Prvak

MN SA 23 | 154 str.

Mladi talentirani nogometaš iz Manausa prozvan „El Indio“ ucijenjen je od kolumbijskih kladioničara; mora odigrati lošu utakmicu kako bi njegova momčad izgubila. Na kocki je život njegove otete djevojke. Bez ikakve predodžbe o tome što se događa sa njihovim prijateljem, Mister No, Kruger i Paulo Adolfo putuju u Bogotu na gradski nogometni derbi.

• Zvijezda
    MN LIB 102
  • Prvak
    MN SA 23
  • Otmičari
    MN SA 24

• Il campione
    MN SR 223
  • I ricattatori
    MN SR 224

• Druga od dvije Pallottijeve epizode na kojima je radio na ovome serijalu. Prva je bila „Preživjeli/Ledena tamnica“ (SD #10-11).
  • Saznajemo da je sporedni, ali stalni lik serijala, krčmar iz Manausa Paulo Adolfo bio na utakmici finala Svjetskog nogometnog prvenstva 1950. godine, poznatijoj kao „Maracanazo“, tragedija na Maracani.
  • U trenutku odvijanja radnje stripa aktualni svjetski prvak u nogometu je Zapadna Njemačka, što se i spominje u samom stripu (osvojili 1954. godine).
  • Mister No ponovno u Bogoti. Već je bio tamo u epizodama: „Ritual Canzas“, „Kolumbijac“.
  • Paulo Adolfo pojavljuje se na 53 od ukupne 154 table stripa.

„... bilo nas je 220 000 u Riu da bismo vidjeli posljednju utakmicu Svjetskog kupa između Brazila i Urugvaja. Imali smo najjaču momčad svih vremena...“

Temperamentni ljudi Brazila došli su te 1950. vidjeti kako njihova momčad osvaja titulu prvaka svijeta u nogometu na Maracani, najnovijem stadionu sagrađenom u Rio de Janeiru! Iako službene brojke govore o 199 000 do 210 000 na utakmici finala protiv Urugvaja, u stripu se spominje veća, neslužbena brojka. Tako se naš kontroverzni scenarist Mignacco na početku stripa malo pozabavio stvarnim činjenicama kako bi nas donekle uputio u kolektivnu svijest Brazilaca toga poslijeratnog vremena koja je već tada bila drastično izmjenjena; nogometni otrov već je nepovratno kolao njihovim žilama! Došlo je do državne tragedije, sramote, Brazil je izgubio to finale iako im je zbog specifičnih pravila bio dovoljan i remi da postanu prvaci! Izbornik Brazila navodno se iskrao sa stadiona prerušen u ženu, jedan navijač se ubio, a troje je doživjelo infarkt.

Mister No "istražuje"

O nogometu u Brazilu moglo bi se napisati novo Sveto pismo, međutim o nogometu u bonelli stripovima vrlo malo. Fiktivni nogomet i sport kao tema su vrlo nezahvalni, što zbog vremenskog okvira radnje, što zbog mjesta. Jedan od glavnih razloga je i nezainteresiranost širih masa čitatelja za takve teme koje loše prolaze čak i među ljubiteljima tog sporta. Kako bilo, neminovno, dobili smo i jednu takvu epizodu. Mjesto i vrijeme radnje odgovaraju, još samo treba kvalitetna ideja i scenarij. Upravo na taj izazov Mignacco odgovara na jedan mudar način. Krčmar iz Manausa i nogometni fanatik Paulo Adolfo, inače sporedan lik u serijalu ulazi iz drugog plana i postaje ključna figura ove priče, a bivši golman sa njemačkih travnatih livada Otto Kruger zauzima mjesto rame uz rame Mister Nou u ovom, u najmanju ruku rečeno, dobrom stripu.

No, ako od ove epizode očekujete nogomet i samo nogomet, pogriješili ste, srećom. Ovdje je nogomet kulisa jedne dobre, kriminalističke priče sa temom otmice i ucjene. Nema previše nogometnih scena u stripu iako, istina, početne i završne stranice pršte nogometnim akcijama u sjajnom crtežu Gina Pallottija. Na prvu loptu stječete dojam o tom crtežu; mnogima je odličan, ali njegov „prljavi“ stil sa puno karbona, netipičan za bonelli stripove, neće svakome biti po volji.

Koliko je teško čitatelju uvjerljivo dočarati dinamiku nogometne igre, možemo nagađati. Smatram da je taj dio odradio jako dobro, kao i sporedne stvari poput autentično nacrtanih dresova, odjeće, automobila i sličnih detalja iz toga vremena. U tom dijelu briljira! Dojam kvari i ocjenu spušta nešto što nema veze sa samim Pallottijem, a to je intervencija iz redakcije, naime docrtavana je faca Mister Nou u dosta navrata. Nepotrebno! Crtež je zbog toga osakaćen umjesto učinka koji je bio željen.

