Krvna zakletva

MN LIB 63 | 265 str.

Rafali iz strojnica vojnika bjesomučno kose malo pleme Jivara, a iz džungle odzvanjaju krici nemoći i bijesa, riječi koji najavljuju osvetu-curupiri, curupiri, curupiri…Dvadeset godina kasnije, tajanstvena osoba nemilosrdno ubija nekadašnje vojnike, danas ugledne bogataše, a za njihova ubojstva optužen je Mister No.

• Krvna zakletva
    MN LIB 63
  • Otrovna strela
    MN LMS 863
  • Kurupiri
    MN LMS 864
  • Osvetnik Taksko
    MN LMS 865

• Il bosco sacro
    MN SR 133
  • Il fuggiasco
    MN SR 134
  • Giuramento di sangue
    MN SR 135
  • Il volto del nemico
    MN SR 136

• Izvorno su priče objavljene u periodu između lipnja i rujna 1986. Dnevnik ih objavljuje na prijelazu 1989/90, Libellus epizodu objavljuje u prosincu 2013.
  • Ongarova premijerna epizoda na pilotovom serijalu. Napisati će još scenarije za “Ubojica iz sjene“ (Diso), “Veracruz“ (Della Monica), “Diazovi nasljednici“ (Roi i Della Monica), “Ljudi leopardi“ (Bianchini), “Zlatno prijestolje“ (Bignotti), “Kalahari“ (Di Vitto) i “Čovjek bez sjećanja“ (Busticchi/Paesani). Za Specijal ediciju radi priču “Hijene“, crtež Viglioglia

Alberto Ongaro (Venecija, 22. kolovoza 1925. – Venecija, 23. ožujka 2018.) u svojoj je bogatoj karijeri napisao 18 povijesnih i avanturističkih novela od kojih su neke pobrale niz prestižnih nagrada, a po jednoj je snimljen film. Prijateljevao je s Hughom Prattom, s kojim se preselio u Argentinu, a 1964. zajedno su radili na junaku L'Ombre za Corriere dei Piccoli (tjedni dječji časopis objavljivan u periodu 1908-1995 i prvi je talijanski časopis koji je počeo s periodičnim objavljivanjem stripova), bio je inozemni dopisnik za novine L'Europeo. Njegov put pisca je započeo u zatvoru. 1943. hapse ga, zajedno s rođakom, njemački okupatori zbog antifašističkih djelatnosti i optužuju ih da su članovi Otpora. Zahvaljujući intervenciji venecijanskog patrijarha pušteni su iz zatvora, u kojem se rodila ideja da nakon rata rade na stripovima, prvenstveno zbog velike ljubavi prema tjedniku L'Awenturoso (prvi talijanski strip magazin, objavljivan između 1934-43, i koji je ciljao na starije čitatelje, a smatra se magazinom koji je imao ključnu ulogu u uspjehu stripova u Italiji). Nakon rata, s imenima poput Pratta, Battaglie i Faustinellija surađuje na junacima Pikovom Asu i Junglemenu, a pred kraj '49. seli u Buenos Aires gdje je proveo idućih sedam godina i piše scenarije za nove serijale; El Cacique Blanco, Legión Extranjera, Misterix, John Korvo i Mark Cabot. Šezdesete godine prošlog stoljeća su njegove godine slave kao inozemnog dopisnika, putovao je po svijetu, pisao je članke o antropološkim istraživanjima, radio realistične etnografske i socijalne istrage, intervjuirao mnoge slavne osobe.

Nama, Bonelli fanovima, poznat je prvenstveno zbog epizoda napisanih za Mister Noov serijal, ali i po pseudonimu Alfredo Nogara pod kojim je napisao niz Nick Raider epizoda objavljenih od kraja 1992. do sredine 2004. Nažalost, te priče nisam čitao pa ne mogu suditi o kvaliteti istih, ali pilotove su već druga stvar.

Kako bi se predstavio pilotovim fanovima Ongaro za temelj svoje epizode uzima motiv osvete. Sad će krenuti dežurni kritičari; bah, osveta, već milijun puta viđeno, do u detalja razrađivano, što se više ima ispričati na tu temu. Nije stvar u možebitnoj suhoparnosti teme, stvar je kako ćeš izbjeći zamke u koje nesumnjivo jedan novopečeni tekstopisac na pilotovom serijalu može upasti i obraditi temu na svoj način, i zadržati pažnju čitatelja. Po mom skromnom mišljenju Ongaro je u tome uspio. Uradio je jednu solidnu epizodu, na momente neizvjesnu i nepredvidljivu, s ubačenim humorističnim crticama. U biti, ubacio je sve ono što od samih početaka serijala čini Mister Noovu srž i odradio je jednu kvalitetnu premijeru.

