Gradske bande

NN LIB 57/c-58/a | 188 str.

Nathan preuzima slučaj neobjašnjivog pada shuttlea koji je odnio veliki broj žrtava. Njegovu istragu iz prikrajka kontrolira Y.C.S., tajni vladin odjel koji je uvjeren da su za nesreću odgovorni tehnopati, nova bića u evoluciji koja su nakon pada Uranije doživjeli mutacije na neuralnoj osnovi i sad se mogu direktno spojiti s bilo kojim informatičkim sustavom. U cijelu priču se uključuje Timmy, dječak sa sličnim tehnopatskim sposobnostima kao i stari Nathanov poznanik Igor McNally...

Ukupna ocjena %

P*

S*

C*

N*

• Mučitelj - Zagonetač - Gradske bande
    NN LIB 57
  • Tehnopati - Spoznaja boli - Nalog za umorstvo
    NN LIB 58

• City gangs
    NN SR 170
  • I tecnopati
    NN SR 171

• Otvorena je nova narativna linija u serijalu o tehnopatima. Tehnopati su bića nastala nakon pada Uranije kad je izbila jaka električna oluja koja je izazvala elektromagnetski udar kod ljudi koji su bili spojeni na neki uređaj. Kod nekih od njih došlo je do mutacije neuralnih parametara što je izazvalo promjene na genskoj strukturi tako da su postali sposobni direktno se priključiti na svaki uređaj.
  • Knjiga 58, str. 22-25, McNally objašnjava kako je došlo do nastanka tehnopata i sposobnosti njihovog mozga da oslobode sitne mikročestice nazvane mikrosomima.
  • Knjiga 58, str. 32, vidimo na koji način su osnovane tehnobande na čelu s tehnopatima. Upoznajemo se s nekima od bandi: clockeri, taggeri, darkeri, hopliti, neotemplari. Svaka od njih ima svoju ideologiju i svoj način djelovanja protiv vanjskog svijeta.
  • Knjiga 58, str. 35-37, Sister J, vođa taggera otkriva Sigmundu da su ona, Alex i druge vođe tehnopatskih bandi u stvari bili Sigmundovi suradnici u "Orbitalnom ratu" koji su pomagali u komunikacijskom sustavu u održavanju antene koju je Sigmund dizajnirao. Budući da su bili povezani s računalnim sustavom tijekom pada Uranije, elektromagnetski udar ih je pretvorio u tehnopate.
  • Ostini je za bandu clockera bio inspiriran kultnim Kubrickovim filmom "Paklena naranča". I sama naslovnica prve epizode je inspirirana ovim filmom, a vidimo i njegov poster (knjiga 57, str. 232) koji se ističe u clockerskoj jazbini. Isto tako, Alexov stil govora identičan je onome koji možemo vidjeti u spomenutom filmu.
  • Osim "Paklene naranče" prisjetimo se još jednog Kubrickovog filma koji je bio inspiracija u NN serijalu i to u samom njegovom startu. Riječ je o filmu "2001: Odiseja u svemiru", koji je bio inspiracija u NN SR 2 "Crni monolit te NN SR 24/25 "Zatočenica dvorca".
  • Bliskoistočni grad Bel Nakbar gdje se Igor McNally skrivao već se pojavljivao u serijalu i to u specijalcu NN SP 6 "Krvne veze".
  • Knjiga 58, str. 39-40, slika (ili bolje rečeno freska) koja predstavlja virtualnu pozadinu na kojoj se kreću Nathan i ostali zove se "Alegorija učinaka dobre i loše vladavine" poznatog talijanskog gotičkog slikara Ambrogija Lorenzettija koji ju je napravio između 1337. i 1340. godine u gradskoj vijećnici u Sieni gdje se još uvijek nalazi.
  • Bormidin crtački prvijenac u regularnoj seriji. Dosad je uglavnom crtao u ediciji "Agencija Alfa".

Posljedice pada Uranije na East City nisu donijele samo gubitak u ljudstvu i golemu materijalnu štetu. Možemo samo zamisliti sve te kolateralne posljedice koje su ostavile traga na ljude i sami grad. Ovdje ćemo se upoznati s jednom od najupečatljivijih posljedica koji je ostavio ovaj veliki apokaliptični događaj.

