Teritorij

NN LIB 40b | 96 str.

Raul Corben je opaki kriminalac koji se obogatio na području Teritorija koristeći emigrante kao jeftinu radnu snagu. Jedna od tih emigrantica uspijeva pobjeći i slučajno se pojaviti u jednom ljetovalištu pred Nathanom i Hadijom koji su tu došli kako bi izgladili svoje narušene odnose u vezi. Nathan odmah prekida odmor i provodi istragu, a stvari se još više zakompliciraju kad Corbenovi ljudi otmu Hadiju...

N*5

• Duša grada - Teritorij - Ubačeni agent
    NN LIB 40

• Il territorio
    NN SR 118

• Radni naslov priče bio je "Povratak u pakao".
  • Prvi put je naslov epizode u talijanskom izvorniku napisan u navodnicima.
  • Još jedna priča koja se odvija u Mad Max okruženju, na pustinjskom području nazvanom Teritorij, ovaj put na njegovom rubnom, graničnom dijelu poznatom kao "granica očajnika".
  • Priča je inspirirana klasičnim slučajem krijumčarenja ljudi između Meksika i SAD-a koji je nadahnuo brojne filmove u posljednjih nekoliko desetljeća. Tako u ovoj epizodi nalazimo klasična meksička imena mjesta (Coruna, Mescal), a na stranici 115. vidimo i trojicu Meksikanaca sa sombrerom.
  • Str. 147, 1. vinjeta, žena koja se pojavljuje u Keyrinim snovim više sliči na Legs nego na Hadiju. Greška crtača ili skrivena poruka?
  • Još jednom Nathan ne uspijeva završiti godišnji odmor na miru. Isto to se desilo i u NN SR 92 "Vizije budućnosti".
  • Četvrti Bertolinijev rad na redovnoj seriji. Prije toga je crtao u NN SR 60 "Dvoboj u bezdanu", NN SR 75 "Indija" i NN SR 103 "Očajnički bijeg". Nacrtao je i jednu epizodu u AA 6/c "Fantomski svemirski brod".
  • Nekoliko nedosljednosti: str. 131., nemoguće je da Corben tako lako sa svojim kablovima drži čovjeka na visini, jer nije opremljen bioničkom rukom niti nekom drugom tehnologijom.
  • Str. 172., Nathan objašnjava jednom od zlikovaca da bi se odmah predao da su mu odmah rekli da je Hadija oteta. Teško razumljiva njegova rečenica s obzirom da se radi o uvježbanom agentu Alfe koji bi uvijek trebao imati potez u rukavu.
  • Str. 185., Corben koristi svoje smrtonosne kablove da razoruža Nathana umjesto da ga odmah ubije.
  • Bez obzira na njegove velike sposobnosti, Nathan previše lako dolazi u Corbenove odaje. Još je teže shvatiti kako je Hadija uspjela tako lako pronaći Corbena kroz labirint odaja.
  • Teritorij je radioaktivno zagađen, ali se kod ljudi u Mescalu uopće ne vide nikakve promjene.
  • Str. 175., 5. vinjeta, crtež je doslovno kopiran iz cijele stranice prvog broja mange "Blame".Samo je razlika to što je umjesto lika Killy umetnuta Hadija.

Nije lako našem Nathanu. Nakon svih životnih problema, bilo obiteljskih, ljubavnih ili onih na poslu, činilo se da je u predivnoj crnki, Hadiji, napokon našao onaj oslonac koji će mu unijeti stabilnost u životu. I stvarno je išlo na bolje. Nathan je čak preselio u njenu kuću i opet se osjećao kao osoba koja zna što znači voljeti. Ali... Opet vrag ne da mira i s vremenom ova strastvena veza sve više počinje gubiti svoj sjaj. Što li je tome uzrok? Tko će ga znati. Odsutnost, usamljenost, nerazumijevanje, nekomunikativnost... Sve pomalo, ali ono što postaje činjenica jest to da je njihova veza sve dalje od one velike ljubavi.

I što onda rade parovi da bi spasili vezu? Pa naravno, uzimaju godišnji i idu na odmor na neko egzotično mjesto daleko od stresa i gradske vreve. Upravo to radi i naš omiljeni par u serijalu došavši u ljetovalište Coruna, idealno mjesto za opustiti se, srediti misli i pokušati ispraviti sve ono što je počelo urušavati vezu.

