Nužna samoobrana

NN LIB 47c | 96 str.

Colin Thurston, sin vlasnika najveće građevinske kompanije na svijetu, ubija poznatu stilisticu Nadiju te biva zatvoren u Edgain, zatvor najviše sigurnosne razine, gdje pristaje razgovarati samo s "first-on-scene" čovjekom, koji mu je ujedno i spasio život, Nathanom Neverom...

• Šifra: Nula - Umjetni život - Nužna samoobrana
    NN LIB 47

• Legittima difesa
    NN SR 140

• Četvrta od ukupno sedam epizoda koje Secchi do sada napisao za regularnu seriju NN-a. Iduće su brojevi 152, 212 i 264.
  • Sedma epizoda crtača Ivana Clacaterre za NN. Prije ove nacrtao je epizode 33, 46/47, 66, 80, 114 i dodatak Legs Weaver u drugom specijalcu.
  • Str. 206 - vidimo reporterku i bivšu sekretaricu MPC-a, Stephany Littoral, koja se prvi put pojavila u almanahu "Zamka na tridesetom katu" (Libellus almanah 5. knjiga).
  • Str. 218 – pojavljivanje novog zlikovca, tužitelja Durella, koji postaje guverner.
  • Str. 219 – prvi pregled zatvora Edgain. Dobio je naziv po sada već legendarnom kanibalu ubojici Edu Gainu, prema kojemu su rađeni likovi poput Hitchcockovog Psiha ili Leatherfacea iz Teksaškog masakra.
  • Jedna od rijetkih epizoda gdje vidimo Nathana kako hladnokrvno ubija osobu, makar u samoobrani.

Riccardu Secchiju ovo je tek četvrti scenarij za Nathana Nevera, i može se reći da je riječ o scenaristu od kojega bi se ubuduće mogle očekivati sve samo ne obične i prosječne epizode. Nakon vrlo dobrog debija epizodom "Smrtonosni koncert" i odlične "Prava priča o Mister Alfi" (onaj uvod "Gospodari pretpovijesti" koji je napisao za kraj Viettijeve sage o Štovanima nije vrijedan spomena) stiže "Nužna samoobrana", epizoda s poprilično, složit ćete se, neuobičajenim naslovom, ali prije svega i sa zanimljivom idejom.

I dok se u "Smrtonosnom koncertu" bavi pitanjem ima li smisla vjerovati u ideale moralno upitnih osoba, u "Nužnoj samoobrani" Secchi nam prikazuje kako egzistiraju dva mlada pojedinca sa sličnim idealima u okrutnome svijetu budućnosti. Colin Thurston i Graham Gilbert, sinovi dvojice magnata, mladići su koji se nalaze u prijelaznom životnom razdoblju. Obojica su si zacrtali svoje životne ciljeve koje žele ostvariti putem fakulteta književnosti i arheologije, ali njihovi očevi imaju potpuno drugačije planove s njima, usko povezane s naslijeđivanjem njihovih "carstava". Ono što ih čini zanimljivima kao likovima svakako su njihove osobine za koje bismo teško mogli reći da pripadaju mladićima koji su odrastali u veoma povoljnim uvjetima. Oni se prije svega vidljivo izdvajaju iz bogatog društva svojih vršnjaka, kojima ništa drugo nije na pameti do ideja kako potrošiti bogati džeparac. Naprotiv, novac im se gadi jer izaziva pohlepu, a i kvari njihovo uspješno anonimno volontiranje humanitarnoj organizaciji za pomoć mutantima, jer čim se saznalo tko su, ophođenje prema njima više nije bilo isto...

