Slučaj za Solomona Darvera

NN LIB 51b | 96 str.

Solomon Darver je s prozora vlastite sobe postao svjedokom ubojstva u kojem je njegov susjed i prijatelj Damien Lane ubio svoju djevojku. Bijesan zbog nastale situacije Darver čini sve da Lanea osude pred licem pravde. Ali stvari poprimaju neočekivani obrat Nathanovim slučajnim otkrićem da je netko radio prepravke oko Darverove kuće, a time možda i stvorio optičku iluziju o prethodnome ubojstvu...

• Shaolin - Slučaj za Solomona Darvera - Pokolj
    NN LIB 51

• Un caso per Salomon Darver
    NN SR 151

• Debitantska epizoda Angelice Tintori u redovnoj seriji NN serijala. Dosad je uglavnom potpisivala epizode u Legs Weaver serijalu, a vidjeli smo je i u ediciji Agencija Alfa u epizodama AA 6/b "Izdaja" i AA 9/a "Zločin i kazna".
  • Atmosfera epizode na početku temelji se na mislima i djelovanje Solomona Darvera baš kao i u epizodi NN SR "Reiserova tajna" gdje smo se susreli s razmišljanjima jednog drugog šefa agencije (ili možda istog), Edwarda Reisera.
  • Damien Lane i njegova djevojka Alyssa Mathison već su se bili pojavili u epizodi NN SR 125 "Tko je Solomon Darver".
  • Čitava epizoda se može podijeliti na dva dijela. U prvom, do stranice 148 gledamo slijed optužbi protiv Damiena Lanea sve do njegove osude, a ostatak epizode donosi slijed događaja kojima se nastoji dokazati da Lane ipak nije kriv.
  • Str. 113., 2. i 3. vinjeta, opet se spominju zavodničke Sigmundove kvalitete.
  • Str. 129., zadnja vinjeta, Nathan spominje senzore kratkog dometa kao dio novinarskog arsenala kojima mogu uhoditi poznate osobe i tako uhvatiti ekskluzivne vijesti.
  • Str. 138., 3. vinjeta, ponovno se mogu primijetiti Di Clementeove plagijatorske sklonosti. Ovaj put vinjeta je gototvo identična s onom De Angelisovom iz NN SR 100, str. 104, 2. vinjeta.
  • Str. 149., Darverove riječi da ne želi plaćati tvrtku za održavanje uređaja za automatsko zalijevanje travnjaka kad bez ikakvog problema to može činiti sam zvuče pretenciozno budući da dva tjedna uređaj nije radio, a on nije ni pokušao otkloniti problem.
  • Str. 160, prvi put se spominje svemirski grad Beersheba. Ime potječe iz Starog zavjeta, iz istoimenog pustinjskog područja poznatog po brojnim bunarima koje su prema Bibliji iskopali Abraham i Izak kad su tamo bili prognani. Osnivač svemirskog grada bio je Moses Wright koji je htio stvoriti neku vrstu tehnološkog raja za ljude, ali je grad upao u spiralu nasilja i postao mjesto za ljude sumnjive prošlosti.
  • Str. 164., 4. vinjeta, Nathan daje Peteru Claytonu kratku referencu na ono što se dogodilo između njega i Hadije što se moglo vidjeti u trostrukoj epizodi NN SR 135-137 "Državni neprijatelj".
  • Str. 193., posljednja vinjeta, prvi put nakon Sage Alfa Darver direktno spominje činjenicu da su on i Reiser ista osoba. Ova tvrdnja je veliki korak naprijed u odnosu na ono što smo vidjeli u Ostinijevoj epizodi "Tko je Solomon Darver" mada i ovo treba uzeti s rezervom budući smo još daleko od slaganja cjelokupne konstrukcije Darverovog lika.

Gledajte dečki kako to cura radi...