Keyra, Corbenova ženska

Ovo je, nažalost, sve što možemo pozitivno reći o ovoj epizodi. Ali budući da recenzija, kao subjektivni dojam o nekoj epizodi, ne pokazuje samo pozitivne aspekte epizode, red je da pokažemo što je to tako iritantno u epizodi. A bogme, dosta toga ovdje čovjeku ide na živce. Da počnemo upravo od Hadije. Zgodna, prelijepa crnka orijentalnog porijekla nikako da u serijalu uhvati korijena. Na početku smo se bili rastopili s njom kao slatkim, nježnim djevojčetom, ali i emocionalno nestabilnom osobom zbog svoje tragične prošlosti. Nakon toga ide transformacija u akcijsku junakinju koja čak pomaže u avanturi s opasnim Štovanim. Odmah poslije djeluje kao cmoljava priležnica koja sve teže podnosi Nathanovu odsutnost. Vrhunac je u ovoj epizodi u kojoj je najprije oteta i zarobljena, a onda se uspijeva osloboditi i naći oči u oči s bahatim, opakim negativcem. Onda postaje i ubojica nakon što bahati zločinac podcijeni njene mogućnosti. Zbog toga je teško prihvatljiva i posljednja stranica epizode u kojoj je Hadija shrvana od boli nakon tog čina. E brate, totalno neuvjerljiv prikaz zgodne crnke čiju ulogu u serijalu više ne možemo definirati.

Za to je u ovoj epizodi zaslužan Vietti koji bi ipak mogao ići kod Medde na dodatne sate lekcije o emotivnim notama u priči. Kad je riječ o Nathanu i njegovim boljim polovicama vidjeli smo kako to Medda briljantno radi u NN 102 "Pjesma za Saru". Vietti ovdje pokušava, u nekim trenucima, izvući emotivnost iz našeg junaka, ali daleko je to od onog što očekujemo. Ali hajdemo se okrenuti samoj priči. U prvi mah bi je mogli slobodno svrstati u neku jeftinu kopiju priče iz Teksova serijala. U biti, dovoljno je reći jeftina priča iz nekog filma B- produkcije. Imamo granicu s Teritorijem, očajne imigrante koji traže bolje sutra, a onda dolaze u zagrljaj legalnoj bandi na čelu s korumpiranim šerifom koji ih prebacuje u mjesto zvano Mescal gdje ordinira Corben, opaki zločinac koji koristi ovu jeftinu radnu snagu za svoja rezališta metala koja mu donose neviđeno bogatstvo. Kakvu poveznicu imaju tu Nathan i Hadija? Jedan od ilegalnih doseljenica uspijeva pobjeći i sasvim slučajno pasti pod noge Nathanu. Odlična izlika Nathanu da se riješi neugodnog emotivnog razgovora s Hadijom i ode izvidit stvari. A kad Corben otme Hadiju, motiv je kod Nathana još i jači...

Najveći problem cijele priče je totalna sterilnost i predvidljivost. Klišeji se redaju jedna za drugom, kao da gledamo neki jeftini film o meksičkim ilegalcima i njihovim mukama na granici s Amerikom. Vietti je to samo upakirao u SF okružje, ali teško da će ovime zavarati kojeg čitatelja. U cijeloj ovoj stvari priča se raspliće munjevito, jer naš omiljeni junak na tako silovit i jednostavan način, u tren oka dolazi do samog Corbena. Kao da ovaj nije izgradio cijeli obrambeni mehanizam u svom gradu. Potpuno predvidljivo i hladno, bez nekih efektnih pamtljivih scena. Ko što su na UBC-u zgodno zaključili, da je riječ o Teksovoj epizodi, bar bi on izdegenečio negativce uz svoj neodoljivi šarm. Ovako, ostaje nam prozirna i nemotivirana epizoda koja je imala fine mogućnosti u svom startu kroz izgradnju odnosa između Nathana i Hadije. Ali kao što već rekoh, Vietti je neuspješno pokušao prodati mix Medde s idejom iz izvorišta nekih filmova B- produkcije. Ako ćemo biti zločesti, bar čitatelji mogu napasati oči s polugolim tijelima Hadije i Keyre, zgodne Corbenove ljubavnice s proročanskim sposobnostima, koje se protežu kroz cijelu epizodu.