Zbog svega ovoga, Colin i Graham su nerijetko u sukobima sa svojim očevima, Colin čak i sa svojom sestrom Geenom; izopčenici iz vlastitog društva do te mjere da kada Colin ubije slavnu stilisticu Nadiju, njegov vlastiti otac ga se odriče, a ni Grahamov nije ništa bolji. Umjesto da cmolji zbog toga što mu je Nadijina tjelohraniteljica brutalno izmrcvarila sina do smrti, on ostaje mrtav hladan. Stilistica Nadia (ne saznajemo joj prezime), zbog čije smrti plače cijeli grad, je svakako jedan upitan lik. U nekoliko scena u kojima se pojavljuje da se naslutiti da je riječ o ljubaznoj i dragoj osobi. Njezin posljednji dizajnerski hit, nazvan "Mutated look", posvećen je mutantima, tj. njihovom stilu odijevanja uz posebni dodatak šiljastih ušiju i leća, čime se može potpuno izgledati kao mutant! Iskreno suosjećanje prema nesretnoj i, uskoro, izumrloj rasi ili lukavi trik iz financijskih i reputacijskih razloga? Još jedan razlog koji dovodi u pitanje njezin moral je i scena u kojoj dovodi Colina i Grahama u svoju sobu, nakon proslave posvećene njezinoj novoj kolekciji, kako bi se s njima "igrala", nakon čega se onda dogodilo to što se dogodilo...

Nathan u cijelu ovu priču upada sasvim slučajno, kao tjelohranitelj jednom od gostiju na proslavi, te u zadnji tren spašava Colina od Nadijine tjelohraniteljice (koja, btw, izgleda, onako nabildana, kao pravi mutant). Nathan je ovdje, zbog okolnosti, tipično jadan i napaćen. On jedini stoji na strani jadnog Colina, smatravši da se tu krije više od običnog ubojstva. U razgovoru s njim shvaća koliko je Colin otuđen od svijeta i koliko je bilo važno da se "obrani" od Nadije, produkta istog tog svijeta. Od drugih važnijih likova tu je tužitelj Durell, čovjek koji ne oklijeva poništiti jedini dokaz, koji bi raji promijenio sliku od Nadiji, kako bi ostvario vlastite ciljeve.

Secchijeva "Nužna samoobrana" je prilično vješto složena priča, što ukazuju dvije scene u ovoj epizodi. Secchi nas odmah na samom početku priče želi natjerati da "zamrzimo" Colina Thurstona, tj. da o njemu steknemo dojam kao o bahatom i razmaženom bogatom derištu, preko policijskog službenika koji mu, mlateći ga, očitava bukvicu. Već na početku ta scena djeluje dobro, ali tek nakon pročitane priče čitatelj postaje svjestan koliko je ovo dobar Secchijev potez zavaravanja čitatelja o moralu mladog ubojice.

Druga scena, ujedno i scena koja prikazuje ideju ove priče te je i glavni razlog zašto je ova priča idejno jako dobra, jest scena na samom početku stripa i na kraju koja prikazuje Colina, njegovu sestru Geenu i Grahama kao malu djecu kako se igraju u vrtu i pritom slučajno otkriju nešto što se nalazi u daljini iza živice. Geena tvrdi da je to lunapark, dok su Colin i Graham uvjereni da je riječ o čudovištu. Ovo je slikovit prikaz trenutka u životu koji može biti ključan za osobu kad odraste, trenutak u kojem se počinje prestati maštati i suočavati sa stvarnim svijetom ili postati pripadnik istog. Geena je postala dio tog svijeta. Postala je model koji zarađuje hrpu love i tatko je s njom zadovoljan. S druge strane, Colin i Graham su mu se otvoreno suprotstavili, i eto gdje ih je to dovelo: Jedan je izmrcvaren, a drugi će ostatak života provesti u strogom zatvoru. Samo još jedan prikaz koliko je Nathanov svijet hladan i okrutan, na secchijevski način, ali ujedno i veoma sličan ovom našem.

Iako sa scenarističke baš i ne, s crtačke strane ova je epizoda uistinu savršena. Ivan Calcaterra ovim je uratkom uvjerljivo pokazao da je drugi najbolji crtač u NN staffu, odmah iza De Angelisa. Ujedno je i crtač čiji stil najviše podsjeća na De Angelisov, no opet je toliko različit, i zbilja je prava šteta što ga ne viđamo jednako često. Prošlo je dvadeset i četiri brojeva od njegovog posljednjeg uratka, a prije toga nije ga bilo trideset i šest. I sada ga nećemo vidjeti čak šezdeset i tri epizode! Tek nakon dvjestotog broja postati će redovitiji NN crtač. Naslovnica je isto posebna priča. Bezidejna na prvi pogled, no za mene jedna od najboljih u cijelom serijalu. Nekako suštinski ne pogađa smo biti epizode, već i samu bit Nathana Nevera. Vidimo pognuti i naizgled bezemocionalni lik Nathana iz kojeg pršti melankolija. Ne znam kako bih to mogao bolje objasniti, jednostavno mi se sviđa.

