Miran čovjek

Brendon

MTX VCZS 29 | 128 str.

Život na ranču Willerovih nije lagan. Mae Willer preminula je dok su Tex i Sam bili dječaci, a nekoliko godina kasnije njihov je otac Ken ubijen od strane kradljivaca stoke, baš kao i stari Gunny Bill koji je poginuo kada je Tex krenuo da osveti oca. Nemirni Tex sada luta u potrazi za avanturama, a sve obaveze u vođenju ranča pale su na leđa Sama Willera. Kada se pojave nevolje u vidu nekadašnjeg poznanika i njegove bande, mirni i povučeni Sam, kako bi zaštitio svoj i život voljene Susan, pokazat će da i u njemu kipi vrela krv Willerovih.

• Miran čovek
    MTX VCZS 29
  • Miran čovek
    MTX ZSR 29

• Un uomo tranquillo
    MTX SPEC 2

• Priča je u Italiji objavljena u prosincu 2020. godine u drugom broju godišnje edicije Speciale Tex Willer. Veseli četvrtak ju objavljuje u svibnju 2021. godine u 29. broju retro edicije Zlatne serije, s dvije naslovnice: A je originalna Dottijeva, B je rad Jovana Ukropine.
  • Naslov priče omažira istoimeni Fordov film.
  • Nositelj priče je Texov mlađi brat Sam Willer. Sam se prvi put pojavio u GL Bonellijevoj prvoj priči o Texovoj prošlosti, pojavljuje se u Bosellijevoj priči, kao i u pričama „Osvetnik“ i „Pravda u Corpus Cityju“, a svakako pročitajte i Nizzijevu „Povratak u Culver City“.
  • Mladi Tex se u ovoj priči pojavljuje tek na nekoliko stranica (31-34), i to u flashbacku.
  • Lik Johna McQuarrija karakterno podudara liku Franka „Shortyja“ Austina (glumac George Eads) iz filma „Monte Walsh iz 2003. godine (remake Frakerovog filma iz 70-e s Leejem Marvinom i Jackom Palanceom).
  • Na prvotnim je tablama Andreucci nacrtao kako Sam i Susan pješke dolaze do groba Gunnyja Billa, ali je brzo shvatio pogrešku i prepravio te vinjete da dolaze na konjima, jer ipak je grob dosta daleko udaljen od ranča.
  • Kratka povijest obitelji Willer: 1838. godine trudna Mae i Ken se nastanjuju u dolini Nueces u Teksasu, u svibnju iste godine rađa se Tex, godinu dana kasnije Sam. Majka je preminula dok su bili dječaci, a oca su im ubili kradljivci stoke. Tex i Gunny Bill prelaze Rio Grande i na meksičkom teritoriju poput bijesnih furija poubijaju sve kradljivce, ali dok su bježali od ruralesa, Gunny Bill pogiba. Sahranjen je na teksaškoj strani Rio Grandea, a Tex ostavlja ranč i zemlju mlađem bratu i odlazi u potragu za pustolovinama. U međuvremenu Sam odlučuje iz nekog razloga prodati očev ranč i preseliti se u Culver City, kupuje veći ranč, ali se brzo sukobljava s kradljivcima stoke na platnoj listi Toma Reboa, kockara i lokalnog moćnika, koji podmuklo ubije Sama. Tex osvećuje brata, ali mu je iz šaka izmigoljio šerif Steve Mallory, također na platnoj listi Reboa. Zahvaljujući svojoj poziciji šerifa, Mallory raspisuje tjeralicu za Texom i on postaje čovjek s druge strane zakona, tj. odmetnik. Ali Mallory nije dugo živio, Tex ga je ubio nekoliko godina kasnije. Kasnije Tex postaje rendžer, ženi se s Lilyth, dobiva sina, postaje poglavica i zaštitnik Navaja.

