Podzemni grad

NN LIB 38b | 96 str.

ESP-eri Gene Sandoval i Helen Connor bježe iz Instituta Hawking i skrivaju se u izoliranom podzemnom kompleksu Rodanu, nastanjenom mutantima. Na tragu su im svjetska kriminalna organizacija GHOST, stari znanac komandant Edwards, i naravno Nathan, kojeg angažira ravnatelj instituta.

N*5

• Zvijeri - Podzemni grad - Flashpoint
    NN LIB 38

• La citta` sotterranea
    NN SR 112

• Radni naslov ove epizode bio je "Ritorno all'Inferno" ili "Povratak u pakao". Mnogi elementi vuku analogiju s prethodnim, starim Nathanovim epizodama, među ostalim i NN SR 10 "Inferno" (Pakao). Koji se elementi podudaraju s kojom epizodom može se pronaći u samoj recenziji.
  • Peti Tofanettijev rad na redovnoj seriji. Prije toga je crtao NN SR 5 "Nevidljiva sila", NN SR 34/35 "Buffalo Express", NN SR 48 "Zaraza" te NN SR 94 "Ledena dama", a nacrtao je i jednu epizodu iz prvog broja edicije Agencija Alfa u AA 1/c "Um koji ubija".
  • Str. 109., spominje se tužitelj Mason što jasno vuče asocijaciju na slavnog Perryja Masona.
  • Str. 111., Macov dućan i dalje izgleda kao u starom zdanju prije uništenja Alfine zgrade iako bi po logici trebao imati samo štand kao što smo vidjeli u NN SR 108 "Iz pepela". Vjerojatno je nacrt priče rađen prije sage Alfa, pa stoga je i ostao Macov stari dućan.
  • Str. 114., 2. vinjeta, Nathan na ovoj slici ima duge netaknute zaliske kao što smo ga vidjeli u novom zdanju u NN SR 110 "Zvijezda". Ostatak epizode je u starim zaliscima.
  • Str. 139., Nathan obećava djeci da će javiti socijalnoj službi za njih. Ali ako je ovo područje bez ikakvog nadzora, onada se postavlja pitanje gdje će naći socijalnu službu.
  • Str. 145., kriminalac i profiter Gallup podsjeća na poznatog glumca Charlesa Bronsona.
  • Str. 159., Nathan napokon obećava da će počistiti redove unutar Instituta Hawking iako su se nezakonite radnje u Hawkingu provlačile od samog početka serijala.
  • Str. 164-170, previše je naivna situacija da Nathan preko Helen tako lako uspijeva pronaći tajne vojne prolaze u Podzemnom gradu spajajući Helen s nekim starim terminalom. Kao da traži iglu u plastu sijena.
  • Str. 190., Nathan je ranjen u desnu ruku, a zatim se u sljedećom scenama (str.193-195) njome bez problema koristi za pucanje iz pištolja.

Povijest nastanka ove priče vjerojatno je išla ovako…

Sjeo Vigna za stol i krenuo s pisanjem scenarija za novu Nathanovu epizodu. Vidljivo je umoran, jer je tek nedavno s ekipom suradnika završio scenarij za Sagu Alfa koja će označiti prekretnicu u serijalu. E sad se treba vratiti u kolotečinu s onim običnim epizodama, a to, nakon silnog adrenalina pri pisanju Sage Alfa, nije nimalo lako. Sjedi on tako za stolom bez blage ideje kako započeti epizodu, a ispred njega na hrpi početni brojevi iz serijala. Čisto iz dosade ide ih malo preturati. Kad nakon nekog vremena klik u glavi. Sad će čitatelj ove recenzije pomisliti: "A ha, Vigna je došao na ideju". Pa može se to i tako interpretirati, ali prije se može reći: "Vigna je došao na ideju kako zeznut čitatelje".

O čemu se, u stvari, radi? Nathanov serijal, kao što znamo, crpi ideje iz brojnih knjiga, filmova ili nekih drugih umjetničkih ostvarenja i kao takav izvrsno se uklopio u svijet stripa. Ali što ako imamo epizodu čiju smo ideju već negdje vidjeli ili pročitali, a da nije riječ o referenci za neku knjigu ili film? Što ako imamo epizodu koja crpi reference iz vlastitog serijala?

Izmučena Helen Connors

Tu se sad vraćamo na početni odjeljak recenzije i na onaj dio kad se Vigni upalio klik u glavi. Čita on tako ponovno stare epizode, prvo onaj svoj "Pakao", pa onda "Broj nula", pa "Zabranjenu zonu" i sjeti se. "Zašto ne, idem pomalo ubaciti iz svake epizode neku pojedinost, to upakirati u drugi scenarij, a čitatelji možda neće ni primijetiti. Uostalom, još će biti pod dojmom Sage Alfa, pa se neće niti zamarati ovom epizodom". Možeš mislit Vigna kako oni najvjerniji čitatelji neće odmah primijetiti tvoje podvaljivanje recikliranog materijala. Uzet ću primjer iz svoje struke: kao da sad zubar s već korištenim instrumentima ide u usta sljedećem pacijentu. ;)

