• Il complotto
    MN SR 201
  • L'arma finale
    MN SR 202
  • Segni diabolici
    MN SR 203

• Izvorno su priče objavljene u veljači, ožujku i travnju 1992. Dnevnik je u srpnju 1993. objavio prvu priču naslovivši ju “Medeni mesec“, a ujedno je i posljednja objavljena priča te popularne edicije. “Projekat Novi Tul“, najavljenu priču koja se nadovezuje na LMS 998, Dnevnik nikada nije objavio. Slobodna Dalmacija je startajući s pilotovim serijalom uradila malu zbrku u redoslijedu objavljivanja priča. Ove su trebale biti objavljene prve, a umjesto njih je objavila priče “Gospodar mraka/Sotonski znakovi“. Libellus knjigu objavljuje u veljači 2018.
  • Zarobljene u sredini kontinenta između ostalih latinoameričkih zemalja, Paragvaj i Bolivija jedine su zemlje koje nemaju izlaz na more. Paragvaj zato nazivaju i srcem Amerike. Dugo je ležao zatočen u svojoj konzervativnoj prošlosti, vojnoj diktaturi, strahu od komunizma, skrivanju nacističkih zločinaca. Tadašnji diktator Alfredo Stroessner bio je porijeklom Nijemac i pod njegovom zaštitom mnogi nacisti našli su utočište u Paragvaju, jedan od njih je zloglasni doktor Mengele, zvani Anđeo smrti.
  • Martin Ludwig Bormann (Wegeleben, 7. lipnja 1900. - Berlin, 2. svibnja 1945.) bio je istaknuti nacistički službenik, šef Parteikanzleia i osobni tajnik Adolfa Hitlera. Prije svog samoubojstva 30. travnja 1945. Hitler je u svojoj političkoj oporuci Bormanna postavio za novog vođu NSDAP-a. U odsutnosti je osuđen na smrt 1. listopada 1946. godine na Nürnberškim procesima. Smatralo se da je uspio pobjeći i da se krije u Južnoj Americi. Međutim, početkom 1973. berlinski forenzičari su gotovo sigurno utvrdili da je jedan od dva kostura iskopan tijekom gradnje u Zapadnom Berlinu u prosincu 1972. bio Bormann i 11. travnja 1973. godine vlasti Zapadne Njemačke su ga i službeno proglasile mrtvim. Taj kostur je bio podvrgnut DNK testiranju 1998., a istražitelji su potvrdili da su ostaci bili Bormannovi.

Mignaccove priče u početnom periodu sasvim su solidne. Naravno, briljira s Letećim tigrovima, a ni priča “Zbogom, Afriko!“ koja zatvara afričku sagu nije loša, kao i “Povratak u Manaus“. Ove tri priče sadrže jednu značajnu karakteristiku, naime, u sve tri dotiče se nečije prošlosti. U prvoj nam je otkrio dio Mister Noove prijeratne i ratne prošlosti, u drugoj dio Krugerove ratne prošlosti, a u trećoj prošlost stare leteće krntije. Zadržat ćemo se malo na Krugeru jer je njegova prošlost jedan od temelja na kojoj je Mignacco postavio radnju ove priče.

