Pruga prokletih

MN LIB 53 | 276 str.

Poneseni idejom o novome životu, Mister No i njegove tri prijateljice sele se u Porto Velho, malo mjesto koje je oživjelo idejom Miltona Galvaa o novom projektu obnove dijela brazilske pruge na liniji Madeira-Mamoré.

• Pruga prokletih
    MN LIB 53
  • Pruga ukletih
    MN LMS 817
  • Milton Galvaho
    MN LMS 818
  • Karipune
    MN LMS 819

• Il re della giungla
    MN SR 110
  • La legge della violenza
    MN SR 111
  • Caccia all'uomo
    MN SR 112

• Priče su izvorno objavljene u periodu između srpnja i rujna 1984. Dnevnik ih objavljuje u prvim mjesecima 1989., a Libellus knjigu objavljuje u listopadu 2011.
  • Prvo pojavljivanje Irene, Marie i Maddalene.

Guido Nolitta zbog sve većih obaveza prema vođenju izdavačke kuće uzima predah, i nakon “Mafija ne prašta“ objavljene krajem 1981., idućih nekoliko godina dvojica novih scenarista ostavljaju svoj potpis na Mister Nou. Dvije i pol godine Nolittinog izbivanja nije se negativno odrazilo po serijal, dapače, ova faza dala nam je neke od najljepših priča, a u razvoju lika svoj su doprinos dali Claudio Nizzi i Tiziano Sclavi, kao i veterani Alfredo Castelli i Ennio Missagllia. Zadržao bih se još malo na ovom periodu jer ima nekoliko upečatljivih značajki po serijal. Tiziano Sclavi ostavio je svoj prepoznatljivi štih odličnim pričama u kojima je spojio humor i svoju specifičnu sclavijevsku atmosferu. Ta kombinacija posebno će doći do izražaja nakon prvijenca „Ananga“ u kojem je taj humor izostao zbog atmosfere straha i definicije užasa kroz urođeničko poimanje svijeta i crne magije. Još jedna značajka je da slavljenički stoti jubilarac nije napisao Nolitta, već upravo Tiziano Sclavi. Skučenost jubilaraca na 94 stranice ograničavajući je faktor za mnoge scenariste, ali Sclavi uspijeva napisati kvalitetnu priču u kojoj je spojio humor i bizarnu atmosferu, baš kao i u Tuđincu. “Sotonina kuća“, još jedna njegova iz tog perioda, vjerujem, ostavila je snažan dojam na sve nas kada smo ju prvi puta pročitali sada već daleke 1988. “Crvene sjenke“ također se ubraja ne samo u Sclavijeva najbolja ostvarenja, već ulazi u top priče serijala. Tiziano Sclavi nije napisao puno priča, ali je jedinstvenim pristupom ostavio značajan trag na serijalu. Drugi scenarist debitant, ili prvi, ako ćemo po redoslijedu objavljivanju priča, je Claudio Nizzi. Iako je napisao tek dvije priče, posljednja, “Dječak Santiago, po mnogo čemu je upečatljiva. Koristeći neke reference iz Houstonova klasika “Blago Sierra Madre“ izložio je Mister Noa posljedicama zlatne groznice, ali i zaliječio njegove unutarnje rane sjedinjenjem s prirodom i brakom s domorotkinjom iz plemena Yanomama. Prvi put, ujedno i posljednji u serijalu, jedan pisac ruši Nolittinu paradigmu Mister Noa kao okorjelog neženje.

Interesantno je pratiti Nolittin umjetnički razvoj u oba serijala. Kod Zagora je nakon napisane prve priče prepustio scenarističko pero Gallienu Ferriju i ocu Gianluigiju Bonelliju, a na našu sreću kriza stvaranja nije predugo trajala. E, sad, još su te priče nakon Hellingena i Titana površne, s radnjom i dijalozima karakterističnima za naivno doba, kako volimo nazivati period u kojem Nolitta još nije do kraja definirao Zagora kao junaka. Tek s Lovcima na ljude Nolitta počinje pisati kvalitetnije, sadržajnije i smislenije priče, polako probijajući granice Darkwooda i pripremajući se tako za zlatni period koji će krenuti četiri godine poslije.

