Noć čudovišta

MN LMS 873/874 | 107 str.

Mister No pred ruljom nakaza spašava tajanstvenu ljepoticu, djevojku Terezu i odvodi je u svoj stan. Probudivši se iz nesvjestice djevojka mu bježi i nestaje. U međuvremenu stari vrač, indios Taiku dolazi u Manaus u potragu za spomenutom djevojkom koja mu je posvojena kći. Obraća se Mister Nou za pomoć i tako kreće potraga za Terezom po manauskim favelama. Međutim, trojka Mister No, Esse-Esse (Kruger) i Taiku nisu jedini koji žele pronaći djevojku. Vojska nakaza, fizički deformiranih ljudi će pokušati sabotirati njihovu potragu…

• Noć čudovišta
    MN LMS 873
  • Čarobnjak Hel
    MN LMS 874

• A sangue freddo
    MN SR 138
  • La notte dei mostri
    MN SR 139

• Nema posebnih napomena

Slijedeći približno iste kriterije po kojima su nekoć kritičari uglednog, svojedobno i vrlo utjecajnog francuskog filmskog časopisa ’’Cahiers du Cinema’’ razlučili filmske autore od običnih redatelja-zanatlija, mogli bismo načiniti i adekvatnu podjelu među stripašima. Godard, Truffaut i ostala, tada još mlada ali pronicljiva kritičarska pera, u prvu, povlaštenu skupinu uvrstili su velikane poput Hitchocka, Forda, Wellesa, Hawksa, dakle, redatelje prepoznatljivog autorskog rukopisa, tvorce njima imanentnih, vlastitom rukom konstruiranih filmskih svjetova, uvjerljivih i koherentnih unutar njihovog pripovjedačkog diskursa kojim s gledateljima komuniciraju i dijele osobna pitanja i preokupacije te progovaraju o vrijednostima koje drže bitnim.

Sve ovo, možemo primijeniti i na pojedine autore iz svijeta stripa, kako artističkog, tako i komercijalnog, kojem sam osobno skloniji. Uostalom, opće je poznato da tržišni uspjeh i vrijednost nečega ne moraju biti u disproporciji. Naravno, kada govorimo o strip-autorima najprije ćemo pomisliti na samostalne autore značajnih serijala poput primjerice Huga Pratta ili Hermanna, ali bez dileme titulu autentičnog strip autora možemo protegnuti i na neke stripaše koji su ostali samo u scenarističkim sferama. U takve, mirne duše uvrštavamo i Tiziana Sclavija, koji je kao malo tko ostao trajno dosljedan vlastitim opsesivnim temama razvijajući ih u većoj ili manjoj mjeri na svim serijalima na kojima je radio, a napose na svom životnom projektu, liku kojeg je sam kreirao i zahvaljujući kojem je osigurao trajno mjesto u Pantheonu devete umjetnosti – Dylanu Dogu.

Novo čitanje «Noći čudovišta» uoči pisanja ove recenzije na mene nije ostavilo ni približno snažan dojam kao davno prvo čitanje. Ipak, i dalje smatram da je riječ o zanimljivoj epizodi, ponajprije s aspekta Sclavijevog zagrijavanja za neke uspješnije buduće priče D.D.-a u kojima je ponovo koristio mnoštvo prepoznatljivih, tipično sclavijevskih motiva i scenarističkih dosjetki već viđenih ovdje. Radnja epizode je strukturirana poput sna, točnije, noćne more te bi zadovoljavajuće funkcionirala i da je kompletna osmišljena kao Mister Noov san nakon pijanstva u karnevalskoj noći s početka priče. Niti jedan lik nije posebno profiliran, svi likovi osim Mister Noa i, eventualno, Krugera su epizodisti u pravom smislu riječi i nemaju neko istaknuto mjesto u priči već na pozornicu događaja ulaze naglo i na njoj ostaju kratko. Dosta je reći da se glavni negativac pojavljuje na svega desetak posljednjih stranica, a i on radi svog životnog backgrounda predstavlja više tragičan nego dijaboličan lik unatoč svojim postupcima. Nadahnuće za monstruoznu ideju kojom je glavni negativac simboličkog imena Hell osigurao podložnost vojske nakaza probudivši im suludu nadu, Sclavi je pronašao u romanu «Mozak» Robina Cooka. Roman se bavi mogućnošću izrade savršenog kompjutera sintetiziranog s ljudskim mozgom, kao i naš čarobnjak Hell. Iako je redovito vješt u recikliranju motiva iz popularne kulture ovdje ovakva završnica u stilu trash-horrora s famoznim kompjuterom djeluje pomalo naglo i nepripremljeno. Šteta je što ova priča sa zanimljivim premisama nije dobro izvedena, možda i zbog neuobičajeno nevelikog opsega sa samo 107 str. na što nismo navikli u Mister Nou. Prilično je i opterećena didaskalijama, ali one ipak ne guše priču. Sclavi je ovdje bio intelektualno vrlo pošten pa otkriva izvore inspiracije. Osim iz spomenutog romana iskoristio je i neke ideje iz slavnog Lynchovog filma «Čovjek slon». U tom smislu posebno je dirljiva scena u kojoj Mister No razgovara sa ženom-patuljkom Margot gdje Sclavi nenametljivo i dojmljivo problematizira odnos između fizičke deformacije i ljepote duše te način na koji se taj raskorak manifestira u izgradnji identiteta dotičnog subjekta.

