Državni neprijatelj

NN LIB 46 | 282 str.

Presuda glasi – Nathan je kriv i optužen za ubojstvo! Njegov život postupno je razrušen, njegova reputacija je ukaljana, žena ga ostavlja, i kao šećer na kraju, ne sjeća se uopće što je radio posljednjih nekoliko dana! Uz pomoć svojih odanih kolega iz Alfe, Nathan bježi i skriva se u enklavi telepata, Midianu, no čovjek koji vuče konce iza zavjere pronalazi ga i u tom utočištu. Obruč se polagano steže…

Crtež 5

• Državni neprijatelj - Midian - Mutant
    NN LIB 46

• Nemico pubblico
    NN SR 135
  • Midian
    NN SR 136
  • Il mutante
    NN SR 137

• U produkciji ova epizoda zvala se "Abissi", a epizoda je uglavnom nastavak "Pomaknute orbite". Bonazzi je ovu epizodu počeo crtati pred više od deset godina ranije od njenog izdavanja. To je bilo zato jer su autori kasnili 7 godina s pričom "Pomaknuta orbita", tako da je i kasnije trenutnu priču trebalo aktualizirati budući da se u tih 7 godina dogodilo mnogo novih stvari u Nathanovom univerzumu, a kontinuitet se mora poštovati! Otud i diskrepancije u crtačkom djelu, a pogledamo li također prijašnji gigant Bonazzi je drugačiji.
  • Leonida i Asha, Nathanove susjede i obitelj fanatičnih gledatelja televizije smo upoznali u #2 "Crni monolit". Angel De Haven u SD #5 Nevidljiva sila. Chris, Ravna i Cartneya u "Pomaknuta orbita" (LIB 25). Otac Homer u "Pakao" (SD #8).
  • Ovo je prva trodijelna epizoda u serijalu. Imali smo sagu Alfa, no ona se protezala na više brojeva.
  • Str. 60., referenca na epizodu "Demoni", izmjena moždanih valova od strane Athosa Thana.
  • Str. 74. realityTV emisija "Pravda je izvršena!".
  • Str. 89., referenca na epizodu "Duhovi prošlosti" (LIB knjiga 45.).
  • Str. 107., Nathan u ćeliji, čita knjige, raspoznatljiva je samo "Justiz" Friedricha Dürrenmatta. Marka kamere – VHS?
  • Str. 139., referenca na epizodu "Strava u dubini" (LIB 34. Knjiga), mine i tehnodroid Andras – ma kako su se sjetili baš tog detalja?!
  • Midian – utočište/enklava čudovišnih iz Barkerovog Cabala; kao i geografska lokacija koja se spominje u više navrata u Bibliji i Kuranu.
  • Str. 156., Madeleine, Chris, prepričavaju se događaji iz "Pomaknute orbite"
  • Str. 186., Nathan čita knjigu "Cabal" Clivea Barkera, koja također priča o enklavi čudovišta i odbačenih poput Midiana.
  • Str. 246., Nanoidi u krvi telepata? Te mikroskopske tehnoorganske stanice omogućuju bolju interakciju s tehnologijom?
  • Nathan u potpunosti prekida s Hadijom i vraća se u svoj stari stan!

Dobrodošao Serra, dugo te ne čitasmo!

Ukoliko ste uhodani u Nathanov univerzum i pratite redovite knjige kako ih Libellus izdaje, trenutno čak u vrlo povoljnim intervalima, vjerojatno ste bili uzbuđeni uoči izlaska ove trodijelne epizode poput mene. Nestrpljivo iščekivanje priče nekadašnjeg prvaka serijala, Antonija Serre, kao i povratka mnogih meni osobno dragih likova, neobičnog tandema plaćenih ubojica Leonida i Asha, male Chris i zbunjene ESP-ovke Angel, i drugih. U popratnom tekstu talijanskog izdanja najavljuju još više takvih minisaga u skoroj budućnosti. No, da malo razbijemo monotoniju obrasca recenzija, usredotočit ćemo se na svaku epizodu pojedinačno. Zavežimo pojaseve i krenimo baciti pogled na Nathana koji se nalazi u neobičnoj situaciji kao…

