Božićni duhovi

Peach girl

MTX LIBSP 1 | 126 str.

Prema legendama Uta, divlje i nenastanjene planine Uintah dom su zlih duhova i samo su španjolski konkvistadori svojevremeno prošli onuda u potrazi za zlatom. U bijegu pred zakonom Tex pokušava pronaći sigurno skrovište, staru kolibu koju mu je u jednom razgovoru spomenuo prijatelj Dusty, no upravo onamo, pred snježnom mećavom i lavinama, sklonila su se trojica razbojnika zajedno sa svojom zarobljenicom i jednim tragačem za zlatom koji je dobro upućen u stare legende o tome jezivom području…

• Božićni duhovi
    MTX LIBSP 1

• Fantasmi di Natale
    MTX SPEC 1

• Edicija mladi Tex Willer specijal krenula je u prosincu 2019. godine ovom pričom, na ovim prostorima ovu priču izdaje Libellus 2021. godine.
  • Ovo je prvi i jedini rad Marca Ghiona što se tiče crteža na serijalu i Texu uopće.
  • Dosta slika ove priče možete vidjeti ovdje.
  • Kolor: Gianmauro Cozzi, priča: Giulio Antonio Gualtieri, Marco Nucci i Mauro Boselli.
  • Priča je crno-bijela i u boji (starčeve horor priče).
  • Planine Uinta su planinski lanac u sjeveroistočnom Utahu, koji se proteže u južni Wyoming. Veći dio godine su prekrivene snijegom. Glavni grad okruga Uinta je Vernal. 1861. godine predsjednik Sjedinjenih Američkih Država Abraham Lincoln stvorio je indijanski rezervat Uinta, namijenjen Indijancima iz Utaha i Colorada.
  • Planine Uinta pojavljuju se u kronološki gledano 254. Texovoj avanturi, jubilarnom broju 400 (Glas u oluji, SD 31) te u kronološki gledano 331. Texovoj avanturi: „Buffalo Soldiers“ (SR 569/571, VČ 69/71, LL 42).
  • Wechuge je stvorenje ljudožder, zli duh koji se pojavljuje u legendama naroda Athabasca i kod nekih naroda na sjeverozapadu Pacifika. Opisi Wechugea se uvelike razlikuju; njihov izgled može varirati od toga da su napola ljudi, napola životinje, da su napravljeni od leda ili čak da imaju krila. Ubija se samo kad se baci preko krijesa i tamo drži preko noći dok se ne otopi; smatrani su destruktivnim i kanibalskim stvorenjima
  • Priča o Wechugeu asocira nas na Wendiga, odnosno Witika, koji se pojavljuju u Zagorovom serijalu odnosno Magičnom Vjetru.
  • Strip nas podsjeća i na Quentina Tarantina i njegov film iz 2015. „Mrska osmorka“
  • Pojavljuje se lik Dustyja, koji se pojavljuje u Andreuccijevom Texoneu „Čudesni odmetnik“ (Texone 32 iz 2017. godine, SA GIG 32).
  • Spominje se Kate Warne, koja je stvarno postojala, prva žena Pinkertonov detektiv (1833.-1868.).
  • U uvodniku Boselli spominje utjecaj Jana Potockog i Charlesa Nodiera. U njihovim djelima često se pojavljuju opsjednute kuće, baš kao i u ovoj priči.
  • Tex jaše svog vjernog konja, Dinamita.

Mladi Tex specijal, prvi broj. Očekivanja su uvijek velika kad je novi serijal u pitanju, navikli su nas tako iz SBE. Sjetimo se samo prvog Texonea, almanaha zapada, maxija, kolor Texa, pa i mladog Texa, sve redom odlične priče! Jest, ovo je mladi Tex Willer, ali priča je kao i spomenuti prvijenci odlična! Zimska priča u kojoj se može udahnuti božićna atmosfera anglosaksonskih tradicija. Snijeg i priče o duhovima! Kad je snijeg u pitanju odmah pada na pamet prva priča Kena Parkera, a također i spomenuti prvi almanah zapada „Balada o Zekeu Colteru“ (LL ALM 1), obje odlične priče!

