Svemirski brod iz prošlosti

NN LIB 52b | 96 str.

Nathanovo putovanje na Mars naglo se prekida kada svemirski teretni brod „Samaritan“ bez vidljivog razloga stane na pola puta. Nathan izlazi u svemir i pokušava da nađe uzrok kvara na spoljašnjem delu „Samaritana“. Ubrzo neobična magnetna anomalija proguta brod i Nathan ostane sam. Taman kada je pomislio na najgore, pojavljuje se svemirski brod „Myflower“, koji ga spašava od sigurne smrti. Međutim, prava iznenađenja tek slede, u utrobi starog misterioznog broda...

• Vučje lice - Svemirski brod iz prošlosti - Velike brzine
    NN LIB 52

• L'astronave del passato
    NN SR 154

• Ova epizoda je u Italiji izašla u martu 2004. godine.
  • Str. 107, prvi put od civila čujemo da se pominju svemirski brodovi sa novim impulsnim motorima (kakav je imao Jerry Lone), koji bi uskoro trebali da zamene zastarele, sporije modele.
  • Str. 107-108, pominje se lek Catalex, koji služi za višemesečno uspavljivanje putnika na dugim interplanetarnim putovanjima. Tu su i biokapsule u koje se stavljaju usnuli putnici.
  • Str. 108, Nathan i kapetan „Samaritana“ igraju šah da prekrate vreme. Ovakve scene smo već videli kod istog scenariste, dve godine ranije, u epizodi „Misterij trećeg mjeseca“ (NN 131).
  • Str. 120, prva pojava kapetana Wilbura Mordechayja sa svemirskog broda „Myflower“.
  • Istorijsko putovanje „Mayflowerom“ ka Americi, počelo je u septembru 1620. godine.
  • Svemirsko putovanje „Myflowerom“ je počelo 8. maja 2072. godine (po starom kalendaru).
  • (*) Za prvi Dan zahvalnosti se najčešće uzima dan kada su engleski doseljenici sa „Mayflowera“, u jesen 1621, prvi put organizovali gozbu u čast uspešne žetvene sezone. Danas ga Amerikanci obeležavaju svakog četvrtog četvrtka u novembru.
  • Prva tri dela teksta o mini sagama i fillerima možete pročitati ovde: Mutni poslovi (NN SR 109), Cijena moći (NN SR 142) i Izazov u svemiru (NN SR 143).

...Toplinsko odijelo daje ti autonomiju od osam sati, najviše dvanaest... Ali kisik neće toliko trajati... Tko zna što se dogodilo, do vraga? Osjećam se tako natučeno, ošamućeno... I samo jedno mi je jasno... Nema mi spasa... Izgubljen sam!

Epizoda počinje snažno – sa Nathanom izgubljenim u svemiru koji pokušava da se seti kako je tu dospeo. Uz zaslepljujući bljesak svetlosti pojavljuje se brod „Myflower“. Nathan je spašen... barem od svemirskog vakuuma. Ubrzo počinju da se događaju neobične stvari. Prevaziđeni model broda koji nema uređaj za mikrogravitaciju; neprijateljski raspoloženi članovi posade (sastavljene isključivo od monaha nepoznatog reda); inkvizicijsko ispitivanje i privođenje... Sve to dodatno zbunjuje Nathana, koji se prvom prilikom upušta u bekstvo. Rešenje misterije se polako otkriva, a definitivnu potvrdu dobija oko 60. stranice, kada sledi neverovatan šok i otkriće da je „Myflower“ došao iz daleke prošlosti (cirka godine Gospodnje 2072).

Naravno taj šok važi samo za čitaoce koji su nabavili ovu epizodu bez prvih par listova, pa nisu imali prilike da pročitaju naslov koji je Vigna „maštovito“ smislio. Nešto kao kada bi Agatha Christie svom najčuvenijem Poirot romanu (Ubistvo u Orient Expressu) dala naslov - „Majku mu, pa svi su ubice“. Standardno loša imena su u ovoj epizodi najbolnija tačka. Primer drugi: zašto brod nazvati Myflower kad je ime očigledno dobio po čuvenom brodu Mayflower, koji se pre skoro 400 godina iskrcao na istočnu obalu Amerike. Toliko važan događaj da se (indirektno) proslavlja i kroz jedan od najvećih američkih praznika – Dan zahvalnosti (*).

