Zavjesa tišine

NN LIB 33a | 96 str.

Konkurent gradonačelnika Hoenzollera, Joseph Houseman, biva napadnut od strane nepoznatih počinitelja tijekom govora na Aveniji Pinter. Tom prilikom u glavi mu pronalaze ilegalni memobox koji mu je bio implantiran tijekom njegovih kadetskih dana u Svemirskom pješaštvu. Zahvaljujući dojavi novinarke Emme Key, dolaze do ulaznih kodova memoboxa koji pripada mrtvom sjećatelju Priceu. Otkrivanjem zaboravljenih tajni Houseman riskira svoj politički položaj, no svejedno odlučuje ići do kraja i biti odan svojim simpatizerima...

• Zavjesa tišine - Onkraj vremena i prostora - Proždiratelj svjetova
    NN LIB 33

• La cortina del silenzio
    NN SR 96

• Priča se nastavlja na G4 "Ustanak", a Hoenzollerov lik sve se više pretvara u negativca, za razliku od običnog političara opsjednutim progonom mutanata kakvog ga se u početku predstavljalo (vidi NN #8 „Pakao“). Dao je ostavku s mjesta gradonačelnika nakon skandala s Hell's Islandom u G4, a sada se kandidira za guvernera. Izlazi na površinu njegova vojna povijest. Bio je satnik sadašnjem plaćeniku Maddoxu, te je kasnije iz nepoznatih razloga kirurški promijenio identitet.
  • Prvijenac na NN Claudija Fattorija, odradit će još jednu epizodu, Sigmundov dodatak sp6 „Sigmund - Gli oceani del cyberspazio“.
  • Masakr na aveniji Pinter odigrao se u epizodi LU #55 „Lov na čovjeka
  • Str. 14., Samuel-Robertson, oružje patentirano od strane tajnih službi, struktura od posebne polimerske legure koja može proći i kroz najsofisticiranije detektore. Eksploziv RG-03, tip plastičnog eksploziva koji koriste specijalne vojne jedinice.
  • Str. 28., Houseman spominje Cervantesovog Don Quijotea i njegovu borbu s vjetrenjačama. Zapravo možemo uočiti i fizičku sličnosti između ta dv lika!
  • Spominje se i Candy, Sigmundova povremena cura. Saznajemo da Sigmundu voli kupovati razne gadgete, poput antiknih modela memoboxova, Milestone modela u našem slučaju.
  • Str. 50., vidimo Bulevar Corbuisier odnosno Prljavu ulicu; tu smo prvi put sreli agenta Havvilanda.
  • Mutanti su „proizvedeni“ iz genetske matrice koju je izradila tvtka Biotronichs (kasnije Tecko-ingen, zatim Mikado-biolab, a danas Hankel – glavni Housemanov sponzor). Prije šezdeset godina vlada je izglasala zakon o genetskoj manipulaciji i stvaranju umjetnih bića, a Biotronichs prva uspije sintetizirati i testirati mutantski genetski kod na svemirskoj stanici Dark Star. Sprema rezultate u memobox sjećatelja Bernarda Pricea koji doživi atentat od strane konkurentskih tvrtki na svemirskom brodu Odessa, a zatim taj isti memobox s podacima završi u Housemanovoj glavi. Hankel je svjesna svega, te ga tako financira, očekivajući zauzvrat usluge u budućnosti.
  • Mjesto gdje je razvijen mutantski kod zove se Dark Star, a isti naziv dijeli i svemirska stanica iz istoimenog filma Johna Carpentera i Dana O'Banniona. Sigmund priča kako je biočip i očito UI temeljena na tom čipu uzrokovala uništenje broda, a u filmu također imamo pobunjenu bombu s ugrađenom UI koja se ne želi ispaliti već riskira uništenje broda.

