Nakon revolucije

NN LIB 27c | 96 str.

16 godina po završetku revolucije u Mocamau u kojoj je svrgnut sa prestola, diktator Arguedas se izgleda vraća među žive, navodno pod imenom Keith Irona, kandidata za predsednika na aktuelnim izborima. Mala revolucionarska grupa zove u pomoć i Nathana, čiji je drug Rick na koncu revolucije poginuo njima uz bok...

• Crveni anđeo - Noćna mora u svemiru - Nakon revolucije
    NN LIB 27

• Dopo la rivoluzione
    NN SR 80

• Ova epizoda je u Italiji objavljena u januaru 1998. godine, ali u Calcaterrinom potpisu na poslednjoj stranici vidimo da je nacrtana već 1997. godine.
  • Počevši od ovog broja, redovna serija Nathana Nevera poskupljuje sa 3000 na 3500 lira (Italija)
  • Prva priča koju je Alberto Ostini napisao sam. Inače je radio u paru sa Stefanom Pianijem (br.54 “Bauhaus Killer”).
  • Priča “Nakon revolucije” je inspirisana filmom “Zemlja i sloboda” britanskog režisera Kena Loacha
  • U uvodu vidimo Nathana Nevera 18 godina pre aktuelnog vremena radnje kao kadeta u svemirskoj bazi za obuku. Tada je još uvek imao crnu kosu i bio je u društvu svoje (buduće?) supruge Laure.
  • Na strani 19 vidimo androide sa likovima Marilyn Monroe i E.T.-ja.
  • Na bilbordu na strani 38 imamo Da Vincijevu “Mona Lizu”.
  • Reference na br. 76 “Fenice” 77 “Gospodarica smrti” i specijal br.6
  • Delimični povratak Rachel Baker
  • Da bi napisao ovaj tekst, vaš recenzent je proveo godinu dana čitajući prvih 79 brojeva serijala. Za to vreme je član Jerry Krause lagano ali sigurno dobijao Nathanovske sede :)

Za zemlju sa zdravljem od čelika

Zanimljiva parola. Osim što bi trebala da aludira na ime potencijalnog budućeg predsednika Mocamaua, Keitha Irona, sama reč „čelik“ sadrži i druge asocijacije – pre svega na oružje (Conan Varvarin u pećini na rumenkastoj svetlosti vatre udara čekićem na još užareno sečivo mača, pun gneva i uzavrele ratoborne krvi), te na „pugno di ferro/acciaio“ iliti „čeličnu šaku“ kako italijani neretko kažu za strogo vodstvo, diktaturu, nemilosrdnost itd. Ne znam kako glasi prevod u Libellusovom izdanju, da li daleko pravilnije Za zemlju čeličnog zdravlja ili bukvalnije sa zdravljem od čelika, ali ovo drugo, baš kao i u originalnom jeziku, nosi akcenat upravo na reči „čelik“ umesto na „zdravlje“ i daje joj važnost i mogućnosti potonje analize. Da li je sad to samo neka moja nebulozna filozofija ili se Ostini zgodno igrao sa rečima ne bih znao da procenim.

Ali zašto zahtevam onda na tome na samom početku teksta? Jednostavno, asocijacije koje nosi ta neugodno slatkorečiva parola su ustvari centralna tema ove Nathanove „one shot“ avanture: oružje (na gotovs) i pre svega diktatura. Revolucija je samo posledični element prikazan u flashbackovima, daleko od tematskog statusa. Ako vas je na kiosku (/knjižari) naslov uverio drugačije, ako se vaše oko zaustavilo na moćnom zvuku reči „revolucija“, pogrešili ste. „Nakon revolucije“ konceptualno govori o nečemu sasvim drugom, i daleko dubljem, socijalno kompleksnijem.

Šta se to desilo nakon revolucije? Diktatorski režim je pao, diktator Arguedas podlegao pod „kukama i motikama“, Mocamau 16 godina u toplom zagrljaju demokratije, inicijatori revolucije – što mrtvi što živi – ostaju bez šereta, medalja i mnogih zasluženih priznanja. Oni živi su se sklonili među ljude, ušuškali se u niže slojeve sistema i, kako ćemo naslutiti u toku priče, u stalnom stanju pripravnosti.