Nije lako ženama u strip umjetnosti. Budimo realni, ipak je ovo muška djelatnost i bez obzira što ćemo vidjeti tu i tamo neku strip autoricu ili čitateljicu, muškarci su debelo zapasali ovu umjetnost. Tako je i u Nathanovom slučaju gdje se sve vrti oko muškog svijeta koji nas svojim maštovitim idejama o jednom SF svijetu toliko veže za serijal. Žene su se pomalo počele pojavljivati u serijalu prije nekoliko godina i to kroz sporedne edicije, a vrhunac je bio kad se jedna napokon probila u redovnu seriju. Bila je to Patrizia Mandanici sa svojim crtežom u epizodi NN SR 139 "Umjetni život". Sad nas evo i kod prve scenaristkinje u redovnoj seriji, a čast je pripala Angelici Tintori. Može se reći zasluženo i s dobrim razlogom, jer vidjeli smo da se u ediciji Agencija Alfa itekako zna nositi sa scenarijem u NN svijetu. Debitantska epizoda u AA 6/b "Izdaja" pokazala je da Tintori zna baratati dramaturškim elementima čineći jednu sasvim prosječnu priču zanimljivom. Iako nastavak ove epizode u AA 9/a "Zločin i kazna" nije bio tako dojmljiv svakako je zanimljivo vidjeti kako će se jedna scenaristica snaći u redovnoj seriji.

I sad smo tu, u epizodi u kojoj glavnu ulogu preuzima Solomon Darver. Zagonetni Darver kojeg smo zahvaljujući Ostiniju mogli izvrsno izanalizirati u epizodi NN SR 125 "Tko je Solomon Darver" sad se nalazi u jednoj potpuno drugačijoj situaciji. Postao je svjedok jednog ne baš običnog ubojstva. Njegov susjed i dobar prijatelj Damien Lane ubio je vlastitu djevojku Alyssu Mathison (već smo ih imali prilike ukratko upoznati u toj kultnoj Ostinijevoj epizodi) i to pred Darverovim očima koji je sve to promatrao iz vlastite kuće. Darver je ogorčen i učinit će sve da Lanea privede licu pravde iako ovaj rezolutno odbija i pomisao na taj čin. Naposlijetku Lane dobiva tešku kaznu. Ali... Ali slučajnim Nathanovim otkrićem da je netko čeprkao po Darverovoj kući i to baš pred sobom gdje je Darver postao svjedokom ubojstva dolazimo do saznanja da bi sve to mogla biti namještaljka u obliku optičke varke. Nathan ide u razotkrivanje prave istine...

Darver, svjedok ubojstva s prozora vlastite sobe

Već na osnovu ovog kratkog sadržaja može se zaključiti da Tintori zna napraviti dobar zaplet i učiniti priču u startu zanimljivom. Uostalom, kao štto je već bilo rečeno, dramaturški elementi priče joj jako dobro idu i ne može se reći da nije zaintrigirala čitatelja. Možda joj ide na dušu prejednostavan način na koji su Darver i Nathan razotkrili prevaru, ali ipak u 94 stranice treba ugurati sav planirani scenarij, stoga nije ni čudne da u nekim elementima priče treba ići u kompromis. Bitno je da priča drži vodu od početka do kraja što nije mala stvar za jednu debitanticu u redovnoj seriji.

I Solomon Darver je samo običan čovjek (ili možda ipak nije??)

Teška je zadaća nakon Ostinijeve briljantne psihoanalize Darverova uma nastaviti kvalitetno secirati ovaj lik. Može se reći da je Tintori vrlo dobro obavila ovaj zadatak. Podsjetimo se, Darver je postao novi šef Agencije Alfa nakon čuvene Sage Alfa. Odvažan i beskrupulozan u mnogim stvarima, Darver je sigurnim uzdama preuzeo rukovođenjem Alfe. Njegove ambicije, za razliku od Reiserovih, su puno veće. Dok se Reiser vodio novcem kao glavnim motivom za vođenjem agencije (iako je Saga Alfa otkriva puno dublje motive), Darver je pretvorio agenciju kao mjesto za rješavanje puno globalnijih problema. U vezi s tim i sam Darver teži mnogo ambicioznijim stvarima i okrenut je postizanjem političke moći i utjecajem u društvu.

