Dva dezertera

Bone

MTX LIB 2 | 310 str.

Prije građanskog rata između Sjevera i Juga, na užarenom jugozapadu kojim haraju dezerteri, gerilci, komančeri, ratoborni Indijanci te najrazličitiji mogući koljači, šačica hrabrih mladih pionira kreće u potragu za skupinom otetih djevojaka među kojima je i Tesah, lijepa princeza Pawneeja. Na čelu spasitelja njezin je bijeli brat, usamljeni odmetnik Tex Willer, a njihov put bit će prepun zasjeda, pucnjava, zamki i vratolomnog jahanja. Misija San Esteban, selo Apaša Coyoterosa, jezivi ranč Sangriento, gradić Nueva Asuncion i Sierra Madre tek su neka od mjesta na kojima se odvija ova pustolovina mladog Texa u kojoj galopira ispod zvijezda Meksika na svom vjernom Dinamitu!

• Dezerteri
    MTX LIB 2
  • Dezerteri
    MTX LIBKB 2
  • Dva dezertera
    MTX NLMS 5
  • Dva dezertera
    MTX SA 3

• I due disertori
    MTX BOLIB 2
  • I due disertori
    MTX SR 5
  • Coyoteros!
    MTX SR 6
  • Rancho Sangriento
    MTX SR 7
  • La prigioniera
    MTX SR 8
  • Sierra Madre
    MTX SR 9

• Edicija mladi Tex Willer krenula je 2018. godine, na našim prostorima Libellus kreće s edicijom 2019. godine. Brojevi 5-9 koji pokrivaju ovu priču izašli su u Italiji prvi put 2019. godine, na našim prostorima priču objavljuje Libellus prvi put u koloru 2020. godine, a zatim i crno-bijelu 2021. godine. 2023. godine ova priča izlazi i od strane izdavača Veseli četvrtak (Novi LMS 5) i Strip Agenta (Mladi Tex 3-5).
  • Libellusova edicija mladi Tex Willer je u koloru, a mladi Tex Willer biblioteka je crno-bijela. Naslovnica Libellus mladi Tex Willer 2 djelo je Massima Carnevalea.
  • Dosta slika ove priče možete vidjeti ovdje: slika1, slika2, slika3, slika4, slika5 i slika6.
  • YouTube prelistavanje: video1, video2, video3, video4 i video5.
  • La Prigioniera je naziv i jednog Diabolika.
  • Tesah se pojavljuje na SR Texovim avanturama 1 (SR 1), 6 (SR 2/3) i 393 (SR 700). U prvih 9 brojeva ove Texove edicije pojavljuje se u njih 7.
  • Juan Cortina jest povijesna ličnost (1824-1894), meksički rančer, vojskovođa, odmetnik i narodni heroj. Izguglajte malo o Juanu, ima dosta toga na bespućima interneta. Prvi Texov susret sa Juanom dogodio se u Texovom albumu 6: „Osvetnik“ (LL TX AL 6). Baš kao i tada tako i u ovoj priči pojavljuju se Indijanci Karankawe, a Juan spašava život Texu, prepoznavši u njemu sebe i sličnu životnu priču poput svoje.
  • Atmosfera kultnog filma Sama Peckinpaha „The Wild Bunch“ prisutna je cijelo vrijeme u ovoj avanturi.
  • Tex jaše svog vjernog konja, Dinamita, baš kao i na početku serijala 1948. godine.
  • Po drugi put se u serijalu pojavljuje motiv blaga Pawneeja.
  • Druga priča mladog Texa i drugi put se pojavljuju Indijanci. U prvom broju se pojavljuju Indijanci iz plemena Pawneeja i Apaša (Chiricahue). U ovoj priči opet se pojavljuju Indijanci iz plemena Pawnee i Apaši (Coyoterosi), ali i po prvi put Karankawe. Samo u broju 5 se ne pojavljuju Indijanci. Za India iz bande Red Billa i komančera Loba nije imenovano kojem plemenu pripadaju. U prvih 9 brojeva serijala Pawneeji se pojavljuju u njih 7, Apaši u 4 i Karankawe u jednom.
  • Reformski rat bio je jedan od mnogih sukoba koji su okrvavili Meksiko. Također poznat i kao Trogodišnji rat i meksički građanski rat, bio je složen građanski sukob u Meksiku; borba između meksičkih liberala i konzervativaca s regionalnim varijacijama oko proglašenja Ustava iz 1857. godine.

