Tajna prostih brojeva

NN LIB 61c | 94 str.

Mladi matematički genij, Hugo Brenner provodeći istraživanja o prostim brojevima izgubio je život u bizarnoj nesreći. Nekoliko godina poslije u gradu se događa matematička konvencija u kojoj bi se mogla napokon dokazati jedna čuvena matematička hipoteza. Istovremeno, Nathana angažira mlada djevojka Patricia da u virtualnoj mreži Net-Live pokuša pronaći virtualnog prijatelja koji je nestao...

• Glasovi jučerašnjice - Crni automobil - Tajna prostih brojeva
    NN LIB 61

• Il segreto dei numeri primi
    NN SR 182

• Informatička kompanija Digital & Dragons ima naziv koji jako podsjeća na poznatu stolnu igru uloga Dungeons & Dragons.
  • I Goldbachova slutnja i Reimannova hipoteza su stvarni matematički pojmovi koje je Vigna za ovu priču, s obzirom na njihovu složenost, pojednostavio i prilagodio čitateljskoj publici.
  • Virtualna mreža Net-Live, još jedna informatička mreža u kojoj je moguće projicirati vlastiti lik u interakciji s drugim likovima stvarajući cijelu jednu društvenu zajednicu u kiberprostoru.
  • Str. 201-215 pokazuje početni slijed apsolutno nasumičnih događaja koji su doveli do Hugove nesreće koji se pojavio na krivom mjestu u krivo vrijeme.
  • Str. 270, Sigmund govori o Fibonaccijevom nizu, odnosno o broju koji predstavlja tzv. "božanski omjer", jer se stalno ponavlja u prirodi. Svi ovi matematički pojmovi su, dakle, zapravo prisutni u znanstvenom akademskom svijetu.
  • Str. 276, zadnja vinjeta, Nathan i mladi Randy Cantone piju koronju u virtualnom baru. Scena je gotovo identična slici Nighthawks, poznatom ulju na platnu iz 1942. godine Edwarda Hoppera.
  • Nakon rada na Legs Weaver i Gregory Hunter serijalima, Patrizia Mandanici se okrenula na crtanju u NN staffu. Ovo je njeni već četvrti rad u serijalu. Prije ove priče crtala je u epizodama NN SR 139 "Umjetni život", NN SR 153 "Vučje srce" i NN SR 177 "Bijeli cirkus".
  • Slična ideja kao i virtualna mreža Net-Live pojavit će se u kultnoj seriji Black Mirror u epizodi "San Junipero" i to 10 godina nakon ovog stripa.

Na matematičkoj konvenciji:

Nathan: Zaboljela me je glava... Odoh ja odavde.
Sigmund: Iskreno, ne razumijem te!

Izgleda da naš Nathan nije baš obožavao matematiku. Uostalom, budimo iskreni, na spomen matematike vjerojatno će većina čitatelja odmahnuti glavom. Uh, koliko je samo puta ljude preznojavala, koliko su je samo puta kleli i nastojali je se što prije riješiti. Ja sam je, za razliku možda od većine, jako volio. Volio sam se poigravati sa složenim matematičkim zadacima koji su predstavljali veliki izazov. Iako je u nekim trenucima znala zadavati glavobolje ipak su me ove situacije toliko puta znale ispunjavati adrenalinom.
Na kraju ipak nisam išao tim smjerom u svom životu, ali sad kad objašnjavam svojoj osnovnoškolskoj djeci poneki složeni zadatak sve me to tako rado vraća u mladost i ispuni nekim zadovoljstvom. Jer, kao što kažu, ako zavoliš matematiku u ranoj mladosti voljet ćeš je cijelog života. Zato sam s radošću primio saznanje da je u jednoj Nathanovoj epizodi matematika u središtu zbivanja.