Sve u svemu, Sclavi je na Mister Nou imao mnogo zapaženijih radova od kojih su neki recenzirani na ovom siteu, ali iako nedovoljno uspjela ni ova epizoda nije bez aduta. Bignotti je uz Disa crtač koji je na serijalu o MN-u ostavio najdublji trag i mišljenja sam da je na njemu dao svoj crtački maksimum. I za «Noć čudovišta» zaslužuje samo pohvale.

MN LIB 63 Krvna zakletva

MN LMS 878/881 Dobrodošlica u Trinidad

7, 7, 7, 7

Sve do prije par godina(t.j. čitanja Anange zbog ostavljanja komentara)nisam ni znao da je Sclavi radio i na Mister NO-u.I ovog puta je napisao jednu solidnu priču iako mi se čini da mu je ova ipak jedna od slabijih. Od svih likova koji su predstavljeni,naravno da broj jedan zazima žena-top!Sviđa mi se zbrka u bolnici gdje jedan na drugog viču policajac,doktor,sestra i polu-slomljeni Mister NO i gdje ima par dobrih komentara. Bignotti standardan. Dobro je dočarao jad i bijedu favela a posebnu su mu dobre vinjeta kad MNO ugleda paklenu mašinu i poslednja vinjeta u stripu koja pridonosi efektnom završetku.Sve u svemu,sasvim OK.
    30.09.2005
    21:55:00 sati

9, 9, 9, 7

Jedan od meni najboljih epizoda sa Mister Noom.
    03.10.2005
    15:28:00 sati
    Vili Garvin

8, 8, 8, 8

Ovakve price su davale nesto posebno simpaticnom pilotu
    20.10.2005
    19:37:00 sati
    draskomisterno
  • globinjo

7, 6, 9, 6

neloša priča,crtač u elementu!
    22.10.2005
    12:22:00 sati
    globinjo
  • lwood

7, 7, 7, 6

PO MENI JEDAN OD NAJLOŠIJIH MN.
    11.12.2005
    20:54:00 sati
    lwood

7, 7, 10, 7

Bignotti u transu!Izvrstan crtež i rano pojavljivanje Sclavija u serijalu Mister Noa,epizoda više primjerena drugorazrednom Dylan Dogu nego pilotu iz Manausa,ali baš zbog Jerryja i ide ocjena više za scenario i priču.
    05.03.2008
    08:22:00 sati
  • GeneziS

8, 10, 10, 10

Ocene idu za italijanske naslovnice.
    04.04.2008
    00:58:00 sati
    GeneziS

6, 5, 8, 7

Prvi dio je djelovao zanimljivo, drugi je sve pokvario. Sviđa mi se kad dođe onaj stari Indijanac i Mister Noa zove Sto mu gromova!
    05.04.2008
    11:24:00 sati

6, 8, 8, 6

priča nije tako loša, drukčija od ostalih mister noa. kraj priče je iznenađujuć i pomalo šokantan. bignottiju samo pohvale imao je i boljih epizoda ali svejedno jako dobar crtež
    07.11.2008
    21:55:00 sati

8, 8, 9, 6

Ispočetka dinamična priča u kojoj se nizaju kaotični događaji kroz koje naprasno prodefilira vojska bizarnih likova, kasnije se pomalo usporava, ali samo zato da bi majstor Sclavi mogao na prepad uloviti naivnog čitatelja (posve neočekivanim) morbidnim završetkom. Kada sam prvi pročitao ovu epizodu sav sam se naježio, je da sam bio mlađi, ali moram priznati da ni danas nisam baš indiferentan prema tom prikazu opscenog spoja živog tkiva i tehnologije... Strava.
    04.01.2009
    06:43:00 sati

8, 6, 10, 4

početak stripa je vrhunski, odmah te uvede duboko i ne staješ do kraja, koji je ipak malo razočaravajućimeđutim, crtež je sjajan, nikad mi bignotti u mister nou nije bio ovako moćan, skoro ko u sablasnoj noći, a mislim da mu sada prvi put dajem 10neka
    05.01.2009
    20:04:00 sati
  • marcho

5, 7, 10, 8

Početak odličan,atosfera koja se provlači kroz cijelu priču je vrhunski je dočarana. nažalost, završetak je razočaravajuč. poput japanskog horora. moglo je i bolje. ispodprosječna epizoda. Crtež više nego dobar.