Mladi Tex, priča druga. Nakon prve priče, koja je svojevrsni remake kultne prve Texove avanture „Tajanstveni totem“, na redu je nova avantura, koja nas kao i prva vraća u neka prošla vremena, vremena kad je Tex bio mlad. Serijal koji nam pripovijeda o Texovim mladenačkim avanturama, dok je Tex još bio odmetnik. Baš kao i prva priča i ova se priča pročita u jednom dahu. Tex, bez ograničenja nametnutih regularnom serijom, bjesomučni tempo, jako puno pucnjave i mrtvih, obilje akcije. Na ovim prostorima tek ćemo s najnovijim izdanjem (Strip agent) dobiti ono što je u Italiji uobičajeno, a to je tradiciju striscia izdanja i čekanja nastavaka, pravi povratak u prošla vremena! Danas je trend drugačiji i izgubilo se strpljenje za čekanje, ali kad je strip ovako dobar, može se i ponavljati gradivo, ako se zaboravi koji nastavak nakon dva mjeseca (ritam domaćeg kiosk izdanja je takav). Kraj svakog broja donosi napeti cliffhanger u stilu nekadašnjih striscia. Već smo imali prilike upoznati kako funkcioniraju avanture mladog Texa u izdanjima poput Texonea, Maxija, albuma u boji i možemo reći kako dobro funkcioniraju!

Redovna serija, ima pravila i ograničenja: Tex je gotovo nepogrešiv, otporan na ženski šarm, Kit Carson ima godina na leđima i voli glumiti mrzovoljnog djedicu, Texov sin je nedorastao ocu, a znamo uvijek što možemo očekivati od Tiger Jacka. Tex je poznat kao čvrst i pošten rendžer. S druge strane serijal mladi Tex je lišen takvih ograničenja, Tex je već vrlo dobar, ali još nije legenda Divljeg zapada, protivnici ga mogu podcijeniti, a i sam Tex griješi u prosudbama, zanimljiv je djevojkama, a i on sam nije ravnodušan spram djevojaka... Rekli bismo kako je koncept mladog Texa drugačiji od redovnog Texa, pa možemo uživati u drugačijem načinu ispričanih Texovih priča.

Serijal je zamišljen, postavljen i napisan za čitanje u nastavcima, baš kao što su to bile i prve Texove priče. Boselli se jako dobro prilagodio formatu od 62 stranice, što mu sigurno nije bilo lako jer je navikao raditi duže priče sa minimalno 94 ili 110 stranica. No, kako ovaj serijal krasi i dužina priča (sve priče su duže od većine zadnjih priča SR koje imaju uglavnom 220 stranica), format je Boselliju omogućio da ima sasvim dovoljno stranica za sve svoje ideje. Boselli je oživio ne samo sjećanje na striscia izdanja Texa (prve trake našeg junaka) već i atmosferu graničnog westerna s prikazom Divljeg zapada koji je mlad i divlji, još neuprljan građanskim ratom, Indijanci još nisu u rezervatima, puca se da se ubije, ne da se razoruža protivnika…Naravno kako Boselli pokazuje i kako u potpunosti poznaje sva izdanja Texa dosada izašla (primjer Juana Cortine iz ove priče).

Priče nam omogućuju da oživimo povijesne likove i čitamo njihove priče u njihovom vremenskom kontekstu, to jest proširuju i daju perspektivu Texovim pričama iz četrdesetih i pedesetih godina. Primjer za to jest ova priča: ako ste se nakon pročitanog „Tajanstvenog totema“ pitali što se dogodilo nakon što je Tex napustio Coffinov ranč i tko su bili Sandersonovi, kod kojih je poslao Tesah, ova priča nam daje sve te odgovore.