S druge strane, vjerojatno onim manje pomnijim čitateljima Nathanovog lika i djela ova epizoda i neće izgledati tako loša. To je jedna zanimljiva činjenica budući da je Vigna uspio scenaristički ukamuflirati priču tako da ona ni ne izgleda toliko isprazna. Već na startu vidimo ranjenog Nathana na nekoj orbitalnoj postaji zajedno sa starim znancem i lovcem na ljudske glave Edwardsom. Početak je dosta obećavajući, jer se odmah da naslutiti da su se burne stvari u međuvremenu dogodile. Sad se radnja vraća retroaktivno i počinjemo otkrivati što se uistinu dogodilo. Svima nama znani famozni Institut Hawking opet ima grdnih problema. Dvoje njenih štićenika je pobjeglo nakon što je jedno od njih Gene Sandoval slučajno ubio jednog bolničara. S Geneom je pobjegla i Helen Connors, a upravo je ona kao esperica važna Hawkingu zbog svojih iznimnih mentalnih sposobnosti. Nathana trag vodi u Rodan, podzemni grad na području južnog Teritorija. Rodan je bio rudarsko mjesto koji se pretvorio u podzemni grad koji je opstao i nakon Velike katastrofe koja je pretvorila Teritorij u radioaktivno područje. Rodan je tako postao tajanstveni grad o kojem se vrlo malo zna i o kojem kolaju priče strašnije od onih iz Hell's Islanda.

Nathan vs. Nuku Nuku

Bez obzira na Vignino kopiranje ideje iz "Broja nula" i dalje imamo intrigantan početak s naznakama upoznavanja još jednog mjesta kojeg je stvorila kataklizmička katastrofa Nathanovog vremena. Ali ovdje i nestaje sve ono solidno što je Vigna smislio. Nakon upoznavanja s Rodanom pratimo Nathana kako kao u nekoj video igrici svladava razine, samo što se ovdje spušta prema sve nižim razinama. Tako upoznajemo Izvanredne (strašan naziv :))- ljude koje žive u spletu cijevi koja odvaja Rodan od površine zemlje, zatim Gallupa (pljunuti Charles Bronson), lika profitera koji balansira na više strana i usko surađuje s vojskom. Tu je i cijela galerija likova iz Rodana, mutanata, poluljudi, patuljaka, nakaza, dječice siročadi, močvarnih čudovišta. Kad Nathan napokon pronađe Gene i Helen za vratom mu pušu tajanstvena organizacija Ghost i naravno, lovac na glave Ethan Edwardsa. Mjesto konačnog obračuna iznenađujuće postaje svemir i jedna geostacionarna baza...

„Izvanredni“

Što reći na sve ovo, a da ne uvrijedimo Vignu? Kao prvo, scenaristički to nije ni tako loše. Uvijek je područje Teritorija sigurna karta kad je scenarij u pitanju, a pogotovo kad se uključi tajanstveni podzemni grad u samom njenom srcu. Još k tome prebaciti sami rasplet u svemir djeluje efektno iako, na prvi pogled, i nelogično. Sve to i možemo progutati, ali kad nam Vigna servira redom more recikliranih ideja onda čitatelj to ne može shvatiti ništa drugo no podcjenjivanje. Jer kako objasniti sve ove činjenice: nestanak štićenika iz Hawkinga (NN 0 "Broj nula"), Ghost (NN 0 "Broj nula"), lovci na glave i Edwards (NN 10 "Pakao"), silazak u podzemni napušteni svijet (NN 10 "Pakao"), Izvanredni (alias Gopheri iz podzemlja Marsa u NN 67/68 "Crveni planet"), napuštena skupina djece (NN 7/8 "Zabranjena zona"), Rath (alias Smog u NN 7/8 "Zabranjena zona"), djevojka s posebnim sposobnostima koju svi traže (NN 7/8 "Zabranjena zona"). Cijela redaljka elemenata posuđenih iz prethodnih epizoda. Da li postoji išta originalno u ovoj epizodi? Čini se da nema. Najveći paradoks u svemu ovome je da bi se onim čitateljima koji površnije prate serijal ova epizoda mogla svidjeti. Jer Vigna je svu svoju reciklažu pristojno ukamuflirao u poznati milje, ali sigurno nije zavarao zahtjevnije fanove.

Što se tiče crtača ove epizode sigurno da potpisnik ove recenzije i Tofanetti nikako nisu na TI. Već od samih začetaka serijala Tofanettijev stil mi nikako nije sjedao, a taj se dojam, nažalost, kroz serijal još više pojačao. Iako bi, na prvi pogled, mnogima trebao odgovarati njegov dosta jasni i čisti crtež, ono što najviše iritira je beskrajno ponavljanje istih crta lica. Kao da Tofanetti ne zna nacrtati više od pet različitih oblika lica. Gledajući ga od njegove prve epizode u NN 5 "Nevidljiva sila" (koja, usput rečeno, uopće ne izgleda loše), čovjek očekuje da će kao crtač samo napredovati kroz serijal. Ali to se, nažalost, nije dogodilo i Tofanettijev crtež apsolutno ovisi o scenariju. Tako da ako u scenarijima prevladava prirodni ambijent crtež i može proći, ali što se više likova nakrca u scenarij tu dolazi do izražaja sva njegova netalentiranost crtanja likova s posebno iritantnom Nathanovom facom.

