Izgubljena utvrda

MN LIB 44 | 220 str.

Što povezuje legendu o Pandorinoj kutiji, tajanstvene linije na visoravni Nacza i tajanstveni drevni grad Inka - Machu Picchu? Kakva se tisućljetna tajna krije unutar tajanstvene utvrde i kakva tajanstvena moć štiti nešto staro i davno zaboravljeno? Na sva ta pitanja možda ćete dobiti (zadovoljavajući) odgovor pridružite li se našem pilotu u ovoj neobičnoj pustolovini!

Priča 4

Scenarij 3

Crtež 5

C*3

• Izgubljena utvrda
    MN LIB 44

• Paura bianca
    MN SR 94
  • La fortezza perduta
    MN SR 95
  • La torre maledetta
    MN SR 96

• Ova epizoda nije bila objavljen u LMS-u!
  • Pandorina kutija - Pandorina kutija je prema grčkoj mitologiji bila kutija svih zala, koju je prema legendi, Zeus poslao Prometeju za kaznu jer je bogovima ukrao vatru i dao je ljudima. Pandora je otvorila kutiju iz koje su izašla sva zla svijeta, a na dnu je ostala nada.
  • Machu Picchu – najpoznatiji drevni grad Inka, nalazi se na visoravni u Peruu. On se pojavljuje u kraćoj epizodi "Zločin Martina Mystèrea" (MM LMS 26b), ali se i spominje u više navrata kao grad koji su nastanjivali divovi, jedna od rasa koja prethodi ljudima prema Blavatskyjevoj doktrini.
  • Str. 29., referenca na epizodu "Eldorado" (MN LIB 24); Mister No je u potrazi za izgubljenim zlatnim gradom Eldoradom u društvu profesora Cubillasa.
  • Str. 13.-16, vidimo tajanstvene linije Nazca, vidi epizodu "Tragovi Nazca" (MN LIB 37).
  • Str. 16., spominje se "kamen iz Palenquea" koji prikazuje potencijalnog drevnog astronauta; vidi epizodu "Posljednja karavela" (MM SA 46/48).
  • Str. 27., vidi Cuzco, drevna prijestolnica Inka. Na velikom trgu nasuprot gradskim zidinama održava se Svečanost sunca, drevni obred Inka koji se stoljećima slavi u čast boga Itija.
  • Str. 53., Mister No spominje da je bio žrtva vudu magije na Haitiju, u Castellijevoj epizodi "Otok magije" ili "Mambo, mambo" po LMS-u (MN LIB 11).
  • Na zanimljiv način brat Rafael pali Jerryjev pajper – molitvom!
  • Civilizacija koju pronalaze u Macu Picchu je At'Lan (usporedi s Atlantida), a žena s Atlantide koja se mentalno "reinkarnirala" u Alison već je bila tema u epizodi "Prokleto pleme" (MM LIB 3a).

Marti Misterija, jes' to ti? ;)

Od same prve stranice lako možemo odmah naslutiti tko je pisao scenarij i kakav će to tip priče biti… I nećete se prevariti. Posebno ako ste upoznati s barem jednim dijelom Castellijevog opusa. Vjerujem da je mnogima, kao i meni, ovo izgledalo kao probni rad za neku od epizoda Martina Mystèrea, detektiva nemogućeg, koji je on prema vlastitoj viziji kreirao koju godinu kasnije. Možda gledamo i sam prototip serijala! Naravno, Castelli će se vratiti svim ovim temama u drugim prilikama u tom svom drugom serijalu, i to na vrlo sličan način. Sjetimo se samo linija iz Nazce, mehanizma izazivanja vizija iz prošlosti koji čuvaju zaboravljene atlantidske laboratorije, tajanstvene drevne civilizacije koja je postojala pred mnogih tisućljeća, da je netko iz te tajanstvene civilizacije lansirao ubilački satelit u orbitu i da je on zaslužan za katastrofu planetarnih razmjera. Zvuči poznato? Pa da, to je ukratko rezime nekih 200 epizoda MM-a… ;)

Alison Perkins: "Marsovaca? Možda, a možda i ne. Tko nam zabranjuje vjerovati da je netko iz daleka svemira uz pomoć napredne tehnologije prije više tisuća godina posjetio Zemlju?"

