Komodski zmajevi

MN LMS 847/849 | 238 str.

Mister No i Kruger postaju zaposlenici milijardera Jana Emmena i dolaze na njegovu plantažu duhana na Komodu. Ubrzo će se naši junaci suočiti s opakim krijumčarima oružja i njihovim podmuklim šefom, koji komodske varane koristi u svrhu zastrašivanja Emmenovih zaposlenika.

• Komodski zmajevi
    MN LIB 60
  • Ubeđivanje
    MN LMS 847
  • Svetlosne igre
    MN LMS 848
  • Zmajevi sa Komoda
    MN LMS 849

• Il villaggio dei dannati
    MN SR 125
  • I delitti del Mar della Sonda
    MN SR 126
  • I draghi di Komodo
    MN SR 127
  • Serra dos Cobras
    MN SR 128

• Izvorno su priče u Italiji objavljene u periodu između listopada 1985. i siječnja 1986., Dnevnik je priče objavio 1989., a Libellus je knjigu objavio u lipnju 2013.
  • Druga i posljednja Cicognina priča za pilotov serijal, prva je bila “Magloviti vrh“. Inače, Graziano, učitelj sa strašću prema stripu, pridružio se milanskoj izdavačkoj kući Universo početkom sedamdesetih godina, pišući scenarije zajedno s mlađim bratom Claudiom. Među raznim likovima koje su stvorili ističe se Sorrow, protagonist istoimenog stripa objavljivanog od 1976. do 1985., a kojeg je dizajnirao mladi Giovanni Freghieri po liku Humpheryja Bogarta. Braća Cicogna također su tvorci Doting Doug serijala kojeg je objavljivao časopis Bliz (časopis je dizajnirao Graziano Cicogna) od 1977. do 1982., koristeći ruku Maria Cubbina kao crtača. Ostali značajni uspjesi koje su osmislili bili su serijali Mister Kappa i Western Family (1977.-1981.). Graziano Cicogna također se može pohvaliti kratkom suradnjom između 1984. i 1986. s CEPIM-om (budući Sergio Bonelli Editore), kao koautor nekih djela Mister Noa. Graziano se podvrgava operaciji srca od koje se naizgled oporavlja. Pateći od depresije, umro je od zatajenja srca u 57. godini života 26. siječnja 1994. godine. Nakon smrti svog brata, Claudio se posvetio pisanju foto-priča za novine izdavačke kuće Lancio i za periodični Grand Hotel. Claudio Cicogna umro je 9. ožujka 2005. u 62. godini života zbog neizlječive bolesti.
  • Prvi Bianchinijev rad na pilotu, a za slavnu talijansku izdavačku kuću debitirao je crtajući nekoliko epizoda Trapera Kerryja. Po Bosellijevom scenariju nacrtao je i nekoliko Texovih priča u suradnji s imenjakom Santuccijem, izvorno objavljenih krajem 2008.
  • Kako se Dnevnikova politika objavljivanja razlikovala od Bonellijeve, tako su zbog prekrajanja stranica morali angažirati niz crtača za alternativne naslovnice. Jedan od crtača je Marinko Lebović, koji je ilustraciju nacrtao 1983., a urednici su je odlučili upotrijebiti za naslovnicu LMS #716 objavljenu 1986., kao i za naslovnicu LMS 847.
  • Mister No i Kruger u ovoj su priči potegnuli na Komodo, jedan od 17.508 otoka koji čine državu Indoneziju. Otok je najpoznatiji kao prirodno stanište najvećeg guštera na planeti, komodskog varana. Otok je dio lanca Malih Sundskih otoka i dio je Nacionalnog parka Komodo. Na otoku površine 390 km2 trajno obitava nešto preko 2000 stanovnika.
  • Komodski varani mogu narasti do 3 metra i težiti od 80 do 120 kg. Te velike dimenzije pripisuju se sporom metabolizmu komodskog varana što zahtijeva veliki želudac životinje, te pojmu otočnog gigantizma što je posljedica izostanka drugih sisavaca mesoždera koji bi konkurirali varanu u otočnoj ekološkoj niši. Stoga su ti gušteri zbog svoje veličine alfa predatori i dominiraju u ekosustavu u kojem žive. Ova vrsta je, kao i gotovo svi varani mesožder, no prvenstveno strvinar. Zna loviti i živi plijen tako da se prikrada, a kad je dovoljno blizu naglo potrči prema plijenu (doseže brzinu od 20 km/h) te ga zgrabi snažnim ugrizom. Usprkos nedokazanom mišljenju da varani posjeduju bakterije u slini koje su glavni razlog stradavanja plijena, ta teorija je svoje mjesto našla u dokumentarcima, udžbenicima i knjigama. Međutim, 2009. godine je dokazano da varani posjeduju otrov u ustima kojim ubijaju plijen, a otrovni sustav je daleko najsloženiji kod svih gmazova, uključujući i zmije otrovnice. Komodo varani jedu bilo koju životinju koju pronađu i mogu savladati, od divlje svinje, jelena, manjih sisavaca, a zabilježene su i ljudske žrtve, no najčešća prehrana su razne strvine koje pronalaze u svom staništu. Također su zabilježeni slučajevi iskopavanja ljudskih trupala iz lokalnih groblja (u blizini njihovog prirodnog staništa) koja nisu bila zakopana dovoljno duboko. Kako napadaju sve što su u stanju savladati, i mlade komodo varane doživljavaju kao plijen. Danas živi oko 6000 komodo varana, a radi njihove zaštite 1980. osnovan je Nacionalni park Komodo.
  • Komodske varane je i Moreno Burattini ubacio u priču “Očajnička utrka“.