Antonio Vargas, Jesus de Rio Luna "Indio", Soriano, Arancha

Kako je pak jedan jenki uvučen u svijet nogometa? Mister No naravno ne poznaje ovu igru, a Kruger mu spočitava što nikada nije bio na utakmici u Brazilu. Ne zanima ga napucavanje lopte po terenu. Manaus je usto oduvijek bio daleko od središta nogometnih zbivanja, ali imaju nekakav regionalni nogometni klub. Veliki talent iz amazonske šume, lokalni junak Jesus De Rio Luna „Indio“ prijatelj je Mister Nou i Krugeru te će se upravo oko tog dečka vještoga sa loptom bazirati radnja stripa.

Nevolje počinju njegovim transferom u kolumbijsku prvu ligu kada se njegov lakomi i pokvareni agent Antonio Vargas posluži otmicom indijančeve djevojke Aranche McCoy kako bi prisilio dečka da odigra loše i njegova ekipa izgubi sa ciljem velikog novčanog dobitka kod kladioničara. Vargasov ortak je bogataš Soriano i njih dvoje zajedno drže Jesusa u šaci. Kako se približava vikend i bogotski gradski derbi, vrijeme neumitno teče za Mister Noa, Krugera i Paula Adolfa koji žele osloboditi zatočenu djevojku i tako omogućiti Jesusu da odigra pošteno i bez ustručavanja. Svi gore spomeniti likovi imaju vrlo važnu rolu u ovome romanu.

Sorianov "pakleni" plan

Volim ovaj strip. Ne zato jer me kvalitetom oborio s nogu. No, zabavan je, može se više puta pročitati i najvažnije, uživao sam u crtežu, toliko neobičnom nama poklonicima Mister Noa, ali dopadljivom. Volim starinski stil. Pallottijeva prva priča u serijalu Mister No, „Preživjeli“, podjednako je dobra kao i ova. Nastavak „Prvaka“ i eventualna nova epizoda sa šampionom „Indiom“ nikada se nije dogodila pa su čitatelji ostali zakinuti za malo više detalja vezano uz nastavak njegove karijere. S obzirom da je on prijatelj Krugera i Mister Noa trebalo se pronaći kvalitetnoga materijala da se napiše nastavak ove priče. Međutim, izdavačka politika kuće stripova iz Milana okrenula se u nekom drugom pravcu...

Stojim iza toga da je loša prekretnica cijeloga serijala epizoda „Crveni vjetar“ (SA #41) sa redizajnom loga i izgleda lika koji slijedi nekoliko brojeva nakon ove epizode, ali u ovoj post-broj-200 fazi još uvijek imamo odličnoga štiva i jednu zadovoljavajuću razinu kvalitete Mignaccovih uradaka. Iako sama istraga otmice nije bila previše kompleksna i brzo se razriješila, strip je ponudio dosta toga dobroga, malo i humora i akcije te jedan presedan: Paulo Adolfo po prvi puta dobiva puno prostora u stripu te uz uobičajeni tandem Mister No-Kruger postaje njihov ravnopravni suučesnik u sukobu protiv negativaca. Drugi apsolutni presedan vezan je uz temu, nogomet. S obzirom koliko takva tema može krenuti u lošem smjeru, ovdje je iz tog segmenta izvučen pozitivan maksimum. Da crtež nije bio diran sa nepotrebnim prepravljanjima, smatram da bi dojam o stripu bio kudikamo bolji. Ima jedna praktična stvar novijega doba koja se zove google pa slobodno utipkajte pojam gino pallotti pod slikama. Ja sam ostao osupnut ljepotom njegovih ranijih radova.

MM SD/SA 22/23 Zatrovana laguna

MN SA 25/26 Ratni zarobljenik

• logo111

7, 8, 8, 7

Priča je pomalo čudan spoj : Mister No i nogomet. No, slažem se da je scenaristički izvučen maksimum.

18.01.2021
    10:37:00 sati
    logo111

6, 5, 7, 5

Predvidljivo. Kao da je prekopiran neki od filmova slične tematike. Ne funkcionira mi privlačno.

18.01.2021
    11:33:00 sati

8, 9, 8, 8

Davno sam čitao, nabavio negdje u vrijeme studiranja, i ova epizoda ostala mi je u dobrom sjećanju, kao drugačija od ostalih a opet vrlo zabavna. U SD izdanjima a i ovim SA ima vrlo vrlo dobrih epizoda.

18.01.2021
    12:29:00 sati
  • El Morisco

8, 8, 10, 9

Ne treba previše tražiti "dlaku u jajetu", sasvim solidna priča. Mnogo puta sam se pitao kako se nogomet nije i prije uvukao u stripove o Mister Nou kada znamo što znači Brazilcima. Ako se ne varam, to je jedini put da se spominje nogomet. Sada smo i sigurni kako je radnja Mister Noa između 1955. - 1958. jer je Zap.Njemačka aktualni svjetski prvak.

18.01.2021
    16:20:00 sati
    El Morisco