Zaplet priče je posebno zanimljiv, a uključuje čitav niz likova. Ovaj put oni ne ulaze u Mister Noov svijet već on u njihov, susrećući ih diljem Ria de Janeira-od sirotinjskih četvrti do luksuznih bogataških kuća. U velegradu se naš pilot zatekao prevozeći klijenticu Morenu, ali umjesto istraživanja barova i upucavanja lokalnim ljepoticama, Mister No će biti stavljen u ulogu bjegunca pred zakonom. Kako je do toga došlo? Ongaro upotrebljava prastari scenarijski trik; Mister Nou namjenjuje ulogu žrtvenog janjeta kako bi policija opravdala svoju nesposobnost. Tajanstvena osoba, prema svemu sudeći Indio, diljem Ria ubija ljude koji u društvu slove za bogate i ugledne, a u svemu tome zateći će se naš pilot kao svjedok nekoliko ubojstava, ali zahvaljujući lošoj sreći i nesposobnoj policiji, on postaje glavni osumnjičenik za ubojstva.

Sigurno ste čitali, ili slušali priče o ljudima koji su se rastali se s blagodatima civilizacije i odlučili ostatak života provesti u divljini. Neki su bili toliko ekstremni da su ostavili obitelj i odlično plaćen posao i otisnuli se u život kakav su naši preci vodili. Međutim, što se događa kada jedan Indio dođe u urbanu sredinu, velegrad poput Ria? Polugoli Indio koji ispaljuje smrtonosne strelice u vratove svojih žrtava čak ni za grad okružen prašumom, poput Manausa, nije tipičan pokretač radnje, a kamoli za Rio u svoj raskoši luksuznih hotela i bogataških kuća strogo odijeljenih od sirotinjskih kvartova barijerom koja razdvaja dva različita svijeta. Iako su ti svjetovi u suprotnosti, oni se isprepliću u svim segmentima-društveno, politički, ljubavno, i na njima Ongaro gradi priču.

Ongaro ne štedi ni tatine sinove, tzv. zlatnu mladež, a jedan od njih će biti uzrok Mister Noovih nevolja, sukob koji će ga staviti u nezahvalnu ulogu bjegunca pred zakonom. Nije mu prvi put namijenjena takva uloga, sjetite se odlične Castellijeve epizode “Hodnik za pakao“. Tamo je Mister No nepravedno optužen za ubojstvo i poslan je da služi kaznu u paklu zvanom Đavolji otok. Međutim, iako je i Castellijeva i Ongarova narativna uzročno posljedična veza ista (svjedok-žrtveno janje), potonji ipak pilotu daje nekakvu nadu bijegom. Mister No, baš poput doktora Kimblea, mora dokazati svoju nevinost razotkrivanjem pravog ubojice, uz niz prepreka na mukotrpnom putu, ali tu sad staje svaka usporedba s odličnim Davisovim trilerom iz 1993. godine.

Tajanstveni ubojica ključan je za narativnu liniju, jer vidljivo je da se na asfaltu snalazi spretno kao u džungli, ali to pak zahtijeva određenu dozu socijalno društvene integracije, pa je tim misterija još veća. I upravo se tu vidi Ongarovo iskustvo dugogodišnjeg reportera i autora niza članaka o antropološkim fenomenima i etnografiji. Pisac odličnih fikcijskih novela, a to je Ongaro nesumnjivo bio, morao je pronaći imena za svoje likove, i morao im dati karakterizaciju. Na pilotovom serijalu Ongaro je već imao gotovog lika, samo je morao prodrijeti u njegovu srž. I u tome je uspio u potpunosti. I ne samo to, kroz likove u ovoj priči, koje je grafički oživio Bignotti, dao je svoj osobni doprinos serijalu. Ubacio je i Krugera u priču, i to s aktivnom ulogom.