Uostalom, logično je da će svemirski brodovi dobijati istorijska imena i naravno da će jedan od prvih koji bude prevozio buduće stanovnike Marsa ili Titana dobiti ime „Mayflower“. Da, možda je „Majski cvet“ neprikladno ime za hodočasnički brod, ali šta onda reći za „Moj cvet“? Usput, svemirsko putovanje je i počelo u maju (za razliku od istorijskog), što je još jedan razlog za zadržavanje starog imena.

Inspiracije, omaži i ostale „pozajmice“

Ovde ćemo pokušati da odgonetnemo sve (ili bar neke) izvore koje je Vigna koristio u ovoj epizodi. Obično se posluži sa jednom do dve tuđe priče, ali je ovaj put oborio rekord – idejica odavde, citat odande... i nakupi se dovoljno materijala. Naravno vodićemo računa i o vremenu kad je pisana ova epizoda (2002/03).

Pođimo od odličnog uvoda - sličnosti su očigledne sa: epizodom „Out of Gas“, serije „Firefly“ (glavni junak se budi na svemirskom brodu i pokušava da se seti kako je tu dospeo) i epizodom „Dog with Two Bones“, serije „Farscape“ (glavni junak ostane sam u svemiru, kad se pojavi slična anomalija i proguta njegov brod). Obe serije su bile aktuelne u vreme pisanja ovog scenarija i redovno se vrtele po italijanskim satelitskim kanalima.

Star Trek, kao večiti izvor inspiracija kod Vigne, je obavezan. Magnetna anomalija koja na svakih 12 minuta baca Nathanov brod u prošlost (za tih istih 12 minuta), praveći tako neprestani kružni ciklus koji se nikad ne završava - ideja sadrži mnoge sličnosti sa dve TNG epizode: „Time Squared“, gde se na Enterprise iskrca drugi-alternativni kapetan Picard i kaže da dolazi iz budućnosti udaljene 6 sati; i „Yesterday's Enterprise“ – isti brod zarobljen u različitim vremenskim intervalima i dimenzijama.

Kada je konačno sklopio osnovnu priču falila mu je još i atmosfera. Nju je pronašao u rediteljskom debiju Davida Finchera - „Alien 3“. Naravno sve to mu nije bilo dovoljno pa je preuzeo delove čuvenog romana „Ime ruže“ (koji je i sam bio jedna od inspiracija Fincherovog filma). Naravno tu se vraćamo na staru priču o originalnosti, ali s obzirom da se i Umberto Eco inspirisao jednim starijim italijanskim romanom slične sadržine (L'ordalia) onda nemamo razloga da krivimo Vignu za manjak originalnosti - već isključivo za lošu razradu i monotone dijaloge.

Il nome della rosa

I tako dođosmo do glavne Vignine inspiracije i problema – Ime ruže (u svemiru) . Problem ovakvih mućkalica od scenarija je u tome što se pisac izgubi u tuđim idejama i sam sebi stvara kontradikcije. Dakle, monasi sa „Myflowera“ pripadaju Vrhovnikovim puritancima, neobičnom redu koji traži veru kroz nauku. Zanimljiva ideja, jer je logično da će u vreme velikih kriza i previranja (doba posle Velike katastrofe, 2024) doći i do novih religioznih ideja i pokreta. Ali onda se postavlja pitanje - zašto je pripadnike takvog naprednog reda, koji kreću u svetu misiju širenja vere na drugu planetu (Mars), Vigna ovde predstavio kao srednjovekovne verske fanatike. Dobro, odgovor je prilično jasan: kako bi drugačije preneo omiljene likove iz Ecoovog romana?

Tu pre svega mislim na najglasnijeg zagovornika Nathanove likvidacije među monasima – brata Jorgosa (Jorge da Burgos, glavni negativac u romanu prepunom negativnih likova).

Anaclerius, blago retardirani monah koji čim čuje da je na brodu prisutan demon, odluči da mu se pridruži i bude verni sluga. E to je karakter dostojan odore koju nosi. Anaclerius je zasnovan na liku Salvatorea – i to više filmskoj verziji (maestralna uloga Rona Perlmana) nego književnoj. Kod Toffanettija je nažalost ispao sličniji animiranom Disney grbavcu iz Notre Damea, nego ovim ozbiljnim verzijama.

