Nestali zrakoplov

MN LIB 28 | 151 str.

Mister Noov klijent Antonio Sandão, pronalaskom DC-3 teretnog zrakoplova nestalog desetak dana ranije, pokazuje svoje pravo lice. On je, naime, emisar neimenovane države i vlade sa zadatkom da kupi tajanstveni teret koji je prevozio zrakoplov. U sukob oko sanduka s uranijem uključene su dvije skupine kriminalaca, a Mister No, između dva gutljaja žestice, na malom nenaseljenom otoku mora spašavati živu glavu. U tome će mu pomoći zgodna stjuardesa Eva Daven.

• Nestali zrakoplov
    MN LIB 28
  • Nestali avion
    MN LMS 693
  • Smrtonosni tovar
    MN LMS 694
  • Mister No #8
    MN VCBMN 8

• L'aereo scomparso
    MN SR 55
  • Uranio!
    MN SR 56

• Izvorno su priče objavljene u prosincu 1979. i siječnju 1980., Dnevnik ih objavljuje 1986., Libellus knjigu objavljuje u ožujku 2009., a Veseli četvrtak “debeljucu“ objavljuje u listopadu 2016.
  • Prvi Maraffin rad na pilotu, nacrtao je još tri epizode: Izgubljena utvrda (Alfredo Castelli), Sotonina kuća (Tiziano Sclavi) i Lov na mikrofilm (Ennio Missaglia).
  • Prva naslovnica inspirirana je scenom iz Hitchcockovog ponajboljeg filma “Sjever-sjeverozapad“.
  • Dnevnik je i ovdje posegnuo za cenzurom, u dijelovima u kojima se spominje alkohol, pa tako na str. 9 (LMS) je prevedeno „donesi nam večeru“, dok u originalu stoji „donesi nam još jednu bocu, amigo“, na str. 23 (LMS) izostavljena je boca scotcha u Sandãovom govoru, na str. 70 izbrisali su pljosku, na str. 71 promijenili su redoslijed nekih vinjeta i izbrisali su pljosku, na str. 37/38 (druga priča) umjesto pljoske nacrtali su kutiju cigareta kojom Eva nudi pilota.

Od svih scenarista koji su prodefilirali pilotovim serijalom u vrijeme zlatnog perioda, Missaglino ime nalazi se na posljednjem mjestu. Nisu njegove priče loše, dapače, imaju one određenu dozu šarma, ali Enniovo ime ipak nije odjeknulo poput imena velikana koji su se ovjenčali slavom vrhunskih pilotovih priča. Ennio brzo priskače u pomoć Nolitti pri kreiranju pilotovih avantura. Priča “U zemlji Morosa“, kojom se uz bratovu crtačku suradnju premijerno predstavio čitateljskoj publici, objavljena je u jesen 1978. Radeći istovremeno na tri serijala, od toga su dva njegova vlastita kreacija (Judas i Gil), Missaglia barata između nekoliko žanrova. Judas je punokrvni vestern, a Gil i Mister No pod njegovim spisateljskim perom upadaju u razne krimi i avanturističke situacije. Nakon pročitanih Gilovih priča ne mogu se oteti dojmu da je tog interesantnog lika uradio upravo po Nolittinom receptu za Mister Noa. Neprilagođeni ratni veteran, skitnica, izbjegava nevolje ali konstantno upada u njih, voli žene a i one njega…Jedino su podneblje odvijanja avantura i prijevozna im sredstva različita. Gil Moran, naime, nakon povratka iz vijetnamskog rata krstari jugozapadom Amerike na svome vjernome konju. Gilove su avanture jednostavno pisane, krimi zaplet baza je većine njegovih priča, a upravo tu jednostavnost pisanja Missaglia koristi i u većini pilotovih priča, jedne od tih su “Nestali zrakoplov“ i “Uranij!“.

S ovim smo pričama na polovici Missaglinog opusa. U njima nećete naći elemente poetičnosti i melankolije kao u Nolittinim, filozofiju života i smrti kao u Sclavijevim, suptilnost naracije kao u Castellijevim. Nisu stilski besprijekorno izbrušene, gotovo da i nisu sentimentalne (tek jednu-dvije mogu povezati s nostalgijom djetinjstva), ali, opet kažem, imaju taj neki ležeran stil naracije koji daje pričama određenu dozu šarma. Ni u ovoj epizodi nevelika opsega ne odstupa od davno zacrtane šablone kada su zapleti u pitanju. Najnoviji klijent Antonio Sandão ima jednu bezazlenu turističku želju - malo iz ptičje perspektive promotriti otoke u delti Amazone, a vodeći se kratkim uvodom sa zrakoplovom DC-3 i posadom koja je inscenirala nestanak istoga, već znate u kojem smjeru vodi naracija. Dakle, kratki uvod u kojem nam je dan smjer razvoja radnje - sumnjivi klijent kojeg ne vodi turistička znatiželja, već potraga za nestalim avionom iz samo njemu znanih razloga, a pogađate već, oni su mutni. Predvidljivo da ne može biti predvidljivije, ali unatoč svoj toj banalnosti sitnice su te koje ovaj Missaglin uradak čine simpatičnim i dobrim štivom.

