Yanoame

MN LIB 31 | 237 str.

Mister No i njegov klijent Randall ljubazno su ugošćeni u selu Kuarotherija, skupine Indiosa koja pripada plemenu Yanoama. Jedne noći, snene domoroce napada suparničko pleme Hayateri, i u brzom prepadu ubijaju nekoliko ratnika i otimaju desetak žena, a ratnici koji su pošli njihovim tragom uspijevaju ih osloboditi i saznati da iza otmice stoje dva bijelca. Ali, bijelci su uspjeli pobjeći s nekoliko žena, a među njima je i Makoritha, žena mladog i tvrdoglavog Akawea. Trag otetih djevojaka vodi Mister Noa, Akawea i Krugera sve do Wanaba, luksuznog odmarališta i turističkog mjesta u izgradnji, svojevrsnog budućeg “Las Vegasa u prašumi“.

• Yanoame
    MN LIB 31
  • Janoama
    MN LMS 713
  • Trgovina smrću
    MN LMS 715
  • Makoritina osveta
    MN LMS 716

• Make-Make
    MN SR 62
  • Yanoama!
    MN SR 63
  • L'ultimo paradiso
    MN SR 64

• Izvorno su priče objavljene u periodu između kolovoza i listopada 1980. Dnevnik ih objavljuje u drugoj polovici 1986., a Libellus u kolovozu 2009.
  • Drugi i posljednji rad rađen zajedničkim crtačkim snagama Montija & Meratija, prvi je bio “El Dorado“. Više nisu crtali niti jednu pilotovu epizodu, ni pojedinačno, ni zajedno.

Sjajno, perfektno, odlično. Nemojte se čuditi što sam odmah krenuo s hvalospjevima jer ova Nolittina epizoda apsolutno ih sve zaslužuje. Od same ideje i realizacije, do crteža dinamičnog dvojca Montija i Meratija, nažalost, njihova posljednjeg u serijalu.

Nolittine priče gotovo uvijek su pravocrtne. Pratimo jednu liniju pripovijedanja u koju se uključuju raznorazni likovi, ali skretanja s glavne teme nema. Tako i u ovoj epizodi. Pratimo Mister Noa i njegovog novog klijenta. Randallu je dosadila učmalost američke svakodnevice i iskoristio je prvu priliku za odlazak u avanturu. A ima li boljeg mjesta od Amazonske prašume? Svašta se u tom zelenom paklu može dogoditi. Možete nabasati na gladnog jaguara, možete upasti u rijeku prepunu krvoločnih piranja, možete umrijeti dodirnete li pogrešnu biljku. A možete završiti u selu Kuarotherija i promatrati njihovu kulturu i način života. Zvuči pomalo dosadno, zar ne? Baš i nije neka fora gledati domoroce u obavljanju svakodnevnih aktivnosti. Možda je dan-dva, a sve preko toga je za zagrižene antropologe.

Ali, situacija se radikalno mijenja kada jedne noći suparničko pleme upada u selo, ubija nekoliko ratnika i odvodi desetak žena. Ratnici brzo kreću njihovim tragom i uspijevaju osloboditi žene, ali ne sve. Nekoliko ih je odvedeno u nepoznatom pravcu, a Yanoame saznaju da iza otmice stoje dva bijelca.

To bi ukratko bila premisa priče od koje bi očekivali neke ustaljene klišeje u daljnjem razvoju. Ali Nolitta već samom interakcijom između Mister Noa i Indiosa daje do znanja da priča neće upasti u zamku klasičnog pripovijedanja podložnog otrcanoj i već viđenoj naraciji. A ne, jer pilotu nije ni na kraj pameti poći tragom otetih djevojaka. Iznenađujući postupak pilota, zar ne? Nije on Duh Sa Sjekirom koji bi se, gonjen pravedničkim bijesom, zaputio tragom otmičara, ipak je Jerry Drake tek običan čovjek koji si nije natovario na pleća ulogu korektora burnih međuplemenskih odnosa.

Spletom okolnosti, a tu je jaku ulogu odigrao Sudanac Muhamed Din, Mister No će ipak krenuti tragom otetih djevojaka. Ovaj dio epizode s Muhamedom i dvojicom negativaca odlično je izbalansiran, ne samo zato jer će Mister No dobiti informaciju o otetim djevojkama, već je poslužio kao svojevrsni preokret u težištu aktera priče. Jednoga ćemo izgubiti, a pridružiti će se dvojica novih. Za Akawea mogu reći da me i nije iznenadio svojim pojavljivanjem u sudbonosnom trenutku, dok je drugi pravo iznenađenje. Njih trojica završiti će u Wanabu, luksuznom odmaralištu u izgradnji , budućem Las Vegasu usred prašume. Stop, stop, kakav sad prašumski Las Vegas? Sada se zacijelo podsmjehujete Nolitti, ali ako je mogao jedan Sin City niknuti sred američke pustinje, što ne bi mogao jedan sred Amazonske prašume? Ako je mogao jedan Bugsy Siegel, što ne bi mogao jedan mister Fox, pokretačka snaga razvoja Wanaba. Ha, ali gospodin Fox nema svoga Meyera Lanskog, nema mafiju i talijansko-židovski kriminalni sindikat iza sebe. Ima tek grupu nesposobnih plaćenika.

