Riječni pirati

MN LIB 5 | 303 str.

Pri napadu pirata na brod, Mister No je ubio jednog od razbojnika, ali je zbog njegove reakcije poginuo jedan putnik. Sada mora strahovati od osvete pirata, a policija ga optužuje zbog pogibije putnika. Iako je već u nemilosti policije, naš junak odlučuje razotkriti bandu.

• Riječni pirati
    MN LIB 5
  • Gusari Amazona
    MN LMS 528
  • Čovek s maskom
    MN LMS 529
  • Zaseda u močvari
    MN LMS 530
  • Mister No #2
    MN VCBMN 2

• Il caimano d'argento
    MN SR 8
  • L'uomo dalla maschera rossa
    MN SR 9
  • I pirati del fiume
    MN SR 10

• Epizoda je u Italiji izlazila od 12./1975. do 03./1976., Dnevnik je objavljuje 1982., Libellus u kolovozu 2007., a Veseli Četvrtak u ožujku 2011.
  • Dnevnik je ovdje izrezao čak 26 stranica, ponajviše (pretpostavljam) zbog brutalnih i nepodobnih scena na njima.
  • Nolitta je već ovdje zaboravio da Mister No ima i čamac "Volador" s brutalnim motorom iz epizode Lib. #2: Amazonija. Šta se desilo s njim ne znamo, ali u ovoj priči bi mu više nego dobro došao.

Priča počinje lagano i opušteno na što smo kod Nolitte i navikli. Naš pilot je prizemljen, a po dio za popravak voljenog Pipera je morao na višemjesečni put brodom do Belema i nazad. Na domak do cilja, svakodnevnicu i dokolicu na brodu prekida napad pirata. Brod prevozi zlato iz Belema u Manaus o čemu su razbojnici očito dobili dojavu. Piratima samo zlato nije dovoljno, pa pljačkaju i putnike. Iz straha da ne ostane bez dragocjenog rasplinjača za svoj avion, Mister No nesmotreno reagira i započinje pucnjava. Život izgubi poznanik kojeg je naš junak zamolio da mu čuva rasplinjač u torbi, a Mister No, u borbi za goli život, ubija jednog od razbojnika, dok ostali s cjelokupnim plijenom bježe. Dolaskom u Manaus, policija ga optuži zbog nesavjesne reakcije i pogibije putnika, a uz to mora strahovati od odmazde dobro organizirane bande. Unatoč upozorenju pukovnika Waldemara, odlučuje istražiti slučaj, osvetiti poznanika i pronaći rasplinjač. Glavni trag mu je srebrni kajman, privjesak kojeg je našao kod poginulog pirata.

Nolitta nam je ovdje ispričao priču koja ni nakon 40 godina ne gubi na svježini i tužnoj realnosti. Korupcije i policijske suradnje s bandama ima u svim dijelovima svijeta. Čak bih išao tako daleko da ustvrdim da dobro organizirane bande ne bi preživjele bez blagoslova policije. Tešku i mučnu temu Nolitta je pokušao ublažiti komičnim i edukativnim dijelovima, ali i šokirati scenama brutalnog policijskog premlaćivanja, kao i svirepe egzekucije bandita. Oduševio me putopisnim dijelom, odnosno plovidbom čamcem kroz amazonske pritoke, ali i razočarao scenarističkim nelogičnostima kao što su višekratno izbjegavanje metaka s par metara udaljenosti, a pogotovo neshvatljivim razlogom dovođenja onesviještenog Mister Noa u skrovište pirata od strane njihovog zagonetnog šefa. Razlog je neshvatljiv jer šef na sastanke bande dolazi zamaskiran crvenom kukuljicom, a sam kaže da ga ne može ostaviti na životu jer njegov identitet za sve mora ostati tajna, da bi ga nakon toga onesvijestio i odlučio isporučiti članovima bande da se zabave. On te razbojnike drži u šahu zbog saznanja o njihovim nedjelima u prošlosti, a to bi mu sve palo u vodu da mu saznaju identitet.

