Gospodari pretpovijesti

NN LIB 39 | 188 str.

Naš stari poznanik, profesor Odaka je pomoću atlantidskih stupova odlučio ostvariti stari naum - vratiti pretpovijest na Zemlju, stvoriti novu inteligentnu vrstu po svom ukusu i time uništiti ljudsku vrstu. Samo, prenoseći dio pretpovijesti u Nathanovo vrijeme, nije uračunao jedan faktor u jednadžbu - još jedne stare znance: Štovane.

• Visoke financije - Gospodari pretpovijesti - Putovanje kroz vrijeme
    NN LIB 39

• I signori della preistoria
    NN SR 115
  • Viaggio nel tempo
    NN SR 116

• Drugi rad Riccarda Secchija na serijalu, sina Luciana Secchija, poznatog pod pesudonimom Max Bunker. Prije toga je napisao scenarij za NN #81: Smrtonosni koncert.
  • 125. str.: Spominju se detalji povezani s atlantidskim stupovima iz dvobroja NN #64/65: Bezvremenski rat.
  • 127. str.: Profesor Masato Odaka je za svoj projekt odabrao pustopoljinu sjeveroistočno od "Bermudskog trokuta", što bi značilo negdje u središnjem dijelu Sjeverne Amerike. U stripu to područje nazivaju Sector 109.
  • 132. str.; Nathan se prisjeća događaja iz epizoda SD 21 (#23): Izgubljeni svijet, SD 34 (#37): Strava nad nama i LU 40 (#44): Satelit ubojica, odnosno događaja u koje izravno i posljedično upleten profesor Odaka. U Libellusovom izdanju krivo navode referencu na SD 25 (#27): Srce tame, ali ta epizoda nema poveznica s profesorom Odakom.
  • 149. str.; Nautilus u izgradnji. Imamo i zgodnu dosjetku po kojoj je Nathan brodu nadjenuo ime.
  • 183. str.: Branko prepričava događaje iz NN #107: Alfa.
  • 196. str.: Nathan i Legs prisjećaju se događaja iz NN #97/98: Onkraj vremena i prostora, tragične sudbine Štovanih, kao i činjenice da su našli način da izdvoje zlo iz svojih duša i time stvorili Shra - Proždiratelje svjetova. Zanimljivo mi je da Shra uvelike podsjećaju na Viikue iz spin offa Asteroid Argo. Možda nije slučajno!
  • 205. str.; Profesor Odaka je zaslužan što je H.G. Wells dobio ideju za svoj roman "Vremeplov", izdan 1895. godine.
  • 236. str.: Razrješenje misterije nestanka aviona s američkim pilotom - Charlesom Taylorom, koji je bio zapovjednik eskadrile od pet aviona Leta 19 koja je stvarno nestala 5.12.1945. na području poznatom kao Bermudski trokut. Njegova posljednja bizarna poruka da su izgubljeni i da ulaze u „bijele vode“ je istinita.
  • 259. str.: Ghor nam pojašnjava na koji način Štovani mogu komunicirati, odnosno razumjeti jezik žitelja Nathanovog svijeta. Lijepo od njega!
  • 261. str.; Nathan i Legs se prisjećaju događaja iz NN #105-107: Alfa i njihovih klonova iz laboratorija Mister Alfe. Misterij vezan za ostale klonove iz laboratorija ostaje neriješen.
  • 266. str.: U telepatskoj komunikaciji Zemira i Nathana, prikazani su nam događaji iz NN #97/98: Onkraj vremena i prostora.
  • 269. str.: Nathan završava u Drugom svjetskom ratu, usred bitke kod Kurska između Rusa i Nijemaca (5.7.-23.8.1943.).
  • Zahvala kolegi Jerryju Krauseu na savjetima i podršci pri pisanju ove recenzije!