Hugo Brenner

Sigurno se svi sjećaju onih osnovnih lekcija o prostim i složenim brojevima. Nas ovdje, kao što sami naslov govori, zanimaju prosti brojevi. Ako još tko slučajno ne zna to su oni brojevi koji su bez ostatka djeljivi samo s 1 i sa samim sobom. Vigna se ovdje odlučio poigrati s nekim čuvenim matematičkim problemima poput Riemannove hipoteze i Goldbachove slutnje. Rieman je bio poznati matematičar koji je postavio hipotezu o raspodjeli prostih brojeva. Po toj hipotezi postoji unutarnji sklad među prostim brojevima prema kojemu bi se teoretski mogla pronaći formula po kojoj bi se mogli sa sigurnošću identificirati svi prosti brojevi, pa i oni najkompliciraniji. Normalno, sad kad bi dublje ulazili u hipotezu zaboljela bi nas glava od silnih složenih pojmova i Vigna je to u stripu sasvim zgodno pojednostavio.

Sama priča se vrti oko nekoliko paralelnih događaja. U jednom pratimo mladog matematičkog genija Huga Brennera koji je provodio prva važna istraživanja o prostim brojevima za najpoznatiju informatičku kompaniju na svijetu Digital & Dragons, ali je u jednoj bizarnoj nesreći izgubio svoj život. Pet godina poslije, mlada Patricia Flaherty angažira Agenciju Alfa da pokuša pronaći jednog prijatelja iz virtualne stvarnosti. Riječ je o informatičkoj mreži Net-Live koja stvara virtualni svijet u kojem je moguće projicirati vlastiti lik u interakciji s drugim korisnicima. Nathan će pokušati ući u trag tom prijatelju ušavši u samu mrežu i glumeći korisnika mreže. U međuvremenu se na Sigmundovu radost događa važna matematička konvencija gdje bi se prema glasinama mogla dokazati čuvena Glodbachova slutnja i to u izlaganju profesorice Elene Donovan, voditeljice istraživačkog odjela Digital & Dragonsa. Kakva je poveznica između Nathanovog slučaja, Huga Brennera i matematičke konvencije pokazat će nam ova priča u svom daljnjem tijeku.

Nathan ubačen u Net-Live svijet

Koliko god znali kuditi Vignu i prigovarati mu na njegovoj neinventivnošću i nedostatku mašte da privede kvalitetno epizodu kraju ovog puta nećemo biti toliko kritični. Čak što više, dobili smo epizodu koja odudara od standardne šablone u serijalu i kao takva, pokazala se kao pravo osvježenje.
Dovoljno je reći riječ - matematika. Toliko omražen predmet kod većine učenika ovog puta zauzima središnje mjesto u ovoj priči. Vigna je čak korištenjem poznatih matematičkih pojmova vrlo zgodno ubacio u priču neke hipoteze. Čitatelj bi se vrlo lako mogao uživjeti u ovaj svijet i poželjeti da Vigna razriješi ove svjetski poznate matematičke probleme. Naravno da to nećemo dočekati ovdje, ali zgodno je vidjeti kako se cijela ova priča ispreplela oko matematičkih hipoteza koje je Vigna pojednostavio i prilagodio čitateljskoj publici. Isto tako, Vigna ne bi bio Vigna da ne ubaci malo kibersvemira u priču. Ovog puta nije bila riječ o klasičnom kibeprostoru kojeg smo se mogli nagledati u njegovim pričama već o Net-Liveu, virtualnoj društvenoj mreži u koju su korisnici priključeni i imaju svoj vlastiti vizualni identitet. Teško je ne napraviti paralelu s današnjim svijetom u kojem su ljudi sve više izolirani i usamljeni tražeći utjehu preko virtualnog svijeta. Ovdje je ova mreža, iako možda ne originalna u SF svijetu, sasvim intrigantno i uzbudljivo prikazana i tu se Nathan našao u njenom kolopletu nastojeći pronaći potrebne informaciju za istragu.
Sasvim dobra stvar je ispala što Vigna ne prati stvarni zaplet i ne kreće se unaprijed zadanim narativnim strukturama već sugestijama potiče čitatelje na razmišljanje u kojem će smjeru ići radnja. Matematičke paradigme koje je ubacivao predstavljaju zgodan začin za cijelu priču. Iako je završni dio dosta predvidljiv ne može se reći da nije zadovoljavajući. Lijepo je Vigna sve to zaokružio ostavljajući sasvim solidan dojam.

