Tajna Babilona

NN LIB 31b | 96 str.

Nathan Never i Legs Weaver upućuju se u podzemlje druge razine u potragu za nestalim Abrahamom Leclercom na prijavu njegove kćeri Sare. Iz poruke koje je ostavio saznaju da se u temeljima Središnje bolnice nalaze ukrasi slični onima iz Babilona. Trag dalje vodi do sekte stare tri tisuće godina čiji su bogovi Štovani, inteligentna rasa gmazova koja je davno nastanjivala planet Zemlju...

Priča 4

Crtež 5

• Prva razina - Tajna Babilona - Vizije budućnosti
    NN LIB 31

• Il segreto di babilonia
    NN SR 91

• Ovo je prva epizoda Sage o Štovanima, druge sage po redu u NN serijalu, koja završava u brojevima 97 i 98 (vidi Onkraj prostora i vremena). Sami Štovani se još kasnije pojavljuju u brojevima 115 i 116, sedmom i osmom gigantu, AA 14, a i zavukli su se i u MM MX #1a "Ljudi gmazovi". Sve je epizode potpisao Stefano Vietti, osim epizode 115 koju je napisao Riccardo Secchi.
  • Iz NN-kronologije... Oko 80 milijuna godina BC - Elak i Asha dolaze iz 2100. (novi kalendar) i postaju osnivači civilizacije Venerabila. Venerabili razvijaju moćnu tehnološki naprednu civilizaciju koja kao energiju koristi teluričke struje, odnosno tzv. Leys, ali je prema volji njihovog Boga Oca (u stvari profesora Odake) u skladu sa prirodom (NN 115/116). Oko 70 milijuna godina BC - traje građanski rat Venerabila, između pristalica suživota sa prirodom (Sheir) i pristalica tehnološkog napretka (Terax). Terax pobjeđuju i po završetku rata Venerabili napuštaju planetu Zemlju, neki od njih ostaju na Zemlji uspavani. Teraxi koji napuštaju Zemlju postaju Shra, proždirači svjetova. (NN 97/98, 115/116, MM Maxi 1).
  • Ideja je inspirirana filmom Rolanda Emmericha "Stargate". U Viettijevoj verziji Babilon zamjenjuje Egipat.
  • Johnny Rico, jedan od likova u priči, jest i ime protagonista vojnog SF romana "Starship Troopers" od autora Roberta A. Heinleina.

"Čuvati i Šutjeti"

Dinosauri iz svemira, sekta iz Babilona stara tri tisuće godina (koja i dalje vjeruje da su bića iz svemira bogovi) i tema inspirirana filmom možda nisu pogodni elementi za garanciju da će priča biti dobra, no kad se tome pridoda loša izvedba, nekvalitetan crtež i činjenica da ta priča čini vidljivu kariku u kronologiji omiljenog na SF-junaka kao jedna od saga, onda je jasno da takva priča ne može ne ostaviti loš dojam.

Saga o Štovanima najvjerojatnije je najbanalnija i najnepotrebnija od Viettijevih tvorevina (mada je u tome svoje prste malo zamrljao i sam Antonio Serra) što se tiče NN serijala, a samim time i jedna od najlošijih priča serijala uopće. Banalna po samoj ideji, a nepotrebna jer bi NN univerzum i dalje odlično funkcionirao i bez nje, čime odmah postaje jasno da je svrha ove sage prvenstveno da se poveća broj epizoda, odnosno nova tema na kojoj bi se moglo sprovesti par narativnih niti. Vietti je kasnije Štovane ubacio malčice i u gigante i Agenciju Alfa, a i njima je odlučio krstiti grdu maxi ediciju serijala Martin Mystere. Neupućenom bi se čitatelju isprva činilo kao da su Štovani, s obzirom na broj epizoda u kojima se pojavljuju, stekli brojne simpatije među ljubiteljima NN-a.

Štovani (iliti Obožavani)

Nakon prologa s Babiloncima, priča započinje u stilu Bepija Vigne: Antropologinja Sara Leclerc unajmljuje agenciju Alfa zbog nestanaka njezina oca Abrahama i zakazuje sastanak na drugoj razini jer joj je prošlu noć netko poslao mapu koja navodno vodi skrovišta gdje je uvaženi arheolog i antropolog boravio. Nakon sukoba s ološem druge razine i upoznavanja s klijenticom, potraga se nastavlja do skupine klošara s kojima je Abraham proveo zadnje dane svog života i kojima je ostavio poruku za svoju kćer Saru. Uz zamolbu da ga se potraži ako se ne vrati, arheolog u poruci još opisuje otkriće ukrasa na zidovima koji podsjećaju na ostatke babilonske civilizacije, i podatak da se ti ostaci nalaze u temeljima Središnje bolnice.

I sve se dalje odvija do sekte iz Središnje bolnice koja otima ljude da bi se domogli njihovih životnih limfi kojima bi onda hranili gmazove koji se nalaze na tko-zna-kojem mjestu, a do kojeg se dolazi u posebnim skafanderima kroz neki čudni portal. Na prvi pogled zanimljivo.

Očito da je Vietti pored povratka ideje o ratu s orbitalnim stanicama (koju je Banda sa Sardinije na početku serijala odbacila) htjeo uvesti i nešto svoje u serijal, ali što na štetu čitatelja nije ispalo dobro. No definitivno je ova priča za bolji dojam trebala zapasti nekog kvalitetnijeg crtača. Di Clemente svakako nije taj prije svega zato što je tada još bio relativno mlad i neiskusan što možda dokazuje kopiranje (da ne kažem precrtavanje) stila Johna Romite Juniora u što se možete i sami uvjeriti nakon minutu-dvije guglanja. Veliki minus mu je i to njegovo čudno sjenčanje koje dodatno poružnjuje crtež. I na to bi se još dalo nekako zažmiriti, no "masakriranje" Hadijinog lika i djela mu nisam mogao oprostiti.