Vietti i Secchi ovom pričom konačno su nam podarili drugo pojavljivanje jako bitnog negativca u serijalu - profesora Masata Odaku, genijalnog ludog znanstvenika koji se zakleo da će preko „Projekta Eden“ majčicu Zemlju vratiti u izvorno stanje, bez tehnologije, samo gola priroda i čovjek koji se bori za svoj opstanak. Iako se pojavio tek u jednoj jednodjelnoj epizodi (NN #23) gdje je na vidjelo izašao njegov „Jurski park“ začinjen dodatnim genetskim manipulacijama ljudi, životinja i kiborga, njegove kreacije su našim junacima i kasnije podarile dosta nevolja. Serra i Dante Bastianoni su mu u jedinom dosadašnjem pojavljivanju podarili dijaboličan izgled s luđačkim pogledom, dok je ovdje prikazan potpuno normalan s malo sličnosti s originalom.

Odaka by Dante Bastianoni (#23)

Odaka by Di Clemente (#115)

Odaka se ovaj put spetljao s Mister Alfom, tajanstvenim lutkarom iz sjene, ali i osnivačom agencije Alfa, a ujedno i osobom odgovornom za njezin krah (NN #105-107: Alfa), time postavši najnoviji veliki protivnik naših junaka iz agencije, na čijem čelu je od tada novi šef -Solomon Darver.

Odaka by Olivares (#116)

Ostali bitni akteri (zlikovci) u ovoj epizodi su Štovani, pripadnici tajanstvene vrste humanoidnih gmazova. Prvi put smo se susreli s njima u NN #91: Tajna Babilona, a više o njihovoj tehnološki iznimno naprednoj civilizaciji, razlozima njihovog kraha i njihove konačne propasti smo čitali u dvodijelnoj priči NN #97/98: Onkraj vremena i prostora. Ovdje imamo Štovane iz ranijeg vremenskog razdoblja, pa smo dobili i dodatne podatke o razvoju njihove civlizacije. S obzirom na razočaranje s dva ranija pojavljivanja Štovanih, imao sam jako niska očekivanja prije čitanja ove epizode. Na sreću, ostao sam iznenađen kompleksnošću priče i količinom poveznica s prethodnim Viettijevim epizodama, a i s pričama drugih Nathanovih scenarista kao što su Serra, Medda i Berreta. Bunker junior je udavio u prvom dijelu, ali me oduševio drugi dio, a posebno twist na kraju. Nisam to nikako očekivao. Od davno nisam pročitao priču koja mi je bila toliko nepredvidljiva (drugi dio). Nikad mi nije bilo teško ocijeniti neku epizodu kao ovu. Prvi dio je davež od scenarija, iako ima i genijalnih dijelova, a drugi dio je potpuna suprotnost. S crtežom je ista priča. Olivares je svoj dio odradio neusporedivo bolje od Di Clementea. Stoga ću u ovoj recenziji zasebno ocijeniti dva sveska, pa na kraju izvući ukupnu ocjenu.

#115: Gospodari pretpovijesti

Scenarij: Riccardo Secchi
Crtež: Paolo Di Clemente

Posebno bode u oči očigledna razlika između dva dijela ove priče. Prvi dio (scenarist Secchi) obiluje ogromnom količinom didaskalija u prvom licu s kojim nam je Secchi htio prikazati razmišljanja Ran i Branka. Nažalost, po meni potpuno promašeno, a njihov odnos ostavlja samo dojam pretjerane patetike. Još je Vietti u drugom dijelu potpuno ignorirao ono što je Secchi uporno, nerealno i dosadno gradio u prvom dijelu. Problem je ta ogromna razlika između prvog i drugog dijela, a zbog toga su svi likovi pali na karakterizaciji. Vietti je u drugom dijelu tu izvukao koliko je mogao, ali nepopravljiva šteta je već učinjena. Uz nelogičnost što Ran više ne govori japanski, pa ju ostali razumiju bez prevoditelja, daleko je i od originalnog Serrinog lika. Nikad mi taj lik nije sjeo, ali ovdje je isforsirana preko svake granice. U redu su scene u kojima sama lovi i ide u izviđanje, ali ovo ostalo je nadrealno, baš kao i njena povezanost s još iritantnijim likom - Brankom. Branko - mutant i ekstremna sirovina. Prazan lik, toliko lošiji od većine kompleksnih likova s početka serijala koji su većinom zaboravljeni ili nestali u akciji. Umjesto njih, u drugom dijelu, pojavljuje se jedna od tri bombastične blizanke Ross - Melody, ali bez neke zapaženije uloge. Nažalost, smisao tih likova je samo podići vizualnu atraktivnost, a u stvari doveli su do toga da sam se pitao što meni ovo mučenje treba i u što se ovaj serijal pretvorio. Ekipu sačinjava i neprepoznatljiva Legs. Osim što je vizualno neprepoznatljiva i daleko od lika koji je stvoren prema izgledu Sigourney Weaver, uloga statista joj nikako ne odgovara.

