Okrutni filmaš

MN LIB 34 | 280 str.

Grupa američkih filmaša namjerava snimiti dokumentarac u amazonskoj džungli pod naslovom “Indioski holokaust“. Unajmljuju Mister Noa za vodiča i kontakt osobu s domorocima i kreću u džunglu. Snimanje protječe u napetom i mučnom tonu, a u jednome trenutku pretvara se u bitku za goli opstanak.

• Okrutni filmaš
    MN LIB 34
  • Pazi, snima se!
    MN LMS 730
  • Indiosi napadaju
    MN LMS 731
  • Lutajuća strela
    MN LMS 732

• I cavalieri della pampa
    MN SR 69
  • Cinema crudele
    MN SR 70
  • Indios all'attacco
    MN SR 71
  • Le notti di New York
    MN SR 72

• Priče su izvorno objavljene u periodu između veljače i svibnja 1981. Dnevnik ih objavljuje 1987., a Libellus knjigu objavljuje u prosincu 2009.
  • Od 1977. do kraja 1990. objavljeno je 20 Castellijevih epizoda na kojima je surađivao s raznim crtačima: Franco Bignotti (osam epizoda), Vincenzo Monti (tri epizode), Fabio Civitelli (dvije epizode), i po jedna epizoda Roberto Diso, Bruno Maraffa, Angelo Maria Ricci, Giorgio Montorio, Virgilio Muzzi, Roberto Taito i braća Di Vitto.
  • Tematika prvog dijela ove priče inspirirana je kontroverznim Deodatovim filmom “Cannibal Holokaust“.

Alfredo Castelli je od sedamdesetih pridružen Nolitti u kreiranju pilotovih avantura. Roberto Diso započeo je 1974. suradnju s Bonellijem crtajući neke priče u Colanna Rodeo ediciji, potom prelazi u Mister Noov staff. Interesantno, iako obojica vrlo brzo počinju davati svoj obol na serijalu, njihov se put jedino križa na priči “Grad zločina“. No, tema nisu Diso i Castelli, tema je jedna druga suradnja - ona Castellija i Bignottija. Korijeni suradnje Alfreda Castellija i Franca Bignottija vuku se još iz Zagorovog serijala pričom “Molok“, a šire se u serijalima Mister Noa i Martina Mystèrea, sve do Bignottijeve smrti 16. veljače 1991. Obojicu cijenim i kada ne udruže snage. Bignotti je nacrtao neke odlične Zagorove priče: prvi je suočio Zagora s vudu magijom i zombijima, dovukao je samuraje u Darkwood, slomio je srce prvoj Zagorovoj ljubavi, prvi je porazio Akkronijane, nacrtao je opakog zlikovca Randalla Skulla.
Iako je jednom prilikom izjavio da nije volio pisati Zagorove scenarije, i da se takav pristup osjeti u nekim pričama, Castelli je dao osobni pečat serijalu kreiranjem misterioznog spletkaroša Krojača i prvim povratkom krvopije Rakosija.

Ovaj slavni dvojac prvi je put udružio snage u Castellijevom prvijencu “Odredište Haiti“, a njihov neveliki opus (od 1977. do kraja 1990. surađivali su na 8 epizoda), ubraja kvalitetom neke od njih u odlične pilotove avanture. “Smrtonosni tovar B-24“ i “Hodnik za pakao“, uz ovu recenziranu, najbolje su od tog slavnog tandema. Njihova suradnja dala je niz zanimljivih i intrigantnih priča u kojima se pojavljuju likovi zauvijek urezani u naša sjećanja. Tko može zaboraviti ludog i drogiranog šefa policije pukovnika Kovacsa, krvožednog fanatika i pljačkaša El Loca, heroinskog ovisnika Uriartea, ljigavca O'Bispa, zgodnu CIA-inu agenticu Daliu Norris koja će nekoliko puta nasamariti pilota, žensku verziju Mister Noa utjelovljenu u Debori Winter. Castelli i Bignotti znali su odlično manipulirati kreiranim likovima u svrhu podizanja dramatike, također su prvi počeli ubacivati fragmente kratkih Mister Noovih sjećanja na rat, otkrili su nam Mister Noovo ime i prezime, prvi su utamničili pilota, a natprirodni i fantastični elementi ponekad dominiraju u njihovim radovima, pa imamo Mister Noa izloženog utjecaju vudu magije i svojevrsni “Bermudski trokut“ i “Philadelphijski eksperiment“ u blizini južnoameričke obale. Alfredo Castelli je prvi od niza scenarista koji su pritekli Nolitti u pomoć pri kreiranju pilotovih avantura. Iako njegove priče nisu u rangu Nolittinih, Castelli dobro balansira složenim likom kao što je Mister No. Zabave, zgodne žene, egzotična mjesta, upečatljivi negativci, džungla, mali gradići, metropole, čežnje i gruba stvarnost dominiraju u njegovim pričama.