Kod Mister Noa, nakon uvoda u karakterizaciju lika i podneblje odvijanja avantura, Nolitta vrlo brzo pokazuje istančan stil pisanja pilotovih scenarija. Poetičnost, romantičnost, liričnost, buntovništvo, herojstvo, cinizam…sve to sažimlje u jedan lik vodeći ga diljem Južne Amerike u potragu za pustolovinama. Ta 1975. godina dala nam je novoga junaka, ali i polako oduzimala Nolittu kao pisca Zagorovih avantura. Zlatno Zagorovo doba još traje, protegnut će se i na iduću godinu, ali kako Nolitta posvećuje sve više pažnje avanturama Mister Noa, tako u Zagorov svijet uskaču neki novi pisci - Decio Canzio i Giorgio Pezzin - uz veterana Alfreda Castellija i povremeno Nolittino uskakanje zaključno s Vječnom magijom.

I dok se od Zagora oprostio zauvijek, Mister No vođen Nolittinom rukom još je dosta toga imao za reći. Nakon dvoipol godišnjeg izbivanja vraća se 1984. s pričom “Pruga prokletih“. Sugestivan naslov priče samo je varka, jer Nolittin istančan ukus za natprirodno ipak nije našao previše mjesta u pilotovim avanturama, ali je naslov pogođen u pravoj mjeri kada stari Joao stupi na scenu i objasni nam u čemu je stvar, ali idemo redom. Svi znamo za Nolittinu ljubav i strast prema putovanjima i upijanjem lokalnih kultura, a upravo takvi uvodi krase većinu njegovih priča. No, ovdje je uvod malo drukčiji, malo…kako da se izrazim…atipičan za Bonelli junake onoga doba, a opet, tako tipičan za Mister Noa. Nakon ovakvog početka pitam se nije li putnik Nolitta na vlastitom iskustvu donio jedan ovakav uvod? Naime, vodi nas u manauski bordel, a Nolitta ovdje, za razliku od Berardija koji u Ken Parkerovom serijalu pokazuje svu bijedu i loše uvjete kojima su prostitutke izložene, pristupa kao u vremenu Belle Époque kada su se one nazivale veselim malim ženama. Upravo bih tako definirao Irene, Mariu i Maddalenu - poduzetne vesele žene koje uživaju u životu i svome poslu, a izraz Belle Époque najbolje opisuje ovaj dio priče. Bonvivanski raspoloženi Mister No i Kruger, dobra muzika, lijepe žene, sjećanja na ljepše dane, ali i nada u bolju budućnost koja im se nudi u Porto Velhu.

Tada na scenu stupa stari Joao. Iako je njegov nastup kratko trajao posebno je upečatljiv, jer kroz njegove sumorne riječi shvaćamo na što je Nolitta ciljao naslovom priče, a ujedno me taj dio podsjetio na Sclavijevu “Fantom u operi”, odnosno jedan dio kada se u uvodu također pojavljuje jedan starac, a Nolittino kopiranje Sclavijevog lika ima istu funkciju - da malo podigne tenzije i zaintrigira čitatelje, ali za razliku od Sclavija, Nolitta radnju stavlja u povijesno ekonomski kontekst, a stari Joao priča nam tu mučnu priču s početka 20. stoljeća. kada se kroz džunglu gradila pruga i uzimala svoj danak u krvi.