Vjerujem da vam ne trebam posebno predstavljati Krugera, još jednog nezaboravnog lika iz serijala. Pojavio se već u prvoj priči, a kako je Nolitta avanture Mister Noa zamislio kao ljetni miniserijal od šest epizoda, tako je Kruger dobio tek malenu ulogu, ali neočekivani uspjeh novog junaka nagnao je Nolittu da odbaci prvotnu ideju i sve više proširuje Mister Noov svijet, pa tako i Kruger dobiva sve veći prostor u pričama. Njegov uspon počinje u priči “Rio Negro“ i postaje Mister Noov najbolji prijatelj i suborac. Upravo prijateljski odnos dva muškarca koji bi nekoliko godina ranije pucali jedan na drugoga s namjerom da ubiju (ne u ime države ili ideologije već da prežive jebeni rat), Nolitta razvija kroz opijanja, ganjanja žena, tučnjave, međusobne tučnjave i avanture prepune iskušenja i opasnosti, kao što je “Operacija Posejdon“ i “Yanoame“. Među njima nema klasnih razlika, oni nisu na različitim ljestvicama društvene piramide. Oni su neprilagođeni veterani i marginalci, oni su spremni stati jedan uz drugoga kada okolnosti zahtijevaju, a tih okolnosti bilo je puno u serijalu. Kako su svi značajni scenaristi ubacivali Krugera u svoje priče bar jednom, tako je i Luigi Mignacco, ali mu on daje sve veću pažnju i često ga ubacuje u svoje priče, i to ne samo u redovnoj seriji. Kruger je u njegovoj režiji dobio svoj mali serijal od tri priče (ukupno 96 stranica nacrtanih od Viglioglie) u kojima obrađuje period neposredno nakon rata i Krugerovu mržnju prema nacistima.

U ovoj nas priči Mignacco vodi u državu mira i pravde. Geslo mir i pravda dobiva sasvim novo tumačenje nakon Drugog svjetskog rata kada su diljem Južne Amerike nacistički ratni zločinci našli utočište, tako i u Paragvaju. U njoj su mir našli neki okorjeli nacistički zločinci, a nažalost, pravda za desetke milijuna pobijenih i preživjelih ostala je nezadovoljena. Zločinci su uživali sve blagodati pod političkim patronatom ondašnjih predsjednika i diktatora, među njima i Josef Mengele, nacistički liječnik koji je provodio eksperimente nad zatvorenicima u koncentracijskom logoru u Auschwitzu. Čak i po nekim teorijama urote Adolf Hitler živio je dugi niz godina u toj državi i umro 1971.

Već samom naslovnicom Roberto Diso nagovještava nam lajtmotiv ove epizode, a Mignacco nam neke hintove nabacuje u uvodu priče. Nema sumnje da će se priča baviti neonacistima, a to nam ljigavi lik u uvodu daje do znanja. Mister Noov klijent čini se na prvu simpatičan lik, ali ubrzo počinje trabunjati o superiornoj njemačkoj rasi, disciplini, ratu, Luftwaffeu, i to govori s neskrivenim divljenjem, a uvod, koji je poslužio kao okidač u kompleksniju radnju, donosi nam jednog poznatog lika iz serijala, ali o njemu malo kasnije.

Naravno, kad god su nacisti u igri neizbježno je i referiranje i na najmasovniji zločin počinjen u Drugom svjetskom ratu. Mignacco kroz niz spomenutih nacističkih logora smrti (Mauthausen, Dachau, Treblinka) daje određenu dozu ozbiljnosti ovoj priči, kao i kroz Davida i Saru Rosenthal, brata i sestru koji su preživjeli logore i postali lovci na naciste. Upravo njih dvoje vode glavnu riječ kada je u pitanju obračun s neonacistima, a Mister No da istjera na čistac ulogu starog prijatelja u svemu ovome. Nakon početnog nesporazuma sklapaju savezništvo i kreću tragom grupe neonacista. Njih troje su nositelji glavne narativne linije koja ima finu dozu misterije. Akcije je malo (izuzev nekoliko tučnjava), ali zato je misterija ta koja nosi glavnu liniju, zagonetka čije je razrješenje u ovoj liniji nedokučivo, a jedna od misterija je povratak starog prijatelja.

