Uskrsnuli

MN LIB 46 | 138 str.

Patrick Moore, nuklearni fizičar koji radi u Odjelu za nuklearnu energiju vojske SAD-a, doživio je živčani slom nakon smrti svoje majke. Dobio je dopust od svojih pretpostavljenih i uputio se u Rio de Janiero da posjeti daljnje rođake. Kako se nije vratio u SAD u predviđeno vrijeme, vladini agenti su ga odlučili potražiti, ali bezuspješno. Tek nešto kasnije, jedan od agenata je saznao da je Moore pristupio nekoj vjerskoj sekti pod nazivom „Uskrsnuli“ koji se zalažu za mir i jednakost među ljudima. No međutim, Patrick Moore je „čovjek koji previše zna“ i hitno mora biti vraćen u SAD, ali kako odnosi SAD-a i Brazila nisu baš najbolji, moraju naći osobu koja će to učiniti umjesto njih…

• Uskrsnuli
    MN LIB 46
  • Uskrsnuli
    LIBK 1

• Il passaggio segreto
    MN SR 98
  • L'uomo che sapeva troppo
    MN SR 99

• Priča je izvorno objavljena u srpnju i kolovozu 1983., a Libellus knjigu objavljuje u listopadu 2010. godine. Dnevnik nikad nije objavio ovu priču, vjerojatno je najveći razlog tome vjerska sekta koja se pojavljuje u priči.
  • Treće pojavljivanje Delie Norris, CIA agentice. Prvi put se pojavila u MN LIB 14: Tajanstveni grad, a drugi put u MN LIB 25: Smrtonosni teret B-24.
  • Drugo pojavljivanje Bispa, prvi put se pojavio u MN LIB 25: Smrtonosni teret B-24. Dodajmo da ovo nije zadnje od Bispa, tog lika ćemo imati prilike još vidjeti u serijalu, ali s nešto drugačijom ulogom od dosadašnje.
  • Str. 23, 36 i 48; referenca na epizodu MN LIB 25: Smrtonosni teret B-24.
  • Naslov 99. epizode originala („Čovjek koji je previše znao“) isti je naslov kao i film Alfreda Hitchcocka iz 1934. godine. Film također ima remake iz 1956. godine u kojem glume James Stewart i Doris Day.
  • Ovo je zadnja priča prije legendarnog jubilarca #100 - „Džungla“.
  • Recenzija je plod suradnje forumaša DODSFERD-a i ReemCP-a, s tim da je DODSFERD glavni autor recenzije.

Kako po treći puta natjerati Mister Noa da obavlja posao za CIA-u? Ništa lakše od toga, samo mu ubaciš Deliju i uz nekoliko lukavih poteza, sve će sjesti na svoje mjesto. Međutim, treba uzeti u obzir da je Mister No već dva puta bio izigran na isti način, tako da lažna ubojstva i otmice više neće proći, pa je stoga potrebno smisliti nešto drugo. No, kako bi bilo da se pokuša sa varkom u kojoj nema metoda prisile, već prevareni mora sam donositi zaključke na osnovi podmetnutih tragova? Da, to bi možda moglo upaliti, naročito kada znaš kako postoji velika vjerojatnost da će tvoj suradnik skočiti u pomoć zanosnoj Deliji čim nanjuši prvi znak opasnosti.

U prologu priče „Uskrsnuli“, scenarist Castelli upoznaje nas s činjenicom da je nestao jedan nuklearni fizičar imena Patrick Moore koji je u zadnje vrijeme radio na vrlo važnom projektu za američku vojsku. Čovjeku je jednostavno prisjeo njegov dotadašnji način života i nakon obiteljske tragedije, odlučio ga je u potpunosti promijeniti.

Patrick Moore

Ništa čudno, jer koliko je samo ljudi koji pronađu neki novi smisao života i ne žele se više vraćati na staro. No međutim, problem za Moorea je u tome što ga CIA ne želi pustiti da mirno živi svojim novim životom jer se radi o čovjeku koji je previše upućen u tajanstvene i opasne poslove. Radi se o čovjeku koji previše zna! Štoviše, treba ga hitno vratiti natrag u SAD pod svaku cijenu, a to nije jednostavno budući da se Moore nalazi na teritoriju druge države s čijom vladom odnosi i nisu naročito najbolji. Dodatna sol na ranu je to što se u međuvremenu Moore priklonio vjerskoj sekti tzv. „Uskrsnuli“, sekti koja zagovara pacifistički način djelovanja. Zamislite, čovjeku nije bilo dovoljno što je izdajnički pobjegao već propovijeda mir i jednakost među ljudima, kao u inat državi koja drugima voli pokazati svoju snagu kada god se ukaže prilika. Ipak, bolje je biti što manje upleten u pokušaju izvođenja zavedenog fizičara na pravi put. Neka većinu posla obavi netko „drugi“, a prvi korak u toj operaciji je podmetanje klijenta našem pilotu koji će ga namamiti na startnu poziciju.

