Bezimeni vojnik

MN SASP 5a | 126 str.

Pustinja Nevade, ljeto 1950. Mister No prevozi automobil bogatog vlasnika sa zapadne na istočnu obalu. Međutim, slučajno će se naći usred pljačke furgona s novcem, koju izvodi skupina razočaranih ratnih veterana. A jedan od njih prilično nalikuje na našeg junaka...

• Bezimeni vojnik
    MN SASP 5

• Il soldato senza nome
    MN SPEC 11

• Još jedna od brojnih priča o prošlosti Mister Noa
  • Uvodnih nekoliko stranica predstavlja rezime Korejskoga rata do početka 1951.
  • str. 57 - Mister No spominje da je čitao poznati novinski kriminalistički strip Dick Tracy. To smo mogli vidjeti i u maxiju Bilo jednom u New Yorku.
  • str. 81 - Mister No spominje svoj angažman u dobrovoljačkoj skupini Leteći tigrovi. O tome je pričao u Mignaccovom debiju Vazdušni gusar, a ta je priča dobila i nastavak u SD 12/13 Povratak Letećih tigrova.
  • Pamela pokazuje značajke Stockholmskog sindroma - kada žrtva suosjeća sa svojim otmičarom
  • Nevadska je pustinja stvarno korištena za testiranje nuklearnog oružja
  • Vidi i recenziju dodatka "Srce tame."

Daleko, još dalje od Meksika... u Brazil... ondje ima beskrajnih plaža... velikih prašuma... prekrasnih žena... u Brazilu... čovjek zaista može biti... slobodan!

Mister No je vjerojatno u Bonelliju junak s najviše priča o prošlosti. Dok su takve priče kod drugih junaka rijetke i samim time kultne među čitateljstvom, kod pilota se čini kao da svako malo saznajemo nešto o njegovoj prošlosti. To je vjerojatno zato sto smještanje priča u njegovu mladost omogućava scenaristima promjenu žanra, za razliku od drugih likova - Texova mladost je i dalje vestern, a Zagorova pustolovina, dok Mister No, zahvaljujući povijesnome razdoblju u koje je smješten (sredina prošloga stoljeća) u takvim epizodama postaje nekada gangsterski (Bilo jednom u New Yorku), ali najčešće ratni strip (Vazdušni gusar, Ratni zarobljenik itd.) tako da su epizode toga tipa uvijek osvježenje u serijalu.

Mignacco nam je u ovome specijalcu odlučio objasniti važan događaj u biografiji našega junaka - kako je Amerikanac Jerry Drake odlučio ostatak života provesti u Amazoniji, kao i objasniti nam kako je naš omiljeni pilot dobio jaknu po kojoj nam je prepoznatljiv. Ovo je zapravo teška scenaristička pogreška, na koju sam osobno zažmirio zato što je epizoda sve u svemu vrlo dobra. Naime, u ovoj epizodi je objašnjeno otkud Mister Nou majica koju je nosio u mnogim epizodama, međutim i površni pratitelji serijala znaju da je on originalno nosio drugačiju odjeću (pilotsku jaknu i košulju) i da se tek kasnije, kako je Diso postajao glavni crtač, počeo pojavljivati u majici po kojoj je nama mlađim čitateljima najpoznatiji. Stoga je nemoguće da je jos prije preseljenja u Brazil počeo njegovati takav styling, ali dobro, potrošio sam već i previše prostora na jedan relativno nebitan detalj, koji ne narušava ukupnu kvalitetu epizode.

Mignacca se često označava kao grobara Mister Noa. Činjenica jest da je razdoblje u kojemu je on bio glavni scenarist serijala bitno slabije od prethodnoga, ali isto tako treba priznati da je Mignacco (i ostali scenaristi koji su pisali Mister Noa u 90-ima) imao veoma težak zadatak - nastaviti serijal na kojemu su dubok trag ostavila tri možda i najbolja autora koji su pisali za Bonelli - Nollita, Sclavi i Castelli. Mignacco nažalost nije bio dorastao zadatak. On je pouzdan scenarist, koji će nam uglavnom pružiti mediokritetne priče, one za popunjavanje prostora, ali ne i autor koji će nositi serijal. Rijetke su njegove iznadprosječne priče, one koje biste preporučili i nekome tko baš i nije ljubitelj Mister Noa, ali ova je srećom jedna od tih.

