Crna magija

MN LIBSP 1 | 128 str.

Poduzetnik Mister Gaynor, uz pilotovu pomoć želi pronaći posmrtne ostatke svoga buntovnog sina kojega je želja za osamostaljenjem i bijegom od asfaltne džungle dovela do mračnih prostranstava južnoameričke prašume, gdje mu se već duže vremena gubi svaki trag. Posmrtne ostatke Gaynor namjerava naći uz pomoć medija, te tako stupiti u kontakt sa duhom vlastitog sina koji će mu otkriti gdje mu se tijelo nalazi. Sve to dovodi Mister Noa u samo srce poganskog i crne magije.

• Crna magija
    MN LIBSP 1
  • Crna magija
    MN SASP 2

• Magia nera
    MN SPEC 1

• Specijalac koji dolazi sa izvrsnim tekstualnim dodatkom na 32 stranice “Vodič za vudu i macumbu” kome je predgovor napisao sam Guido, čiji je autor Mauro Boselli a ilustrirao ga je Claudio Villa.
  • Prvi specijalni broj Mister Noa u Italiji objavljen 01.07.1986. godine. (op.ur.)

Moje ozbiljnije druženje sa Mister Noom je zapravo kratkoga vijeka, ali u tom kratkom vijeku je postalo prilično intenzivno. Junak je to kojemu cijelog svog života nisam posvećivao ozbiljniju pažnju, a kojeg sam, spletom okolnosti, “otkrio” na pragu četrdesete. Valjda pod bremenom životnog iskustva, osobnih previranja, promjena u privatnom i profesionalnom životu… uglavnom, želja za promjenom, učenjem i usvajanjem, proširivanjem sveopćih nazora i vidika, tako i stripovskih, eventualno me dovela ovom serijalu. Nešto novo, nešto drugačije i osebujnije od svega onoga što sam do tada u stripu čitao i tražio. A to novo, to drugačije je zapravo bilo preokret i povratak starom, izvornom, “korjenitom” Bonelliju. Bio je to trenutak upoznavanja sa Guidom Nolittom, praocem, mastermindom, ako želite, iza izdavačke strip kuće koja nam je svima obilježila, ne samo djetinjstvo, nego i dobar dio života. Počelo je sa ozbiljnijim i sistematičnijim pristupom Zagoru, čitanjem i promatranjem jednog posebnog, uređenog i fundamentalnog lika i svijeta koji je skrivao ideologiju i svjetonazore koji su mi do tada u stripu bili strani ali kojima sam i sam postepeno i (ne)svjesno u svojim (poznim) godinama očito stremio. Prijao mi je, uvlačio me, razoružao i sasvim opčinio taj svijet. Taj Zagorov svijet koji je bio šarolik, živopisan, prepun likova, situacija, trenutaka i događaja od šireg društvenog i socijalnog značenja. Pitanje autoriteta, pravde, plemenitosti i položaja čovjeka, pojedinca u svemu tome prezentiran na temeljno razrađen, konačan i zaokružen način. Vatren je to, iskren, dosljedan, strastven, ali i trezven, lucidan pogled iz pera uvijek raspoloženog Guide Nollite.

Samim time korak prema Mister Nou, još jednom kapitalnom liku i djelu spomenutog autora, bio je sasvim logičan. Sa mnogim različitostima naspram Zagora, ali u suštini jednakih ideala i misli vodilja, Mister No zadivljuje neukrotivošću, slobodnim duhom, stremljenjem (voljom) prema jednom višem smislom života, odanosti i pripadnosti samom sebi.

Sa velikim iskustvom i inspiracijom donesenim iz posjete Južnoj Americi i zavidnim znanjem ondašnjeg svijeta, naroda i duha vremena Nollita je suvereno pisao vrhunske priče omiljenog nam pilota secirajući uz to i sve probleme tog čarobnog kutka svijeta. “Crna magija” u tome nije iznimka. Na svoj način govori o geografskom, kulturnom, religijskom i ekonomskom aspektu, štoviše, fenomenu napaćenog južnoameričkog kontinenta i autorovoj opčinjenosti poganskim, tradicionalnim uvjerenjima i ritualima kao još jedinom donekle izvornom posebnošću njegovog domicilnog stanovništva. I to posebnošću u kontrastu i sukobu sa modernim, svjetovnim koje nemilosrdno penetrira kontinentom prijeteći da preuzme primat i čineći kakvu-takvu kohabitaciju dvaju suprotivih, isključivih svjetonazora konstantno napetom ali potrebitom kako bi se osigurao donekle pristojan, miran suživot obiju strana i to na obostrano zadovoljstvo i interes.