U Manausu vlada prava mala strka. On, mafijaškog izgleda, zalizane kose i brčića, natmuren, šutljiv, s tko zna kakvim mračnim planovima na umu, dolazi u Manaus.

Ona, s Krugerom kao vodičem, također dolazi u Manaus, i po svemu sudeći želi izbjeći susret s njim. U sve se to upetljao i dječak “Filho“ igrajući dvostruku igru kako bi zaradio nešto siće da preživi, kao i Mister No, pokušavajući nagovoriti njega na turistički obilazak. I onda saznajemo da je on Jan Emmen, milijarder kojeg poslovi vode diljem svijeta, a ona Nadia, zgodna crnka koju posao fotoreporterke također vodi u države diljem svijeta. Emmen je Nadiu na tim putovanjima negdje upoznao i od tada je prati ne bi li osvojio njeno srce, ali ona baš i nije zainteresirana. Ta mala šarada koju je Cicogna u uvodu izveo s neuzvraćenom ljubavi jednog emotivnog bogataša kao da je proizašla iz neke od mnogobrojnih jeftinih ljubavnih sapunica s malih ekrana, a poslužila je kao uvertira koja će Mister Noa i Krugera odvesti sve do Indonezije, točnije, na mali otok Komodo.

Fatalna Nadia, crnka koja je zavrtjela glavom jednom milijarderu, odigrala je svoju ulogu u uvodu i Cicogna ju potom miče sa scene. Što se toga tiče, dva su smjera kojima je scenarij mogao poći s Nadiom, a odabran je bolji. Mogla je pokleknuti pred bogataševom udvaranjem i krenuti s njim na Komodo, ali bi to bilo usiljeno rješenje, pogotovo jer je vidljivo da Nadia ne gaji iste osjećaje kao Emmen prema njoj. Ona je svoju ulogu odigrala savršeno - a to je da milijarder prateći njen trag završi u Manausu, a iz svih tih uvodnih simpatičnih peripetija proizašlo je to da su Mister No i Kruger postali Emmenovi zaposlenici. Ipak, ima jedna sitnica koja mi se u ovome odličnom zakučastom uvodu nije svidjela, a to je Mister Noova burna reakcija na Emmenovo odbijanje njegove ponude za malo turističke rekreacije. Popiti mix žestice i odvaliti čovjeka šakom u glavu samo zato jer ne želi turistički obilazak pretjerana je reakcija kojom je Cicogna katastrofalno pogriješio u pilotovoj karakterizaciji. Doduše, znao se Mister No sa svojim klijentima fizički obračunati, ali tek nakon što otkrije da ovi nemaju novca za platiti uslugu ili kada se ispostavi da je klijent nekakav mutan tip, i ponavljam, ovdje za takvom reakcijom nije bilo povoda.

