Kalahari

MN LIB 78 | 196 str.

Bez ijedne pare u džepu, Mister no lunja po Duali, najvećoj kamerunskoj luci. I kako to obično biva, iz jedne tuče, uvući će se u gomilu nevolja sa braćom Marten, bivšim marsejskim gangsterima, sada afričkim brodovlasnicima, koji samo iz njima znanih razloga žele da spreče konkurenta, Filipa Divala, da obavi jednu isporuku u daleku Bečuanu. Mister Nou, kojem je novac potreban više nego išta, uputiće se sa Divalom iz Kameruna, preko Jugozapadne Afrike sve do Bečuane, uz sve opasnosti koje mu Martenovi budu smeštali, e ne bi li nekako stigao do Kenije, koji je njegov glavni cilj… Preko preče, naokolo bliže…

Priča 4

• Kalahari
    MN LIB 78
  • Pirati iz Gvineje
    MN LMS 938
  • Kalahari
    MN LMS 939
  • Južni dijamant
    MN LMS 940

• I pirati della Guinea
    MN SR 175
  • Kalahari!
    MN SR 176

• Duala je namnogoljudniji grad i navažnija luka u Kamerunu. Prvi evropljani (portugalci) stigli su u ove krajeve još 1472, ali su prve kuće ono što će biti Duala nastale oko 1650. godine. Sa svojih skoro 6 miliona stanovnika, ni ne čudi da Duala ima svoj Univerzitet, Pomorski muzej, međunarodni aerodrom sa kojim je povezan ne samo sa Jaundeom, prestonicom Kameruna i drugim domaćim destinacijama, već direktno i sa mnogobrojnim destinacijama u Evropi i Africi. Najpoznatiji sugrađanin je fudbaler Semjuel Eto.
  • Žan Gaben (1904.-1976.) kojeg pilot pominje je bio jedan od najvećih, ako ne i najveći glumac koje je Francuska ikad imala. Glumeo je u preko stotinu filmova, a dogurao je i do Holivuda.
  • Pepe Le Mok je film iz 1937. godine u kome Gaben glumi tulonskog gangstera koji je utočište pronašao u alžirškoj Kazbi. Taj film će na amerikance ostaviti takav utisak da će već koliko naredne godine napraviti rimejk pod nazivom Alžir, a 1948. godine još jedan, Kazba!
  • Dival se podsmeva vlasnicima “Pomorske kompanije”, pominjući, usput Onazise i Livanose. Stavros Livanos (1891.-1963.), rođen na ostrvu Hiosu, tada delu Otomanskog carstva, iskoristio je izbijanje Prvog svetskog rata za investiranje, što mu se isplatilo. S druge strane, Aristotel Onazis (1906.-1975.), rođen u Smirni (današnji Izmir), Turska, preselio se u Grčku pre nego što su Turci zapalili Smirnu 1922. godine. On je koliko sledeće godine prešao u Argentinu, dobio kasnije i državljasntvo, i odande krenuo u stvaranje svog casrtva. Uspeo je čak i da se oženi sa Atinom Livanos, ćerkom Stavrosovom 1946. godine. Razveli su se 1960. zbog skandala sa Marijom Kalas, a Onazis će uspeti čak i bivšu prvu damu Džeklin Kenedi da obori, uzeće se 1968. godine!
  • Galeb, heh! (panel 2, strana 16, LMS 938).
  • Nije nikakav Bekuanlend, već Bečuana (zvanično Bečuana protektorat), koja će 30. septembra 1966. godine postati nezavisna republika Bocvana.
  • Španska Gvineja od oslobođenja 1968. godine je nama znana kao Ekvatorijalna Gvineja.
  • Opet loš prevod, nema nikakvog Valvisbaija, reč je, naravno o Valvis Beju (zaliv kitova) u današnjoj Namibiji, ondašnjoj Jugozapadnoj Africi (pod upravom Južne Afrike).
  • Klod se nalazi u bungalovu na obali reke Ogove, ne Ogi, inače najvažnije reke u Gabonu, dugačke 1200km.
  • Sendfonten? Naši junaci su se malkice zagubili, pa su umesto da od Velvis Beja krenu ka severu i Bocvani, pardon Bečuani, oni opleli ka jugu i Južnoafričkoj Uniji, s obzirom da se Sendfonten graniči sa istom. qq i lele! Verovatno se misli na Sesfonten, koji se nalazi severno od Valvis Beja i na putu je za Bečuanu…
  • Crteži na zidovima stena planinskog platoa Drakensberg, ne Drejkensberg.
  • Dobri Pepe veli da nisu daleko i da se nalaze u oblasti Kang. Verovatno misli da nisu daleko od granice sa Bečuanom, i da se nalazi u Kongoli (ako znate mapu Jugozapadne Afrike, to je onaj panhahdle što se zavlači između Angole i Severne Rodezije na severu i Bečuane na jugu).
  • Mister No se provlači kroz otvor za ventilaciju koji je ukljucan u čvrstom kamenu?!? Oće to… O spajdermenovskim sposobnostima, par strana kasnije, što manje, to bolje.
  • Kao dodaci Mister Nou, u LMS 939 imali smo Alamo Kida, a u LMS 940 izvesnu Prugu za stočare.