Ali ni demokratski sistem nije savršen. „Dok je ovaca neće falit’ vune“ kaže pesma. Dok traje izborna kampanja za gradonačelnika Mocamaua, favorit Keith Iron s jedne strane obećava kule i gradove ( i veoma sigurno pobeđuje na izborima) a s druge sa kriminalističkom organizacijom Network Rachel Baker muti s tržišnim ciframa i širi ruke nad Mocamauom (kao kao kip Isusa Hrista nad Riom de Jeneirom) gledajući na sebe kao potpunog gospodara. Diktatorstvo izgleda ima mnoge oblike, a Ostini će nam dualizmom Iron/Arguedas indirektno ali svejedno simbolično neprijatno aludirati na voždove našeg doba (u tolikim godinama koje dele Nathanovo i naše vreme, vidi li iko ikakve razlike?) i uopšte na dešavanja (vazda aktuelna) u raznim delovima sveta („sve je isto, sve su ostalo nijanse“) . Narod, čeljad Mocamaua, kliče ime svog budućeg krvnika nagomilan po trgovima kao stado ovaca, noseći njegov osmeh na prsima kao zvonce za kojim će slepo da stremi ka ambisu.

Ostini veoma lepo vodi prvu polovinu priče. Simbolika dualizma Iron/Arguedas, psihološka motivacija grupe revolucionara i Nathana Nevera („Zaveti nemaju svoj rok trajanja“), sami tok priče i postavljanje različitih psiholoških profila za „okrugli sto“.

Prvi uvodni flashback je, osim što je poslastica Nathanovim fanovima, solidna odskočna daska za iniciranje besede: tri strane Rickovog opraštanja od prijatelja kadeta i odlazak u Mocamau za učešće u revoluciji (Nathan i Laura su mu najprisniji prijatelji). Drugi flashback je vizelna suprotnost u odnosu na prvi: umesto visoko-tehnološke svemirske baze scena je smeštena u šumi i prikazuje grupu revolucionara neposredno pred akciju. Ne razlikuje se mnogo od onih na kakve smo navikli. Tu je logorska vatra, vesela pesma i veselo društvo (Rick je malo melanholičan, i u odnosu na ostale i u odnosu na prvi flashback). Dobro, logorska vatra je više u SF verziji:) ali to je to. Naravno, naslućuje se poseban odnos između Ricka i Valentine. Što se Nathanove umešanosti u priču tiče, Ostini je odlično iskoristio njegovu emotivnu i melanholičnu prirodu, moralno čistu, da ga baci u žarište nakon toliko godina. Prvih osamnaest strana je zaista pravo uživanje, što vizuelno što narativno.

Uopšte, kao što već rekoh, prvi deo priče zaista obećava. Narativa funkcioniše savršeno, sa ukomponovanim skokovima iz čiste urbane/sf scene na emotivno snažne koje se odvijaju u goloj neokaljanoj prirodi (prelepa Bahia del Espejo). Ustvari, vizuelno, kvalitet je konstantan. Scenario je taj koji kasnije kreće da „šteka“.

Pre svega iritantna je upotreba moderne tehnologije kao deus ex machina. Dok bi za rešavanje dileme oko Ironovog identiteta bio dovoljan samo pramen kose radi DNA identifikacije, revolucionari se odlučuju na daleko riskantniju i komplikovaniju otmicu. S druge strane imamo banalne mikroskopske sonde koje se mogu tajno spojiti sa optičkim nervom osobe koju želimo da špijuniramo i puštati kad god i gde god hoćemo registrovani snimak. Najsmešnije je da ovce na trgu nisu niti jednog trena posumnjale u validnost snimka koji im je pušten za vreme Ironovog izbornog govora (nisam mogao da se ne setim ovde Tim Burtonovog filma „Batman Returns“ iz 1992.godine), u doba kada bi svaki klinac mogao za kućnim računarom mogao sve savršeno verno da lažira. Izgleda da ekran nikada neće izgubiti svoju moć manipulacije i ubedljivosti. Mašina za kloniranje memorije jedne osobe u telo druge, koju smo videli u NN 76 i 77, radi kontinuiteta serijala i sprečavanja deža-vua ovde dobro obavlja funkciju ali je ne bih više koristio u serijalu jer bi onda u NN univerumu svačiji identitet bio upitan, čime se gubi na efektu iznenađenja.