Znamo kako se serijal odnosi na Texovo mladenačko razdoblje, kada je bio odmetnik, nepravedno optužen za ubojstvo i bježao pred zakonom (lovci na ucjene, šerifi, u ovom broju Pinkertonovi agenti).

Boselli je u ovoj priči standardno originalan, dobro je pripremio i konstruirao priču, priču na dva kolosijeka, to jest avanturu u realnom vremenu u koju je upleten mladi Tex s jedne strane i s druge strane horor priče koje priča starac/tragač za zlatom, po kojima je priča i dobila ime. Boselli je uspio dozirati avanturističke i horor elemente tako da se ne preklapaju jedni s drugima.

Temu su kreirala tri različita autora: Boselli, Gualtieri i Nucci, dok je scenarij isključivo Bosellijev. Tako da čestitke treba uputiti svakako na tri adrese! Boselli je svakako bio manje vezan shemama regularnog Texa, pa je mogao eksperimentirati do mile volje, a eksperiment je uspio, što je najvažnije! Nije bilo lako ubaciti božićne priče o duhovima tipične za anglosaksonsku tradiciju priča u predbožićnom kontekstu, no, Boselli je uspio! Nije prvi put da imamo priče u priči, samo što se ovaj put ne radi o flashbackovima, koji objašnjavaju trenutnu situaciju, već o zasebnim pričama. Riječ je o tri obojene horor priče, u kojima se ne pojavljuje Tex. Korištenje boje kako bi se naglasilo ulazak u sporednu priču, odnosno služi za razlikovanje glavne priče u realnom vremenu od sporednih priča o duhovima. Kad je horor tematika u pitanju naravno kako će na pamet pasti Dylan Dog (ne samo zbog Nuccija i Gualtierija). Nije prvi put da se pojavljuju duhovi u Texovom serijalu; lik Colorado Belle u istoimenoj priči „Colorado Belle“ možda je najsvježiji u sjećanju (kronološki gledano 315. Texova avantura, SR 538/539, VČ 38/39, LU 170/171, recenzija, zatim Pikova Dama u istoimenoj priči „Pikova dama“ (kronološki gledano 117. Texova avantura, SR 116/117, ZS 170, 171, 173, ZS 767/768, recenzija, fratar iz priče „Santa Cruz“ (kronološki gledano 164. Texova avantura, SR 215/217, LL 29)...

Kad je Božić u pitanju, naravno da se postavlja pitanje da li duhovi imaju veze s Božićem s obzirom na atmosferu Božićne priče? Danas, kad gotovo svi posjeduju moderne uređaje, možda je nezamislivo da su nekad na Badnju noć odrasli članovi obitelji tradicionalno pričali priče o duhovima. Ta činjenica jest početna i središnja točka ove priče. A evo što je o tome napisao sam Boselli u uvodniku izdanja: „Priča o božićnim duhovima duboko je usađena u anglosaksonsku predaju i potječe iz vremena kada bi odrasli, u nedostatku televizije i električne energije, na Badnju večer…sjeli uz ognjište i razmjenjivali priče….Jedan slavni predstavnik takve vrste božićnog pripovijedanja bio je besmrtni Charles Dickens, a osim njega imamo i Montaguea Rhodesa Jamesa…Tim velikim pripovjedačima sablasnoga posvećena je ova priča koja predstavlja mješavinu britanskog ozračja – od Dickensa do Jamesa (ne samo Montaguea Rhodesa nego i Henryja) – i onoga američkog – od Jacka Londona do, naravno, našeg Texa.“

Radnja je dinamična i zanimljiva: isprepliće se nekoliko događaja:

-Tex kao bjegunac se želi skloniti na zabačeno mjesto, sjeti se riječi prijatelja Dustyja, kako postoji koliba u planinama Uintah u Utahu, zimi gotovo sigurno pusta. Ali stvarnost je zapravo potpuno drugačija, te će Texova sigurna koliba imati dosta posjetitelja! Na Badnje večer tu su tri otmičara, oteta djevojka, Indijanac Uta, Pinkertonovi agenti, starac i naravno mladi Tex.