Nolitta potom izlazi iz arhetipski ustaljenog modela Mister No-piper-klijent zločinac i seli našega junaka i poduzetne djevojke u Porto Velho. Poneseni idejom o novom životu, okušat će sreću u novoj sredini. Djevojke otvaraju bar, a Mister No turističku agenciju. Hoće li novo prebivalište našega junaka zauvijek zamijeniti Manaus, grad svakodnevnog preživljavanja, ali i spokojstva i slatke lijenosti? Takvo prostorno razmještanje likova u novu sredinu pokazalo se kao pogodno tlo za oblikovanje cijele kronologije događaja u koje se upliće niz likova, a sve sa svrhom odgonetavanja njihovih namjera i odgovora na pitanja zašto se radovi odvijaju na samo jednom određenom mjestu koje je pod paskom budnih i opasnih stražara, i koji je krajnji cilj Miltona Galvaa, inicijatora projekta Nova “Mad Mary”? Ta prikrivena inscenacija nudi potencijal dodatnog mistificiranja priče, a Nolittin recept uspjeha - iznenaditi čitatelja posve novim konceptom priče i perspektivom - i ovdje se pokazuje dobitnom kombinacijom. Pucnjave, tučnjave, maltretiranje domorodaca - sve je Nolitta spojio u jednom potezu, dodatno naglašavajući misteriju oko naizgled običnog poslovnog pothvata jednog čovjeka.

Premisa odabrana u povijesno ekonomskoj podlozi u gradnji pruge, u uvodu objašnjenoj kroz riječi starog Joaa, dodatno se usložnjava uvođenjem u priču Johna Rileya i njegove lokomotive ”Baldwin”. Od prašume i zaborava otrgnuti mali komad pruge koju stari Raily koristi svakodnevno u svome malome ritualu sjećanja i uspomena. Meni osobno najljepši dio priče, jedan od onih Nolittinih dobrodušnih i simpatičnih likova koje zavolite na prvu. Od ostalih likova koji se sudbinski isprepliću u ovoj Nolittinoj povratničkoj priči naglasak je dan na Oscara Luniga, Almeidu, poglavicu Caripuna, Miltona Galvaa i njegova potrčka opakog Freitasa. Oscarov odnos s Mister Noom sveden je na prijateljsku razinu, ali ne i suboračku. Kada se u jednom prijelomnom trenutku (to bi bio kada su Mister No i Almeida u domorodačkom selu shvatili s kakvom sortom ljudi imaju posla) počnu nezaustavljivo odmatati slojevi prljavštine omotane oko poslovnog projekta, Oscar u sebi ne nalazi snagu da se suprotstavi mutnim likovima, tek ostaje na prijateljskom upozorenju Mister Nou da čuva glavu. Dobro odigrana karakterizacija Luniga, jer ipak nije svatko sposoban za herojstvo i pravedna djela. S druge strane tog spektra je Almeida. Predstavio se kao novinar koji ima zadatak napisati članak o novom projektu iza kojeg stoji Milton Galvao. Naizgled miran i plah lik, izbjegava sukobe (scena kada stražari pucaju iznad njihovih glava u znak upozorenja), ali u domorodačkom selu vrlo brzo shvaćamo da je čovjek od akcije-posve atipično za jednog novinara, a u raspletu misterije saznat ćemo njegovo pravo zanimanje, ujedno i otkriti što se krije iza projekta gradnje pruge. Milton Galvao je glavni negativac ove priče. On se ne pojavljuje do posljednje trećine priče, ne znamo kako izgleda, koje su mu stvarne namjere, o njemu čujemo tek priče, nagađanja, tračeve… Na scenu stupa slatkorječivošću, ali brzo pokazuje pravo lice. Ima jedna stranica (Lib 170) gdje Mister No na svoj uobičajeno sarkastičan način odbija ponudu da radi za Galvaa, scena koju bih ubrojio u antologijsku. Dolazi u vučju jazbinu, prije toga pripremajući revolver za obračun. Očekujete pucačinu u maniri najboljih vesterna, John Wayne u punome sjaju kada dijeli lekciju nitkovima, a onda… Mister No pred ogledalom radi predstavu u suglasju s karakterom, dijeleći tako lekciju jednome nitkovu, a zatim se radnja počinje munjevito rasplitati, raskrinkavajući tako stvarni cilj oko šarade zvane Nova “Mad Mary“.

