Strah na Karibima

MN LIB 38 | 257 str.

Na području Kariba događaju se misteriozni nestanci osoba. Neke od brodica koje su isplovile posljednjih mjeseci pronađene su bez posade i posve netaknute (bez ikakvih tragova borbe). Glavna poveznica između nestalih osoba jest da su sve bile bogataši. Slučaj preuzima privatni detektiv Phil Mulligan, veliki prijatelj Mister Noa iz New Yorka koji se upravo nalazi na odmoru u Manausu. Njih dvojica timskim radom uhvatit će se u koštac sa aktualnim problemom i pokušati razjasniti cijelu ovu zavrzlamu oko tajanstvenih nestanaka. Entuzijazma i duha za avanturom im ne nedostaje. No, hoće li to biti dovoljno?

• Strah na Karibima
    MN LIB 38
  • Strah na Karibima
    MN LMS 757
  • Zarobljeni na dnu
    MN LMS 758
  • Nemoguće bekstvo
    MN LMS 759

• Paura nei Caraibi
    MN SR 78
  • Prigionieri sul fondo
    MN SR 79
  • Fuga impossibile
    MN SR 80

• Izvorno su epizode objavljene u periodu između studenog 1981. i siječnja 1982., Dnevnik ih objavljuje 1987., a Libellus knjigu objavljuje u veljači 2010.
  • Prva priča Claudia Nizzija (od ukupno dvije) na Mister Nou. Druga (i njegova zadnja) priča je MN LIB 39 (SR 80/81/82/83/84): Dječak Santiago.
  • Treće pojavljivanje Phila Mulligana, privatnog detektiva i Mister Noova prijatelja iz New Yorka. Prvi put se pojavio u MN LIB 12 (SR 24b/25/26): Atlantik!, drugi put u MN LIB 22 (SR 44/45): Nevidljiva prijetnja. Oba puta se pojavio telefonskim putem kad je Mister No tražio njegovu pomoć, a ovdje su po prvi put skupa u zajedničkoj avanturi.
  • Na 19. i 20. stranici Libellusovog izdanja, Mister No spominje avanturu sa nestalim zrakoplovom (MN LIB 28).
  • Dnevnik je u LMS izdanju izbacio „samo“ dvije stranice i jednu pasicu. Uspješno je pobrisao i sva nacistička obilježja, naročito na uniformi glavnog negativca. Potrudili su se i da pomislimo da naš Mister No ne pije alkohol. Čak u nekim scenama ima i slamku kako bi nas uvjerili da pije sok :) (vidi sliku 6).

Moram priznati odmah na početku da mi je velika čast i iznimno drago što sam dobio priliku recenzirati jednu od epizoda Mister Noa! Junak koji je pored Zagora i ostalih strip junaka bio obavezno štivo u bezbrižnom djetinjstvu. Zahvaljujući izdavaču „Libellus“ i njegovim prekrasnim izdanjima, putovanje iz avanture u avanturu sa uvijek interesantnim pilotom i dan danas se nastavlja! No, nije to samo moj debi na ovom serijalu već i scenarista Claudia Nizzija koji je zasigurno najpoznatiji među Texovim pa i Nick Raiderovim fanovima. Ne bih puno na Nizzija trošio riječi u smislu njegovih zasluga na drugim strip junacima budući da se za to već potrudio marljivi Igor i približio nam Nizzija u uvodnom dijelu naredne recenzije - još jedne, ali i ujedno posljednje njegove priče na serijalu.

„Strah na Karibima“ jedna je veoma dobro skrojena priča. Pobudila mi je popriličan interes iz dvaju razloga. Prvi se odnosi na angažman spomenutog Nizzija. Drugi pak razlog odnosi se na povratak Phila Mulligana u serijal, ali ovaj put sa znatno upečatljivijom ulogom nego što je to bilo dosad kod njegovih pojavljivanja. Nizzi je odlučio napraviti korak dalje te staviti Mister Noa i Phila bok uz bok kao prijatelje, a potom i suradnike.