Simpatičan mi je dio kada Mister No bježi razbojnicima i pritom upadne na zabavu. Krinka s zgodnom djevojkom, prijateljicom noći, pada zbog ljubomore druge poznanice našeg pilota. U ovoj epizodi zapaženu ulogu ima i bezazleni narednik Barroso, poznati mrzitelj problematičnog gringa. Taman kad je mislio da ga ima u šaci i još da će time priskrbiti promaknuće, svi planovi mu neslavno propadnu. Još kad se tome pridoda završna scena u stripu, postane jasno zašto mrzi najluđeg stanovnika Manausa.

Nolitta ne bi bio on da nas nije malo i obrazovao. Meni je to njegova najveća kvaliteta. Zbog toga mi je, uz Castellija, najbolji pripovjedač. Njegova sposobnost da servira informacije o mjestu radnje: prirodnim, kulturnim i raznim drugim zanimljivostima je zadivljujuća. Za razliku od Castellija, on to radi na nenametljiv način. Teško da će netko reći da je njegov strip naporan ili dosadan, a mahom su puni gomile, većini suvišnih informacija. Kod Castellija je drugačije. Čovjek te puni informacijama do besvijesti, a to je i jedan od razloga zašto su ljubitelji Martija u manjini. Ja pripadam toj manjini, ali čitajući Nolittina djela sve mi je jasnija ta razlika i još ga više cijenim zbog toga.

Polako saznajemo sposobnosti našeg pilota. U prošlim epizodama smo vidjeli da se dobro snalazi s oružjem i da je ratni veteran, a ovdje do izražaja dolazi njegovo umijeće u gerilskom načinu ratovanja koje je isprakticirao u prašumama pacifičkih otoka, kao i vrsno poznavanje amazonske flore i faune. S tim znanjem i snalaženjem u tom zelenom moru Mister No impresionira i ljude koji tamo žive cijeli život.

Nadalje, ovdje je popio više batina nego neki "UFC" borac u karijeri, a da o izbjegnutim metcima ne govorim. Nije ni čudo što mu nisu svi kotačići na mjestu! To je i obilježje koje uzdiže ovaj serijal iznad većine ostalih. Naš nesretni Sjevernoamerikanac redovito nagrabusi i dobije batina kao vol u kupusu. Istina, najčešće si je sam kriv, ali nekad nagrabusi ni kriv ni dužan, kao ovdje. Brutalno i mučno policijsko premlaćivanje je bilo stvarno teško za gledati, a tome je dosta pripomogao Bignottijev "prljavi" crtež.

Završni preokret s brutalnom, šokantnom i iznenađujućom likvidacijom kriminalaca diže dojam ove već više nego solidne epizode. Nolitta nam jasno daje do znanja da policiji nije za vjerovati, a i tko zna kakve još sve grijehe pukovnik Waldemar, odnosno hladnokrvni ubojica, ima na duši.

Narednikov "veliki uspjeh"!

Po pitanju crteža, Bignotti je ovdje samo solidan! Kod akcijskih scena ima nekoliko promašenih perspektiva, pa nesretno izbjegavanje metaka izgleda još neuvjerljivije. Pilotu je vratio originalni Ferrijev izgled, nakon Disovog modernijeg iz prošle epizode. Kod lica se mogao malo više potruditi, jer ponegdje izgledaju površno i na brzinu nacrtano. Pozitivnih stvari je puno više! Ovaj krajolik mu neusporedivo bolje odgovara od bespuća Sertáa u "Posljednjem Cangaceiru". Prekrasni pejzaži amazonske prašume s njenim stanovnicima ostavljaju bez daha. Kad crtežu pridodaš pjesničku raspoloženost Nolitte dobiješ osjećaj da se nalaziš s Mister Noom u čamcu dok vesla kroz potopljenu šumu. Prikaz Manausa je potpuno druga priča. Nigdje još nisam vidio da je crtač tako uvjerljivo prikazao prljavštinu nekog mjesta. Jednostavno svim čulima osjetiš tu nečistoću i neurednost amazonskog glavnog grada!