Da, vratio se Kruger! Upravo je njegova uloga u ovoj priči najveća zagonetka. Uredno ošišan i obrijan, odjenuo je nacističku odoru, diže desnicu na nacistički pozdrav, pa čak i fotografija i dokumenti koje su Mister Nou pokazali Sara i David ne ostavljaju mjesta sumnji - Krugerova prošlost obilježena je mračnim događajima iz Drugog svjetskog rata. Zar je moguće da je drugi najomiljeniji lik serijala, Mister Noov najbolji prijatelj i suborac u raznim pustolovinama diljem Amazonije, bio čuvar u nacističkim logorima smrti Mauthausenu i Dachauu, a sada je ponovo odjenuo esesovsku uniformu i s grupom fanatika u mračnoj džungli kuje urotu kako će zavladati svijetom! Kako se Kruger uopće našao među njima? Ako se sjećate, Mignacco je afričku sagu zatvorio pustolovno humorističnom pričom o lovu na blago u koju je upetljao Krugera dovevši ga iz Manausa u Kairo. Priča se temelji na dijelu Krugerove ratne prošlosti, a na kraju priče misteriozno je nestao, ostavivši tek šturu poruku Mister Nou. Mignacco nas nije dugo držao u neizvjesnosti i vrlo brzo nam rasvjetljava misterij nestanka. Kruger se zaputio u Berlin, spetljao sa starim suborcem i zajedno su se vratili u paragvajsku džunglu kako bi se pridružili grupi neonacističkih fanatika. Upravo ova paralelna linija, prepuna nacističke ikonografije, krvožednih neonacista, šmajsera i gomile pitanja koja se čitatelju vrzmaju po glavi, u jednom trenutku grubo prodire u glavnu liniju zarobljavanjem Mister Noa, Davida i Sare.

Novosadski je Dnevnik u srpnju 1993. objavio tek prvi dio priče naslovivši ju “Medeni mesec“ (ako ste ju pročitali onda znate otkud ideja za improvizaciju naslova), a čitatelji su nekoliko godina ostali zakinuti za rasplet ove odlične i dinamične priče koja je Mister Noa i Krugera gurnula u srž neonacističke zavjere. U tom dijelu priče upoznali smo većinu likova koji tvore radnju, a jednoga, doista posebnog, tek u izdanju Slobodne Dalmacije. Mignacco nas raznim manipulacijama pokušava navesti na pomisao da je sam Hitler uskrsnuo ovoj priči, a cijelo vrijeme nam to sugerira kroz dijalog likova. Vratila se velika glavešina Trećeg Reicha , vratio se “On“. Zar je moguće da ni sam sotona nije htio Hitlera da mu pravi društvo, pa se vratio da povede njemački narod u novi Reich? Dobro, bilo bi stvarno idiotski od Mignacca da je posegnuo za Adolfovim uskrsnućem, ali zato u igru uvodi drugog nacističkog glavešinu. Goebbels nije, taj je prdnuo na rosu popivši cijankalij, baš kao i Göring noć prije suđenja u glasovitom procesu i Himmler nakon zarobljavanja. Albert Speer nije, on je u Nürnberškom procesu dobio dvadeset godina zatvora.

Iskreno, zbunio me i prevario Mignacco. Odigrao je ovo poput iskusnog blefera. Mislio sam da će se radnja odvijati pravocrtno uvođenjem u igru novog Führera, i to Martina Bormanna. Preostalo mi je jedino da čekam da Kruger svojim djelovanjem potvrdi da nije na strani neonacista, oslobodi Mister Noa i Saru, a zatim da njih troje eliminiraju glavešinu kako bi spriječili zavjeru. I dosta, kao da sam pročitao Mignaccove namjere, sve se odvija kako sam si predočio u glavi, ali…ponekad ima taj ali koji vas ugodno iznenadi i cijelu postavku na kojoj počiva priča ruši do temelja i gradi novi sloj, još napetiji, još nevjerojatniji.