Nećemo opet ulaziti u priču da li je Darver u stvari Reiser, na čitateljima je da prosude, ali i ovdje ga Tintori stavlja u ranjivu poziciju. Darver je postao u ovom slučaju slijepac zbog vlastitih frustracija. Lane mu nije bio samo dobar prijatelj već i takmac u brojnim aktivnostima: poslu, rukovođenju moći, ženama. I sami taj prizor ubojstva kao da mu je izbrisao svu intuiciju i jednostavno ga je slijepo vodio ka cilju, samo da privede pravdi svog nekoć dobrog prijatelja. Kao da je Darver želio pobijediti u ovom njihovom vječnom nadmetanju, pa makar i na ovakav način.

Tintori izvrsno ulazi u Darverovo psihičko stanje, pametno se poigrava s Reiserovim sjećanjima ubacivši situaciju iz njegove prošlosti kad je s Laneom bio vrlo dobar prijatelj, i sve to sad prebacuje na Darvera. I onda vidimo potez koji je povukao. Sigurno da mu nije bilo lako. Ni sam nije siguran je li proživio prijateljske dane s Laneom, a onda ga, nakon dugo godina, igrom slučaja dobiva kao prvog susjeda u svom kvartu. Lane naravno ne zna za njihovo bivše prijateljstvo (jer Darver sad nije Reiser), ali se u među njima kao susjedima razvilo uzajamno poštovanje uz jednu dozu natjecateljskog duha. Što nije ni čudno, jer ipak je Lane uvaženi poslovni čovjek, a Darver šef iznimno moćne agencije. Obojica su moćni ljudi što nastoje svojim nevidljivim gestama i dokazati jedno drugome. Lane sad ima jednu iznimno atraktivno djevojku. Darver je zaslijepljen njenom ljepotom i seksipilom. Sigurno u njemu tinja jedna doza ljubomore. A onda, nakon te famozne, kobne noći kad je postao svjedokom ubojstva Darver ima samo jedan cilj, Lanea privesti licu pravde. Pritom zaboravlja na prijašnje prijateljstvo i uvažavanje, Darver samo želi strpati Lanea u zatvor. Uopće se ne pita da li je Lane sposoban učiniti ubojstvo, zaboravlja na svoje instikte, intuiciju. Ljubomora mu potpuno zamračuje inače oštar um i on samo želi Lanea u zatvor. U zatvor i ništa drugo...

Doista izvrsno Tintoričino poigravanje s Darverovom psihom. Usput prvi put od Sage Alfa direktno spominje činjenicu da su on i Reiser ista osoba. Iako smo daleko još od toga da možemo sa sigurnošću tvrditi da su njih dvojica ista osoba ovo je ipak korak naprijed u odnosu na Ostinijevu epizodu. A završna tabla govori više od bilo kakve riječi. Jedan od najimpresivnijih završetaka u serijalu!

Femme fatale, crna udovica na Beershebi

Već u svom debitantskom nastupu u NN serijalu kod Tintori vidljiva je bila jedna činjenica. Voli stavljati jedan moćan ženski lik s negativnim karakteristikama u središte priče. Tako je bilo s Renom u debitantskoj epizodi "Izdaja", a takav slučaj nalazimo i ovdje. Alyssa Mathison je izrazito atraktivna djevojka na čije čari teško da bi ijedan pripadnik muškog roda odolio. Tako je i Darveru bila mila za oko, a i u srcu iako on to sebi nikad ne bi priznao. Jer ona je pripadala njegovom uvaženom susjedu Laneu i mogao je samo potiho iz prikrajka da uživa u njenoj ljepoti. Turbulentni događaji koji su slijedili otkrili su svu zaslijepljenost muškog uma kad je jedna ovakva ženska u pitanju, pa makar taj um pripadao i jednom staloženom čovjeku kakav je Darver.

Alyssa Mathison, femme fatale

Alyssa je u stvari femme fatale, proždiračica muškaraca. Crna udovica koja cilja na samo bogatu klijentelu, a onda ih elegantno uništi. U ovom slučaju trebala je pomoć izvana i to u Peteru Claytonu, službeniku osiguravajuće tvrtke koji je gotovo uspio zametnuti svaki trag prema Alyssi. Gotovo uspio, ali ne i uspio kad su Nathan i Agencija Alfa u pitanju. Trag ih vodi ka svemirskoj koloniji Beershebi, mjestu Nathanovog konačnog obračuna s Alyssom.

