Rudnik straha

MN LIB 64 | 189 str.

Pozvan od strane svog već pomalo zaboravljenog klijenta, Mister No putuje piperom na lokaciju Serra Pelada koja je odnedavno postalo pravo pravcato nalazište zlata. No, kad Mister No jednom stigne tamo, otkriva da se to mjesto pretvorilo u pravi pakao preplavljen nasiljem i ucjenama pukovnika De Moure pored kojega stoji jedan stari Mister Noov poznanik...

• Rudnik straha
    MN LIB 64
  • Bez milosti
    MN LMS 869
  • Put u smrt
    MN LMS 870

• Il volto del nemico
    MN SR 136
  • La miniera della paura
    MN SR 137
  • A sangue freddo
    MN SR 138

• Izvorno je priča objavljena u razdoblju od rujna do studenog 1986., Dnevnik je objavljuje 1990., a Libellus u svibnju 2014. godine.
  • Talijanski crtač Roberto Taito crta po prvi, ali ujedno i zadnji put za serijal Mister Noa.
  • Treće pojavljivanje Bispa. Prvi put se pojavio u MN LIB 25: Smrtonosni teret B-24, a drugi put u MN LIB 46: Uskrsnuli.
  • Str. 36 (Libellus), spominje se zlatna groznica iz Klondikea, jedan od najpoznatijih povijesnih događaja povezanih s otkrivanjem zlata. Ova groznica privukla je na tisuće ljudi koji su žudjeli za pronalaskom bogatstva. Neki su se obogatili, ali većina je otišla uzalud. Ovjekovječena je u filmovima, književnosti i fotografijama. Više o tom povijesnom događaju pročitajte ovdje.
  • Drugo pojavljivanje likova Irene, Marie i Maddalene. Prvi put su se pojavile u MN LIB 53: Pruga prokletih.
  • Mjesto Serra Pelada početkom 80-ih bilo je jedno od najpoznatijih nalazišta zlata u svijetu. Tu je radio preko 100.000 nezavisnih rudara. Uvjeti u kojima su tada radili bili su izuzetno opasni, a samo mjesto je bilo prenapučeno. Više o tome pročitajte ovdje. Dodajmo da je 2013. snimljen i istoimeni film.
  • Dnevnik je izbacio „samo“ 4 stranice.
  • Recenzija je plod suradnje forumaša DODSFERD-a i ReemCP-a, s tim da je DODSFERD glavni autor recenzije.

Upozorenje: tekst sadrži moguće spoilere!

Castelli nam donosi priču sa dosta čestom tematikom o lovu na bogatstvo, iskorištavanju ljudi, prijetnjama, ucjenama i svime onime što ide uz to, istovremeno nas podsjećajući na povijesne reference zlatne groznice.

Na prvi pogled, može se činiti kako se nema puno toga novoga za kazati o takvim stvarima što nije već ranije rečeno. Međutim, ako je scenarist dovoljno maštovit, uvijek može ubaciti poneku sitnicu, drugačiji profil nekog od likova, ispreplitanja više elemenata ili radnji unutar priče, te netipičan rasplet kako bi se izbjegli toliko puta viđeni klišeji.
Castelliju je to ovdje polovično uspjelo jer postoje određene situacije koje bi se mogle nazvati osvježenjem za takvu vrstu avanture, dok s druge strane, prisutnost dobro poznatih scena ograničava mogućnost potpunog razmahivanja i inovativnosti.

Priča započinje napetom scenom u kojoj Mister No pokušava pobjeći od ljudi koji su odlučni naplatiti svoj dug. Čovjek se ponekad zapita, koliko zapravo ima ljudi kojima je Mister No nešto dužan? Ako je vjerovati njegovim tvrdnjama, onda se radi gotovo o polovici stanovnika Manausa jer uvijek odnekud iskrsne novi vjerovnik. No, unatoč tome, on svejedno ne smatra da se radi o toliko dramatičnoj situaciji, novac mu ionako nije presudan i postoji mnogo važnijih stvari u životu. Jer kako je tek onima koji imaju milijunske dugove, ali se i dalje ne odriču luksuznog načina života.

Upravo bježeći pred skupinom vjerovnika, došlo je do ubrizgavanja neočekivane financijske injekcije u obliku zlatnog grumenja. Na prvi mah, čovjek može pomisliti da je to u pitanju samo još jedna muljaža kako bi dužnik izbjegao nevolju. No, vrlo brzo se situacija rasvjetljava i dobiva logično objašnjenje. Već zaboravljeni klijent i tragač za zlatom, Ze Rodriguez, ispunio je svoje obećanje nakon otkrića bogate žile zlata na lokaciji Serra Pelada pozvavši Mister Noa u iskorištavanju ove nevjerojatne prilike. Našem pilotu se očito povjerenje i strpljenje u ovom slučaju isplatilo jer nekome kao što je on, netko tko voli rizik, avanturu i iznenađenja, nije problem izaći u susret čovjeku kojemu je potrebna pomoć, čak i kada nije sigurno da će od toga imati ikakvu korist.

