Gospodar klonova

NN LIB 60 b/c | 188 str.

Agencija Alfa, nakon primitka kompromitirajućih dokaza od strane unutrašnjeg suradnika, u suradnji s prokonzulima napada sjedište korporacije Seti Prime i zarobljava njenog direktora Arana Darka, tzv. „gospodara klonova“. No opasnost je sve samo ne uklonjena i sada Nathan i Vijeće sigurnosti moraju pronaći njegovu tajnu bazu Heliopolis prije nego Darkova suradnica Vania iz nje ne aktivira sve njegove klonove na važnim pozicijama i ne gurne svijet u potpuni kaos.

• Bijeli cirkus - Gospodar klonova - Heliopolis
    NN LIB 60

• Il signore dei cloni
    NN SR 178
  • Heliopolis
    NN SR 179

• Epizoda je direktni nastavak na trodijelnu epizodu NN SR 165-167 „Džungle Marsa“ gdje se prvi put spominje korporacija Seti Prime, specijalizirana za ilegalno kloniranje ljudi, i NN SR 175 „Agentica Alfe Nicole Bayeux, gdje podrobnije upoznajemo njezinog šefa Arana Darka i njegovu blisku suradnicu Vaniju.
  • Kronologija Viettijevih epizoda „prije apokalipse“ koje su na ovaj ili onaj način povezane s kloniranjem: NN SR 89 „Prošli životi“, NN 105-107 „Saga Alfa“, Agencija Alfa 9 „Izravnavanje računa“, Agencija Alfa 10 „Tajna Mutanata“ i saga rata s orbitalnim postajama NN SR 157-161.
  • Ponovno se pojavljuje i nova šefica Vijeća sigurnosti Elanija Elmore (debitirala u „Džunglama Marsa), koja ovdje počinje razvijati prisniji (čitaj: ljubavnički) odnos sa Solomonom Darverom.
  • Epizoda sadrži pregršt referenci na filmsku trilogiju (uskoro kvadrologiju) The Matrix:
    - str. 128-129: Upad prokonzula u lobi zgrade Seti Prime-a i pucačina s klonovima istovjetna je upadu Nea i Trinity u zgradu gdje je zarobljen Morpheus u prvome nastavku Matrixa.
    - str. 125-126, 143-145 i 150-156: Darkov osobni tjelohranitelj Hover vizualno je nastao po uzoru na osobne tjelohranitelje Merovingiana poznate kao The Twins iz drugog nastavka „The Matrix Reloaded“, a sposobnosti izbjegavanja metaka istovjetna mu je Agentima Matrixa.
    - str. 144, četvrti kadar: Olivaresov stripovski prikaz „Bullet time-a“.
    - str. 220: vidimo da unutar Heliopolisa levitiraju i glavnu riječ vode izvjesni „Tvorci“ koji su vizualno šturo nastali po Sentinelima, strojevima koji patroliraju po uništenoj Zemljinoj površini u potrazi za „probuđenim“ ljudima.
    - str. 246: „Inženjer“ kojeg pronalazi Branko fizički je istovjetan Keymakeru iz „The Matrix Reloaded“.
  • str. 131: operativna sala Vijeća sigurnosti nastala je po uzoru na onu od NERV-a, fiktivne organizacije iz kultnog animea „Neon Genesis Evangelion“.
  • str. 259: operativna sala Heliopolisa također ima uzor u NERV-u. Inače, i u sagi „Alfa“ nailazimo na brojne Evangelion reference, vidi se da Vietti zna što valja :)
  • str. 142: Nathan i Nicole upadaju u Darkov holografski vrt, što je inspirirano istovjetnom scenom iz animiranog filma Memories (1995.) Katsuhira Otome, tvorca Akire, iz segmenta „Magnetic Rose“ gdje dvojica inženjera Heinz i Miguel ulaze u napuštenu svemirsku postaju sa bogatim europski uređenim interijerom i već spomenutim holografskim vrtom koji ima neku vrstu hipnotičkog utjecaja koji se ovdje odražava na Nicole. Inače, ako kojim slučajem niste gledali to remek-djelo animacije, učinite to još danas :)
  • str. 204, prvi kadar: prikaz razrušene Firence, netom nakon Velike katastrofe iz 2024. godine. Prikazi drugih dijelova svijeta, pogotovo iz tog razdoblja, rijetki su u NN serijalu.
  • str. 208, prvi kadar: panoramski prikaz novog zatvora Marutha Bay. Dosadašnji važniji zatvori u serijalu su bili zatvor Blackwalls i Edgain.
  • str. 211: pojavljuje se i predsjednik Abraham, koji tu poziciju drži još od samih početaka serijala, as a politician would :)
  • str. 286-287: Vania bježi putem portala za teleportaciju, baš kao i Mr. Alfa u epizodi NN SR 107, što je tehnologija Venerabila s kojom smo se susreli u epizodama sage o „Štovanima“ NN SR 91, 97-98 i 115-116.