-otmica mlade djevojke, bogatog oca i potjera od strane oca i Pinkertonovih agenata
-mladi Indijanac koji mora dokazati svoju hrabrost
-tajanstveni lik starca, koji priča horor priče.

Snježne radosti

Tex, iako odmetnik, slijedi ideal pravde, spašava Pinkertonovog agenta iz lavine, a kad saznaje od njega kako je oteta djevojka, naravno kako odlučuje osloboditi je, spašava mladog Indijanca od grizlija, isti taj Indijanac ga je prethodno pokušao ubiti, rekli bi da po običaju Tex spasi koga mora spasiti! Mnogi bi rekli kako Tex u ovoj priči niti nije glavni lik, već bi tu titulu dodijelili starcu koji priča horor priče (starac jest element na kojem se temelji i funkcionira priča), ipak valja napomenuti kako Tex u realnom vremenu ove priče je stalno u pokretu i ne miruje nimalo! Događaji koji se događaju u realnom vremenu čine kratku priču, koja je prilično uzbudljiva!

Finale priče je spektakularno! Starac koji misteriozno nestaje, djevojka koja kleči u snijegu, te Tex i prijatelji u vatrenoj akciji!

Sve u svemu uvjerljiv, nadahnut, osebujan i čist ok scenarij! Priča je nedvojbeno ritmična, tempo namjerno usporavaju horor priče s ciljem prikazivanja povećanja napetosti otmičara! Treća/posljednja horor priča temelji se na utjecaju straha i kazne koja bi uvijek trebala stići krivce, što se naravno i dogodi na kraju!

Likovi: zanimljiva paleta likova, Boselli je uspio i na ovoliko malo stranica odlično okarakterizirati i razraditi likove do u detalj! Svakako je najupečatljiviji lik starca koji priča horor priče, a mi se pitamo je li on duh, anđeo ili demon, ili sve troje?

Tri otmičara su uistinu loši momci, a jedan od njih ne krije svoju namjeru da siluje zgodnu zarobljenicu, što je prilično rijetka pojava kad je Texov serijal u pitanju. Starčeve priče djeluju na psihu razbojnika, uznemiruju ih (izvrsno prenesen osjećaj tjeskobe razbojnika uslijed slušanja priči!). Na kraju otmičari umiru namjerno na groteskan i užasan način, baš kao likovi iz starčevih priča. Carson bi rekao da umiru od ruke sotone od krvi i mesa, našeg Texa.

Tex se pojavljuje manje nego u regularnoj seriji, no, kad se pojavljuje onda je stalno u pokretu, bez predaha, kako nas je serijal o mladom Texu i navikao. Čudesni odmetnik s osjećajem za pravdu, koji se bori za pravu stvar, naravno različit od rendžera kojeg poznajemo od 1948. godine, ali jednako odvažan, hrabar i osjećaja za pravdu.

Crtež: Ghionovi crteži odaju atmosferu punu tjeskobe, crtež daje dašak nemira i misterije kako i priliči horor pričama. Crtež malo vuče na Dottija, osobito u prikazu lica likova. Jako lijep i upečatljiv crtež! Crteži su vrlo precizni, točni, čisti, dinamični i dobro izrađeni i prilagođeni vrsti ispričane priče. Krajolici, interijer, eksterijer, krupni kadrovi, pozadina, crnina noći, kontrasti, sve izuzetno lijepo nacrtano! Jako lijep crtež snijega, mraza, medvjeda, kolibe, špilje, možda jedina zamjerka Texovo lice, koje je ponekad neprepoznatljivo. Čak je i reprodukcija oružja savršeno točna! Crtež pun detalja, prikladan kako westernu, tako i za horor i koji nas uvuče i udubi u priču. Pozitivan debi i za svaku pohvalu! Izvrstan posao od prve do zadnje stranice!

Kolor: kolor Gianmaura Cozzija je neobičan, ali jako lijep, nimalo ne narušava, niti pogoršava temeljni crtež, kao što je to čest slučaj u drugim Texovim kolor izdanjima.

Neobičan Cozzijev kolor

Naslovnice:

Dottijeva naslovnica je lijepa. Crveni obrub u duhu Božića, simbolizira božićni snježni krajolik! Mladi Tex pomno promatra kolibu u snijegu, koja izgleda ugošćuje duha, dašak misterije, lijepa, lijepa naslovnica.