Nacisti su uvijek bili zahvalna tema pogotovo jer se na račun njihove supremacije izrugivalo još od Chaplina i “Velikog diktatora“ do Vuorensolove trash zafrkancije u filmu “Željezno nebo“. Između tih sprdanja je i Luigi Mignacco, koji je premisu nacističke zavjere o stvaranju Četvrtog Reicha tako dobro razradio da ni u jednom trenutku ne možete posumnjati da je sve grandiozna namještaljka nekolicine lakomih probisvijeta kako bi se domogli hrpe novaca južnoameričkih bogatih i naivnih reakcionara. Radnja postavljena na glomaznom megalomanskom zavjereničkom planu novog Führera o novom svjetskom poretku u jednom se trenutku razobličuje otkrivajući pravi plan trojice zavjerenika. O, kako su namagarčili skupinu neonacističkih fanatika u dubini mračne i vlažne džungle. Upravo taj preokret radnje je pravo značenje naslova “Zavjera“, a krešendo koji nam je Mignacco ovdje priredio jednostavno je genijalan s nizom preokreta u naraciji. Pazite sad - novi blitzkrieg u kojeg je uključeno stvaranje konačnog oružja koje će iz svemira gađati bilo koju metu, sat X, globalni atomski rat koji će dovesti Nijemce na vlast, hrpa fanatika koji s divljenjem slušaju ovaj idiotski plan, koji, kada je igra provaljena a Bormannov pravi identitet razotkriven, postaje međusobni obračun superiorne rase. Odlična zajebancija na račun nacista, jer u ovoj priči oni nisu relevantan faktor. Oni su ovdje ismijani, a u ovoj priči se nalaze tek iz jednog razloga; kao katalizator radnje.

A Mister No i Kruger? Još će oni mnoge pustolovine zajedno proći prije nego se serijal ugasi.

MN MX 3b Sedmorica sa Santa Cruza

MM SD 1/2 Gospodar mraka

9, 8, 8, 8

Čudilo me da ovu epizodu još nitko nije recenzirao, s obzirom da su skoro sve ostale izdane od Slobodne Dalmacije recenzirane, koliko god loše i beznačajne bile, ali (srećom) tu je Igor!

Mislim da je ovo jedna vrlo dobra i zanimljiva priča, a jako je bitna i za kontinuitet. Uz to što se opet pojavljuje Kruger, nakon što je misteriozno nestao u Egiptu, ima ogroman broj referencija na prijašnje brojeve, kao i na život naša dva junaka. Mignacco ovdje ima odličnu priču, s nekoliko iznenađujućih obrata, ali nije u stanju čitatelja uvući u radnju.

Crtež braće Di Vitto vrlo dobar. Odlično kadriranje i dinamika su prednost, ali za bolju ocjenu fali preciznosti. Prva naslovnica odlična, druga osrednja.

17.11.2019
    21:23:00 sati
  • logo111

9, 6, 8, 9

Prilikom čitanja ovod stripa dogodilo se upravo ono što je gore napisao Spock - strip nije u stanju čitatelja uvući u radnju iako s obzirom na potencijal priče bi to trebao.

17.11.2019
    21:34:00 sati
    logo111

8, 8, 9, 8

18.11.2019
    06:57:00 sati

7, 7, 8, 8

Zanimljivo je bilo vidjeti Krugera bez brade. Meni je ova priča ostala u sjećanju kao jedna od prvih koje sam pročitao u izdanju Slobodne Dalmacije i da nikako nisam mogao da se naviknem na prevod.

18.11.2019
    10:42:00 sati

6, 5, 6, 7

18.11.2019
    11:27:00 sati

8, 8, 8, 8

19.11.2019
    03:16:00 sati

9, 4, 9, 9

Uh, koji početak, misterija, intrigantnost. Nacisti u džungli. A sve se odvija poslije 2.svj.rata. Super ideja, crtež, naslovnice, ali sama realizacija po scenariju i nije nešto posebno. Osim što me scenarist u nekoliko navrata držao u nedoumici i s upitnikom iznad glave- jer sam posmislio da je tajanstveni vođa sam Hitler.

19.11.2019
    15:01:00 sati

10, 10, 8, 10

Radi se o priči koja ja kvalitetno uklopljena u onodobnu društvenu stvarnost nakon Drugog svjetskog rata, u kojoj je svijetom dugo kružio svojevsni "bauk nacizma". Eh, kada bi barem danas izlazio redovno Mister No s ovakvim i sličnim "lošim" pričama...

20.11.2019
    11:52:00 sati

9, 10, 9, 9