Jedna od tih upečatljivih sitnica je i mjesto režiranog nestanka zrakoplova. Ni manje, ni više već je u pitanju Bermudski trokut. Naravno, mogao je Missaglia ovo izvesti iskoristivši puni potencijal misterioznog trokuta, ali ne, on nam već u samom startu daje do znanja da je sve namještaljka, samo još ne znamo kojim povodom. Opet banalno, zar ne? Ali ta banalnost ne daje negativan ton priči, dapače, ako sjednete s besposlenim, već dobrano pijanim Krugerom i Mister Noom za stol, dobro ćete se zabaviti kada bane narednik Oliveira, policajac koji od prvoga broja sanja dan kada će smjestiti pilota iza rešetaka. Ovaj dio odličnih dijaloga, uvreda i tučnjave dobiva dobru dozu šarma i zezancije upravo zahvaljujući Marraffinom crtežu. Kako je taj čovjek fenomenalno crtao tučnjave. Ponekad groteskno, stavljajući tako naše junake u smiješne situacije, ponekad realistično, ali svaki udarac ostavlja trag na pilotovom licu. Uživao sam u ovoj birtijaškoj tarapani ala Marraffa.

Slovo, dva, o omraženom Bruni (nije Marić). Ovo je Marraffin prvi rad na pilotovim avanturama, a “Izgubljena utvrda“, idući njegov rad, ovaj put po Castellijevom scenariju, pobrao je salve negativnih kritika. Apsolutno zasluženo. Marraffa je jedan od onih koje ili volite ili mrzite. Meni je savršeno sjeo njegov crtež u Ken Parkerovoj eskimskoj sagi i Nemilosrdnom Butchu, kao i u ostalih 7 priča. Kad smo kod pilota, ovdje, kao i u Sotoninoj kući, dobiva visoku osmicu, zasluženo. Njegov dinamični stil doprinosi cijeloj atmosferi, a ta atmosfera građena je na dobroj simbiozi oba autora. Missaglin scenarij ne treba shvatiti ozbiljno, a Marraffa zezanciju obojice pretače kroz crtež. Pa dajte mi kažite koji bi to ozbiljan autor parkirao ogromni DC-3 na nekom nenaseljenom malom otoku bez piste i ubacio likove koji kao da su imenima, izgledom, dijalozima i ponašanjem ispali iz nekakvih jeftinih krimića! Kažem, Missaglia se niti ne trudi nekakvim dramatičnim obratima prikriti koliko je ovo neozbiljan uradak, jednostavno znate da će koketna zgodna stjuardesa Eva Davin pomoći Mister Nou kada situacija to zahtijeva.

Kako bi zakomplicirao radnju, Ennio ubacuje drugu skupinu koja se želi dočepati tereta, a upravo tu, u tom vrhuncu radnje, koristi već spomenute sitnice koje daju šarm priči. Ima taj svoj stil pri karakterizaciji Mister Noa kao pijanice, i toga se drži u svim pričama. Upravo ta Enniova neprilagođenost pilotovom karakteru izdvaja ga od svih ostalih scenarista, pa ako ga nećete upamtiti po pričama, sigurno ćete upamtiti pilota kao prekomjernog konzumenta alkohola u dramatičnim situacijama, tek jedan novi sloj ionako već kompliciranom antijunaku. Dobru dozu alkoholizma dao mu je kasnije i Mignacco (saga o Legiji), ali tamo ima opravdan razlog. Ovaj dio priče vrvi prenaglašenim detaljima. Jedan je i sanduk uranija. Tek jedan malecni sanduk, a ogromna aviončina. Upravo takvi prenaglašeni detalji Missaglin su zaštitni znak. Sjetite se divovske lignje ili zločinačke organizacije na Antarktiku u stilu filmova o Jamesu Bondu.

Priča je baš u Missaglinom stilu; jednostavna, lako čitljiva, s dosta humornih elemenata, nabijena akcijom i maliganima, zgodnom prevrtljivom plavušom koja mota negativce oko malog prsta, a i poigrala se s Mister Noom na kraju. U konačnici, Missaglia zna napisati dobro zabavno štivo, a ova je priča upravo to.