Kroz niz sudbina isprepletenih u svim društvenim segmentima, vješto razrađujući njihove karaktere, stvara naizgled konvencionalne likove, ali, ubrzo, u maniri vrsnog pripovjedača, Ongaro nas dovodi do poveznice ubojice i žrtava, rekonstruirane iz mračne prošlosti likova. Grupa vojnika masakrira malo pleme Jivara zbog smaragda, a jedini preživjeli, dječak Taxco, se zaklinje na osvetu. Dvadeset godina kasnije, Taxco je krenuo putem osvete. Lica osvetnika, njihove motive i nagone, puno smo puta vidjeli, ne samo u pilotovom serijalu već bih se usudio reći da je Bonelli svijet izgrađen na žudnji osvetnika da razračunaju račune iz prošlosti, kao i na posljedicama koje osveta povlači. Ovdje ova postavka savršeno funkcionira na svim pripovjedačkim razinama, pratimo Taxcoa u nastojanjima da eliminira danas bivše vojnike koji su pobili njegovo pleme, i u tome je nemilosrdno učinkovit, uvlači u svoju osvetu čitav niz ljudi, ali ipak će se suočiti s razarajućim efektima osvete, jer je kraj priče fenomenalno odrađen u nizu preokreta koji se očituju u poveznicama aktera priče.

Mister No je serijal koji gaji duboku simbiozu s osobnošću njegova tvorca. Sergio Bonelli je u serijal unio strast, kao i svoje osobno iskustvo putnika i turista, vrsnog poznavatelja Amazonije. U Nolittinom periodu prodefilirao je čitav niz odličnih scenarista koji su doprinijeli popularnosti Mister Noa, a ono što je značajno, oni nisu lik prilagođavali sebi, već su se oni prilagođavali liku. Baš kao što Nolitta ima bezvremenske klasike “Rio Negro“, “Atlantik!“, “Mister No ide u rat“, “Dvoboj na Pantanalu“, “Mau-Mau“, Castelli “Posljednjeg cangaceira“, “Hodnik za pakao“, Sclavi “Anangu“ i “Crvene sjenke“, Nizzi “Dječaka Santiaga“, Mignacco “Leteće tigrove“, tako Ongaro ima “Krvnu osvetu“. Sve te epizode prodiru u esenciju Mister Noa, pokazuju kako vrsni tekstopisci mogu balansirati između avantura u prašumi i avantura na gradskom asfaltu, a koliko je povjerenje Nolitta imao u Ongaroa, dovoljno govori činjenica da mu je dao prostora u afričkoj sagi.

MN LIB 62 Etrurski demon

MN LMS 873/874 Noć čudovišta

7, 7, 7, 9

Jos jedna epizoda u kojoj je Mr. No neopravedno optuzen, i onda mora da provde narednih 200+ stranica da dokaze svoju nevinost. Prvivh 150 stranica (otrpilike) su nekako zanimljive, ali druga polovica ove "epske" price (skoro je na 300 strana) je malkice naporna, a bogami i dosadna. Morena je simpatican djevojka, dok na kraju ne uradi onu glupost o branih svog "vjerenika" indiosa sa pistoljom od ljudi koji mu se pravedno suprostavljaju. Bignotti je ovdje ok, standarni stil za ovaj serijal, koji mu ipak vise pase ovdje nego u Zagor serijalu. Naslovnice su savrsene, cista desetka za sve 3; medjutim, scenario je samo ok, i na zalost izlapi prerano. Ipak, epizoda koja je stvarno napeta u prvoj polovini.
    23.04.2019
    06:45:00 sati
  • Jozzinelli

10, 10, 10, 6

Krvna zakletva ili Kurupiri, kako ja volim da je zovem po dnevnikovom naslovu, odlična je epizoda. Uz Ubojicu iz sjene najbolja Ongarova epizoda, a meni lično su obe u top 5 epizoda uopšte. Blagu prednost dajem ovoj epizodi, između ostalog i zbog Binjotijevog crteža, koji je ovde sjajan. Naravno, i nostalgičnog sećanja čitanja ovih brojeva LMS u bolnici pre skoro 30 godina. Jedino naslovnice malo kvare prosek. Disove mi se i inače manje dopadaju od Ferijevih, a sve tri su prilično slabe, jedino je ova na konju nešto bolja od ostale dve.

23.04.2019
    07:42:00 sati
    Jozzinelli

10, 10, 9, 9

23.04.2019
    09:19:00 sati

8, 8, 9, 8

Iskreno, nisam očekivao da će ova epizoda biti toliko zabavna.

23.04.2019
    10:13:00 sati
  • sir_oliver

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Top 10 Mister No-a. Puno bolji od npr. Posljednji Cangaceiro ili Mister No ide u rat!

23.04.2019
    22:19:00 sati
    sir_oliver

7, 8, 8, 7

Dosta dobro, ali malo lošije od Ongarova Čovjeka bez prošlosti i dosta lošije od njegove daleko najbolje priče Gospodarica tajne.