S obzirom da je nekoliko ljudi bilo upoznato sa pričom o nalazištu zlata, isprva sam pomislio kako će ti likovi biti važni u kasnijoj fazi priče. Ipak, radilo se tek samo o prolaznicima bez dugoročnih planova sa njima.

Zlatna groznica

Već prilikom dolaska na Serra Peladu bile su vidljive drastične promjene u izgledu tog mjesta u odnosu na vrijeme kada je Mister No prevezao Ze Rodrigueza tamo, kao i u broju ljudi koji su odlučili potražiti svoju sreću, na manje ili više zakonit način. Osim svih onih siromaha koji možda niti nemaju drugih mogućnosti za preživljavanje, selo je postalo utočište najgorem ljudskom ološu južnoameričkog kontinenta, među kojima se nalazi velik broj onih spremnih izvršiti najgnusnije zločine kako bi se domogli grumena zlata.

Pukovnik De Moura ističe se kao najveći autoritet u tom okruženju, okupljajući oko sebe bandu zlikovaca spremnih na bilo što, naplaćujući visoku cijenu za pružanje zaštite u takvom leglu kriminala. Osim toga, nezakonita aktivnost poput otkupa koncesija nalazišta zlata od radnika za mizerne novce nije rijetka.

Većina koncesija nalazi se u rukama De Moure, ali problem leži u činjenici da manjina koja je bogatija nije voljna prodati svoje posjede. Upravo jedan od takvih koji odlučno odbija prodati svoju koncesiju i postaje ozbiljna prijetnja pukovniku De Mouri jest bivši Mister Noov klijent Ze Rodriguez koji je, da stvar bude gora po pukovnika, došao čak i u posjed ključnih dokumenata koji otkrivaju kriminalne radnje na nalazištu zlata, te postoji opasnost da ih preda vlastima. U očajničkom pothvatu, Ze Rodriguez je pobjegao u džunglu u potrazi za naseljenim mjestom kako bi ih prijavio i tako izložio njihovu zločinačku mrežu.

Mister No je ubrzo nakon dolaska na vlastitoj koži osjetio što znači kada ne prihvatiš uvjete postavljene od strane De Moure i samo zahvaljujući pravodobnoj reakciji svog starog poznanika iz serijala, izbjegao je teže posljedice. Bispo, čiji lik je stvorio sam Castelli, za kojeg ne znaš je li prijatelj ili ne, iako ni ranije nije bio pozitivac nego je plesao po rubu kriminala i uvijek je spreman uključiti Mister Noa u svoje mutne poslove, svejedno me je iznenadilo što se udružio sa takvim zlikovcem kao što je De Moura. Bispova prethodna dva rastanka sa pilotom nisu protekla u idealnom ozračju, naročito se to odnosi na posljednju priču „Uskrsnuli“ gdje je bilo teških stvari kao što je uništenje vrijedne robe.
Castelli je ostvario da Irene, Marie i Maddalene također dožive svoj povratak, sjećamo ih se iz epizode „Pruga prokletih“ gdje su se istaknule kao zanimljivi likovi. Čini se da je Mister Nou baš suđeno da popije gadne batine kada su ove tri djevojke u blizini, a ni one nisu izvukle pouku iz svojeg prijašnjeg promašenog biznisa u Porto Velhu. Iako djevojke nemaju veliki prostor u stripu, njihova uloga je značajna jer postaju sredstvo ucjene koje prisiljava Mister Noa da krene u džunglu s pukovnikovom skupinom ljudi, pronađe Ze Rodrigueza i vrati dokumente. U protivnom, djevojke će postati žrtve pukovnikove ruke.

Što napraviti u situaciji kada moraš birati između dvije strane, a ne želiš oštetiti niti jednu? Mister No sigurno neće posustati pred ucjenom, a s vremenom će se pojaviti nekakvo rješenje da se pomogne svima kome je to potrebno. Broj protivnika nije zanemariv, treba pronaći način da ih se ukloni, a da to opet izgleda kao nesretan slučaj.

