Mort Cinder

Brad Barron

ORKA 15 | 207 str.

Ezri Winstonu, londonskom antikvaru počinju se događati čudne stvari. Tajanstveni starac nadimka "Kostur" ostavi mu čudnu amajliju s likom pauka, umotanu u novine stare tjedan dana u kojima je bila vijest da je ubojica Mort Cinder pogubljen, što ga uvuče u koloplet zastrašujućih i fantastičnih događaja koji rezultira upoznavanjem besmrtnog Morta Cindera, koji će postati njegov prijatelj i suradnik, te koji mu priča priče iz prošlosti, velike i male događaje kojima je bio svjedok.

• Mort Cinder
    ORKA 15
  • Mort Sinder
    MORT SUPN 8

• Alberto Breccia podario je svoj izgled jednom od dva glavna protagonista i naratoru Ezri Winstonu. U biti, u Ezri je nacrtao starijeg sebe, dok mu je za izgled Morta Cindera trebalo više vremena. Čak je zamolio Oesterhelda da ga još ne pokaže i da mu više vremena. U konačnici Mort je dobio lice Horacija Lalije (nogometaša i crtača stripova) i izraz Sherlocka Timea (lika istih autora, svojevrsne preteče Morta).
  • Uz Mort Cindera, Oesterheldovi najpoznatiji stripovi su: Narednik Kirk, Ernie Pike i remek djelo Eternaut. Godine 1968. objavljena je biografija Ernesta Ché Guevare: Život El Chea, u kojoj on potpisuje scenarij, a crtež Alberto Breccia i njegov sin Enrique. Vladina cenzura je povukla knjigu i zaplijenila originale, a to je bio tek početak Oesterheldovih problema s vladajućom huntom. Rezultat svega je da ga je 1977. uhitila skupina naoružanih ljudi, nakon čega mu se gubi svaki trag. Ne zna se točno njegova sudbina, ali vjerojatno je ubijen nakon dugotrajnog mučenja, baš kao i deseci tisuća nestalih pod istim režimom. Njegove četiri kćeri, zajedno s muževima, također su uhićene i nakon toga nisu viđene. Ipak, jedna od njih je bila u visokom stupnju trudnoće, pa je rodila u zatočeništvu sina Martina, kojeg je Hectorova udovica (koja je jedina preživjela tragičnu sudbinu cijele obitelji) izvukla iz zatočeništva i podigla.
  • Mort Cinder objavljivan je i u Stripoteci, ovdje možete vidjeti naslovnice - link. (op.ur.)

O Oesterheldu i njegovom djelu Mort Cinder je već puno toga napisano i teško je nešto novo, a pametno dodati. Unatoč tome, ovo djelo nema službenu recenziju na ovom sajtu. Stoga, ova moja recenzija je više kao sažetak već napisanog (od strane mjerodavnijih od mene) o ovom remek djelu, uz ponešto mojih laičkih komentara.

Ima već neko vrijeme da sam pročitao ovaj serijal u prekrasnom Fibrinom izdanju i malo je kazati da sam ostao šokiran. Namjerno sam htio promisliti prije nego išta napišem. Iskreno, puno toga bih htio napisati, a opet ne znam koliko bi to bilo primjereno i odakle početi?

Možda najbolje frazom da je ovo strip o kojem ne razmišljaš nekoliko dana nakon čitanja, nego koji ti nikada više neće izaći iz glave. Da, toliko je moćan! Što više razmišljaš o njemu sve je bolji, intrigantniji, drugačiji...

Mojem logičnom umu najprije su smetale nelogičnosti u priči i scenariju, ali upravo te nelogičnosti tjeraju na razmišljanje. U biti, većinom to nisu nelogičnosti, već elementi oko jednog od dva glavna protagonista koji su ostali neobjašnjeni, neotkriveni, misteriozni...

Tko je taj intrigantni, besmrtni svjedok vremena Mort Cinder?

Odgovora nema, samo činjenica da je u svim tim povijesnim epizodama bio jedan od sporednih protagonista u opoziciji ili čak rob - lik na strani pravde i malog čovjeka, ali nemoćan išta bitno učiniti osim biti jedan od aktera. Castelli je u uvodniku napisao da tijek radnje doživljava lagan pad kad Oesterheld pokušava dati racionalno objašnjenje zapleta. I to je točno da točnije biti ne može! Stoga je puno bolje da je ostalo ovako, misteriozno i intrigantno.

