Prošli životi

NN LIB 30c | 96 str.

Očajni doktor Dermody unajmljuje specijalne agente za misiju pronalaženja njegovo dvoje djece, Elliota i Anjelicu. Potraga za dvoje nestalih uskoro će se povezati s mučkom istragom serijskih ubojstava ubojice imitatora Jacka Trbosjeka iz 19. stoljeća. I jedan i drugi trag vode prema nevjerojatnoj tajni koja se provlači kroz stoljeća prošlih života…

Scenarij 4

Crtež 5

• Teror iz podzemlja - Gospodari Marsa - Prošli životi
    NN LIB 30

• Vite passate
    NN SR 89

• Priča se bavi parcijalno sagom o porijeklu mutanata, a završni događaji uvod su u specijalac #11 "Dvostruki identitet".
  • U uvodu nalazi se biografija crtača Andreje Artusi.
  • Uvodna scena prikazuje "Dan D" ili Desant savezničkih snaga na Normandiju (6.6.1944.).
  • Lik Klausha identičan je Nathanovom prijatelju s početka NN2; a autor ubacuje u par kadrova malo suviše olako dva teška motiva, pedofiliju i podvođenje djece?! Pred kraj Nathan ispituje Klausha Andyjevim nasilnim tehnikama, i malo je vjerojatno da će Klaush kao svodnik na jednom ogromnoj razini poznavati običnu prostitutku?!
  • Centralni motiv zauzima "The Tyger", poema engleskog pjesnika Williama Blakea s kraja 18. stoljeća. Fraza koja se često spominje ovdje kao i u drugim djelima je „Fearful Symmetry“ (strašni sklad) – „Tyger, tyger, burning bright / In the forests of the night, / What immortal hand or eye / Could frame thy fearful symmetry?“
  • Str. 217., 3. vinjeta, vidimo poster fiktivnog filma "Legend II".
  • Str. 248., Anjelikin flashback je vrijeme Bitke kod Austerlitza (poznata i kao bitka tri cara, ili bitka kod Slavkova), jedna od najvećih i najslavnijih Napoleonovih bitaka, koja se odigrala 2. studenog 1805.; ona je označila i kraj ratnih operacija 1805. godine.
  • Str. 251., „End is nigh“, prva vinjeta, čovjek s bioničkim usatkom…
  • Damien Meredick, fiktivni serijski ubojica iz Londona 19. st., očita kopija Jacka Trobsjeka.
  • Str. 284., vidim srušeni natpis „connery amalgamated“ (što je tvrtka Susan Connery, jedne od Nathanovih archnemezisa).
  • Jedan od načina imprintinga obradio je i MM, vidi detaljnije u recenziji za MM „Čudo od djeteta“. Imprinting (upis, otiskivanje) je termin korišten u psihologiji i etologiji (nauka o ponašanju životinja) za opisivanje svih vrsta fazno-senzitivnog učenja (učenje koje se dešava u određenom godištu ili u određenom dobu života), primjerice s roditelja na dijete.
  • Str. 294., vidimo Nathanove knjige: Little prince, Poems, Ubiq, Heart of darkness.
  • Naslovnica malo podsjeća na onu Gordona Linka #7 "Johnnie che cammina" („Johnnie Šetač“).

Vietti, Vietti, gdje nestade strašnog sklada...

Ponekad se Nathanovi autori odluče baviti složenim nadnaravnim fenomenima ili konceptima, i usto ih pokušavaju spajati s naprednom tehnološkom osnovom Nathanovog univerzuma. I sve to ugraditi u priču laičkim pristupom. Tako ovdje nalazimo Viettija kako pokušava kombinirati SF i jedan njegov podžanr, tzv. alternativnu povijest. Uz takve postavke dodajmo u miks i klasičnu detektivsku istragu (serijski ubojica i potraga za nestalim osobama). Kao desna ruka zadužena za vizualno je mladi crtač Andrea Artusi (nemojte da vas zavara "feminizirano" ime)…

„Tigre, tigre, svjetli plame
u dubini šumske tame,
koja vječna ruka svlada
silu tvoga strašnog sklada?