Za to vrijeme, dok Emmen neuspješno snubi Nadiu u Manausu, na njegovoj plantaži duhana na Komodu dešavaju se misteriozne i jezive stvari. Neke građevine su uništene, a čvrsti metalni stupovi izvađeni iz zemlje i savijeni. Nekoliko dresiranih dobermana je nestalo ostavljajući kao trag tek malo krvi na tlu, ostali dobermani su preplašeni, a nestaje i agronom Johnson, jedan od Emmenovih zaposlenika, također ostavljajući tek mali trag krvi na tlu. Zabrinjavajući radiogram koji Emmen u Manausu prima natjerat će ga na prijevremeni povratak na Komodo, s Mister Noom kao pilotom instruktorom i Krugerom, koji se ubacio ne želeći propustiti izdašnu plaću koju Nizozemac nudi.

To je postavka radnje koju nam Cicogna nudi u svome drugom i posljednjem uratku na pilotovom serijalu, postavka u koju će ubaciti nekoliko nezanimljivih likova, krijumčara oružja i njihovog hladnokrvnog šefa, i ono najgore, stotine komodskih varana koji se ponašaju poput dresiranih pasa. Kako je Cicogna uopće došao na ideju da spoji komodske varane u jednu pilotovu avanturu, ne znam. Je li jednog lijepog dana, čitajući u nekoj enciklopediji o njima pomislio: hej, ovo bi bilo idealno, jedno egzotično mjesto, Mister No i Kruger, krijumčare i stotine komodskih varana koji teroriziraju Emmenovu plantažu duhana spojiti u jednu akcijsku priču s dobrom dozom animal attack žanra.

Općenito mi se dopada Cicognina ideja o razmještanju radnje iz Manausa na Komodo i tako dati novi pečat u pilotovoj putovnici, a tako je dobio priliku uraditi spoj akcije i animal attack žanra zahvaljujući autohtonim varanima, ali upravo taj miks žanrova najslabije funkcionira u svemu ovome. Jednu solidnu priču o krijumčarima oružja, koji na čelu s lukavim šefom na kojeg nitko ne sumnja mirno obavljaju svoje kriminalne aktivnosti sve dok se jedan bogataš nije sjetio sagraditi plantažu duhana malenom otoku i tako narušiti njihove ilegalne aktivnosti, pokvarili su upravo varani, zahvaljujući Cicogni koji ih je stavio u službu jednog zločinačkog master minda. Sviđa mi se ideja o krijumčarima oružja i njihovom šefu, taj dio Cicogna je odradio solidno. Klišeizirano, a opet nimalo dosadno, pogotovo kada Mister No i Kruger shvate s kim imaju posla. Ovu sam priču prvi put pročitao davnih osamdesetih, a najviše su mi se u sjećanje urezali zračni duel i Krugerovo sklapanje noža u zarobljeništvu, dok scene s varanima uopće nisam zapamtio, toliko o njihovoj efektnosti u svrhu začinjavanja priče.