04.09.2010
    21:39:00 sati
    marcho

7, 9, 8, 8

27.07.2011
    13:08:00 sati
    Srdjan999

Ukupna ocjena 45%

3, 4, 6, 6

Očekivao sam od Sclavija puno "strašniji" i originalniji horor. Nije mi se svidjela priča, nije mi se svidio kraj.

11.11.2013
    23:10:00 sati

7, 7, 10, 7

Nije mi priča baš nešta.

04.10.2014
    19:15:00 sati

8, 8, 10, 10

Koja je to stripčina bila u Lms meni kao klincu. Imao sam samo prvi dio, a naslovnica drugog bila je tako privlačna. Crtež odličan, početak stripa perfektan. Jedne od najupečatljivijih scena koje sam čitao kao mali. I konačno saznah u kojoj to epizodi Mno-a pogađa munja (sličica u Lms, Zs izdanjima).

20.12.2014
    20:41:00 sati

Ukupna ocjena 40%

1, 2, 8, 7

Jedan od najloših Mister No-a. Priča je totalno nepovezana, cirkusna skupina je totalno nebitna za priču, a Sclavi forsira da u favellama Manausa živi masa freakova ko u trnoružici plus da svi te ti frikovi žele izbost čakijama osim par patuljaka koji su ok. Čak ni poruka nije dobra. Stroj na kraju? Nema smisla. Priča nema smisla, nikakvog, ama bas nikakvog.

06.06.2015
    12:19:00 sati
  • igor 12

8, 7, 10, 8

I nije mi nešto ova epizoda,ali ipak snažan dojam ostavlja neočekivan i šokantan kraj u crkvi.Bignotti fenomenalan

09.01.2016
    12:14:00 sati
    igor 12
  • Ukupna ocjena 86%

9, 8, 9, 8

27.08.2016
    19:10:00 sati
    Nedo
  • mladjo

7, 7, 7, 6

Sclavi! Meštar ostaje meštar, ili bi ovdje više pasalo meštar postaje meštar. Iako je već u Anangi pokazao da je odličan stvaralac (mistery/horror) atmosfere, ovdje je to još jednom pokazao iako ne sa istim žarom kao u gore spomenutoj epizodi. Ova epizoda je iz kasnih osamdesetih, znači Dlyan Dog je već krenuo i ovdje je već riječ o etabliranom autoru koji svoje znanje pokazuje na mjesečnoj bazi. Šteta što se nije malo više angažirao na Mister NO serijalu. Bolja ocjena bi bila da su likovi malo više razrađeni i da je epizoda barem tridesetak stranica dulja (a tko zna što bi sve bilo da je strip od 3 ili 4 dijela).Inače, scena sa glavom unutar stroja je i dan dans jedna od najupečatljivijih scena Mister Noove sage.

26.12.2016
    15:05:00 sati
    mladjo
  • morski

10, 10, 10, 10

11.02.2017
    21:04:00 sati
    morski

4, 5, 5, 7

Zaboravljivo i prilicno nemastovito, i zato je upravo iznenadjujuce da je Sclavi upleten u ovaj krs. Epizoda je kraca nego vecina iz ove pre-Africke sage, a i Bignotijev crtez, koji je ovdje stvoren u 1990-im godinama, postaje prestar i old fashionied u ovo modernije doba stripa. Radnja je (predpostavljam) homage onom Tod Browningovom starom filmu, "Freaks" (1932), i kao prica prilicno je dosadna, pogotovo ako se uzme u obzir njen mali broj stranica (samo 115). Kraj je malkice strasljiv, sa onom scenom zenine glave koja upravlja onu masinu samim svojim umom, ali na zalost, osim toga, nema ovdje nista da vrijedi hvalit. Naslovnica je dobra, ali scenarij i unutrasnji crtez su zapali u pogrijesnu, puno stariju deceniju, tako da citajuci ovo danas ne ostavlja dojam vrijedan hvaljenja.
    11.05.2017
    01:38:00 sati