Vratimo se 4 godine prije (da, već je prošlo 4 godine od pada Uranije) i to upravo u onaj trenutak kad se jedan krak Uranije srušio na grad. Pratimo scenu iz Sigmundove informatičke baze zajedno s timom mladih, adolescentnih cyber talenata koje je okupio tijekom "Orbitalnog rata". Uranija upravo pada na grad i, kao što znamo, aktivacija teleportacijskih vrata Mister Alfe pomogla je da se jedan krak odvoji i padne daleko od grada, na pučinu mora. Ali posljedica je bilo u vidu velike električne oluje neviđenih razmjera. Navedena oluja preplavila je cijelu telekomunikacijsku mrežu i djelovala na tisuće osoba koje su u tom trenutku bile povezane na tu istu mrežu ili na elektroničke uređaje putem neuralnih veza. U većini slučajeva taj elektromagnetski udar je izazvao stanje šoka ili glavobolju, ali kod nekih osoba su se potpuno promijenili neuralni parametri te je došlo do njihove mutacije. Tako je nastala nova generacija tehnohakera koji imaju sposobnost spajanja sa svim strojevima i to genskim putem. Nazvani su tehnopati, i zahvaljujući na tim promjenama na genskoj strukturi mogli su se spojiti s bilo kojim informatičkim sustavom bez ikakvog sučelja. Pozorniji NN čitatelji sjetit će se July Frayn i njenu sličnu sposobnost koja je išla preko nanoida. Međutim, ovdje je riječ o još superiornijim bićima.

Clockeri na čelu s Alexom

Kako su se Nathanovi putevi ukrstili s tehnopatima? Povezala ih je strašna nesreća shuttlea koji je iz neobjašnjivih razloga pao i odnio živote svih 837 ljudi koji su se u tom trenutku u njemu nalazili. Nathana unajmljuje Roger Atkins koji je izgubio kćer i unuka u strahovitom padu i na čelu je odbora obitelji žrtava nesreće. Mnogo je teorija tko je krivac za samu nesreću od toga da je to bio plod ljudske greške pilota Tonyja Lagrangea do toga da iza sve stoji sekta Davorijanaca na čelu koje je samoprozvani prorok Davor Tikaram čija je popularnost porasla nakon pada shuttlea. Ulazeći sve dublje u istragu Nathan otkriva svu njenu složenost i brojne zakulisne radnje koje se iza nje odigravaju. Iznenada u istragu upada i stari znanac Igor McNally koji ih upoznaje sa novim činjenicama i pojavom tehnopata.

Tehnopati osnivaju prave tehnobande s iznimnim moćima i različitim ideologijama i većinom su usmjereni ka širenju kaosa. Tako upoznajemo široku lepezu bandi: clockeri, taggeri, darkeri, hopliti, a svaka od njih ima svoj karakterističan izgled i ciljeve djelovanja. Zbog toga vlada osniva svoj tajni odjel Y.C.S. (Young cyber-crime section) koji djeluje tajno, iz prikrajka u sivoj zoni i prilično su neovisni u svom radu. McNally je bio jedan od osnivača Y.C.S.-a, međutim napustio ih je i sad je cijeli odjel na čelu s direktorom Sterlingom u potrazi za njim. Još kad k tome dodamo Timmyja, dječaka s također iznimnim tehnopatskim sposobnostima koji je zapeo Sterlingu za oko, a koji se nalazi u Sinclair Asylumu pod nadzorom svima nama znane doktorice Leyle Ducheteau, istraga dobija novo značenje i pitanje je vremena kad će se otkriti tko je odgovoran za pad shuttlea, a ujedno i kad će se Nathan suočiti s Y:C.S.-om čiji su motivi za hvatanje tehnobandi potpuno suprotni od onih Nathanovih.

Y.C.S. na čelu sa Sterlingom

Novo poglavlje u NN serijalu donijelo nam je još jednu dojmljivu priču, opipljiv osjećaj rekonstrukcije razorenog Nathanovog svijeta u kojemu pojam "pukotina" ima daleko dublje značenje nego prije rata. Mnogo je elemenata koji se spajaju u raznovrsnom i dobro artikuliranom zapletu koji započinje oko zrakoplovne nesreće koja je odnijela veliki broj žrtava. Ostini nas odmah u startu precizno i jasno udubljuje u atmosferu beznađa Nathanovog svijeta, može se reći onaj "bladerunnerovski" osjećaj kakvog nam je samo Medda znao predočiti. Mogućnost uranjanja u srce razorenog grada i njenih stanovnika, pokazivanje svih njenih rana i ožiljaka kao i osobnih trauma sposobnost je samo nadarenijih autora, a to Ostini svakako jest kao dostojni Meddov nasljednik.

