Krvna zakletva

MN LIB 63 | 265 str.

Rafali iz strojnica vojnika bjesomučno kose malo pleme Jivara, a iz džungle odzvanjaju krici nemoći i bijesa, riječi koji najavljuju osvetu-curupiri, curupiri, curupiri…Dvadeset godina kasnije, tajanstvena osoba nemilosrdno ubija nekadašnje vojnike, danas ugledne bogataše, a za njihova ubojstva optužen je Mister No.

• Krvna zakletva
    MN LIB 63
  • Otrovna strela
    MN LMS 863
  • Kurupiri
    MN LMS 864
  • Osvetnik Taksko
    MN LMS 865

• Il bosco sacro
    MN SR 133
  • Il fuggiasco
    MN SR 134
  • Giuramento di sangue
    MN SR 135
  • Il volto del nemico
    MN SR 136

• Izvorno su priče objavljene u periodu između lipnja i rujna 1986. Dnevnik ih objavljuje na prijelazu 1989/90, Libellus epizodu objavljuje u prosincu 2013.
  • Ongarova premijerna epizoda na pilotovom serijalu. Napisati će još scenarije za “Ubojica iz sjene“ (Diso), “Veracruz“ (Della Monica), “Diazovi nasljednici“ (Roi i Della Monica), “Ljudi leopardi“ (Bianchini), “Zlatno prijestolje“ (Bignotti), “Kalahari“ (Di Vitto) i “Čovjek bez sjećanja“ (Busticchi/Paesani). Za Specijal ediciju radi priču “Hijene“, crtež Viglioglia

Alberto Ongaro (Venecija, 22. kolovoza 1925. – Venecija, 23. ožujka 2018.) u svojoj je bogatoj karijeri napisao 18 povijesnih i avanturističkih novela od kojih su neke pobrale niz prestižnih nagrada, a po jednoj je snimljen film. Prijateljevao je s Hughom Prattom, s kojim se preselio u Argentinu, a 1964. zajedno su radili na junaku L'Ombre za Corriere dei Piccoli (tjedni dječji časopis objavljivan u periodu 1908-1995 i prvi je talijanski časopis koji je počeo s periodičnim objavljivanjem stripova), bio je inozemni dopisnik za novine L'Europeo. Njegov put pisca je započeo u zatvoru. 1943. hapse ga, zajedno s rođakom, njemački okupatori zbog antifašističkih djelatnosti i optužuju ih da su članovi Otpora. Zahvaljujući intervenciji venecijanskog patrijarha pušteni su iz zatvora, u kojem se rodila ideja da nakon rata rade na stripovima, prvenstveno zbog velike ljubavi prema tjedniku L'Awenturoso (prvi talijanski strip magazin, objavljivan između 1934-43, i koji je ciljao na starije čitatelje, a smatra se magazinom koji je imao ključnu ulogu u uspjehu stripova u Italiji). Nakon rata, s imenima poput Pratta, Battaglie i Faustinellija surađuje na junacima Pikovom Asu i Junglemenu, a pred kraj '49. seli u Buenos Aires gdje je proveo idućih sedam godina i piše scenarije za nove serijale; El Cacique Blanco, Legión Extranjera, Misterix, John Korvo i Mark Cabot. Šezdesete godine prošlog stoljeća su njegove godine slave kao inozemnog dopisnika, putovao je po svijetu, pisao je članke o antropološkim istraživanjima, radio realistične etnografske i socijalne istrage, intervjuirao mnoge slavne osobe.

Nama, Bonelli fanovima, poznat je prvenstveno zbog epizoda napisanih za Mister Noov serijal, ali i po pseudonimu Alfredo Nogara pod kojim je napisao niz Nick Raider epizoda objavljenih od kraja 1992. do sredine 2004. Nažalost, te priče nisam čitao pa ne mogu suditi o kvaliteti istih, ali pilotove su već druga stvar.

Kako bi se predstavio pilotovim fanovima Ongaro za temelj svoje epizode uzima motiv osvete. Sad će krenuti dežurni kritičari; bah, osveta, već milijun puta viđeno, do u detalja razrađivano, što se više ima ispričati na tu temu. Nije stvar u možebitnoj suhoparnosti teme, stvar je kako ćeš izbjeći zamke u koje nesumnjivo jedan novopečeni tekstopisac na pilotovom serijalu može upasti i obraditi temu na svoj način, i zadržati pažnju čitatelja. Po mom skromnom mišljenju Ongaro je u tome uspio. Uradio je jednu solidnu epizodu, na momente neizvjesnu i nepredvidljivu, s ubačenim humorističnim crticama. U biti, ubacio je sve ono što od samih početaka serijala čini Mister Noovu srž i odradio je jednu kvalitetnu premijeru.