MN LIB 27 Krstarenje iz noćne more

MN LMS 700/702 Hodnik za pakao

7, 6, 5, 8

Nakon sjajnog niza epizoda, kolege na forumu su mi dale "heads-up" za ovu priču. Upozorili su me da ne očekujem previše. Missaglia opet kao scenarist nakon prošle priče, ovaj put Marraffa bio zadužen za crtež. Na samom početku mi je bilo jako drago vidjeti Krugera, šteta što tog lika nema češće. Bio je u prvoj uopće epizodi Mister Noa, a veću ulogu koju je ostvario jest bilo u onoj epizodi "Operacija Posejdon". Ovdje Krugera vidimo samo nakratko na početku, sve dok novi klijent ne odvede Mister Noa u novu avanturu. U prologu ove priče, a i po naslovu, saznajemo da će jedan zrakoplov biti glavna teme ove priče. Piloti zrakoplova DC-3 uspjeli su inscenirati nesreću nestanka zrakoplova, koji je prevozio neku ukradenu stvar..

Missaglia ne bi bio Missaglia da nema alkohola u priči. Kao da nekad ne zna što bi sa našim junakom, pa mu da svako malo da loče (smajlić koji se udara u čelo). Počinjem vjerovati da je Missaglia u stvarnom životu bio ljubitelj "kapljice", pa je odlučio to primjeniti nešto više i na našem Pilotu. Jedna od najboljih i najzanimljivijih scena je ono "šivanje" rane Mister Noa. Pomislio sam da je to žešća glupost i čisto ubačeno u strip kao nekakvo izmišljeno scenarističko rješenje Missagliije, ali počitavši komentar od kolege Dodsferda i još jednog kolege, izgleda da je ova stvar itekako moguća! Čovjek uči dok je živ! Dolazimo sad do crteža, uh, a što reći. Bilo je tu dosta loših stvari, ali bilo je i dobroga. Pa ajmo par riječi o objema stvarima.

Loše stvari crteža - naš Mister No, užasno nacrtan. Marraffa ga niti u jednom vinjeti nije uspio "pogoditi" i nacrtati kako bog zapovijeda. O proporcijama i sličnome, pogotovo ne treba trošiti riječi. Ostali likovi u priči, isto skoro pa katastrofa. Iako ima dobrih vinjeta nekih likova. Ali neki kao da su nacrtani kao pračovjeci, zarasli, puni dlaka.

Dobre stvari crteža - vinjete sa zrakoplovom DC-3 su zaista prekrasne, sa piperom također, zrakoplovi mu zaista leže. Crtež glisera s kojim su došli na taj otok isto fenomenalno prikazan.

Opet da ne budem jako kritičan, kad sam sve zbrojio i oduzeo, dao sam mu ocjenu 5/10 za crtež. Prva naslovnica je ona prava "Hitchcockovska". Ako sam dobro zapamtio, ovom pričom završava i 8. knjiga od Veselog Četvrtka.

03.01.2020
    20:22:00 sati

7, 6, 8, 7

Meni je priča odlična i uzbudljiva. Ona stjuardesa sliči mi na Natašu, junakinju francuskog geg stripa. Crtež mi je dobar. Možda mi je zasmejetalo previše likova iz različtih tajnih služba koji su si svi slični, i u stvari ne znaš što bi uopšte radi, odnosno, ko je tko. Svejedno, Mister No na bjegu u džungli, otmica aviona, prelepa stjuardesa... Meni je to sve skupa sasvim solidno

03.01.2020
    20:56:00 sati

Ukupna ocjena 45%

7, 6, 1, 3

Koliko se sjećam, priča nije loša, čitao sam to 1997. ili 1998, ali crtež je definitivno u konkurenciji za najgori svih vremena. Kao iz crtanog filma.

03.01.2020
    22:02:00 sati

4, 4, 5, 8

Ovo mi je vrlo slabo. Ne samo da je prica naivna, i vec vidjena nekoliko puta (covjek angazira Mr. Noa, i onda ispadne da je taj covjek neki kriminalac koji prijeti Mr. Nou s pistoljem; ma daj vise, dosta tog sranja!), nego je i crtez vrlo los. Ovog Maraffu nekako i mogu da podnesem u Ken Parker serijalu, ali covjek je totalno pogresna osoba da crta Nolitinog pilota. Nema ovdje nista zanimljivo; stavise, neke stvari su konfuzne, zato sto dva tipa koji su ukrali onaj Uranij i koji prijete Mr. Nou izgledaju skoro isto jedan drugom. A da prica sa samo 157 strana moze da bude ovoliko dosadna, to nisam prije znao, ali sada znam. Naslovnice su jedina dobra stvar o ovoj prici, zahvaljujuci deda Ferriju.
    04.01.2020
    00:21:00 sati
  • Jozzinelli