Mister No u razgovoru sa Philom

Nizzi odmah na startu priče pokazuje da je scenarist koji se ne libi prihvatiti zadatak kojeg su mu povjerili ljudi u Bonelliju. Inspiraciju crpi iz fenomena poznatim kao „Bermudski trokut“ čija je premisa uvijek intrigantna. Mister Noovi fanovi će se prisjetiti da se taj „fenomen“ već spominjao u Castellijevoj epizodi MN LIB 22: „Nevidljiva prijetnja“ (zanimljivo, Phil Mulligan se i u toj epizodi pojavio). Niti Nizzi nije imun na fascinaciju za nepoznatim i izgubljenim. Priča se tako otvara scenom na jednoj brodici koja neočekivano doživljava nezgodu. Nešto što je trebao biti nevini turistički obilazak i ribolov, krenulo je po zlu. Ljudi su tajanstveno nestali, a mi smo imali priliku koju sekundu prije njihovog nestanka posvjedočiti njihovoj začuđujućoj facijalnoj ekspresiji prema onome što se ukazalo pred njima (vidi sliku 3). Jesu li to bili mali zeleni? Možda neka morska neman? Ili pak nešto posve drugo, nešto što se jednostavno ne može objasniti gdje bi i legendarni par Mulder i Scully imali pune ruke posla? S obzirom na tematiku i mjesto radnje koje se iščitava iz naslovne sintagme, „Strah na Karibima“ stvara u početku dojam nelagode i jeze jednostavnom činjenicom da je ovdje prisutno nekakvo zlo. Zlo koje djeluje nekim neznanim i nadnaravnim silama. Vidljivo je da priča jedno vrijeme sadrži određene elemente krimića. Jednako tako osjećaj horora prisutan je u scenama na brodici u momentima neposredno prije nestanka protagonista s početka priče, ali i kad onaj jedini preživjeli član posade priča svoju verziju onoga što je proživio.

Phil Mulligan

Nakon tog prologa u kojem nas je Nizzi ostavio u čudu i zaintrigirao, radnjom selimo u Manaus dva dana nakon tih događaja gdje se u društvu našeg junaka nalazi njegov prijatelj iz New Yorka, privatni detektiv Phil Mulligan. Njega smo imali prilike dosad u serijalu već dvaput vidjeti, a ovaj put je Phil u ulozi turista, na domaćem terenu našeg pilota uživajući povlastice lagodnog života. No kako bilo, sve što je lijepo kratko traje pa se tako i njegov odmor bliži svom kraju i vrijeme je da se Phil vrati u „Big Apple“. No, iznenadni telefonski poziv gospodina Walkera iz New Yorka o njegovom nestalom partneru iz tvrtke (bogataša Kerrigana sa početka priče), promijeniti će Philove planove koji će na neko vrijeme morati odgoditi svoj povratak doma. Posljedično tome, Mister No se sam nudi na raspolaganje Philu kao vodič i pomoć u novonastalim okolnostima. Jer, čemu služe prijatelji! Prva postaja je otok St. Kitts, posljednja lokacija s koje je isplovio gospodin Kerrigan i gdje mu se dalje gubi svaki trag. U St. Kittsu su korak bliže u svojoj istrazi budući su doznali da „slučaj Kerrigan“ nije prvi takav. Nizzi potom prebacuje istragu na Floridu i seli naše junake u Miami gdje će naš dvojac saznati ključne stvari, malo povući ručnu i složiti strategiju za nastavak.

Cjelina tog uvodnog dijela i zapleta gradi se na prisnom odnosu našeg glavnog dvojca između kojeg postoji jako dobra dinamika i kemija. Mister No dočaran je energično kao konformist koji se vješto prilagođava situacijama. Vjeruje samo onome što vidi vlastitim očima, a i otprije znamo da je njegov koncept života uživanje bez premca te vizija osobnog raja u kojem nikome ne mora polagati račune. S druge strane, Phil je uglađenih manira i odmjerenog ponašanja te visoke kulture i obrazovanja. Njihovom međusobnom komunikacijom se neprestano osjeti ležeran i humoran pristup u priči. Pritom mi se čini da djeluju kao formula iz „buddy-buddy“ filmova u kojima dvojica detektiva moraju surađivati, a humorne scene proizlaze upravo iz njihovih karakternih suprotnosti.

