Visoke financije

NN LIB 39a | 96 str.

Telekomunikacijski gigant Telworld ubija svojeg suradnika McGrendera nakon što ovaj otkrije da je tvrtka umiješana u industrijsku špijunažu s konkurentskom tvrtkom Tlan. Neposredno prije no što je ubijen, McGrender je imao zakazan sastanak s odvjetnicom Olivijom Olling kojoj je prenijeo daljne planove Telworlda u vezi s preuzimanjem Tlana, a kako je spomenuta bivša Nathanova ljubavnica, u cijelu stvar biva uvučena i Agencija Alfa koja ima devet dana vremena da dokaže zločine Telworlda prije nego što istekne JPZP (Ponuda za javno preuzimanje) i dotična firma postane zakonski vlasnik Tlana te tako poništi sve dokaze svoje prljave igre.

• Visoke financije - Gospodari pretpovijesti - Putovanje kroz vrijeme
    NN LIB 39

• Alta finanza
    NN SR 114

• Scenaristički prvijenac Lucia Sammartina koji se kao pridošlica, koji povremeno uskače, na serijalu zadržao i dandanas. Osim ove, u regularnoj je seriji još napisao scenarij za epizodu br. 146 "Il predicatore", a nakon toga još pet priča (jednu u paru sa Serrom) za AA 16, 18 i 22.
  • Str. 20, prva vinjeta – iza direktora Telworlda vidimo reprodukciju Picassove slike "Guernica".
  • Str. 34, druga vinjeta – saznajemo da Olivija Olling ima sestru, a u prvoj vinjeti na str. 51 doznajemo i djevojačko prezime njezine majke, Garrett.

Uz šest ,,velikih'' scenarista, koliko ih ima NN serijal, povremeno tu i tamo naleti pokoja pridošlica. Ovoga puta debitira Lucio Sammartino, potpuna nepoznanica kako za Nathanovce tako i za sve ostale obožavatelje ,,Bonelli svijeta". No opet ne i zabrinjavajuće za NN-fanatike jer činjenica jest da pojava pridošlica u NN staffu uglavnom rezultira dobrim ili, u najgorem slučaju, sasvim solidnim rezultatom (To govorim samo za redovnu seriju, AA i ostale edicije ne računam). Sjetimo se samo scenarističkog remek-djela Fattorija ,,Zavjesa tišine" ili Marzoratijeve dvodijelne, tek nedavno objavljene u izdanju Libellusa, epizode ,,Staza u plamenu/Točka nestajanja" koja predstavlja jedan sasvim solidan scenaristički uradak. No uvijek postoji iznimka koja potvrđuje pravilo. Je li epizoda ,,Visoke financije" ta iznimka?

Temu koju je Sammartino izabrao za svoj prvijenac nemamo prilike baš prečesto čitati u NN-u. Pokušat ću u kratkim crtama objasniti o čemu je točno riječ. Imamo tvrtku za telekomunikaciju imenom Telworld koja je na rubu propasti te joj je posao za vojsku, za koji je raspisan natječaj, zadnja šansa. Međutim, tu je i konkurentska, ali nešto manja i ambicioznija tvrtka Tlan čijeg jednog od direktora Telworld uspješno potkupljuje ne bi li im ovaj prodao prototip poluvodiča za komunikaciju u svemiru kojeg Telworld usavršuje i time si praktički osigurava posao za vojsku. No uvijek postoji netko tko u takvoj škakljivoj situaciji vidi priliku za profit. U ovom slučaju to je Telworldov zaposlenik koji je radio na tom projektu, izvjesni McGrender, koji je za određeni novčani iznos bio spreman sve otkucati Tlanu, ali mu stvari baš i ne pođu po planu, jer je Telworld za to uspio saznati, pa je prisiljen obratiti se odvjetnici, i to ne bilo kojoj, već Oliviji Olling jer ga bivša firma sada želi mrtvog. Nezanimljivo?