Castelli zaslužuje priznanje za izvrsnu ideju u dijelu priče s prirodnim preprekama, posebice mislim na onu situaciju sa zmijom i način na koji ju je Mister No natjerao da obavi posao za njega. Svakako su pohvalni i njegova hladnokrvnost i odluka da se protivnici eliminiraju, umjesto nepotrebnog izlaganja riziku u pokušajima da im se sačuva život, kao što bi recimo napravio Zagor. Mister No je vješto procijenio situaciju u takvim okolnostima i točno je znao koje karte treba odigrati da sprovede u djelo svoj plan.
Najslabiji dio priče, po mom mišljenju, je ubacivanje Indiosa koji se pojavljuju u zadnji trenutak i spašavaju čovjeka od sigurne smrti. „Svatko od nas ima svoju dobru stranu, baš kao i onu lošu“ - odmah je bilo jasno tko je taj misionar koji je Indiose nekada poučio mnogim stvarima, a između ostalog i ovim riječima. Ostalo je samo pitanje hoće li biti moguće izvući iz njega tu dobru stranu koju je s godinama pomalo zakopavao u sebi.

Moram priznati da me Bispov postupak prilično iznenadio (što je svakako interesantno scenarističko rješenje), a možda je samo bio proračunat pa odlučio kako je bolje okrenuti ploču da ne bi imao problema sa vlastima. A te vlasti su često još veće gulikože od samih zločinaca, zašto ljudima prepustiti nalazište zlata kada se isto može nacionalizirati i ubirati ogroman postotak iz njega.
Uglavnom, ništa neočekivano se nije dogodilo po tom pitanju - da je Ze Rodriguez slučajno zadržao svoju koncesiju, to bi značilo da će i Mister No od toga imati koristi u budućnosti, a dobro je poznato kako njegova sudbina ne poznaje takav scenarij.

Crtež Roberta Taita je izuzetno kvalitetan i zaista je šteta što je ovo jedina epizoda koju je ilustrirao za serijal Mister Noa. Njegov stil crtanja ima određene elemente koji veoma podsjećaju na Disov stil, što posebno možemo primjetiti kada crta lik Mister Noa u krupnim planovima. Po pitanju naslovnica, prva mi se čini puno kvalitetnijom naspram druge.

Završna riječ

„Rudnik straha“ je još jedna uspješna Castellijeva priča koju je vrijedno jednog dana ponovno pročitati. Snalažljivost Mister Noa u džungli usprkos nadmoćnijem broju protivnika i najbolja karakterizacija lika Bispa dosada čine ovu epizodu nezaboravnom, a za onaj puni doživljaj ove priče, za njen potpuni užitak, svakako se preporučuje upoznavanje s prijašnjim Bispovim pojavljivanjima.

MN LIB 63 Krvna zakletva

MN LMS 873/874 Noć čudovišta

9, 9, 9, 9

Castelli je za postavku ove priče imao "zlatnu groznicu", čak u jednom trenutku naš pilot spominje taj poznati "Klondike". Ali, kako to biva, kad jedan otkrije zlatnu žilu, tu se odmah pojavi i drugi, treći, stotine. I to, kako Dosferd piše, skupio se većinom onaj ljudski ološ, dno dna. Mister No je na svojoj koži (doslovno) mogao osjetiti taj ljudski ološ, u pogledu De Moura i Raula, od kojeg čovjek ne zna tko je zapravo gori od njih dvojice. Castelli je taj dio priče odlično složio, jer čitatelj točno može osjetit to sažaljenje i tu nepravdu koja je nanešena glavnom junaku, ali istodobno nadati se da će Mister No biti taj koji će stvari preokrenuti u svoju korist i naplatiti sve što su mu napravili sa kamatama.

Meni osobno, najžešći dio priče je upravo u prašumi kad se Mister No zaputi sa sedmoricom zlikovaca i naravno, njegova odluka da sredi jednog po jednog, ali da to ispadne kao nesretan slučaj. Zmija, živo blato, jaguar i ostale "slučajnosti", zaista fenomenalno zamišljeno. Treba naravno spomenuti i Bispa, njegova sigurno najveća dosad uloga u serijalu, ali i činjenica što ga čitatelj ovaj put zavoli nakon završene priče, zavoliš onu njegovu "dobru stranu", jer svi je imamo, kao i lošu stranu. Iako uvijek treba naginjati prema ovoj prvoj. Umro sam od smijeha kad su on i Mister No imali onaj finalni razgovor, De Moure se budi iz nesvijesti a ovaj ga napuca nogom i kaže: "Ti miruj! I prestani se miješati! Pokaži malo kulture, zaboga!". Hahaha, koja ludnica :D. Tu mi se skroz dopao. Za kraj bi spomenuo Taita, baš je dobro prikazao našeg pilota, ali i sve te zlikovce i općenito široku lepezu različitih likova kroz ovu priču, šteta eto što još nije radio na Mister No serijalu sa svojim sasvim korektnim crtežom.

