Drevna stijena

NN ALM 1b | 96 str.

Ono što je isprva delovalo kao rutinski zadatak za Nathana - iskomplikovaće se! Nathan obilazi ostrvo El Tili, na kome je inače rođena njegova majka, i postaje svedok sukoba tradicionalnog i modernog, prirode i tehnologije... Kojoj će se strani prikloniti? (Pravi Nathanovci već znaju odgovor, ali to nije razlog da izostane recenzija ove epizode. ;)

• Osveta jakuza - Drevna stijena
    NN ALM 1

• La pietra antica
    NN AL 1994

• Na otoku El Tili (El Teely), rođena je Nathanova majka, Rose.
  • El Tili je mesto osmišljeno po ostrvu sa koga su trojica Nathanovih stripskih očeva, Serra, Medda i Vigna, a. k. a. Banda sa Sardinije (Sardegna).
  • Odavde, pa nadalje, autor naslovnih strana NN almanaha biće Claudio Villa. Njegov prethodnik bio je Claudio Castellini, ali je nacrtao samo jednu naslovnu, za prvi almanah.
  • Ovde imamo u naznakama buduće ratove Zemlje sa orbitalnim stanicama.
  • Ova epizoda mahom je self-contained, izvan kontinuiteta ako je stavimo u odnos sa regularnom serijom, ali doživela je svojevrstan nastavak u desetom gigantu, "Pobunjenici s Marsa" (više o tome u recenziji)...
  • Korumpirani lokalni političari (str. 19, 20 i 21), njih trojica, identično nacrtani, mogli bi biti omaž gradskim vijećnicima iz "Alana Forda" (legendarne "tri svinje").

Ovo je jedna od prvih epizoda “Nathana Nevera” koje sam pročitao. A, kada sam počeo da čitam serijal, odlučio sam da mi polazna tačka budu prvi almanah i prvi (toliko hvaljeni, ali ne bez razloga, uverio sam se!) gigant. Priznajem, bio sam lenj da jurim stare epizode koje je objavila Slobodna Dalmacija, a - i pored toga što sam već bio upućen u to da se radi o serijalu u kome je kontinuitet od izuzetne važnosti, čemu su autori posvećivali detaljnu pažnju od samog početka - pretpostavljao sam da ću, obzirom da se ipak radi o prvim brojevima dveju edicija, ipak steći pravu sliku o serijalu... I nisam pogrešio.

Stoji da su i almanasi i giganti povezani sa regularnom serijom, ali u slučaju prva dva almanaha (koje je Libellus, kao i sve naredne, objavio po dva u jednoj knjizi), mislim kako ne samo da nećete pogrešiti ako se odavde upustite u čitanje serijala, već i da ćete steći pravu, adekvatnu sliku mnogo brže nego ako krenete od prvog broja regularne serije, zato što ove priče sadrže sve ono za “Nathana” esencijalno, a o čemu je Vladimir Tadić - Đole napisao sjajan tekst za Libellusovo izdanje… Ukratko, to su tri elementa serijala: sveprisutna melanholija, zatim ideologija, predstavljena mahom kroz antitehnološku crtu serijala, te razgranat kontinuitet. Smatram da je, zbog toga što je izrazito prožeta svakim od ova tri elementa, "Drevna stena" jedna od najboljih polaznih tačaka za upoznavanje sa serijalom, ali i jedna od najboljih epizoda, pa hajde da vidimo i zašto...

Što se kontinuiteta tiče, ovaj tekst nije pravo mesto za detaljniju priču o tome, ali pomenimo: vremenom je Nathanov univerzum postao multiverzum. No, tri su univerzuma na određen način izdvojena - regularna serija ostaje glavno mesto svih događanja, za njom slede giganti (njih sedam) posvećeni Nemovim (Nathan iz budućnosti) avanturama, a ostaje još jedan univerzum, koji pratimo počevši od ove epizode!

Priču o drevnoj steni, simbolu života i plodnosti za meštane El Tilija, pripoveda crnokosa Jana, ćerka vlasnice kuće u kojoj je Nathan odseo. Njega na ostrvo dovodi jedan naizgled rutinski zadatak: u toku je izgradnja postrojenja fabrike Himera, koja bi trebalo da se bavi proizvodnjom određenih veštačkih vlakana. No, samo što je sleteo na El Tili, Nathan zatiče demonstracije protiv izgradnje fabrike. Razlog je ekološke prirode, jer na Tiliju se neguje tradicionalna, ekološki čista poljoprivredna proizvodnja. Pored toga, neguju se i određena natprirodna (?) verovanja, koja, ispostaviće se, nisu puko praznoverje, a vezana su za stenu, koju rukovodstvo Himere želi da ukloni...