Da, glavni problem ove epizode je u početnoj ideji, jer se ne bavi temom koja zanima baš svakoga, no kao i sve NN-epizode koje ne spadaju u rubriku ,,potpuni promašaj" i ova ima ono nešto što je čini vrijednim čitanja. U ovome slučaju, to je dobro razrađen scenarij. Riječ je o epizodi koja praktički nema nikakav uvod, tj. radnja se počinje razvijati odmah na samom početku s time da čitatelj objašnjenja dobiva kasnije, najčešće nakon neke akcijske scene. Dodatna posebnost priče i kompleksnosti scenarija leži u broju mjesta radnji, među kojima je i neko novo, pa tako osim East Cityja i orbitalne postaje Melpomene vidimo i da na sjeveru Sjeverne Amerike još uvijek postoji netaknuta priroda (sad, da li je to bila Kanada, Velika jezera ili možda čak slapovi Niagare zna sam Sammartino, pošto je čitatelj uskraćen za tu informaciju). Na tome mjestu susrećemo McGrenderovu kćer Saru koja je također bitan lik za ovu priču, a uz to i živi dokaz da je u Nathanovo vrijeme sve napredno, pa tako i posljedice radijacije. Kako priča ide kraju, akcije je sve više, u jednome je trenutku čak i Olivija naizgled mrtva! (niste valjda zaista povjerovali u to?). Utrka protiv vremena s uobičajenom akcijskom pucačinom pred kraj, tipičnoj za NN-a, i još više uobičajenim happy endom, sve pretrpano poluneophodnim tekstom, što je i jedan od razloga zašto se ovih devedeset i četiri stranice ne čitaju nimalo brzo.

!!!

No za neobično ,,visok" postotak ove epizode pobrinuo se crtač Ivan Calcaterra kojeg možemo smatrati povratnikom u serijal s obzirom da se njegovom radu nismo imali prilike diviti već više od trideset epizoda. Osim činjenice da je odradio odličan posao, vrijedi još spomenuti i malu promjenu stila, odnosno njegov je crtež ovdje nešto detaljniji, a danak za to plaća čistoća njegovih linija. No bez obzira na to, radi se o crtaču s dobrim osjećajem za detaljno i s bogatim pozadinama, a uza sve to i dalje ostaje jedini crtač koji je po ljepoti crteža na neki način najbliži De Angelisu. A što se Roberta i njegove naslovnice tiče, dovoljno je pogledati sam naziv epizode i odmah je jasno da je pogodio bit (recenzent se šali, naravno ;)).

Zaključak? ,,Visoke financije" definitivno spada u onu kategoriju epizoda koja se gotovo sigurno neće svidjeti tek povremenim čitateljima NN-a, a koja ipak donekle ispunjava zahtjeve jednog NN-manijaka. No vratimo se na ono pitanje na početku recenzije malo ga reformulirajući: Je li ova epizoda solidan uradak za scenarista-pridošlicu?

Prosudite sami.

NN LIB 38c Flashpoint

NN LIB 39 Gospodari pretpovijesti

• Jerry Krause

5, 5, 9, 7

Loše, baš loše! Sammartino niti malo, izgleda, ne kuži duh NN serijala i toliko komplicira pričom koja nikako ne spada u serijal. Dobro, može se tu i tamo ubaciti jedna netipična priča, ali ju je Sammartino toliko zapetljao i nakrcao nelogičnostima da sam je jedva pročitao do kraja. A vjerojatno sam je uspio pročitati jedino zbog Calcaterrinog majstorskog crteža.

13.01.2012
    23:41:00 sati
    Jerry Krause

6, 5, 9, 7

Prosječna epizoda sa već viđenim obračunima korporacija za moć, pri čemu stradaju mali ljudi. Crtež uistinu jest za pohvalu.

29.01.2012
    15:27:00 sati

5, 5, 10, 5

Dosadno i ništa zanimljivog.

10.07.2012
    18:33:00 sati
  • chris.tower

7, 7, 9, 9

Kao prvo moram pohvalit crtez koji  je jako dobar i pomalo drugaciji. Prica nije nista posebno, tipicna akcija, jedino je scena u indijanskom rezervatu zanimljiva.

