Objavljena je u Italiji pred kraj 1999. godine.
  • Prvi broj edicije Veselog Četvrtka, koji je upravo ovu epizodu odabrao za početak izdavanja svoje regularne serije Mister Noa.
  • Jerome Drake stariji posjećuje Village Vanguard, lokal u kojemu je Mister No boravio tokom svoga boravka u New Yorku.
  • Neki dijelovi ove priče vezani konkretno uz djetinjstvo Mister Noa 2018. u Italiji objavljeni su u integralu zajedno sa maxijem „Bilo jednom u NY“ u posebnom izdanju za knjižare.
  • Opisan je prvi susret mladoga Jerryja sa „Lokomotivom“ Kowalskyim i njegovim menadžerom Strotherom.
  • Na tragu teme; odličan krimi strip „No pasaran“ o Španjolskom građanskom ratu izdala je Fibra. Preporuka.
  • U Španjolskom građanskom ratu borio se velik broj Jugoslavena, najviše Hrvata (navodno čak i Tito pod lažnim imenom!); bilo bi ih još i više da mnogi od njih nisu sabotirani u pokušaju odlaska prema Španjolskoj.
  • U recenziji talijanskog sajta Ubc-fumetti strip je ocijenjen sa 90%.

Segment prvi
Jerome Drake izlazi iz strogo čuvanoga zatvora Rikers nakon 20 godina provedenih u tom prirodnom staništu uši i žohara. Ima ih i u ljudskom obličju. Uzima svoj ofucani kaput i par sitnica koje je imao sa sobom pri dolasku na odsluženje kazne, sjeda na autobus i odlazi u neko bolje sutra. U slobodu. Za koju se borio, davno. Ili kao da je bilo jučer? Koja je godina? On, discipliniran i staložen kakav je, nije upao u učmalu zatvorsku kolotečinu pa zna da je kraj 50-ih godina. U zatvoru je od ´38. Što li je sve propustio u životu?

Jeromea Drakea svi poznaju, malo tko pod tim imenom. Poznatiji je svim prijateljima, ženama i barmenima Manausa i šire kao Mister No, pilot pajpera. Jedan rat i život u Amazoni neminovno su ga očeličili, učinile svojim čovjekom. Avanturistom prije svega. Bezbrižan i raspoložen, no uvijek spreman na akcijske pothvate. Ako treba sa nožem među zubima protiv tenka. Ipak, lakše je umrijeti nego nekome reći oprosti. Takav je i Jerry. Ne priča o privatnim stvarima, čak ih skriva. Odavno mu se nešto nije toliko smučilo kao nenadani dolazak njegovoga oca u Manaus. Razbijanje usnule svakodnevice... Jerome Drake stariji našao je svoga sina nakon 20 godina robijanja!

Susret kojega su se obojica pribojavali, a opet ima nešto privlačno u tim susretima oči u oči nakon mnogo godina neviđanja iako možda ima i negativnosti iz prošlosti. Mister No je ocu previše toga zamjerao, opravdano ili ne? Tko smo mi da sudimo osobi koja ti želi sve najbolje u životu iako u tom trenutku izgleda kao da si podređena, sporedna stvar njegovih privatnih interesa ili karijere. Kruger Mister Nou otkriva drugu stranu medalje:

„Volio bih da je moj otac još uvijek živ i da mogu pričati sa njim. Rekao bih mu da sam shvatio ono što sam nekada smatrao njegovim greškama, nakon što sam ih i sam napravio.“

Ali, takav je bio njihov odnos. Drake stariji nikada nije bio sposoban biti normalan, konvencionalan otac, a sin ga je smatrao kukavicom. Čemu se uopće mogao nadati kada ga je potražio u Brazilu?

Drake stariji

Segment drugi
Mister Noev otac otišao je 1936. godine u Španjolsku gdje je počinjao vrlo kompleksan ratni sukob koji je do srži podijelio državu i svijet (čak je i među samim komunistima bilo velikih unutarnjih čistki). Odlazi u građanski rat, kako bi se borio na strani republikanaca, komunista u redovima Internacionalnih brigada protiv pobunjenika na čelu sa generalisimom Franciscom Francom koji se posebno žestoko obrušio na Kataloniju. Drakeovi motivi bili su strogo moralni, vjerovao je da se događa nepravda protiv koje se treba boriti oružjem i svim drugim mogućnostima. S njime je otišao najbolji prijatelj, Jerryjev veliki uzor i zaštitnik iz djetinjstva, novinar Logan Sinclair, čovjek drukčijih svjetonazora, lovac na senzaciju. Za njega je rat u dalekom, predivnom mediteranskome kraju bio prilika za dvije, tri dobre priče.

