Veracruz

MN LIB 73 | 267 str.

Na putu za Veracruz, kamo se uputio da se malo razonodi dok čeka da tvrdoglavu leteću krntiju prođe hir koji ju je naglo obuzeo, Mister No je nabasao na čovjeka u agoniji. Malo kasnije se ispostavlja da je dotični Benito Torres, zatvorski liječnik uključen u prljavu igru oko blaga davno nestale civilizacije za kojeg je saznao od zatvorenika na samrti. Nekoliko sumnjivih likova pokušava raznim metodama saznati od Mister Noa doktorove posljednje riječi, ali naš junak usta drži čvrsto zatvorenima. Iz ruku bandita spašava ga zgodna Consuelo Ibanez, koja ni ne zna da na jednome dijelu svoga tijela ima ključ rješenja zavrzlame u koju se Mister No upetljao. Slijedeći Torresove riječi izgovorene na samrti, njih dvoje odlaze u Yucatan, u malo mjesto Meridu, kako bi pronašli antropologa i etnologa Santiaga Lucasa koji bi ih trebao dovesti do bruje Marije Apolonije, da im pomogne u razrješenju misterije.

• Veracruz
    MN LIB 73
  • Verakruz
    MN LMS 917
  • Apolonijino prokletstvo
    MN LMS 918
  • Žrtveni zdenac
    MN LMS 919

• Veracruz!
    MN SR 162
  • Il pozzo dei sacrifici
    MN SR 163
  • Il mistero della mappa
    MN SR 164

• U Italiji su priče objavljene u periodu između studenoga 1988. i siječnja 1989., Dnevnik ih objavljuje u prvim mjesecima 1991., a Libellus knjigu u svibnju 2016.
  • Radnja Ongarove treće priče odvija se u Meksiku, s tim da je to i četvrti Mister Noov dolazak u tu zemlju, prijašnja su bila u pričama Dobrodošli u Meksiko, Plaćenici i Osvetnik iz Bonampaka.
  • Raffaele Della Monica je 17. crtač u nizu pilotovih crtača, a nacrtao je tek još jednu priču, u suradnji s Corradom Roijem, koja dolazi odmah poslije ove. Prije toga crtao je avanture grupe TNT, početkom devedesetih SBE je objavio nekoliko Texovih avantura rađenih po njegovom crtežu u redovnoj seriji, a njegov je stil crtanja rado viđen u Zagorovom serijalu, gdje je debitirao pričom Razbojnici.

Kada sam početkom sada već davne 1991. kupio strip „Veracruz“ na kiosku, mislio sam da me čeka tek jedna u nizu Mister Noovih avantura. Tako i bi, bar što se tiče prve priče, ali je onda stigla druga, „Apolonijino prokletstvo“, i stranice u kojima dominiraju obla, čvrsta guza i prpošne sise vatrene Consuelo. To su bile prve slobodnije erotske vinjete u pilotovom serijalu, a sve zahvaljujući novom crtaču Raffaelu Della Monici. Seksualna napetost između Consuelo i Mister Noa ostala je sputana opasnostima u kojima su se našli, a onda Della Monica u jednome bljesku energije oslobađa strast dvoje mladih.
Ne znam koliku je ulogu u tome Ongaro imao, je li sugerirao Della Monici da malo slobodnije prikaže njihov odnos ili je to crtačeva improvizacija, ali mi je Mister No tada naglo porastao u očima.

Sex in the comic

Naravno, nisu to bile eksplicitne scene seksa kao u SeksStripovima i Faličnom Tomu koje smo međusobno dilali ispod srednjoškolskih klupa, ali bile su apsolutni hit u jednome Bonellijevom čednom stripu, jer iako je Mister No imao od početka izraženu seksualnu stranu (za razliku od drugih junaka u to vrijeme, sve do dolaska Dylana Doga) koja je pridonijela njegovoj ljudskosti i postala neizostavni dio njegove osobnosti nadaleko poznatog švalera, a razni scenaristi i crtači sugerirali su nam da je i nešto više osim poljubaca i flertovanja bilo, ali nikada se nisu usudili prikazati nešto eksplicitnije i sva senzualnost Mister Noovih žena u serijalu bila je suzdržana kroz poljupce, sugestivne dijaloge i prigušena odjećom. Sve do Alberta Ongara i Raffaela Della Monice, svježe krvi u pilotovom staffu. Tek u trećoj priči ispostavit će se da je autorski dvojac ovaj mali erotski ekspoze uradio ciljano, a upravo detalji poput piperovog hira, Mister Noovog posjeta bordelu, upada na zabavu koketne Isabel Carreras i Valdezove retrospektive, uklopljeni između tri narativne linije u kojima pratimo aktere ove priče u potrazi za izgubljenim blagom, dodatno podižu draž čitanja.