Jedno od pozitivnih stvari u prvom Secchijevom dijelu je odnos Nathana i Hadije. Zanimljiva i prirodna igra živaca između dvoje posvađanih u vezi. Izdvojio bih vizualni prikaz praćenja sonde s virtualnom platformom. Definitivno originalno i atraktivno rješenje! Nažalost, ni crtež prvog dijela ne pomaže u podizanju ukupnog dojma. Di Clemente je limitiran crtač, a posebno su mu problematična lica aktera. Ima nekoliko zanimljivih i dobro nacrtanih scena, ali je kad se počne čitati drugi dio koji je napisao Vietti, a crtao Olivares, lako je uočiti da je to druga dimenzija naracije i crteža.

(priča: 7, scenarij: 2, crtež: 6, naslovnica: 10) - 55%

Štovani by Di Clemente!

#116: Putovanje kroz vrijeme

Scenarij: Stefano Vietti
Crtež: Giancarlo Olivares

Uz poprilično bolji crtež drugi dio je i scenaristički puno bolji, ali očigledan je dojam nepovezanosti i činjenice da su dva potpuno različita scenarista radila na epizodi. Vietti nam, nakon Secchijeve besmislene sapunice, donosi konstantnu akciju i iznenađenja na svakoj sljedećoj stranici da bi kulminacija uslijedila zadnjom stranicom gdje nas šokira saznanjem o postanku Štovanih. Koji vremenski paradoks!! Nisam to očekivao iako nam je Serra sličnu stvar servirao s Ultra sapiensima i Bratstvom Sjena (GIG 1 i LU 42/43). Nakon toga sam morao još jednom pročitati epizodu - ovaj put s drukčijim pogledom na cijelu situaciju. Svaka čast Viettiju na ideji, a i na finom i nenametljivom tempiranju otkrivanja tako bitnog podatka. Zbog toga ukupan dojam mi je neusporedivo bolji, a priča ne ostavlja dojam nepretencioznog odrađivanja posla, što je postala boljka novijih epizoda svih dugovječnijih Bonelli serijala.

U drugom dijelu likovi ne iritiraju glupim izjavama, a Vietti je svesrdno pokušao detaljno objasniti neke možebitne nelogičnosti. Odlično je i ubacivanje zagonetke nestalih klonova, Mister Alfinog nestanka, misteriozne suradnje s Odakom, a posebno je i pitanje koje ostaje visjeti u zraku: "Što on sada sprema?". Odličan „teaser“ za naredne epizode! Dobrom utisku sigurno da pridonosi odličan Olivaresov crtež koji obiluje jako zanimljivim, originalnim i dobro nacrtanim scenama s više nego zanimljivim perspektivama. U odnosu na prvi dio, očita je veća pažnja na detalje kao i bogatiji, puniji crtež.

(priča: 9, scenarij: 9, crtež: 9, naslovnica: 10) - 94%

Muke po Nathanu

Zaključak bi bio da se Vietti smjelo poigrao s raznim neriješenim događajima u serijalu i sve to lijepo ukomponirao u ovu odličnu priču. Nažalost, samo za priču mogu kazati da je odlična jer scenaristički dio je puno lošiji. To se posebno odnosi na prvi Secchijev dio. Dojma sam da je cijela priča Viettijeva, a da je Secchi napisao samo scenarij za prvi dio, iako je svugdje potpisan Secchi kao jedini autor prvog dijela ove epizode. Srećom pa Vietti u drugom dijelu uvelike popravlja neuvjerljiv dojam iako su neke nelogičnosti ostale neobjašnjene. Toliko toga iz ranijih epizoda serijala je isprepleteno u ovoj epizodi da je potrebno veliko poznavanje Nathanovog svijeta za potpuno razumijevanje priče. Nažalost, zbog ogromne količine događaja koji se u ovoj epizodi nastavljaju i već poznatih likova, došlo je i do određenih nelogičnosti i nepovezanosti. Za kraj bih nabrojao one koje najviše bodu oči.