Phil: „Znači, ti vjeruješ samo onome što vidiš svojim očima?“
Mister No: „Sam si rekao, krvi judina!“
Phil: „A kako onda možeš vjerovati da je Mt. Everest najviši vrh na svijetu? Zar si ga izmjerio? HA! HA!“
Mister No: „Idi do vraga!“

Do tog dijela sa radnjom u Miamiju, imao sam osjećaj kao da je Phil taj koji je glavni lik u priči. On je taj koji je vodio glavnu riječ oko ispitivanja i svega, a kao da je Mister No bio u nešto podređenijoj ulozi. Ipak, od ovog dijela priče u Miamiju, stvari se naveliko mijenjaju. Nizzi gura našeg Mister Noa u prvi plan, a Philova uloga polako se pretvara u onu kao iz prethodna dva pojavljivanja - s one strane žice (odnosno radioveze).

Kerrigan i posada uoči nestanka

Ono što smo dosad pročitali može se okarakterizirati kao vrlo dobrim ritmom pripovijedanja. Nizzi je pripremio odličnu podlogu za rasplet koji nam nudi veoma uzbudljivu i inovativnu završnicu. Neću zadirati u detalje da ne pokvarim čitanje onima koji se tek spremaju uzeti ovaj strip u ruke jer radi se uistinu o nečemu što ni u kom slučaju nije predvidljivo.

Dozvolite mi da kažem samo par riječi o glavnom negativcu, budući da u svakoj priči imamo nekog zločestog, zar ne? Vidi se da je glavni antagonist solo igrač jer ne želi imati partnera (jednog se već riješio u prošlosti) uz svoju poziciju onime čime se bavi. Njegov kriminalni ogranak je isprepleten visokom razinom organizacije gdje se za najmanju pogrešku plaća vlastitim životom! On nema milosti za nikoga. Ubijanje mu je „just another day in the office“. Veoma snažan karakter i autoritet koji uživa kod svojih ljudi. Oni prema njemu gaje duboko strahopoštovanje, da i kad nešto pogriješe, u stanju su sami sebi oduzeti život da ih ne bi dostigla ruka njihovog šefa. Znaju i svjesni su da druge prilike neće biti niti bilo kakve šanse za iskupljenjem. Usprkos svemu ovome što sam naveo, vjerovali ili ne, meni je osobno čak u nekim momentima taj negativac bio simpatičan! I to mislim na one scene za vrijeme dijaloga njega i Mister Noa. Dok sam, razumljivo, bio svjestan da se istovremeno iza te osobnosti nalazi beskrupulozni ubojica.

Mister No u nevolji!

Krajnji epilog veoma je pažljivo i precizno izveden. Sviđa mi se isto tako što smo imali nešto dužu verziju same završnice gdje je Mister No imao dosta vremena da se oprosti sa glavnim akterima priče, od čega su neki bili tužni rastanci, a neki šaljivog karaktera. Ponekad vrhunske priče upravo upropasti zbrzan kraj. Sve ono što su autori učinili dotad, da se izrazim u nogometnom žargonu - svih 90 minuta utakmice, posrnu nekad u sudačkoj nadoknadi kao Dinamo protiv Šahtara u Zagrebu i poljuljaju naš glavni dojam na kraju. Ovdje kod Nizzija to nije slučaj, on je cijelo vrijeme bio skoncentriran i besprijekoran. Od početka do kraja. Priča svoj uspjeh dobrim dijelom duguje i uspješnoj interakciji između Mister Noa i Phila te dobro osmišljenim i napisanim dijalozima. Između ostalog, uspio je Nizzi ubaciti i kratku romansu za našeg junaka, a konzumacija alkohola je bila umjerena, taman. Uz sve rečeno, imam osjećaj kao da je Nizzi imao iza sebe već 20-ak napisanih priča u ovom serijalu, a ne da mu je ovo debi.
Skidam kapu, majstore!