Pilot i žene. Da nema njih, ne bi naš Drejk bežao glavom bez obzira i otkrivao nepoznate kontinente. Tako je pobegao od Marije, njenog matorog, nezgodne braće, ali pre svega od braka, i to bukvalno na kraj sveta, Antarktik. U Belemu je izlemao lokalnog moćnika i kandidata za guvernera dok je bio u poseti svojim prijateljicama Ireni, Mariji i Madaleni u baru Ipanema, pa je završio u Africi. Čak je umalo stradao od Flores, kada je pomagao Krugeru i njegovim legionarima na putu za Indokinu.

U ovoj priči, mi zatičemo našeg pilota u Kamerunu, bez prebijene pare u trenutku kada se ceo kontinent lagano oslobađao višedecenijskog imperijalističkog izrabljivanja od strane nekolicine evropskih sila koje to sada više nisu bile. Naime, iako su neke kolonije postojale još od XV veka, pre svega portugalske, bilo je reč o manjim, lučkim ispostavama ograničenog dometa (ako ćemo da teramo mak na konac, slično su radili i Grci i Feničani i u V veku pre Hrista!) Sve do 1870, evropljani su držali oko 10% Afrike, u oblastima oko već ustanovljenih luka, trgujući isključivo sa lokalnim stanovništvom i nikad ne zalazeći dalje u dubunu kontinenta, zbog malarije i drugih tropskih bolesti koje su ih kosile samo tako. Ipak, sa razvojem industrije, bilo je sada moguće razviti i vidove komunikacija koje do pre nekoliko godina ili decenija su bili samo san. Otude je 1884. godine održana Berlinska konferencija (ne mešati je sa prethodnim čuvenim kongresom!) gde su se evropske sile dogovorile oko trke za Afriku. Otude je već 1914. godine preko 90% Afrike bilo u evropskim rukama, izuzev Abisinije i Liberije.

Afrika, 1914.

A onda su se desili ratovi. Svetski, komada dva, u kojima su se borile hrabro kolonijalne trupe, i to u milionskim brojkama, dokazujući svojim kolonijalnim gospodarima svoju vrednost i da nisu tamo neki ljudi drugog ili trećeg reda. Posle Prvog svetskog rata Nemačka je izgubila i ono malo što je imala kolonija, pobednice su svoje, naravno, sačuvale, a uvedeni su i mandati Lige naroda koje su bivše nemačke i otomanske teritorije zemlje pobednice podelile međusobno, 1919. godine. Sve one, plus japanske i italijanske teritorije, će 1946. godine postati protektorati UN do svoje nezavisnosti. Ali, nisu samo gubitnici u ratu ti koji su gubili svoje kolonijalne posede. I pobednici su imali svoje probleme, istina druge prirode. Francuska je svoje kolonijalne posede izgubila tokom Drugog svetskog rata. Iako će Šarl de Gol uspeti da povrati sve kolonije u drugačijem statusu i sa velikim koncesijama, on je tu bitku unapred izgubio. Pobune su počele svuda još 1945, tako da će sa Alžirskom nezavisnošću 1962. francusko kolonijalno carstvo praktično doći di svog kraja. Belgija će svoje kolonije takođe izgubiti u istom tom periodu. Britanija je u talasima davala svojim kolonijama nezavisnost. Prvo je, naravno, 1922. Egipat, dobio nezavisnost. Potom, pedesetih Sudan, Gana, Nigerija i okolne zemlje stiču nezavisnost. Sredinom šezdesetih Kenija, Rodezija i Malavi. Levičarska portugalska vlada, iznenada, odlučuje 1975. godine da svim svojim kolonijama da nezavisnost odjednom. Mozambik, Angola, Sao Tome i Principe, Gvineja Bisao itd… do kraja godine postaju nezavisne države (biće potrebno mnogo muke i uvrtanja ruku portugalaca od strane Kineza da se ubede i da ostave Makao u njihovom posedu i nadalje, da, da!!!, ali to je neka druga priča). Konačno i Južnoafrička Unija daje 1990. godine Namibiji nezavisnost (mada će joj Valvis Bej vratiti tek 1994).