Maestralni Bignotti i pjesnički raspoloženi Nolitta.

Od naslovnica najbolja je ona na naslovnoj Libellus izdanja, odnosno prva, a ni preostale dvije nisu za baciti.

Zaključak na kraju bi bio da je Mister No izabrao krivo mjesto za miran život, ali kud god krenuo, nevolje ga prate. Nekad ih, kao u ovoj epizodi, ne može izbjeći, ali većinom ga uvuče u problem njegov buntovnički duh, zbog čega ga je i dobio nadimak koji s ponosom nosi. Zbog ovakvih priča koje savršeno funkcioniraju i sada, skoro pola stoljeća kasnije, se i zavoli ovaj serijal o ludom američkom pilotu koji je sve, osim dobrog primjera djeci, a i odraslima!

MN LMS 517/518 Čovjek iz Gvajane

MN LIB 6 Tango Martinez

9, 9, 9, 10

Stari dobri klasik

19.03.2019
    10:03:00 sati

9, 9, 10, 10

19.03.2019
    12:07:00 sati

9, 10, 10, 9

Gusari Amazona...odlično štivo sa samih početaka!

19.03.2019
    12:10:00 sati
  • Ukupna ocjena 97%

9, 10, 10, 10

Jedna od najboljih epizoda ikada u režiji dobrog starog Mister No-a.

19.03.2019
    17:05:00 sati
    Dalibor.V

9, 10, 10, 9

Slike srecne proslosti. Dzeri kakav je trebalo uvek da bude.
    19.03.2019
    18:05:00 sati
  • logo111

9, 9, 10, 10

Pravi izvorni Mister NO...onakav zbog čega sam ga zavolio.  Amazonija + Bignotti daje savršenu kombinaciju ovom stripu. Naslovnica koju je objavio Libellus mi je jedna od najboljih na serijalu

19.03.2019
    19:44:00 sati
    logo111

9, 8, 7, 8

Mr. No putuje brodom ‘Boneca’, kad banda gusara napadne brod, i opljacka putnike. Gusari takodje otmu Mr. No-ov rasplinjac, dio motora koji mu treba za Piper. Policija nista tu ne moze, i onda Jerry Drake odluci da sam povede istragu i da nadje ove bandite, koji nose znak kajmana na sebi . . . Ovdje se polako pocinje primjetit ‘chemistry’ izmedju Nolitte i Bignotija. Njihova suradnja na ovoj petoj prici pilota Jerry Drake-a se osjeca nekako familiarno, kao da vec godinama – mozda i decenijama – ta dva umjetnika rade zajedno. Iako su vec suradjivali na Zagoru prije nego sto je ovaj lik rodjen, ovdje ostavljaju utisak da obadvojica znaju sta drugom od njih treba za uspjesan strip, i obrnuto. Nepravdu koju Mr. No pocetkom ove price prezivi, zajedno sa drugim putnicima broda na kojem plovi po rijeci u sred Amazonije, je vec tipicna: opljackan je, i kad pita policiju za pomoc, oni tu ne mogu nista, zbog nekih ranijih nesporazuma (Mr. No slucajno isprebija jednog policajca, kad pogresno predpostavi da ga neki los tip prati ulicama Manausa). Ovaj incident bas ne godi Manasuovoj policiji, i zato vlada odbije njegove zelje da mu pomognu, i kao da situacija ne moze da bude gora, oni ga izudaraju, ostavljajuci ga u ovom trenutku jos uvijek bez svog avionskog rasplinjaca, sa raznim modricama na licu i tijelu, i bez ikakve nade. Takav je valjda zivot u zemlji gdje se policija moze ‘kupit’ lagano i jeftino kao komad hljeba. Ovdje, kao i u epizodi “El Loco”, mi pratimo pilotov susret sa policijskom korupcijom, i drugim slicnim nepravdama koje sjede u gnijezdu Juzno Americke vlade, i koju ‘pravda’ nekad jednostavno ne moze da uhvati, ni da im pravilno sudi. Nolitin scenarij je ozbiljan i duhovit, i skace izmedju situacija koje imaju razlicit ton. Vise nego jednom je Mr. No-ov zivot ovdje u opasnosti, kao onda kad clanovi bande pucaju na njega u ulicama Manausa, i kasnije kad ga gusari tjeraju kroz djunglu; i humoristicnih slucajeva, gdje on bjezi od bande, i slucajno pocne da plese sa jednom zenom, onda sretne staru curu, koja se ovaj puti naljuti i dere na njega, zato sto ocito ‘vara na nju sa brunetom.’ Ipak, jedan dio ove epizode mi stvarno smeta. Nisam nikako mogu da povjerujem u Pukovnik Ramosovu transformaciju u Covjeka sa Crvenom maskom, takozvanog vodje ove bande sa rijeke. Nekako mi je previse naivno, previse namjesteno, i jos uvijek ne razumijem zasto je covjek moro da stavi masku na lice kad je sjedio u camcu sa Mr. No-om. Samo zbog predstave? Ili je mozda veliki ljubitelj teatra, pa voli da skace u kostime samo da bi nam pokazo koliko je naivna njegova gluma? Policija na kraju pokriva sve tajne ovog slucaja, jer se boje ako sva publika sazna sta se u stvari desilo, da ce puno clanova vlade debelo najebat. U ovom dijelu svijeta, ocito je da zakon i nepravda suradjivaju cesto, i tesko je zamislit da jedno moze da postoji bez drugog. Oba imaju pravu ‘chemistry’, bas kao Nolitta & Bignotti.
    19.03.2019
    21:09:00 sati