Mislio sam da će mi biti drago što čitam jedan od scenarija prototipa za Mystèrea, no Castellijev scenarij pati od mnogih repeticija, banalnih rješenja i nezanimljivih likova. Priča je skoro pa rađena u maniri pustolovnog šunda, tako da ne možemo niti očekivati više. Najviše me smetalo to stalno izmjenjivanje lokacija zbivanja, iz stranice u stranicu se to rotira do besvijesti a skoro ništa novo se ne dodaje digresiji. Naravno, svi ti eventi konvergiraju prema zajedničkoj točki i eventualno će se preklopiti prema kraju. Negativac Trump nije mogao biti dosadniji i banalniji; stvarno obični bezimeni no-one koji je došao iskapati na Macu Picchu jer se nadao da će moći opljačkati grobove. I Castelli potroši 150 stranica kako se Mister No tuče s njim. Karakterizacija nula bodova, on je debeo, zao, pohlepan i glup, i nevjerojatno teške i sretne ruke. Spomenimo i najbanalniji mogući kraj koji je boljka i kod niza drugih epizoda koje je Castelli radio u Mystèreu… (Čitaj: još jedna tajna atlan(tid)ska laboratorija eksplodirala zbog kvara na računalima koja se rado zapaljuju – pitam se kako da tako napredna civilizacija nije ubacila neki protupožarni sustav ili sustav otporan na metke?)

Trump i profesor Perkins

Koja je Mister Noova uloga u svemu tome? On je pilot koji se uplete cijelu tu stvar, nepripremljen, ali s velikim iskustvom za takve situacije. Budući da Castelli već neko vrijeme piše epizode za Mister Noa, pilot se može pohvaliti da je već dolazio u susret s raznim tajanstvenim događajima i fenomenima, poput vudua ili potrage za Eldoradom. Ekspedicija koju nalazimo na Macu Picchu pod vodstvom je profesora Perkinsa, znanstvenika čije teorije dosad nisu naišle na simpatije kod ortodoksne znanstvene zajednica. One je kao karikaturalna verzija profesora Mystèrea. Vjeruje u pretpotopne civilizacije i da su bogovi astronauti; i potpuno je rastresen kad je u pitanju tema koja ga interesira. Zatim tu su i njegov asistent Johnson, možda još i veća karikatura od profesora; naočita profesorova kćer Alison Perkins na koju je Mister No bacio oko. Alison je usprkos svom fakultetskom obrazovanju i početnom lijepom demonstracijom svog znanja, prikazana sve do kraja kao mala naivna plavuša, koja u više navrata hoda razgolićena ili u spavaćici (vidi sličicu niže).

Kontraverzni element zbog kojeg je epizoda bila neobjavljena je najvjerojatnije brat Rafael i njegova snaga vjere, te vjerski elementi koji se znaju pojaviti. Drevna civilizacija koja se spominje nije Atlantida, nego At'Lan; mislim, jasno je na što autor aludira.

Mister No i Alison u noćnom haljetku

Dodajmo svim ovim negativnim komentarima i Maraffin karikaturalni crtež, koji mi baš i ne leži kad ga usporedim sa stilom crtača koji je godinama prevladavao u serijalu. Nije mi jasno je li Castelli baš namjerno dao nacrtati takve šmokljane od znanstvenika jer su oni čista karikatura. Znanstvenici su šmokljani, lokalci su praznovjerni i otrcani, a komadi na razini tupih ali zgodnih plavuša… Jednostavno mi se ne uklapa.

