• Prigioniero di guerra
    MN SR 225
  • Eroi senza gloria
    MN SR 226

• U Italiji su priče objavljene u veljači i ožujku 1994., Strip Agent ih objavljuje u kolovozu i rujnu 2004., a Libellus knjigu objavljuje u srpnju 2019.
  • Detaljnu Mister Noovu ratnu kronologiju pogledajte u recenziji “Ardeni 1945.“.

Ideju da je Mister No za vrijeme rata završio u japanskom zarobljeništvu Nolitta nam je nabacio u priči “Lovci na glave“. U bunilu, rastrgan bolovima i ranama zadobivenima u borbi s jaguarom, pod utjecajem domorodačke droge, u Mister Noovoj psihi nižu se sekvence u kojima ga japanski vojnici nemilosrdno bičuju. To su tek neke od niza kratkih sekvenci koje su nam Nolitta i Castelli servirali o Mister Noovoj ratnoj prošlosti raspršenoj u nekoliko epizoda, a ovi mali fragmenti bičevanja možda su i najinteresantniji od svih upravo zbog zarobljavanja, a tu Nolittinu ideju, ali i puno više, desetak godina kasnije realizira jedan novi scenarist.

Kakva odlična priča, vjerujem da su mnogi od nas pomislili kada su pročitali Leteće tigrove. Jedan se “gušter“ usudio u svome prvijencu obraditi period Mister Noove prošlosti kojeg je do tada pisao samo Guido Nolitta. Naravno, riječ je o ratnom putu najomiljenijeg pilota nam, a Luigi Mignacco nije nastavio tamo gdje je Nolitta stao s Mister Noovim ratnim doživljajima. Nije nas vratio u filipinsku džunglu krajem 1941. i Italiju početkom 1944., već nas vodi u same začetke Jerryjeve vojne pilotske karijere koja pod Nolittinim perom nije bila blistava, pa je Mister No zbog buntovnog i pravdoljubivog karaktera završio kao prašinar. Kompleksna Mignaccova priča razrađena na 350 stranica ne samo da nam je donijela Jerryjev odlazak u rat nekoliko mjeseci prije japanskog napada na Pearl Harbor, već nam je i objašnjeno pod kakvim je dramatičnim okolnostima dobio svoj nadaleko poznati nadimak. Upravo tu, tim mučnim scenama mučenja od strane pukovnika Saika, dobili smo odgovor na pitanje koje nas je proganjalo još od priče “Lovci na glave“. Doduše, nije bičevanje već mučenje užarenom oštricom katane, ali ideja je realizirana - Mister No je u zarobljeništvu. Doista jedno prvoklasno predstavljanje Mignaccovih mogućnosti i samo je nebo bilo granica za tog mladog autora. Nažalost, kako se vremenom ispostavilo, taj debi je i jedina Mignaccova vrhunska priča, jer dotični više nikada nije napisao ovako odličnu, slojevitu i živopisnu priču, bar kada je u pitanju ratna prošlost Jerryja Drakea.

Sedam godina nakon Tigrova Mignacco nam donosi još jednu storiju o Jerryjevom zarobljeništvu. “Ratni zarobljenik“ i “Heroji bez slave“ stigli su nam u periodu kada Nolitta tri godine izbiva sa serijala jer su ga obaveze prema vođenju SBE kuće primorale da prestane pisati scenarije. Isprva je Zagorov serijal pretrpio promjene Nolittinim odlaskom početkom osamdesetih, a desetak godina kasnije Luigi Mignacco preuzeo je dužnost glavnog scenariste pilotovih avantura, i nakon niza od dvadesetak priča donosi nam četvrtu ratnu Mister Noovu epizodu.

Kao svaka ratna priča i ova ima okidač koji nas vraća u taj buran period Mister Noove prošlosti, ali za razliku od Nolittinih koje imaju dramatičan uvod u evociranje ratnih sjećanja (sjetite se osvetoljubivog senatora i dilera krivotvorenih artefakata), Mignacco radnju postavlja inertnije. Ubacio je pismo Alana Chambersa, koji ima namjeru posjetiti starog suborca i prijatelja u Manausu. U Nolittinim ratnim pričama Chambers nije bio postavljen kao jedan od likova, tek nam je u priči koja se bavi periodom poratne prošlosti predstavljen kao Jerryjev suborac, a nakon rata rendžer u nacionalnom parku Colorado (“Njujorške noći“). Njegovom najavom dolaska pismom i “iznenadnim“ dolaskom u Manaus počinju ratna evociranja uz bliski krug prijatelja i neizostavnu bocu kvalitetnog viskija u slavnome manauskom baru Paola Adolfa. Takav uvod uvertira je u ono što mnogi čitatelji obožavaju - a to je otkrivanje ratnog Mister Noovog puta. Mignacco nas vodi tamo gdje je Nolitta stao u ratnom pilotovom prvijencu “Mister No ide u rat“. Opet smo na Bataanu, japanska invazija je na vrhuncu, saveznici su u teškoj situaciji, i događa se neizbježno.