#1 Državni neprijatelj

"Ima dana kada mrzim ovaj grad… Mrzim njegov smrad, njegovu prokletu odvratnu kišu koja svako malo počne pa stane…"

Poznate riječi, zar ne? Nemali je broj puta kad smo sretali Nathana u ovakvom melankolično-pesimističnom okruženju, kao i druge likove u kojim Grad pobuđuje takove osjećaje. No Nathan ovaj put ima opravdanih razloga što se nalazi u tom stanju, jer situacija je uistinu deprimirajuća! Čitatelj odmah primjećuje neobičan start epizode, no to neće biti slučaj samo s početkom već će konfuznu (nelinearnu?) narativnu strukturu scenaristi koristiti cijelu epizodu. Putovanje natrag i nazad u vremenu, što flashbackovima, što u pravom smislu. Naravno da priče funkcioniraju kad vrijeme nije striktno kontinuirano, no to ne bi smjelo doprinijeti jasnoći priče. Priču iliti soggetto je osmislio naš mali prvak Serra davnih dana, a u impressumu je navedeno da samo na prvoj epizodi sudjeluje u scenariju s Pianijem. Nekako se baš osjeća tijekom cijele epizode da je Serra nešto začeo, no već na samom početku kao da se počeo gubiti, pa uskače uvijek vrijedni Piani. Soggetto je zaista bio izveden u glavnim crtama od strane Serre da bi kasnije Piani to dalje razradio. U svjetlu informacija koje se nalaze u predgovoru orig. #135, imamo rješenje ove misterije! Bonazzi je ovu epizodu počeo crtati pred više od deset godina od njenog izdavanja. To je bilo zato jer su autori kasnili 7 godina s pričom "Pomaknuta orbita", tako da je i kasnije trenutnu priču trebalo aktualizirati budući da se u tih 7 godina dogodilo mnogo novih stvari u Nathanovom univerzumu, a kontinuitet se mora poštovati! Otud i diskrepancije u crtačkom djelu, a pogledamo li također prijašnji gigant Bonazzi je drugačiji.

Buđenje…

Ono što me najviše razočaralo jest činjenica što je Hadiju autor pretvorio u regularnu trivijaliziranu plavušu koja je podvila rep i pobjegla na prvi problem u ljubavnoj vezi, na prvu sumnju. Toliko o povjerenju između ljubavnika. Naravno da su joj podastrijeti fizički dokazi, no treba se zapitati koliko je ta veza uopće bila jaka. Tek po ovakvim problemima ljudi mogu saznati koliko im je veza čvrsta. Da, i jedan i drugi su bili više puta povrijeđeni; da, i jedan i drugi su temperamentne i osjetljive duše… Ne znam što me više smeta, što je iskorišten tako jeftini klišej dostojan vrhunskih sapunica, ili što je Hadija tako bezgranično slijepa i nepovjerljiva prema čovjeku koji ne samo što joj je nekoliko puta spasio život, nego i nema razloga biti nevjeran. Principi, principi. Usporedimo samo odanost kolega Alfovaca Nathanu, oni mu čak i usprkos fizičkim dokazima i svjedočenju bespogovorno vjeruju. Znači li to, dragi moji Serra i Piani, da prijateljstvo stvara jače veze od ljubavi?

Svjedoci smo također niza susreta s likovima koje nismo vidjeli već davno, skoro od samog početka serijala. Vidimo opet Nathanove stare susjede Katiju i Giuliju i njihovog simpatičnog mješanca Klonza, plaćene ubojice Leonida Vasiljeva i Asha, zatim TV voditelja iz "Crnog monolita" kao i obitelj koja fanatično uživa u TV programu. Pa je tu policijski inspektor Ishimori, stari svećenik Homer iz "Pakla", i senator Cartney iz "Pomaknuta orbita". Pravo malo obiteljsko okupljanje, a ni tu nije kraj, već u sljedećoj epizodi – novi susreti i buđenje starih uspomena…

