Čuvari divljine

MN LMS 930/933 | 305 str.

Na početku putovanja kroz Afriku, Mister No putuje autoputom od Obale Bjelokosti do Nigerije, a nakon pada aviona u džunglu, stiže u Kamerun gdje ga napadaju nemilosrdni ratnici obučeni u leopardovu kožu!

• Ljudi-leopardi
    MN LIB 76
    MN LMS 930
  • Braća po krvi
    MN LMS 931
  • Kraljestvo Fanga
    MN LMS 932
  • Nobino proročanstvo
    MN LMS 933

• Le maschere sacre
    MN SR 169
  • Gli Uomini Leopardo
    MN SR 170
  • Sortilegio africano
    MN SR 171
  • Nel regno dei Fang
    MN SR 172
  • Il cacciatore
    MN SR 173

• Naslovnica za četvrti nastavak „Nobino proročanstvo“ zapravo pripada sljedećoj epizodi „Lovac“. Izdavač „Dnevnik“ pobrkao je naslovnice što se odražava i na sljedećih nekoliko epizoda koje imaju potpuno izmiješane naslovnice.
  • Izdavač „Dnevnik“ izbacio je nekoliko stranica stripa u odnosu na original.

Svatko od nas ima neki nedosanjani strip iz djetinjstva koji je tek godinama kasnije nabavio. Slatke brige koje se vremenom izgube, jer više ništa nije nedostupno i sve ima cijenu. Pod dojmom nekih starijih serija poput Daktari i Tarzana, duže sam vremena bio zainteresiran za afričke epizode Mister Noa, a nisam ih još imao u vrijeme kada je Strip-agent izbacio svoj prvi Mister No – „Prvak“. Kolekcija u nastajanju sačinjena od šačice stripova.
Naslovnice Roberta Disa, to je ono što me je prvotno privuklo dok sam u dosadi nemilice surfao stranicama sajta. Afrika je po pitanju korica vrhunac njegova stvaralaštva. Zanimljive i privlačne oku, kako bi se materijalistički reklo - naslovnice koje prodaju strip. Te stripove sam kasnije nabavio u dosta pristupačnom L. M. S. izdanju, a Mister No je s vremenom postao najkompletniji strip junak kojega imam. Šarena kolekcija raznih izdavača i očuvanosti, ali nisam patio od formalnosti. Stripovi su za čitanje, a ne da ih se čuva pod staklenim zvoncem i okreće stranice pincetom.

Nolitta i Ongaro prednjače po broju odrađenih stranica tog afričkog ciklusa, slijede ih klasični Castelli te svježi Mignacco. Već tada se nazire njegova boljka, odlične uvode i predloške Nolitte banalizira svojim zanatskim raspletima. Ako je Nolitta bio skladatelj, ovaj drugi je tek - lučki radnik. Castelli je malo sudjelovao, ali kvalitetno, a Nolitta je imao dva hica u centar: Mau-Mau i Tuarezi. Štivo na tragu njegovih velikih priča na kraju njegove bogate karijere. Ipak, predstava od 30 činova je otvorena trima Ongarovim točkama. Mjesecima je sam gurao ovaj veliki projekt (oko 7 mjeseci), kupovao je vrijeme kako bi drugi scenaristi stigli dovršiti svoje priče, prvenstveno Nolitta. Tek zagrijavanje publike ili nešto više od toga?

Alberto Ongaro, rođen i umro u Veneciji, gradu intrige i ljubavnika, u 6 godina rada na Mister Nou ostavio je dubok trag. Puno dublji nego što mu se pripisuje i svakako premalo pažnje se posvećuje ovome, prije svega, majstoru krimića, novinaru, a zatim i svestranom autoru u svim aspektima giallo odnosno čuvene talijanske kriminalističke književnosti. Sa Solanom Lopezom, crtačem originalnoga Eternauta zajednički je stvorio Eternaut: Treći dio. Istraživao je Oesterheldov nestanak u Argentini. Bio je veliki prijatelj Huga Pratta. Oboje su bili članovi venecijanske strip scene, skitnice, pa ih je nemiran vjetar u više navrata odveo na drugu stranu svijeta. Zbilja izuzetan čovjek, scenarist i pisac! Umro je 2018. godine i za sobom ostavio (po)najbolji naslov u biblioteci Mister Noa – „Gospodarica tajne“ koji ponizno smatram svojim osobnim favoritom za najbolju epizodu Mister Noa.