7, 6, 10, 6

Kod Sclavija otprilike znaš što možeš očekivati, čak i na serijalu kao što je Mister No koji inače nije njegov krug djelovanja. Uz specifičan način pripovijedanja u još jedan njegov zaštitni znak spada i sama dužina epizoda, većina njih jedva prelazi stotinjak stranica. Nekada se to ne osjeti pa u tako malen prostor stane dovoljno toga da bi se radnja razvila na potreban način, kao što je bio slučaj sa epizodom Tuđinac, pa čak i Sotonina kuća. Ovdje je ipak drugačije jer se baš primjećuje da priča nije dovoljno razrađena, na uvod je potrošeno vremena koliko treba, ali je vremenski razmak između zapleta i raspleta prekratak a neki likovi su dobili premalo prostora. Hel kao glavni negativac se pojavio samo jednom, a nisu puno bolje prošli ni Kluge i Margot kao njegova suprotnost. Tome treba pridodati činjenicu kako meni osobno na ovom serijalu ne odgovara tematika ludog znanstvenika koji želi biti ispred svoga vremena, to mi je nekako više primjereno Zagoru. Kako su ovdje neke stvari otkrivene tek na kraju ta Helova osobnost ipak pada u drugi plan pa ne može toliko ni smetati, međutim, postoji drugih nedostataka također kao i nekih dobrih trenutaka. Nevjerojatno zvuči podatak da je ovo prva priča na serijalu u kojoj se radnja cijelo vrijeme odvija u Manausu, ako ne računam kratki Taikuov flashback. U prethodnih 64 uvijek je bio barem mali dio radnje u nekom drugom gradu, prašumi, zraku, na rijeci ili bilo kojoj drugoj lokaciji. Uvod je vrlo zanimljiv, vrijeme je karnevala i skoro svi nose maske, ali sigurno nije ugodno kada ispod zastrašujuće maske otkriješ gotovo jednako takvo lice. Tu započinje Terezin košmar, proganjaju je ljudska čudovišta poslana od strane njoj dobro poznatog protivnika. Čitatelj još ne može predvidjeti o čemu se točno radi i tu je Sclavi uspio dobro pomiješati dozu strave i tajanstvenosti. Ipak je u nekim stvarima pretjerao, koliko god favele bile zloglasne četvrti ne vjerujem da su tamo ljudi toliko neprijateljski nastrojeni i da dočekuju došljake sa isukanim noževima. Za Terezu je razumljivo jer su bili poslani od strane Hela, a u slučaju Mister Noa to baš nema smisla jer bi on za njih trebao biti nepoznat lik. Što se tiče Tereze, njezino kratko pojavljivanje je dobro uklopljeno u službu priče, više od ovoga stvarno nije bilo potrebno za razliku od prije navedenih likova. Meni su scene u bolnici i uvođenje indiosa Taikua nepotrebni jer ne donose ništa bitno za kasniju radnju. Možeš misliti kako bi indios iz prašume došao u Manaus tražiti kćer, umjesto njega je mogao biti bilo koji drugi lik iz civilizacije jer se ionako radilo o bijeloj ženi. Nakon toga sve ide prebrzo i fali detaljnije razrade, pogotovo jer se ideja sa nekom vrstom cirkusa, koji okuplja ljude sa tjelesnim deformacijama, može vrlo kvalitetno iskoristiti kada tome ozbiljnije pristupiš. Pojavljivanjem Klugea razotkrivaju se misterije i doznajemo malo previše toga za ono malo vremena koliko je bio prisutan. Margot je trebala imati veću ulogu, ovako samo jedno kratko upoznavanje i već sljedeće noći njezin život završava. I onda Mister No onako nesmotreno, bez razmišljanja i potpuno nenaoružan, opet ode na mjesto gdje je već bio nastradao. Koliko god Helova uloga nije iskorištena onako kako je trebala, svejedno treba pohvaliti završetak i njegovu ideju kako ubaciti Terezu u svoj projekt. Još jedan bolestan um zaluđen znanstvenim otkrićima koji ne razumije posljedice svojih postupaka. Na kraju nije otkriveno što je predstavljao taj njegov stroj, nekakvu verziju računala spojenog sa ljudskim umom ili nešto drugo. Vjerojatno je Sclavi to želio ostaviti otvoreno na maštu svakom pojedincu osobno, ili možda samo poslati upozorenje kako čovjek ne treba previše ulaziti u istraživanje umjetne inteligencije.

Bignotti je fantastično odradio posao, pogotovo prikaz sirotinjskih objekata u favelama i načina tamošnjeg života. Naslovnica je jedna od slabijih koje je Diso napravio.

23.11.2017
    01:50:00 sati