Čim smo stigli u Wanabe, Nolitta nam daje do znanja da tu nešto ne štima. Ponašanje Foxovih zaposlenika prema Indiosima ne ostavlja mjesta sumnji; domoroci su ovdje potrošna roba, njihovi životi ne vrijedi niti centa i jedina svrha im je da prikazom domorodačkog načina života zabave buduće gomile turista koji će navaliti u novo luksuzno odmaralište. Čak i za Foxa brzo prokljuvite da je prvoklasna gnjida, unatoč slatkorječivosti kojom vas obasipa. U skladu s tim, trojica naših protagonista zapošljavaju se u odmaralištu kako bi imali krinku za nesmetano njuškanje i tako pokušaju pronaći Makorithu. Mister No, dakako, upošljava se kao turistički pilot, Akawe u domorodačkom turističkom selu, a Kruger…he,he,he, Nolitta je smislio odlično iznenađenje za Švabu.

Tijekom cijele priče jasan je naglasak na kontrast između primitivnog i civiliziranog načina života. Nolitta ne štedi ni jedne, ni druge. Svakoj zajednici upućuje jaku dozu kritike, ali nesumnjivo je više simpatijama naklonjeni takozvanoj primitivnoj. Tijekom boravka u zajednici Yanoama prikazuje nam njihovu snažnu povezanost kroz tradicionalne odnose i običaje koji su stoljećima oblikovali njihov identitet. Naravno, u to su uključeni i međuplemenski krvavi sukobi i otmice žena, pa možda malo prepatetično zvuči njihov izgovor da su im bijelci krivi za sve njihove nevolje. Istina, u ovoj priči bijelci su pokretač otmica, ali takvi običaji među Indiosima odvajkada postoje, što će nam Claudio Nizzi lijepo rastumačiti u “Dječaku Santiagu“. Kako se sve više bližimo cilju, tako nam Nolitta donosi sve perverzniju i sve otuđeniju ljudsku vrstu, zagriženu u pohlepi i željom za moći. Bijelci koji nemilosrdno iskorištavaju domoroce, prezirući njihovu kulturu i vrijednosti, da bi, paradoksalno, baš na tim vrijednostima pokušavali zgrnuti bogatstvo prikazujući ih kao turističku atrakciju budućim turistima.

Bez Krugera ova priča ne bi funkcionirala na razini jedne odlične akcijsko-komandoske završnice. Nolitta je u pravom trenutku uveo u igru tog ratnog veterana i dobio je, konačno, zapaženu ulogu. Rame uz rame sa svojim najboljim frendom pokazao je ratne vještine, ali ovaj put u plemenite svrhe, pomažući Mister Nou da uništi leglo nemorala i ološa. Dakle, da ponovim; sjajno, perfektno, odlično…slobodno nastavite niz hvalospjeva.

MN LMS 707/710 Rongo - Rongo

MN LMS 719/721 Plavi đavo

7, 5, 8, 7

Ova priča mi je vrlo dobra. Za najvišu ocjenu smeta mi zbivanje u kuči Egipčanina. Kad ona trgovca oružjem uhvate Mister Noa i njegovog klienta na djelu slijedi glup i dugačak razgovor, ko će ih ubiti. To traje toliko dugo, da naravno niodkuda, u zadnji čas, dolazi indios i spašava ih. Onda umirajuči egipčanin daje informacije gdje mogu pronači djevojku. Pa kako to on samo zna!? Bez toga ne bi priča išla dalje. To je slično kao kod Texa kada uvijek od umirajučeg u posljednim izdisajima dobiva važne informacije za dalje.

Bez tih mana priča bi bila odlična, a i s njima je vrlo dobra.

16.08.2018
    21:19:00 sati

9, 9, 7, 8

16.08.2018
    22:33:00 sati
  • Ukupna ocjena 94%

10, 10, 9, 7

16.08.2018
    22:55:00 sati
    gkosovic

8, 10, 10, 9

S obzirom na dugi uvod, mislio sam kako će to biti jedna od lošijih i dosadnijih pilotovih epizoda, ali jako sam se prevario. Odlična epizoda, koja kako ide kraj biva sve bolja i zanimljivija. Crtež također sve bolji kako ide priča. Odlično prikazane akcijske scene.