Nažalost, jedan od majstora vrlo brzo napušta serijal i počinje crtati Texove, malo kasnije i Zagorove avanture, a drugi će ostaviti značajni trag upečatljivim pričama koje je napisao u svom osmogodišnjem stažu. Ongaro je bljesnuo 1986. pričom u kojoj je Mister Noa stavio u nezahvalnu ulogu bjegunca pred zakonom koji mora dokazivati svoju nevinost, ali već je tu Ongaro pokazao sposobnost da iz naizgled prežvakanog motiva stvori jednu od najboljih pilotovih avantura, baš poput druge priče „Gospodarica tajne“. To su njegove prave asfaltne krimi-triler priče, isprepletene pojedincem kojeg proždire plan osvete a koja istovremeno proždire sve oko njega, povratkom starog suborca koji je zbog jedne femme fatale izgubio glavu (umalo i doslovno), dok ova treća, „Veracruz“, u mnogome odskače od te dvije. Dobro, i milje je drukčiji, a zahvaljujući okruženju u kojem se pilot našao, Ongaro i ovdje izvrsno barata s nizom likova koji tvore podzaplete, da bi sve kulminiralo u efektnoj završnici.

U Meksiku smo ljudi, u Veracruzu, rodnome gradu najpoznatije izjelice u svijetu stripa, a kao što će nam Ongaro zorno pokazati Veracruz nudi puno više od masovnog turizma i čarobnih plaža. Ongaro nas vodi u svijet bezobzirnih kriminalaca i pohlepnika, svijet vojnih dezertera i nemilosrdnih ubojica, svijet meksičkih bruja i kletvi, vodi nas u svijet davno iščezle civilizacije koja je žrtvovala svoje ljude da umilostivi bogove. Ova priča nije za slabiće koji su svoje tjelesine navikli mazati kremama za sunčanje i cijeli se bogovjetni dan izležavati na plažama, ovo je priča za punokrvne istraživače nestalih civilizacija i one koji u sebi imaju snagu da se suprotstave zlu, a zlo ovaj puta vreba s nekoliko strana ne bi li ščepalo za vrat Mister Noa, Consuelo i profesora Lucasa, koji su se zaputili da pronađu vješticu Apoloniju, koja, navodno, zna ključ tajne.

Ongaro je maksimalno zapetljao naizgled jednostavnu priču pretvarajući je tako u tvrdi triler prepun malicioznih likova i zavrzlama, jer osim našeg trojca koji se zaputio u džunglu tu je i nekoliko skupina koji se žele dočepati blaga davno nestale civilizacije, a cijelo vrijeme vam kroz glavu struji jedno pitanje-koja je uloga zgodne Consuelo u svemu tome? Ne bi bilo prvi puta da jedna žena odigra podmuklu igricu uvjerivši pilota u svoje poštene namjere, a potom pokazala svoje pravo lice. Na stranu likovi poput Pepea Gavilana i njegove koljačke klike koja se ne obazire na općepoznata moralna ograničenja u ostvarivanju svojih interesa i koji su bez trunke humanosti i poštovanja prema ljudskim životima, na stranu i druga grupacija zlikovaca koju sačinjavaju Alex Brady, Domingo, Tony Crawford i Thomas Maxwell za koje odmah znaš kakve su fele jer pokazuju isključivo gramzivost i koristoljublje, već Ongaro vješto kroz riječi doktora u agoniji na početku priče i iznenadne pojave Consuleo nameće dva pitanja, pokušavajući kroz njen lik zbuniti čitatelja. Je li zgodna Consuelo u stvari Lolita, žena za koju je doktor Torres u bunilu govorio da je se treba čuvati? I zašto?