08.07.2023
    16:24:00 sati

7, 7, 6, 6

Nije loša ova priča. Ne ulazim u to koliko je i kako upravo Castelli muzao klišeje u ovom serijalu, ali se generalno mora priznati da su njegove genijalne kreativne ideje i u svijetu MisterNoa bile svojevrsno osvježenje  - u bilo kom periodu da su nastale. I opet, njegov trejdmark, odlična ideja i nešto lošija izvedba. Crtežom nisam očaran, ali ima prolaz. Naslovne su pak, lošiji dio serijala, pa je to slučaj i ovde. Čak je ova prva lms okej, ali druga je bezveze. Sveukupno, zabavno u nivou Pilotovih standarda, ali daleko od top epizoda.

08.07.2023
    19:13:00 sati

5, 5, 6, 7

Neobičan Mister No. Nije me se previše dojmilo.

09.07.2023
    13:27:00 sati

7, 7, 8, 7

09.07.2023
    21:31:00 sati

8, 8, 7, 10

Klasicna Mr. No pustolovina, u kojoj se nalaze svi pravi elementi ovog serijala: nepravda prema siromasnima, negativci koji samo hoce novac i bogatstvo samo za sebe, i avanutra u djungli gdje priroda polako makne sve neprijatelje sa Mr. No-ovog puta (naravno, uz njegovu pomoc). Ona "Bispo" lik je bas zanimljiv, opaki negativac i djubre, ali osoba koja jos uvijek ima malo dobrote u sebi. Ko bi rek'o da ce na kraju on ispasti kao pomocnik nasem junaku u oslobodjenju one tri djevojke koje je Mr. No htjeo da spasi? Ovo se cita u jednom dahu, bez previse komplikacija i prekida. Taitov crtez je veoma dobar, i podsjeca na Disa. Naslovnice su veoma dobre. Epizoda koja se nece skoro zaboravit.
    14.07.2023
    05:23:00 sati

8, 8, 8, 8

Lagano se čita. Još kada sam se i prisjetio nekih detalja koji su ostali negdje skriveni podsvjesno. A nisam imao naslovnicu u Lms-870, ali čim sam vidio prvu sličicu, znao sam kako će ih Mno 'skidati' jednog-po-jednog.

26.07.2023
    15:37:00 sati

9, 10, 8, 7

Solidna epizoda. Radnja tece uistinu fluidno i kako sam isao prema kraju tako mi je bivala sve boljom i boljom. Prica mozda ne donosi neka veca uzbudenja kakva smo imali npr u "Krvnoj zakletvi", ali ima puno fora scenaristickih poteza, a i koji put ovako "jednostavnije" epizode dobro dodu za lagodno citanje.

Castelli je ovdje ubacio dosta likova koji su se ranije pojavljivali poput Bispa i one tri zene. S zenama ovoga puta mozda nije ni postigao neki veci efekt, one su bile kljucne samo kako bi Mister No lakse pristao na zlocinacke planove, ali s Bispom je pogodio. Bispo je jedan od originalnijih likova serijala i oba njegova dosadasnja pojavljivanja su mi ostala u sjecanju jer je rijec o uistinu antologijskim scenama. Ovdje njegov karakter jos vise dolazi do izrazaja i zavrsnica u kojoj je on uvelike imao glavnu ulogu me odusevila. Super je ovo ispalo jer inace onaj pukovnik nije bogzna kako interesantan lik tako da bez Bispa ovo ne bi ni upola bilo zanimljivo kako je ispalo. Usput, gledao sam sad malo svoje starije komentare na tim epizodama s Bispom. U prvoj u kojoj se pojavljuje i ja u komentaru, a i Igor u recenziji pisemo njegovo ime O'Bisp. Je li to krivi prijevod u toj prvoj prici ili je kasnije doslo do promjene imena?

Jos jedan scenaristicki detalj koji bih istaknuo je put kroz dzunglu i ono Mister Noovo rjesavanje svojih suputnika. Mozda su neke scene ispale malo i navino, narocito ona pocetna sa zmijom, ali svakako je bilo u konacnici efektivno. Jedna od epizoda kod kojih je rasplet bolji od zapleta! Zbog cega (a i zbog nekih originalnih scena) stavljam desetku za scenarij.

Crtez je pomalo neujednacen. Na nekim scenama i mene podsjeca na Disa, no ukupni dojam mi je bio puno bolji nego kad Diso crta. Ima i nesto Bignottijevsko u sebi rekao bih. :) A neka osmica, nije me bas odusevio, ali nije ni tako los, solidan uradak. Prva naslovnica mi se bas i ne svida, a druga je ponesto bolja.

22.08.2023
    22:14:00 sati