Ayahuasca

MN MX 5 | 199 str.

Stelio, jangadeiro koji je došao u Manaus u potrazi za zaradom, upada u velike probleme u gradu zbog svog iznenadnog problematičnog ponašanja. Mister No pronalazi vrlo neobične i uznemirujuće crteže i povezuje to sa skrivenim ceremonijama na rubu grada. Ako je njegova pretpostavka točna, njegov prijatelj Stelio upao je u vrlo opasan vrtlog ovisnosti...

• Ayahuasca - Delirij - Zasjeda na "Victoriji"
    MN MX 5
  • Ajavaska
    MN VEC 76
  • Delirijum!
    MN VEC 77
  • Zaseda na „Viktoriji”
    MN VEC 78

• Ayahuasca
    MN SR 367
  • Delirio!
    MN SR 368
  • Agguato al “Victoria”
    MN SR 369

• Trinaest godina trajala je pauza Guida Nolitte od posljednjeg objavljenog stripa (#200) do povratničkog i završnog ciklusa Mister Noa od 16 brojeva, točnije od 1992. do 2005. kada kreće taj završni projekt.
  • Posljednji strip dvojca Bianchini/Santucci te Fabia Civitellija na serijalu Mister No.
  • Radnja stripa događa se u prvoj polovici 1970. godine i proteže se kroz nekoliko mjeseci.
  • Lik Mae Mininhe (MX str.115-121) inspiriran je stvarnom osobom, svećenicom Candoble ceremonija iz Bahije. Riječ Mae znači majka.
  • Ribar punog imena Stelio Amaral (prezime se ne spominje u ovom broju) pojavljuje se po drugi put u serijalu, nakon epizode iz rane faze „Drama u zalivu“ (LMS 575-577). Zanimljivo, Mister No nije Stelia upoznao u toj staroj priči, već su se znali otprije i u toj epizodi već su bili prijatelji.
  • Lik narednika Oliveire pojavljuje se prvi puta u Mister No #1, a između ostalih pojavljuje se i u još jednoj važnoj epizodi serijala, „Crveni vjetar“, kada je ranjen od eksplozivne naprave.
  • Ayahuasca, tajanstvena riječ iz naslova priče zapravo je halucinogeni napitak posebno spravljen od biljaka iz amazonske prašume.
  • U stripu se pojavljuje simbol cijelog završnog ciklusa, ptica tukan, tropska ptica koja ima ulogu pripovijedača.
  • Statistika: epizodi Ayahuasca pripada 200 od ukupno 1500 tabli završnog Nolittinog ciklusa što je oko 13%.

Kraju jednog omiljenog i dugovječnog strip-serijala ne svjedočimo svaki dan. Iako sam se uvijek povodio onom „i najlošiji Mister No je dobar Mister No“ svakome je bilo očigledno da se potonulo u potpunu bezidejnost. Niska razina kvalitete priča i prodaje dovela je do toga da je reagirati morao kreator serijala, Sergio Bonelli lično i osobno! Strip za stripom monotono se slagao na policu, iz navike, eto kod nas u vrlo pohvalnom četvrtkovom izdanju, ali bila je to samo blijeda posveta onom dobrom starom pilotu. Pad je počeo već početkom američke avanture, a nastavio se u godinama koje slijede bez i najmanjeg pomaka prema boljemu. Bonelli donosi odluku: ugasiti će serijal, ali prije toga još će jednom, po posljednji put u životu aktivirati pseudonim koji ga je proslavio, Guido Nolitta. Naoštriti olovke i sam napisati završnih, ispostaviti će se, šesnaest epizoda.

JEFTINA PUTNA KARTA

Za taj posljednji adio pilotu, osim nužno neophodne piščeve inspiracije bilo je potrebno i malo stare crtačke magije. Stoga on poziva najzaslužnije majstore tinte i pera koji su godinama radili na Mister Nou. Neki produktivniji, poput braće Di Vitto su zadužili najveći broj tabli, a neki su dobili manji, tek simboličan broj poput suautora ovoga broja, Fabia Civitellija. Svatko je dobio priliku da se na svoj način, osobno, oprosti od prosijedog pilota. Neizostavan član projekta između ostalih bio je i Marco Bianchini, izuzetan autor predivnog stila crtanja, koji je u kasnijoj fazi karijere radio isključivo u paru sa imenjakom Santuccijem pa tako i u ovoj njihovoj oproštajnoj epizodi mističnog naziva „Ayahuasca“. Iza njih ima nekoliko uspješnica, a prije te suradnje Bianchini je crtao samostalno neke epizode poput „Zmajeva sa Komoda“ ili „Čuvara divljine“. O njegovom, neću pogriješiti ako kažem kultnom statusu, govori i činjenica da je upravo on bio crtač ljubilarnog dvijestotog broja regularne serije Mister Noa.