Iako se u ovoj priči za razliku od prve dvije osjeća blagi pad Ongarove kreativnosti, baš zato da ne bi sve ostalo na pukom krimi trileru i avanturi o izgubljenom blagu, Ongaro, kako bi izbjegao zamku nekih opetovanih rješenja, vješto ubacuje primjesu nadnaravnog. I to je odradio odlično. Tu su ključnu ulogu odigrali bruja Maria Apolonia iz plemena Malateca i Pepe Gavilano, vojni dezerter, zločinac i robijaš. Zločin koji je počinio taj bezobzirnik prilikom pljačke banke, ubivši gluhonijemog indioskog dječaka, dovest će do toga da Ongaro uradi ekspoziciju među to dvoje likova začinjenu shakespearovskim riječima o filozofskoj nedokučivosti misterija ljudskome umu kojima je okružen, a dječakov crni pas osvetnik odigra ravnotežu između zločina i pravde. Iznenadio me Ongaro ovakvim odličnim uplivom nadnaravnog, prvenstveno nisam to očekivao od njega jer nije do sada pokazivao sklonost takvim scenarijskim rješenjima, a pogotovo nisam ovako nešto očekivao u priči koja se temelji na klasičnim kriminalcima i blagu nestale civilizacije kojeg trebaju pronaći. Tu je Pepe Gavilano najsloženiji lik od svih kriminalaca iz ove priče, pratimo njegova psihička raslojavanja kada god se spomene ili pojavi crni pas osvetnik, a skupa sa svojom bandom uvelike je pripomogao Ongaru da nadigra suhoparnost jedne klasične priče o nestalom blagu i ljudima koji ga traže.

Upravo je suhoparnost riječ koju sam tražio kada bih morao opisati ovu priču u onim dijelovima koji uključuju bandu Alexa Bradyja, jer sve je to posloženo na karakterističan klišeizirani način-Alex odjednom se pojavljuje u priči, i to u onome trenutku kada trojica nesposobnjakovića ne uspijevaju iščupati doktorove posljednje riječi upućene Mister Nou. On je Mister Noov prijatelj iz djetinjstva, a kako nam Ongaro sugerira u kratkom dijalogu, i čovjek s mutnom prošlošću.

Ovdje pokušava odigrati na kartu čovjeka koji je promijenio svoj stil života oženivši se, ali nam Ongaro vrlo brzo razotkriva njegove zločinačke namjere. Možda bih mu na takvome pristupu i zamjerio, ali nakon pročitanog, jasan mi je takav pristup. Jednostavnim načinom je izbjegao još jedan klasični klišej o prijatelju koji iznenada pokazuje svoje pravo lice na kraju priče, a ovdje nema (pre)velikog iznenađenja kad se razotkrije, jer sve je to sugerirano u dijalozima, tako da bi konačni efekt koji daje razotkrivanje bio suviše usiljen, ali se zato Ongaro pobrinuo za nekoliko iznenađenja na kraju priče koja pozitivno doprinose utisku cjelokupne radnje, zatvarajući tako priču u kojoj neki likovi nisu toliko pravdoljubivi, istinoljubivi i pošteni kao što nam je predstavljeno.

Da, uistinu solidno Ongarovo izlaganje o blagu nestale civilizacije i ljudima koji ga traže, začinjeno prstohvatom nadnaravnog u obliku crnog psa osvetnika i vizija Marije Apolonije, a sve to zaokruženo odličnim crtežom Raffaelea Della Monice. Dojam koji sam stekao o Albertu Ongaru u tri priče do sada napisane nikako se ne veže uz riječ suzdržanost. Naprotiv, uskočio je u pilotov svijet naglo, pomalo i bahato za jednog novajliju, ali taj sjajni pripovjedač u svojim pričama ne samo da povezuje krimić, triler i avanturu na način da čitatelj s lakoćom biva uvučen u taj njegov fascinantni svijet, već nam u svima njima izlaže i duboku etičku Mister Noovu dimenziju.