Nema sumnje da je Mister No na pravom mestu u pravo vreme! U vreme dok još uvek kolonije postoje, ali se naziru zraci slobode za buduće države, u vreme kada je putovanje afričkim kontinentom još uvek bilo skoro pa kao u vreme Livingstona, zahvaljujući tome što su se pruge ili retki putevi koji su se gradili, gradili ne da povezuju raznorazna mesta u datim kolonijama već da određena mesta (pre svega ona koja imaju depozite dijamanata, zlata ili koječega sličnog) povežu najbrže sa najbližom lukom, odakle bi se prirodna bogatstva čim pre iznosila dalje. I to je najveći plus ove epizode, koja čitaoce vodi kroz Afriku pedesetih godina, na onaj pravi safari koji smo mogli da gledamo samo na filmovima poput Hatari! (1962.) sa Džon Vejnom, Mogambo (1953.) sa Klerk Gejblom i Avom Gardner ili Rudnicima kralja Solomona (1950). Naravno, nije ni scenario savršen, Ongaro se često gubi sa toponimima, prevod istih je užasan (videti Zanimljivosti), ali lako je danas nama sa računarima pri ruci da faktčekujemo i tražimo jaje u dlaci. Mada, onaj Kuk, njihovu destinaciju u Bečuani, nikako ne locirah.

Deo puta kojim prolazi naš pilot u ovoj epizodi

Šteta što ni Ongaro ni braća di Vito nisu više vremena posvetili prirodnim lepotama današnje Namibije i Bocvane, nego su se ograničili na puko nabrajanje istih. Mada kreće sa greškom, u Namibiji nema džungle kroz koju bi se konvoj kretao (istina, na samom severu zemlje postoji suptropska šumovita oblast pod nazivom Bušveld, ali daleko je to od džungle). Na Namib, najstariju pustinju na svetu, koja se proteže 2000km duž atalntske obale i 200km u dubinu, posvećena je cela jedna vinjeta! Daleko je bolje prošla putinja Kalahari, gde se naši junaci i duže zadržavaju, a i po kojoj se i jedna priča čak i zove! Što se visoravni Komas i planine Damare tiče, opet je reč o greškama. Komas zaista postoji, reč je o jednom od regiona u zemlji, a u njemu se nalazi i prestonica Vindhuk. Damara je ime naroda u Jugozapadnoj Africi, koja je čak sedamdesetih godina dobila i samoupravu pod nazivom Damaralend, od Južnoafrilke Unije, i koja je ukinuta 1989. godine, neposredno pred proglašenje nezavisnosti Namibije. Ali se tamo takođe nalazi i najviša planina u Namibiji, Brandberg, čiji vrh, Kenigstajn je visok 2573m.