Misterije koje se obrađuje više su nego zanimljive, no nakon opetovanih korištenja u serijalu MM kad pročitaju ovu epizodu, vjerojatno će i onima najupornijima doći glave. Pogledajte samo u zanimljivostima (a i to je samo kratki pregled) gdje će sve Castelli upotrijebiti ponovno te teme u budućim Mystèreovim epizodama. Epizoda je također totalno apokrifna, jer se sukobljava s kontinuitetom i mitologijom koja je kasnije uspostavljena i u Mister Nou (vidi Afrički ciklus, epizodu "Kartum"). Castelli se malo zaigrao, to je očito, htio je sve zanimljive elemente natrpati u jednu epizodu. Dvjema riječima, prerazvučeno i prenatrpano. Vjerojatno nije ni sanjao u ono vrijeme kad je epizoda pisana da će serijal MM doživjeti 30 godina izdavanja i preko 300 epizoda. Samo su dvije dobre stvari proizašle iz ovoga – konačno smo mogli pročitati ovu neobjavljenu epizodu, a i vidjeli smo gdje je Castelli vježbao kad je radio svog arheologa džentlemena – Martin Mystèrea!

Laboratorija budućnosti iz prošlosti

MN LIB 43 Ledeni pakao

MN LIB 45 Fantom u operi

Ukupna ocjena 18%

1, 1, 1, 9

Marraffa!!!!!!!!!!!!!!1

Najgori crtač u povijesti Bonellija, za njega je Gamba prof.dr.sc.

Ode radnja, scenarij, Castelli, ma sve, baš sve pada u drugi plan radi crteža, priko toga ne mogu proć, samo mi je ža šta nisi Dikej stavija par bisera od Maraffe iz ovog stripa di pari da je dite u vrtiću crtalo.

Pa tome Marraffi su dali toliko šansi a čovik jednostavno...nema pojma!

24.01.2013
    14:47:00 sati
  • split85

Ukupna ocjena 31%

3, 3, 2, 7

Smeće, pogotovo crtež.
    Od Marraffe  je jedino gori Ersin Burak koji je crta tri epizode Skrivenog lica.

24.01.2013
    14:54:00 sati
    split85

10, 10, 7, 10

24.01.2013
    15:27:00 sati

8, 7, 4, 8

Malo je postalo naporno pred kraj, a crtež mi je totalna bedastoća za Mr.No. Prije je za Miki Mausa.

24.01.2013
    16:18:00 sati
  • Johnny Difool

5, 5, 2, 8

Stvarno vrlo loša epizoda, i tanka i vrlo nezanimljiva priča derivirana iz DSSM-a, i blago rečeno karikaturalni crtež, da je to baš tužno.

Čudno je, međutim, da mi Maraffin crtež kod Kena Parkera ne smeta toliko, u epizodama Narod ljudi, Bijele zemlje, Pjesnik i Vitezovi sjevera čak uopće ne, a vjerujem da prednost ipak nije samo u scenarijima. Odnosno, vjerujem da je Maraffa i kod Mr. Noa mogao biti bolji da je htio, ali bit će da je crtao preko neke stvari.

Šteta.

24.01.2013
    19:06:00 sati
    Johnny Difool
  • PAJDO

Ukupna ocjena 30%

3, 3, 1, 9

Jedino vrijedno spomena u ovoj priči su mi odlične Ferrijeve naslovnice, sve ostalo za zaborav.

24.01.2013
    19:45:00 sati
    PAJDO

6, 5, 3, 7

Ovo toliko vuče na MM da to stvarno nije normalno. Stare civilizacije, duhovi predaka, elektronički gadgeti iz davne prošlosti itd. Očito je Castelli trpao te ideje u MN-a dok nije dobio zeleno svijetlo za Martina. Evo jedan propust koji se ne viđa često, a to je da u jednoj prilici, neki lik kaže "ovo auto". Mislim, pa to bi i u Ludensu primijetili, zar ne? :)

Maraffa ima nadnaravnu sposobnost upropastiti svaku epizodu koju takne, slično Midinom dodiru. Nevjerojatno, ali ovdje još i nije toliko loš kao u svom prvijencu Nestali zrakoplov. Još se oporavljam od crteža u toj epizodi. Znaš da sa stripom nešto ne valja kad su najsvijetlija točka Ferrijeve naslovnice. Mislim stvarno...