Poslednji „pozajmljeni“ likovi su opat Abbone da Fossanova i glavni bibliotekar Malachia da Hildesheim - u stripu spojeni i prikazani kao bezlični kapetan Mordechay - umereni i lako povodljivi tip.

Nijedan od ovih likova nije dovoljno razrađen da bi bio zanimljiv. Svi su tu samo da bi popunili prazan prostor i da bi pažljiviji čitaoci mogli da se zabavljaju pogađajući ko je ko. Isto bismo mogli reći i za Vignine nepotrebne šahovske metafore koje provejavaju stranicama stripa.

Interesantno je da se i sam Eco našao u sličnom problemu kao Vigna – kako nazvati svoju priču? S tim što on nije izabrao prvo ime koje mu je palo na pamet. Prvobitni radni naslovi romana (Adso od Melka, Opatija zločina) su otpali iz više razloga. Krajnji izbor je prelep i mističan, koliko i sam roman. E moj Vigna, sve što je trebalo da uradiš je da poslušaš svog omiljenog pisca:
Naslov mora da pomuti misli, a ne da ih dovede u red.

Umberto Eco

Nakon dve trećine epizode uglavnom potrošene na jurnjavu po brodu između Nathana i monaha, usledio je treći čin gde je Vigna nepotrebno zagušio prostor startrekovskim technobabbleom, pokušavajući da što preciznije objasni neobjašnjivu anomaliju. Srećom ova magnetna anomalija nije u vezi ni sa jednom prethodnom, tako da ovde nema uzročnih spona (causal nexus) kao kod Serre (minimum tri rase koje su stvorile same sebe), već je u pitanju „obična“ vremenska petlja (time loop).

Ciklična priroda vremena je tema čija nam pravila ovde nisu bitna, osim onog da se istorija uvek iznova ponavlja, kao što i sam Vigna ponavlja iste greške stalnim izmišljanjem novih pravila igre. Njegovo putovanje kroz vreme je prepuno rupa koje konstantno ignoriše: ako je posada „Samaritana“ u prva 24 sata shvatila da im se vreme ponavlja, kako to da myflowerovci nisu ni pomislili na nešto slično, iako stoje u mestu 110 godina? Ako ne stare, znači da bi trebalo i njihovo vreme, situacije, akcije i reakcije da se ponavljaju. Da ne pominjemo da bi zalihe hrane posle prvih par godina bile „osetno“ smanjene. Da li je i verski fanatizam dodatno pojačan zbog dužine boravka u svemiru...

Da ne bih dalje nepotrebno umarao čitaoce, citiraću zaključak jednog člana Nathanove svemirske posade:
Uh... glava me zabolila od svega ovoga...

I pored gomile nelogičnosti, iz ovakvih scenarija se vidi da Vigna ima odličnu SF podlogu - pogledao je i pročitao gotovo sve što žanr može da pruži i na kraju me ne bi čudilo da i sam ne zna odakle je „pozajmio“ sve SF motive.

Ostaje nejasno zašto nije otišao korak dalje i napisao jednu još trekastiju priču gde bi u anomaliji Nathan i kompanija naišli na svoje verzije iz bliske budućnosti. Zašto stvarati nove plitke likove kad je drama mogla biti daleko zanimljivija. Vremenske anomalije su bile česta tema u svim inkarnacijama Star Trek serija, dok su kod Nathana daleko ređe (do ovog momenta u prostoru i vremenu). Veliki plus za serijal je što se ne ponavlja na takav način, ali s obzirom da znamo na šta liče mnogi Vignini scenariji ovo bi bilo pravo osveženje, iako su sva trojica NN tvoraca imali svoje verzije alternativnih Nathana: Serra (gigant trilogija), Medda (NN 120) i Vigna (NN 100). Kao što znamo, takvi susreti su uvek donosili manje-više odlične rezultate.

Iz teološkog aspekta bismo se mogli zapitati šta je Vigna hteo da nam poruči time što je Anaclerius odmah prodao dušu „Đavolu“ (Nathanu), i na kraju priče bio nagrađen time što je jedini preživeli član myflowerove posade. Da li je u pitanju Vignin lični stav prema crkvi ili... možda ja ipak previše očekujem od tragikomičnog tandema Vigna-Toffanetti. Tandema koji nas je zadužio takvim „klasicima“ poput Mreže ili Podzemnog grada. I pored svih mana, ovo im je najbolja zajednička epizoda.