U Nolittinim pričama amazonska prašuma zauzima posebno mjesto. Za šivanje zapleta koristi svoja osobna iskustva i sjećanja, a to se, naravno, ne odnosi na opasne situacije, već na ljude. Upravo pomoću ljudi, stanovnika, Nolitta formira emocije koje prenaša u ovu priču, konkretnije, na sami duh te zemlje-domoroce. Scenarij u velikoj šumi isprepliće iluzije siromašnih ljudi i borbu za opstanak. Oni su mala zajednica koja se nije odrekla svoje kulture i načina života, ali prodor bijelog čovjeka sve dublje u džunglu ostavio je na njih negativne posljedice. Upravo su to u ovoj priči Caripune, malo pleme koje će odigrati ključnu ulogu u finišu ove priče, a upravo je s njima zaplet i počeo, u malome selu u koje je banulo nekoliko Galvaovih plaćenika. Nolitta ovdje na jednostavan način raščlanjuje složene koncepte poput zla, slobode, prijateljstva i etničkih običaja, a Mister No se i ovdje, svojim osjećajem za pravdu, pokazao kao čovjek koji staje u obranu ponižavanih i tlačenih iako nema simbol sunca i orla na grudima i nije si zbog grižnje savjesti nametnuo breme ispravljanja nepravdi.

Brazilska Đavolja željeznica još je jednom uzela je svoj danak u krvi, a Nolitta klasičnim potezom zatvara ovu priču - melankolijom Mister Noa. Taj njegov sentiš s melankolijom na kraju pojedinih priča postao je neodvojivi dio karaktera Mister Noa, a Nolitta se i ovdje pokazuje kao majstor sjete. Nema sumnje da je Nolitta bio hrabri vizionar kada je krenuo s projektom američkog pilota u amazonskoj džungli, a njegova jasnoća vizije jednog strip junaka koji po svemu odudara od ostalih ruši barijere između Mister Noa i čitatelja a to je postigao kroz emocionalne dubine, snažne i nepatvorene emocije koje prožimaju većinu Nolittinih priča, tako i ovu. Mister Noov sjetan pogled na ljude i događaje koji su se zbili u prašumi njegov je način tugovanja za izgubljenim prijateljima i tužnom sudbinom domorodaca, njegova melankolija je prihvaćanje gubitka koji je osiromašio jedan svijet, a koji ostavlja iza sebe. Jer, još je puno avantura pred Mister Noom.

MN LIB 52 Kralj džungle

MN LIB 54 Uzbuna na palubi

8, 9, 9, 8

Dobar klasik, ali nije među elitnim pričama.

28.10.2019
    19:00:00 sati

6, 5, 8, 7

Već viđena priča o iskorištavnju prirode i domorodaca. Ako ništa druge one tri sestre su plus u priči.

28.10.2019
    19:15:00 sati

9, 9, 9, 9

28.10.2019
    19:47:00 sati

5, 6, 9, 8

Ako se uzme u obzir da je ovo Nolitin scenarij, i da je slicna tema vec vidjena u epizodi Asfaltna Ostrica/Okrutna Zemlja, onda je dojam nekako... bezzzz.  Diso je odlicno uradio svoj posao, jer je crtez ovdje, kao u vecini epizoda koje on crta, prekrasan.  Medjutim, scenarij je dosta dosadnjikav, i iako je definitivno maturan i bez previse kliseja, centralna tema i radnja jednostavno nemaju onu dinamicnu atmosferu kao sto najbolje pilotove epizode imaju.  Stavise, kraj je previse melodramatican, pogotovo ono sa indiosima i kako su njihovi zivoti ugrazeni sa dolaskom bijelaca i njihove zelje za zaradom na racun indiosa koji samo hoce da zive u miru bez da ikome budu tereti.  Naslovnice su dobre, jedne od zadnjih prije nego sto je Diso preuzvo duznost od Ferija; jedino mi je scenarij ok, ali nista vise.  Onaj Riley, stari tip koji upravlja jos stariju lokomotivu usred djungle, je simpatican tip.