Hypocrisy of democracy

Kad pomislim da epizoda nakon “Ustanka” iz G4 ne može biti politički još angažiranija, iz vedra neba pojavi se Fattori i “Zavjesa tišine”. Meddin Ustanak zaista je bila prekretnica u narativnoj liniji o mutantima, bili smo svjedoci Hoenzollerovog političkog kraha, Schneiderovog oružanog ustanka i sveobuhvatne degradacije i ionako lošeg statusa mutanata. Ne samo da je povjerenje u mutante bilo u potpunosti narušeno, nego se i cjelokupna mutantska populacija morala naseliti na Hell’s Islandu i tamo kohabitirati u inficirane freakove s otoka. Koji naravno nisu bili oduševljeni svojim novim sustanarima. I tu počinje naša priča.

U Metropoli u tijeku je žestoka politička bitka za mjesto u Senatu između dva ljuta suparnika, Franza Hoenzollera i Josepha Housemana. I dok se prvi bori za oružano etničko čišćenje Hell’s Islanda, drugi se bori za mirnu integraciju i pregovore... No, prilikom govora na treću obljetnicu masakra mutanata na Aveniji Pinter (vidi epizodu „Lov na čovjeka“) nepoznata osoba izvrši atentat na Housemana. Što opet prouzrokuje da na površinu isplivaju mrlje na njegovog potisnutoj prošlosti, preko tajanstvenog sjećateljskog memoboxa koji biva nađen u njegovoj glavi. Nažalost, i za drugog suparnika možemo također reći sličnu stvar. Konačno je došlo vrijeme da još pomnije upoznamo Franza Hoenzollera, kontroverznu ličnosti koja se pojavila još onomad u prvim epizodama, točnije #8 pod nazivom „Pakao“. Od običnog rasističkog političara koji ganja mutante postaje i gradonačelnik Metropole i glavni krivac za progone mutanata. Nakon debakla s Hell’s Islandom i Hansom Schneiderom, prisiljen je dati otkaz. No evo ga opet u kandidaturi za senatora/guvernera! Ovdje čak postaje pravi negativac, a ne običan glasni političar kakvog ga se u početku predstavljalo. Konačno izlazi na površinu i njegova vojna povijest. Bio je satnik, te je iz neznanih razloga estetskim kirurškim zahvatom promijenio identitet. Što je meni indirektni dokaz njegove uključenosti u vrlo opasne i prljave poslove. Dodatno mu komplicira život i njegov vojnik, Michael Maddox, koji misli da ima odriješene ruke u rukovođenju njegovom kampanjom. Služi se terorističkim napadima i agresijom da bi Hoenzolleru (i sebi) osigurao prevlast. Njih dvoje vjerojatno također pogoni neki izvitopereni ideal kojim opravdavaju svoje akcije.

Joseph Houseman

Hoenzollerov politički suparnik Joseph Houseman njegova je sušta suprotnost, te osim što javno pokazuju suprotstavljene političke i humanističke stavove, pokazuju i suprotive moralne principe. I dok Hoenzoller ne preza do ničega da ocrni ili uništi svog suparnika, Houseman želi do kraja ostati iskren prema mutantima i svojim simpatizerima. Naravno, kao i borbi za ljudska, odnosno mutantska prava. Houseman sebe naziva Cervantesovim Don Quijeotom, koji je usamljen u borbi protiv vjetrenjača, misli da jedini želi izboriti pravdu časnim postupcima. Mogao je zataškati otkriveni kompromitirajući memoboxom, no želi ostati dosljedan svojim političkim uvjerenjima. U konačnici, nakon što sazna pravu istinu, zdušno kontemplatira svoj sljedeći korak. Objaviti istinu svijetu i žrtvovati svoj potencijalni mirotvorni cilj običnim moralnim principima? Vrijedi li žrtvovati ideal iskrenosti i istine u cilju većeg dobra? Iako se na početku zanosio tim čistim idealima, shvaća da zapravo nikad nije ni imao mogućnost izbora, iako je mislio drugačije. Fattori ostavlja naizgled otvoreni kraj, no svi znamo što će Houseman odlučiti...