Uvodom Castelli plijeni pažnju čitatelja, servira nam zanimljivu ideju i čini polazište priče bogato mogućnostima za daljnji tijek radnje. Castelli tako odvodi Mister Noa ponovno u Santarem, mjesto gdje se mogu susresti ljudi svih vrsta; krijumčari koji se bave raznim prljavim poslovima, ulični pjevači, plaćenici, turisti. Mjesto je to gdje operiraju i stare prostitutke koje više nitko neće pogledati osim pijanih mornara.

Mister No i Delia – slučajan susret?

No, to je i mjesto gdje će k'o fol naš junak slučajno naletjeti na Deliju koja se sada bavi novinarstvom. Njihov susret je bio iznimno kratak, no svejedno i više nego dovoljan da se baci udica, a da naš pilot ponovno zagrize mamac. Castelliju se tu pružila prilika da se u priču ubaci i još jedan Mister Noov stari znanac O Bispo, uz nešto važniju ulogu nego što je to bio slučaj u njegovom prvom pojavljivanju. Naime, tajni agenti su ga dodatno upoznali sa činjenicama samo u ograničenim dozama, tako da nitko iz njegovih usta ne može iščupati više informacija nego što je potrebno. Jer kako oni kažu za Bispa: „To je tip koji se prodaje najboljem ponuditelju bez i najmanje obzira i prvom prilikom propjevao bi kao ptičica.“

Osim svojim svećeničkim dužnostima, Bispo se još uvijek bavi krijumčarenjem, a sada je malo i proširio svoju djelatnost, pa je uz oružje ubacio i nešto droge. Vruća roba, a postaje još vruća kada se ukrade nekome tko se uopće ne slaže sa takvim načinom poslovanja. U ovom dijelu priče, nije mi posve jasno Castellijevo scenarističko rješenje da pokradeni čekaju kurira koji će obaviti primopredaju kokaina, umjesto da su odmah otišli kod čovjeka koji ga je ukrao, tim više jer su znali o kome se radi.

Mister No i Bispo - stari „prijatelji“

No usprkos tome, scena u kojoj Mister No izvlači informacije od Bispa je izvrsna, na maštovit je način promišljena gdje Mister No, malo po malo, uništava vrijedni sadržaj paketića. Tako je njihov međusobni rastanak protekao u istom tonu kao i kod prošlog susreta, a pilot se mogao posvetiti daljnjoj operativnoj fazi svoje istrage. Tu mu je od velike koristi bio i njegov kolega po zanimanju Ortega kojeg se ne sjećam otprije, pa može biti da mu je ovo prvo pojavljivanje.

Iz Santarema Castelli radnju seli u Cachoeiro, nekoliko desetaka milja sjevernije od Rio de Janieroa, gdje se pojavljuje još malo Delijinih tragova koji samo dodatno pojačavaju zablude u koje je Mister No sve dublje tonuo. Rad za vladu je sam po sebi prljav posao i moraš biti spreman ići daleko da bi bio kvalificiran za obavljanje istog. ''Ponekad se pitam koliko se nisko možemo spustiti baveći se ovim poslom'' - kaže jedan od agenata CIA-e. Izvještaj u kojem je djelovanje „Uskrsnulih“ lažno predstavljeno kao cilj za bogaćenjem je najbolji odgovor na to pitanje. Vodeći se informacijama koje su mu gurnute pod nos netko neupućen može napraviti nepopravljivu štetu.

Mister No u potrazi za Delijom i Mooreom

No, Castelli nam ovaj put prikazuje Mister Noa kao osobu koja ipak ne donosi nagle zaključke prije nego provjeri svaku mogućnost, a dobro dođe pritom i čitanje istine sa lica sugovornika. Sada je napokon na njemu bio red da posegne za varkom kako bi uništio planove onih koji ga bezobzirno iskorištavaju. Prvi puta u Buenos Airesu nije imao nikakve šanse protiv prevaranata, drugi puta u Vila Bittencourtu je na vrijeme skužio njihovu igru, ali je ustrajao da privede posao kraju zbog osvete prijatelja, a sada je mogao mirne duše stati korak prije cilja.

Za nekoga je to stvarno bilo rušenje snova korak prije cilja, dok je za Patricka Moorea bila nova mogućnost da nastavi živjeti onako kako je smatrao da je to ispravno. A tko drugi može proturječiti toj odluci nego njegova vlastita savjest, a ona je dovoljno mudra da ne napravi takvu grešku.

Glede vizualizacije ove priče, što drugo da kažem o Civitelliju nego da je odlično obavio svoj dio posla. Naravno da nije ponovio takve majstorije iz svoje dvije prethodne priče Dječak Santiago i Ledeni pakao, ali to ovdje nije niti bilo potrebno. Civitelli je crtač koji je donio taj dašak svježeg zraka Mister Noovom serijalu, njegove vinjete su pune, pedantne i zanimljive, a različiti likovi okarakterizirani su na takav način da ostavljaju veoma dobar dojam na čitatelja. U vezi naslovnice, mislim da je jedna od najslabijih koje je Ferri nacrtao na serijalu. Nema na njoj grešaka, nego mi se jednostavno ne sviđa takav koncept i scena borbe inače miroljubivih sektaša, a pogotovo ne kako je to prikazano u ovom slučaju. Jedino ako se htjelo tom naslovnicom zavarati čitatelja prije čitanja kao što su to isto nastojali određeni akteri učiniti našem junaku tijekom ove epizode.