Afrička avantura krenula je njegovim potpisom, iako uvodna priča tog miniserijala nazvana „Afrika“ nije njegova već Nolittina i Mignaccova (spominjao sam tu neslavnu suradnju gore). Slijedi njegov niz: „Čuvari divljine“, „Lovac“ i „Kalahari“. Tri dosta različite epizode, ne bi se reklo da su djelo istoga čovjeka. „Kalahari“ je posljednja priča prije njegove velike stanke od 55 brojeva u regularnoj seriji. Tada se, u velikom stilu, još samo jednom vratio Mister Nou dobrom epizodom „Čovjek bez prošlosti“.

„Kalahari“ je uzbudljiva, čistokrvna avantura koja podsjeća na talijanske Overland kamionske ekspedicije koje prelaze kontinente na moćnim Iveco kamionima. Uz to ima i elemenata piratskih napada uz obalu Afrike te se ovu priču može svrstati među kvalitetnije. „Lovac“ je druga Ongarova afrička epizoda, za razliku od realistične „Kalahari“, ova ima zdravu dozu fantazije. Zahvaljujući velikanu (kako drugčije ga nazvati?) Bignottiju i zanimljivoj radnji niti ta priča - nije razočarala. Ulaz u svijet Afrike nije počeo loše, ali ostalo je još jako puno materijala za vrhunske priče, što se kasnije i događa.

Sredinom 1989. krenuo je taj dugo planirani afrički megaprojekt (završio je krajem 1991.) i to na jedan Mister Nou tipičan način. Naivac poput njega upao je u probleme u Belemu, sklonio se negdje što će se kasnije pokazati kao brod na putu u Afriku. Nakon prilično općenite i solidne trodjelne priče nazvane „Afrika“, koja je poslužila kao uvod, Mister Noa pronalazimo u Obali Bjelokosti na zapadnoj obali Afrike. Počinje velika pustolovina od četiri dijela, obogaćena jako dojmljivom prvom naslovnicom – „Čuvari divljine“!

Te naslovnice sjećam se odavno, upečatljiva je sa tajanstvenim likom koji ulazi kroz prozor u mračnu prostoriju. U tom trenutku tek je u povojima dugačka odiseja po Africi, ogroman i ambiciozan projekt nakon kojega se umirovio čak i sam kreator serijala - Nolitta. Strašno se puno nada uložilo u taj projekt u trenucima kada je serijalu trebalo osvježenje, a publici pozitivan šok. Svjetski putnik Nolitta bio je i u Africi, izvan turističkih putova, a to putovanje poslužilo mu je kao najveća inspiracija uz neizbježno velik broj bilješki koje je sakupio o mjestima, ljudima, običajima... Na taj način, a viđeno je mnogo puta u amazonskim pričama, Mister No postaje strip djelom putopis, djelom avantura. Ta primamljiva kombinacija se sviđa publici te to postaje najjači adut ovoga izvrsnoga serijala koji se odvijao na atraktivnim lokacijama od Foz de Iguacu, Acapulca pa sve do Serengetija.