Nathan s malenim Timmyjem

Tragična avionska nesreća samo je sol na ranu na silne emocije koje su preplavile grad. A u njemu jedan agent, nama svima znani specijalni agent Alfe koji luta među svim tim ruševinama u potrazi za konkretnim odgovorima na svoja brojna pitanja uvučen između licemjerja pseudo-sekti u svojoj halapljivoj potrazi za novcem te prljavih igara vladinih tajnih organizacija koji su se oteli kontroli. Ostini je uspio dojmljivo i emocionalno uvući čitatelja u istragu koja nije nimalo jednostavna i banalna, a s druge strane je orkestrirana na vrlo realan i koherentan način. Najbitnije u svemu je da je uspio napraviti dobar balans u upravljanju različitim elementima i likovima kojih nije bio mali broj. Tako smo se upoznali s nekim živopisnim likovima poput vođa gradskih bandi, neuračunljivog Alexa na čelu clokera i čvrste i odlučne Sister J koja je na čelu taggera. Tu su i nemilosrdni Sterling na čelu Y.C.S.-a i svakako svima nama dragi i posebni Igor McNally, svojeglavi hakerski genij koji uvijek upada u nevolje. Konačni rezultat svega ovoga je više nego dobra i upečatljiva priča iz jednog novog, mračnijeg Nathanovog svijeta koji tek treba da se izbori sa svom tom patnjom koja je pala na nj.

McNallyjeva virtualna šetnja gradom

Andrea Bormida doživio je crtačku premijeru u regularnoj seriji s ovom epizodom. Većinom smo ga viđali u ediciji "Agencija Alfa" koja je ipak bilo mjesto za kaljenje druge lige Nathanovih crtača. Ne znam čime je zaslužio promociju u gornji rang, ali dosad to od onog što smo vidjeli nije bilo pretjerano estetski. To smo se uvjerili i u ovoj epizodi. Svojim "prljavim", mračnim stilom možda odgovara trenutačnoj postapokaliptičnoj atmosferi serijala, ali vidljivo je da nije neki umjetnik u prikazivanju SF strojeva i futurističke scenografije. Također bi mogli diskutirati o njegovom načinu crtanja likova koji su u nekim kadrovima neprepoznatljivi mada je sposoban prikazati emocije i osjećaj nemoći u scenama. Sveopći dojam je da se nije pretjerano proslavio iako ima dosta velikog prostora za usavršavanje što će u budućim epizodama i pokazati.
Niti De Angelis se nije pretjerano proslavio sa svojim naslovnicama. Prva naslovnica, kao očita inspiracija Kubrickovim djelom "Paklena naranča", puno je bolja od druge koja je, kad samo promatramo Nathana, tako amaterski pozicionirana s Nathanovim nerazmjernim položajem tijela. Očigledan je nedostatak inspiracije na ovoj naslovnici što ruši sveukupnu ocjenu.

Još jedna nezaobilazna epizoda Nathanovog univerzuma, pogotovo kad gledamo ovo novo postapokaliptično razdoblje nakon pada Uranije. Mračna i tjeskobna atmosfera prožeta kompleksnom pričom s mnoštvom novih likova i novom narativnom linijom čini ovu epizodu obaveznom lektirom svakog NN čitatelja. Ostini zna stvoriti atmosferu ubacivajući dosta monologa koji ocrtavaju Nathanovo duševno stanje kroz priču što svakako čini ovu epizodu dostojnom kontinuiteta nove narativne linije nakon rata s orbitalnim stanicama koju je započeo Medda u briljantnoj priči "Poslije apokalipse". Susrest ćemo se još više puta s tehnopatima, a dotad se svakako prvo ne smije zaobići ovo vrlo dobro Ostinijevo djelo.

NN LIB 57b Zagonetač

NN LIB 58b Spoznaja boli

• Otmica