Konačni obračun

Prikazu zgodnih polugolih ženskih tijela sigurno doprinosi Bertolinijev ctež. Bertolini je jedan od novijih crtača u staffu koji je još u traženju svog vlastitog stila. Prva asocijacija na njegov rad je izraziti Castellinijev utjecaj. Likovi su mu izrazito superherojski nacrtani s nabildanim mišićima bez grama sala te s čistim i preciznim crtama lica. S te strane će se svidjeti mnogim čitateljima, ali s druge strane teško je ne primijetiti veliki nesrazmjer u crtežu. U nekim vinjetama imamo odličan crtež dok u već drugim nalazimo potpuno neproporcionalne poze likova i izraze lica kao i nepravilno sjenčanje u akcijskim scenama. Ipak je teško u potpunosti replicirati Castellinijev stil. Vidjet ćemo u budućnosti serijala da će Bertolini ipak razviti svoj vlastiti stil koji će mu sigurno povećati broj štovatelja. De Angelisova naslovnica nije u rangu njegovih najboljih. Solidna, ali ništa posebno što bi mogli istaći. Još jedan nedostatak je to što možda i previše otkriva samom scenom u kojoj Hadija uperi pištolj prema Corbenu. Ipak je to moglo malo i diskretnije, jer se ovom scenom otkriva sami rasplet epizode.

Ali tko zna, možda je De Angelis i namjerno ovako ostavio naslovnicu. Zašto to kažem? Pa već je u startu bilo toliko očito kako će se epizoda razvijati. Totalno predvidljivo od početka. Ali opet, veliki NN fanovi sve su možda očekivali da će se možda nešto konkretnije izroditi između Nathana i Hadijie na odmoru i da možda neće čitav zaplet radnje ići ka klasičnom raspletu. Ali što idemo dalje prema kraju, postaje očito da je Vietti ovo pisao zijevajući, bez strasti. I još nam, na kraju, Hadiju pretvori u ubojicu. Zato, ne volim ovu epizodu. Neću reći da je mrzim, jer ne mogu mrziti ništa vezano uz Nathana, ali ta predvidljiva klišeizirana crta kroz priču me je toliko iziritirala da me je nadahnula na recenziju. Bar nešto korisno od ove epizode. :)

Je li ovo početak kraja?

NN LIB 40a Duša grada

NN LIB 40c Ubačeni agent

6, 3, 8, 5

Opa, Jerry je postao nešto oštriji prema Nathanu! ;) Kako sam negdje već spomenuo, ovo je prilično dobar redovni trobroj, te tako uz dvije odlične Ostinijeve priče o Gradu, melankoliji i krimi-noireu; prosjek kvari ova Viettijeva priča (jeftini akcić, neki Mad max 3 ripoff) o Teritoriju, koloplet jeftinih scenarističkih rješenja i klišeja da je nevjerojatno. Za detaljnije tumačenje baciti oko na Jerryjev osvrt... Nathan i svijet u kojem se nalazi toliko su različiti kod Ostinija i Viettija da je to nevjerojatno. Max dosta dobar; no kao ilustrator mi je još bolji! De Angelis je očito imao prekratki rok, pa je morao očito pribjeći kopiranju Maxove vinjete. Ah, ti umjetnici!

06.03.2013
    23:14:00 sati

6, 6, 7, 4

Nedostatak inspiracije za naslovnicu i  jedna dobra akcijska priča.

06.03.2013
    23:16:00 sati

5, 5, 8, 7

Hadija - emocionalna i ubojica, u slabom Viettijevom prikazu uz pricu koja je mozda imala malo vise potencijala nego sto je iskoristeno. Barem je Massimiliano sve bolji.

07.03.2013
    00:07:00 sati
  • Giuda Ballerino

6, 4, 9, 5

Loše, čisto da se ne izgubi mjesečni ritam, Vietti je do sad uvijek bio bolji od ovoga. Jedino mi je drag crtež Max Bertollinija.

21.03.2014
    21:37:00 sati
    Giuda Ballerino
  • thekide

7, 6, 8, 7

Nisam puno očekivao od ove epizode pošto sam unapred bacio pogled na recenziju. Jeste epizoda prepuna klišea i naive ali ipak mi je prijala, verovatno zato što je brza i pitka.

Bertolini toliko skida Castellinija da je par vinjeta direktno dig'o iz prve epizode (mrzelo me je da preturam po prvoj epizodi da vidim dal je skinuo svaku dlaku), ali ko što reče Jerry, čitatelji vole Castellinija, pa čak i u ovoj B varijanti.

06.10.2014
    14:37:00 sati
    thekide

5, 4, 10, 6

A što reći, a da recenzent već nije spomenuo.. Predvidljiva i relativno naivna, nezanimljiva radnja, sa odličnim crtežom su dvije stvari koje su obilježile ovu epizodu.. I naravno, polugola Hadija u pola epizode.. Banalnosti i nelogičnosti ima koliko hoćeš, nebi bilo dovoljno ovo malo prostora da se sve nabroje.. Crtež je jedino što valja i što je odlično.. Bertolini je crtač sa ogromnim potencijalom i radujem se svakoj njegovoj idućoj epizodi.. Naslovnica je u skladu sa samom radnjom, neinspirativna.

18.01.2018
    17:20:00 sati
  • Wayto