Kao i sve ostale priče o Jerryjevoj prošlosti, i ova je u formi uokvirene priče - narator nam prepričava događaj. Međutim, ovdje to nije, kao sto je obično slučaj, Mister No koji događaje prepričava svojim prijateljima. Ova je priča ispričana iz kuta jednoga drugoga Mister Noa, mladića koji, noseći nadimak koji nam je tako poznat i drag, besmisleno pogiba u paklu Korejskoga rata, te nam priča o tome kako je uopće odlučio sudjelovati u besmislenoj klaonici koja mu se tada činila kao skraćena verzija Drugog svjetskog rata.

"Naš" Mister No u ovoj epizodi zapravo ni nije glavni lik - on je ovdje većinu vremena ostavljen po strani, samo kao promatrač tragedije, koju nije u stanju spriječiti. Glavni je lik zapravo Jonathan Eden, naslovni bezimeni vojnik, čovjek koji i fizičkim izgledom (izgleda gotovo jednako kao Jerry samo što ima plavu kosu) ali i životnim putem (razočarani veteran Drugog svjetskog rata) podsjeća na našega junaka. Jonathan je Jerryjev alter ego, djeluje kao neka druga verzija našega junaka, njegov "zli blizanac" koji je odabrao put zločina. Jonathan se borio u ratu, mislio je da će zbog svojega herojstva kada se vrati biti slavljen, a dočekao ga je svijet koji svoje junake jednostavno ne cijeni. Iz očaja, zajedno s prijateljima koji se nalaze u sličnoj situaciji kao i on, odluči se za svoju prvu (i posljednju) pljačku. Novac "zarađen" na ovaj način Jonathan je htio potrošiti u posljednjemu mjestu na svijetu za slobodnoga čovjeka, Brazilu. I upravo zahvaljujući Jonathanu, Jerry se Drake odlučio nastaniti u Manausu, te je ovo zapravo priča u kojoj konačno doznajemo povod njegova preseljenja u brazilsku džunglu.

Osim lika Jonathana Edena, koji dominira pričom, Mignacco nam je podario i još nekoliko dobro oslikanih karaktera u sporednim rolama. Pamela je tinejdžerka koja se slučajno nađe u središtu drame nakon što postane Jonathanovim taocem (i počne iskazivati simptome Stockholmskog sindroma - ipak Jonathan sliči Jerryju, što znači da je privlačan damama! ). Njezin brat Oliver, narator ove epizode, mladić je pun ideala, jos neotrovan cinizmom svijeta koji ga okružuje, otprilike kao što je Mister No bio prije odlaska u Leteće tigrove. Šerifica je Wayne zgodna dosjetka (žena šerif na Divljem zapadu), iako teško da je 1950. to mogao biti slučaj. Kao pravi negativci prikazani su zaposlenici tvrtke koja osigurava pošiljku novca, to su beskrupulozni tipovi koji ne prezaju ni od čega.

U sklopu antiratne poruke kojom je protkana ova priča, Mignacco je "ubacio" i svoju kritiku nuklearnoga naoružanja, što je još jedan plus za njega. Zapravo, stječe se dojam da je upravo spoznaja da američka vlada provodi opasne pokuse toliko blizu svoga stanovništva, kao i njihov pokušaj "podmićivanja" naredničkim činom i vojnim odlikovanjima bila onaj okidač koji je Mister Nou trebao da donese konačnu odluku o napuštanju rodne grude i odlasku u Brazil. Naš pravednik jednostavno nije mogao nastaviti živjeti u državi koja se prema svojim ljudima ponaša tako prijetvorno.

Braća su di Vitto zadužena za crtež ovoga specijalca. Šteta, jer mislim da je ova odlična priča zaslužila bolje od njihovoga prosječnoga crteža, koji ničime ne impresionira, ali nije niti toliko loš da smeta. Disove naslovnice mi se nikada nisu posebno sviđale, tako ni ova, ali to je ionako daleko najmanje bitan segment stripa.

- Selim na jug. Poput ptica selica zimi... ova se zemlja izmijenila! Ne želim više ovdje živjeti!
- Kamo ćete?
- U Brazil. Preporučio mi ga je prijatelj. Kaže da je to jedno od posljednjih mjesta na svijetu za SLOBODNOG ČOVJEKA.