Tehnologija je možda delimično neprirodno ubačena u svevremensku temu revolucije radi naučnofantastičnog žiga Nathanovog univerzuma, ali to sve ima svoje čari i može joj se progledati kroz prste. Ono šta me zaista iritira je za sve moguće priče na svetu tipični villain momenat „mogao bih vas ubiti odmah ali palo mi je na pamet nešto efektije odakle ćete se sasvim sigurno izvući“ (jedina scena koja baš nije takva, a koja mi trenutno pada na pamet, je „Jeka prošlosti“ Lazarusa Ledda - bez mnogo priče, „licem na zemlju“ i cev puške na potiljku. Ne razumem zašto se tako efektne scene retko koriste). Govorim naravno o momentu kada Arguedas ostavlja revolucionare da (bez ikakvog nadzora stražara i sl.) lagano umru od hipotermije (skoro sat vremena) umesto da ih sve onako sočno izrešeta na licu mesta. Takođe, smeta zbrzana akcija u kojoj Iron/Arguedas konačno biva pobeđen: sve se odvijalo kao u standardnoj jurnjavi cestom između policajaca i kriminalaca. Fali onaj „revolucionarni“ šmek. Ne mogu ga tačno definisati, ali fali.

Ali nemojte da me pogrešno shvatite. „Nakon revolucije“ je kratak ali pitak momenat Nathanovog serijala. A ovi loše ocenjeni momenti, osim što su baš samo momenti, su ustari samo manje dobri a ne loši. Npr. Loš Arguedasov potez osude revolucionara na sporo umiranje je bilo svrsishodno za ulazak privatnog agenta Solomona Burka (likom sličnog Ketminatoru Baneta Kerca :) ) na scenu. Svi likovi su odlično isprofilisani i čine više nego interesantan spoj. Tu je i ta slatka ljubav, jedna neispunjena ali uvek intenzivna i druga ispunjena do srži, a obe vezane za Ricka.

Ivan Calcaterra je crtač debljih poteza i jačeg kontrasta. Crtež je i funkcionalan i umetnički, u duhu serijala dakle. Jednako dobro crta i stare i moderne građevine (zadržavajući se međutim samo na osnovnim konturama istih), a scenama u prirodi pristupa posebno senzualno (opet napominjem fantastičan pejzaš Bahije del Espejo). Žene sve redom su slatko oble i šarmantne (hoću da upoznam njegovu ženu. Valjda nije sve ove curetke, uključujući i Hadiju iz prošlih brojeva, crtao po vapaju svoje svakodnevnice i bežeći imaginacijom iz realnosti doma svoga :) ).

Naslovnica Roberta de Angelisa je odlična, kadar sjajan, kolor neprikosnoven, a sve u globalu tera ruku da posegne za džepom. Konceptualno je pogrešna pošto je situacija koju prikazuje skroz suprotna onima koje se nalaze u svesci. Samo zbog toga mu 10-ku smanjujem za jednu ocenu.

Ugodno vam čitanje!

A pre svega, u nadi da će ova recenzija da se objavi pravovremeno, želim svim dragim članovima vernicima katoličke veroispovesti da poželim Sretan Božić, a svima sretnu Novu 2014. godinu!

NN LIB 27b Noćna mora u svemiru

NN LIB 28a Smrtonosni koncert

7, 7, 9, 9

30.12.2013
    15:59:00 sati
  • Jerry Krause

8, 7, 9, 9

Meni jedna od dražih epizoda ovog prijelaznog razdoblja u serijalu. Ima tu dosta rupa u scenariju (kao što nam je naš NN recenzent-debitant odlično predočio), ali ovdje prije svega se može primijetiti sav Ostinijev talent, tada tek početnika u NN serijalu. Prelijepa atmosferičnost i izvrsni dijalozi su ono što zasjenjuje sve one rupe u scenariju i s pravom je već tada nosio naziv dostojnog Meddinog nasljednika.

Za Calcaterru još jednom same pohvale za izvrstan i detaljan crtež. De Angelis je u ovom razdoblju dosta oscilirao s naslovnicama, ovdje je vrlo dobar.

30.12.2013
    19:24:00 sati
    Jerry Krause

6, 6, 9, 7

Volim NN epizode čija se radnja odvija u toplijim i šumskim predjelima, međutim to je praktički sve što ova epizoda nudi.

Osim problema koje je naveo recenzent, najteže mi je sjela ta zbrzanost nakon što Nathan i ekipa krenu u akciju. Sve ostalo se čak lako zanemari za vrijeme čitanja, pa i to otegnuto rješenje s Arguedasom. Ostini ovdje slabo barata sa svojim najačim elementima, jednostavno previše stranica je potrošeno na akciju, a i na prošlost.

Calcaterra ovdje dosta zbrzan, ali kao i takav je i dalje debelo iznad prosjeka.