29.10.2019
    00:52:00 sati

9, 10, 10, 9

Odlična, jednostavna avanturistička epizoda, prožeta i akcijom, i humorom, ali i dramom. Baš sam uživao čitajuči. Kao mali imao sam 'Miltona Galvaha', ali ne i nastavak, koji mi je po onoj maloj sličici izgledao jako intrigantno, a oni protivnici na groblju kao neki vampiri. Nisam se sjećao svih elemenata, najviše mi se urezalo u pamćenje onaj događaj s vatrom i pokojnikom koji gori. Čak sam mislio da je Milton zapravo Freitas- ćelavac s naslovnice.

29.10.2019
    09:48:00 sati
  • Ukupna ocjena 57%

5, 5, 7, 6

sve je to ok, nolita, dzungla, al koliko se secam nikad nisam uspeo ovo da procitam. smorim se na 2/3, pa batalim

31.10.2019
    09:45:00 sati

6, 9, 10, 8

Diso mi možda nije baš na svakom crtežu savršen kao inače, ali zahvaljujući određenim slikama ide desetka. Priča je dobra, pojava vlaka je zakon, samo ima jedna nelogičnost (ili ja nisam razumio). Zašto kada su pred toliko godina opljačkali i potopili brod, nisu odmah uzeli kasu sa sobom i otvorili ju, nego su ju išli potopit zajedno sa brodom...? I imam osječaj da je LMS opet izbacio brdo stranica.

01.11.2019
    22:36:00 sati
  • Jozzinelli

10, 10, 10, 10

Ovo je posle Hangadeirosa najbolja Nolitina priča, a zajedno sa njom spada u top 5 pilotovih epizoda. U njima je suština onoga zbog čega volimo Mister Noa, otpor malih i siromašnih velikima, moćnima i bogatima, i kontrast njihovih životnih stavova, ali opet prikazano na jedan pitak i zabavan način, kroz klasični avanturistički žanr, prožeto i humorističkim sekvencama, za razliku od epizoda koje vuku pomalo na političko-dokumentaristički stil, kao što su Nolitine afričke epizode, recimo.

Ovde od početka imamo zabavan i dinamičan uvod, koji me podseća na početak filma "Rođena juče", odmah te uvuče u priču, koja čitavim svojim tokom ostaje isto tako dinamična, bez dosadnih delova. Možda se samo osnovni motiv priče nekima čini "već viđenim", izgradnja pruge kroz džunglu ili kasnije scena sukoba sa Indiosima, ali, ko je pažljivo čitao ovu epizodu, trebalo bi da primeti da su svi ti detalji povezani na jedan kompleksniji način i da je ovo jedna vrlo originalna priča, koja ne liči ni na jednu drugu pilotovu, puna zanimljivih scena i odlično dočaranih likova.

Ova epizoda je prava riznica duhovitih replika ili pak dijaloga koji prikazuju životnu filozofiju njenih protagonista; ako bi većinu njih citirao ovde, ispao bi mi još tri puta duži komentar. Zato ću se ograničiti samo da nabrojim najzanimljivije i najupečatljivije scene.

- Kao što je već naveo recenzent: "Prvo pojavljivanje Irene, Marie i Maddalene" (ja bih dodao "prvo i najbolje"), pogotovo je zanimljiv i zabavan uvod sa njima, kao što sam već spomenuo.