Patricia i prikopčavanje na Net-Live

Patriciju Mandanici smo dosad već mogli dobro upoznati u serijalu. Riječ je o nadarenoj autorici, hiperrealističnog stila, sasvim ugodnog oku čitatelju. I ovdje je pokazala te karakteristike napravivši još jedan solidan crtež čistih i ugodnih linija. Posebno se to ističe u prikazu Net-Livea, virtualne mreže koja je vrlo dobro predočena. Ono na čemu mora još poraditi je statičnost u akcijskim scenama što je njena boljka u startu. Ali s obzirom da epizoda ne obiluje dinamičkim scenama crtački je ova epizoda sasvim dobro ispala i u stvari je praktički savršeno prikladna za Mandanicijevu.
O De Angelisovim naslovnicama u posljednje vrijeme smo već naširoko pisali. Dosta velika nekonzistentnost obilježilo je ovo razdoblje gdje na jednu dobru naslovnicu dođu dvije-tri lošije. Za ovu bih rekao dosta neobična, ali koja pogađa bit same epizode. Nathan u virtualnom svijetu zanimljiva je postavka, ali sad koliko je ova naslovnica nekome legla stvar je ukusa. Iako ne odiše nekom atrakcijom, ponajviše zbog statičnosti scene koja je česta De Angelisova boljka u posljednje vrijeme, ipak se ovdje može reći da je pogodio srž epizode prikazom Nathana u vrtlogu jedne virtualne mreže.

Nathan i upitnik nad glavom

Iako ne revolucionarna, svakako priča vrijedna čitateljske pažnje. Mada je riječ o filler epizodi koja nema veze s kontinuitetom ipak je sasvim kompaktno napravljena. A ujedno je i jedna velika kritika prema virtualnom svijetu u kojem "virtualmanijaci" više vole živjeti lišeni poteškoća i neugodnih osjeta nego u surovoj stvarnosti. Vigna začudo nije poklekao u zadnjoj trećini priče kojoj svakako ide u prilog što provlači matematičke pojmove u kojima će uživati ljubitelji ovog predmeta. Isto tako, prilikom čitanja mogao bi se javiti osjećaj da čitamo Nathana iz onog početnog razdoblja. Vidimo staromodnog Sigmunda, dijalozi između Nathan i Darvera podsjećaju na one između Nathan i Reisera što sve i ne čudi budući da je ipak Vigna jedan od kreatora ovog serijala. Matematika i njeni pojmovi su ipak u središtu priče i zato matematičari uživajte u ovoj epizodi. A i oni koji je manje vole svakako neka joj daju šansu, vidjet će da i nije tako strašna kao što je bila u mladosti. ;)

NN LIB 61b Crni stroj

NN LIB 62a,b Arktička baza

7, 7, 8, 8

Ajde, napokon jedna Vignina epizoda koja nije puka policijska istraga, već ima i veze sa SF-om, plus konačno da je i upotreba kibersvemira svrsishodna. Ja sam prema matematici bio indiferentan u svojim školskim danima, odnosno nisam je ni volio ni mrzio, ali teorijska matematika i paradoksi su mi bili itetkako zanimljivi, tako da mi je  i Vignino ubacivanje prostih brojeva ovdje dobro leglo. A i Darver i Baginov ovdje liče na likove s osobinama, to je recenzent vrlo dobro primjetio.

10.03.2022
    20:56:00 sati

8, 7, 7, 6

Hugo Brenner, profesor matematike, pogine u bizarnoj nesreći kada komad zrakoplova padne točno na njega? Ili ipak ne pogine? Patricia Flaherty, njegova kolegica i simpatija upoznaje svoju ljubav on-line, na informatičkoj mreži Net-Live.. Njezin novi prijatelj nije stvaran, no ona osjeća kao da ga poznaje.. Priča se raspetljava i u konačnici saznajemo da je zapravo Hugo nastavio živjeti u Net-Liveu (pomoću sheme sa prostim brojevima), a Patricia na samom kraju priče odluči ostati s njim u vrtualnom svijetu.. Jedino još bitno spomena je novi Alfin vanjski suradnik, Randy Cantone, zadužen za sigurnosne provjere na Net Liveu.. Vigna i Mandanici donijeli su nam jednu filler priču koja uopće nije bila dosadna za čitanje.. De Angelis mi je nekako bez inspiracije na zadnjih nekoliko naslovnica, pa tako i na ovoj..

11.03.2022
    07:41:00 sati

6, 3, 5, 6