Ghost vs. Edwards vs. Nathan & Helen

Moram priznati da mi se ova epizoda nakon prvog čitanja i nije činila tako loša. Ali svakim novim čitanjem može se uvidjeti kako je Vigna potpuno plagirao radnju miješajući elemente iz prethodnih epizoda. S ovakvim njegovim pristupom epizodi čini se da bi svatko mogao postati NN scenarist. Recimo, na primjer, da se NN ekipa sa stripova.com udruži na pisanje scenarija u kojima će također posuditi ideje iz prijašnjih epizoda. Vaš recenzent se, recimo, pali na Hadiju, DeeCay voli tematiku s robotima, drogsy svemir i orbitalne postaje, a mladjo tematiku s političkim konotacijama. I evo za čas našeg scenarija:
- Robot Aldus se ponovno vraća iz mrtvih i željan je velike osvete nad Nathanom. Otima mu Hadiju i s njom bježi na orbitalnu postaju Melpomenu znajući da će se Nathan teško do tamo probiti zbog vruće političke situacije između orbitalnih postaja i Zemlje. Rat samo što nije počeo, do zuba naoružane orbitalne postaje su prekinule sve veze sa Zemljom, a Nathan, pod cijenu života, sve čini kako bi se nekako probio na Melpomenu i napokon raskrstio sve veze s Aldusom.

Zar s ovakvim pristupom na Vignin način ne bi svatko mogao postati NN scenarist. ;)

NN LIB 38a Zvijeri

NN LIB 38c Flashpoint

4, 5, 6, 6

Repeticija već poznatih i dobro eksploatiranih motiva NN serijala i postapokaliptičnih filmova, a sveukupni dojam dodatno degradira Tofanettijev sterilan crtež... Za opsežniji komentar potrudio se kolega iznad, a uglavnom se slažem s iznesenim. ;)

03.04.2013
    17:42:00 sati

Ukupna ocjena 45%

3, 4, 6, 6

Nije ovdje samo problem u plagiranju ideja iz serijala, vec je i scenarij prelos jer je Vigna brutalno prenatrpao tih jadnih 96 stranica raznim glupostima, pa ih je tako za konacni obracun ostalo premalo  do kojeg je opet doslo zbog nevjerojatnih slucajnosti i kliseja. Toffanetti solidan,jasan - najsvjetlija strana ove epizode. Steta sto pokazuje vise potencijala za pogorsanje nego poboljsanje crteza. U svakom slucaju, scenarij koji je slobodno mogao biti postedjen objavljivanja.

04.04.2013
    01:44:00 sati

Ukupna ocjena 32%

4, 3, 3, 2

Priča u kojoj otkrivamo ama baš ništa zanimljivog.

04.04.2013
    22:49:00 sati
  • thekide

Ukupna ocjena 34%

2, 3, 4, 7

Vigna je izgleda ovde pokušao da obori sopstveni rekord u broju kradenih detalja koje može da ubaci u jednu epizodu, naravno pažljivo da se ne primeti. Pošto je Plisskenovu leteću jedrilicu zamenio sa letećim zmajem sigurno je razmišljao da Nathanu u vrat ubrizga kapsulu sa otrovom koja će se rastvoriti ako ne nađe devojku u roku od 24 sata, ali je u poslednji čas odustao jer je scenario i bez toga sjajan.

Eh, kad se samo setim kako sam obožavao Vignu posle Pakla i Poslednjeg Vala. Danas kad vidim da su epizodu radili tandem snova Vigna-Toffanetti uhvati me mučnina u stomaku.

29.09.2014
    12:24:00 sati
    thekide

6, 6, 6, 7

Slažem se sa recenzentom u dosta stvari, ali da je samo problem ove epizode to što je nastala na temelju ranijih Nathanovih epizoda, to bi bio najmanji problem.. Puno veći problem su nelogičnosti u radnji i dosta loš scenarij.. Bezidejnost.. Ali to se opet može strpati pod ono prvo, tako da se vrtimo u krug.. Institut Hawking, s kojim smo se već par puta susreli, se mogao puno bolje iskoristiti.. Jednostavno rečeno, Izvanredni mi neće nešto previše faliti ako ih nikada više ne sretnemo u serijalu  :)

Crtež je loš.. Toffanetti jue crtač koji jednostavno nije po mom ukusu, sam njegov stil mi nikako ne odgovara.. Na stranu njegovo crtanje likova.. Naslovnica je tako tako.. Ko da ju je crtao Toffanetti..

07.12.2017
    07:40:00 sati
  • Ukupna ocjena 61%