- Mister Rili, izuzetno simpatičan lik i zanimljiva scena Mister Noovog susreta sa njim, upoznavanja i razgovora (vidim da je i recenzentu to najlepši deo priče)

- "Dražesne" maserke u selu Karipuna, koje su svojim umećem preporodile Mister Noa

- Atmosferična i efektna scena sahrane mladića iz plemena Karipuna

- Scena tuširanja Mister Noa, gde ga prvi put vidimo bez gaća (i ovaj detalj je mogao recenzent da navede u zanimljivostima)

- Mister Noovo jadikovanje za polomljenim pločama, izgleda da ga je to više zabolelo od polomljenih rebara... Naročito, kako navodi, zbog ploče koju je poneo još iz Njujorka "I can't get started" (Simbolično, s jedne strane zbog uvodnog stiha "I've flown around the world in a plane", a s druge zbog stiha iz naslova, jer je okoreli neženja. Ako bi posmatrali samo naslov, bez konteksta u samoj pesmi, moglo bi da se protumači i time što nije mogao da započne novi život u Njujorku, pa se preselio u Amazoniju. Pesmu je, inače, prvi snimio Bob Houp 1936. godine, a popularnost joj doneo Bani Berigan 1937, zatim i Bili Holidej i Frenk Sinatra.)

- Mister Noov cinični dijalog sa policajcima

- I, kao vrhunac, kako je naveo recenzent - "antologijska scena" pred ogledalom u razgovoru sa Miltonom Galvaom

Nakon toga, od ponovne pojave Almeide, poslednja trećina priče se svodi uglavnom na ubrzano privođenje kraju kroz vrtoglavu akciju i jurnjavu, ali dobro odrađenu. Jedini kliše, prisutan u još dosta epizoda, jeste spasavanje Mister Noa od strane Indiosa, koji ubijaju glavne negativce strelama, ali ovaj put imamo i objašnjenje od strane poglavice kako su uspeli da se zateknu na pravom mestu u pravo vreme. (Čak je suptilno bila ubačena i scena sa čamcem u toku prethodne radnje.)

Disov crtež nije na istom nivou tokom celog stripa, što reče Deki86, kao da je neke table radio na brzinu, ali, zbog mnogih kultnih scena, kadrova i tabli, gorenavedenih, koje nam je upečatljivo dočarao i koje ostaju urezane u pamćenje, sleduje mu desetka.

Ferijeve naslovnice ne spadaju među najbolje koje je odradio na pilotu, ali su sasvim okej, i ne ide da zbog njih kvarim ocenu ove fenomenalne priče. ;)

04.11.2019
    02:18:00 sati
    Jozzinelli

8, 8, 8, 6

Daleko od kultnih epizoda, ali daleko i od lošeg uratka.