Moram priznati da ne poznajem djela Roberta Recchionija i nisam znao što očekivati od tog autora. Od Dylana sam davno digao ruke, Siročadi, Chanbari i Ringu nikako da dam šansu, a nisam pročitao ni onih nekoliko kratkih priča za Texovu Color ediciju koje je napisao. U stvari, znao sam otprilike što me čeka u ovoj drugoj priči nove edicije, a koju su Veseljaci prvi objavili. Znao sam jer danas praktički živimo on line, tako da se draž neizvjesnosti što nas čeka u „sljedećem broju“ davno izgubila. Od prošle godine u Italiji mjesečni serijal posvećen avanturama mladog Texa Willera prati godišnja edicija Speciale Tex Willer, a za drugu priču odlučeno je dodijeliti glavnu ulogu jednom liku koji se pojavio u vrlo malo navrata, odnosno Texovom mlađem bratu Samu koji se pojavio u davnoj priči GL Bonellija i Galepa, zatim u maxiju “Nueces Valley“ Maura Bosellija i Pasqualea Delvecchia i „Pravda u Corpus Cityju“, također Bosellijeva priča, a za crtež je bio zadužen Corrado Mastantuono. Tri kratka pojavljivanja jednog lika, od kojih su posljednja dva stigla pedesetak godina nakon prvog, ali lika koji ima još puno toga za reći.

Još nešto nisam znao, a to je kako će Recchioni pristupiti tom liku. Sam je Texov brat, a iako se vrlo malo pojavljivao ima veliku ulogu u oblikovanju Texove karijere. Naime, njegova smrt ima vrlo veliku važnost u sagi, jer bez toga Tex ne bi postao odmetnik, pa posljedično tome ne bi postao rendžer, ne bi upoznao Kita Carsona, ne bi se oženio s Lilyth i dobio sina Kita, ne bi upoznao Tigera Jacka, ne bi postao poglavica i zaštitnik Navaja. GL Bonelli brzo je Sama upokojio kao naivnog mladića koji je uvjeren da pribjegavanje nasilju nije nužno najbolje rješenje i da je zakonski put onaj najbolji, ali zakon u Culver Cityju bio je krojen za lokalnog moćnika i šerifa koji ga podržava, a Boselli mu je u maxi priči dao određenu karakterizaciju mirne i povučene osobe zasjenjene Texovom karakterizacijom pustolovnog, nepobjedivog, spretnog, neustrašivog i zaštitnički nastrojenog starijeg brata.

Da je ovu priču napisao Boselli, ne bih gajio nikakve sumnje u odličnu realizaciju. Nakon pročitanog, mogu reći da Roberto Recchioni nije uzalud izgubio vrijeme koje je uložio u ovu priču, napravio je dobru priču zahvaljujući osobnom pristupu scenariju i referencijama na neke stare filmove. Ponajprije, ističu se istoimeni film Johna Forda s Johnom Wayneom i Maureen O'Hara i Weirov film „Svjedok“ s Harrisonom Fordom i Kelly McGillis, a naći ćete i nešto od Eastwoodovih „Nepomirljivih“. Taj kreativan mix je malo čudan, jer prva dva filma nisu vesterni, ali u svojoj srži imaju prepoznatljive vestern elemente, a prisutne reference iz filmova u ovom Recchionijevom djelu odnose se na ljubavnu priču između protagonista, kao i na ubojice koji dolaze na malu farmu.

Filmski idiličan početak s atmosferom Teksasa s kravama na ispaši, kaubojima i rančevima brzo u središte priče stavlja Sama Willera, a ono na što je Recchioni posebno ciljao je njegov karakter. Recchionijev Sam je mirne naravi, ali svejedno potaknut idealom, čovjek koji u sebi ima iskrenost, integritet i urođeni osjećaj časti, ta ipak je on jedan Willer. Sam je jednostavan čovjek koji, za razliku od Texa, ne voli avanture i lutanja, ne voli oružje, želi živjeti od zemlje i stoke i zasnovati obitelj. Tipičan američki san na granici jednog normalnog čovjeka, a sve je to sadržano u naslovu priče koji nam sam po sebi govori koliko se Sam razlikuje od svog starijeg brata, ali miran čovjek isto tako nije sinonim za kukavicu. Ono što mi se posebno svidjelo je kako je Recchioni uspio ispričati priču na jedinstven način. tj. ispričao je priču bez da osjećate izostanak onoga kome je serijal posvećen. Naravno, govorim o Texu, jer njegova je prisutnost ovdje u tek jednom flashbacku, ali se cijelom pričom osjeća njegova jaka karizma. Sam, gdje god krene, gdje god ode, sluša samo o Texu: kako je brz s revolverima, kako je najprecizniji u gađanju, kako vješto barata lasom, kako je najjači u šakanju. Zanimljiv je taj kontrast između dva brata, što starijeg čini glavnim junakom, čak iako se pojavljuje samo na nekoliko stranica, ali i Sam je čovjek koji ima hrabrosti, vidjevši prijetnju svom domu, svojoj ženi i svojem životu, obraniti se od odmetnika, pretvarajući se iz plahog lika kakvog je na umu imao GL Bonelli u muškarca u kojem pod prijetnjom smrtne opasnosti kipi vrela krv Willerovih.