Glede zasluga u crtačkom dijelu koji nam je vizualno približio majstorski scenarij, zaslužan je veliki Bignotti sa standardno preciznim i vrlo konkretnim, izražajnim crtežom. Na spomen njegova imena, Zagorovci mu često znaju špotati u vezi njegovog uskakanja kod završnica Nolittinih klasika „Zimske Zmije“ i „Svemirske braće“, dok se ovdje u Mister Noovom serijalu Bignotti snalazi kao riba u vodi. Ne moram vam posebno napominjati da mi je on najomiljeniji crtač na Mister Nou. Njegov crtež je tako detaljan i realan da se uživim kao da gledam neki film, tako on utječe na mene. Što nažalost ne mogu isto reći i za naslovnice gdje Ferri uporno crta na svoju ruku. Neshvatljivo mi je da se nije mogao prilagoditi i našeg pilota crtati kao što izgleda i u stripu (odjeća). Modernizirati ga bar malo nego da ga učestalo crta kao da smo još na samom početku serijala. Ovako stalno postoji taj disbalans između izgleda našeg junaka u stripu i na naslovnicama. Stoga i kod onih vrhunskih priča (kao što je i ova – usudio bih se reći), često ukupnu ocjenu epizode naruše upravo Ferrijeve naslovnice. Ona glavna koja krasi Libellus izdanje odrađena je na štetu čitatelja jer dosta spoila ono što se događati u stripu i tako čitatelju pomalo narušava taj „wow efekt“, element iznenađenja kojeg je Nizzi vješto dotad gradio.

Nolitta i Castelli su tako podigli standarde za Mister Noove pustolovine, da kada ih danas čitate, odmah uočavate razliku naspram ostalih autora. Imaju suvislo osmišljene priče, avanture nisu same sebi svrhom, nego organski proizlaze iz priče te odnosa među likovima. Nizzi se sjajno uklopio u taj njihov koncept, uspio je u tom kratkom periodu unijeti dašak svježine te njegovo ostvarenje predstavlja istinski produkt tog razdoblja Mister Noovog serijala. Prava je šteta da je radio samo dvije priče! Zgodne žene, letovi avionom na različite lokacije, avantura na moru i u morskim dubinama, jurnjave automobilima, divovska zmija, morski psi i još puno toga – sve vas to čeka u ovoj uzbudljivoj Nizzijevoj priči!

p.s.
Mala kompilacija vinjeta za kraj, Dnevnik vs. Libellus! :)

Dnevnik verzija (lijevo) i Libellus (desno)