Upravo tim vizualno i scenaristički dojmljivim dvijestotim brojem u boji Nolitta se dosta skromno povukao sa serije. Nakon te prekretnice vide se prve naznake pada, a tek sa „Crvenim vjetrom“ počinje dugačak period prepun priča za brzi zaborav. Hod kroz neprohodnu džunglu. Mačetu preuzimaju dosta limitirani autori: Mignacco, Marzorati, Masiero i Colombo. Ne uspijevaju se probiti do publike. Stripove, priznajte, kupujemo radi sebe i svog zadovoljstva, a ne zato jer nas netko tjera na to, pa tako u svakom treba tražiti dobre stvari i svakom dati priliku. Iako je bilo i dosta solidnih epizoda u tom periodu, nekako je zamorno na duže vrijeme čitati plitak materijal petparačke kvalitete. Na polici stoje klasici! Najbolje od Mister Noa!

Za ničim ne treba žaliti. Mister No bio je specifičan strip. Zapravo je bio jeftina putna karta iz naše svakodnevice u mjesta na drugom kraju svijeta. Tako sam ga na početku doživljavao, a to je bilo i ono na što je možda ciljao i Nolitta. Želio je čitateljima pružiti čistokrvnu avanturu usput odajući poštovanje mjestima na kojima je on sam bio i koja su mu prirasla srcu. Zbilja je bilo tako, Amazona ga je potpuno očarala, a to je štovanje dodatno produbio proučavanjima raznih kultura latinske Amerike oko kojih plete svoja mnogobrojna djela. Na vidjelo izlazi njegova pustolovna crta i rijetko viđeni scenaristički sentiment. Bio je perfekcionist, ali i vrlo produktivan radnik. Manaus je bilo mjesto prepuno inspiracije za Nolittu, zbog grada samoga po sebi, ali i zbog simbola što mu je on predstavljao. Uspavano predgrađe civilizacije, amazonski Pariz, mjesto gdje se nikad ništa ne događa. Trinaest godina kasnije, nešto se promijenilo...

VOAJERIZAM NAREDNIKA OLIVEIRE

Nezaustavljiv razvoj industrije, trgovine, kapitala i razni špekulanti tvrdoga kova zahvatili su i do tada slabo razvijeni Manaus. Uhvatili su ga na spavanju. To je mašinerija koja ne preza od ničega, a najmanje od ljudskog faktora. Krajem 60-ih otvara se ambiciozan projekt koji će u srce prašume dovesti na tisuće radnika, firmi, derikoža i nasilnika, avanturista i gladnih ljudi koji moraju prehraniti obitelj duboko u unutrašnjosti Brazila. Plan integracije u očima Nolitte je propast nekadašnje ljepote Manausa i Amazone, oskvrnuće jednog predivnog mjesta koje su prokopali bageri i pretvorili ga u hrpu betona. Oni trezveni sa nogama čvrsto na zemlji reći će „napredak!“ i nastaviti bez osvrtanja. Onima drugima će ostati rana od žileta na srcu, sjetiti će se onoga posječenog tisućljetnog stabla na mjestu kojega se danas nalazi velika, metalna hala sa građevinskim materijalom za izgradnju ceste. Činjenice govore za sebe, kreće strahovita eksploatacija prirodnih resursa koja traje i dan danas, sa vrlo potrošnom radnom snagom, što je i svojevrsna tema ovoga broja. Nolitta vrlo kritično progovara o tim temama.

Vjerovatno nije sve bilo obavijeno sivilom, cijela regija je živnula, razvoj otvara radna mjesta, a drveće se sjeklo i prije tih vremena. Sjetimo se „Probodene džungle", epizode sa početaka serijala koja je nagovještavala ekocid. Međutim, ono gorko razočarenje te priče još je izraženije u povratničkom ciklusu. Gorčina je tim veća jer je i Mister No pri kraju svojih snaga, a ono što zatiče pri povratku u Manaus nakon godina izbivanja iz Brazila prisjelo mu je poput boce loše kačake. Prva, trodjelna, priča ciklusa naziva „Nešto se promijenilo" odmah u početku otkriva jedan dio prljavih poslova koji se događaju oko Manausa. Priča je dijelom humoristična, dijelom dokumentarna sa mnoštvom činjenica i na trenutke nemilosrdna, u Nolittinom prepoznatljivom stilu. Čitatelj dobiva šamar u lice i pita se, što je sljedeće...