Serijal Nathan Never nikada u svojoj povijesti nije bio na toliko kvalitativnoj razini kao poslije epizoda NN SR 157-161 koje se tiču Rata s orbitalnima postajama (naravno, govorimo strogo o regularnoj seriji, popratne edicije, osim specijalaca, davno su se srozale). Razlog tome je između ostalog što od epizode „Poslije apokalipse“ imamo niz priča koje prate određene međusobno povezane narativne linije gdje za fillere, osim poneke iznimke, nema mjesta. Uvelike je tome „prodisaju“ pomogla i činjenica da je tadašnji glavni scenarist serijala Stefano Vietti uspio maknuti hiperproduktivnog Stefana Pianija, jednog od najgorih scenarista u novijoj Bonellijevoj povijesti i ponosnog umirovitelja serijala Legs Weaver i Nick Raider, sa redovne serije i posebno za njega 2004. otvoriti maxi ediciju da tamo utrpava svoje uglavnom neinspirativne i nemaštovite scenarije.

Serijal Nathan Never još od vremena tehnodroida nije imao toliko epizoda u tako kratkom vremenu posvećenih samo jednoj temi, u ovome slučaju kloniranju. Vietti je temu kloniranja po prvi put načeo u jednoj davnoj epizodi NN SR 89 „Prošli životi“ u kojoj znanstvenik Dermody preko svojeg DNK koda pronalazi sjećanja jedne prostitutke iz 19. stoljeća i američkog vojnika iz Drugog svjetskog rata te ih klonira i ponovno im daje život u Nathanovom vremenu (zašto je to bitno, vidjet ćemo kasnije). Vietti je i u svojoj famoznoj sagi „Alfa“ (NN SR 105-107) implementirao kloniranje, ovoga puta preko tehnologije Mistera Alfe koji je klonirao neke od Alfinih agenata i ubacio ih u posebne egzoskelete u svrhu bolje sinkronizacije agenata s istima. Kloniranje je i glavna tema i u kreaciji mutanata (Agencija Alfa 10 „Tajna mutanata“), a i jedan od glavnih projekata Mistera Alfe prije rata s orbitalnim postajama bilo je masovno kloniranje mutiranih bića za ratne potrebe, koja su u serijalu bila predstavljana pod različitim imenima – „Servanti“, „Sivi“ iliti „Dugoglavi“.

Vjerojatno se sada pitate zašto je u ovome poslijeratnom periodu nakon svih tih epizoda kloniranje zastupljenije nego ikada prije. Nakon pada Uranije, Vietti nije gubio vrijeme sa sljedećim velikim događajem koji se trebao odviti relativno brzo, ali je zbog pada prodaje prolongiran za kojih četrdesetak brojeva – Rat svjetova. Priprema terena je krenula u trodijelnoj epizodi NN SR 165-167 „Džungle Marsa“ u kojemu se prvi put pojavljuje korporacija Seti Prime i njezin misteriozni direktor Aran Darko te je natuknuta poveznica između njega i Pretorijanaca, neslužbenih vladara Marsa. Narativna linija se nastavlja u epizodi NN SR 175 „Agentica Alfe Nicole Bayeux“ gdje saznajemo da je Seti Prime primarno specijaliziran za ilegalno kloniranje i, konačno, u ovoj dvodijelnoj epizodi dolazimo do kulminacije priče s Aranom Darkom.

No je li zaista riječ o kulminaciji?