Da se vratimo Jani, tj. onome što je posebno zanimljivo - naraciji. Jana u krilu drži dečaka i on je taj kome priča o događajima iz svoje mladosti, provedene na Tiliju, a što uključuje i Nathana. Jedne večeri, tokom povratka kući iz grada, Jana i Nathan dolaze do čudesne stene, gde vode ljubav... Odjednom, oko njih zaigraće čudna družina vilenjaka i demona, a najverovatnije je te noći začet dečak, koji se, videćemo to kasnije, zove Nathaniel, što znači da Ann nije jedino Nathanovo dete. Ovo je zapravo uvod u naredna četiri almanaha, posvećena Nathanovoj mladosti, koji rasvetljavaju brojne nedoumice iz regularne serije, a narativna tehnika ostaje ista, s tim što će Janu u ulozi pripovedača zameniti sam Nathan, predstavljen kao starac; dakle, treći jasno razrađen univerzum, pored regularne serije i giganata, to je ovaj Vignin u almanasima, a čiji je završetak gigant "Pobunjenici s Marsa".

Što se druga dva elementa serijala tiče, antitehnološka crta, privrženost Nathana vrednostima koje i u naše vreme sve više gube na značaju (ovde to ne vidimo, ali navedimo njegovu ljubav prema književnosti, npr.), više je predstavljena od strane scenariste Vigne, dok je za melanholičnu, setnu, kao-da-vreme-stoji atmosferu bio zadužen jedan od najinteresantnijih crtača u SBE - Nicola Mari. Vigna veoma vešto i suptilno suprotstavlja ZA i PROTIV obe strane; Himere, koja je i angažovala Nathana, i meštana, od kojih će naš specijalni agent mnogo toga saznati. Ovo je u stvari klasičan primer nametanja novih, modernih "vrednosti", tehnologije i industrijske proizvodnje, uz prećutkivanje zagađenja koja izazivaju, ali i uz potkupljivanje organa vlasti koji bi tako nešto trebalo da kontrolišu i spreče... A, u svemu tome, nađe se i poneki "objekat" koji bi da izmeste... Nešto slično desilo se pre samo nekoliko meseci u Srbiji, kada je planove za izgradnju autoputa, dela Koridora XI u blizini Gornjeg Milanovca (selo Savinac), "poremetio" jedan hrast, starina od, kako kažu, šest stotina godina! Stena iz stripa ili drvo iz Savinca, nije bitno, bitno je da se radi o simbolima, koji predstavljaju nešto veliko, nešto lepo, nešto što su ljudi vekovima poštovali i što je deo istorije kako nekog malog mesta, sela, tako i istorije cele zemlje. Ako jedno jedino takvo drvo ili stena budu izmešteni, biće i sve drugo što "nadležni", najčešće bez trunke osećaja za lepo, zamisle...

Mogući omaž autorima "Alana Forda"

Glede melanholije... Mari je crtač čiji se alternativni grafički izraz na prvi pogled razlikuje od velikog dela SBE produkcije. Njegov najpoznatiji rad na "Nathanu" je svakako "U ponoru pamćenja/Jedanaesta zapovest", a ovde ide korak dalje. Njegovi rani radovi bili su inspirisani stilom Mikea Mignole, ali u "Drevnoj steni", rekao bih, stilski još više odskače, naginjući ka drugim velikanima devete umetnosti, Hugu Prattu i Joseu Munozu, kombinujući prattovsku atmosferu i munozovsko portretisanje likova. (Sva trojica autora, Marijevih uzora, sledbenici su "škole" Miltona Caniffa.)

Mari vs. Pratt

Kada poredimo radove dva crtača, bilo koja, vrlo je važno za onog koga ćemo ovom prilikom nazvati "učenik", da ne potkrada i kopira "učitelja", već da sopstvenu estetiku izloži na autentičan, sebi svojstven način, preuzimajući od svog (ili svojih) uzora samo najosnovnije elemente. No, kako se "Corto Maltese" i drugi Prattovi stripovi odlikuju dozom melanholije za kojom "Nathan" nimalo ne zaostaje, Mari nije imao (pre)težak zadatak. Neki od najčešćih kvadrata u kojima viđamo Corta su oni u kojima se zamišljen i odsutan pogled Prattovog junaka gubi negde u daljini, a u pozadini je - more. More, talasi i vetar su elementi koji i "Drevnoj steni" daju takvu atmosferu (na jedan unikatan način), a Nathan, makar nakratko, podsetiće nas na možda i najpoznatijeg stripskog mornara (koji nije samo mornar). Zaista, neke od razigranih linija u stripu kao da je izvukao sam Pratt, jer se pogled gubi u "daljini" Marijevih kvadrata...

Pored toga, koristeći se munozovskom "ružnom" i pomalo grotesknom stilizacijom likova, ne štedeći tuš, Mari dočarava unutrašnju teskobu meštana koji uglavnom nikad nisu napuštali El Tili. Oseća se, dok čitate, njihova potreba, Janina posebno, da se osete slobodni(ji)m...