Prevarena Hadija

Ponovno se vraćamo temi konzumerizma i opsjednutosti reality-televizijom (što je u samom br. 2 sage o Nathanu bio pravi mali proročanski pogled u našu budućnost). Sjetimo se samo opasnih futurističkih gladijatorskih igara "The Running man" ili cjelodnevnih simultanih prijenosa na Terri iz svijeta Inkala Johna Difoola. Ili "Custer" Trilla i Berneta. Pogledajmo samo pošast današnjih (dobro, u zadnje vrijeme ta pošast malo jenjava) reality showova gdje nema privatnosti, likovi su stvarne, nerijetko ekstravagantne i egoistične osobe, praktično prostituiranje. Tako i Nathanovo suđenje biva prenošeno preko televizije, a porota će se sastojati od gledatelja. I oni će donijeti odluku koja može čovjek promijeniti život, presuditi život ili smrt. Promatrači, voajeri, kojima ovo suđenje nije ništa više doli dokona zabava. a svidjela mi se i fora sa suđenjem preko televizije; pravi apsurd utjecaja masmedija u budućnosti; sve je zabava i reality show pa čak i suđenja.

Presuda je donesena preko TV-a!

Kako sam već spomenuo negdje na početku, zbog konfuzne naracije već na samom početku doživjeh par šokova u nevjerici, zbunjujućih izraza WTF! i slično. U scenarističkom, a bome i u crtačkom smislu. Bonazzi je ne-prepoznatljiv; likovi kao da su iz druge paralelne dimenzije! Ili već dugo nisam čitao Bonazzija ili sam nešto loše pojeo za ručak. Sigmund kao suhonjavi dugonja, Legs kao naborana udovica, Branko je izgubio dosta muskulature i čak izgleda kao pristojan mladić. Nathan je također vidio boljih dana. Budući da znamo da je Bonazzi ovo počeo crtati deset godina ranije u svojoj karijeri, nije ni čudno što ne sliči sebi. Ne bih znao jel ostalo što originalnih tabli koje je crtao ranije ili je cijelu epizodu napravio ponovno. Kasnije se malo popravlja, no svejedno sveukupno nije na razini.

Prvi dio praktično je uvod u priču, postavljanje temelja i upoznavanja s glavninom likova. Kraj i izlaz se ne nazire; a u idućem nastavku Nathan će zaći u neku vrstu Dvora čuda, pronaći će…

#2 Midian

Midian!

Nathan je u bijegu, i tek sada, u smrtnoj nevolji shvaća koji su njegovi pravi prijatelji, koji bi i život dali za njega. Njegovi kolege krenu u istragu, a formira se i neobičan team-up Branko i Sigmund! David i Golijat rekli bi na prvu loptu, no moram priznati da su dobar tim, lijepo ih je bilo vidjeti u akciji…

Podzemni Midian usiljeno je ubačen u priču bez neke potrebe, razrušena Prva razina bi sasvim dostajala; mislim, ne mora grad imati tisuću različitih enklava/utočišta za drugačije. Angel De Haven i Žena dijete odnosno Chris/Madeleine ubačeni su tek za šminku i referenciranje, oni su samo obično oruđe u borbi protiv Cartneya. Nekako nisam osjećao povezanost s tim likovima, jer mi je još i sad u sjećanju ostala mala povrijeđena i izgubljena Angel iz "Nevidljive sile".

Angel De Haven

Caleb i moć telepatije!

Nije mi samo jasno zašto i ove ljude s posebnim moćima zovu mutanti, ako su ih ispočetka zvali ESP-eri; a mutanti su znamo tko. Dolaze s Prve razine i imaju šiljaste uši, i nemaju smisla za finoću. Znamo već da su Chris i Angel telepati, i jedan i drugi abominacije u očima drugih, što je bio i razlog zašto su se povukli u Midian. Poslije ćemo upoznati i još jednu svemirsku enklavu moćnih telepata pod vodstvom Resyje, čiji su ciljevi daleko maliciozniji. U AA #10, sama Resyja objašnjava da postoje više vrsta telepata, oni koji su ostali na Zemlji i pomoću svojih moći posjeduju visoke položaje (očito je mislila na Cartneya ili samog predsjednika Abea), a one su ostale u skrivanju i meditacijom njeguju svoju moć. A evo, vidimo da postoji i treća kategorija, oni slabiji, odbačeni, jadnici s margina društva koji su zaklon našli u Midianu.

