Shaolin

NN LIB 51a | 96 str.

Shaolinski samostan na Terpsihori mjesto je novog borilačkog turnira u jeet kune dou. Jednu od pozivnica dobija i senator s Talije Ramon Echavarretia koji to želi iskoristiti u svoju promidžbu. Angažira Nathana kao svog osobnog trenera koji istovremeno istražuje pretorijanske aktivnosti na orbitalnim postajama. Stvari će postati puno ozbiljnije kad se otkrije da Ramon ima puno opakije planove sa Shaolinom, ali ni Pretorijancima nije u cilju da ojača svoj politički utjecaj...

• Shaolin - Slučaj za Solomona Darvera - Pokolj
    NN LIB 51

• Shaolin
    NN SR 150

• Posljednja epizoda prije Orbitalnih ratova koja je izravno povezana s njima.
  • Ponovno se vraća stara paleta likova koju smo susreli u nekim prethodnim epizodama (NN SR 3/4 "Operacija zmaj" i NN SR 58/59 "Zmajeva osveta"). Tu su među ostalima i Terry Jing, nova sensei shaolinskog samostana i Martin Tiger, bivši jeet kune do borac kojeg je čast i neprihvaćanje suradnje s mafijom koštala gubitka noga.
  • Str. 19., prvi put vidimo Sigmunda u neobičnoj ulozi Nathanovog sparing-partnera.
  • Str. 23., na pozornicu se vraćaju Pretorijanci, neprijateljski nastrojeni članovi marsovske tajne službe koje je Vigna predstavio u AA 5 "S onu stranu galaktike".
  • Str. 33., Kang Feng, jeet kune do borac ima nadimak "Perčin koja ubija" zbog jedinstvenog stila borbe u kojem koristi pletenicu za udarce poput malja.
  • Str. 39., stari poznanik Martin, poznat kao bivši borac Tiger sad radi u cirkusu kao čovjek- topovska kugla i služi se ugrađenim protezama umjesto noga.
  • Ime Ramonove tajnice Bonnie Bunny potječe iz klasične američke tradicije kao ime za plišanog zeku ili čokoladnog Uskršnjeg zeku, ali je i ime za poznatog animiranog ljubičastog zeca s crvenom leptir mašnom.
  • Nedosljednosti: str. 30., teško je za pretpostaviti da će Nathan tek tako prihvatiti kompromisno rješenje da bude Ramonov trener i da izrežira neke mečeve kako bi olakšao Ramonov put na turniru.
  • Str. 30., 73. i 76., Vigna strašno komplicira pravila borbe na turniru koja ovdje postaju nerazumna i dosta zbunjujuća.
  • Stefano Martino ovdje debitira u serijalu u kombinaciji s Muttijem, ali se baš i ne primijeti da je dao doprinos crtežu koji stilski potpuno pripada Muttiju.

Svima nam je poznata činjenica o autorima koji izgube inspiraciju za serijal nakon toliko godina. Neki od njih nakon toga jednostavno napuste svog junaka i traže novu inspiraciju i izazove što je pošteno od njih. Drugi se pak i dalje kače za staff i serviraju nam isprazne epizode daleko od ranga svojih ranijih radova. Vrlo često su to reciklaže starih ideja koje nam se u malo izmjenjenijoj varijanti ponovno serviraju. Jedan od takvih autora, nažalost, jedan je od tvoraca serijala Bepi Vigna. Kažem, nažalost, jer šteta je na što je spalo njegovo spisateljsko umijeće nakon toliko godina. Većinom su to nemotivirajuće stand-alone epizodice ili izvlačenje iz naftalina nekih ideja iz početne faze serijala.