Već sam rekao, u trenutku kada počinje priča „Čuvari divljine“ Mister No se nalazi u blizini Abidjana u Obali Bjelokosti gdje provodi dva tjedna u društvu tamnopute Kore, domorotkinje sa usnulih afričkih obala Atlantika. Za njega uobičajena svakodnevica, samo u drugoj državi, na drugome kontinentu. Uvijek je volio dobru čašicu (bocu!), u ovom slučaju afričkog ruma, i društvo zgodnih djevojaka. Priča počinje laganim tempom sa par uvodnih sličica iz Afrike i nastavlja se kada Mister No odlazi i nastavlja put prema Lagosu u Nigeriji sa konačnim ciljem u Keniji. Naime, odlučuje da će tamo posjetiti starog ratnog druga iz logora u Burmi, Jimmyja Collinsa. Tek mjesecima kasnije u regularnoj seriji dolazi do toga susreta, u Nolittinoj i Bignottijevoj avanturi „Mau-Mau“.

Prešavši Ganu, Mali i Dahomej autocestom uz obalu Gvinejskoga zaljeva, Mister No stiže u Lagos u Nigeriji. Nema puno izbora, ukrcava se na avion za Yaounde u Kamerunu, kao slijepi putnik. Do toga trenutka radnja još uvijek teče mirnim tempom, čeka se zaplet, a to se dobiva uvođenjem zanimljivog lika Mbare i sukobom Mister Noa sa ljudima-leopardima. Jedan od scenaristički lošijih, ali upamtljivijih dijelova ove priče iz kojega se ipak izvlači nit cijele radnje. Mister No ubija leoparda, a time na sebe navlači bijes ljudi-leoparda, čuvara divljine, sekte u kojoj se sjedinjuju ljudi sa životinjama te oni postaju jedno biće.

Mbara je osobenjak koji pomaže Mister Nou u džungli te ga upozorava na prokletstvo koje je navukao na sebe ubivši leoparda. Tajanstveni čovjek koji čita misli i gleda u budućnost, Mister Nou služi kao vodič kroz džunglu te ga kasnije napušta uz upozorenje da će se njih dvoje ponovno sresti. Mister No u tim scenama djeluje poprilično rastreseno i naivno, pomalo i iritantno što je zasluga nekih loših scenarističkih prijelaza, a Mbara koliko god djeluje originalno i zanimljivo slučajnom čitatelju toliko je i deja vu, već viđeno u Bonelli stripovima. Kritikama usprkos, svejedno se radi o upečatljivim scenama u džungli što je popraćeno izrazito kvalitetnim crtežom Bianchinija.

Upravo odličan crtež odlika je i sljedećega poglavlja. Kolonijalistička kulisa Kameruna odlično je dočarana u scenama u prenoćištu Kokotije te na posjedu francuskoga etnologa Francoisa Edela kamo se Mister No zaputio u potrazi za odgovorima. Bianchini je za svaku pohvalu u tim tablama (prenoćište, interijer i eksterijer kolonijalnog imanja), a spojeno sa tajanstvenim razvojem radnje dobiva se jedan od boljih dijelova ove dugačke priče. Iako se razgovor sa Edelom protegnuo na dugačkih 30 stranica ipak je riječ o intrigantnom liku, a i pripovijetka koju priča Mister Nou dosta je zanimljiva. Okidač daljnje radnje...

Sa starim Edelom na imanju živi i njegov sin Antoine, još jedan u nizu zanimljivih likova ove priče. Štoviše, dobri likovi su mi najjača strana ovoga romana uz lijep crtež . Po dolasku u Yaounde i kasnije u priči Mister Nou pomaže simpatični Jack Carson, djelatnik prenoćišta Kokotije; u američkoj ambasadi upoznaje još jednu dragocjenu saveznicu i prijateljicu Carol, kao i parazita na mjestu ambasadora kojemu očitava lekciju iz dobrih manira. Uz Edelove, ovi likovi čine glavninu likova iz prve polovice priče, a u tim trenucima upoznajemo i lik glavnoga negativca po imenu Javo, koji je jedan od najvažnijih ljudi među ljudima-leopardima. Skup zbilja dobro okarakteriziranih likova.