Cartney postaje sve ambiciozniji i drskiji, smeta mu posebice njegova plava marioneta, koju konstantno maltretira. U igru ulazi i novi igrač, moćni telepat ubojica Caleb, koji s Ashom i Leonidom odlazi u Midian, gdje se opet odvija izdaja i sukob. Sukob je u punom tijeku, a naši junaci počinju nazirati istinu, zavjeru koju vodi jedan -

#3 Mutant

John Cleverly Cartney

Stigosmo i do trećeg i završnog dijela... Lijepo je kad se sve poklopi i sve tri pripadajuće epizode se objave u jednoj knjizi. Ne moraš gristi nokte mjesecima, nagađati moguće smjerove scenarija, kleti scenariste što baš uvijek moraju na kraju epizode ostavljati cliffhangere! Nego samo jednostavno okreneš stranicu i – voila - nastavljaš priču!

Nakon uvodnog sukoba prenesenog iz prijašnjeg dijela, igra se ubrzo prebacuje na teritorij negativaca, a naši junaci se kreću prema konačnom cilju. Čovjeku koji vuče konce iz sjene, čija mržnja i želja za osvetom je jača od razuma, Johnu Cleverlyju Cartneyu odnosno… bip, bip (cenzura zbog spoilera). Od svih triju epizoda ova zadnja je najviše akcijski orijentirana, i sadrži mnoštvo mentalnih fajtova, što u stvarnom, što u virtualnom djelu. Možemo naći i dobrih raspucavanja glava poput legendarnih scena iz "Skenera" Davida Cronenberga. Nadimanje, nadimanje i booom! Finale se odvija u zgradi Madison palace, tijekom završnog obraćanja javnosti u sklopu izborne kampanje. Kako se stvari privode kraju, Nathan se mora naposljetku suočiti s najvećim problemom i nedoumicom – budućnošću veze s Hadijom. Ne treba puno objašnjavati, mislim da njegove riječi, neizgovorene u obliku misli, dovoljno govore…

Nathan (u sebi): "Nisi imala povjerenje, nisi dopustila da ti objasnim, nisi pružila priliku našoj vezi… Izdala si me! "

Što nas dovodi do – zaključka

Baš trashy priča; sadrži određen dio trivijalnih rješenja, previše akcijskih dijelova, a dijelovi poput prvog Nathanovog bijega i ponovnog hvatanja dođu mi suvišni. U ranom razdoblju serijala (dok je NN bio totalno preslikan iz svijeta Blade Runnera) ti šundovski elementi bi mi vjerojatno bili cool. Već sam spominjao Bonazzijevu nefokusiranost i mijenjanje osnovnih fizičkih karakteristika likova (Branko, Legs, Sigmund!), što je rezultat naknadnih docrtavanja i mijenjanja priče prilikom aktualizacije. Ne sviđaju mi se ni neka njegova vizualna rješenja. Pojavljivanje starih likova uvijek potakne neke strune u čitateljima, no nije dovoljno samo ih spomenuti, treba ih uključiti u narativnu mašineriju. Predugo se čekalo da ova epizoda bude realizirana (10 godina), tako da neki momenti koji su se pojavljivali na počecima serijala, sada izgledaju kao izvan konteksta. Kad trune u produkcijskom paklu tako dugo, nije ni čudno da epizoda ne ispadne baš nešto. A naš Nathan potresen nedavnim događajima ne izgleda baš da izlazi kao pobjednik, posebice s Hadijom. Za njega ponovno počinje novo razdoblje...

Nathan: "Hoću, Katia, vratio sam se doma…"

Bonazzijevi likovi - WTF?!