25.01.2013
    18:50:00 sati
  • vknez

Ukupna ocjena 23%

2, 2, 1, 8

marafa je katastrofalan crtač - ne kužim šta taj amater radi u Bonneliu

radnja je poluglupava

ne kužim zašto je recezent stavio naslovnicu koja nema veze s ovom epizodom (Paura Bianca)

27.01.2013
    13:58:00 sati
    vknez

Ukupna ocjena 33%

4, 2, 4, 3

Loše, kao neka prosječno/ispodprosječna epizoda MM-a. Ništa ne bi propustili niti da je ostala neobjavljena i dalje.

24.04.2013
    12:28:00 sati

7, 7, 5, 8

Čim počneš čitati strip, odmah skužiš da je Castelli autor. Maraffa mi inače nije loš u Mister Nou, ali od onih 5-6 stripova koje je crtao, ovdje je definitivno najgori. Ma svašta bi mogao pisati šta je dobro i šta mi smeta, ali ne da mi se, trudio sam se dati veće ocjene, ali ne ide...

30.10.2013
    19:53:00 sati
  • brozbiafra

Ukupna ocjena 37%

4, 4, 2, 7

24.12.2014
    00:07:00 sati
    brozbiafra
  • caramba

6, 6, 5, 8

Poprilično nepotrebno razvučena priča koja je na kraju pretrpana Castellijevom maštom i teorijama koje mi nikako nepripadaju Mister Nou. Najgori dio stripa je otmica Alison i Mister No-ova potjera za onim imbecilom koja traje puno previše. Marraffa je čudan crtač, obično u nekom serijalu crtači iz epizode u epizodu napreduju, a ovdje je njegov crtež mnogo lošiji nego u epizodi "Nestali zrakoplov". Ovdje je baš crtao karikature od likova.

04.06.2015
    20:06:00 sati
    caramba

Ukupna ocjena 35%

4, 4, 1, 8

Smeće.

25.07.2015
    09:01:00 sati
  • igor 12

5, 5, 6, 6

kakva priča takav crtež.

26.08.2015
    08:20:00 sati
    igor 12
  • jvucica3

7, 6, 1, 9

Kako sam veliki ljubitelj tema koje je Castelli uzeo za temelj ovog stripa (Machu Picchu,linije u Nazci) priča bi mi sigurno bila dovoljno zanimljiva i intrigantna, ali se nikako nisam mogao uživjeti u nju zahvaljujući doista katastrofalnom crtežu. Kao da su se na jednom mjestu našli ljepotica(Castelli) i zvijer(Marraffa) no ovo nije bajka i ne završava happy endom. Jebiga Castelli džabe si krečio

19.01.2017
    21:10:00 sati
    jvucica3

5, 4, 4, 10

Epizoda prava u Martin Mystere smislu: drugacije receno, dosadna do glavobolje. Ne samo to, nego je i crtez ocajan u tolikoj mjeri da zapravo bode u oci. Elementi neki ovdje me stavise podsjecaju na Zagorovo pricu, Put Bez Povratka, koja je takodjer bila cisto sranje. Kliseji Bonelli kraljevstva se ovdje naravno nastavljaju kad se nas junak (po bog zna koji put) puca u sljepocnicu (Zagoru je to ovih dana samo svrab, nista vise). Kraj price kad se ona Allison kobejagi odjednom zaljubi u onog smotanog naucnika kojeg je njen otac vec maltretiro godinama je naivan i forsiran. Stvarno glupo uradjeno sa Castelijeve strane. Medjutim, centralna tema vezana za onu Atlantidsku vrstu hrama-tvrdjave je takodje bezveze. Naslovnice se jedino trebaju hvalit, jer ne samo da su klasicne Ferrijevske iz njegovih najjacih godina, nego su, u sustini, one prave "Zagorovske".
    23.05.2017
    19:56:00 sati