Zaplet priče je posebno zanimljiv, a uključuje čitav niz likova. Ovaj put oni ne ulaze u Mister Noov svijet već on u njihov, susrećući ih diljem Ria de Janeira-od sirotinjskih četvrti do luksuznih bogataških kuća. U velegradu se naš pilot zatekao prevozeći klijenticu Morenu, ali umjesto istraživanja barova i upucavanja lokalnim ljepoticama, Mister No će biti stavljen u ulogu bjegunca pred zakonom. Kako je do toga došlo? Ongaro upotrebljava prastari scenarijski trik; Mister Nou namjenjuje ulogu žrtvenog janjeta kako bi policija opravdala svoju nesposobnost. Tajanstvena osoba, prema svemu sudeći Indio, diljem Ria ubija ljude koji u društvu slove za bogate i ugledne, a u svemu tome zateći će se naš pilot kao svjedok nekoliko ubojstava, ali zahvaljujući lošoj sreći i nesposobnoj policiji, on postaje glavni osumnjičenik za ubojstva.

Sigurno ste čitali, ili slušali priče o ljudima koji su se rastali se s blagodatima civilizacije i odlučili ostatak života provesti u divljini. Neki su bili toliko ekstremni da su ostavili obitelj i odlično plaćen posao i otisnuli se u život kakav su naši preci vodili. Međutim, što se događa kada jedan Indio dođe u urbanu sredinu, velegrad poput Ria? Polugoli Indio koji ispaljuje smrtonosne strelice u vratove svojih žrtava čak ni za grad okružen prašumom, poput Manausa, nije tipičan pokretač radnje, a kamoli za Rio u svoj raskoši luksuznih hotela i bogataških kuća strogo odijeljenih od sirotinjskih kvartova barijerom koja razdvaja dva različita svijeta. Iako su ti svjetovi u suprotnosti, oni se isprepliću u svim segmentima-društveno, politički, ljubavno, i na njima Ongaro gradi priču.

Ongaro ne štedi ni tatine sinove, tzv. zlatnu mladež, a jedan od njih će biti uzrok Mister Noovih nevolja, sukob koji će ga staviti u nezahvalnu ulogu bjegunca pred zakonom. Nije mu prvi put namijenjena takva uloga, sjetite se odlične Castellijeve epizode “Hodnik za pakao“. Tamo je Mister No nepravedno optužen za ubojstvo i poslan je da služi kaznu u paklu zvanom Đavolji otok. Međutim, iako je i Castellijeva i Ongarova narativna uzročno posljedična veza ista (svjedok-žrtveno janje), potonji ipak pilotu daje nekakvu nadu bijegom. Mister No, baš poput doktora Kimblea, mora dokazati svoju nevinost razotkrivanjem pravog ubojice, uz niz prepreka na mukotrpnom putu, ali tu sad staje svaka usporedba s odličnim Davisovim trilerom iz 1993. godine.

Tajanstveni ubojica ključan je za narativnu liniju, jer vidljivo je da se na asfaltu snalazi spretno kao u džungli, ali to pak zahtijeva određenu dozu socijalno društvene integracije, pa je tim misterija još veća. I upravo se tu vidi Ongarovo iskustvo dugogodišnjeg reportera i autora niza članaka o antropološkim fenomenima i etnografiji. Pisac odličnih fikcijskih novela, a to je Ongaro nesumnjivo bio, morao je pronaći imena za svoje likove, i morao im dati karakterizaciju. Na pilotovom serijalu Ongaro je već imao gotovog lika, samo je morao prodrijeti u njegovu srž. I u tome je uspio u potpunosti. I ne samo to, kroz likove u ovoj priči, koje je grafički oživio Bignotti, dao je svoj osobni doprinos serijalu. Ubacio je i Krugera u priču, i to s aktivnom ulogom.

Kroz niz sudbina isprepletenih u svim društvenim segmentima, vješto razrađujući njihove karaktere, stvara naizgled konvencionalne likove, ali, ubrzo, u maniri vrsnog pripovjedača, Ongaro nas dovodi do poveznice ubojice i žrtava, rekonstruirane iz mračne prošlosti likova. Grupa vojnika masakrira malo pleme Jivara zbog smaragda, a jedini preživjeli, dječak Taxco, se zaklinje na osvetu. Dvadeset godina kasnije, Taxco je krenuo putem osvete. Lica osvetnika, njihove motive i nagone, puno smo puta vidjeli, ne samo u pilotovom serijalu već bih se usudio reći da je Bonelli svijet izgrađen na žudnji osvetnika da razračunaju račune iz prošlosti, kao i na posljedicama koje osveta povlači. Ovdje ova postavka savršeno funkcionira na svim pripovjedačkim razinama, pratimo Taxcoa u nastojanjima da eliminira danas bivše vojnike koji su pobili njegovo pleme, i u tome je nemilosrdno učinkovit, uvlači u svoju osvetu čitav niz ljudi, ali ipak će se suočiti s razarajućim efektima osvete, jer je kraj priče fenomenalno odrađen u nizu preokreta koji se očituju u poveznicama aktera priče.