Ištarina vrata

Zaključak: Po mom mišljenju saga je trebala završiti nakon još samo jednog broja, a ne u još dva nastavka i par epizoda poslije, da zadrži samo blagi loši dojam. Ovako smatram da predstavlja jednu veliku mrlju na samom serijalu i da bi, s obzirom na temu, puno više pasala Martinu Mystereu mada i priča "Ljudi gmazovi" na gaji baš simpatije prema čitateljima. U tome maxiju u dodatku "Mysterovi misteriji" Alfredo Castelli vam još i savjetuje da pročitate Sagu o Štovanima. Ako niste osobiti ljubitelj NN-a ja vam ne savjetujem.

NN LIB 31a Prva razina

NN LIB 31c Vizije budućnosti

8, 6, 8, 6

Premračna naslovnica. Moglo je i bolje. Priča donekle dobro zamisljena, ali sve je dosta razvučeno, bez prave akcije i zapleta.

28.06.2011
    07:46:00 sati
  • split85

8, 7, 8, 7

Interesantna priča, možda je moglo i bolje.

28.06.2011
    09:09:00 sati
    split85
  • Jerry Krause

6, 6, 5, 7

Nema se tu šta puno dodati. Epizoda bez mirisa i okusa. Vietti je tu pokušao proturiti tu ideju o Štovanim, ali vidjet ćemo poslije, to mu neće uspjeti. Totalno bespotrebna saga u serijalu! Riječ, dvije o Di Clementeu. Tog čovjeka bi trebalo pod hitno izbaciti iz NN staffa! Toliko kopiranje kopiranja još nisam vidio. Toliko da više ni on sam ne zna u kojoj sceni je kopija nekog crtača. Obratiti pozornost na crtež Legs, tu se posebno ističe sva njegova plagijatorska sposobnost.

28.06.2011
    22:56:00 sati
    Jerry Krause

8, 6, 7, 7

Meni ta saga o štovanima nije toliko mrska. Sasvim solidno ostvarenje, a podsjeća na jednu Star Trek epizodu Voyagera, gdje ekipa u kvadrnatu Delta naiđe na reptilsku vrstu Vote, koji su prije 65 milijuna godina napustili Zemlju, nakon udara asteroida. A i sama Ištarina vrata su također ideja iz ST-a, odnosno serijala The Next Generation. Dosta toga iz sage o Štovanima je očito "posuđeno" iz Star Treka.

03.07.2011
    23:46:00 sati

4, 5, 7, 6

Stvarno loša epizoda, dosadna je i ne događa se ništa, a kao šlag na tortu Vietti nam  je servirao neki totalno glupi kraj u nekoj izmišljenoj dimenziji koji je viđen već puno puta. Crtež je pomalo glupav ali bilo je puno gorih...

05.11.2011
    09:15:00 sati
  • chris.tower

8, 7, 8, 9

Nakon sta sam procitao ovu epizodu imao sam utisak da je moglo bolje. Mislim ideja o Stovanima je super ali scenarij nije razraden kako treba. Vidjet cemo kako se ce dalje razvijati ova prica.

22.05.2012
    11:43:00 sati
    chris.tower

8, 6, 8, 7

Kakva je ovo mutava Neverova faca na naslovnici?

06.07.2012
    15:47:00 sati

7, 7, 6, 7

Poprilično loše odrađena epizoda, sa dobrom idejom, ali sa lošim crtežom.. Vidjet ću kako će se razvijati saga o Štovanima, ali za sada ne ostavlja baš dobar dojam.. Naslovnica također nie nešto..

29.03.2013
    10:55:00 sati
  • thekide

8, 6, 3, 8

Epizoda može biti dobra i pored toga što i scenarista i crtač kradu od drugih. Naravno pod uslovom da znaju da kradu sa stilom, što Vietti svakako zna, ali Di Clemente je na žalost totalni promašaj i svakako zaslužuje mesto među 3 najgora NN crtača (prvo mesto je doživotno obezbedio Onofrio Catacchio).

30.07.2014
    13:54:00 sati
    thekide
  • Wayto

7, 6, 7, 6

06.10.2017
    07:56:00 sati
    Wayto

5, 4, 4, 3

Jao koji krš od epizode! Nakon drugog čitanja, usporedno s nastavkom ove priče (NN SR 97/98: Onkraj prostora i vremena), dojam je još dosta gori. Sam početak intrigantan, ali razvijanjem priče sve je više banalnosti da bi sve kulminiralo neuvjerljivim završetkom. Što je najgore, scenarij je jako monoton, pa treba i volja za čitanjem ako se misli doći do završetka. Ukratko, nikako nije dobro! Volim priče s misterijama, a i ideje preuzete iz meni omiljenog serijala - Star Treka, ali ovdje Vietti očigledno još nije znao kojim smjerom će priču sa "Štovanima" razvijati. Također, prvi put nakon dugo vremena se spominje Marty. Šteta pa se i ne pojavljuje!! Navodno ga ne mogu naći! Ukratko, priča ima potencijala, ali sve je nekako s brda - s dola poslagano.

Crtež je ekstremno neujednačen, a glavni likovi ne liče na sebe. Što je najgore, još različito izgledaju od vinjete do vinjete. Dojam dodatno kvari to njegovo čudno sjenčanje s ravnim crtama, koje stalno i obilno koristi, a s tim uvelike nagrđuje osnovni crtež. Naslovnica iznimno loša. Pa kako samo Nathan tamo izgleda!? Kao loše izrađena voštana lutka!!

22.05.2018
    23:32:00 sati

• Gospodari pretpovijesti