07.11.2019
    19:15:00 sati

8, 7, 9, 9

Nakon skoro 3 godina odsustva vratio se Nolitta na serijal jednom klasičnom pričom o ljudskoj pohlepi. To je tema koja se može obraditi na puno različitih načina, više ili manje uspješno. Ne mogu reći da je ovdje nešto napravljeno pogrešno, ali moram priznati da sam očekivao više od onoga što sam dobio kada se sve zbroji u konačnici. Radnja je većim dijelom usporena, a dojma sam da bi više odgovarala brža događanja. Sve ima svoju glavu i rep kako to inače bude kod Nolitte, samo što nedostaje nešto što će do kraja razbuditi čitatelja i učiniti da nestrpljivo očekuje nadolazeće scene. Možda se samo radi o tome da radnja u prvoj polovici nema određeni tijek koji treba slijediti, tj. ne dozvoljava da si čitatelj postavlja pitanja i traži odgovore na njih. Svaki od uvedenih likova je iskorišten na neki način, niti jedan nije ubačen bezveze samo da bude običan broj na papiru, i barem sa te strane scenarist je napravio ono što je trebao. Početak je malo neobičan, ne vidi se baš često Mister Noa i Krugera kako odlaze u bordel, a ovdje se daje naslutiti da su oni prilično dobro udomaćeni na takvom mjestu. Ali, sada su došli u krivi trenutak jer bordel uskoro prestaje sa radom, mornara je sve manje, a jadnici iz Manausa nemaju ni novca ni volje da nešto ubodu. Grad sve više umire i vrijeme je za promjenu jazbine, a kako kruže glasine da će jedno mjestu uskoro biti prepuno života nije teško odlučiti gdje napraviti novo gnijezdo. Tako barem misle vlasnice bordela, a Mister No pristaje da im bude pratnja jer ni njemu ne cvjetaju ruže na poslovnom planu. Ispočetka se kurvaluk pokazao kao isplativiji biznis od turističke agencije, i upravo zbog nedostatka posla pilot upoznaje čudnog lika kao što je John Riley. On i njegova lokomotiva su pravo osvježenje za epizodu, u ono malo vremena koliko je bio prisutan pokupio je simpatije i šteta što njegov idiličan život nije potrajao. Čovjek se cijelo vrijeme klonio nevolja i onda zbog drugog nastrada tamo gdje to nikad ne bi očekivao. Almeida je lik koji ima veću ulogu, zbog prirode svoga posla morao je skrivati pravo zanimanje, ali se moglo naslutiti da nije novinar kako se predstavio. Tučnjava u selu Caripuna je uvukla određenu sumnju, Almeida se pokazao prilično sposoban za nešto s čime se njegova profesija inače ne susreće. I firma koja provodi istraživanja terena nije bila uvjerljiva, ako se stvarno radi o izgradnji pruge zašto onda ne dopušta pristup strancima na to područje? Oscar je prije odlaska ponudio odgovor na to pitanje iako dosta nejasan; kakva izgradnja pruge, radi se o običnoj prevari. Milton Galvão svojim postupcima nije ostavio dojam čovjeka koji se bavi čistim poslovima, nitko ne šalje bezveze svoje razbijače da prebijaju ljude i prave nered. I onda takav gad ima obraza ponuditi poslovnu suradnju nekome koga je prebio, očiti znak da mu gori pod nogama i da se radi o vrlo važnom projektu. Bila mi je smiješna scena u kojoj Galvão ponudi novac Mister Nou, a ovaj priđe ogledalu, napravi nekoliko grimasa i kaže; "nikad mi ne bi palo na pamet da imam njušku čovjeka koji će prodati dušu za šaku dolara". Uglavnom, metode prisiljavanja koje je Galvão upotrijebio su bile početni put za otkrivanje njegove prljave igre. Taj put se jednostavno morao iskrižati sa Almeidom, tako da i njegova pojava dobije svoju svrhu. Sviđa mi se scena kada lokomotivom unište kamiončić, samo nije u redu što je i Riley nastradao zbog stvari s kojoj uopće nije imao veze. Kod završnog obračuna trebalo je nekako iskoristiti Caripune, možda malo predvidljivo da oni spašavaju cijelu stvar. Domorodački narodi imaju običaj uzvratiti iskazano prijateljstvo, a u ovom slučaju je poglavica Caripuna pokazao i koliko je mudar. Bijelci su previše zlobni da bi se živjelo u njihovoj blizini, zato ne preostaje ništa drugo nego se povući što dalje od njih. Mister No i njegove 3 prijateljice su na kraju shvatili da Manaus nije bio tako loš kao što se činilo prije dolaska u Porto Velho. A što će napraviti svi oni jadnici koji su zagrizli lažni mamac o izgradnji pruge i bijegu iz sveopćeg siromaštva? Ono što jedino i mogu; vratiti se svom starom životu i čekati trenutak kada će opet potrčati za nekom novom iluzijom.

Ovdje je već vidljiv mali pad Disovog crteža u odnosu na njegove prijašnje epizode. Pilotovo lice nije toliko ujednačeno, kao da je u nekim kadrovima rađeno na brzinu pa je nestalo preciznosti. Ipak, treba pohvaliti kako je nacrtao one 3 kurve, pogotovo Irene kojoj je jako dobro istaknuo sise. Naslovnice vrlo dobre, a na prvoj se također ističu sise mlade indijanke, iako nisu toliko otkrivene kao unutar samoga stripa.

11.02.2020
    18:15:00 sati

• Skate-board boys