6, 6, 10, 6

Kao što sam napisao i na forumu, ono što vadi ovu, inače prosečnu epizodu, jeste Marafin crtež, meni je on na pilotu odličan. I na Kenu, zavisi od epizode do epizode koliko je došao do izražaja, ali mi je izgled glavnog junaka tj. Mister Noa bolji u njegovoj izvedbi nego izgled Kena. Uostalom, sa njegovim crtežom sam se prvi put sreo kod Mister Noa, i to baš u ovoj epizodi. Nije se ni meni svideo u prvi mah, tad kad sam imao 8-9 godina, ali sam s odrastanjem, nakon par godina, prepoznao snagu, upečatljivost i jedinstvenost njegovih crtačkih poteza. Kao što mi se ni Milacov i Trevisanov crtež nije mogao svideti iz prve u tim godinama, već sam iz godine u godinu sve više shvatao njihovu lepotu i vrednost. Od Marafinih epizoda kod pilota, jedino Izgubljenu utvrdu nisam čitao, moguće da je na toj epizodi nešto slabiji, ima crtača kojima ne leži crtanje tehnologije i mašina, kao što za Rosinskog kažu da se nije najbolje pokazao kod Hansa, očigledno mu više leži epska fantastika. A možda ima nešto i do kvaliteta priče.

Misalja je svakako pisao manje-više ovakve prosečne priče za Mister Noa, al' eto, zbog crteža mi se ove epizode koje je crtao Marafa bolje kotiraju od Gauča Ramona, Pobunjenika s Escuala, Krstarenja iz noćne more. Što, naravno, nije dovoljno da bi mi se ova epizoda našla u top 20-30 pilotovih epizoda, ali mi je simpatična i draga. I to pijančenje Mister Noa u Misaljinim epizodama mi je simpatičan detalj i ne smeta mi uopšte.

Inače, u približno kratkom periodu su se trojica scenarista na Mister Nou bavili Bermudskim trouglom, Kasteli u Đavoljem ambisu, Misalja u Nestalom avionu i nakon toga Nici u Zarobljenima na dnu. U toj epizodi se Mister No čak priseća rasprave koju je imao s Krugerom povodom toga u ovoj epizodi. Dakle, misterija trougla nema samo jedno, već više rešenja :D Dobro, ovde je dato rešenje samo za slučaj jednog aviona, a kao što je igor napisao, Misalja nije ni hteo da oko toga pravi neizvesnost, već je odmah prikazano šta se desilo. Možda je tako i bolje. U nekim slučajevima, kao što je Krstarenje, išlo se na neku neizvesnost, pa i nije nešto naročito ispalo, kad je malo protagonista, a priča kratka. Ovde se više išlo na akciju, i to dobro funkcioniše u okviru epizode koja ne pretenduje na nešto više od proseka. Negativci vizuelno zanimljivi, dovedeni skoro do groteske u tom prikazu, trojica slično obučeni (plus Sandao kao četvrti) a ona dvojica, jedan s kravatom, a jedan dlakav u majici - kakav kontrast! Al' zato ta dvojica odmah ginu, a ovi u vindjaknama su preživeli :D Tekumze je dobro primetio da je za lik Eve Marafa izgleda kao uzor iskoristio Natašu.

Ova prva naslovnica mi se nikad nije sviđala, valjda zbog izgleda Mister Noa na njoj, a u to vreme nisam ni znao da je inspirisana Hičkokovim filmom. Nemam ništa protiv toga, pod uslovom da ispadne dobro, pa u nekim slučajevima čak i nadmaši originalni plakat, ali kad mi se ne svidi, onda je to što je inspirisana filmom čak i dodatni minus. Ova druga vadi prosek, Mister No u krupnom planu, pa još i roze nebo pozadi - kul!

04.01.2020
    19:52:00 sati
    Jozzinelli

8, 8, 8, 8

05.01.2020
    01:09:00 sati

5, 5, 4, 10

05.01.2020
    11:18:00 sati
  • Ukupna ocjena 73%

7, 7, 7, 10

05.01.2020
    14:03:00 sati

7, 8, 10, 9

Ukoliko zanemarimo nekoliko propusta u samoj priči kao npr. činjenici da nitko nije čuvao uranij, nego ga je Mister No slobodno bacio u more , dobijemo jednu sasvim solidnu priču. Ima naivnih trenutaka, pogotovo sa onom ženskom, ali ukupni dojam je vrlo dobar. Ne znam zašto, ali crtež mi je odličan. Kao i naslovnice.

09.01.2020
    21:15:00 sati

• Seljačka buna