Romeo Toffanetti

Toffanetti često dobija da radi mračne svemirske priče, naravno ne zato što je majstor klaustrofobične atmosfere (koja je ovde solidno dočarana) nego da bi mu u crnilu tuša prikrili brojne nedostatke. Upotreba kompjutera mu nije jača strana - digitalno obrađene scene samo štrče i dodatno narušavaju ukupni utisak. Ipak, uloženi trud je očigledan, primećuje se i u maštovitijem kadriranju koje ne viđamo često u njegovim radovima.

Toffanetti održava svoj skromni stil već 15 godina (četvrt veka ako uračunamo najnovije radove) i retko kad pokaže nešto više. „Svemirski brod iz prošlosti“ mu je ujedno i drugi najbolji rad na serijalu – odmah iza priče „Um koji ubija“ (AA1c). Naravno to nam ne znači mnogo, jer i dalje spada u donji dom NN crtača, verovatno i u pet najgorih.

De Angelisova naslovnica je još jedna u nizu tematski promašenih, jer više liči na plakat serije „Stargate SG-1“, nego na radnju ove epizode. Sličnu postavku je imao i na naslovnici „Tajna Babylona“ (NN SR 91).

Finis coronat opus

Sama završnica se uzdiže iznad ustaljenih klišea, makar na jednom nivou. Jer monasi su od početka bili ubeđeni da će ih demon-đavolji izaslanik skrenuti s puta, prekinuti njihovu svetu misiju i uzeti im ono jedino što imaju – njihove živote... Pa, ispostaviće se da su bili u pravu.

A demon u ljudskom obliku, koji će im doneti samo smrt i uništenje, je niko drugi do...
Nathan Never.

MINI SAGE IV – A New Hope

Godina 1997. je predstavljala prekretnicu za Sergio Bonelli Editore (prigodna muzička podloga uz ovaj tekst: tema kultne Ex-Yu serije „Grlom u jagode“). Nakon višegodišnjeg ekonomskog blagostanja, poslednje zlatno doba bližilo se svom kraju. Polako ali sigurno, svi serijali počinju da gube redovne čitaoce. Naravno brzina pada je zavisila i od kreativnog statusa pojedinih serijala – zato će neki padati brzinom svetlosti (NN, DD) dok će drugi to raditi znatno sporije (Tex, Zagor). Dugo se živelo u nadi da će se taj silazni trend zaustaviti sam od sebe i da će se stvari preokrenuti kao početkom devedesetih, međutim, to se nikad više nije ponovilo.

Tog leta prvi broj Magičnog Vetra će se prodati u skoro 180000 primeraka. Na prvi pogled odličan rezultat, ali već od drugog broja stvari kreću nizbrdo. Za njega, a kasnije i mnoge druge, SBE će iskovati krilaticu: „Izgleda da se prodaja konačno stabilizuje.“ Princip korišćenja je sledeći - nađi rezultate gde su gubici između dva meseca najmanji i navedi ih kao relevantne podatke za budućnost serijala.

Do kakvog-takvog rešenja za zaustavljanje sloma došlo se sasvim slučajno i to upravo preko Magičnog Vetra i Napolena koji su startovali u to vreme. Antonio Serra je jednom prilikom - pričajući o Nathanovom padu – usput pomenuo da ova dva serijala nikad ne bi ni ugledala svetlost dana da je sveopšti pad počeo samo dve godine ranije. Čak je i tadašnji trogodišnji plan (1998-2001) nazvao ludošću, s obzirom da je u raznim fazama pripreme već bio veliki broj novih serijala.

Taman kad se krenulo u razmišljanje o stopiranju mnogih dugoročnih projekata (Brendon, Julia, Jonathan Steele, Dampyr, Gregory Hunter), na horizontu se pojavila nova nada... Shvatili su da što je više serijala u opticaju – prividno se manje oseti ukupni pad. A velikim kompanijama privid je često bitniji od stvarnog stanja stvari. Naravno postojala je i šansa da će neki od tih naslova postati hit, a da bi se do toga došlo primenjen je sistem bacanja palačinke o zid - u nadi da će se nešto uhvatiti.

I tako je krenula trka sa vremenom da se na svakih šest meseci pokrene novi serijal, kao i da se postojećim junacima, koji to još nisu imali, dodaju nove (nepotrebne) edicije (giganti, maxiji, almanasi).