Ovaj vrlo dobar Secchijev scenaristički uradak svakako potiče na razmišljanje, a što više razmišljam o njemu, i što ga više čitam, to mi je sve bolji. Epizoda je izašla kod nas tek nedavno, a već sam je pročitao tri puta. Usto je i slična "Pravoj priči o Mister Alfi" jer je također dobrim dijelom osmišljena kao dijalog, ovoga puta između Nathana i Colina. Uistinu opuštajuća i zanimljiva stand-alone epizodica u ovome periodu uoči rata s orbitalnim postajama...

NN LIB 47b Umjetni život

NN LIB 48a Bijela smrt

7, 7, 7, 9

Zasad ću vjerovati kolegi neverovcu dok se ubrzo ne podsjetim epizode... ;) Uglavnom, atipičan thriller, čak i za Nathana. Secchi se pokazao kao odličan dodatak staffu NN-a općenito.

17.07.2013
    18:22:00 sati
  • PAJDO

6, 7, 9, 9

Preksinoć sam pročitao ovu epizodu i nije me se nešto dojmila.

Priča je kritika bogataškoga društva, onoga što bogataška djeca trebaju postati (kopije, najčešće očeva), prilično mi je glupo da u Nathanovom svijetu gdje mutanti služe kao radna snaga i objekt omalovažavanja bogatima upravo se sad ti bogati furaju na njih??

S druge strane imamo lik novoga guvernera koji pretendira na nešto češće buduće pojavljivanje u serijalu koji je odlično okarakteriziran. Imamo odličan Calcaterrin crtež i baš me rastužio podatak recenzenta da tako dugo nećemo uživati u njegovom crtežu na Nathanu.

Recenzent je sve rekao o naslovnici, tako da tu potpis;)

17.07.2013
    18:48:00 sati
    PAJDO
  • danielp

9, 10, 8, 8

Meni je priča najbolja od ove tri u knjizi 47. Seči mi je jako dobar scenarista, mogu reći i bolji od dvojice od trojice koji trenutno vode serijal (Ostini i Piani na njih mislim). Od ove priče sam najmanje očekivao a ispala je najbolja. Više sam očekivao od robotske priče

18.07.2013
    10:00:00 sati
    danielp

7, 6, 8, 6

Ovako...jako dobar početak priče,radnja se ljepo razvija. Nathan dolazi u zatvor posjetiti Colina...nekako sam očekivao da je mali nevin,ali on odmah Nathanu priznaje ubojstvo,pa kreće sa pričom koja,kako se bliži kraju biva sve neuvjerljivija,a i glupo mi je da se u tom prepričavanju pojavljuju djelovi koji se tiču samo Nathana,pa onaj glupi završetak sa prebacivanjem pištolja-ubojstvom Nadie,Grahama i Nadieine tjelohraniteljice-wtf? ...i na kraju svega ona scena iz djetinjstva po kojoj možemo naslutiti da se malom Colinu lako priviđaju stvari...? Mislim da se je Secchi poprilično pogubio u sastavljanju ovog scenarija. Crtež je jako dobar,ali mi ono kompjutersko točkanje/sjenčanje ide na živce!
    19.07.2013
    22:25:00 sati
  • Jerry Krause

9, 10, 10, 8

Odakle početi... Najbolje s Calcaterrom, briljantnim crtačem s još jednim fantastičnim crtežom. I ne bih se složio dragi moj drogsy da je drugi najbolji crtač u staffu, treba priznati da je kvalitetom trenutno najjači NN crtač. Epizoda u kojo je dosegao punu crtačku zrelost s nevjerojatnom posvećenošću detaljima, pogotovo izrazima lica likova kojom izvlači svu emotivnost iz priče. Šteta što tako rijetko crta u serijalu.

