojave broda, ali nije to uopće smetalo. Jedna drugačija avantura, prava "morska" i neke nam poznate stvari otprije poput kraja gdje nam Mister No opet ostane bez novca koji mu je obećan, ali ništa na što on već nije navikao. Diso isto vrhunski dočarao ovu priču svojim crtežom!

12.01.2020
    19:05:00 sati

6, 6, 9, 7

Priča se ističe po odličnom crtežu Disa.

12.01.2020
    20:43:00 sati

7, 7, 9, 7

12.01.2020
    21:57:00 sati

5, 4, 8, 7

Kao da je ovdje Zagor glavni lik, koji je sletio na neki potok, i onda se upleo sa podmornom hobotnicom, i malo kasnije sa trgovcima oruzjem (bas kao Zagor u Darkwoodu sa indijancima).  Pocetak epizode je lijepo smisljen, ali kad se clanovi posade pobune, ova prica tone u prazne kliseje bez ikakve napetosti ili iznenadjenja.  Ni naslovnica nije nista posebno, Diso je nacrto bez ikakve inspiracije.  Jedino je Disov unutrasnji crtez dobar, sve ostalo je osrednje ili ispod prosjecno.  Ovo se jednom procita i odmah zaboravi.

12.01.2020
    22:04:00 sati

6, 6, 8, 7