Period koji je Mignacco kratko obrađivao u ovoj priči je u stvari poznati povijesni događaj pod nazivom Bataanski marš smrti. Nakon okupacije Filipina japanska carska vojska natjerala je oko 70.000 ratnih zarobljenika na iscrpljujući marš dug 120 kilometara. Nekoliko tisuća zarobljenika umrlo je tijekom marša od iscrpljenosti i tortura, a preživjeli su smješteni u radne logore diljem Burme u kojima su vladali brutalni uvjeti. Poraz saveznika Mignacco je prikazao kao jednu šturu povijesnu crticu iz TV kalendara, kako i treba biti, jer je takva tematika ipak preopširna, ali moja najveća zamjerka ovome dijelu priče je nedostatak dramatike prilikom zarobljavanja Mister Noa, nema emocija - sve je to hladno odrađeno u jednoj vinjeti.

I tada slijedi jedno iznenađenje, neugodno i razočaravajuće. Naime, čitav taj dio zarobljeništva i komandovske akcije na kraju, u stvari je blijeda kopija slavnog Leanovog filma iz 1957. “Most na rijeci Kwai“. Ovo nije posveta jednome odličnom filmu, ovo je plagiranje svih najznačajnijih karakteristika tog filmskog klasika. Oni koji su ga gledali i pročitali ovu priču znaju o čemu pišem. Doduše, Mignacco je promijenio jednu stvar - nije u pitanju most kojeg zarobljenici trebaju izgraditi, već pista, ali svi ostali elementi su tu.

Idemo redom. Glavni likovi ovoga djela priče tek su mlaka kopija upečatljivih likova iz Leanovog filma; japanski pukovnik Omoto loša je preslika pukovnika Saita, britanski pukovnik Morrison loša je preslika pukovnika Nicholsona. Čak i Mister No ovdje nije Mister No, već loša kopija Shearsa. Svi oni igraju identične uloge kao i likovi iz filma, a upravo ti detalji razotkrivaju svu Mignaccovu bezidejnost u razradi ove priče. Odlično režirana Leanova ratna drama zadržava fokus na japanskom i britanskom časniku, a njihov odnos temelji se na izgradnji mosta, u ovoj priči piste. I dok je u filmu njihov međusobni odnos savršeno prikazan kroz nadmudrivanja i psihološka razobličavanja obojice, u stripu je mlako izveden. Nicholson (film) je konačno shvatio širu sliku vojnog i strateškog značenja mosta za Japance i shvatio je da je njegov čin tjeranja zarobljenika na gradnju istoga čin izdaje i kolaboracije, i na kraju ga, smrtno pogođen, uništava. Morrison (strip) je ostao na razini kolaboracionista. Čak ni užasan Morrisonov kraj ne može otkupiti njegove grijehe.

Kad smo kod Mister Noa, moram naglasiti da je on također kopija Shearsa, lika iz filma. Njegova uloga, nakon bijega u ukradenom japanskom lovcu (ideja je uzeta iz filma “Return from the river Kwai“ iz 1989. u kojem Chris Penn bježi u ukradenom lovcu, a Mignacco je, kako bi podigao dramatiku, dodao zračne duele), pretvara se u ulogu Shearsa iz Leanovog filma, a Mignacco i braća Di Vitto kopirali su taj cijeli dio filma. Oporavak nakon bijega na plaži u zagrljaju atraktivne vojne liječnice, dolazak u komando centar, obuka komandosa, razgovor, spuštanje padobranima na neprijateljski teritorij, stari Burmanac i njegove kćeri – copy/paste do u detalja kadrova iz filma. Pristup je jedino promijenjen u izvršenju akcije. Kako je ovdje u pitanju pista, ima nešto malo dinamične akcije, borbe prsa o prsa, ali je sve skupa to ofrlje odrađeno, kao i ubacivanje Jimmyja Collinsa. Još nam je davno u jednoj epizodi kroz kratko Mister Noovo prisjećanje predstavljen taj lik, upravo kroz temu ratnih zarobljenika, a Mignacco nam njihov odnos rasvjetljava kroz ovu lošu kopiju filma.

Nemaštoviti Mignaccov pristup ovoj priči još više dolazi do izražaja kada se sjetite da takva tematika ( Mister No kao ratni zarobljenik) nudi široke mogućnosti pristupa scenariju, ali, eto, u nedostatku ideje mehanički je plagirao sve najznačajnije segmente slavnog Leanovog filma. Iako se neki detalji u stripu razlikuju od filma (način na koji skončali Omoto i Morrison, sudbina Mister Noa/Shearsa, kao i sudbine mladih Burmanki) ipak to nije dovoljno da razbije bezlično sivilo kopiranja u koje su se uklopila svojim mlakim crtežom i braća Di Vitto. Šteta, baš šteta.

Za kraj, nezaboravna scena iz filma...

MM SD/SA 22/23 Zatrovana laguna

MN SA 28/30 Matador

• Ukupna ocjena 38%

4, 3, 4, 5

Možda bi još trebalo dodati da se Jimmy Collins pojavljuje kao upečatljivi antagonist u epizodi Afričke sage u brojevima Drumska zaseda, Mau Mau, Oluja nad Kenijom, Vrač Kikujua, Rušilački bes u izdanju LMS-a.

14.11.2019
    12:02:00 sati
    aristotel skotos