Tako dolazimo do ove epizode koja je još jedan reciklirani materijal prerađen po n-ti put. Svi se sjećamo Atosa Thana i poznatog jeet kune do turnira koji je organizirao da bi ostvario neke svoje prljave planove (NN SR 3/4 "Operacija zmaj"). Jedna zgodna iako ne baš originalna epizoda na početku serijala koju su čitatelji prihvatili s odobravanjem. Nakon toga je Vigna opet postavio Athosa u središte da bi se konačno razračunao s njim (NN SR 58/59 "">Zmajeva osveta"). U svemu tome, a i u almanasima u crticama iz Nathanove mladosti, Vigna razvija priču o shaolinskom samostanu i Nathanovoj neraskidivoj vezi s njim. Sad mu je sudbina dodijelila još jedan susret sa Shaolinom i njegovim turnirom na Terpsihori.

Ramon Echavarretia senator je s Talije koji stasom i izgledom podsjeća na kakvog turskog državnika, a imenom na veznjaka Athletic Bilbaa. :) Međutim, kao i svaki političar, Ramon zna kako idu pravila igre i kojim putem ostvariti svoje ambicije. Vrijeme je velikih turbulentnih političkih odnosa između orbitalnih postaja i Zemlje i rat samo što nije izbio. Poziv na shaolinski turnir Ramonu daje ideju za jačanje svog političkog utjecaja. Iako je nekad kratko trenirao jeet kune do daleko je od neke velike tjelesne spreme i zbog toga mu je potreban dobar trener za turnir da bi se pokazao u dobrom svjetlu. Pronalazi ga, pogađate, u liku našeg Nathana koji prihvaća posao, ali kao kamuflažu za jedan drugi zadatak. Naime, Pretorijanci imaju neke opake planove kako bi ojačali svoj utjecaj na orbitalnim postajama, a Nathan i Branko u suradnji s Jerryjem Loneom moraju otkriti što smjeraju. I dok se turnir počinje zahuktavati, na vidjelo dolaze opake Ramonove spletke koje bi mogle uništiti samostan do temelja, a Nathan će dobiti neočekivanu pomoć od jednog drugog neprijatelja...

Jedna epizoda koja je trebala biti i te kako značajna za serijal. Zašto to kažemo? Događa se neposredno nakon burnih događaja sa Skotosom koje su ostavile velike posljedica i za grad i za samo stanovništvo i malo prije Orbitalnih ratova. I lijepo je to Vigna započeo. Vidimo gotovo postapokaliptične scene grada koje je Skotos zamalo izazvao i Nathana sa svojim tokom unutarnjih misli. Nakon toga Vigna se i ne može baš s nečim pohvaliti. Sve ono što je i znao sagraditi kroz serijal ovdje počinje polako urušavati.

Krenimo sa Shaolinom i njegovim turnirom. Svakih deset godina održava se ovaj turnir kojem su prethodili burni događaji s Atosom Thanom i bivšim senseijem Li-Xiaolongom. Vigna goni priču dalje vraćajući i staru paletu likova. Sjetimo se Martina Tigera, bivšeg borca kojeg je neprihvaćanje namještanja mečeva od strane mafije koštalo gubitka noga. Sad obučava snažnog borca Kang Fenga za pretorijanske podle planove.Tu je i nova predvodnica samostana Terry Jing koja zakazuje turnir u jeku zaoštrenih odnosa između Zemlje i orbitalnih postaja pozivajući sve živo oko sebe. Već ovdje vidimo prvu Vigninu nelogičnost. Čemu zvati nekog olinjalog debeljuškastog političara koji nije ni par mjeseci boravio u samostanu. Na turnir se sprema i Nathan koji sparing partnera ima u, ni manje ni više, Sigmunda. Odakle sad štrkljavi, rahitični Sigmund u sebi posjeduje vještine koje bi mogle parirati Nathanu, pa čak i odraditi onu čuvenu tehniku balansiranja ravnoteže u kojoj se unutarnja energija pretvara u rezonantne vibracije koje se mogu oduprijeti i nemogućoj snazi. Teško za povjerovati! Naravno, Vigna ne može ni bez osebujnih pravila na turniru s promjenom boraca kad god požele što baš nema neke logiku, a ni svrhu.