Iako se razlikuje od svog brata Texa, Sam ovdje započinje put sazrijevanja. Kako bi to postigao Recchioni ga izlaže pogibelji, kao i Susan, udovicu koja gaji određene simpatije prema Samu, a koje se pretvaraju u ljubav. S druge strane je lik Johna McQuarrija, mladića u središtu destruktivne spirale nasilja spremnog da eksplodira prema Samu. John je bijednik i slabić, konjokradica koji je ukrao konje Willerovima, potom bježi ostavljajući majci da otplati njegov dug. Pridružuje se bandi nemilosrdnih ubojica, ubija i čini zločine. Nakon godina takvog života dolazi do preobraćenja: pokaje se, umoran je od odmetničkog života, želi početi ispočetka. Sam ga prihvaća ne osuđujući ga, ali je očito da John ima nekih psihičkih mana: želi Sama samo za sebe, posesivan je, ljubomoran je na njegovu djevojku i prijatelje, u svom pomračenom umu misli da mu Sam nije pravi iskreni prijatelj. Slab je i povodljiv, i kao takav opet potpada pod utjecaj mračnih likova. Tu se opet mijenja iz dobrog u lošeg lika, i takav ostaje do kraja. Sam griješi kada je prosuđivao McQuarrijevu stvarnu prirodu, i tako nam Recchioni pokazuje koliko se braća i po tome razlikuju, jer Samu je, za razliku od Texa kakvog znamo, teško pročitati ljude. Meni se lik nasilnika McQuarrija koji neuspješno pokušava promijeniti svoj život odlično uklopio kao okidač koji će dovesti do nasilja na Samovom ranču. Recchioni u McQuarriju prilično vjerno reproducira osobine Shortyja, kauboja koji u filmu „Monte Walsh“ završava na lošem putu, čak imaju i zajedničke osobine, a njegovo ga pokajanje pa vraćanje na put zločina čini uvjerljivim likom.

Ovo ispada sasvim dobar vestern, usredotočen na lik Sama, mirnog čovjeka koji je davno odlučio ostaviti vatreno oružje po strani, ali ga sada uzima u ruke kako bi se obranio. Je li to kontradiktornost u njegovoj karakterizaciji? Nije! Upravo je to srž nekih vesterna, i ne samo njih (Peckinpahov „Psi od slame“, na primjer). Recchionijev Sam nije posebno inferioran u sposobnosti pucanja naspram Texa, rekao bih da je tu posrijedi razlika u karakteru i načinu suočavanja sa životom između njih dvojice i mislim da je Recchioni vrlo dobro razumio ovaj aspekt. Tex i Sam su za učitelja imali Gunnyja Billa, pa iako nije vješt kao Tex, Sam nije nesposoban. Dajem si za pravo kada kažem da je s majstorom poput Gunnyja Billa nešto i moralo biti naučeno. Nije da ne zna pucati, ali bira ne koristiti vatreno oružje za ubijanje, ali Recchionijev cilj je pokazati da se čak i takav čovjek u dolini Nuecesa može naći u situaciji u kojoj je jedino rješenje pribjegavanje oružju.