24.04.2019
    14:36:00 sati

10, 10, 10, 6

Odlična epizoda, razrađena priča, puna detalja koji se maestralno uklapaju u priču. Poseban plus je neočekivanost osobe u liku zaručnika kojege je imala Morena, još jedna iz plejade žena, "možebitnih," nikad realiziranih veza sponama braka, od kojih je Mister No uvijek zazirao. A Morenin odlazak nije konačan, potpun, kao i kod tolikih sličnih susreta, kao da su scenaristi hotimično ostavljali mogućnost trajnog skrašavanja Pilota, ali...

Crtež odličan, jedino bih volio da su naslovnice za nijansu prilagođenije priči, makar samo jednim malim dijelom.

Ovako "kurupiri" htjeli, ne htjeli, ostaje svojevrstan sinonim za ovu priču, kao svojevrsna reakcija koja se vraća, baš kao što se Pilotu vraćaju stare generacije čitatelja, kao svojevrsna reakcija na vrijednost koja ne zaslužuje zaborav, bilo sentimentalnu ili kakvu drugu, koja, uostalom, nije ni važna.

Mister No u najboljem izdanju, jedna od epizoda s vrha popisa zaslužnosti.

25.04.2019
    15:23:00 sati

9, 9, 9, 9

Vrlo dobra priča, shvatio sam odmah da je onaj čovjek sa slike negativac, pa sam smatrao suvišnim da se njegova slika po drugi put pojavi, kao da nam daje autor dodatni hint jer nismo shvatili prvi put, što mi se nikako nije svidjelo. Izuzev toga, imamo jedan odličan strip, čak mi je i Bignotti koji mi ponekad ima dosadan crtež, ovdje bio maestralan.

19.05.2019
    16:03:00 sati
  • Barney

10, 10, 10, 10

Strašna epizoda! Top! Ongarov debi na Mister Nou pun pogodak i odmah epizoda za desetku.