NN LIB 45c Duhovi prošlosti

NN LIB 47a Šifra: nula

• Jerry Krause

10, 9, 10, 9

Dee, Dee, mislim da bi ti trebao dobiti doktorat iz Neverologije koliko tih sitnica uspiješ primijetiti u epizodi. I ne mogu reći da nisi u pravu s ovim pojedinostima, ali sve ovo mi se ne čini toliko bitno kad gledam sveukupni dojam epizode.

A on je, moram priznati, odličan. Neću reći oduševljen, ali blizu je i do tog dojma. Nekako sam planirao ovu knjigu planirao pročitati u 2-3 dana, koliko mi posao i djeca dozvole, ali naprosto sam to u dahu pročitao isti dan.
    Prva stvar, čitava ova priča i podsjetnik na stare epizode me je vratila u onu Serrinu bladerunnerovsku atmosferu serijala što je veliki plus za epizodu. Serra naratorski sigurno korača od samog početka s onim svojim neuobičajenim uvodom, podsjeća nas na široku lepezu starih, živopisnih likova sve do samog kraja koji je mogao biti i efektniji, ali i ovako je sasvim prihvatljiv. Ne mislim da je Chris/Madeleine tu samo neka šminka, ovdje je ispala upečatljiv lik koji je i donio onaj završni potpis na epizodu.

Druga stvar, Bonazzi nikad bolji. U nekim trenucima me je podsjetio na Marija u najboljim danima. Pustimo sad to što Legs sliči kao neka baba, ali općenito atmosfera koju je prenio na epizodu je odlična. Pogledati samo crtež Midiana i tjeskobičnu atmosferu, zatim sve one emotivne trenutke kroz koje Nathan prolazi, akcijske scene... Ništa nije prepušteno slučaju i od mene veliki plus za Bonazzija. Jedan od njegovih najboljih radova.

Uz sve to i upečatljivu De Angelisovu prvu naslovnicu ova epizoda ni ne zaslužuje drugo već upečatljive ocjene. Jedino razočaranje je Hadijin lik koji je ovdje potpuno podbacio. Stvarno su se autori mogli nečega boljeg dosjetiti u vezi njenog odnosa s Nathanom. Eh, kad se samo sjetim s kolikim sam se ushitom bacio na nju u recenziji za njenu istoimenu epizodu.

19.10.2013
    23:54:00 sati
    Jerry Krause

8, 6, 8, 9

Piani izvlači iz ladice Serrinu staru započetu priču s negativcem iz Serrine prve epizode ("Pomaknuta orbita"), prastarim zancima iz prvih epizoda, pa čak i sa devedesetak starih Bonazzijevih tabli iz '91/92. (zato Legs i ostali izgledaju čudno u prvome djelu).

I upravo je nekako taj prvi dio najbolji i najupečatljiviji: Natahnu se ruši cijeli svijet, izvršen je "savršeni zločin" nad njime, pred smrtnom je osudom,... Stvarno neobična epizoda. Nažalost, tamo gdje je Piani preuzeo kormilo počinje srednje-nagli pad kvalitete epizode, bespotrebno razvučene na još dva nastavka, pa se tako u drugome dijelu praktički ništa ne događa, Nathan se samo sastaje sa starim i već zaboravljenim znancima, i nekako se to odugovlačenje provlači do samog kraja koji je, eto, mogao biti i puno zrelije sproveden.

Bonazzi mi se ovdje sviđa, i stari i, pogotovo, novi. Nije ga bilo u redovnoj seriji od epizode br. 95 "Put u slobodu", te iako su druga dva nastavka scenaristički slabija od prvog, crtački izgledaju daleko svježije, može se vidjeti koliko je Bonazzi napredovao od početka devedesetih do 2002.

Eh, da je cijela epizoda kao prvi dio, ocjene bi bile osjetno više...

20.10.2013
    01:09:00 sati

10, 10, 10, 10

Uff, ako postoji priča u NN univerzumu koja zahtjeva poznavanje kontinuiteta onda je to ova. Pojavljuju se likovi iz NN SD 2, NN SD 5, NN SD 8, NN LIB 25c... I ovdje Serra lijepo vodi svoju pripovijest i dokazuje svoju genijalnost jer nije napravio običnu krim priču, ali s Pianinom pada pomalo kvaliteta, no to meni nije tolko bitno.