Je li ga tako Recchioni pretvorio u Texa? I opet, nije! Sam se ne suočava licem u lice s protivnicima, prvu dvojicu ubija iznenađujući ih s leđa dok pune oružje, puca u leđa vođi bande, dvojicu zaskače iz svinjca, udara ih najbolje što može, čak i vilama, kao što to čini jedan očajnik. Tex to nikada ne bi učinio, ali Sam je tako nadoknadio svoj nedostatak u brojčanoj premoći protiv iskusnih ubojica; scene u svinjcu i ambaru jednostavno su savršene. Takvim narativnim pristupom Recchioni je jasno naglasio razliku između Sama i Texa, ali i istaknuo dualizam u Samovoj duši, u kojoj je, osim mirnog čovjeka, i skriveniji, mračniji dio kojeg se Sam boji i kojeg pokušava potisnuti, zavjetujući se na kraju da više neće pribjegavati nasilju, čak ni po cijenu svog života.

Kako je došlo do te iznenadne preobrazbe? Oskvrnućem jednog groba! Sam traži snagu u revolverima zakopanima zajedno sa starim prijateljem i učiteljem Gunnyjem Billom, i to ne ispada scena apsolutnog i ciničnog pragmatizma kako bi se dokopao još jednog komada oružja, već je to romansirana scena i počast Gunnyju Billu, a s tim vinjetama groba ispod izoliranog stabla Andreucci se referira na čistu i klasičnu estetiku starog Zapada.

E sad, ima jedna kontroverza. Posljednja scena, u kojoj Sam odlučuje otići odmah nakon borbe. Da li ga odluka o napuštanju zemlje i ranča nakon što ih je krvavo obranio čini neuvjerljivim likom? Ako su ti zemlja i ranč bili motiv za obranu i za njih si bio spreman žrtvovati svoj život, onda ne odlaziš nakon što si izvojevao pobjedu, jer što se krvlju brani, ne pušta se lako. Istina da je ovako postavljena priča pomalo nespretna, ali vrativši se unatrag pedesetak godina na davnu GL Bonellijevu priču i ne ispada toliko kontroverzno. Bonellijevoj odluci da preseli Sama u Culver City, Recchioni je dao čvrst motiv i razlog. Meni se čini da je Sam imao veći motiv od obrane zemlje i ranča, u konačnici i svog života, a to je sam sebi dokazati da je izašao iz bratove sjene koji ga je štitio od malih nogu od raznih vršnjaka zlostavljača (jedan je bio McQuarri), ali nije znao da će ga to tako jako pogoditi i potresti i može se pretpostaviti da Sam, nakon što je obranio obiteljsku zemlju, odlazi upravo kako se ne bi sjećao masakra kojeg je počinio. Ukratko, napušta ranč jer smatra da je bolje započeti novi život negdje drugdje, gdje nema loših uspomena.

Smjernice ovog u cjelini uravnoteženog i fluidnog scenarija majstor Stefano Andreucci je shvatio u potpunosti i savršeno ih uspio pretočiti u vizualnu poslasticu, jer počevši od prve, pa sve do zadnje stranice, uživat ćete u crtežu. Stranicu za stranicom Andreucci se izražava u svome najboljem stilu, uljepšavajući priču crtežom u kojem se oživljavaju veliki otvoreni prostoriji prerije naglašavajući ljepotu divlje prirode, vjerno reproducira teksašku svakodnevicu raznoraznim likovima i zbivanjima, a borba protiv kradljivaca stoke i posljednja borba na ranču ulaze u antologiju. I ne samo to, Andreucci je izvrstan i u onim scenama koje prikazuju skromnu Samovu svakodnevicu, tamo gdje treba uspijeva perfektno dočarati nostalgičnu, na momente melankoličnu atmosferu, a scene u kojima Sam živi svoj svakodnevni život, vinjete koje ga prikazuju na konju, samog i šutljivog, uronjenog u svoje misli, a koje je upravo zbog crteža čitatelju lako pročitati, savršene su u svojoj jednostavnosti. Andreucci odlično crta Sama, prepoznatljiv je kao Willer, a ostali likovi: Susan, McQuarrie, Clancy, Lonny, vjernici u crkvi i ubojice koji napadaju ranč, svi su sa grafičke točke gledišta savršeno okarakterizirani, odmah prepoznatljivi i pamtljivi. Prepoznat ćete neke sekvence nadahnute spomenutim „Nepomirljivim“ (poput Williama Munnyja, i Sam u svinjcu vodi bitku sa svinjama) ili čak „Svjedokom“ (ubojice dolaze na farmu u osvit zore) a one su inspiracija koju Andreucci savršeno integrira u narativnu strukturu priče. Perfektno, čista desetka majstoru. Dottijeva naslovnica, iako nije zadivljujuća niti među najuspješnijima, uspijeva u određenoj mjeri prenijeti srž ove priče. Remek-djelo? Apsolutno, bar u pogledu crteža.