Secchi... I za njega vrijedi da je šteta što se tako rijetko pojavljuje, jer nam je predočio još jednu vrlo dobru epizodu. Vječna priča o odrastanju i sukobu generacija upakirana u vješt scenarij, izuzetna karakterizacija likova (pogotovo Colina), pomalo Meddovski, metaforičke slike djetinjstva kroz znakovitu dječju borbu s unutarnjim demonima, izvrsni dijalozi koji drže vodu kroz cijelu epizodu... Tijek radnje neobičan, već u startu se sve karte bacaju na stol bez nepotrebnih zamki. A onda nas Secchi retrogradno kroz prljavi svijet visoke mode, političkih igara uvodi u probleme mladih i njihovom nastojanju da pronađu svoje mjesto pod Suncem u tom surovom svijetu.

Malo je reći koliko sam zadovoljan ovom epizodom, to su oni trenuci kad ne očekuješ ništa posebno kad je počneš čitati, a onda je progutaš u dahu. Sve bolje i bolje epizode od našeg Nathana. :)

19.07.2013
    23:52:00 sati
    Jerry Krause

10, 10, 9, 9

Priči dajem 10 zato što Nathan nema glavu ulogu nego se sve saznaje od drugog lika koji je odlično napravljen da bude nositelj priče.

26.08.2013
    12:47:00 sati
  • udarnik007

8, 8, 10, 9

14.09.2014
    16:28:00 sati
    udarnik007
  • thekide

7, 9, 10, 8

Nisam ljubitelj teških dramica, ali ova je baš kvalitetna. Šteta što Secchi ne piše češće.

Što se tiče crteža, istog sam mišljenja kao i Jerry, ako ne računamo Nathanovog tvorca lika, Calcaterra je najbolji NN crtač. Ipak ova epizoda mu se znatno razlikuje od svih prethodnih, primećuje se da je previše opustio ruku i njegova savršena linija je počela da puca na par mesta. Dal je bio pod uticajem stalnog De Angelisovog eksperimentisanja pa je hteo i sam da proba nešto novo ili su ga ponovo pritiskali zbog probijenih rokova. Nebitno,  jer kad je neko sjajan crtač to uvek dođe do izražaja, u ovom slučaju ono malo što je izgubio od savršene linije nadoknadio je nikad boljim kadriranjem i senčenjem. A i svi likovi su mu savršeni, jednostavno niko ne crta Nathana tako dobro kao Calcaterra.

U svakom slučaju posle ove epizode je napravio malu pauzu od preko 5 godina i time zaokružio svoj skromni učinak od 6, 7 epizoda za prvih 15 godina rada na NN serijalu.

07.11.2014
    11:19:00 sati
    thekide
  • Ukupna ocjena 81%

7, 9, 8, 9

Odlična priča.

22.03.2017
    15:40:00 sati

9, 9, 10, 9

Što se mene tiče, sasvim solidna epizoda sa kvalitetnim scenarijem i sa odličnim, perfektnim crtežom.. Secchi ko da "raste" iz epizode u epizodu, jer je očiti porast kvalitete u njegovim epizodama.. Smišljanje radnje koja teče kao razgovor između Nathana i mladog Colina je jako dobra ideja koja odlično funkcionira.. Čitatelj se mora nekako smilovati Colinu nakon cijele priče i dođe mu žao jadnog mladića koji nikad nije mogao birati što će raditi i čime će se u svom životu baviti.. Pa tako ni sada kad završi u zatvoru zbog ubojstva.. Calcaterra je svakako najbolji Nathanov crtač i ogromna je šteta za nas čitatelje što ga tako rijetko viđamo i što ćemo ga u skoroj budućnosti još i rjeđe viđati.. Sjenčanje i lica likova su majstorski prikazani i smatram da mu trenutno nitko ne može parirati.. Naslovnica pokazuje Nathana u melankoničnoj pozi i time podsjeća na izvanredne početke serijala..

05.04.2019
    13:48:00 sati
  • Ukupna ocjena 79%