19.06.2019
    18:29:00 sati
    Barney

8, 10, 10, 9

Napokon je stigao trenutak da se Alberto Ongaro okuša na serijalu, i to je napravio na izvrstan način. Sudeći po njegovom debitantskom radu rekao bih da mu način pripovijedanja ima određenih sličnosti sa Castellijem, što je u svakom slučaju pohvalno. Krvna zakletva ne donosu nikakve novitete u odnosu na dosadašnji period, ali je scenaristički toliko dobro posložena da sam jednostavno ostao zadivljen nakon svega, a najviše samom završnicom. Ako ćemo realno, ideje o raznim osvetama su vrlo česte, teško je više napraviti nešto takvo što će držati pozornost cijelo vrijeme, ponuditi šokantan kraj bez većih predvidljivosti, a Ongaro je uspio u svemu tome. Likova ima dosta a svakome od njih je dodijeljena bitna uloga, čak i onima koji su se pojavili samo nakratko i poslužili kao potrošna roba u scenama gdje su bile potrebne žrtve. Ovakva radnja je zahtijevala priličan broj žrtava da bi se uvukao čitatelj, kao i glavni junak, u pomalu zamršenu situaciju iz koje se rađa potraga za prikladnim rješenjem. Naravno da nije ništa čudno kada se pokaže što su sve bijelci spremni napraviti samo da se dokopaju bogatstva. Od kada je svijeta uvijek su iskorištavali narode druge rase čiji je jedini problem što se razlikuju od njih, a uz to su često slabiji pa im se ne mogu oduprijeti. Ovdje brzo vidimo u kojem smjeru ide radnja, najprije tajanstveno ubojstvo i čovjek koji u strahu bježi jer shvaća o čemu se tu radi, pa zatim taj bjegunac malo kasnije završava na isti način. Mister No se opet našao tamo gdje ne treba i eto ti nove nevolje, a Rio mu inače nije sretna destinacija. Treba se sjetiti kako je u epizodi Uskršnji otok morao bježati od lokalnog moćnika prvim podesnim avionom, a sada se morao vratiti u taj grad jer se ne odbija takva klijentica kao što je Morena. Ni ovoga puta nije izbjegnut sukob s jednim moćnikom koji nije direktno povezan s njegovim nevoljama, ali im je na neki način prethodio. Jako teško ćeš dokazati svoju nevinost kada budeš uhvaćen na licu mjesta u najgorem trenutku, a nemaš puno toga predočiti u svoju obranu. Da stvar bude gora, ono što se stvarno dogodilo izgleda toliko nevjerojatno da ne može biti nikakva pomoć, koja budala bi povjerovala da tako velikim gradom kao što je Rio šeće indios s puhaljkom. ''Čuj, znaš kako je to kad netko ima neobuzdanu maštu'' htio je pilot ubaciti malo humora kada ga je policajac upitao zašto nije izmislio nešto bolje. U prošlosti je znao odležati dosta dugo u zatvoru zbog tuđeg zločina, poučen takvim iskustvom bolje je izabrati bijeg i pokušati sa slobode riješiti svoj slučaj. Zakon nije nešto ažuran po tom pitanju, ljudima kao što su sudac Madeiro i poručnik Cardoso važno je jedino uhvatiti žrtvenog jarca koji se prvi nađe pri ruci umjesto da prošire istragu. Iako se ispočetka činio dosta tvrdoglav, poručnik Ramos ipak nije isti tip kao navedeni dvojac da bi posezao za takvim metodama. Kako je već bilo poznato da se ubojica osvećuje skupini ljudi koja je u prošlosti napravila veliku svinjariju, odmah se pojavila sumnja da je i sudac Madeiro nekada bio u istoj ekipi, ali se to pokazalo kao pogrešno. Morena de la Serna je bila od velike koristi za jednoga bjegunca, osim što ima pristup lokaciji za skrivanje ona ponešto zna o prvoj žrtvi serijskog ubojice. To je bio prvi trag koji je otkrio povezanost dotadašnjih žrtava, tj. postojanje 8. pogranične satnije. Baš kao i u epizodi Hodnik za pakao, Kruger odlučuje pomoći Mister Nou da se oslobodi teške optužbe. Zanimljivo izgleda njihov odnos u situacijama kada svatko onesposobi onog drugog kako bi ga zaštitio dok sam vrši istragu. S vremenom kako odmiče radnja Ongaro polako uvodi nove likove, krivce nije teško prepoznati čim se pojave, dok se za neke ne može odmah sa sigurnošću reći kojoj strani pripadaju. Kada je Kruger išao u arhive 2 gradska novinska lista provjeriti što se to dogodilo sporne 1937. godine, oba puta ga je pretekao neznanac koji je uklonio članke baš iz te godine. Nadalje, antropolog Joaquim Bastos zbog nekog nepoznatog razloga ne otkrije Moreni značenje riječi curupiri iako je bilo jasno da mu je dobro poznata. Ti ljudi su nešto htjeli sakriti i tek kasnije se otkrilo zbog kojih razloga. Čim je Morena dobila poziv od oca da joj dolazi u posjet iz New Yorka osjetilo se da će taj lik biti jedan od ključnih faktora za rasplet, tim više jer je preostao samo jedan krivac da Taxco kompletira svoju osvetu. Očeva reakcija, nakon što je čuo za zločine, je potvrdila takve sumnje, bilo je samo pitanje hoće li se spasiti od namijenjene kazne ili ne. Najtajanstveniji lik je definitivno Morenin zaručnik Sebastian, od početka se govorilo o njemu kao o jednom od najbogatijih ljudi u Brazilu koji se trenutno nalazi u Londonu, a njega samog gotovo uopće ne vidimo. Sudbina se gadno poigrala sa životima ljudi i na kraju ih spojila u isti krug, Sebastianova uloga se pokazala iznenađujuća i šokantna za sudionike priče. Međutim, koliko god bio iznenađujuć taj preokret nije stvoren bez ikakve osnove samo da bi šokirao. Sve to itekako ima smisla jer su postojale smjernice koje su vodile prema takvom raspletu, samo što su cijelo vrijeme bile toliko dobro skrivene pa ih nedovoljno pažljivo oko uopće ne bi primjetilo. Bez obzira što Florian nije osobno sudjelovao u pokolju nad indiosima niti ga je zapovijedio, njegova krivica je dovoljno velika da ne izbjegne osveti. Šutnja i prikrivanje su često gori zločini od samih ubojstava, toga je i on sam bio svjestan pa se nije ni trudio da pokuša pobjeći od kazne. Taxco je dobio potpunu osvetu što je na kraju najpravednije, onaj tko se zakleo na curupiri mora ići do kraja neovisno o tome tko mu stoji sa suprotne strane. Iako nije uspio spriječiti posljednje ubojstvo, Mister No je dobio potrebnu pomoć kako bi skinuo sa sebe svu odgovornost. Njegova tuga nije dugo trajala jer je boca whiskyja uvijek pravi lijek za popravak raspoloženja, dok se Taxco mogao vratiti svojim korijenima i napokon pronaći mir za kojim je tragao dugih 20 godina.

08.02.2020
    17:22:00 sati