Ongaro dobro iskorištava potencijal Afrike, unutrašnjosti kontinenta koji vrvi misterijima, džungle koja skriva divlje životinje, neistraženu divljinu i domoroce sa žuto-crnom leopardovom kožom koji slave svoje poduhvate plesom i omamljujućim zvukom bubnjeva. To je Afrika, živi kontinent koji je oduvijek zanimao kolonizatore, istraživače i pustolove. Politička pitanja pokretač su daljnje teme ovoga romana, sukob dva neprijateljska plemena iz Kameruna: Fang i Evondo.

Alberto Ongaro (1925-2018)

Ongaro puno koristi stil retrospekcije, koristi se i pripovijedanjem određenih događaja u cilju stvaranja povijesne podloge ne bi li tako dao dubinu svojoj priči. I zaista, radnja je detaljno razrađena stvarnim povijesnim činjenicama, ali dobri likovi i crtež vuku ovo djelo da ne dosadi u pukom prepričavanju. Također se maksimalno iskorištava potencijal Afrike kako i ono što ona nudi svakome scenaristu. Neiscrpno vrelo ideja i tema... Romani su napisani o njoj. Poput Amazone neiscrpan je izvor tema za dobre priče, samo je pitanje scenariste hoće li to prigrliti ili upropastiti.

Jedan od podebljanih, istaknutih dijelova ove priče je Nobino proročanstvo. Krajnost u koju je otišao Ongaro stavivši Mister Noa kao čovjeka koji se spominje u tom davno izrečenom proročanstvu. Doći će čovjek s neba, stranac i donijeti propast narodu Fanga. Riječ je o njemu, što je po meni previše pretjerano scenarističko rješenje, odnosno nit vodilja. U tom kontekstu možemo i pričati o smiješnom dijelu priče kada Mister No pokušava otići iz Kameruna, ali ga drevne sile sprječavaju. Prema tome, scenarij vrvi usponima i padovima, s jedne strane je napeta radnja, a s druge neka loša scenaristička rješenja i to u više navrata. Nikad nisam stripove volio analizirati do gole kože, tražiti povećalom nelogičnosti. Neki ih vole secirati u potrazi za manama. To nije dobro za uživanje u njima, gubi se smisao čitanja, a ulazi u puko načitavanje i traženje grešaka. Meni je važno da strip ima realnu podlogu i doticaj sa stvarnim situacijama u životu što se u ovoj priči višestruko prekršilo i stoga je i dojam nešto slabiji.

Enciklopedijski crtež Marca Bianchinia potpuno dominira stripom, pogotovo u crtežima domorodaca, građevina u kolonijalnom stilu i džungle te povijesnih događaja opisanih u drugom dijelu romana (odjeća, vojne uniforme). Vjerno je dočarana atmosfera Afrike sa nezaobilaznim drvećem baobaba u pozadini, slonovima, rijekama koje vijugaju džunglom, i to je najveći plus njegovog rada, dok je polu-zamjerka crtanje lica likova koja ponegdje variraju u izgledu, pa i sam Mister No. Iskorištena je u više navrata i tehnika rasterizacije što mi se posebno sviđa. Smatram da je bio najbolji mogući izbor crtača za ovu epizodu, a to govorim iako sam veliki obožavatelj starije škole: Disa i Bignottija.

Priča obiluje sličicama afričkoga folklora

Nakon nominalno prvog dijela priče koji završava spašavanjem princa od Yaoundea, ranjenoga Mister Noa posjećuje Mbara, crnac sa početka priče za kojega se ispostavlja da je neka vrsta atlete, čarobnjaka i vidovnjaka u jednome, pripadnik potlačenoga naroda Evondo. Još jedan čin Ongarovog pretjerivanja vidimo kada Mbara objašnjava da Nobino proročanstvo o strancu još nije gotovo te da Mister No kao taj odabrani čovjek mora prodrijeti u kraljevstvo naroda Fanga i oteti im drevnu urnu Mbok. Još se dublje ulazi u prošlost Kameruna, njemačko koloniziranje u 19. st. te kasnije francusko i englesko. Opisuju se detaljno odnosi kolonizatora sa lokalnim plemenima, za što se Ongaro očito dobro raspitao kako bi bilo što više stvarnih činjenica za priču u koju se upleo Mister No. Nakon sukoba sa ljudima-krokodilima, čuvarima rijeka iz naroda Fang (vizualno impresivnih iz pera Bianchinia) Mister No dolazi do završne točke ove avanture - sukoba sa još jednim neočekivanim neprijateljem, izdajnikom koji je čitavo vrijeme pratio iz prikrajka.