MN SASP 4b Lovci na ljude

MN SP 13 Mladi amerikanac

8, 8, 7, 6

14.08.2014
    23:45:00 sati
  • sergej773

3, 5, 7, 6

14.08.2014
    23:57:00 sati
    sergej773

9, 9, 8, 8

Meni je ova priča genijalna, jedan od najboljih Mister Noova koje sam pročitao. I to većinom samo zbog preokreta na kraju, koji je ako se bolje promisli cijelo vrijeme bio očit ali ja truba ga nisam prokužio . :)) Zanimljivo su dočarane scene na bojištu.

Crtež braće Di Vitto mi je čisto OK, kao i uvijek. Naslovnica je prolazna.

15.08.2014
    08:36:00 sati
  • DragonSlayer

10, 10, 8, 7

Definitivno najbolji MN Specijal

15.08.2014
    15:00:00 sati
    DragonSlayer

9, 9, 8, 7

Sasvim solidna priča o besmislenosti rata, te naravno jedna velika prekretnica u životu Mister No-a.
    15.08.2014
    18:54:00 sati

10, 10, 8, 8

15.08.2014
    20:32:00 sati

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Odlicno. Definitivno jedan od najboljih Mister No epizoda, a pogotovo to jer se dira pilotove proslosti. Stos sa ovim Jonathanom, i kako je on inspirirao Mister Noa ne samo da se preseli u Brazil, nego i da pocne nosit onu plavu majcu sa djetelininom je stvarno super smisljen. Moguce da je ovo najbolji Mignacov scenarij u ovom serijalu, a Di Vittov crtez je takodje odlican; oni su, makar za mene, zajedno sa Disom, najbolji crtaci Mister Noa.  Jedino mi naslovnica nije veoma mastovita, i zato je najslabiji dio citavog stripa, ali ostalo je savrseno.  Veoma impresivno i emotivno, nema sta.

18.08.2014
    15:43:00 sati
  • Villain

8, 9, 10, 9

Dobra, u duhu i maniru mr no-a

15.09.2014
    23:25:00 sati
    Villain

8, 8, 9, 10

Odlična epizoda.

04.10.2014
    19:45:00 sati

10, 9, 10, 7

Odlicno!

19.04.2015
    18:52:00 sati

8, 9, 9, 8

Lijepi pustolovno-cestvni akcić. Mali dijelić mozaika Jerryjevih pustolovina.

21.08.2015
    09:59:00 sati

9, 8, 9, 8

Volim priče iz Mister Noove prošlosti, a ova je zaista dobro napisana. I nacrtana, naravno.

18.02.2016
    23:12:00 sati
  • Rahazlam

8, 9, 7, 8

Ja sam gledo sličan film,samo umjesto žene frajer otme tak dijete pa onda bježi s njim i to je jedina razlika.Al svejedno super strip,bolji od tog filma!:)
    19.02.2016
    22:18:00 sati
    Rahazlam

9, 7, 6, 7

Vrlo dobra sociološka i povijesno potkovana epizoda o neprilagodbi i neuspjeloj infiltraciji američkih vojnika u društvo nakon drugog svj. rata.

Ukazao bih sam na grešku u kontinuitetu. Naime, Mister No je svoju djetelinu pokupio od svojeg učitelja pilota i aviomehaničara Bata Barlingtona, kako je Mignacco to ispripovjedao u priči "Leteći tigrovi", a ne od Johnatana Edena, mada mi se ova verzija više sviđa.

04.08.2016
    14:54:00 sati

9, 9, 8, 6

Da, ovo je svakako jedan od najboljih specijala Mister No-a.. Ovo je priča o prošlosti i o jednom odlučujućem životnom trenutku za našeg pilota.. Ideja o teškoj prilagodbi američkih vojnika nakon povratka iz Drugog svjetskog rata mi se jako svidjela i smatram da je podosta podigla ocjenu stripa.. Jonathan Eden, kao glavni lik, je zapravo tragičan lik, za kojeg nije teško imati razumijevanja.. Lik kojemu se stvari u životu, nakon što je preživio bojište, jednostavno nisu posložile onako kako je on to očekivao.. Na samom kraju, on postaje svjestan uzaludnosti svojih djela, no, nažalost za njega, prekasno..

Crtež nije loš. Braća Di Vitto su stari znanci i rutinski su obavili svoj posao.. Naslovnica je ipak dosta loša.. Nije puno toga na njoj niti prikazano, a i to što je prikazano, djeluje kao da je rađeno nekako ofrlje..

01.05.2018
    15:47:00 sati

8, 10, 7, 8