“Okrutni filmaš“ jednim je dijelom inspiriran Deodatovim kontroverznim filmom, a zadnjim dijelom triler u kojem se počinju događati ubojstva za koje ne znamo tko i s kojim ciljem stoji iza njih. Većina mučnih referenci uzeta je iz “Cannibal holocaust“, filma prepunog morbidnih scena kojima je za sobom povukao cijeli niz kontroverzi, zabrana, tužbi i cenzuriranja. Scene ubojstava, silovanja i mučenja u ovom filmu toliko su stvarne da je redatelj Ruggero Deodato bio uhićen pod optužbom za ubojstva i opscenost. Ipak, scene ubojstva i silovanja bile su glumljene, glumci su se pojavili u sudnici i razjasnili stvar, ali scene ubijanja i mučenja životinja bile su stvarne! Neke od brutalnih scena iz filma u ovom stripu su realizirane, poput čerečenja malog majmuna nožem, paljenja domorodačkih koliba, silovanja, neke, poput kanibalizma i nabijanja na kolac ipak su ostale samo ideje bolesnog Burnesovog uma. Završna rečenica filma koja je glasila “Tko su pravi kanibali, mi ili oni?” savršeno je upakirala Deodatovu priču o prelasku nekih moralnih granica pri dokumentiranju nepoznate kulture, baš kao što je moralne granice prešla i Castellijeva ekipa filmaša.

Film je podigao veliku prašinu kada je 1980. snimljen, a Castelli brzo koristi neslavnu reputaciju filma i u vlastitoj interpretaciji donosi nam priču o grupi filmaša u džungli. Već pri prvom pojavljivanju jasno je kako ih je Castelli profilirao i toga se drži do samoga kraja, a Bignotti odlično prenosi atmosferu prljavštine i amorala kroz dva najogavnija i najljigavija lika u cijeloj priči; Burnsa i Walkera-i njihovim izgledom i ponašanjem. Ira Burns je redatelj. Odvratan lik bez trunke empatije, perverznjak, silovatelj, a Castelli kao da je svu holivudsku opscenost, ljigavost i amoralnost pretočio u ovaj lik. Njegova težnja senzacionalizmu snimanjem realnog nasilja i patnji životinja uzrokovat će cijeli niz događaja u kojima će nevine žrtve stradavati, a Mister No mora uskakati. Al Castle (aluzija na Alfreda Castellija), scenarist, alkoholičar. Walker-trećerazredni glumac, kicoš, ljigavac, sadist. Susan Stevens-glumica koja je vidjela i bolje dane. Turax-naivni, prostodušni mladić, pridruženi član filmskoj ekipi.

Castelli nas većim dijelom priče navodi da je elementarni postav radnje snimanje dokumentarca, a to postiže vrlo uvjerljivo. Cijeli taj dio priče pratimo grupu filmaša u nastojanju da snime dokumentarac, a pri tome se redaju scene sirovih prizora borbe čovjeka i anakonde i mučne scene čerečenja malog majmuna nožem - dva prizora koja su mi ostala duboko urezana u sjećanje još otkako sam prvi put pročitao ovu priču 1987. Opscenosti koje izvode dva ljigava lika, Burnes i Walker, poslužili su Castelliju kako bi Mister Nou dao slojeve emotivnih i psiholoških previranja. Mister Noove duboke unutarnje motivacije razrađuje kroz preispitivačke monologe, a i fizički ga tjera da djeluje. Svaki, baš svaki udarac je smeće Walker zaslužio nakon mučenja malog majmuna, a radnja ovog dijela priče postavljena je tako da se većinu vremena pitate kakve će nove opscenosti prirediti dva najodvratnija lika, a upravo novu Castelli nam donosi sudarom kultura. Događanja u domorodačkom selu imaju isti obrazac za većinu Mister Noovih priča - kroz njih saznajemo detalje o njihovoj kulturi i načinu života, tako i ovdje, ali u jednome trenutku, zahvaljujući Burnesovoj sadističkoj i perverznoj naravi, ekipa filmaša mora spašavati gole živote pred razjarenim domorocima.