Pitao sam ranije je li ova avantura bila tek zagrijavanje za one najbolje u Africi. S obzirom na uložen trud i pripremu, a pri tome mislim na istraživanje povijesnih činjenica, odnose među lokalnim plemenima i kolonizatorima, Ongaro nije napravio loš posao. Priču je odužio na velik broj stranica, praktički postoje dvije zasebne cjeline usko povezane jedna s drugom, a to su spašavanje princa od Yaoundea te potraga za urnom Mbok. Puno stvari je romansirano, prilagođeno stripu. Primjerice, iako su u Africi kroz povijest zbilja postojala razna društva poput društva ljudi-leoparda ili ljudi-krokodila njihovi kostimi ipak su bili bitno drukčiji od ovih u stripu. U brojnim stvarnim svjedočanstvima spominje se njihova okrutnost poput ljudi ritualno rastrgnutih njihovim umjetnim kandžama. Takvog oružja nema u stripu iako se ljudi-leopardi neosporno opisuju kao ubojice i nasilnici.

U ovome stripu, prvome cjelovitome u Africi (u prethodnome se dio radnje događa u Brazilu) dobili smo puno afričkih motiva, kakve poznajemo iz opće kulture, književnosti i filmova. Sve ono što Afriku čini posebnom od drugih. Glavni motiv, čuvare divljine, vidio sam u starim filmovima o Tarzanu, crno bijelim sa J.Weissmullerom. Također prikazani kao okrutni divljaci sa kožom leoparda, bili su neosporivi gospodari džungle i životinja. Avantura je uvijek bila glavni pokretač stripova o pilotu, a ovaj afrički ciklus od 30 brojeva zasigurno nije razočarao niti jednog pravog ljubitelja, u tom posljednjem plesu velikana Bignottija, Castellija, Ongara i Nolitte.

Opus Alberta Ongara

MN LMS 926/928 Afrika!

MN LIB 80 Mau-Mau

9, 10, 10, 10

Meni je dobro ovo bilo, druga priča u ovom afričkom ciklusu i dosta zadovoljavajuće. Mister No nakon onog brzojava na samom početku, vidio je da "klima još nije zdrava" po njega da se vrati u Manaus i jasno je bilo da nema druge nego se još mora zadržati u Africi. I dojma sam da mu i nije teško palo da se još zadrži i upozna Afriku. A kad uđe u onaj avion i upoznaje Mbaru, tek onda počinje zapravo ono pravo i nema predaha do samog kraja priče. Ne smatram da je priča razvučena, ima tu i dosta teksta, objašnjavanja, ali meni baš odgovara ovakav Mister No i uživam u ovakvim pričama. Crtež isto jako dobar, možda nije na svim vinjetama naš junak najbolje ispao, ali i nije toliko važno. Veoma mi se svidio onaj dio kad je Mbara imao kratke vizije, pa način na koji je Bianchini uspio predočiti svojim crtežom, baš kao u nekom filmu. Lijep dojam na kraju, malo koji junak nakon pročitanog mi zna pružiti ovakvo oduševljenje pa da satima, čak i danima razmišljam o toj i toj priči.