10, 9, 9, 10

Ovakve pustolovine su nešto zbog čega se prati Mister No, jer posjeduju sve ono što je potrebno da bi se čitatelj zabavio čitajući ih. Kada bih morao navesti elemente koji su mi najdraži na serijalu onda bih dosta njih izdvojio iz Riječnih pirata. Unatoč svojoj dužini priča ipak nije preduga i ništa od svega toga ne bih naveo kao suvišno. Za promjenu je zanimljivo vidjeti kako pilot za prijevoz ne koristi nikakvu letjelicu sve do samog kraja. Tome u prilog svakako idu dvije situacije iz radnje, najprije kada ostaje bez teško nabavljivog rasplinjača, pa zatim kada pogiba lik koji je mogao platiti unajmljeni hidroavion. Posebno mi se sviđa putovanje rijekom motornim čamcem i sva ona bogatstva prirode koje je Bignotti odlično dočarao. Kapetan Ramos je meni jedini logičan izbor da bude tajanstveni vođa riječnih pirata, a to opet nije toliko predvidljivo da baš čekaš svaki trenutak kada će se razotkriti. Jedina mala zamjerka je pirat koji je pomogao Mister Nou da pobjegne. Jest da je iznenađujuće, samo mi motivi zbog kojih je to uradio nisu previše uvjerljivi. Nategnuto je to da prijateljstvo među banditima može doći na takvu razinu da su spremni na tolike žrtve, recimo da bi osveta zbog ubijenog brata bila bolje rješenje u ovakvoj situaciji. Scena u kojoj Mister No davi razbojnika s leđa je poslužila da vidimo još nešto iz njegovog repertoara zaostalog iz ratnih vremena. Spas u zadnji čas od strane trećih osoba nije nešto što posebno cijenim u stripovima, ali ovdje mi to ni malo ne smeta zbog svega što se dogodilo nakon toga. Tu mislim na postupak pukovnika Waldemara i njegov način rješavanja problema sa korupcijom u redovima policije. Najprije je sve potanko objasnio i onda presudio izdajnicima po kratkom postupku, a najkrvavije mi je bilo kada je rekao ''moja malenkost vjeruje da su ta tri hrabra agenta poginula tijekom noćnog okršaja. Tijela još nisu pronađena, ali potraga se nastavlja i njihove će obitelji od vlade dobiti ordene i velikodušne mirovine''. Kakav car. Potpuno odobravam takve pukovnikove metode, ali naravno da Nolitta neće prikazati lik Mister Noa kako razmišlja na isti način. Mora biti malo buntovništva u njegovoj reakciji i to je u redu, a opet je pokazao kako neće uzeti novac uprljan krvlju koliko god mu financijska situacija bila teška. Priča čija kvaliteta ne blijedi ni nakon više od 40 godina, priča koju svaki ljubitelj ovog junaka mora imati u svojoj kolekciji.