Ali... Nešto se dogodilo u Španjolskoj, nešto što je promijenilo živote protagonista po dolasku iz rata. Vidno utučen Jerome Drake propada pred Jerryjevim očima, po svemu sudeći potonuli su mu svi ideali zbog kojih je u prvi mah i otišao na bojište. Logan je postao slavni ratni izvjestitelj. Jednoga dana Mister Nou hapse oca, a po dolasku na mjesto zločina ugleda mrtvo tijelo ubijenoga Logana Sinclaira. Njegov otac brani se šutnjom, biva osuđen za ubojstvo i tu prestaje svaki njihov kontakt do sadašnje 1958. godine. Ni glasa ni objašnjenja.

Zaplet je odličan, iz razloga što u tom dijelu priče čitatelj još ne zna apsolutno ništa. Otvara se jako puno pitanja. Što se dogodilo u Španjolskoj? Tko je Domingo Sangrel i zašto se mora susresti sa Jeromeom Drakeom u Santiago de Chileu po njegovom izlasku iz zatvora? Tko su ljudi koji prate Drakea starijeg? I najveće, zbog čega je Jerome Drake počinio ubojstvo svoga najboljega prijatelja Logana nakon rata? Slijedećih 50-ak stranica otkriva jedan dio odgovora, čitatelj se u retrospekciji naglo prebacuje u Barcelonu 1937. godine te počinje priča oca svome sinu, koji je malo omekšao, tek toliko da ocu pruži priliku da objasni događaje koji su se zbivali tih burnih godina.

„Da u 6 rečenica sažmem sve što znam i mislim o Španjolskom građanskom ratu ne biste se nikada usudili to objaviti“ - George Orwell (pisac ranjen metkom u vrat u Španjolskom građanskom ratu).

Segment treći
Barcelona, 1937. Figura se polako kreće kroz mračni barrio sve do mjesta tajnoga sastanka. Kuca na vrata. Svi borci iz brigade su tamo te jedan suborac koji nije njihov član, a to je anarhist Pablo Castejon. Čovjek koji je došao posljednji je Jerome Drake, zapovjednik te brigade internacionalnih boraca. Nedostaje samo Poljakinja Petra. Dim cigareta ispunjava sobu. Kuju se ratni planovi, Castejon zna lokaciju veće količine državnoga zlata koja bi pripomogla borbi, Sangrel se jedini povlači iz tog plana zbog ideoloških pitanja. Barcelona je u teškom položaju, razrušena, a najgore se tek očekuje (1938. grad je bombardiran od strane nacionalista i uz svesrdnu pomoć talijanskih fašističkih zračnih snaga Aviazione Legionaria; 1300 mrtvih)... Bilo kakva pomoć dobro bi došla. Postoji poteškoća; zlato se nalazi na teritoriju iza neprijateljskih linija, u Andaluziji!

Nakon prisustvovanja na „revolucionarnoj“ koridi koja ismijava nacionaliste i tradiciju koride tako da se u bika puca iz pištolja, grupa dobiva vodiča za put kroz planinu Sierra Nevadu u Andaluziji. To je Maur po imenu Amrai, divlji čovjek crne kože koji ima svoju cijenu i to je sve što ga zanima. Ali... Da li je sve onako kako se čini ili je blizina zlata pobudila u ljudima ono što je naoko skriveno velom borbi i rata. To je ona vječita neutaživa želja za sjajem zlata i brzoga bogatstva. Dali su svačije namjere časne ili netko igra dvostruku ulogu u ovome, po mnogočemu prokletome ratu? Dok grupa sa lažnim dokumentima polako napreduje neprohodnim putovima Sierra Nevade, neki od njih hodaju na posljednje putovanje svoga života.

Maur Amrai puca u bika na „revulucionarnoj koridi“

Sljedeće stranice otkrivaju gnjusnu igru nekih članova ekspedicije, dolazi do čina izdaje, vatrenog okršaja, a neki partizani su ustrijeljeni sleđa. Umjesto zlata u sanducima je nađeno željezo! Netko je preduhitrio obje strane, ali gdje je nestalo zlato ako je samo par ljudi znalo za njega? Priča gorka i mučna poput apsinta u ustima za sve sudionike ostaje nerazjašnjena dugi niz godina. Putevi su im se raskrstili, ali zauvijek ih je povezivala ta sramotna ratna epizoda.

Rasplet
Petra, koja je bila Drakeova ljubavnica tijekom boravka u Barceloni, posjećuje ga u New Yorku poslije rata, međutim to je posljednji put da su se vidjeli sve do današnje 1958. Sastanak je dogovoren u Santiago de Chileu, osjećaji još postoje, ali su godine neizbrisivo ostavile traga. Uostalom, našli su se radi nečeg drugog. Priča o zlatu još nije umrla...

Mister No je, zajedno sa Krugerom upleten u završni čin te priče. Sastanak u Čileu dogovorio je D. Sangrel, a osim Jeromea Drakea i Petre odazvali su se i Amrai te Talijan Marcovaldi, bivši nacionalistički časnik koji je nakon rata našao zajednički, poslovni jezik sa Sangrelom. Maloj grupici cilj je saznati tko je čovjek tajnoga identiteta koji se dočepao zlata prije dvadeset godina, a živi na izoliranom otoku u blizini čileanske obale.