Rezime: uzbudljiva i zanimljiva horror priča, drugačija i netipična od uobičajenog Texa. U svakom slučaju specijalna priča, kakvu i očekujemo kad je specijalni broj u pitanju. Narativ donosi mješavinu westerna s horror pričama. Priča koja odaje počast božićnoj atmosferi anglosaksonskih tradicija. Jako, jako lijep crtež. Velika preporuka za pročitati! Priča je to koja svakako ne bi trebala razočarati nikoga! U poplavi Texovih izdanja, postavlja se pitanje: da li se isplati kupiti i ovo izdanje? Ako samo želite pročitati sjajnu avanturističku priču, onda je odgovor da. Ako želite uživati u sjajnom crtežu, onda je opet odgovor da! Ako ste pak ljubitelj tradicionalnog Texa, onda će Vam (možda) nedostajati “prirodni” Tex na kojeg ste navikli u regularnoj seriji, pa je odgovor (možda) ne. Ipak, moj je odgovor da. Mene je izdanje u potpunosti kupilo! Normalno je da mladi Tex ne može doseći auru kasnijeg, “starijeg” Texa. Svakako mi je ova priča bila odlično potrošenih sat vremena i ugodna razbibriga! A strip posjeduje sve da postane raskošan božićni poklon! Svakako dobro osmišljena priča, ritmična, dinamična, sa nekoliko odličnih akcijskih scena! Ritam u kojem se izmjenjuje glavna radnja sa starčevim pričama! Svakako će ljubitelji horora doći na svoje i oni koji volje malo drugačijeg Texa!

P.S. Recenzija je ciljano objavljena u prosincu, na Badnju večer (baš kao što je u Italiji i izašla ova priča u isto vrijeme), velika većina bi voljela u ovo doba vidjeti i pahulje u zraku, ali ako za Božić i ne bude snijega, što je postalo nažalost normalno, uzmite bar ovu priču koja obiluje snijegom, pa će sigurno se pojaviti i pravi duh Božića.

MTX VCZS 29 Miran čovjek

8, 9, 10, 10

Nabavio sam ovaj strip prošlu zimu za moju “zimsku kolekciju” i mogu reći da nisam pogriješio :) Ciljano sam ga pročitao prije nekih 10-ak dana jer sam imao “dojavu” da će ići recenzija u ovo vrijeme, ali tad je i bio snijeg kod mene, prava zimska idila koja je nažalost baš izostala sada kad je nekako najpotrebnije :(

Ali nema veze, zato je tu ovaj strip koji nam omogućuje da se totalno uživimo u zimsku atmosferu, naročito ako polaganije čitamo i zastanemo da uživamo u crtežu, kao na ovoj tabli/slici 1 koju je stavio naš recenzent. Još kad priča usput ima i primjese horora, meni pun pogodak :) P.S. Usput da poželim Sretan Božić recenzentu i njegovom omiljenom junaku Texu :)

24.12.2022
    21:47:00 sati
  • Ukupna ocjena 79%

7, 7, 9, 10

Crtež i naslovnica su mi odlični. Priča bi mogla biti još duža, možda sa još kojom horror pričom. Ali i tako je sve skupa vrlo solidno.

25.12.2022
    13:04:00 sati
  • jasa

9, 9, 10, 8

Tempirano vrhunski, netipično za Texa, jezive, zabavne, čak i duboke priče, dinamičan, primjeren crtež, lijepa naslovnica, ovo je za mene pun pogodak. Ona pričica sa ocem bebe koji ostane bez žene mi je ostala trajno urezana kao neki tužan alarm.

Tex je car!

26.12.2022
    08:32:00 sati
    jasa

8, 8, 9, 7

Mene je kupio taj neobični crtež u priči, baš je zanimljivo bilo gledati. Sama priča nudi dosta u malo stranica, od standardne Tex-bježi-spasi-pa progonitelj shvati da je on dobar tip zapravo, do te hororične atmosfere koja paše odlično uz snijeg, napuštenu kolibu, malo vatre... Neka više ovakvih priča.

12.01.2023
    11:17:00 sati