Priča počinje naizgled klasično, ali ipak malo drugačije. Mister No sklapa posao i to ponovno sa jednim dobrostojećim američkim klijentom. Klijent, kojemu je ime Mister Gaynor, uz pilotovu pomoć želi pronaći posmrtne ostatke svoga buntovnog sina kojega je želja za osamostaljenjem i bijegom od asfaltne džungle dovela do mračnih prostranstava južnoameričke prašume, gdje mu se već duže vremena gubi svaki trag. Posmrtne ostatke namjerava naći samo tako da prvo namjerava, preko medija, stupiti u kontakt sa duhom vlastita sina koji će mu otkriti gdje mu se tijelo nalazi. Tužan je to početak priče o Mister Gaynoru, praktičnom poduzetniku i realistu kojega je tragična sudbina natjerala “da baci pogled iza crne zavjese onostranog” kako bi dobio neke odgovore koji ga tište i zadovoljio dušu. A i gdje bolje nego u samome gradu Bahiji, središtu čarobnog, magijskog vudua i sličnih oblika vjerovanja koji čine osnov vjerskog uvjerenja tamošnjeg stanovništva.

Mister No, premda i sam svjedok čudnih fenomena u prošlosti koje nije mogao niti želio sebi objasniti, nevoljko pristaje na seansu kod poznatog medija Waltera Hillaryja (ipak je tu lako zarađeni novac u pitanju) a sama priča polako se počinje razotkrivati. Za vrijeme spiritističke seanse dotični medij biva iznenada raskrinkan kao varalica od strane tajanstvenog sudionika, profesora Alberta Polanskog. Uvođenjem prof. Polanskog u radnju cijela priča odjednom postaje puno zanimljivija. Samoprozvani je to križarski ratnik u pohodu na vračeve, iscjelitelje, medije svih vrsta sa jednom jedinom namjerom da ih sve raskrinka kao šarlatane koji se koriste strahom uplašenog i bogobojaznog naroda. Uz to mu, kao znanstveniku, poprilično smeta što se parapsihologija i slične pseudoznanosti guraju u služenu nauku. Njegova gorljivost, temperamentnost i upornost u raskrinkavanju varalica jednaka je samo strogom uvjerenju lokalnog stanovništva u vudu vračeve i čudotvornost obrednih rituala. I to, naravno, dovodi do sukoba i nevolja, kako prof. Polanskog tako i Mister Noa, koji se spletom okolnosti sada nađe kao njegov zaposlenik, usprkos drugačijim i puno suzdržanijim stajalištima po pitanju lokalnih tradicija. Opijen strastvenom životnom misijom (u srži možebitno i plemenitom) Polansky niti ne shvaća da je postao opasan igrač ali i prijetnja. I to prijetnja ne samo sebi, domicilnom stanovništvu, nego i prijetnja međunarodnim interesima i svim onim zakulisnim ekonomskim, perfidnim igrama, duboko isprepletenim, ukorijenjenim a koje se desetljećima odigravaju na južnoameričkom kontinentu.

Na žalost, neće to shvatiti niti u trenutku kada mu se njegova borba tragično obije u glavu. Njegova odlučnost i dosljednost, bez obzira koliko strastvena i temeljita bila, ipak ostaje ograničena, zatvorena, bez promišljenosti, strategije i opreza, te ga odvodi u samu smrt. Ironijom sudbine, od ruke vudu zombija oživljenog u zastrašujućem ritualu oživljavanja mrtvaca. Simbolični trenutak, rekli bi mnogi, koji je tu da razoruža bilo kojega nevjernika i skeptika, premda se ne radi se zapravo o tome… niti je ovdje važno djeluje li vudu magija ili ne i tko je pravi medij a tko varalica… nešto drugo je ovdje važnije od svega toga, nešto čega su svjesni samo pojedini, iskusni, trezveni, dalekovidni i oni otvoreni prema čovjeku i svijetu. Nešto čega je odavno svjestan i sam Mister No! “Poštuj tuđe svojim se diči” moglo bi se reći. Nevažno da li se tamo negdje u tajnim zakutcima Amazone uistinu događa čarolija ili ne, profesor Polansky je jednostavno morao biti (s)maknut. U igri je ne samo vjera, tradicija i mir domaćeg stanovništva, nego i međunarodni interes, nevažno koliko perfidan bio, a koji se hrani, manipulira i odnosi prema takvom načinom života čisto u svoju korist. U igri je jedna vrsta takoreći sklopljenog, nepisanog kompromisa među svim stranama u ovoj priči.