Oesterheldov starinski tip scenarija s puno didaskalija, ljudima naviknutima na moderni strip (gdje je vizualni efekt bitniji od same priče), ovo djelo moglo bi se i ne svidjeti (što je ipak teško za zamisliti). Iako, pod vizualni efekt spada fantastični Breccin crtež, pravu vrijednost ovome djelu daje nevjerojatna sinergija crteža i priče - Breccie i Oesterhelda. Ja sam vizualnim dijelom impresioniran, ali sam i ljubitelj starinskog tipa naracije, a Breccine vinjete su toliko moćne, ekspresivne, atmosferične, pune emocija...

Jednostavno je zadivljujuće da je netko dao svoj maksimum za nešto što je objavljivano u potrošnom novinskom tjednom izdanju s jako lošim otiskom. Prava je šteta što se, zbog nemogućnosti nabavke originalnih materijala, dosta toga izgubilo u novijim izdanjima. Kako bi tek izgledalo s kvalitetnim otiskom, možemo samo zamišljati!

Kompletan serijal sastoji se od deset priča, od kojih je prva prolog. Samo se priča „Ljudi olovnih očiju“ odvija na više stranica, dok su ostale priče kratke.

Ovako to izgleda u Fibrinom izdanju, što je i kronološki poredak priča ovog serijala:

0. Faraonov dar
(6 str. - originalno izdano u kolovozu 1962./ prvo izdanje kod nas: Stripoteka #706)

- Upoznajemo antikvara, kojemu još ne znamo ime. Udovica jednog pukovnika donijela mu je neke antikvitete iz starog Egipta. Neki od njih su mu se činili kao imitacije, ali uskoro je na zastrašujući način saznao da je pogriješio u procjeni... Upečatljiv prolog u kojem se pojavljuje samo Ezra Winston, ne i glavni junak Mort Cinder. Priča je originalno objavljena u reviji Supermisterix na većem okomitom formatu, istovremeno s epizodom "Ljudi olovnih očiju" objavljenoj (kao i sve ostale epizode) u Misterixu. Starovjekovnim misterijama s elementima znanstvene fantastike (odnosno prisustvu ili spomenu izvanzemaljaca), Oesterheld se vratio u još dvjema pričama: egipatskoj priči "Lisisina grobnica" i u "Kuli babilonskoj".

1. Ljudi olovnih očiju
(81 str. - 20.07. do 14.12.1962./ Stripoteka #717 & 718)

- Jezovita priča u kojoj Ezra "upoznaje" Morta, a koja je izlazila u dva formata, tako da započinje u vodoravnom, a završava u okomitom formatu. Malo nervira pri čitanju, ali što je, tu je. S obzirom na materijale, bolje nije moglo. Priča je začinjena zadivljujućim, sugestivnim crtežom s nevjerojatnom izražajnom snagom, koji te (uz Oesterheldovo pripovijedanje) jednostavno usiše u radnju. Samo na kraju ove epizode Oesterheld je išao u logično objašnjavanje i tu se može primijetiti pad naracije u ovoj uznemirujućoj priči. Koliko god većini ova priča pripovjedački nije na razini većine ostalih, ja volim duže priče s laganim razvojem događaja, pa je možda to i razlog što mi je ova epizoda nekako najupečatljivija.

2. Charliejeva majka
(12 str. - 21.12.1962. do 11.01.1963./ Stripoteka #731)

- Emotivna priča i jedina u kojoj dva glavna protagonista serijala zaista putuju kroz vrijeme, i to u Francusku 1917., usred krvave bitke Prvog svjetskog rata. Definitivno drugačiji razvoj događaja od kasnijih epizoda. Obilježavaju je prilično naivna scenaristička rješenja, pri čemu ne mislim na samo putovanje kroz vrijeme, već sve uzročno-posljedične događaje tog putovanja.

3. Kula babilonska
(19 str. - 18.01. do 22.02.1962./ Stripoteka #739)

- Mračna, fantastična priča o izgradnji kule babilonske u kojoj Oesterheld na svoj način interpretira slavnu priču iz Knjige Postanka i razlog zbog čega su nastali različiti jezici. Tekst Biblije je slikovit, pa se može tumačiti na više načina, a Oesterheld nam daje svoju fantastičnu verziju.

4. U zatvoru Blue Dove: Marlin
(14 str. - 15.03. do 05.04.1963./ Stripoteka #771)

- Mjesto događaja je kaznionica Blue Dove u Oklahomi. Jedan novinski članak podsjeti Morta na događaje iz 1925. godine, kada je bio na odsluženju kazne u tom zatvoru. Zbog čega, Mort nije rekao, već samo zagonetno: "Ja...dobro, to nije važno...". Ovdje je riječ o dvije priče, koje su, potpuno drugačije od ostalih. Skoro nema fantastičnih elemenata. Čak se može sve i racionalno objasniti. Ova, prva je klasična priča o bijegu iz zatvora s zanimljivim preokretom na kraju u vidu poslovice: "Kako siješ, tako ćeš i žeti!". Breccin crtež je drugačiji nego u prethodnim pričama - čišći, ali i izvrsno prilagođen temi.