Spojleri:

Ova priča je direktan nastavak prošle, Tex, nakon što je dobio bitku sa Coffinovom bandom ide prema Saint Thomasu, gdje je poslao svoju prijateljicu Tesah u prošloj priči. Tako ga na početku ove priče zatičemo u blizini stare španjolske misije San Esteban del Desierto na koju je u tijeku napad dezertera iz meksičke vojske. Tex naravno stiže na vrijeme spriječiti pokolj. Nakon što je sredio dezertere (dvojicu preživjelih vuče za sobom i s vremenom će se sprijateljiti) sukobljava se sa Komančerima u blizini Saint Thomasa. U prvom nastavku pobrojao sam 22 leša, od kojih je za njih 9 zaslužan Tex. Do kraja priče broj leševa će se popeti na preko 60. Poprilično krvava avantura. U Saint Thomasu Tex saznaje o otmici djevojaka i djece s rančeva u blizini od strane Komančera. Među otetima je i Texova prijateljica Tesah. Kako bi je spasio Tex organizira spasilačku bojnu sastavljenu od 8 ljudi. Njihov trag će biti posut zasjedama, pucnjavama, zamkama i vratolomijama, od sela Apaša Coyoterosa do krvavog ranča i gradića Nueva Asuncion, sjedišta vojske pobunjenog generala Ortege, do konačnog okršaja na Sierri. Mala skupina hrabrih ljudi u misiji u divljem Meksiku pogođenim građanskim ratom.

Boselli odlično barata materijom, pokazao se još jednom kao maštovit scenarist. Potpuno je ispoštovao karakteristike Texa iz striscia izdanja (brzi prijelazi iz jedne situacije u drugu, cliffhangeri, brzi ritam, puno obrata, puno pucnjave i mrtvih, a i dijaloga…), možemo naći reference iz nekih Texovih klasika (poput kultnih „Kanadskih pobunjenika“: Tex: „Kakav prokleti pokolj“ ili pokušaja infiltracije u neprijateljske redove) ili osjetiti atmosferu spomenutog filma „The Wild Bunch“ ili povijest u pozadini priče. Rekli bi ništa novo kad je Boselli u pitanju.

Zaplet je jako dobar: Tex iako otkriven, izdan, mučen i okovan ne gubi hrabrost i prisebnost te pronalazi rješenje, iako je nenaoružan protiv tridesetak neprijatelja, na divljoj Sierra Madre! Čini se da je kraj za našeg junaka blizu? Stjeran je u kut! Ali Tex ne bi bio Tex da nema asa u rukavu! Pomoć i spas je u Texovoj pametnoj i riskantnoj strategiji da vodi neprijatelje točno tamo gdje misli da može biti njegov prijatelj desperado. Potezom očajnika i igrom lukavstva nadmudruje sve! I ne samo to, Tex se i prije nego što je dobio pomoć uspio osloboditi zahvaljujući Miguelu. Za mene je svakako bilo iznenađenje tko je bio spasitelj, očekivao sam stare Texove prijatelje Montalesa ili Cochisea, kad ono…

Sve u svemu jako dobro osmišljena priča i jako dobro nacrtana priča. Rekao bih sve klapa. Naravno ima tu i patetike, sladunjavosti, političke korektnosti (na koju su mnogi osjetljivi kad je Tex u pitanju) i malo vjerojatnih situacija (sve ide preglatko i iako su nevolje velike, lagano se većinu njih rješava), možda je kraj isforsiran kao i odnos Texa s dezerterima, ali kad se sve zbroji ukupan dojam je osjećaj zadovoljstva pročitanim!

Kolor i crno/bijela verzija: Tex spašava samostan!