02.07.2020
    23:53:00 sati

4, 5, 8, 10

Dobro pocinje, u sredini malo opada, dok je zadnja sveska bas razocarljiva, sa nepotrebnim prekoretima i zlikovcima koji ovoj prici uopste nisu ni trebali.  Svidja mi se onaj lik Mbara, koji moze da predvidi buducnost, i kako on utice na Mr. Noa i njegovu sudbinu u vezi ovih Leopardskih Ljudi.  Prva polovina price je odlicna, ali posle toga, kad Mr. No krece na zadatak da vrati onu svetu Urnu, onda sve opada ispod prosjeka.  Ona fora gdje se zivotinja i ljudi uspoje da postanu dva bica sa istom dusom je malkice staromodna i nekako klisej, ali eto... ljudi leopardi kao zlikovci nisu bas nesto, ali pri kraju price najveca glupost mi je to sto su onaj profesor Edjel i njegov sin u stvari krenuli da love ono blago koje se nalazi u istoj pjescanoj tvrdjavi u kojoj Mr. No pokusava da vrati Urnu... ovo je idiotizam zbog kojeg, nadam se, Ongaro ima da se kaje jednog dana.  Crtez je ok, nista posebno, jer mi ovaj Bianchini djeluje jeftina kopija onog Cvitellija, koji je puno bolji sa malkice slicnim stilom.  Naslovnice su super, Diso je majstor sam za sebe, i svaka mu odlicno predstavlja duh epizode.

03.07.2020
    03:59:00 sati

8, 8, 9, 9

Mister No se previše olako upliće u međuplemenski sukob i bira stranu bez puno razmišljanja. Na kraju ispada prilično naivan, jer on u biti pomaže jednoj strani u zauzimanju boljeg političkog položaja nakon povlačenja okupatorskih sila iz Kameruna. Još kad se otkrije da je i blago u igri, ispada magarac nad magarcima. Početak i cijeli prvi dio je odličan, ali s drugim dijelom priče i operacijom u stilu komandosa priča uvelike gubi na uvjerljivosti. Što je previše, previše je.

Zanimljiv mi je prikaz Kameruna za vrijeme i prije odlaska kolonijalih sila. Crtež lijep, jasan, baš kakav volim! Kod akcijskih scena ponekad nelogičan, kao da fali koja vinjeta. Srećom, pa toga nije bilo puno. Unatoč zamjerkama, jedna više nego zanimljiva epizoda!

03.07.2020
    06:57:00 sati

9, 8, 8, 9

Nikako ne bih rekao da je ovo bilo zagrijavanje pred ono najbolje u Mister Noovom putovanju kroz Afriku. Kasnije kvalitet pomalo i opada, neke priče mi nisu bile ni izbliza zanimljive kao ova. Ovdje je atmosfera dobra, valjda je promjena mjesta radnje u ovoj i prethodnoj priči još uvijek imala uticaj na čitaoca, kasnije kad se navikne na Afriku to više nije to.

03.07.2020
    09:48:00 sati

8, 5, 8, 10

Odlične naslovnice koje sam obozavao u Lms izdanju. Imao sam prva 2 nastavka, a 932 nikako nabaviti. Tad nisam niti znao kako izgleda broj 933. To je ono što recenzent spominje na početku ove odličnog i detaljno razrađenog pogleda na priču i ono oko nje. Nažalost, godine i iskustvo su napravili svoje, pa mi je nakon čitanja ova priča ipak malčice dosadna, prerazvučena, a posegnulo se i u pretjerivanju u nekim scenarističkim rješenjima.

03.07.2020
    14:43:00 sati

9, 8, 9, 9

Odlično! Zanimljivo je prikazano plemensko poimanje društva i zakona sa svim svojim nadrealnostima, ma kako ponekad čudno izgledale i proz prizmu same priče.

03.07.2020
    16:05:00 sati

7, 5, 8, 7

U priči je toliko slučajnosti, da je to nevjerovatno. Mister No na avionu slučajno naleti na onog vrača koji vidi u budučnost, ona sekretrarica taman vidi, ko mu baca zmiju u auto, onda Mister No taman stigne u utvrdu, da spriječi napad ljudi tigrova... Onda su tu i preokreti sa blagom i zlikovcima koje dobivamo iz vedrog neba. Kao klincu mi je to bilo solidno, sada  je ipak osječaj drugačiji. Na žalost.

05.07.2020
    22:23:00 sati

10, 9, 8, 9