Mister No je serijal koji gaji duboku simbiozu s osobnošću njegova tvorca. Sergio Bonelli je u serijal unio strast, kao i svoje osobno iskustvo putnika i turista, vrsnog poznavatelja Amazonije. U Nolittinom periodu prodefilirao je čitav niz odličnih scenarista koji su doprinijeli popularnosti Mister Noa, a ono što je značajno, oni nisu lik prilagođavali sebi, već su se oni prilagođavali liku. Baš kao što Nolitta ima bezvremenske klasike “Rio Negro“, “Atlantik!“, “Mister No ide u rat“, “Dvoboj na Pantanalu“, “Mau-Mau“, Castelli “Posljednjeg cangaceira“, “Hodnik za pakao“, Sclavi “Anangu“ i “Crvene sjenke“, Nizzi “Dječaka Santiaga“, Mignacco “Leteće tigrove“, tako Ongaro ima “Krvnu osvetu“. Sve te epizode prodiru u esenciju Mister Noa, pokazuju kako vrsni tekstopisci mogu balansirati između avantura u prašumi i avantura na gradskom asfaltu, a koliko je povjerenje Nolitta imao u Ongaroa, dovoljno govori činjenica da mu je dao prostora u afričkoj sagi.

MN LIB 62 Etrurski demon

MN LMS 873/874 Noć čudovišta

7, 7, 7, 9

Jos jedna epizoda u kojoj je Mr. No neopravedno optuzen, i onda mora da provde narednih 200+ stranica da dokaze svoju nevinost. Prvivh 150 stranica (otrpilike) su nekako zanimljive, ali druga polovica ove "epske" price (skoro je na 300 strana) je malkice naporna, a bogami i dosadna. Morena je simpatican djevojka, dok na kraju ne uradi onu glupost o branih svog "vjerenika" indiosa sa pistoljom od ljudi koji mu se pravedno suprostavljaju. Bignotti je ovdje ok, standarni stil za ovaj serijal, koji mu ipak vise pase ovdje nego u Zagor serijalu. Naslovnice su savrsene, cista desetka za sve 3; medjutim, scenario je samo ok, i na zalost izlapi prerano. Ipak, epizoda koja je stvarno napeta u prvoj polovini.
    23.04.2019
    06:45:00 sati
  • Jozzinelli

10, 10, 10, 6

Krvna zakletva ili Kurupiri, kako ja volim da je zovem po dnevnikovom naslovu, odlična je epizoda. Uz Ubojicu iz sjene najbolja Ongarova epizoda, a meni lično su obe u top 5 epizoda uopšte. Blagu prednost dajem ovoj epizodi, između ostalog i zbog Binjotijevog crteža, koji je ovde sjajan. Naravno, i nostalgičnog sećanja čitanja ovih brojeva LMS u bolnici pre skoro 30 godina. Jedino naslovnice malo kvare prosek. Disove mi se i inače manje dopadaju od Ferijevih, a sve tri su prilično slabe, jedino je ova na konju nešto bolja od ostale dve.

23.04.2019
    07:42:00 sati
    Jozzinelli

10, 10, 9, 9

23.04.2019
    09:19:00 sati

8, 8, 9, 8

Iskreno, nisam očekivao da će ova epizoda biti toliko zabavna.

23.04.2019
    10:13:00 sati
  • sir_oliver

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Top 10 Mister No-a. Puno bolji od npr. Posljednji Cangaceiro ili Mister No ide u rat!

23.04.2019
    22:19:00 sati
    sir_oliver

7, 8, 8, 7

Dosta dobro, ali malo lošije od Ongarova Čovjeka bez prošlosti i dosta lošije od njegove daleko najbolje priče Gospodarica tajne.

24.04.2019
    14:36:00 sati

10, 10, 10, 6

Odlična epizoda, razrađena priča, puna detalja koji se maestralno uklapaju u priču. Poseban plus je neočekivanost osobe u liku zaručnika kojege je imala Morena, još jedna iz plejade žena, "možebitnih," nikad realiziranih veza sponama braka, od kojih je Mister No uvijek zazirao. A Morenin odlazak nije konačan, potpun, kao i kod tolikih sličnih susreta, kao da su scenaristi hotimično ostavljali mogućnost trajnog skrašavanja Pilota, ali...

Crtež odličan, jedino bih volio da su naslovnice za nijansu prilagođenije priči, makar samo jednim malim dijelom.

Ovako "kurupiri" htjeli, ne htjeli, ostaje svojevrstan sinonim za ovu priču, kao svojevrsna reakcija koja se vraća, baš kao što se Pilotu vraćaju stare generacije čitatelja, kao svojevrsna reakcija na vrijednost koja ne zaslužuje zaborav, bilo sentimentalnu ili kakvu drugu, koja, uostalom, nije ni važna.

Mister No u najboljem izdanju, jedna od epizoda s vrha popisa zaslužnosti.

25.04.2019
    15:23:00 sati

9, 9, 9, 9

Vrlo dobra priča, shvatio sam odmah da je onaj čovjek sa slike negativac, pa sam smatrao suvišnim da se njegova slika po drugi put pojavi, kao da nam daje autor dodatni hint jer nismo shvatili prvi put, što mi se nikako nije svidjelo. Izuzev toga, imamo jedan odličan strip, čak mi je i Bignotti koji mi ponekad ima dosadan crtež, ovdje bio maestralan.

19.05.2019
    16:03:00 sati