Zbog navedenog, Nicola Mari za "Drevnu stenu" zaslužuje maksimalnu ocenu, jer je obogatio svet Nathana Nevera epizodom čija je artistička vrednost na jednom zavidnom nivou. Nathan često putuje, ali mahom je sredina u kojoj se odvija većina epizoda slična. Iskoračivši iz distopijske gradske sredine, vasione i/ili unutrašnjosti kakve svemirske letelice, i približivši "Nathana" nekim od najboljih stripova u istoriji ove umetnosti, a usput nacrtavši i jedan od najboljih koji je stigao iz učmale SBE produkcije, Mari je ovde nadmašio sebe. Strip kome se potpisnik ovih redova često, često vraća.

NN ALM 1a Osveta jakuza

NN ALM 2a Priče o prošloj budućnosti

9, 9, 9, 7

Uvjerljivo najbolji NN almanah, a ujedno i jedna od najboljih Vigninih priča za serijal.

Vigna ovdje ne uspijeva samo vrlo uspješno napraviti izvrsnu priču sa "zelenima" i dobrom eko-porukom, već i započinje nešto što će se kasnije pretvoriti u Nathanovu drugu alternativnu budućnost + Mari, koji je sve to lijepo i poetično vizualizirao.

24.12.2013
    02:21:00 sati
  • udarnik007

8, 8, 9, 8

24.12.2013
    12:01:00 sati
    udarnik007

5, 5, 10, 9

Koliko god se trudio i razmišljao o priči ona mi nikada nije legla. S igranjem na mitološki aspekt i kombiniranje s običnom zlom kompanijom  uništio je dobru priču.

24.12.2013
    21:41:00 sati
  • Jerry Krause

9, 9, 8, 5

Kao prvo, same pohvale za odličnu recenziju. Ipak je vrijedilo gnjaviti nekoliko godina kolegu Gila da je napiše. :)

Jedna od najljepših Vigninih epizoda. Svi zanimljivi elementi za naraciju su tu i uz Vignino bistro poigravanje s multiverzumima i otvaranjem jednog novog univerzuma dobili smo odličnu epizodu. Mari na razini svojih najboljih radova, ali ipak mi je bolji bio u "Vampyrusu" i "U ponoru pamćenja".

Jedina mrlja za potpuni dojam je Villina naslovnica koja je, malo je reć, katastrofalna. Od toliko zgodnih elemenata koji su mu mogli biti inspiracija on ju je nacrtao na razini najgorih Ludensovih zamjenskih naslovnica.

24.12.2013
    23:16:00 sati
    Jerry Krause

7, 7, 5, 5

Ne znam, ja i nisam bio nešto previše oduševljen ovom epizodom.. Veliki sam fan Nathana, ali mi ova epizoda nije nikako sjela, mada je jasno vidljivo koliko je epizoda bitna za cjelokupni kontinuitet serijala.. Marijev crtež mi je poprilično loš, a naslovnica još više.. Dajem bolje ocjene jedino za bitnost samog kontinuiteta..

26.12.2013
    13:10:00 sati

7, 8, 7, 7

Koliko sam Nathanovih epizoda do sada pročitao,a nisam znao da ima i sina...? Ona noć sa Janom mi je više vukla na Dylana nego na Nathana. Mariju ne mogu dati više od 7-mice,to je moja maximalna ocjena za ovog crtača, što bi značilo da je ovdje i dosta dobar...
    02.01.2014
    14:07:00 sati
  • thekide

7, 8, 7, 5

Dobra epizoda, Mari nikad bolji, al kao što reče komentator pre mene, zaslužio je maksimalnu ocenu, a to je za njega sedmica.

Villina naslovnica je sramotna. Ko bi reko da najbolji crtač naslovnica u istoriji SBE nacrta ovakav krš. Jeste prošlo 20 godina od tad, ali, u to vreme je on već crtao sjajne naslovnice za Texa. Izgleda da ga Nathan nikad nije nešto posebno inspirisao.

21.02.2014
    18:57:00 sati
    thekide

8, 7, 7, 7

I sam sam sjetan i nostalgičan što se tiče djetinjstva i rodnog kraja, kuće, djeda... Priča je solidna, ali nekako mi je bila puno bolja kod prvog čitanja po izlasku almanaha.

28.10.2015
    13:22:00 sati
  • AlenT

9, 7, 8, 3

Zanimljiva priča koja nam daje naznake budućih događaja u serijalu. Izgleda da će zavodnik Nathan dobiti sina. Napetost između Zemlje i orbitalnih stanica raste. Jako loša naslovnica, solidan crtež. Osvježenje nakon katastrofalnog prvog Almanaha.

05.02.2018
    14:44:00 sati
    AlenT
  • Space Marine

6, 5, 6, 8

Zanimljiva i dinamična ekološka epizoda u kojoj još više upoznajemo Nathanovu prošlost. No sama ta ideja idealne sabotaže i hepi enda na kraju mi je pokvarila realističnost epizode. Mari se nije nimalo potrudio.

31.12.2018
    21:29:00 sati
    Space Marine