Mister No jasno upozorava profesora Polanskog da njegov križarski rat prijeti da uzdrma temelje jednog vjerovanja, ideologije što znači da njezine pristaše lišava možda još i jedinog što im je preostalo u tom jadnom, dozlaboga napaćenom dijelu svijeta a to je; nada. Nada, kao posljednji bastion utvrde već naveliko izrabljenom, iskorištenom i opljačkanom stanovništvu, što od strane domaćih korumpiranih vlastodržaca, tiranina, što od strane sveprisutnih invazivnih bjelosvjetskih sila. Jasno je da bez obzira na sustav vjerovanja prepun rupa i besmislenosti i jednako takav ekonomski, gospodarski odnos u zemlji koji ide u korist samo one jedne, jače strane, ipak prisilna kohabitacija i simboličan, nužni ustupak sa svake strane je u ovakvoj, iako nezavidnoj poziciji, ipak najbolje rješenje opstojnosti kakvog takvog (prividnog) mira u kući. Uvelike svjestan takve politike, Mister No pristaje igrati ovakvu igru i ovoga puta i sam zažmiriti na neke možebitne nečasne, neljudske postupke i kolateralne žrtve (Polansky) u korist traženja jednog višeg smisla, jedne više ideje (mira) u svemu tome. Spretno balansirajući na jasno postavljenoj liniji između dva suprotna svijeta primorana na suživot, uvijek pazeći da ga niti jedan ne povuče na svoju stranu, i zadržavajući pritom svoju lucidnost, neovisnost i kozmopolitizam, Mister No podvlači “službenu” verziju događaja, pred američkim konzulatom, da je profesor Polansky jednostavno nestao, jako dobro znajući da to nije niti približno istina. I to bez jadikovanja, proklinjanja sustava, bez jeftinog moraliziranja i tendencioznosti a u korist, u interesu što je moguće više strana. Službena je to verzija, priča koja na kraju paše svima, bez obzira voljeli ili ne profesora Polanskog, koji bez obzira na strastvenost svojih (znanstvenih) uvjerenja i vlastite korjenite misije uopće nije karakterno loš, korumpiran niti pokvaren lik. Ali je opasan svejedno. A i potraga od strane američkog konzulata za nestalim profesorom Polanskym se svodi čisto na to da se što prije pronađe i prvim avionom otprati kući u Ameriku prije nego što još više našteti američkom konzulatu i njegovim “prekomorskim” interesima. Stoga i konzulat, premda sumnjičav prema Mister Noovom izvještaju, i sam odluči da popuši cijelu priču u vlastitu korist.

Kao što sam već napomenuo, u svom tom uzavrelom melting-potu suprotstavljenih ideja, odnosa, tradicije i političko-gospodarskih igara, Mister No spretno, kao na žici, balansira na samoj granici suprotnosti i proturječja. I to poprilično sigurno i samouvjereno. A zašto? Odgovor se krije na posljednjoj stranici stripa. Mister No američkom konzulu pokazuje zgnječeni metak, poklon od osobe kojoj je jednom nesebično spasio život a čijom je zaslugom opet on izvukao živu glavu iz cijele ove luđačke vudu-priče. Mister No tvrdi da je upravo taj metak njegova amajlija koja ga čuva od svih zala i nevolja. Poanta? Da kada i živite u izazovnim i teškim vremenima, kada ste primorani trpiti nepravdu i batine, loše zakone i trulu vlast, besparicu te robovati tuđim interesima, to ne znači posustati, izgubiti se, klonuti i prestati biti čovjek, nego biti i dalje hrabar, okretan, pošten i plemenit, uvijek spreman pomoći. Konstantno njegovati sve te vrednote, dobre odnose, koje su uvijek bile i uvijek će biti na cijeni, u bilo kojem trenutku, i koje će vam eventualno spasiti život i u onim najbezizlaznijim situacijama.

MN SASP 7 Ljudi iz džungle

8, 8, 9, 9

10.09.2020