Ukupna ocjena 31%

2, 2, 3, 10

Izgubljena utvrda??? Ne bih rekao, prije bi odgovarao naslov ''izgubljeno vrijeme u čitanju ove dosadne gluposti'' ili možda čak ''sve ono zbog čega ne volim serijale kao Martin Mystere''. Moralo se dogoditi da naleti nešto ovako loše u inače vrlo kvalitetnih prvih 100 brojeva serijala. Sam pogled na ovaj užasan crtež prije čitanja u glavi rađa pomisao kako se ne može dogoditi ništa gore od njega. Kako se čovjek vrlo lako prevari upravo kada to ne očekuje, ako već i ne postoje osjetne razlike priča je barem za nijansu još užasnija od crteža, tako da na kraju nema ni žaljenja da se netko uzalud potrudio. U stvari, ipak ima jedan razlog, Ferri se potrudio da napravi izvrsne naslovnice, ali njegov dio posla ionako zahtjeva najmanje vremena. Sama priča je dosadna i prepuna rupa i stvarno ne znam što je njome Castelli htio postići. Možda je samo htio uraditi podsjetnik na svoj prijašnji uradak slične tematike pod imenom Eldorado, koji, iako prosječan, nudi barem puno veću količinu zabave. Već početno spominjanje izvanzemaljaca kao civilizacije koja je utemeljila Machu Picchu je dalo naslutiti u kojem smjeru će radnja ići. Krajnje rješenje je ipak drugačije od toga, ali ne mijenja nešto posebno na stvari jer ni civilizacije kao Atlantida kod mene također ne mogu probuditi zanimanje. Istina, nije baš Atlantida nego At'lan, nevažno jer je sve to isti kurac, pogotovo kada se davi sa nekakvim spoznajama i sličnim glupostima uz ubacivanje futurističkih elemenata. Takve stvari su mi uvijek smetale na Zagoru jer tamo ne pripadaju, a potpuno istog mišljenja sam kada je Mister No u pitanju. Castelli je uz glavnu radnju, kojoj je znanost u prvom redu, htio ubaciti i sporednu koja je prikazana više sa financijskog stajališta. Međutim, uloga pohlepnog Trumpa nije dobro iskorištena. Prerano je otkrivena njegova prava namjera, a ona otmica Alison i potjera su samo bezveze uzeli dobar broj stranica kako bi radnju odvukli na nešto potpuno nebitno. Još je tu ubačen jedan ogromni klišej sa ranjavanjem kada metak okrzne sljepoočnicu Mister Noa, a Trump uopće ne provjeri je li mrtav nego se pokupi i ode. Dolazak u samostan i upoznavanje sa fratrom Rafaelom su se mogli odigrati na drugačiji i brži način, nije bilo potrebno napraviti pravu potjeru za Trumpom. A koja je uopće svrha fratra Rafaela? Toliko je govorio o svojim vizijama i snovima da je već postao dosadan, otkrio da je potrebna njegova žrtva kako se prijetnja ne bi ostvarila, i što onda na kraju od toga bude? Fratar pogine od metaka zločinca, a prije toga smrtno ranjen uspije ubiti trojicu (!!!) razbojnika, iako vrlo vjerojatno nikada nije rukovao pištoljem. A da ne govorim o tome kako je uspio uz pomoć molitve pokrenuti pajper Mister Noa, ma daj me nemoj... Inače, način pripovijedanja je skroz promašen, stvarno nije bilo potrebno toliko puno prebacivanja sa jedne radnje na drugu jer se time još više zaguši priča. Ne znam ni koliko je puta bila prikazana scena tajanstvene aktivnosti u zemljinoj utrobi, kao nekakvo titranje po živcima čitatelja. Vjerojatno se radilo o elektroničkoj opremi u podzemnom laboratoriju, samo što nije bilo potrebe da se to toliko forsira. Ideja sa laboratorijem je besmislena, a eksplozija koja ga je uništila takav klišej viđen na stotine puta u sličnim slučajevima. Jedino vrijedno spomena kao dobra stvar u podzemlju je halucinacija sa napadom mumije. Slučaj sa Alison je bezvezan, istrčala je onako iz kreveta u nesvjesnom stanju, obučena u prozirnu spavaćicu ispod koje ima samo gaćice dok bradavice strše, te odmah otišla ravno u kulu kako bi pokazala put do laboratorija Mister Nou i fratru. I onda u komori pronađe svoju blizanku koja je tamo ležala tisućama godina kako bi dočekala moderno doba i spasila ljude od uništenja, ma daj me nemoj... Kraj je glupost koju ne može prožvakati nitko tko imalo poznaje žensku ćud. Alison cijelo vrijeme baca oko na Mister Noa i tek na kraju shvati da je pravi čovjek za nju neugledni pomoćnik njezinog oca, izgleda da je iznenada dobila prosvjetljenje za vrijeme boravka u podzemnom laboratoriju. Ne znam što više reći osim ne ponovilo se nešto ovakvo, jer to nije ono što želim čitati kada su u pitanju Mister No epizode.