Autor je preuzeo određene segmente poznate poeme Williama Blakea, "The Tyger", koju je ugradilo niz autora u svoja djela. Tako da Tigar i njegov "strašni sklad" (fearful symmetry) igraju primjerice i svoju ulogu u Mooreovim "Watchmenima", a možete je sresti i u Spidermanovom "Kraven: the last hunt". Izvorni tigar i strašna simetrija ukazuju na dvostruku prirodu tigra, istovremeno njegovu prirodnu ljepotu i s druge strane krvoločan i ubojiti nagon. Poemu recitira serijski ubojica iz 19. stoljeća, fiktivni Damien Meredick, koji je ubijao prostitutke uz kitice Blakeove pjesme. Meredick iz prošlosti samo je prazna figura u Viettijevim rukama, njegovi izvorni motivi i modus operandi nerazjašnjeni su i nejasni (zapravo autora i nije briga). Njegova funkcija originalna je samo u sadašnjosti, gdje je čak ispisivanje dijelova poeme zapravo jasna poruka o dvostrukoj prirodi ubojice. Znam, malo nategnuto i spomenuto u malo nezasluženom kontekstu, no neki detalji nagone me na podsvjesni hommage opusu Alana Moorea, poput poeme Williama Blakea, ubojice tipa "Jack Trbosjek", pa i neka neuobičajena povećana upotreba raznih natpisa i detalja unutar scena.

Strašni sklad dr. Dermodyja

"Ti si udahnuo nov život noćnoj mori… A ja se moram ponašati u skladu sa svojom prirodom!"

Dr. Dermody šalje agente u potragu za svojom „djecom“ Anjelicom i Elliotom, slabim osobama koje opterećuju mučni snovi/flashbackovi. Anjelica ima žive vizije o austrijskoj prostitutki koja se ne može izvući iz tužnog polusvijeta, a Elliot o danu desanta na Normandiju. Uz njih dvoje kao da se vezuje uzaludnost života, nemogućnost mijenjanja vlastite sudbine, ne možemo mijenjati ono što je utisnuto u naš DNK poput živog žiga na slabinama goveda.

Viettijev scenarij nije uopće imun na nedosljednosti i jeftina scenaristička rješenja… Sve scene sa svodnikom Klaushom nespretno su napisane, u par kadrova malo suviše olako prikazuju se dva teška motiva, pedofilija i podvođenje djece; a vrhunac je kad pred kraj Nathan ispituje Klausha Andyjevim nasilnim tehnikama! I malo je vjerojatno da će Klaush kao svodnik na jednom ogromnoj razini poznavati običnu prostitutku?! Miks je tu raznih motiva, serijske ubojice, klonovi, duhovi iz bivših života, eksperimentiranje s DNK, imprinting, seksualne devijantnosti. Previše teorija i plotova u solo epizodi najčešće znači slaba zastupljenost istih u cijelosti.

"The tyger" napada

Artusi je mnogo pažnje posvetio detaljnosti interijera i eksterijera gdje se likovi kreću, pa tako skoro u svakoj vinjeti pronalazimo neke detalje poput reklamnih panoa, natpisa, simbola, zanimljivih prolaznika, raznih zanimljivih struktura, dizajnu automobila (a onda opet u nekim slučajevima zaboravi nacrtati prstenje na Anjeličinoj ruci;)). Ponekad kod njega dolazi neki nagon za naglašenim ekspresijama koje na momente vuku na stil mange, no već u sljedećem kadru to opovrgava. Svi likovi su identično građeni, pomalo suhonjavi, a žene uske u struku. Kao da više pažnje posvećuje stvarima i detaljima, nego ljudima i ljudskoj fizionomiji.

Gradska vreva

Nije mi samo jasno kako ekipu s ubc-a toliko sablažnjavaju ideje izrečene u ovoj epizodi? Kao da nikad nisu čitali spekulativnu fikciju ili kao da SF autori nikad nisu koristili neke izmišljene motive ili upitne koncepte. Sama ideja prošlih života je nedokazana spekulacija, a ekstrakcija prošlih života iz lanaca strukture DNK kao znanstvena metoda izgleda jednako tako fiktivno. Postupak vraćanja u stanje prošlih života u praksi se primjenjuje i naziva se regresija i subjekt se podvrgava tome preko transa ili hipnoze. Tko kaže da uz ostale podatke DNK ne nosi i informacije o prošlim životima? Ako nas je Vietti epizodom htio upoznati s principima imprintinga pak, teoretski bi to tako nekako izgledalo no eksperiment nije uspio. Imprinting ili usađeno ponašanje vršen je nad replikantima u Blade Runneru, filmu koji je bio uzor stripu u mnogim pogledima. To je i temeljna tehnika usađivanja svijesti u robote/androide, pa i klonove.