5. U zatvoru Blue Dove: Fratar
(13 str. - 12.04. do 03.05.1963./ Stripoteka #772)

- Druga priča u zatvoru i direktni nastavak prve. Jedini put da su dvije priče direktno povezane, odnosno da se nastavljaju. Stoga su u Fibrinom izdanju te dvije priče i spojene kao jedna. Mort nastavlja priču iz kaznionice. Najprije opisuje svoj boravak u samici od mjesec dana, a onda i kaotičnu situaciju u kojoj se našao nakon izlaska iz nje. Uz Morta, jedan od bitnijih protagonista prve priče u zatvoru – „Fratar“, glavni je lik ove priče. Kao što smo već vidjeli, „Fratar“ ne želi izaći iz zatvora, a ovdje vidimo dokle ide taj njegov strah od vanjskog svijeta. Na kraju saznajemo i zašto nije htio izaći...

6. Vitraj
(11 str. - 10.05. do 24.05.1963./ Stripoteka #724)

- Baš kao i u "Kuli babilonskoj", u ovoj priči imamo Mjesec kao božanstvo. U "Kuli" su ga zvali Astarta, a ovdje je božica Luna i ljudi su u stanju pasti pod njenu moć. Ovaj put je riječ samo o antikvaru Ezri, a krivac za to je stari vitraj, kojeg mu je prodao jedan neobičan čovjek brončane puti - nalik Indijancu. Za razliku od većine priča, ovu ne priča Mort, već se odvija u vremenu radnje, a Mort se pojavljuje tek na kraju. Drugačije, neočekivano, zanimljivo su neki od epiteta koje bih mogao podariti i ovoj priči. Breccia svojim crtežom dodatno potencira taj mistični, mračni ugođaj koji se proteže na svih jedanaest stranica ove priče.

7. Brod robova
(11 str. - 07.06. do 28.06.1963./ Stripoteka #728)

- Mort se prisjeća vremena kada je radio kao mornar na brodu za prijevoz robova. Izuzev Mortovog prisustva u priči, ovo je još jedna priča bez fantastičnih elemenata. Riječ je o jednoj sumornoj, pustolovnoj drami. Nisam ljubitelj takvih priča, u biti izbjegavam takve teške teme, pa je to i razlog što mi je i najmanje sjela od svih priča u ovom integralu. Svejedno, ne mogu poreći izvrsno dramaturško građenje priče. Ovo je i najturobnija epizoda. Oesterheld nam daje jedini za njega ispravan odgovor na životna pitanja: "Nema nade! Može biti trenutna pobjeda, ali poraz je neizbježan!". Složio bih se s njim da je poraz na ovom svijetu neminovan, ali zato postoji sreća u malim, svakodnevnim sitnicama i veseljima, a i nadu u sreću na drugom svijetu nam nitko ne može uskratiti.

8. Lisisina grobnica
(13 str. - 09.08. do 30.08.1963./ Stripoteka #748)

- Gledajući vijesti na televiziji, Mort i Ezra saznaju za tajanstveni nestanak ekspedicije koja je tražila grobnicu egipatske princeze Lisis. Ne objašnjavajući ništa, Mort, zajedno s Ezrom, zaputi se u Egipat. Kasnije saznajemo da je on bio jedan od robova koji su radili na grobnici i da zna tajni prolaz koji vodi do sarkofaga. Priča čiji zaplet je idealan za moj ukus. Nažalost, sve se pretvara u znanstveno - fantastičnu priču, bez neke snage, pa i logike. Ovdje dolazi do izražaja prebrzo, a time i neuvjerljivo razvijanje radnje zbog malog broja stranica. Temom se donekle može usporediti s "Kulom babilonskom", iako niti blizu nema snagu te priče.

9. Bitka kod Termopila
(27 str. - 31.01. do 13.03.1964, / Stripoteka #793)

- Mort Cinder, čovjek tisuću i jedne smrti, bio je jedan od branitelja Termopilskog prolaza - Spartanac imena Dienekes. Kruna na kraju ili točka na "i" ovog integrala i cjelokupnog serijala! Oesterheldova zadivljujuća sposobnost naracije posebno dolazi do izražaja u ovoj priči. Toliko te unese u priču svojim pripovijedanjem, da imaš dojam da si tamo - među Spartancima! Zanimljivo da su originalno dva nastavka ove epizode kronološki krivo objavljena (predpredzadnji i predzadnji), što je u Fibrinom integralu ispravljeno, odnosno objavljeno logičnim redoslijedom kako bi priča trebala teći.

