• Presuda
    MN SA 56

• Il seme dell'odio
    MN SR 255
  • La condanna
    MN SR 256

• Izgled Hanka Brooksa, protagonista ove priče (uz Mister Noa, naravno), inspiriran je country legendom Hankom Williamsom i dok s njim dijeli ime, prezime je vjerojatno preuzeto od moderne zvijezde country muzike, Gartha Brooksa. Slika i prilika života stripovskog Hanka Brooksa se može opisati kao kombinacija elemenata iz životâ Hanka Williamsa i još jedne legende, Townesa van Zandta.
  • Na sličnu je temu 2009. godine snimljen film "Crazy Heart" s Jeffom Bridgesom i Colinom Farellom u glavnim ulogama. Svesrdno preporučam da ga pogledate.
  • Na 35. stranici druge sveske vidimo naslov u novinama "All the lonely people". Stih je to iz poznate pjesme The Beatlesa, "Eleanor Rigby".
  • Pjesme zastupljene u stripu:
    Hank Williams – All the Love I Ever Had
    Hank Williams – Angel of Death
    Leon Payne / Hank Williams – Lost Highway
    Blind Willie McTell – Broke Down Engine Blues
    Johnny Cash – Ring of Fire

Zašto baš ova priča?

Puno puta sebi sam postavio ovo pitanje, no moram priznati da nemam jednostavnog odgovora i teško mi je objasniti zašto me se ova sasvim obična epizoda toliko dojmila. Iskreno, ne sjećam se ni kako mi je došla u ruke... Volim misliti (tj. zavaravati se) da za većinu svojih stripova otprilike znam kada sam ih kupio i gdje, međutim za ovaj dvobroj Mister Noa se nikako ne mogu sjetiti. Je li to bilo u remitendi na kiosku? Poklon u nekoj zamjeni? U posjetu striparnicama Stripovi na Kvadrat ili Asteroid B612? Sve su te opcije moguće, ali ne mogu sa sigurnošću reći da je ijedna od njih točna.

Već godinama Bonelli stripove ne čitam aktivno, već tu i tamo otvorim poneku epizodu Zagora, Texa ili Nathan Nevera. Nekad su to epizode koje godinama imam u kolekciji, a nekad odem do kioska i kupim trenutno aktualni broj čisto da provjerim što je aktualno u talijanskoj školi stripa. Međutim, moram biti iskren i priznati da sam u poplavi mnogobrojnih novih izdanja i izdavača u zemljama bivše Jugoslavije negdje putem izgubio interes. Nije to ništa čudno s obzirom da se ukusi s godinama mijenjaju, ne samo u stripu, već u svim sferama života. Baš kao što je slučaj s muzikom koju sam volio nekad ranije u životu, Bonelli stripovi su mi postali nostalgični podsjetnik na dane kad sam formirao svoj stripovski ukus. Nikad ih zapravo nisam prestao voljeti i dan danas ih poštujem, ali sfera interesa mi je malo po malo s njih prešla na neke druge stripove.

Ovo je priča koja me osvojila na prvo čitanje i do dan danas mi spada među upečatljivije Bonelli stripove. Iako kvalitetom nije ni blizu klasicima s početka serijala niti donosi nešto novo i revolucionarno, neočekivano mi je sjela. Na prvo mi je čitanje bilo iznenađujuće što se Mister No nalazi u SAD-u na početku epizode i bježi od neke mene nepoznate prijetnje, no nikada nisam stekao potrebu provjeriti prijašnje brojeve i saznati kako se našao u toj situaciji. „Sjeme Mržnje“ je priča koja funkcionira kao samostalna epizoda neke serije na koju ste slučajno naišli nakon što ste neobavezno upalili televiziju popodne nakon ručka. Upali ste u sredinu priče i iako ne razumijete neke detalje na početku, stvari su dovoljno samoobjašnjive da možete nastaviti pratiti. Priča je to o ljubavi i osveti, o malom gradiću u sred ničega, o mentalitetu ljudi zarobljenih u kolotečini iz koje ne mogu ili ne žele pobjeći. Također je to priča i o kolektivnoj tajni koju čuva cijelo mjesto, o animozitetu prema strancima i prema svemu što je drugačije, o ljubomori i zavisti prema sumještaninu koji je za razliku od većine njih uspio u životu. „Sjeme Mržnje“ je priča o jeseni, kiši i iskrenoj sirovoj muzici koja ih prati, o potraćenim prilikama i krivim odlukama, o vjetru koji donosi hladnoću koju osjećate ne na koži, već duboko u duši. Opasnosti što vrebaju su uvijek tu, korak iza nas, zajedno s demonima prošlosti.

Atmosfera je ono što ovu priču čini vrijednom čitanja. Dok je radnja sama po sebi poprilično pravocrtna i jednostavna, atmosfera pogađa u sridu i Marzorati sjajno dočarava sav jad i bijedu situacije u kojoj se glavni junaci nalaze. Posebno se to vidi u prvoj svesci; napetost se gotovo može rezati nožem. Kvaliteta priče donekle opada u drugoj svesci i očekivano se pretvara u akcijsku jurnjavu koja ima malo poveznica s mirnom zlokobnošću s početka epizode, no drago mi je da je sami kraj odrađen kako treba. Tempo mu je polagan i tragično miran, al opet ostavlja ono nešto zbog čega „Sjeme Mržnje“ pamtim godinama nakon čitanja... Iako se moje sudjelovanje u Mister Noovim putovanjima ovdje zaustavilo, on čvrstim korakom nastavlja ići dalje. Daleko je još njegova posljednja pustolovina, a ova je epizoda samo jedna usputna postaja koja se gotovo parazitski uvlači pod kožu i dugo tamo ostaje.

Za kraj, ono pitanje "Zašto baš ova priča?" s početka recenzije u mom slučaju može dobiti jedino donekle sebičan odgovor: "Zato što je moja.". Zato što kroz sve ove godine nisam sreo osobu koja je doživljava na tako poseban način na koji sam je ja doživio. Jednom mi je davno otac otkrio bend Electric Light Orchestra i na prvo sam se slušanje zaljubio u njihovu muziku. Međutim, do dana današnjeg nisam naišao na osobu koja je iole upoznata s njihovim radom i s vremenom sam ih počeo doživljavati kao svoju tajnu za koju rijetko tko zna. Baš kao i Electric Light Orchestra, „Sjeme Mržnje“ me atmosferom i načinom na koji mi "govori" pogađa na sličan način. Tu je, ispred svih, samo čeka da je netko otkrije. Dok se to ne dogodi, moja je.
Molim vas da ovu recenziju ne shvatite kao ozbiljan i objektivan prikaz ove priče. Duboko je subjektivna i više je odraz mojih misli nego realna analiza stvari koje se događaju u epizodi. Drago mi je što na forumu i portalu imamo ljude koji su puno bolje upućeni u mitologiju Mister Noa i koji će kvalitetnije obraditi ovu epizodu. Pozivam vas stoga da napišete komentare ili kontrarecenziju, stvarno me zanima kako je doživljavate svojim očima.

MN SA 54 Dark city

MN SA 58/59 Povratak u New York

8, 9, 7, 6