Dobrodošli u Manaus, mjesto gdje možete ostvariti snove", privlačna je reklama za sirotinju i očajnike. Do tamo lete besplatne avionske linije, porezi se ne plaćaju... Na jednom od takvih tzv. pinga-pinga letova iz Belema u Manaus, Mister No u prošlom broju susreće neke stare poznanike, jangadeira Stelia te ljubavnicu zavidnih oblina, Iracemu. U „Ayahuasci“ se taj žilavi ribar ponovno pojavljuje kao zaposlenik u izlovu ribe na Rio Negru. Nije ga bilo još od samih početaka i epizode „Drama u zalivu", kada se uz pomoć Mister Noa morao boriti protiv tvrtke Atlantik koja je ugnjetavala siromašne ribare sa obala Atlantskog oceana. On je ponosan na svoje, nostalgičan, ali povodljiv čovjek nagle ćudi koja ga u pravilu tjera u velike nevolje. Smješten je kod brata Marcosa, a radi za grubog ribara Tiaga koji na podao način lovi ribu, dinamitom i mrežama sa malim rupama zbog čega se, protuprirodno, hvataju i najmanje riječne ribe. Taj podmukao način ribolova čista je suprotnost onome načinu života na koji je Stelio bio naviknut dok je lovio na splavi. Bitka se vodi i u njemu, sve teže se nosi sa promjenama, a glavni cilj, da zaradi nešto za život, nikako se ne uspijeva ostvariti. Ionako tanki, živci ribara počinju opasno popuštati...

Nakon incidenta sa lučkim radnikom koji je kapetana Tiaga želio raskomadati mačetom, stvari kreću loše po Stelia. Ulazi u svađu sa pilotom zbog svoje odluke da se zaposli u ozloglašenoj tvornici Tecno-Bras. No, dozvolite mi digresiju, osvrnuo bih se na jedan humoristični ulomak ove priče, kratku posvetu od petnaestak stranica u kojoj se pojavljuje stari obješenjak iz mnogih važnih epizoda pa i samog prvog broja serije, narednik Oliveira, glavom i brkom. Nekada revni policajac koji uporno proganja Mister Noa i svoje promaknuće, sada je spao na to da na jednom stablu manga dalekozorom gleda gole žene u obližnoj zgradi. Svašta se mijenja u Manausu, a njih dvoje su odavno odustali od prepiranja i shvatili da su na istoj strani, u krajnjem slučaju oboje neprilagođeni najnovijim promjenama. Humoristični segmenti unutar ozbiljne teme, većinom na početku epizode, sastavni su dio Nolittinog načina djelovanja, što dobivamo u toj kratkoj anegdoti, ali i kasnije u sličnoj duhovitoj crtici sa doktorom Leboskyjem.

LIJANA DUŠE

Do djela priče u kojem dolazi do svađe Mister Noa i Stelia, radnja je još uvijek sporijeg ritma, malo uzbuđenja predstavlja tek taj spomenuti napad mačetom na kapetana Tiaga. Primjeti se možda malo previše melankolije kod pilota. Uvijek je toga bilo, životna mudrost više ili manje još je jedan Nolittin pečat, ali... Da li se onaj okorijeli pustolov baš toliko smekšao nakon što je stotinu puta gledao smrti u lice? Puxa vida! Neuvjerljivo, ali i to je valjda jedan dio pilotove, ili u ovom slučaju same autorove osobnosti. Srećom, drugi je dio priče puno zanimljiviji, a predstavlja potragu za izgubljenim Steliom koji zbog teških uvjeta rada u tvornici upada u stravični vrtlog ovisnosti i halucinogenih droga. Da li će naći izlaz? Da bi saznao više o svom prijatelju i pomogao mu, Mister No kreće u istragu, a problematično ponašanje i uznemirujući Steliovi crteži skreću pozornost pilotu na posljedice koje obično prouzročuje napitak dosta rasprostranjen među južnoameričkim narodima - ayahuasca!