Likovi: zanimljiva paleta likova, Boselli je uspio odlično okarakterizirati i razraditi likove do u detalj! Zanimljivi su likovi, od fratara do pobožnih žena, od dezertera (koji daju naslov priči) do povremenih pratitelja na koje Tex nailazi, Komančeri, Indijanci Apaši i Karankawe, Tesah, Juan Cortina...Puno likova i svi odlično predstavljeni! Uz Texa najviše su prisutna dva lika: Pedro i Miguel, dva neočekivana suigrača koji avanturu čine uzbudljivijom! Riječ je o dezerterima, a povijest nas uči kako dezerteri nemaju ni zastave, ni časti, ni domovine. Instinkt za preživljavanje, krađa i nasilje jedine su "zastave" dezertera. Dezertiraju prvenstveno iz dva razloga, jer nemaju više vjere u vođu (u ovoj priči vođa im umire na samom početku priče) i zbog male plaće (novca). U Texu pronalaze karizmatčnog vođu, a i misle kako će s njim doći i do novca. Dovoljan razlog da slijede Texa u avanturi koja slijedi. To su dva pustolova, koji još traže svoje mjesto na svijetu, prepušteni na milost i nemilost vrućih meksičkih vjetrova rata, a u ovoj priči donose iznenađenja od prve sve do posljednje stranice. Tex se polako sprijateljuje s njima, iako da nije bilo Texa oni bi ubili žene, djecu i fratre. Boselli uspješno unosi elemente insinuiranja sumnji glede dezertera i čitatelj se s pravom pita hoće li dezerteri opet izdati šefa, a dobri poznavatelji Bosellija znaju odgovor (čuveni Bosellijevi sivi likovi). Njihova odluka na kraju je opet neočekivana i dobra. Meksički general Ortega, slijedi stereotip meksičkog "generala" pokvarenog, nemilosrdnog, perfidnog, pijanca, sadista, nasilnika, grubijana i ženskaroša. Stereotip koji je već viđen mnogo puta na SR Texu. Njegov odnos s drugim velikim nitkovom Don Felipeom Contrerasom funkcionira savršeno, obojica imaju koristi, a kad se u priču uplete i blago Pawneeja, slina curi. Don Felipe je bogati i moćni ranker, krijumčar oružja, klasični mnogo puta viđeni moćnik i propalitet. Juan Cortina: u ovoj priči prikazan je kao krijumčar i bandolero s karakteristikama Hidalga. Tesah kao i uvijek prikazana kao hrabra Indijanka, nikakva mučenja ne mogu je natjerati da otkrije tajnu gdje je indijansko blago. Likovi izgledaju prirodno, sporedni likovi imaju svoje zašto u priči. Tex, u ovom serijalu, još uvijek nije savršen sudac o muškarcima koji nikad ne griješi. Vrlo je vjerojatno kako će se neki likovi iz ove priče opet pojaviti (Juan, Pedro, Miguel, Tesah, možda i Sandersenovi), što ne bi bilo loše, nemam ništa protiv, dapače!

Crtež: crtež je forte i ove edicije, te nam početak edicije donosi ponajbolje crtače. Brindisi nije razočarao! izvrsna interpretacija mladog Texa od strane Brindisija. Jako dobar crtež, savršeno prilagođen pustolovinama mladog Texa. Rekli bismo besprijekorni crtež! Brindisi je kao uzor uzeo Galepovog Texa, a crtež je odlično prilagođen scenariju, jako lijep prikaz western okruženja. Crtež pun detalja i dinamičan! Nakon De Angelisa još jednom crtež praznik za oči!

Naslovnice: Jako lijepe naslovnice, podsjećaju na plakate western filmova iz prošlog stoljeća. Naslovnice također vuku na umjetnička djela. Dottijeve naslovnice uvelike pridonose pozitivnom dojmu serijala.

Rezime: Zanimljiva priča. Nadahnut scenarij i izvrstan crtež. Čestitke autorima na odličnoj priči! Čisti western, mnoštvo neprijatelja, vratolomije bez predaha. Divlji Meksiko, krvožedni Apaši, dezerteri, Komančerosi, Dinamit i Tesah, malo povijesti u pozadini, puno akcije i uzbuđenja od prve do posljednje stranice, osjećaj iščekivanja. Ima i komičnih elemenata, poput Miguelovog promašaja šešira bjeguncu u bijegu ili tuče Pedra i Jima. Svi sastojci za dobru priču su tu! Tk ovoli ludi ritam doći će na svoje! Što reći nego kako sam zadovoljan pročitanim i serijalom općenito! Teško je poželjeti više od ovog novog serijala, stvarno je užitak listanja i čitanja velik! Serijal koji od samog starta nudi zabavu! Za kraj mogu samo poželjeti dug život ovom izdanju na kioscima! Od mene samo pozitivni dojmovi! Izdanja ima nekoliko, izaberite jedno i uživajte!

MTX LIB 1 Živ ili mrtav!

10, 10, 10, 10

Scenarij: Mauro Boselli

Crtež: Bruno Brindisi

Naslovnice: Maurizio Dotti

5. Dva dezertera, 62 str

6. Coyoterosi!, 62 str

7. Ranč Sangriento, 62 str

8. Zarobljenica, 62 str

9. Sierra Madre, 62 str

Nakon prve epizode koja je posluzila uglavnom kao kamen temeljac ove edicije i koja je postavila tocno vrijeme radnje avantura te usput modernizirala prvu Texovu avanturu ikada, Boselli ovoga puta donosi svjezu pricu ciji scenarij u potpunosti on sam potpisuje. Mene osobno je po stilu ovo dosta podsjetilo na njegove prve Zagorove avanture, pogotovo one koje su izasle sada u ediciji Velike Bonelli price, a to je svakako dobar znak.