02.10.2012
    15:19:00 sati
    chris.tower
  • thekide

4, 5, 10, 8

Nikad mi neće biti jasno šta se desilo sa Calcaterrom. Već posle jedne kratke probne i jedne redovne epizode je dobio da radi na najvažnijim epizodama serijala (Bratstvo/Egzodus), ali pošto je trebalo ispoštovati rokove a Calcaterra očigledno crta izuzetno sporo, pridodali su mu čak tri pomoćna crtača i opet je jedva završio na vreme jer je ove epizode trebalo uklopiti sa prvim gigantom. Imam osećaj da je brže De Angelis nacrtao 240 stranica prvog giganta, nego Calcaterra sa pomoćnicima 190. Odmah posle toga već ga bacaju na priče manje bitnih autora-početnika, doduše posrećilo mu se pa je i ta sledeća priča postala kultna, ali čim je završio "Hadiju" sve je stalo. Od jednog od najvažnijih crtača serijala postaje totalno nebitan i u narednih 12 godina crta samo tri epizode od kojih je ova "Visoke financije" ubedljivo najgora.

01.10.2014
    10:23:00 sati
    thekide
  • Wayto

6, 7, 9, 8

15.11.2017
    19:16:00 sati
    Wayto

8, 9, 10, 10

Jedna netipična epizoda za Nathanov serijal.. Bez obzira na to, meni se epizoda svidjela.. Ok, Nathanov serijal je serijal budućnosti i sve to, ali to ne znači da se tu i tamo ne može ubaciti pokoja prizemnija epizoda.. Autor koji je prvi put na ovom serijalu je imao hrabrosti da nas skoro uvjeri da je odvjetnica Olling mrtva.. I to govori dovoljno  :) Scenario je jako dobar, priča je dobro razrađena i tu dajem svaku pohvalu..

U crtežu treba samo uživati i to je to.. Calcaterra je svakako jedan od najboljih crtača cijelog Bonellija i to je ovom epizodom ponovno i dokazao.. Šteta samo što ga tako rijetko susrećemo.. Naslovnica je jako lijepa, efektna i dinamična, sa lijepim bojama..

30.11.2017
    07:44:00 sati

8, 9, 10, 10

19.08.2020
    10:38:00 sati
  • acivi

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Napeta i brza prica, ali sta me najvise imponiralo je crtez. Ovo je pravi cyberpunk, pun detalja......ma cista desetka!

27.10.2020
    09:44:00 sati
    acivi

6, 7, 10, 6

Sama priča o korporacijama i njihovim legalnim i nelegalnim nadmudrivanjima nije toliko zanimljiva ali ima par novotarija u scenariju zbog kojih ova epizoda može proći. Izdvojio bih par scena s odvjetnicom Olling, moram priznati da me novi scenarist pri kraju na trenutak uspio prevariti. Tu je i ona scena sa mutiranjem Sare koja je prikazana na slici gore u recenziji, ne znan jesmo li imali dosad nešto slično u serijalu, često su mutacije nekontrolirano pretvarale ljude u čudovišta. Calcaterra je ovo genijalno nacrta, jedan od mojih najdražih crtača uopće. Neugodno sam se iznenadio u što mu se pretvorio crtež u jednoj epizodi preko broja 200 koja je nedavno izašla kod nas.

15.08.2021
    18:17:00 sati

4, 5, 7, 7

Prica suvi prosek, pa ck i losije od toga. Jedino vredno pomena, ako je i vredno, jeste Olivijino kevino prezime...

15.12.2021
    00:32:00 sati
  • Ukupna ocjena 76%

7, 7, 9, 7

Meni je priča bila odlična. Ima puno akcije, napeto je do kraja... Nasmijao sam se, kada odvjetnica Olling pulogola priča interfonom sa Nathanom. Da li bi stvarno neka žena oskudno odjevena lagodno pričala sa prijateljem, ne mužem ili dječkom. Ovdje sam dobio asociacije na znani roman Asimova gdje glavna osumnjičena za umorstvo isto priča polugola preko ekrana sa detektivom. Robotski pomočnik poslije kaže, da ga je htjela zavjesti i utjecati na njegove zaključke. Ona kaže, to je samo slika, ako nije uživo, nije stvarno. U Nathanovih pričama je puno kadrova gdje je pogled usmjeren na ženske atribute. Da li je zato šovinistički strip?

16.07.2022
    12:48:00 sati
  • darkwoodaxe

6, 8, 9, 7

osnovna ideja je poprilično nezanimljiva, ali sve to nekako ide kao podmazano s time da općenito obožavam krimi priče. odvjetnica oling mi je jako simpatična u svakom pojavljivanju u serijalu, a crtež odličan.

22.07.2022
    20:26:00 sati
    darkwoodaxe