Crtež Bignottija bez greške iako to još nije ono najbolje od njega, naslovnice odlične.

19.03.2019
    21:32:00 sati

6, 6, 9, 8

Jedna od prvih Mister Noovih priča. Crtež i naslovnice (pogotovo prva) su odlični. Ideja o laganom ili sporom životu u džungli gdje se čeka ceo dan, da se nešto desi odlično. Onaj inšpektor koji prati Mister noa u zatvor sa gomilom mačka pod nogu me stvarno nasmijao.

Ima i nekoli manje uspjelih fora, kao recimo na početku kada Mister No misli, da je na brodu u kabini zgodna cura, a nalazi majmunicu. To mi je malo blesavo.

Priča je simpatična ali za najviše ocjene ima nekoliko rupa u scenariju. Recimo na brodu Mister no se sa neposredne bližine izmiče pucnjevima pištolja i rafalnom strijeljanju mitraljezom. Praktički bez oružja potamani skoro sve bandite. Pa na kraju ono razotrkrivanje glavnog negativca. I opet kao u Operaciji kajman se Mister No zateče u kolibu sa gomilom oružja i potamani sve bandite.

Kraj sa onim komisarom koji hladnokrvno upuca trulu jabuku u svojim redovima opet odličan.

Dobra pilotova priča ali sa nekoliko več nabrojanih nedostatka.

19.03.2019
    22:01:00 sati

10, 10, 9, 9

Kao prvo, velike pohvale recenzentu, čovjeku s kojim je uvijek ugodno komentirati i čitati njegove osvrte :)

-

-

Na službenoj LL stranici od Mister Noa sam vidio da se radi o nešto dužoj priči (318 str.), pa sam tako i planirao sa svojim slobodnim vremenom. U knjizi 2 od biblioteke Veselog počinje ta nova priča, koja je od 3-306 str., pa me malo zanima je li točan podatak broja stranica na LL stranici njihove knjige 5. Moram isto na početku odmah pohvaliti VČ jer ovo mi je fantastično izdanje, volim kad su cjelovite priče u knjizi, u kombinaciji sa naslovnicama u boji, sve što bi jedan fan mogao poželjeti! Rekao sam već ranije, a i ostajem pri tome da mi je ova bibloteka "modernija verzija LMS-a", naravno bolja od nekadašnjeg LMS-a što su sve stranice na broju i nema nikakvih cenzura.

Rečni pirati

Ovo je sad onaj problem kod mene što sam vam spominjao u vezi ocjena, jer kako da ovoj priči dam nešto manje od 10-ke! Priča koju doslovno "gutaš" stranicu za stranicom, a čak ni toliko ne smeta što u ovoj avanturi nije bio prisutan njegov poznati, polu-oronuli pajper (na samom kraju nešto kratko ga i vidimo). I u ovoj priči se pokazalo kako Mister No lako upadne u nevolje, a išao je nabaviti običan karburator za svoj pajper, dio kojeg da živi u Sj.Americi bi našao "na svakom ćošku", ali ne i ovdje. Igrom slučaja, postane žrtva tzv. "Rečnih pirata" ili vidim LL naslov "Riječnih gusara", jedne dobro organizirane krimi organizacije sa nekim od predstavnika zakona na čelu. Priča u kojoj je Mister No dobio i dosta batina, iako ni luk jeo, ni luk mirisao. Ali se kasnije sve saznalo zašto su se neki pojedinci tako ponašali prema njemu.