Prica je nastavak prethodne avanture i dosta toga se na kraju nadovezuje na nju cime nam Boselli pokusava reci kako ce mozda postojati i odredeni kontinuitet epizoda sto bi takoder bilo super. Radnja je dosta kompleksna, ima puno zapleta, a zapocelo je s jednostavnim Texovim spasavanjem stanovnika stare spanjolske misije od bande dezertera. Gotovo svi dezerteri su pobijeni, a jedina dvojica koja prezive taj susret postaju uz Texa centralni likovi ove epizode. Kako to i inace biva, Boselli je njih odlicno okarakterizirao. Jednostavno su njih dvojica takvi da ce rijetko kojem citatelju oni biti dosadni likovi. Dosta su i nepredvidivi sto se lijepo vidjelo na kraju. A takoder je interesantno i pratiti njihov odnos s Texom. Moram priznati kako je rijec o neuobicajenim dezerterima jer za neke otpadnike, pokazali su se veoma hrabrima.

Prvi dio price je posluzio bas za to da steknemo dojam o njima kakvi su kao osobe. Drugi dio je radnjom mozda najsporiji, tu se stvari polako pocinju zahuktavati, Tex saznaje kako je Tesah oteta, a zajedno s njom je jos par njih u zarobljenistvu. U trecem dijelu pocinje njihovo oslobadanje. Mozda bi se moglo tu zamjeriti Boselliju sto je dva puta napravio istu stvar kod oslobadanja pa tako prvi put su Tesah i Julie odvojene od druge djece, a drugi put Tesah od Julie, ali to su sitnice. Cetvrti dio vodi nas u jazbinu negativca i pocinje polako eskalirati radnja do petog dijela u kojem se sve rasplice.

Najjaci su mi bili cetvrti i peti dio. Tu prvo upoznajemo dvojicu glavnih negativaca koje je Boselli ponovno zanimljivo prikazao. Vidi se da je pravi majstor u prikazu karakterizacije likova, rijetko koji njegov lik je bezveze. Zanimljivo je i saveznistvo njih dvojice, tocno se vidi kako malo fali da ne pukne, a takvo nesto se i desava pred kraj price. Prica s blagom je bas na zabavan nacin uklopljena. Miguel je bas pogodio s kojom pricom ce se probati izvuci. A sama zavrsnica mi je onda bila vrhunska. Texovo taktiziranje se itekako isplatilo, a zanimljivo u potpunosti je oprosti udarac Miguelu buduci da mu ga kasnije nije vratio kako sam ja ocekivao. :) Drago mi je i sto se Tesah ponovno pojavljuje, nije bas dobila toliko prostora u redovnoj seriji iako je ona jedan od prvih likova koji su uvedeni u serijalu, ali u ovoj ediciji je svakako jedan od zastupljenijih, bar sudeci po recenziji. :)

Uglavnom, ja sam prezadovoljan s Mladim Texom! Kakvo je to osvjezenje, nevjerojatno. Boselli ponovno pokazuje kako je vrstan scenarist. Sto se tice crteza, vidim da se za ovu ediciju biraju imena koja nisu bas toliko uobicajena u Texovom staffu, ali su poznata unutar kuce SBE. To je super, jer recimo kod onih albuma ili specijalaca gdje dolaze gostujuci crtaci, bas i nisam previse ocaran videnim. Brindisi ovdje je ponudio jako lijep i izrazito dinamican crtez. Ako cu usporedivati njegovu interpretaciju Texa (znaci samo usporedba toga kako je Tex izgledao) s De Angelisovom, malo mi je De Angelis ipak bio bolji, ali i ovo je takoder odlicno! Nema sto, bilo Mladi ili stari, Tex uvijek pobere vrhunske crtace. :) Naslovnice su mi isto odlicne, a recimo cetvrtu bih istaknuo kao svog osobnog favorita.

Zanimljivosti:

- Likovi: Tex (2), Tesah (2), Miguel, Pedro, Bill Sanderson, Juan Cortina

- Negativci: general Ortega, Don Felipe Contreras