20.10.2013
    09:30:00 sati
  • Space Marine

8, 7, 8, 10

Dobra priča, ali malo pretjeruju sa Psi-moćima.

21.10.2013
    22:37:00 sati
    Space Marine

6, 5, 6, 6

Priča ima zanimljive "sastojke": Nathana optuženog za (dokazano) trostruko ubojstvo,pa njegov bijeg u Midian-podzemno sklonište za telepate,ESP-eovce,mutante i ostale hodajuće abnormalije,a tu je i "Cortney",glavni negativac koji izgledom i stavom podsjeća na Hogana iz Magičnog Vjetra...ima tu i gluposti poput onih "matrix" borbi i naganjanja unutar kompjuterskih programa koje mi se nikad nisu sviđale. U konačnici imamo jednu prosječnu priču nepotrebno razvučenu na čak tri epizode. Bonazzijev crtež ima nekoliko varijanti i promjena, kao da je ovo sve crtalo nekoliko crtača,a ne samo on...u početku mi je crtež vukao na neki mix Piccata i Nicole Maria,a na kraju je sve izgledalo kao da crta netko treći. Prva naslovnica je odlična,a ostale dvije su promašaj.
    22.10.2013
    17:01:00 sati
  • Ukupna ocjena 59%

6, 4, 7, 8

Ima tu puno gluposti. Priča je vrlo predvidljiva, što se više razteže, to je dosadnija. Na kraju sam samo prelistao stranice jer mi je bila toliko naporno i nezanimljivo sve skupa.

21.10.2014
    17:15:00 sati
  • thekide

9, 7, 6, 9

Priča je imala veliki potencijal, ali baš to deceniju dugo odlaganje je i ubilo. Prva epizoda gde se Piani sigurno najmanje mešao je najbolja.

Isto važi i za crtež, prva epizoda sa najviše starih tabli je najbolja. Tu je i nezaboravna vinjeta gde se vide sunčevi zraci kako se probijaju kroz okna crkvenih prozora i sa zapadne i sa istočne strane u isto vreme. Ipak dok čitaš/listaš početak priče imaš osećaj kao da si našao davno izgubljenu epizodu sa početka serijala, iz vremena kad je Bonazzi bio dečko koji obećava, a sada je samo 55-ogodišnji čika koji ništa od obećanog nije ispunio, sem kvantiteta na uštrb kvaliteta.

Prva naslovnica je jedna od De Angelisovih najboljih, treća je jedna od najgorih.

27.10.2014
    13:12:00 sati
    thekide

8, 6, 5, 6

Prva trodijelna epizoda općenito u Nathanovom serijalu koja i nije baš nešto oduševila.. Ok, scenaristi su nam odlučili vratiti dosta starih i voljenih nam likova iz samih početaka serijala, ali svi su oni nekako slabo iskorišteni.. Kao da su nedorečeni.. Angel De Haven ne samo da je izrazito loše nacrtana konstantno u minjaku nego je i neokarakterizirana.. Samo je tu da popuni prostor, nema baš nikakvu posebnu ulogu.. Moglo se puno bolje iskorstiti njezin comeback.. Ash i Leonid, te mala Chris i Ravn također.. Jednostavno mi kod svih likova nešto fali.. Ideja za priču uopće nije loša, samo je loše prikazana..

Ali zato crtež je loš.. I da, razumijem da je pola epizode nastalo prije 10 godina, ali ipak je loše nacrtano.. I prvi (stariji) dio i drugi (noviji) dio.. Bonazzi mi puno bolje funkcionira u gigantima, na većem formatu, nego ovdje.. Ovdje su mu prvenstveno lica likova katastrofalna, a onda i sve drugo.. Naslovnice su isto dosta ispod prosjeka, izuzev prve.. Prva je odlična, lijepa, puna detalja.. Dok su druga i treća kriminalne..

13.02.2019
    13:12:00 sati

8, 8, 7, 8