Sad malo romantike. Ramonova tajnica Bonnie Bunny (kao da je riječ o nekoj plišanoj igrački, a kod nekih budi i grešne asocijacije :)) je osoba od Ramonovog punog povjerenja, ali i njegova ljubavnica. Jadnica, toliko je zaljubljena u njega da i ne shvaća da ju je Ramon bio spreman žrtvovati zajedno s ostalima u Shaolinskom samostanu. Općenito, Ramonov lik ne čini se konkretan i Vigna nije ništa uradio s uvjerljivosti njegovog karaktera. Samo znamo da je od jednog dosadnog lokalnog političara postao osoba koja je odjedanput bila spremna napraviti masakr. To je jedna od najvećih Vigninih mana u zadnje vrijeme, ne uspijeva uvući čitatelja u priču da bi mu vjerovali i postali zainteresirani.

Već sam spomenuo da mu polako počinje izmicati tlo pod nogama u nekim narativnim segmentima koje je u prošlosti sigurno gradio. Sjetimo se Pretorijanaca, tajanstvene tajne službe na Marsu koja želi sve veći utjecaj u cijeloj galaksiji, a Vigna ih je zanimljivo predstavio u ediciji Agencija Alfa. Tako i ovdje postaju sve dosadniji njihovi tajni razgovori koji gotovo ne vode ničemu. Umjesto konkretnih spletki oni uglavnom promatraju, snimaju i međusobno pričaju. Sve to bez imalo akcije osim u zadnjem dijelu kad su na vagu stavili Ramona i Nathanovu ekipu i procijenili da će biti korisnije pomoći Nathanu nego da Ramon ojača svoj utjecaj paklenim planom. Hajde neka se desi da i Nathanu dođe u pomoć ljuti neprijatelj.

Mnogo je tu šupljih segmenata u priči koje ne drže vodu iako je potencijal epizode bio veliki. Nažalost, navikli smo već da Vigna gubi korak u serijalu i sve je više bačen u stranu kao neki periferni autor, a ne jedan od tvoraca serijala.

Andrea Mutti spada u solidnu skupinu crtača u staffu iako ne u rangu najboljih. Najviše ga se sjećamo u crtežima iz almanaha o Nathanovoj mladosti kada je također surađivao s Vignom. Općenito ta suradnja dosta ovisi o kvaliteti scenarija, a kako vidimo da Vigna ovdje baš i ne briljira tako da i Muttijev crtež oscilira. Vizualno je to dosta uredan crtež, ali koji u nekim scenama pati od nepravilnih anatomskih proporcija i facama likova koja kao da su iskrivljena. Da ne govorimo o akcijskim scenama u kojima nije ni približno, recimo Casiniju. Srećom po razne crtače upitne kvalitete pa tako i kod Muttija, tu je digitalna tehnologija da spasi stvar i sakrije neke nedostatke. Gdje je u svemu tome Stefano Martino nije mi jasno, jer ne primjećuje se neka razlika u Muttijevom crtežu od prethodnih radova.

Jedina svjetlija točka u cijeloj epizodi je De Angelisova naslovnica. Nathan onako u Bruce Lee pozi, kao iz nekog jumbo plakata, zgodno paradira kroz naslovnicu dajući joj neki poseban šarm. De Angelis očito ima dobru inspiraciju za istočnjačke vještine tako da smo dobili jednu od boljih naslovnicu kojom nas je počastio u zadnje vrijeme.

Ovo je posljednja epizoda prije Orbitalnih ratova koja je izravno povezana s njima. Stvarno je šteta što je ova Vignina ostala zadnja, jer ipak se očekivala neka intrigantnija epizoda koja će čitatelje potpuno uvući u skorašnji veliki sukob. Vigna je pokušao jeftinim uvlačenjem ratova u svoj omiljeni Shaolinski turnir postići valjda neki jači dojam kod čitatelja. To mu zasigurno nije uspjelo. Ne kažem sad da je epizoda očajna mada se u nekim scenama može i o tome raspravljati, ali beskrajno recikliranje starih ideja može samo iziritirati čitatelje. Stvarno bih volio u svojim zadnjim recenzijama koji put i pohvaliti Vignu, ali to je nažalost sve rjeđe i rjeđe. Gubitak motivacije je očit i za nadati je se da će budućnost donijeti koju inspirativniju epizodu, jer ipak je on jedan od začetnika serijala. Ili nek ode drugim putem, to bi bilo pošteno od njega.