Njegov osobni savjetnik i glasnogovornik Klaus Boorman prikaz je okorjelog političara, zapravo oličenja licemjerja u politici i vladajućoj strukturi. Za razliku od glasnog i direktnog Hoenzollera, Boorman djeluje u sjeni, kao produžetak ruke multinacionalnih kompanije čija pohlepa je sve ovo ispočetka i zakuhala. Znam, uza sve ovo germansko nazivlje, čovjek bi pomislio da politikom Nijemci opet žele preuzeti svijet. ;) Možda ovo što ću iznijeti i jeste spoiler, no potrebno je pojasniti uključenost multinacionalnih kompanija u nastanak mutanata - mutanti su „proizvedeni“ iz genetske matrice koju je izradila tvtka Biotronichs (kasnije Tecko-ingen, zatim Mikado-biolab, a danas Hankel – glavni Housemanov sponzor). Prije šezdeset godina vlada je izglasala zakon o genetskoj manipulaciji i stvaranju umjetnih bića, a Biotronichs prva uspije sintetizirati i testirati mutantski genetski kod na svemirskoj stanici Dark Star. Sprema rezultate u memobox sjećatelja Bernarda Pricea koji doživi atentat od strane konkurentskih tvrtki na svemirskom brodu Odessa, a zatim taj isti memobox s podacima završi u Housemanovoj glavi. Hankel je svjesna svega, te ga tako financira, očekivajući zauzvrat usluge u budućnosti.

Franz Hoenzoller & Michael Maddox

Ne mogu razlučiti u kojoj mjeri su scenarist Fattori ili crtač Casini zaslužni za ovo fino filmsko kadriranje. U vinjetama često možemo susresti više paralelnih zbivanja, tako da npr., uz praćenje razgovora dvojice likova, treći može obavljati neku drugu radnju. Casini, poznat po svom sirovom i fleksibilnom stilu koji se unapređuje iz epizode u epizodu, otkriva i neke svoje nove kvalitete. Kao da je bio potpuno fokusiran na crtanje epizode.

Ne mogu a da to ne spomenem ponovno, zaista politički najangažiranija epizoda Nevera. Osuđuje se rat, otkrivamo što pokreće pojedine kategorije političara, opravdava li veće dobro nemoralne postupke pojedinca, koliko su pojedinci spremni da bi ostvarili svoje ciljeve. Fattori je doslovno napisao pravi mali roman o prljavim političkim igrama i licemjerju demokracije. Analizira pojedine moralne dvojbe i cijelom epizodom izražava svoje proturatne i mirovnjačke stavove. Odlično se nadopunjuje s Casinijem koji je u punoj formi, jer ovaj čovjek zaista postaje sve bolji! Ovo definitivno nije epizoda za svakoga, naginje u područje špijunskog thrillera, a tko se boji količine dijaloga, neka se jednostavno naoruža strpljenjem. Da moram birati, stvarno bih je stavio u top ten Neverovih epizoda, što zbog kontinuiteta, što zbog kompleksnosti teme. Desetke su tu zbog odličnog prvijenca, a Casiniju zbog hrabrosti.

Mutanti… I svi demonstranti za građanska prava koji mi tamo vani izražavaju svoju solidarnost, oni za koje se borim… Hoće li moći zaboraviti? Hoće li mi moći oprostiti?

Dark Star

NN LIB 32c Put u slobodu

NN LIB 33b,c Onkraj prostora i vremena

• Jerry Krause

9, 9, 9, 9

Jedna od epizoda koja mora ostati u dubokom sjećanju, pogotovo ako se čita nakon G4. Fattori kao novi scenarist u staffu, potpuno ugodno iznenađenje. Nakon dužeg niza manje-više osrednje razrađenih scenarija, ova priča je tako kompleksno raščlanjena da ju je milina čitati. Odlični dijalozi, bogatstvo likova koji su izvrsno inkorporirani u priču uz strašan Casinijev crtež samo su neki od elemenata ove odlične epizode. Šteta što Fattori nije dio ovog serijala, jer se vidi da izvrsno kuži stvari u Nathanovom svijetu. Možda samo zamjerka na posljednji dio priče koja se dešava na svemirskoj stanici, mislim da je bio nepotreban i malo je rascjepkao izvrstan scenarij. Casini je ovdje upao u razdoblje odličnih epizoda što se tiče crtačkog umijeća. Tko bi to rekao nakon početne faze serijala kad ga nisam mogao ni smisliti. De Angelisova naslovnica standardno vrlo dobra.