Dai me amor, dai me luz, dai me forca! Napjev je koji uz omamljujuće zvuke raznih primitivnih svirala odzvanja u ritualnom štovanju ayahuasce u casa das sapucaias. Božji dar za odabrane? Prosvijetljenje uma i duše? Otud i značenje imena, u prijevodu sa lokalnog govora - lijana duše ili lijana snova. No, oni koji se ne znaju nositi sa ponekad čudovišnim vizijama i delirijem koji prouzročuje, mogu upasti i upadaju u velike probleme, a nekad potpuno i bespovratno izgube razum i dodir sa stvarnošću, o čemu priča i sam Mister No poučen iz nekih prijašnjih iskustava. Meštri ayahuasce poznati kao ayahuasqueros prikazani su u ovoj epizodi sa tipičnom aurom negativaca iako je samo riječ o nekolikcini vračeva nazovimo to tako, koji koriste svoje znanje spravljanja halucinogene ayahuasce kako bi zaradili na tome od ljudi kojima je ona potrebna zbog ovisnosti, energije koju im daje ili nekih drugih pobuda. Što je zapravo ayahuasca? Laičkim riječnikom, riječ je o napitku koji se dobiva od jedne vrste lijane koja se može, poput mnogih drugih biljki, pronaći samo na amazonskom području. Međutim, da bi se dobila halucinogena svojstva, tu biljku potrebno je obavezno promiješati sa nekim drugim određenim biljkama sa amazonskog područja, u suprotnom, sama, nema nikakvog učinka. Završni stadij je tekući napitak, a može se uzimati i kroz nosnice za jači učinak. Upravo je fascinantno kakve tajne skriva nepregledno prostranstvo amazonske prašume!

Poznavanje južnoameričkih tradicija i raznih naroda je nakon brojnih godina i avantura u tom dijelu svijeta za Mister Noa postalo stvar općeg znanja. Osobno je prisustvovao mnogim neobjašnjivim stvarima u epizodama poput „Crne magije“ ili „Štovatelja zla“. Dokumentaristički pristup temi Guida Nolitte u spomenutom specijalu „Crna magija“ u dobrom djelu osjeti se i u ovoj epizodi prepunoj činjenica, stručnih izraza i ponegdje zamornih objašnjavanja. Ima velikih sličnosti ta dva djela. Zapravo je glavna ideja u početku bila napisati priču o ayahuasci, a sporedna vratiti stari lik Stelia, neopravdano zanemaren godinama. Preko tog zanimljivog lika ispričana je priča o ayahuasci, a preko njega se lomi i sukob dvije apsolutne krajnosti; on je idilične obale i miran, ali težak život jandageirosa zamijenio surovom tvornicom aparata, tehnike i teškim tempom rada. Milozvučno njihanje palmi u rodnom Pecemu zamijenila je jednolična buka strojeva. Onaj veseljak iz „Drame u zalivu“, sada je potpuno izobličen i iscrpljen lik, sa nimalo vedrine i malo želje za životom. Manaus i sve oko njega, progutali su ga, samljeli i ispljunuli. Iz grada odlazi potišten, ali sretan što je uopće živ. Pomogao mu je pravi prijatelj, pilot, čovjek koji oduvijek, kao uzor svim generacijama, prije sebe gleda na dobrobit drugih. Takvim ga je stvorio, ne zamjerite na izrazu, vizionar Guido Nolitta.

OPROŠTAJ OD PILOTA

Što smo mogli očekivati od Nolitte na ovom posljednjem putovanju u Amazonu, a što smo dobili? Odluka da on sam zatvori serijal bila je pogodak u središte mete. Serijal je okončan dostojno, sa više ili manje solidnim epizodama i odličnim krajem koji neću previše komentirati jer dio čitatelja još uvijek aktivno čita završnicu u četvrtkovom izdanju. Taj Nolittin kraj smatram jedinim legitimnim krajem, ne priznajem razne povratke i pokušaje povrataka. Nitko nikoga ne drži okovanog lancima, svatko čita što poželi, međutim nešto dobro nema smisla kvariti novim materijalom od istih onih autora koji su upropastili regularnu seriju.

Epizoda „Ayahuasca“ još je na počecima kraja. Mister No tek mora krenuti u potragu za Krugerom i svoje završne borbe. Ima, istina, i jedan veliki propust završne sage, koji se odnosi na lik markantnog zločinca Morena Galindeza, ali to je već neka druga tema neke druge epizode. Amazona je zemlja u plamenu, mijenja se, i ta slika, dan danas nije se promijenila, sve je gore. Pluća svijeta kako su nas učili, ozbiljno su oštećena. Nolitta, iako na drugom kraju svijeta, bio je svjestan toga i preko svoga omiljenoga strip lika progovara o tome. Ovu sagu, osobno, smatram samo krajem jednog ciklusa i početkom novoga. Nismo mogli naći boljega suputnika kroz odrastanje. I zaista, stvari se mijenjaju, život se mijenja, za neke počinju novi životni izazovi...

Adéus, meu amigo!

MN MX 4 Nešto se promijenilo

7, 7, 8, 7