Ideja o femme fatale naravno da je već toliko puta viđena i prožvakana, ali se Tintori i ovdje mudro snašla. Jer Tintori pravi mali zaokret i pametno prebacuje radnju na jedno potpuno drugo mjesto, izvan Zemlje, u svemrski grad Beershebu. To je mjesto koje je trebalo biti prava tehnološka oaza za sve ljude po zamisli njenog utemeljitelja Mosesa Wrighta, ali se pretvorilo u jedno strateško mjesto koje je čvrstim sporazumima povezano sa Zemljom, a samim time postavši skrovište za razne mutne likove. Dobili smo još jedan novi scenaristički dašak u NN serijalu kroz ovu svemirsku koloniju s ugodnim pejzažnim motivima koji su u službi priče. Tintori i ovdje igra psihološke igrice s muškarcima, ovaj put sa smušenim Peterom koji, jadničak, ni sam više ne zna da li je Alyssa pobjegla s njim jer ga voli ili je samo još jednan muškarac kojeg iskorištava. Konačni obračun pokazuje svu snagu Alyssinog karaktera koji postaje tako karizmatičan lik koji je spreman na sve, pa i po cijenu života samo da ne dospije pred lice pravde.

Beersheba, svemirski grad

Gle čuda, danas nije dan za pljuvanje po Di Clementeu

Nisam mislio da će doći dan kad ću pohvaliti Di Clementea, ali upravo je to ovaj dan pred vama. Di Clemente je odradio vrlo dobro svoj zadatak u ovoj epizodi, može se reći možda i najbolje odrađeni crtež dosad u serijalu. Već je godinu dana prije bio izražen napredak u gigant formatu u NN G7 "Dvije neprijateljice", ali format giganta uvijek crtačima omogućava da se kvalitetnije razmašu u svom crtežu. Ova epizoda je dokaz da je Di Clemente na pravom putu. Poznato je koliko je sklon plagijatorskim sposobnostima i u gotovo svakom crtežu smo vidjeli kako skida nekog crtača iz staffa. Ako ćemo biti zločesti i ovdje smo našli jednu vinjetu koju je doslovno prilijepio iz epizode "Broj sto" od svog uzora De Angelisa. Opći dojam pomalo baca na jednog drugog crtača, ovaj put na Gradina, ali sveukupno gledajući Di Clemente počinje pomalo razvijati svoj stil.

Ovdje primjećujemo izrazito čist crtež s fino oblikovanim crtama eksterijera. Posebno je dojmljiv prikaz svemirskog grada Beershebe čiji lijepi prizori okoliša izrazito pojačavaju sam dojam o epizodi. Likovi su mu ujednačeni i jasno prikazani, posebno Darverov lik. Vidljivo je da je poradio i na seksipilnošću ženskih likova koji je posebno vidljiv na crtežu Alysse Mathison. Kad je čitatelj gleda nije ni čudo što je i Darver postao zaslijepljen zbog nje. Da li je ovo njegova epizoda koja je samo iznimka koja odstupa od pravila vidjet ćemo u narednom razdoblju, jer ćemo se Di Clementea zbilja nagledati. Naime u sljedećih pedesetak epizoda redovne serije Di Clemente potpisuje čak njih petinu, znači deset. Onda ćemo moći staviti i jasniji sud o njegovom crtačkom napretku.

Epilog

Jako zanimljiva epizoda ispričana iz ženskog kuta gledišta. Kao što se može primijetiti, ovdje su muškarci ispali dosta veliki smušenjaci, bilo da je riječ o velikim šefovima, biznismenima ili običnim službenicima. Jedna fatalna žena vodi glavnu riječ, ali sve do određene granice kada stvari u svoje ruke preuzima Nathan. Zaslijepljenost koja se pretvorila u ljubomoru gotovo da je uništila jedan ljudski život, ali pravda će kao i uvijek doći na vrata svakoj spletki i otvoriti vrata ponovnom pokušaju prijateljstva. Sve ovo uz vrlo dobar Di Clementeov crtež. Kud ćeš bolje za jednu epizodu koja služi kao intermezzo pred velika turbulentna događanja u serijalu koja su nam pred vratima.