Aran Darko…

…i Vania Oliphant

Agencija Alfa konačno se uz pomoć „krtice“ uspijeva domoći dokaza kojima može privesti Arana Darka pred zakon te u paru sa prokonzulima pokreće napad na sjedište Seti Prime-a. Prvi dio ove dvodijelne priče „Gospodar klonova“ dosta podsjeća na epizodu NN SR 105 „Misija visokog rizika“, odnosno prvi dio sage „Alfa“, gdje Agencija Alfa na sličan način napada bazu Aristotela Skotosa. Naime, i „Gospodar Klonova“ je primarno akcijska epizoda sa nizom dinamičnih sekvenci u kojoj je tek zadnja četvrtina posvećena dijalogu koji upućuje čitatelja i objašnjava što se to upravo odvilo. U drugome dijelu, „Heliopolis“, saznajemo ponešto o Aranu Darku i njegovoj suradnici/ljubavnici Vaniji, odnosno njihovoj prošlosti koja se proteže sve do razdoblja nakon Velike Katastrofe iz 2024. i da im je kloniranje oboma doslovno u krvi, a sličnu priču o „vječno životu“ smo mogli vidjeti i u spomenutoj epizodi „Prošli životi“. Također, i ovdje je dobar dio prostora posvećen akciji, ovoga puta pravom vojnom napadu na skrivenu leteću tvrđavu koja nosi ime epizode. Scenaristički naizgled je riječ o savršenoj priči, punoj odgovora, ali još više novih pitanja, no ipak priči koja ne ostavlja čitatelja potpuno zadovoljnog.

Prva stvar koju treba spomenuti u pozitivno-negativnom kontekstu jest sam lik Arana Darka. Scene s njime, pogotovo one u zatvoru gdje prijeti Nathanu, su odlično odrežirane i spadaju među najbolje dijelove epizode, no ne zahvaljujući karizmatičnosti samoga negativca koja je slaba. Naime, u prethodne dvije epizode Vietti nam Darka daje doslovno na kapaljku i jednostavno u tako malom prostoru ne uspijeva izgraditi dovoljno veliku auru strahopoštovanja oko lika da bi opravdalo jednu „veliku“ epizodu ovako brzo. Osobno sam prilikom prvog čitanja ove epizode totalno zaboravio na njega te mislio da mu je ovo prvo pojavljivanje u serijalu, toliko me je „impresionirao“ u prethodnim cameo-ulogama. Druga stvar koja također istovremeno ostavlja pozitivan i negativan dojam jest sama akcijska priroda epizode. Koliko god sve te dinamične scene bile zadovoljavajuće gledajući ih iz aspekta zabave, ipak zauzimaju previše prostora i skreću pažnju sa onog bitnog – Tko je točno Aran Darko? Koji mu je cilj? Kakve veze ima s Pretorijancima? I je li u sve umiješan i Mister Alfa? Dakako, u „Heliopolisu“ dobivamo nekakav njegov origin, ali origin vrlo šture prirode koji dodatno komplicira stvari i sa cjelokupnim kontinuitetom serijala. Kad se tome pridoda činjenica da za Darka i društvo nećemo više čuti do „Rata svjetova“ koji će se odviti tek za šezdesetak brojeva nakon ove epizode, sve nekako ostavlja blago razočaravajući dojam.

Heliopolis

No nemojte ni slučajno pomisliti da to znači da je ovo slaba epizoda. Ako zanemarimo te sitne pojedinosti glede kontinuiteta, krajnji rezultat je i više nego iznadprosječan. Priča je tečna i napeta te drži pažnju do samoga kraja s pristojnom dozom dramatike. Vietti je ovdje konačno i Linku podario više prostora, ali ovoga puta sa neshvatljivo dehumanizirajućom karakterizacijom što je u maloj kontradiktornosti s njegovom pričom AA 7 „Čelični stijeg“ gdje je Link praktički sveden na čovjeka u robotskom tijelu. Ostaje za vidjeti kakve planove Vietti ima s ovim likom u budućnosti. Ono što još treba spomenuti jest da su ove poslijeratne epizode Nathana Nevera pisane pod velikim utjecajem ondašnjeg filmskog hita „The Matrix trilogy“, a „Gospodar klonova/Heliopolis“ se u tome posebno ističe budući da od svih NN epizoda ima uvjerljivo najviše Matrix referenci. Naravno, utjecaj Matrixa je samo stilski, a ne konceptualni no to je u tim godinama bilo normalno i za brojne holivudske filmove koji su se svim silama trudili izgledati kao Matrix (npr. „Equlibrium“, „Underground“ i „Daredevil“, da nabrojimo samo neke).