NELOGIČNOSTI:

- Odaka, Ran, Fujiwara i Minako, suprotno ranijim pojavljivanjima, govore Nathanovim jezikom, dok su prije znali samo japanski i Nathanu je trebao prevoditelj.
- 143. str.: Govoreći o Štovanima Darver kaže: "Sjećam se da sam pročitao jedno vaše izvješće o njima ... To su oni gmazovi što su vladali Zemljom prije nekoliko milijuna godina". Nije vjerojatno da se novi šef agencije „Alfa“ ne sjeća portala kojeg je postavio na ulaz u sjedište agencije u NN #108: Iz pepela (85. str.). Da stvar bude gora, na 96. str. istog broja Darver je izjavio da je on odlučio da njihov portal bude na ulazu kao svojevrsni podsjetnik.
- 236. str.: Ako je Nathanov svijet budućnost Martina Mystérea, tada Charles Taylor ne bi mogao završiti ovdje jer u MM LIB 73: U središtu Zemlje (#115bis) Martin otkriva da je nestala eskadrila završila u svijetu u središtu Zemlje. Istina, ova nelogičnost se donekle može objasniti paralelnim svjetovima, tako popularnim u Nathanovom serijalu.

Svejedno, nelogičnostima i spomenutim manama unatoč, palac gore za ovu uzbudljivu epizodu koja produbljuje kompleksnost, isprepliće, a i povezuje razne teme i likove ovog serijala na poprilično iznenađujući način. Prekrasne naslovnice efektno dočaravaju ono što čitatelja čeka unutar korica, a to je uzbudljiva i nepredvidljiva akcija začinjena svime što punokrvna znanstvena fantastika može ponuditi.

NN LIB 39a Visoke financije

NN LIB 40a Duša grada

10, 9, 8, 9

Dvodijelna epizoda "Gospodari pretpovijesti - Putovanje kroz vrijeme" je jedna od onih epizoda koja se s nestrpljenjem očekuje.. U ovoj se epizodi vraćaju Štovani, ali ne Štovani koje znamo nakon njihovog susreta sa Shra, nego Štovani u vremenu prije toga.. Još bitnija stvar od toga je povratak profesora Odake, kojega nismo praktički vidjeli od samih početaka serijala, od epizode "Izgubljeni svijet".. Odaka i dalje kuje svoju lude planove o vraćanju pretpovijesnog doba na planet Zemlju, ovaj put u suradnji sa Mister Alfom.. Od bitnijih stvari ću još spomenuti i ponovno pojavljivanje simpatične Ran i njezine ljubavne afere sa Brankom  :)

Crtež varira.. Prvi dio je crtao Paolo Di Clemente, koji je tako tako, ili ga voliš ili ga ne voliš.. Meni je njegov crtež previše sterilan i jednostavan i ne mogu reći da mi baš odgovara.. Drugi dio je crtao naš stari znanac Giancarlo Olivares koji ponovno briljira.. Maestralno prikazuje pretpovijesne životinje i specifičnu (netipičnu) okolinu u ovoj epizodi.. Naslovnice su obje jako lijepe.. Odlično dočaravaju atmosferu epizode..

19.05.2019
    10:26:00 sati
  • Jerry Krause

6, 5, 7, 10

Ne, jednostavno to nije to. Nikako mi nije sjela epizoda, čak što više jedna od iritantnijih u serijalu. Ne zna se što je iritantnije, ponovno pojavljivanje Štovanih koje nikako ne mogu provariti od njihove prve pojave, pa preko ljubavne veze Ran i Branka (u stilu ajmo upariti dvije nakaze) sve do stereotipnih Odakinih planova za osvajanjem svijeta kojem svaka čast na onom prvom pojavljivanju, ali ovdje loše funkcionira u izlizanoj ideji da mora pokoriti Zemlju.

Di Clemente i dalje loš, ali zato Olivares u drugom dijelu popravlja stvar. De Angelis vrhunski, pogotovo druga naslovnica, ali to je ono razdoblje kad još nije eksperimentirao i većina naslovnica mu je odlična.

19.05.2019
    15:07:00 sati
    Jerry Krause