NN LIB 51a Shaolin

NN LIB 51c Pokolj

5, 5, 6, 7

Sasvim prosječni krimić, čak bih rekao preprosječan, ko mala epizodica "Ubojstvo, napisala je"... Malo je preslatkasto za mene, vidi se da je ovo žensko pismo. ;)

24.11.2014
    22:11:00 sati

7, 7, 8, 8

Onako sve dok nismo završili u svemiru mi je bilo napeto, a onda uobičajena šablona.

24.11.2014
    22:58:00 sati
  • thekide

6, 6, 6, 7

Kad sam shvatio da je ova epizoda mućkalica dva čuvena filma: Rear Window (1954) i Double Indemnity (1944) prva pomisao mi je bila da je ovo Vignina ideja, možda i jeste ali scenario koji je proizašao iz toga nije doneo ništa novo već samo prebacio radnju 200 godina u budućnost.

Skoro sva rešenja su bezidejna: hologram ubistva nije ni morao da se postavlja Darveru pod prozor nego u sobu gde se ubistvo i desilo, a nije ni morao hologram, mogao je biti android sa likom Lanea i još mnogo drugih rešenja.

Izgleda da je za Di Clementea prekretnica stvarno bila sedmi gigant, jer ovde konačno liči na crtača stripova, naravno lošeg crtača, ali ipak crtača. Dok su mu raniji radovi bili na nivou osnovne škole, naravno tu mu ne računam prvi rad koji je bio više za vrtić, sada sve to izgleda skoro čitljivo. Prekinuo je i da crta one sramotne dvocrtične surle. A po onom što sam video iz 2014., vremenom biće još pristojniji. S druge strane ko ne bi bio pristojan da te neko pusti da 20 godina učiš zanat za koji nisi nimalo talentovan. To naravno može samo u Bonelliju, kad imaš rođaka-prijatelja da te guraju tolke godine. Ma da je poslao svoju najbolju tablu u životu u Marvel, DC ili neku BD izdavačku kuću, gde god drugde, pa ljudi bi umrli od smeha.

I posle se pitam što mnogi pljuju SBE.

25.11.2014
    13:00:00 sati
    thekide

6, 7, 6, 8

Meni je ovaj krimić sasvim solidno legao. Predvidljivo, ali i zabavno, a i sviđa mi se taj koncept o sumnji u dugogodišnjeg prijatelja, grubi prekid prijateljstva i pomirenje na kraju. A i Clemente, da citiram gornji komentar, počinje ličiti na crtača.

25.11.2014
    19:23:00 sati

6, 7, 8, 10

Dojam koji je ova epizoda ostavila na mene nakon čitanja je da se radi o sladunjavom krimiću, sa osrednje odrađenim scenariom.. Epizoda nije nimalo loša, ali niti ne prelazi neku srednju granicu.. Svaka čast Tintori na njezinoj debitantskoj epizodi, ali ipak očekujem više od prosječnog Pianijevskog krimića koji svoj završetak ima u svemiru.. Na moje veliko iznenađenje, moram i ja pohvaliti Di Clementea, koji je svojim crtežom podigao ovu priču na jednu stepenicu više.. Daleko je napredovao ovaj Di Clemente od onog Di Clementea koji je crtao "Gospodare pretpovijesti", to je očito.. Samo se nadam da će tako i nastaviti.. Naslovnica mi je jako lijepa, mistična i zagonetna, sa nagovještajem radnje..

11.08.2019
    15:32:00 sati
  • karuro

7, 7, 7, 8

Krimi epizoda koja mi je cak sjela. Nekako me drzala da citam sve do kraja sa jednakim zanimanjem. Vjerojatno ce mi ostati u sjecanju po tome sto Darver otvoreno priznaje da je Reiser. Ili mozda ipak nije :)

06.09.2019
    20:10:00 sati
    karuro