NN LIB 50 Aristotel Skotos

NN LIB 51b Slučaj za Solomona Darvera

3, 4, 6, 8

Sasvim neispirativna epizoda, bespotrebni n-ti nastavak sage o Zmaju i njegovom nasljeđu... Mislim, volim povratke onih elemenata serijala s početka serijala zbog kojih sam uopće i zavolio Nathana, no sramota je za samog scenarista da uopće ide objavljivati tako beskrvne epizode. Malo se pokušava izvući na atmosferu one inicijalne epizode "Operacija Zmaj", no to je sve što je spomena vrijedno u ovoj epizodi.

11.07.2015
    11:44:00 sati
  • thekide

5, 3, 6, 8

Očekivali smo za (polu) jubilarnu epizodu neko opušteno Shaolinsko šibanje u izvedbi Casinija, a dobili tandem Vigna-Mutti i priču o matorom zadriglom senatoru i njegovim spletkama. Sve je bilo jasno od starta, čim sam video da se Nathan sprema za turnir tako što maklja Sigmunda. Pa što mangup nije zvao Branka pa se njemu kurčio sa udarcima nogama.

Plus standardna Vignina pravila koja ovde dozvoljavaju promene boraca po želji i to tako da na kraju pobednik turnira može da bude neko ko se borio jednom ili možda nijednom, jer bi svaki put neko drugi uskočio mesto njega.

Dobro da je rat blizu, jer da je Vigna nastavio po svome, uspeo bi i to da upropasti. Dovoljno je što je od opasnih i misterioznih Pretorijanaca napravio dosadne likove koji non stop sastanče i pričaju o istraživanjima javnog mnjenja. Rečenica otprilike ovako glasi:

Zadnja istraživanja pokazuju opadanje broja naših saveznika na Taliji i Melpomeni.

Pa ko im radi ta istraživanja, Pretorijanac prerušen u novinara? I kako glasi to pitanje?

Kako ste zadovoljni sa najnovijom zaverom iz kuhinje presvetlog vođe?

Što se tiče crtača, pa Mutti spada u one osrednje koji nit smrde, nit mirišu. S vremena na vreme bi odradio nešto solidno, ali uglavnom ga spašava ogromna količina digitalije bez koje bi sve to bilo još lošije. A ko je ovaj prilepak Martino, nemam pojma, ali očigledno nije mnogo pridoneo s obzirom da Nathan i dalje izgleda smešno sa ovim zulufima od 15 santima. Nažalost, ne pričamo o dužini, već o širini!

11.07.2015
    14:28:00 sati
    thekide

5, 4, 6, 8

Ma priča je nekako preusiljena. Otkako je Zmaj izbačen iz igre više nema nikakvog smisla koristiti borilačke vještine.

20.07.2015
    21:57:00 sati

7, 7, 7, 9

Epizoda mi je sjela, nekako mi se svidjela.. Pretpostavljam da je to zbog nostalgije za "Operacijom Zmaj" i ostalim epizodama iz početaka serijala, a zbog kojih smo većina nas i zavoljeli Nathana.. Senatorovo ponašanje je nejasno i u nekim situacijama nelogično, playboy tajnicu neću niti komentirati, a Nathanovo pristajanje na namještanje turnira je apsolutno nevjerojatno.. Tako da, ako dobro razmislim, epizoda i nije baš nešto.. Ali, kao što rekoh, vraća u stare dane..

Smatram da je Muttijev crtež ipak malko drukčiji u odnosu na njegove ranije radove, ali ne u vidu poboljšanja.. Martino je debitant i okušao se u nekim kadrovima, pa mu nećemo zamjeriti.. Proporcije i lica likova u nekim kadrovima su dosta loši.. Naslovnica je svakako najbolji dio ove epizode.. Puna boja, u jeet kune dou stilu, tjera na čitanje..

07.08.2019
    09:10:00 sati
  • karuro