Pustinje Namib i Kalahari

Što se same postavke priče tiče, već viđeno stotinu puta. Mister No se petlja bez ikakve potrebe u sukob stranaca koji ga se uopšte ne tiče, staje na jednu stranu, ovog puta to je Pepe Dival, vlasnik malecne pomorske kompanije, a protivu Pepeovih suparnika, braće i vlasnika suparničke “Pomorske kompanije” Ala i Kloda Martena. Ongaro će ići toliko daleko u crnobelisanju ove priče, da ne samo da će da skoro pobratimi Mister Noa i Divala, nego što će Martenovima uz atribute da su beskrupulozni protivnici koji ne prezaju ni od čega, ni od nasilja, ni od podmićivanja, ići toliko daleko da se opišu ne samo kao bivši marsejski gangsteri, već i kao saradnici nacista tokom okupacije Francuske. Kad je bal, nek je na vodi! Naravno, ove ukazane karakteristike nemilosrdno će rabiti i Mister No koji će braću, a pre svega Ala, nazivati nacistima, a braća će, i opet pre svega Al, na svakom mogućem koraku potvrđivati da nije ništa drugo do najobičnija nacistička sirovina bez imalo mozga. Ah, što ti je suptilan strip! Ima, tu i tamo Ongaro pravo kad komentariše, na primer, neizvesnu budućost protektorata, čak i kad se belci povuku, ali ga onda žešće usere sa neverovatnim rasističkim dijalozima između onog pretorijskog Bušmana i Mister Noa!

Da se razumemo, ja sam bio u Južnoj Africi 2004. godine, i aparthejd, iako zvanično ukinut deceniju ranije, bio je vidljiv na svakom koraku. Crnci su, zbog toga što su većina, možda sada imali političku moć, ali sva druga, a pogotovu ekonomska je bila u rukama belaca. Odeš u prirodni rezervat da (ne) loviš gnuove, lavove, hijene i ostale zveri: vlasnici belci, posluga crnci. Odeš u Pećinu čovečanstva, jednu od nekoliko u Africi, iz kojih smo se kao ljudska rasa izmigoljili pre više miliona godina: vodiči belci, vozači crnci; kad tamo oko pećine iskopavanja: profesori belci, asistenti crnci. Ipak, ono što je meni ostalo kao nešto nezapamćeno, jeste ljubaznost i osmeh na licima tih ljudi. Pitao sam jednu curu, crnkinju, kako to da je to narod uvek tako nasmejan, a ona mi je odgovorila da su srećni jer imaju gde da rade i zarađuju. To je bilo tada, koliko vidim, ekonomska situacija danas nije baš sjajna zbog mnogobrojnih ilegalaca, kojih je i tada bilo. Inače, ovaj moj intermeco sam umetnuo zbog ovog gore razgovora između pilota i crnca. Dakle, ako se aparthejd osećao kada sam ja bio u Johanesburgu i po južnoafričkim divljinama, možemo tek onda zamisliti kako je bilo u Pretoriji pedesetih. I tu onda dolazimo do poente, zašto bi neko ko ide u Pretoriju da uči (svaka čast, and good luck, s obzirom na vreme), uopšte želeo da uči da puca? Valjda želi da nauči da čita i piše, a ne da kolje i ubija, to može i u selu! Yebote, čak i mi, koji smo svi bili Titova vojska i imali ONO i DSZ u VII razredu osnovne, smo učili nišanjenje samo iz vazdušne puške… Cela razmena između njih dvojice je besmislena!

Najveća mana epizode je ta što znamo kako će se ista završiti. Pitanje je samo kako će do kraja iste naš pilot dopuzati i koliko će krvi biti proliveno. I zaista, svi negativci koje smo upoznali tokom priče nisu dočekali kraj, bili su pogubljeni što od Ala Martena, što od Mister Noa i Divala. Dijamanti “Južnog dijamanta” su vraćeni zakonskim vlasnicima, Dival je uspeo da preda svoj tovar, a Mister No da zaradi koju kintu ne bi li krenuo dalje putem Kenije, u svom proputovanju kroz Afriku, nazad u Manaus.

Može to Ongaro bolje. Daleko bolje. Priča je jako plitka i kao što sam rekao već viđena ranije mnogo puta. I Dival, a pogotovo Martenovi su jednodimenzioni likovi, njihove replike su na nivou školaraca iz osnovne, a ni ubacivanje crnaca ne pomaže mnogo, štaviše! Tek na kraju, sa onim našim Baltimorcem, koji unosi svež misternoovski dah u ovu do tada prilično zaparloženu i dosadnu priču, Ongaro donekle uspeva da se iščupa za svo ono prosuto mleko usput. Za dosadne likove, pogrešne geografske podatke, promašene prilike da uživamo u eksterijeru Namibije, njenim pustinjama i savanama… Ali, zato smo imali prilike da gledamo beg kroz zid, pardon, ventilacijski otvor iskopan u sred zida, sa sve klupom postavljenom taman ispod otvora.