19.08.2011
    00:17:00 sati
    Jerry Krause

9, 10, 8, 9

Pri prvome čitanju ovako dobar scenarij može djelovati poprilično iznenađujuće, a pri završetku čitanja je već jasno da se radi o prilično dobroj epizodi. Mene je zadovoljila i promjena mjesta radnje (dio u svemiru). Za scenarista pridošlicu i više nego odličan posao, ali u usporedbi s gigantom "Ustanak" ipak i ne tako moćno.

Casini me baš ovdje i nije pretjerano oduševio; više preferiram njegov stil iz epizoda "Neprijatelj iz sjene" i "Zvijeri", a nije me baš ni zadovoljio s ovoepizodnom interpretacijom Sigmunda koji u nekoliko navrata zna podsjećati na karikaturu, ali sveukupno u redu.

27.08.2011
    18:21:00 sati

4, 6, 8, 8

Jebi ga, ja kad citam strip, zelim da imam prilicno jednak dio teksta i crteza.  U slucaju ove price, to uopste nije istina: tekst je ovdje suvisan, ma i vise nego suvisan.  Jedva ima i jedna stranica bez puno teksta.  Nije da mi je mrsko citati, ali ako mi strip, koji je 96 stranica dug, uzme istu kolicinu vremena da procitam kao Tolstojev "War & Peace", onda ne mogu a da ne pitam: koji je ovo kurac?  Zato ovoliko teksta?  Zasto ovo onda nije neki pisani roman, a ne strip?  Ima toliko teksta da mi je brzo dosadilo, iako drugi tvrde da je ovo dobra i zanimljiva prica.  Crtez je dobar, na naslovnici i unutar stripa, ali scenario je predug, prespor, a bogami i naporan.  Prica o politickim atentatima, a la JFK assassination, je moga da bude dobra, ali ima jednostavno previse diskusije, a premalo radnje sto se tice crteza.  Bogami naporno... mozda ima neko visoko znacenje, ali samo onima koji ce zavrsit strip prije nego sto upadnu u duboki san od dosade.  Ako uspijete ostati budno, onda svaka vam cast.

03.09.2011
    02:51:00 sati

8, 7, 6, 8

Zanimljiva epizoda mutantskog opusa. Jedino mi ne paše Casinijev crtež - čovjek stvarno zna kadrirati, ali likove crta tako "izboksano" i to mi se ne sviđa kod njega.

08.02.2012
    15:14:00 sati
  • chris.tower

8, 8, 6, 9

Zanimljiv nastavak na G4, iako bi me vise zanimalo sto se dogodilo s mutantima. Casinijev crtez najgori dosada, bez detalja kao da je nabrzinu odraden. Steta bas nakon sta mi se poceo svidati njegov crtez na G4.

10.06.2012
    15:41:00 sati
    chris.tower

10, 10, 10, 10

Ja sam najviše šokiram što je Dee dao 97%. ;D

06.07.2012
    17:56:00 sati

9, 8, 8, 9

Šta reći  :)  Nekima odlična, meni prosječna epzoda.. Izrazito politički nastrojena, što ima svoje prednosti, ali i svoje mane.. Direktni nastavak na G4 nije baš opravdao svoja očekivanja, jer sam očekivao razvoj situacije s mutantima.. Da se razumijemo, priča dobiva od mene visoke ocjene, ali ipak me malko razočarala.. Sama ideja je dobra, ali sam očekivao nešto drugo.. Crtež mi je osrednji, ali je očito da čovjek napreduje i mislim da ćemo još dosta dobrih radova u budućnosti vidjeti od njega.. Naslovnica je odlična..

21.05.2013
    19:34:00 sati
  • thekide

7, 8, 6, 10

Solidan politički triler, ali ipak sam mnogo više očekivao od nastavka sjajnog četvrtog giganta.

Casini uporno pokušava da promeni stil i experimenti sa senčenjem koje je započeo u G4 i nastavio ovde nisu doneli nikakvo poboljšanje, jer nema tog senčenja koje može da spasi njegove karikaturalne likove.