30.12.2013
    20:59:00 sati

7, 7, 8, 9

"Gornji dom". Epizoda sa jednim od najboljih uvoda u serijalu, uz, kao što reče Drogsy, natprosečan Calcaterrin crtež.

02.01.2014
    23:19:00 sati

9, 9, 8, 7

Dobra i napeta priča. Nathan je uvijek zanimljiv kad ga se smjesti u egzotično područje.

06.01.2014
    23:59:00 sati
  • Ukupna ocjena 53%

4, 5, 6, 8

12.01.2014
    22:13:00 sati

10, 10, 10, 9

Odlična epizoda, izrazito napeta, slažem se da ima odličan uvod.. Jedna od boljih epizoda općenito u Nathana.. Crtež je također besprijekoran, jedino mi naslovnica nije baš sjela, tu ide malko manja ocjena.. Sve u svemu, isplati se ovo i pročitati opet..

13.01.2014
    18:06:00 sati
  • thekide

7, 7, 10, 10

Kako volim kad pročitam recenziju u kojoj su identična zapažanja mojim. Zaista nepotrebno korišćenje Jinxove mašine u ovoj epizodi i nadam se da je više neće koristiti. Ona je poslužila kao sjajno rešenje za dolazak Martija u Nathanov svet, i kao sredstvo za oživljavanje sjajnog negativca u Fenixu, ali ovde za povratak nekog nebitnog pukovnika koga prvi put vidimo je apsolutno nepotrebno.

Drugi veliki scenaristički promašaj je i insistiranje svih likova u epizodi da zato što su tri vojnika iz ekipe ubijena jedino logicno objašnjenje je da je pukovnik živ? Kao da nije mogao da im se osveti neko od njegovih rodjaka ili preživelih vojnika ili njihovih rođaka i jos milion drugih mogućnosti, a ne samo jedno najgluplje rešenje.

Calcaterra sjajan kao i uvek. Mada ovde bih rekao da malo više naginje stilu De Angelisa, za razliku od ranih radova kad je bio sličniji Castelliniju i Bastianoniju.

27.04.2014
    21:36:00 sati
    thekide
  • marko15532

5, 6, 6, 10

Ovo je meni bio strip pun potencijala, ali mi se čini da je uglavnom neiskorišćen.

Na početku je postavljeno interesantno i relevantno poređenje između eksplicitnog tiranina (Arguedas) i onoga implicitne vrste (Iron). Dve maske koje skrivaju sličnu suštinu. Autor poništava ono što je s trudom postavio i odlučio da presnimi jednu ličnost drugom. Gde je tu idejna vrednost?

Lik Jorgea Cristala takođe je imao bitan potencijal, oživljavajući ideju pan-nacionalnog revolucionara. Da je Cristal, kao minimum, ispao neka elementarna verzija Che Guevare, rezultat bio neutralan. U najboljem slučaju ta sličnost je čak mogla da posluži kao neka kreativna podloga. Međutim, odluka autora je bila da i ovu osobu "presnimi", tako da je izgradnja te ličnosti ispala ulog bez isplate.

Koji je suštinski pravac ove priče?  Nathan donekle proživljava katarzu tako što na neki način ispunjava obligaciju prema Rickyu, svom prijatelju iz mladosti. Ovo nije previše bitno, pošto je on marginalna ličnost. No, sa svojim sofisticiranijim idejama mogao je da posluži kao katalizator ostalima. No drugi likovi ne proživljavaju značajno preobraženje. I, na kraju, kakva je ostavština revolucije svojim sudeonicima? Da li su - sada zreliji - iskoristili neobjašnjivi (ili - dopustimo čak kao alternativnu osnovu, zamišljeni) povratak svog neprijatelja da bi sagledali stvari na drugačiji način i rešili, bar delimično, unutarnje konflikte koje su kolateralno sebi napravili tokom davne borbe?  U jednom momentu i sagledavamo neku iskru toga, kada Valentina prepoznaje da se na početku nije ni borila iz principa, i da nosi lažnu, neosnovanu počast. Ali takvim stvarima nije dat značajan tretman.

Koliko dobrih, a proćerdanih, ideja! Čini mi se da u celoj seriji Nathana ima puno kvalitetnih osnovnih ideja, katkad pažljivo i osećajno razrađenih na naslovnim strana. Iskreno se nadam da ima i priča koje su tome dosledne.

21.07.2014
    15:25:00 sati
    marko15532