Čak sam zaboravio i tko je šef krijumčara, a sada kad sam ju ponovno pročitao mogu reći da i nisam iznenađen njegovim identitetom. Šef krijumčara, a Bianchini ga je vješto zamaskirao u fizionomiju Alberta Einsteina, dolazi na genijalnu einsteinovsku ideju. Iskoristit će varane kako bi zaplašio Emmena i zaposlenike i tako ih natjerao da odustanu od projekta. U redu, ne mogu zamjeriti Cicogni na upotrebi animal attack žanra, štoviše, mnogi su filmski scenaristi i redatelji upotrebljavali razne životinje kako bi dali horor šmek žanru, od Hitchcockovih Ptica, Spielbergovih Ralja, Liosove Anakonde, do mega glupog trash Sharkanda, ali kada imate stotine varana u službi jednog kriminalca i njegove krijumčarske klike, ipak je previše naivno za moj ukus.

Komodske varane definitivno je trebalo ubaciti u priču, ipak smo na njihovom teritoriju, ali ne na ovakav način. Drže ih skrivene, puštaju ih po potrebi, a ono najgore u svemu tome je jedan biolog, Benny, koji boravi na tom otoku niz godina i nije se sjetio istražiti varane. Al' dobro, kakvu mu je Bianchini facu nacrtao, taj biolog više bi se uklopio u nekakvu glupavu komediju s Jerryjem Lewisom.

Sveukupni dojam ove mlake priče malo je podigao Marco Bianchini korektno odradivši posao u svome prvijencu. Netko će reći da je njegov crtež tek blijeda kopija Fabia Civitellija, ali kako će vrijeme odmicati, tako će njegov crtež u pilotovom serijalu dobivati vlastitu osobnost i autentičnost.

MN LIB 56 Prorok

MN LIB 61 Posljednji samuraj

4, 5, 9, 10

Epizoda odlicno pocinje, sredina je takodje dobra, ali zadnja trecina... majko mila, cisto razocarenje. Cicogna nas citavo vrijeme vuce za nos, jer krije ove komodske zmajeve, i kreira atmosferu gdje ima misterioznih opasnih bica koja toliko kompletno pojedu osobu da ostane sam par kapi krvi od njihovih leseva. I onda, posle toga, dobijemo obicnu pucnjavu, neke gangstere sa mitraljezima, i rasplet koji je k'o dlake behaderove. Crtez je stvarno sjajan, ali scenario ima dosta problema, jer je u glavnom dosadan. Naslovnice su super, obe obecavaju puno boljlu epizodu nego onu koja se u stvari nalazi unutar. Onaj tip koji izgleda kako Albert Einstein, i koji je u stvari glavni negativac, je smijesan vise nego ista; najgori negativan lik kojeg sam dugo vremena vidio u Mister No serijalu. Razocarajuce.
    31.01.2020
    07:53:00 sati
  • mikikiki

8, 7, 10, 9

31.01.2020
    08:48:00 sati
    mikikiki

8, 7, 8, 8

31.01.2020
    21:17:00 sati
  • Ukupna ocjena 61%

5, 5, 8, 7

Priča me malo podsječa na odličnu Mister Noovu priču Čudo neviđeno gdje ogromni kukci napadaju ljude u džungli. Ovdje imamo varane i isto je neka slična atmosfera, ali nažalost dobivamo neki traljevi razplet sa lopovima. Zmajevi sa komoda su ovdje samo za okras. Nekako mi je i ta milijarder koji je nesretno zaljubljen loše okarakterisan. Djevojku slijedi sve do Manausa, a onda se tek tako odluči, da ide na svoje ostrvo. To je kontradiktorno.

01.02.2020
    11:35:00 sati

9, 9, 9, 9

Odlična priča, i kao malome jedna od najdražih, najboljih, naj-naj... U detalje sam se sječao nekih detalja do ovog čitanja, a nisam je čitao oko 15+godina. Od lica likova, pa do Krugera i noža. Objektivno sam ocijenio, nisu me kao puno puta ponijele emocije. Odlična mi je i naslovnica iz LMS-a. Koje je to vrijeme bilo...

Cicigna je bio odličan scenarist, jer uz ovu napisao je meni još dražu - Magloviti vrh. Šteta što ih nije bilo još, i što su puno lošiji scenaristi dobivali više prilika.

03.02.2020
    16:11:00 sati