Ako je Ongaro brljao na scenariju, a jeste, di Vitovi su kao po običaju svoj posao odradili sasvim korektno. Ima čitalaca koje ove crtače iz nekog razloga previše ne cene, ali šta reći, nekima je i Feri majstor, tako da zaista džaba je o ukusima raspravljati. Diso isto odličan, mada se to na Dnevnikovom otisku ne može reći. Mikica je radio naslovnu a LMS 938, i ona je onako generična, veze nema sa Piratima iz Gvineje. Ali, pričamo o Mikici. Koja je pa njegova naslovna za Dnevnik i imala veze sa pričom?

MN LMS 930/933 Čuvari divljine

MN LIB 80 Mau-Mau

10, 10, 9, 9

Još jedna izvrsna priča iz afričkog ciklusa, jako mi se svidjela. Početak isto standardno dobar, sviđa mi se što se autori drže onog zadanog, a to da se spominju likovi s kojima se naš Mister No susreo na novom kontinentu, mali osvrt na prethodne događaje, Belem koji još nije siguran za povratak, uglavnom - pazi se na detalje. Iako su knjige kompletne priče, opet se na neki način nastavljaju jedna na drugu i zaista je preporuka čitati po redu ovaj ciklus.

Svidio mi se jako lik Pepe, iako mu nisam htio posve vjerovati jer iz dosadašnjeg iskustva s našim pilotom, uvijek ga netko "dobar" uspije kad-tad prevariti. No, ovdje to nije bio slučaj. Zlikovci isto super okarakterizirani, naročito taj Al koji je baš sirov i neumoljiv. Dobra ona situacija sa Bušmanima, a i svidjelo mi se na kraju kako su se izvukli te ona fora sa djevojkama, Pepe kako je kamionom sredio zločeste iako je možda pitanje koliko je to moguća scena, ali nisam o tome previše razmišljao. Sveukupno jako dobro, baš je Mister Nou kao serijalu dobro došlo osvježenje da promijeni klimu jer ove pustolovine su zasad dosta dobre.

02.03.2024
    20:57:00 sati

6, 5, 7, 7

Najinteresantnija stvar oko ove epizode nalazi se na kraju 2.sveske u starom LMS-u: imena dobitnika nagrada, a ja pukim slučajem znam tipa koji je dobio muzički stub. Čak sam 100% siguran da ga nikad nije dobio, jer se zaratilo. A druga interesantna stvar oko ove epizode jeste da je isto tako u 2.svesci LMS-a jedna bezvezna priča o Alamo Kidu u kojoj je fenomenalno nacrtana pjevačica Juma. Najljepše nacrtan ženski lik u nekom Boneli stripu.

A ova priča je jedna od lošijih u cijelom Pilotovom serijalu, i nažalost se moram složiti sa ocjenama našeg Senke. On zna biti vrlo okrutan, i često pretjerivati sa niskim ocjenama, ali ovdje ga podržavam. Na silu zadržavaju MisterNoa u Africi, upada u nevolje bez ikakve potrebe, nalijeće na naciste, probisvjete, klošare. Nikako da naleti na neku finu englesku gospodu ili neke prefinjene francuske plemiće, neke -datakokažem- nosioce evropskih tradicionalnih vrijednosti i tekovina. Tako da, ako krenete u ovu avanturu sa realnim predrasudama da je sve usiljeno, pretjerano, već viđeno sto puta, nema šanse da se sve ispravi i popravi, pa da priča traje 400 strana, džabe je. Crtež strašno varira: u prvoj je epizodi katastrofalan, obzirom na neke sjajne postavke i mogućnosti koje su otvorene (recimo, scena sa ukrcavanjem pirata), ali je sve drveno, blijedo i beskrvno. U drugoj epizodi je već dotjeraniji i bolji, takođe i u 3.svesci. Plus-minus, bezveze epizoda, ali zato sjajna recenzija. Senka, prijavljuješ li se ti na konkurse u staffu Martija Misterije? Komotno bi mogao počet radit za tu ekipu.