U Santaremu čak i bakice odlaze u „akciju“

Priča „Uskrsnuli“ pod Castellijevim kormilom teče glatko i ne postaje dosadna niti u jednom trenutku. Dijalozi i ritam priče ne predstavljaju posebne nedostatke i tjeraju nas da čitanje ove knjige prođe u prilično ugodnom raspoloženju. Svatko tko Mister Noa prati s većim ili manjim kontinuitetom zasigurno će cijeniti ovu priču, no da se to u potpunosti ostvari, potrebni su neki određeni preduvjeti, odnosno predznanje nekih ranijih Castellijevih radova (MN LIB 14: Tajanstveni grad i MN LIB 25: Smrtonosni teret B-24) ne bi li čitatelj mogao na adekvatan način doživjeti još jedno Castellijevo djelo sa akterima kojima je upravo on udahnuo život i uveo ih u pilotov svijet. Bitno je isto napomenuti da je Castelli ovdje bio limitiran brojem stranica budući da je odmah poslije ove priče bio predviđen jubilarac #100 serijala, a takav ograničavajući faktor je skoro uvijek nezahvalan posao za scenarista kad nema onu potpunu slobodu za izražavanjem svojih ideja i zamisli nego podsvjesno pišući scenarij, uvijek ima u glavi da u točno određenom broju stranica mora završiti priču.

U ovih prvih 100 epizoda, scenarist Castelli se uz Nolittu profilirao kao jedan od vodećih autora serijala i udario jako bitne temelje za pilotove pustolovine, kvalitetom svojih priča visoko je podigao ljestvicu i ostavio dubok trag. Priča „Uskrsnuli“ možda nije u rangu njegovih klasika poput “Hodnik za pakao“, “Grad zločina“ ili “Plaćenika“, ali je potvrda njegovog kvalitetnog rada na ovom fantastičnom serijalu.

MN LIB 45 Fantom u operi

MN SP 1 Džungla

9, 8, 8, 8

03.04.2021
    22:07:00 sati

8, 9, 10, 7

Castelli ovdje nije bio toliko detaljan sa svojim objašnjenjima kao u svojoj prethodnoj priči (Izgubljena utvrda) gdje je on bio autor, više je imao Nolittanski pristup pripovijedanja. Što zapravo i ne čudi, jer nije ovdje bila tema arheološko nalazište ili sl., gdje on voli takve postavke i onda se totalno "razmaše". Ovdje je bilo samo ono tipično pojašnjenje i opis pojedinog mjesta kako bi nam predočio čari tog i tog mjesta u kojem bi boravio naš junak, putujući na odredište u potrazi za tim fizičarem. Izgleda da se prošlost ponavlja, Delia nam je opet tu i naravno, tu je da opet nasamari našeg junaka! Ali, iako je izgledalo da joj sve ide glatko i da će se prošlost ponoviti, Castelli je napravio zadovoljavajuću završnicu za nas čitatelje i ljubitelje pilota te u stilu one poslovice "tko se zadnji smije, najslađe se smije" složio epilog ove priče, a naravno, najslađe se smijao upravo naš Mister No :).

Neočekivano smo se susreli sa još jednim likom, Bispom, odmah sam se sjetio tog lika kako je bio namjestio onaj boksački meč našem pilotu u prvom pojavljivanju :D. Kod njega čovjek nikada ne zna je l' prijatelj ili neprijatelj. Njihov ponovni susret je bio urnebes, kao "ej, di si Mister No" i opali ga šakom i složi na pod :D. Ali, ovdje je Bispo dobio svoju porciju, ono sa heroinom i otpuhivanjem je bilo zakon. Svakako me zanima sljedeći susret tog lika i što će nam u toj avanturi spremiti. Dobra epizoda, znali smo otpočetka da je svaki korak isplaniran ne bi se Mister Noa na prevaru uvuklo u ovu priču. Uvijek sam za to da Mister Noove epizode imaju duže stranica, ovdje je jasno da je Castelli morao popuniti stranice do tog jubilarca kako je spomenuto u recenziji, ali ovo je isto bila dobra uživancija, sve u svemu, lijep dojam i zadovoljavajući kraj priče - rekli bi - napokon, kad je Delia u pitanju :)

03.04.2021
    22:15:00 sati

8, 9, 10, 7

Ha, ha, bio sam siguran da će Mister No opet popu... na kraju, pa sam bio super iznenađen kada je uspio zeznuti Deliu, ona zadnja slika kada ju zove na večeru je neprocjenjiva, neka je jednom naš pilot došao na svoje. Crtež je toliko dobar, da sam na 2 slike pomislio da vidim pravog čovjeka.

04.04.2021
    11:47:00 sati

4, 2, 9, 7