17.08.2018
    10:57:00 sati

8, 8, 7, 8

18.08.2018
    13:26:00 sati
    Zoran024

8, 9, 7, 8

18.08.2018
    14:37:00 sati
  • Ukupna ocjena 53%

5, 5, 7, 2

19.08.2018
    13:41:00 sati

6, 7, 8, 8

Nije loše, rani Mister No, pucanje po prašumi, indiosi, akcija, nemam čemu prigovoriti.

20.08.2018
    22:20:00 sati

9, 10, 9, 9

Kada pročitaš nešto ovakvo odmah znaš tko je scenarist i bez provjeravanja, priča baš ima svoj prepoznatljivi pečat. Nolitta se po tko zna koji put pozabavio iskorištavanju malog čovjeka druge rase od strane bijelog tlačitelja, sada kroz prikaz problema trgovine ženama. Na početku vidimo situaciju koja nije tako standardna u ovom periodu, Mister No se sa svojim klijentom već nalazi na odredištu bez prethodnog upoznavanja i pregovora o samom putovanju. Svakodnevni život u malom selu indiosa Yanoama narušava otmica žena. Kako je to uobičajena praksa među plemenima nije se činilo da će iz toga izaći nešto veliko i vrijedno pozornosti. Ipak, saznanje da su otmicu organizirali dvojica bijelaca je podiglo zanimanje za taj slučaj, kako kod mene kao čitatelja tako i kod Mister Noa kao sudionika avanture. Stvari su sada otišle u neočekivani smjer i više nema stajanja po strani već treba djelovati. Inače, indiosi su već naviknuti na takve probleme i rješavaju ih na način koji im najbolje leži. Ako ne mogu po brzom postupku vratiti ukradeno onda pribjegavaju istim metodama; u nekom drugom plemenu će ukrasti druge žene koje će nadomjestiti bivše. Ali, mladi Akawe ne želi odustati od svoje Makorithe i učinit će sve što je potrebno da je vrati. Momak je hrabar,  ratoboran i brzo plane, a sada je pokazao više osjećaja nego što bi se moglo očekivati. Mister No je jednom odbio njegovu pomoć, dok ga drugi puta više nije mogao ignorirati. Susret kod trgovca Muhameda je dao potreban smjer koji je do tada nedostajao, a Akawe zadobio povjerenje za daljnje akcije. Tu se ističe scena umirućeg Muhameda kada pita Mister Noa je li ikada bio u Sudanu, a ovaj odgovara kako nikada nije bio u tim krajevima. Možda je već tada Nolitta imao kakve ideje za kasniju afričku sagu jer je ubacio opis Sudana kroz cijelu stranicu. Nakon dolaska u Manaus iz igre ispada Randall, nimalo čudno jer se radi o turistu koji nije naviknut na opasnosti života u Amazoniji. Istu stvar smo vidjeli u ranijoj epizodi Atlantik sa jednim drugim klijentom, što pokazuje da nije svatko spreman preuzeti rizik avanture sa neizvjesnim završetkom. Zato je uskočio Kruger koji zbog svoga iskustva može ponuditi puno više u takvoj situaciji, drago mi je što se u kratkom vremenu pojavljuje po drugi puta jer njegovo prisustvo obogaćuje samu radnju. Wanabo je raj na zemlji, ali samo za one koji ne znaju u kakvim okolnostima je nastao ili nemaju problema sa grižnjom savjesti. Ni vlada se neće previše zamarati pojedinostima sve dok novac od poreza pristiže u proračun. Oslobađanje Makorithe nekakvim smišljenim planom je unaprijed bilo osuđeno poznavajući Akaweovu narav, to je jednostavno moralo ići težim putem. Neću zamjeriti zbog činjenice da su samo 2 čovjeka uspjela pobijediti Foxove plaćenike. Ipak ih nije bilo previše a Mister No i Kruger imaju ratnog iskustva na bacanje, što uz dobro smišljenu taktiku daje prave rezultate. Taj dio je dinamičan i prepun akcije, ali se ipak ne bi puno razlikovao od sličnih okršaja da nema dvije scene; Alvaradove i Foxove smrti. Nisam očekivao kako će Kruger pustiti da kajmani rastrgaju Alvarada, i još se poslužiti njegovom frazom o korištenju trikova protiv napada kajmana. Samo što je ''zaboravio'' na sitnicu kako ti trikovi djeluju protiv jednog kajmana dok ih je ovdje bilo nekoliko, kakav sarkazam od strane Krugera. Još jedna scena za pamćenje je ona kada Makoritha otima nož i zadaje Foxu smrtonosne ubode. Nije otkriveno što joj je on točno učinio da bi tako reagirala, jedino je sigurno kako je utjecaj bijelih ljudi potpuno promijenio njezino ponašanje. Za kraj dobivamo malo humora kada Mister No podmićuje vojnika na aerodromu samo da dođe do svoga pajpera. Naravno, opet je ostao praznih džepova jer je svoje zadnje novce uložio kako bi omekšao tvrdi vojnički stav.