01.08.2014
    14:45:00 sati
    thekide
  • Gru

10, 10, 5, 6

Priča odlična, tehno triler u odličnoj izvedni i posveta političkom licemjerju. Ono što ovdje ne štima, ili zašto ovo ne zaslužuje sve desetke je crtež, Casini mi ne odgovara kod crteža likova, De Angelisova naslovnica je ovdje solidna. I jedna ZANIMLJIVOST: Vojna bolnica "Fletcher memorial home" je vjerovatno posveta pjesmi istog imena sastava Pink Floyd.

02.08.2017
    22:10:00 sati
    Gru
  • Wayto

7, 7, 8, 7

08.10.2017
    23:11:00 sati
    Wayto

7, 3, 8, 8

Obožavam kronologiju i pisce koji paze na detalje. Po svemu sudeći, Claudio Fattori je jedan od takvih, a zbog čega mu je ovo tek druga, a već posljednja epizoda u serijalu - ne znam. Problem je u tome što je Fattori ovdje napisao jednu priču koja ima materijala za puno više od 94 stranice. U biti, nije da ima previše materijala, već je scenarist osjetio potrebu da sve najdetaljnije objasni (Možda mu je Burratini uzor! :-)), pa je ubio s količinom teksta. Ma doslovno je ubio! Još nisam čitao ovako naporan strip u svom životu! Onome tko uspije pročitati ovo odjednom, bez da zaspi, trebalo bi dati kakvu nagradu.

Priča je u globalu dobra, ali stvarno nije bilo potrebe sve toliko rasčlanjivati. Ovdje bih istaknuo i scene gdje se spominje i prikazuje disketa (24. str.) i telefonska (OK videofonska) govornica (36.str.). S današnjeg gledišta smiješno. Uvijek govorim da je najteže pisati znanstvenu fantastiku, jer tko će pogoditi izume koje bliska, a pogotovo daleka budućnost nosi, ali, u ovom slučaju, moglo se i bez tih očiglednih nelogičnosti. Disketa je 1999., kad je epizoda izdana, već bila poprilično zastarjela tehnologija, pa je scenarist tu mogao pametnije odigrati, a već su i mobiteli naveliko bili u optjecaju, pa nije ni logično da u svijetu daleke budućnosti postoje govornice.

Širi se priča s Hoenzollerom, ali ne mogu se sjetiti gdje se već novinarka Emma Key pojavila? Drugi kandidat za guvernera - Houseman, je zanimljiv lik koji sebe uspoređuje s Don Quijotom, a i izgled mu je na mjestu. Ostali likovi su očekivani za ovakvu priču i ne ostavljaju neki upečatljivi dojam, iako za neke od njih očekujem da se ponovno pojave u narednim epizodama. Zanimljiva je, ali i nedovoljno iskorištena ideja svemirske stanice "Dark Star" kojom upravlja umjetna inteligencija koja se otela kontroli. Istina, takva tema ima materijala za nekoliko epizoda, pa ovih par stranica izgleda kao nekakav prolog za nešto veće.

Casini je crtač sa svojim specifičnim stilom, koji na prvu jako neprivlačno izgleda. Pogotovo su problematična lica glavnih aktera serijala. Izgledaju kao karikature, a pogotovo Nathan ne sliči na sebe. Pozitivna stvar su kadriranja i dinamika crteža. Ne znam jesu li kadriranja samo njegova ideja ili je i scenarist zaslužan za to, ali uvelike su zaslužna za vrlo dobru ocjenu za crtež.

Naslovnica s zlokobnim prikazom svemirske stanice "Dark Star" i tijelima koje plutaju oko nje dobro nagovješta glavni uzrok događaja u ovoj priči.

25.03.2019
    06:38:00 sati

4, 4, 8, 8

Izrazito naporno i dosadno, previše blebetanja o svemu i svačemu, politici, špijunima, sabotažama. Nisam ovo očekiva nakon ostalih visokih ocjena a najviše me iznenadilo što je i Deecay dao visoku a inače nije darežljiv. Casinijev crtež su sigurno morali smanjivati da im stanu ovi kilometarski oblačići.

06.12.2020
    09:45:00 sati

9, 9, 6, 8