02.03.2024
    21:41:00 sati

Ukupna ocjena 43%

6, 2, 4, 7

Najlošija priča iz Afričke sage! Početak i zaplet obećavaju, pogotovo zato što volim priče u egzotičnim krajevima, ali scenarističkim nebulozama u završnici sve pada u vodu. Naveo bih samo dvije najveće. Nemoguće uništenje dva terenca puna ljudi naoružanih do zuba od strane čovjeka u kamionu kao prva, a druga bi bila pojavljivanje troje navodnih domorodaca usred pustinje, s tim da muškarac savršeno priča engleski i u pratnji je dvije manekenke uvijek spremne na akciju. Čudesno!!

Možemo pokušati braniti Di Vittove (čiji crtež inače volim), ali ovdje neuvjerljiv, statičan i nelogičan crtež uvelike kumuje nelogičnostima.

Boldao sam "statičan" jer to je za mene najveća mana crteža. Kad već recenzent nepotrebno spominje Ferrija, upravo on je majstor dinamike i fluidnosti crteža.

03.03.2024
    08:26:00 sati
  • logo111

8, 7, 9, 9

Možda najlošija priča Afričke sage ali još uvijek je to odličan strip.

03.03.2024
    08:44:00 sati
    logo111
  • Ukupna ocjena 61%

7, 5, 6, 7

Čini mi se da se Ongaro ispucao na Čuvarima divljine tako da su preostale dvije priče iz njegove afričke trilogije pomalo neozbiljne. Ovdje mi se sviđa sukob između Pepea i Societe Maritimea i cijela priča oko braće do trenutka kada su srozani kao stereotipni zločinci željni bogatstva i uz to su još prikazani klasičnim majmunolikim facama. I zanimljivo da sve tri Ongarove priče sadrže neki oblik lova na blago. I u sve tri priče imamo "trkački" dio. Inače mi je priča solidna i likovi zanimljivi sve do trenutka kada Bušmani otmu Mister Noa kada kreće pad. Ove dvije scenarističke nebuloze koje je naveo Spock su totalno ludilo, a to se pogotovo odnosi na Crnca Baltimorea i njegove dvije žene. Gdje, šta, kako i zašto to samo Ongaro zna.

03.03.2024
    08:58:00 sati
    Manetola
  • mikikiki

9, 9, 10, 9

03.03.2024
    09:21:00 sati
    mikikiki

8, 8, 7, 8

Ova priča afričkog ciklusa nastavlja se na moju recenziju:

Ovo je jedna realistična priča, za raziliku od nekih koje imaju u afričkom ciklusu elemente fantastike. Recenzija izvrsna!!

03.03.2024
    11:10:00 sati

7, 7, 7, 7

Odlican crtez i dinamicne akcije, iako je scenarij mozda malo slabiji, ali prolazi zbog likova koji su bolje uradjeni nego sto je cijela prica smisljena. Pepe Duvall je simpatican lik, i lijepo je sto je ovog pusta ispalo da covjek ipak nije zao, kao sto je slucaj sa vecinom pilotovih klijenata koji pocni kao dobricine ali posle pokazu svoje pravi lice. Onaj negativac Al Martin je bas surov, i hladnokrvnost pod kojom ubija svoje ljude je stvarno jeziva. Scene kad convoj putuje preko Kalahari pustinje je fino prezentirana, i podsjeca u nekim momentima na "Lawrence of Arabia" film. Bolja prica od prethodne, sigurno, ali jos uvijek cekam na pravi biser of Africke sage: do sad se nije pojavila. Naslovnice su super, crtez odlican, scenarij je ok, tako da je sve ukupno oko 70%.
    03.03.2024
    12:42:00 sati

9, 9, 9, 8

Meni je ovo izvanredno. Eh, kad bi barem Pilot danas izlazio i ovako mu izgledale priče... Eh!

03.03.2024
    15:13:00 sati

9, 10, 10, 10

Ongarova najjača priča! Kalahari sam davno čitao i drago mi je da sam konačno saznao kraj epizode. Crtež fantazija, sječam se da sam kao klinac danima pokušavao nacrtati džipove iz stripa koliko su mi se svidjeli.

04.03.2024
    05:33:00 sati
  • Ferri