LMS MNO 912/914 Zlatna rijeka

MN LMS 926/928 Afrika!

9, 10, 10, 9

Nakon priče "Ubojica iz sjene", Ongaro se opet vraća serijalu, ali sa još "zapetljanijom" radnjom, ovdje je zaista svega bilo. Puno likova u priči koja je dobrim dijelom išla na tri različita kolosjeka, a kako smo išli prema tom klimaksu i bliži se finalnom dijelu, kad pomisliš da je gotovo, Ongaro je još uspio zakoplicirati život našem junaku i na kraju ipak uspješno raspetljao ovu priču. Puno dobrih scena u stripu koje je teško sad i nezahvalno sve spomenuti u jednom komentaru - onaj crni pas, Lolita gubi sapun (super scena :D), Mister No zatvoren u bunaru gdje je baš bio u jako teškom položaju.. puno dobrih scena, a ni u trenutku nije priča dosadna, baš tjera na čitanje. Nisam nikada bio u dodiru s ovom pričom ranije, nema prisutne nostalgije. Della Monica mi je isto odlično sjeo, baš sam uživao u crtežu (njega najviše znam po prekrasnom crtežu iz Gordon Linka gdje su mu žene zaista jako atraktivne i seksipilne).

07.03.2021
    01:05:00 sati

4, 5, 8, 9

"Vecacruz" epizoda ima svakakvih elemanata: krimi, pustolovina, lov na blago, itd, i to je mozda razlog zasto je pretrpana sa previse likova i vise situacija nego sto je potrebno.  Prica pocinje lijepo, sa Mr. No-ovim dolaskom u Veracruz, Mexico, ali onda kad pronadje onog polumrtvog lika koji mu sapuce neke tajne koje bi trebao da rekne doktoru Lucasu, previse likova se ubrzo zakaci za naseg pilota, i uskoro je tesko reci ko pije a ko placa.  Onaj lik koji je pobjegao iz zatvora, Pepe Gavillan, i onaj pas koji ga juri zbog kazne ubijenog djecaka, je stvarno nepotreban, i epizoda bi bila dinamicnija - a bogami i kraca, zato sto je iskreno i preduga, i to stvarno zbog gluposti koje su trebale biti izbacene - sa manje likova, i manje akcije.  Onaj Engleski izraz, "Less is more", ovdje definitivno sluzi kao univerzalna istina.  Takodje onaj twist sa njegovim prijateljem, Alexom, koji se ispostavi da je negativac, je takodje klisej, i like je bezveze upotrijbljen, a da ne govorimo da je idiotski smisljen i ostvaren, kao neka kariktura (ona dva zlikovca, Crawford i Maxwell, su puno bolje smisljeni i izvedeni).  Crtez je dobar, Monici Mr. No super sjedi, ali najveci problem je Ongarov scenario, koji je ocito "overwritten".  Naslovnice super, Diso je vrh u tom smislu, na istoj razini kao Villa i Ferri. Ova prica ce se uskoro zaboravit.

07.03.2021
    04:48:00 sati

9, 8, 10, 7

Ongaro je solidno zapetljao, a još bolje raspetljao priču. Puno likova, ali nema suvišnih, niti je konfuzan scenarij. Ima nešto nelogičnosti, ali ništa strašno. Della Monica odličan kao i u većini slučajeva, a ni naslovnice nisu loše - prva malo lošija.

07.03.2021
    08:23:00 sati

8, 8, 8, 8

Jos jedna dobra igorova recenzija
    07.03.2021
    08:25:00 sati

6, 5, 8, 9

Ongaro ima bujnu maštu. Nije nešto strašno loše, ali jedva sam se prisilio da pročitam cijeli strip.

07.03.2021
    08:25:00 sati

10, 10, 10, 10

Sve desetke za ovo. Najbolji period u serijalu, zbog ovakvih epizoda čitalac i zavoli Mister Noa. Davno sam ovo čitao, ali znam da sam čitao više puta, valjda kako u to vrijeme nisam imao previše stripova, pa sam sve ono što sam imao čitao po desetak puta.

07.03.2021
    09:27:00 sati

9, 9, 9, 8