No, uglavnom, vidjeli smo teoretsku mogućnost da smo takvi kakvi jesmo, programirani na neki način karakteristikama koje su nam možda zapisane u genetskom kodu. Regresija i uči da su neke naše sadašnje karakteristike moguća posljedica problema i događaja iz prošlosti. I kad bi dobili novu šansu pitanje je bi li nam mentalni sklop to dopustio. Zapravo regresija i napredak duše teži prema usavršavanju i učenju kroz greške prošlih života, i to i ja volim misliti. Ne bih volio da smo iz života u život programirani i osuđeni na uvijek istu sudbinu… No vratimo li se u suštu realnost, čvrsto s nogama na zemlji, vjerojatno bi se složili sa Sigmundom -

"Nitko od nas ne može imati novu priliku… Živi se samo jednom."

Nokturno by Andrea Artusi

NN LIB 30a,b Gospodari Marsa

NN LIB 31a Prva razina

• Jerry Krause

6, 5, 7, 8

Dosta zbunjujuća epizoda s horor elementima. Iskreno rečeno, morao sam je odmah nakon prvog čitanja opet čitati da bih pohvatao neke konce. Vietti je započeo na dobrom tragu s tom jezovitom atmosferom, ali je sve zaglibio mlakim i nemaštovitim završetkom. Artusi sasvim solidan.

21.05.2012
    23:26:00 sati
    Jerry Krause
  • chris.tower

8, 8, 10, 9

Meni je ova prica prilicno dobro sijela kao SF triler. Crtez odlican, detaljan, pogotovo su mi dobre scene iz proslosti sta je malo neobicajeno za Nathanov serijal.

22.05.2012
    11:41:00 sati
    chris.tower
  • PAJDO

6, 4, 8, 7

Nedorečena epizoda. Meni jedna od lošijih. Crtež odličan.

22.05.2012
    12:36:00 sati
    PAJDO

7, 6, 7, 7

Iskreno, kada sam po prvi put pročitao ovu epizodu poprilično olako sam je svrstao među 5 najgorih NN-epizoda koje sam ikada čitao, jer kada sam ju nedavno pročitao opet uvidio sam koliko je zapravo potencijala imala ova epizoda da bude odlična. Atmosfera, sam lik dr. Dermodyja, njegova tuga i jad, izvrstan kraj... i sve povezano i više nego fiktivnom i nemogućom idejom, a i nije mi baš jasno kakve točno veze ova epizoda ima s mutantima. Svidio mi se i Artusi, koji bi mogao biti i izvrstan crtač da mu je crtež malo više "umjetničkog" izgleda. Naslovnica me ne zadovoljava previše.

22.05.2012
    16:58:00 sati

9, 8, 9, 9

Problem manipulacije gena i kloniranje samog sebe te problem podvojene ličnsti, iako ne u klasičnom smislu.

06.07.2012
    14:10:00 sati

9, 8, 8, 7

Prva stvar koja mi je pala na pamet dok sam čitao ovo je "Inception" sa Leonardom DiCapriom.. Sama ideja sa utiskivanjem sječanja mi je izrazito zanimljiva i intrigantna.. Epizoda je mogla biti i bolje odrađena, ali daleko je ovo iznad nekog prosjeka.. Početak i iskrcavanje na Normandiju mi je brutalan  :)  Andrea Artusi bi uz malo napretka, po mom mišljenju, mogao postati jedan od najboljih u NN staffu.. Naslovnica i nije nešto..

19.03.2013
    18:36:00 sati
  • thekide

6, 4, 7, 6

Jedna od onih epizoda za koju nemam pravu zamerku, a opet mi nije ostala u lepom sećanju.

29.07.2014
    13:54:00 sati
    thekide

8, 9, 8, 7

Ovo je nepravedno podcjenjena epizoda! Epizoda u kojoj dominiraju Blade Runner elementi, na tragu onih najboljih priča s početka serijala. Uz Blade Runnera, ovdje mi je prvo pao na pamet Doktor Jackyll & Mr. Hyde uz najočitije poveznice s Jackom Trbosjekom. Dakle, čak i tu je Vietti na tragu početnih epizoda gdje je trojac sa Sardinije koristio razne elemente iz poznatih i nepoznatih priča i dobro ih uklapao u Nathanov svijet. Poslije je Serra upilao s Tehnodroidima, raznim multiverzumima i sličnim stvarima od kojih se zavrti u glavi, a Nathan se polako počeo pretvarati u serijal koji izgleda kao neki Marvelov strip - a ne volim superjunake i akciju radi akcije, draže su mi ljudske Meddine melankolične priče. Crtež solidan. Malo mi izgled likova nije na nekoj razini, ali zato u ostalome je više nego solidan. Naslovnica definitivno podsjeća na Gordon Link epizodu već navedenu u recenziji, ali mene je lik na njoj nekako najviše podsjetio na Kubirckov film Paklena naranča.

28.11.2017
    17:17:00 sati
  • mladjo