Tako se došlo i do ideje o kraćim serijalima. Mini serijali su postojali u SBE i ranije, ali nikad nisu igrali važniju finansijsku ulogu. Do sredine dvehiljaditih situacija se značajno promenila. Gotovo svaki novi ongoing serijal je imao jak start i dok on potone na granicu isplativosti, mini-serijal bi se već završio i krenulo bi se u sledeći. Naravno, sve je to pokriveno tvrdnjama o autorskom integritetu i zaokruženoj priči koja je oduvek planirana da bude tako kratka. Ali budimo realni, da li iko veruje da je recimo bilo koji od tadašnjih mini serijala (Brad Barron, Demian...) imao obrnutu putanju - tj. start od 40000 prodatih primeraka, pa skok iz epizode u epizodu do 80000 - da bi to bio kraj? Čak ni smrt glavnog (isplativog) junaka ne bi sprečila njegov povratak na kioske.

Činilo se da zatišje, u leto 2011, donosi bolje dane na više frontova – Nathanova prodaja se posle 14 godina prvi put stabilizovala. U jeku mini sage Rat svetova, pad je sveden na minimum (broj prodatih primeraka dugo je stajao blizu 45000). Slično se događalo i sa Zagorom koji je proživljavao novu mladost u JA Sagi.

Prividna stabilnost izdavačke kuće završila se 26. septembra, kada se dogodilo nezamislivo... ups, isteklo nam je vreme, vidimo se u sledećem nastavku...

MINI SAGE V – The Force Awakens

NN LIB 52a Vučje lice

NN LIB 52c Velike brzine

4, 6, 5, 9

Bome gigantska recenzija prepuna zanimljivosti i detalja, svaka čast! Šteta samo što je "uludo" bačena na lošiju epizodu. ;) Vigna i Toffanetti su nerijetko recept za katastrofu, još imam gorak okus na usnama od nedavne epizoda "Labirint". S druge strane, prava startrekovska (vremenske anomalije, svemirski brodovi) i stargateovska epizoda (drevni redovi) i prepuna referenci, no s dosta plitkim likovima i (barem meni) prepuno puta viđenim zapletom. Ne znam, možda da je ponovno pročitam...

31.12.2015
    01:57:00 sati

7, 7, 7, 9

Iz nekog razloga, ova epizoda mi je poprilično dobro sjela, vjerojatno zbog atmosfere koju je Vigna uspio stvoriti u tom brodu, a kojoj začudo i uvelike pomaže Toffanetijev crtež, ali možda i zato što ova epizoda iskače od uobičajene šablone Vigninih krimića.

31.12.2015
    08:13:00 sati
  • Jerry Krause

7, 7, 7, 9

Odličan početak, fin zaplet, odličan završetak. Ali ona sredina je trula, tamo gdje je Vigna trebao biti najbolji kad je već fino počeo on je tradicionalno upropastio. Jednostavno ne zna pametno razraditi radnju iako je imao odličnu ideju tako da je središnji dio epizode dosadnjikav, bez neke dinamike radnje, kao da stoji na mjestu priča. Šteta, ogroman potencijal je imala ova epizoda. Ipak, kao što je već bilo rečeno, atmosfera spašava ovu epizodu. Toffanetti ovdje čak i nije loš, De Angelis odličan.

31.12.2015
    09:05:00 sati
    Jerry Krause
  • udarnik007

8, 8, 8, 9

Nisam puno očekivao no, i meni je

ova epizoda baš sjela. Nekako mi je

sve ispalo kao mješavina Star Treka

i Zone Sumraka.

31.12.2015
    12:03:00 sati
    udarnik007

8, 8, 8, 8

Meni je priča bila čisto pristojna i zabavna. Točno ono što sam očekivao da će biti.

17.01.2016
    14:10:00 sati

10, 9, 9, 9

Osobno mi se epizoda podosta svidjela.. Atmosfera je cijelo vrijeme napeta i zanimljiva.. Crtež je također solidan, Toffanetti je dobro odradio svoj posao, makar ne spada u sam vrh Nathanovih crtača.. Naslovnica je također u duhu atmosfere cijele epizode.. Mislim da ću se u budućnosti rado vratiti ovoj epizodi..

20.10.2016
    11:32:00 sati

• Oscar 2018.