Totalno uzbudljiva avantura (čak je u jednom trenutku Mister No i plesao) od samog početka pa do isto, rekao bih, neočekivanog kraja. Sad ne znam dal u potpunosti odobravam onaj postupak pukovnika na kraju, ali dijelom je i u pravu. Iako naravno, sirova i brutalna situacija, scena. Mister No opet, iako je siromašan, nije prihvatio ni novčića već bio sretan da je našao svoj zamjenski dio za pajper i da napokon može otići za svoj Manaus. Ali isto ima tu karakternu crtu kao Zagor, tu savjest koja mu govori da takvi nekakvi postupci nisu ispravni i da ih ne odobrava.

Crtež isto jako dobar meni (Bignotti), bolji puno nego u svom debiju.

19.03.2019
    23:07:00 sati

8, 8, 9, 9

Odlična pustolovina. Iako je na sredini očito tko je vođa bande, velika je doza očekivanja kako će to Mno riješiti i izvući se iz problema. Najviše me zasmetalo što svi 'loše' pucaju i nikako da nikog apogode sa par metara udaljenosti, bilo pistoljem, puskom, pa čak i rafalom iz strojnice. Zato ocijena manje scenariju. No ipak su to jos prve epizode Mno-a. Naslovnice i crtez sasvim ok.

20.03.2019
    08:47:00 sati

8, 9, 9, 8

Ovo ovdje mi je najfenomenalniji Bignotti ikad. Toliko dobro crta tu džunglu da je to nevjerojatno. Svaka vinjeta je slika za sebe.

Sam koncept nije originalan ali priča ovdje nije toliko bitna koliko Nolittino pripovjedanje pripovjedanja radi o amazonskom životu.

20.03.2019
    09:35:00 sati

8, 7, 8, 8

ocene nakon prvog i jedinog čitanja

Bignottiju apsolutno leži džungla, ali ovo je najviša ocena koju mogu da mu dam.
    Humor mi je ovde tek prosečan - mada je bilo i gorih među tim prvim epizodama.
    Scene na brodu kada maše Noa sa tri metra automatskom puškom su u rangu Čak Noris i Stiven Sigal filmova.
    Atmosfera je ono što najviše izvlači Mister Noa a i slab sam na ove ''put u Srce tame'' epizode.

24.03.2019
    14:57:00 sati
  • Dr. Zistis

9, 9, 10, 10

Ma klasik...jedan od stripova zbog kojih sam se zaljubio u pilota.

Zlatno dona

24.03.2019
    18:16:00 sati
    Dr. Zistis

9, 9, 9, 10

davno jos uspostavljena je cvrsta veze izmedju mene i ovog klasika. neraskidiva veza

25.03.2019
    10:09:00 sati

7, 7, 7, 7

Ok priča, ali ima puno previše rupa i propusta, nekoliko dobrih trenutaka me motiviralo da pročitam do kraja.

30.03.2019
    20:09:00 sati

10, 10, 9, 9

Prednost Mister Noa; pred mnogim drugim junacima; nalazi se u uvodnim dijelovima priče, što je posebno vidljivo u epizodama koje je radio Guido Nolitta. Jedan od takvih laganih uvoda s, naoko, nebitnim detaljima i usputnom digresijom vidljiv je i u ovoj priči i predtavlja svojevrsnu uvertiru u dinamično odsvirani koncert, odnosno izvrsno napisanu priču.

Sama prića, uz neosporno dinamično odvijanje i privlačenje pažnje čitatelja, sadrži i onaj edukativni dio koji se odnosi na svekoliki društvenu zbilju (pojava korupcije), ali i geografske informativne odrednice o kraju u kome se radnja odvija.

Ocjena više naslovnicama zbog crvene kukuljice, koja mnoge poistovjećuje s ovom epizodom Mister Noa.

Kao poseban plus crtežu istaknuo bih Bignottijeve crteže džungle i vodenih tokova. Tko voli uživati u vizualnim detaljima stripovskog prikaza prirode, teško da će ovdje ostati razočaran.

Sjajna priča, razrađena, čita se u dahu. Epizoda koja je odavno stekla kultni status. Zasluženo.