MN LMS 752/753 Mafija ne prašta

MN LIB 39 Dječak Santiago

8, 8, 9, 8

Prvi rad Nizzija na serijalu i odmah priča sa dosta detektivskih elemenata, barem u svojoj prvoj polovici. Može se reći da je prilično uspješno ispoštovao žanrovske okvire te napravio dobru i napetu epizodu, iako ovdje nešto fali što bi je podiglo na razinu odlične. A možda se samo radi o tome da nekih stvari ima viška, kao npr. usiljene romantike koja je progurana na mjesto i vrijeme kada ista nije bila neophodna. Unatoč tome, lik Molly je imao svoju svrhu i odradio važan dio posla u samom raspletu, mada je moglo bez one patetike na kraju. Nizzi se za ovakvu pustolovinu sjetio ubaciti lika koji je vjerojatno najidealniji mogući, s obzirom na njegovo zanimanje. Mister No i Phil Mulligan surađuju po prvi puta, a da nisu u pitanju sjećanja iz prošlosti ili telefonski razgovor, već događanja u aktualnom vremenu. Kao u epizodi Nestali zrakoplov ovdje također imamo potaknutu raspravu o misteriju bermudskog trokuta, ali se u oba slučaja ispostavilo da je za nestanke zaslužan ljudski faktor, a ne nikakve paranormalne ili prirodne pojave. Nakon saznanja da su sve nestale osobe bile bogataši moglo se pretpostaviti da su u pitanju otmice radi otkupnine, jedino je ostalo vidjeti tko ih je izvršio i na kakav misteriozan način. Otočna braća su organizacija koja je uigrana skoro do najsitnijih detalja, ipak tetovaže koje su imali na ruci su bile nedostatak zbog kojeg je protivnik otkrio bitne detalje za pokretanje istrage. Naravno da mora biti sumnjivo kada vidiš isti znak na dva različita čovjeka u dva različita mjesta, to je bio prvi trag koji je odveo potragu na pravi put. Iako to nije otkriveno možda je i onaj Domingo pripadao toj organizaciji, ili je barem bio plaćen od iste da prodaje priču o divovskoj zmiji svima koji se zainteresiraju za nestanke brodova. I sam Phil Mulligan je rekao kako je očekivao primitivca obuzetog strahom, kad ono čovjek ispričao priču kao da ju je pročitao iz neke knjige a ne osobno doživio. Događaji u Miamiju kod Zelde Burnett su pomogli da se rasvijetli većina stvari, a način na koji je taksist svjesno otišao u smrt pokazali da organizacija ne trpi neuspjeh. S obzirom da je Phil policajac bilo je čudno vidjeti kako mu Mister No smišlja plan i taktiku za otkrivanje otmičara. Mister No kaže; ''moramo svojim prijateljima ponuditi slastan mamac koji ćemo staviti na udicu'' a Phil odgovara; ''možeš li prevesti svoje riječi jadnom neznalici'', time kao da je Nizzi htio potvrditi mit o glupim policajcima. Mamac sa lažnim bogatašem nije prošao po očekivanjima, a na palubi broda Lady Roxana smo prvi puta imali prilike vidjeti surovost šefa organizacije. Kapetan Quebrasco je zanimljiv lik, kroz razgovor s njime može se učiniti kao simpatičan tip spreman na šalu, dok s druge strane je jasno da ne oprašta pogreške u vlastitim redovima. Svi njegovi ljudi su dobrovoljci koji jako dobro znaju u što se upuštaju kada se pridruže organizaciji. Ako sve bude funkcioniralo bez problema mogu se obogatiti, a ako svojom nesposobnošću dovedu u pitanje uspjeh projekta ništa ih neće spasiti od kazne. Ipak, kada dođe trenutak za primanje te kazne svi su spremni moliti za milost, što pokazuje kako nisu dorasli zadatku ni sa psihološkog aspekta. Sigurno je kako uz kapetana Quebrasca morski psi imaju velikog razloga za zadovoljstvo, vjerojatno i veće nego sami njegovi suradnici. Ostaje neotkriveno bi li stvarno Quebrasco pustio taoce nakon što bi skupio potreban iznos od otkupnina, nešto mi takav scenarij nije u opisu ponašanja spomenutog lika. Jako bitan preduvjet za spas iz zarobljeništva je saznanje gdje se točno nalaziš, tu je Mister No odigrao pravu kartu kada je odlučio ostati budan za vrijeme prebacivanja u tajno skrovište. Njegov bijeg je u redu, ali završnica u podmornici mi je prejednostavno izvedena za ovakvu priču, očekivao sam više muke po tom pitanju. Glavni negativac je preživio što me iznenađuje, čak je najavio svoj bijeg i osvetu Mister Nou mada ne vjerujem da se taj lik više pojavljivao u serijalu.

Bignotti vrlo dobar, ali nije to ono najbolje što on može, pogotovo prvi dio epizode gdje mu crtež na trenutke izgleda previše retro.

03.03.2020
    00:11:00 sati

10, 10, 10, 10

03.03.2020
    10:48:00 sati

8, 9, 10, 9

03.03.2020
    13:51:00 sati

7, 10, 9, 7

Meni je to jedna od najboljih priča Mister Noa. Ima sve - pustolovinu, romantiku (koja mi uopšte ne smeta) i upečatljivog i simpatičnog negativca. Sviđa mi se što na kraju negativac nije ubijen, več završi u zatvoru.

03.03.2020
    17:58:00 sati
  • Ukupna ocjena 96%