U tom trenutku još ni ne slutite kakvu nam je autor ovdje promjenu žanra priredio. Kaos koji je ovdje nastao Castelli koristi kako bi se odmaknuo od Deodatovog splattera i počinje uzbudljivi krimi/triler. Kakav sad krimi/triler, pitate se? Burnes je dobio što je tražio, većina filmske ekipe izvukla je živu glavu i što se tu ima više ispričati nego zatvoriti ovu priču. Ha, malo morgen! Ako ste jedan od onih koji vole odgonetavati misterije mračne ljudske prirode, vjerujte, ovdje nemate nimalo lak zadatak, jer tajanstveni ubojica i motiv kojim se vodi ostaju nepoznanica sve do samoga kraja. Castelli je već ranije pokazao da zna vrlo dobro baratati krimi žanrom uklopljenim u pilotove avanture, a ovdje je otišao i korak dalje. Niz odličnih preokreta i napetosti ovdje urađenih na gotovo svakoj stranici dovode do situacije da i sam Mister No postaje sumnjivac za ubojstva članova filmske ekipe. Castelli je odlično iskoristio karakterizacije pojedinaca i u njegovoj vlastitoj režiji oni postaju meta ubojice, ali i osumnjičenici u isto vrijeme, a autor savršeno barata s prijelazima krivnje. Prvo posumnjate da su Indiosi skratili Burnesa za glavu i strijelom ubili Walkera, pa zatim Castle preuzima na sebe krivnju za njihovu smrt (kad smo kod tog nesretnog lika, Castelli mu je dao ime aludirajući tako na samoga sebe, ali ne znam je li Castelli i baždaren kao on), pa je Kalakis osumnjičenik, pa Mister No, pa policajac Camarago. Upravo ti odlični prijelazi krivnje s nizom likova koji su temelj ove priče savršeno funkcioniraju, pa sam ostao iznenađen kada nam Castelli za ubojicu servira nekakvog nebitnog anonimusa kojeg ni ne primjećujete tijekom priče, ali ima jedan detalj iz prošlosti naoko nebitan tijekom čitanja, a kada se kao zadnji element savršeno uklopi u mozaik dobivamo motiv kojim se vodio. Ta noirovska scena, kada mu iz džepa ispada novčanik s izrezanim novinskim člankom, isprepliće i povezuje prošlost i sadašnjost u jednoj jedinoj vinjeti i razotkriva nam hladnokrvnog ubojicu kao jednog tragičnog lika, i da sam ja na Castellijevom mjestu baš bih tu zatvorio priču, kada Mister No kaže da je konačno svemu kraj. Nekako mi sve poslije toga djeluje suvišno, ali naravno da se priča ne može završiti u sumornom tonu, već Mister Noovim humornim stavom o braku i ženama.

MN LIB 33 Argentina

MN LMS 739/742 Njujorške noći

7, 8, 7, 6

Nije me ova priča baš oduševila. Naravno, da to izađe danas, bilo bi genijalno, ali već u to vrijeme nije bilo baš tako.

17.12.2019
    19:37:00 sati

9, 9, 9, 7

17.12.2019
    19:44:00 sati

8, 8, 9, 7

17.12.2019
    19:46:00 sati

8, 7, 8, 8

Meni je ova priča vrlo dobra. Ideja o ludom filmašu koji spreman, da učini sve za dobar kadar mi je odlična. Kriminalistička radnja na kraju je napeta. Največi minus ove priče mi je kada se okrutni režiser tek tako napije i počne zlostavljati djevojke u idioskom selu. A iz toga slede sve nadaljne neprilike ekipe s kojom je Mister No. Ali svejedno mislim, da je priča iznad prosjeka.

17.12.2019
    22:49:00 sati

8, 9, 9, 8

Jedna od epizoda koju sam imao cjelovitu kroz cijelo djetinjstvo u Lms izdanju -3 nastavka. Kad se sjetim epizode 'Slomljena strela'…Jako dobro, pravi Mno, nimalo dosadno, iako sam priznajem očekivao malo više kod novog čitanja…

18.12.2019
    13:58:00 sati

6, 8, 8, 6

Na stanu što volim lik i djelo Bignottija i Castellija ipak ovo nije među najboljim njihovim radovima. Zbog navike bilo bi bolje da se ova recenzija zvala Pazi, snima se!

18.12.2019
    15:19:00 sati

7, 7, 7, 7

Castellijev zaplet neobičan, ali nije loš.