Mislim da neću otkriti toplu vodu ako kažem kako je Marraffa napravio loš posao, lošiji nego na svom prvijencu Nestali zrakoplov. Na početku je to još ličilo na nešto, ali u drugom dijelu priče je crtao takve karikature od likova da boli glava. Jedino što ovdje ima prolaznu ocjenu su naslovnice, štoviše, odlične su i stvarno je šteta da su iskorištene za ovakvu glupost od stripa.

10.10.2017
    20:40:00 sati

Ukupna ocjena 25%

2, 2, 1, 10

Najgori Mister No ikad, najgori crtač ikad.

02.07.2018
    21:39:00 sati
  • Barney

5, 4, 4, 9

Loše je ovo. Tipična Marti Misterija epizoda sa dosta elemenata fantazije a to Mister Nou nikako ne paše. A još manje Marraffi kao crtaču.

30.03.2019
    20:06:00 sati
    Barney

8, 8, 5, 10

Pomalo neobičan Msiter No, ali sviđa mi se, potpuno uobičajeno od očekivanog.

07.05.2019
    20:10:00 sati

9, 10, 10, 8

Moram prvo izraziti čuđenje ovakvim komentarima (mislim i na loše ocjene). Nisam fan Martina Misterije (pri tom mislim da ga ne čitam, što ne znači da imam nešto protiv njega) i bez obzira na to, priča mi se jako svidjela i držala me svo vrijeme koncentriranim i uzbuđenim Castellijevim načinom pripovijedanja. Još jedno njegovo odlično djelo, a Marraffa kojeg vidim isto svi "pljuju" (pa i meni osobno nije baš sjeo u svom debiju), ja tom čovjeku ovaj put dajem čistu desetku! Jest drugačiji stil izražavanja i vizualno to nije kao Bignotti ili poput jednog Disa, ali ovaj čovjek ima neki poseban stil koji mi se ovdje jako svidio. I počinjem polako shvaćati ljude koji su mi objasnili njegov način crtanja i kako bi trebalo crtež promatrati, a ne neke stvari uzimati zdravo za gotovo. Zaista, kako su mi pričali na forumu Jozzineli i Spock, scene tučnjave kakve nam pruža Marraffa, točno osjetiš te udarce! Ali ne samo to, i sve ostalo je bilo jako dobro, na nivou, onaj profesor je bio jako dobro prikazan i njegov pomoćnik, baš je tu bilo i humora s njima, a i ostali likovi, pejzaži, građevine. Odlična atmosfera i priča :).

13.04.2020
    10:35:00 sati

• Voštana maska