• Ukupna ocjena 93%

9, 9, 10, 9

14.09.2021
    01:48:00 sati
    Kontrast 2

7, 7, 8, 8

14.09.2021
    07:54:00 sati

6, 8, 10, 8

Sama priča nije posebno inovativna, ali mora se priznati da Recchini iz nje izvlači dosta - sa sjenom starijeg brata stalno na leđima Sam pokušava izgraditi svoj život, što ne ide uvijek lagano. Ipak, krv je krv, pa kad dođe vrijeme obrane i ovaj Willer pokazuje da nije za šalu. Lijepo je prikazana ta želja mlađeg brata da ga prestanu uspoređivati sa starijim i da ga samo puste da rade što želi i voli, da bude rančer i da živi svoje.

Sitna manjkavost je lika Johna, nije mi do kraja uvjerljiva ta želja da se on Samu svidi i ta ljutnja na prvog Samovog radnika - stekao sam dojam da je John došao kako bi se iskupio, ali eto, nije išlo... Samo radi batina u djetinjstvu? Mogu donekle prihvatiti, ali tu mi fali malo mesa..

Crtež fenomenalan, Stefano je majstor. Naslovnica (originalna) dobra.

14.09.2021
    08:05:00 sati
  • Ukupna ocjena 81%

7, 8, 9, 9

lepa neka epizoda, ocena naslovnice je po ukropini

14.09.2021
    08:49:00 sati

7, 7, 8, 7

14.09.2021
    09:02:00 sati

6, 7, 8, 8

Pa i nije ovo baš neka priča. Malo pucnjave, malo tučnjave, malo ljubakanja, gomila kravetina, poneko krme i mnogo blata. Akcenat je na razlikama između Sema i Teksa, koga vidimo samo u nekoliko scena u sjećanju. Sve u svemu, jedino što je donekle neobično je da se jedna žena onako bori u odbrani ranča. Crtež je solidan, naslovna je dobra.

14.09.2021
    11:38:00 sati
  • jasa

8, 9, 10, 7

Odlična priča koja bi mogla biti još bolja da je broj stranica bio veći i da su se likovi još malo razradili. Andreucci mi je vjerovatno najdraži Bonellijev crtač - 10ka. Naslovnica je dobra, nešto mi ne godi Dotti na naslovnicama koliko mi je dobar zmeđu korica, ali je ovdje uradio dobar posao.

14.09.2021
    12:04:00 sati
    jasa

8, 5, 10, 5

Priča sama po sebi nije nešto ali mi je ova Igorova recenzija otvorila oči u vezi uloge Sama Willera u serijalu tako da dajem plus za ideju da i on dobije strip za sebe. Znači ideja dobra, razrada šteka, pogotovo karakterizacija negativca priče, to je baš loše, loše. Crtež super, naslovnica porculanska, nekako smiješna.

14.09.2021
    13:30:00 sati
    pcoro
  • Ukupna ocjena 75%

8, 8, 7, 6

nako...nije loše

14.09.2021
    23:51:00 sati

6, 7, 8, 9

Pitoreskno.

15.09.2021
    09:06:00 sati
  • Ukupna ocjena 93%

9, 9, 10, 9

15.09.2021
    14:00:00 sati
  • Ukupna ocjena 69%

7, 6, 8, 6

Zanimljiva i efektna priča koja ipak nije bez svojih problema. Ovaj put je to lik Johna McQuarrija koji je zapravo okidač priče, a nije do kraja uvjerljiv. Srećom tu je Andreuccijev crtež koji dodatno podiže dojam i čini ovo jednom od boljih epizoda u Texovom serijalu u zadnje vrijeme.

22.09.2021
    11:48:00 sati
    Shaner