Nathan Never Reloaded ;)

Olivaresa bi negdje nekad na nekoj ultimativnoj listi NN crtača definitivno svrstao među top 5 svih vremena. Pamtim ga još iz vremena kad je crtao Lazarus Ledda, pa potom kad je tek ušao u NN staff, jer ga tada nisam previše volio. Tek nakon epizode NN SR 107 „Alfa“ mi se trajno urezao u cerebrum svojim osjećajem za spektakularne i eksplozivne kadrove. I ovdje je naravno još jednom odradio izvanredan posao. Kadrovi sa Heliopolisom i njegovom unutrašnjosti, kao i prikaz vojne flote koja se sprema napasti isti jednostavno oduzimaju dah, no isto vrijedi i za scene dijaloga među likovima gdje facijalne ekspresije likova odlično dočaravaju ozbiljnost situacije. Također, i tzv. „bullet time“ iz Matrixa je odlično implementiran te predstavlja jedan zgodan detalj. De Angelisove naslovnice su malo slabijeg kvaliteta od interijera stripa, ali ispunjavaju svrhu nagovještavajući nam što nas čeka unutar korica. Znam da se nekim kolegama Neverovcima njegov stil iz ovog perioda ne sviđa, no meni je osobno odluka da sam boji svoje naslovnice pomak na bolje jer dodatno dobivaju na ljepoti i estetici.

Gospodar klonova/Heliopolis je epizoda koja uspješno nastavlja pratiti ritam kvalitete koji je uspostavljen u zadnjih dvadesetak brojeva, ali s kojom nažalost završava ovaj kontinuirajući period epizoda fokusiranih na „Rat svjetova“ te će nakon toga i sam Vietti prijeći na standalone epizode zanemarujući ovaj ciklus koji je pokrenuo od „Džungle Marsa“. Dijelom zbog toga što ćemo kroz desetak brojeva imati „Vremensku sagu“, veoma spektakularnu šestodijelnu epizodu, ali krajnje nepotrebno umetnutu u ovaj period koji je primarno trebao biti fokusiran na novi rat. Potom će se nažalost tamo negdje oko 2008. godine zbog pada prodaje dogoditi odluka o rebootu serijala koji će nastupiti 2012. zbog kojeg je „Rat svjetova“, koji je trebao izaći u Italiji oko 2009. prolongiran na 2011. kako bi se period poslije broja dvjesto mogao ispuniti sa svim filler-scenarijima napisanim prije reboota i koji bi inače završili u smeću. Sve u svemu, deprimirajuća perspektiva, ali ostaje nam se nadati da će nas Vietti još jednom za kraj oboriti s nogu sa svojim smislom za spektakularno.

NN LIB 60a Bijeli cirkus

NN LIB 61b Crni stroj

• Jerry Krause

8, 9, 9, 7

Matrix na NN način. Uzbudljiva, vrlo dobra epizoda na Viettijev pogon u kojoj je još jednom vrhunski povezao brojne elemente koje su se protezale kroz serijal, u prvom redu kloniranje. Ono što ipak bode u oči, a kao što je i recenzent primijetio, je da se nije razvila cijela ova priča oko Arana Darka. Darko je imao potencijal za napraviti još jednu veliku sagu, ali je Vietti sve to odlučio zatvoriti nakon samo nekoliko priča. Vidjet ćemo kakvu će ulogu imati u "Ratu svjetova" koju svi nestrpljivo iščekujemo.

Olivares je još jednom dokazao koliko je crtački sazrio i podario nam još jedan odličan vizualni prikaz. Za razliku od De Angelisa i njegovih naslovnica koje su i dalje ispod prosjeka njegova renomea.

27.12.2021
    09:01:00 sati
    Jerry Krause