21.12.2019
    08:27:00 sati

8, 8, 10, 10

24.12.2019
    22:44:00 sati

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Jedan drugačiji koncept, ali uspješan i još jedan dragulj velikog Castellija. Baš se čovjek razmahao i pravi sve odlične priče, a Bignotti je zakon sa svojim crtežom koji to sve dočara u detalje. Kad si pomislio da je nakon Indiosa sve prošlo, tek se sve zahuktalo i kako Igor piše, počeo pravi krimić. Ono, kad skoro 300 stranica pročitaš "u dahu" :)

20.01.2020
    10:50:00 sati

10, 10, 10, 9

Stvarno odlična priča, cijelo vrijeme drži pažnju na visokom nivou uz nekoliko neočekivanih preokreta. Castelli je uspješno izmiksao više elemenata kako bi dobio jednu cjelinu koja u svakom trenutku izvrsno funkcionira. Filmska ekipa smještena u divljinu prašume, avantura i krimić, sve na jednom mjestu. Hrpa zanimljivih likova, svaki sa svojom osobnošću, je također dala doprinos da ovo djeluje kao uštimani stroj. A ima tu i onih koji su ostali neprimjetni gotovo cijelo vrijeme, da bi tek na kraju dočekali svojih 5 minuta slave. Ira Burns je od početka ostavio dojam grubog i nepristojnog čovjeka koji je sam sebi najbitniji, važno je samo zadovoljiti svoje potrebe pa koliko god to koštalo. Njegova pretjerana sklonost realizmu graniči sa bolesnim umom, što se jako dobro vidjelo u nekim situacijama. On će bez grižnje savjesti snimati mučenje životinje ili umiranje ljudskog bića samo kako bi dobio materijal za svoj film, a upravo takvo ponašanje će ga stajati glave. Turax možda nije najbistriji, ali je svejedno shvatio kako stoje stvari u filmskoj industriji, samo šteta što je već bilo prekasno za njega. Propali scenarist Al Castle je jedan od rijetkih likova na serijalu koji mogu popiti više alkohola od Mister Noa. I u takvom stanju je bio svjestan svih nedostataka rada sa Burnsom. Ipak nije odustajao od suradnje zbog manjka hrabrosti da napravi odlučujući potez za svoju karijeru. Zato je imao dovoljno hrabrosti da preuzme na sebe tuđe zločine i presudi sam sebi, kako bi barem u posljednjim trenucima osjetio važnost svojih postupaka. Camargo je ostavljao dojam zatvorenog čovjeka u čiju dušu je teško proniknuti, na prvi pogled pošten i nepotkupljiv, ali je iz nekog čudnog razloga dopustio Burnsu da nastavi sa snimanjem svoga filma. Kako je radnja odmicala ostao je jedini na popisu sumnjivaca, da bi doslovno u posljednjem trenutku ispao iz igre. Jako dobar taj zadnji preokret od strane Castellija, a treba mu priznati da je vodio računa da neke sitnice, koje je povremeno ubacivao, na kraju savršeno uklopi u rasplet priče. Situacija kada je Castle u džungli ozlijedio ruku je kasnije pomogla Mister Nou da shvati kako on nikako nije mogao odrubiti glavu Burnsu.Vrlo važan detalj za spašavanje života Susan Stevens, iako je vodio do potpuno drugog čovjeka u odnosu na očekivanja. Kada je Camargo otkrio da je Burns u prošlosti imao slučaj s plivačicom koja je nastradala od morskog psa, to se u prvi trenutak nije činio bitan detalj, a na kraju je bio presudan da se otkrije motiv koji je pokretao ubojicu. Odlična ideja da to ne bude netko od važnijih likova, već bezimeni član tehničkog osoblja filmske ekipe. Nije baš da ga nismo vidjeli, pojavljivao se povremeno onako u pozadini, ali bez ikakvog utjecaja na radnju sve do završnog stupanja na scenu. I on sam je rekao kako su u filmovima takve uloge većinom rezervirane za glavne likove, dok u stvarnom životu nema nikakvih pravila. Ovaj strip nije rađen po stvarnom životu, ali mi je svejedno drago da je ispalo tako kako jest. Zašto bi uvijek sve moralo biti po zacrtanoj šabloni, određena odstupanja su u ovakvim slučajevima više nego poželjna. Smrt ubojice je maštovito odrađena, samo što nisam siguran da je kabina žičare brža od čovjeka koji trči. Tko bi rekao da ćemo sve odgovore po pitanju motiva dobiti tek nakon njegove smrti uz pomoć novčanika i običnog novinskog isječka. Ova priča me je toliko oduševila da mi nije smetala ni činjenica da sam je čitao u pospanom stanju, svaka čast Castelli.

Svaka čast i Bignottiju koji je sve to ispratio adekvatnim crtežom, kada god treba on se potrudi da vizualni dojam ne zaostaje za scenarijem.

26.02.2020
    20:38:00 sati