Dvojac Monti/Merati je vrlo dobro obavio svoj dio posla, dodatno su napredovali u odnosu na svoju prethodnu priču Eldorado. Još tu ima malo problema sa očima Mister Noa dok je sve ostalo besprijekorno, pogotovo okoliš kod scena Wanaboa koji je napravljen u Disovom stilu. Prva naslovnica odlična, druga ipak nije na toj razini.

06.09.2018
    23:24:00 sati

9, 8, 7, 6

Odlican strip, klasicna kombinacija Nolitte i Pilota, u kojoj ima ne samo dosta avanture i pustolovine, nego i dosta socijalnih problema u Amazonu sa Indiosima i nepravdama koje cesto vladaju tom jadnom narodu.  Monti i Merati imaju zanimljiv stil, nesto izmedju Disa i DiVitto brace, i da im je stil na Disovom nivou, ova epizoda bi imala jos vece ocjene.  Jedino mi nije jasna citava radnja sa onim plavim Randallom: zasto li ga je Nolitta uopste kreirao u ovoj prici, samo da bi ga posle stotinjak stranica izbacio iz epizode, bez ikakvog utiska?  I zasto Randal nije reagir'o na onaj metak koji su mu uputili onaj Muhamad Din i njegovi revolverasi? Je li ga metak okrznuo?  Stvarno cudna scena u onom magacinu... ali u svakom slucaju, rasplet je malo previse dramatican, i iznenadjujuce je to sto se Kruger i Mister No pomalo svadjaju u nekim scenama, i raspravljaju se moralu i etikama ubijanja, i slicnom (pogotovo kad je onaj zlikovac upao u bazen kajmana).  Epizoda koja se nece dugo zaboravit... naslovnice su samo ok, ne ostavljaju nikakav utisak, lijepo su nacrtane, ali bez ikakve maste.

12.12.2018
    04:34:00 sati
  • Barney

10, 10, 9, 10

Izvrstan strip. Baš sam uživao čitajući ga.

19.01.2019
    13:45:00 sati
    Barney

10, 10, 10, 4

Odlična epizoda. Mnoštvo akcijskih scena uz odličnu priču protkanu društvenim temama koje nikada ne gube na suvremenosti.

29.04.2019
    18:19:00 sati

9, 10, 10, 8

Niz vrhunskih priča se nastavlja! Odlična Igorova recenzija u kojoj je sve bitno rekao, a ono što me rastužilo, da je ovo zadnje od Montija što smo vidjeli u ovom serijalu :( Brutalna završnica, baš u stilu Arniea (commando). A u njoj Kruger, koji je bio skroz nemilosrdan (kajmani) i kao takav mi se zaista dopao! I naravno, neočekivana reakcija Makorithe, jedna od onih upečatljivih scena u serijalu.

16.01.2020
    23:51:00 sati

9, 9, 9, 6

Zanimljivosti:

- Prvi dio priče se odvija u pograničnoj zoni Brazila i Venezuele, na obalama rijeke Araçá, dok se drugi dio odvija na tromeđi Brazila, Perua i Kolumbije, u blizini grada Leticie. Leticia je najužniji grad Kolumbije i zajedno sa susjednim gradom u Brazilu, imenom Tabatinga, danas tvori urbano područje sa preko 100000 stanovnika. Između Perua i Kolumbije, tridesetih godina prošlog stoljeća, izbio je oružani sukob zbog tog grada, kojeg je uspješno uspjela riješiti kasnije propala organizacija "Liga naroda" koju su nakon Drugog svjetskog rata naslijedili "Ujedinjeni narodi".

- Debi Krugera na naslovnicama (druga naslovnica ove epizode).

- 71. str.: engleske strojnice Sten Mark II. nastale usred Drugog svjetskog rata nakon povlačenja britanskih snaga iz Dunkirka, jednostavne izvedbe u svrhu brze i hitne proizvodnje. Slika: Strojnica Sten Mark II

- 111. str.: Domoroci ne trebaju dokumente za prelazak državne granice.

- Libellus standardno stvara dojam neprekinutog stripa kada se epizoda proteže na novi broj koji nema naslovnicu koja pripada tekućoj epizodi, tako da je ovdje ubačena zadnja vinjeta na strani 200 (kopija zadnje vinjete s prethodne stranice) i zadnja vinjeta na strani 201 (ubačena scena s prve vinjete slijedeće stranice na preokrenutu pozadinu središnje vinjete te iste stranice koja lijepo odgovara toj sceni). Ponovno odličan i teško zamjetan perfekcionistički posao!