Zaključak:
Kad sumiram sve na kraju, malo je kazati da sam zadivljen. Ostaje nevjerojatan žal što si došao do kraja i da nema više avantura Morta Cindera! Tek danima kasnije, dok pokušavam nešto originalno napisati, dolaze mi neke stvari u glavu. Stvari, kao činjenica da su sve epizode potpuno različite jedna od druge, a Breccia to sve prati crtežom koji savršeno odgovara svakom žanru i temi kroz koje prolazimo. Nema ponavljanja i očekivanih situacija. Jednostavno se reda šok za šokom, a Mort nije nikakav superjunak, već nemoćni svjedok vremena, koji svjedoči sudbinama malih ljudi kojima nema mjesta u povijesnim knjigama. U svim pričama, uz izraženu melankoliju i tjeskobu, je primjetan taj ljudski element - svojevrsna nada koja te tjera da ideš dalje. Budući da su oba autora, u vrijeme stvaranja ovog serijala, bili u kriznim životnim trenucima, usuđujem se kazati da sam Mort progovara za njih.

Iz njega kao da izvire sva bol, tuga i nemoć oba autora. Mortovom nemoći da promjeni nešto, Oesterheld kao da je predosjetio svoju tragičnu sudbinu. U toj situaciji bio je nemoćan kao i Mort. Samo je svjedočio surovim događajima koji su uzrokovali njegov kraj, skupa sa cijelom njegovom obitelji koja je skončala od strane suludog režima. Samo što je s njim nestalo i Morta, pa više nije bilo nikoga tko bi to ispričao i dao malo nade u tom kolopletu strave, straha, otmica, odmazde, mučenja i ubojstava. Kolopletu u kojem se jezovite povijesne epizode u ovom djelu čine kao priče za malu djecu.

10, 10, 9, 9

jedan od onih stripova koji su vam, kako ste zreliji (da ne kažem stariji), sve bolji i bolji.

definitivno ultimativni klasik koga bi svaki stripofil morao da overi.

i bez brige - ako vas ne pogodi na prvu loptu,garantujem da će vas na neku drugu zveknuti pravo u vugla!

i da ne zaboravim,pohvala Spoku na recenziji - nadam se da će vremenom smanjivati bonelijevske a pojačavati nebonelijevske.

05.01.2020
    20:54:00 sati
  • mikikiki

10, 10, 10, 10

05.01.2020
    20:54:00 sati
    mikikiki

4, 4, 9, 8

Priča me se nije dojmila.

05.01.2020
    21:45:00 sati
  • RadioClash

10, 10, 10, 10

05.01.2020
    21:51:00 sati
    RadioClash
  • Ukupna ocjena 92%

8, 10, 10, 8

Mort Cinder je jedan od rijetkih stripova koji mi nisu sjeli na prvu, ali su mi ponovnim čitanjem (znatno) porasli. Apsolutni klasik za kojeg ne znam reći je li bolji pripovjedački ili crtački i jedan od najboljih stripova koje imam u kolekciji. Svaka čast na recenziji!

05.01.2020
    21:56:00 sati
    Shaner
  • krem

10, 10, 10, 10

Savršenstvo od stripa.

05.01.2020
    22:17:00 sati
    krem
  • Ernie Pike

10, 10, 10, 10

Prvi put kad sam citao Morta Cindera u Stripoteci nije mi se svidio. Vec na drugo citanje u Stripoteci bio mi je puno bolji. Nakon vise od dvadeset godina procitao sam ga u Fibrinom izdanju i bio mi je izvrstan.
    Najbolje su mi price Brod robova i Termopile.

06.01.2020
    00:22:00 sati
    Ernie Pike

9, 9, 9, 8

Ljudi olovnih očiju najbolja mi je od svih, baš posebno odudara od ostalih.

06.01.2020
    17:09:00 sati

10, 10, 10, 10

Strip je naprosto odličan. Čitanje je, slično kao kod Eternauta istog autora, hipnotično. Kada počneš, jednostavno ne možeš prestati. Priča te tako duboko uvuče u sebe. Ima tu i puno teksta, ali jednostavno je priča tako dobro osmišljena, da ju je užitak čitati. Sve priče su mi odlične. Možda mi je najbolja bitka kod Termopila. Jedina zamjerka je to, da nema više priča. Ovaj uvodni dio je dosta dug. Slijedi nekoliko priča. Ali zapravo je sve, od crteža, do naslovnica, do priče, odlično. Preporuka.

06.01.2020
    19:43:00 sati

10, 10, 10, 10