Venus Sky-Lab

NN LIB 63a | 96 str.

Kada je Venus Sky-Lab, najsofisticiraniji svemirski laboratorij, izgubio komunikaciju sa Zemljom vojska angažira Agenciju Alfa, odnosno Nathana i Linka da u tajnoj misiji istraže slučaj. Agenti se spuštaju u laboratorij niti ne sluteći kakva ih opasnost čeka. Uskoro postaje jasno da su eksperimenti s tehnologijom teleportacije pod vodstvom profesora Phantoma pošli u krivom smjeru. I dok nešto jezovito prolazi kroz hodnike laboratorija, iz visokih vojnih struktura dolazi naređenje da se cijela misija obustavi, čak i uz cijenu žrtvovanja agenata Alfe...

Ukupna ocjena %

P*

S*

C*

N*

• Venus Sky-Lab - Sara McBain - Djeca apokalipse
    NN LIB 63

• Venus Sky-Lab
    NN SR 186

• Još jedna Vignina "svemirska" epizoda koju je napisao u zadnje vrijeme. Prisjetimo se nekih posljednjih epizoda u kojima je scenarij prebačen u svemir: NN SR 131 Misterij trećeg mjeseca", NN SR 154 "Svemirski brod iz prošlosti" te NN SP 15 "Preživjeli s Titana".
  • Epizoda se indirektno naslanja na epizodu iz ranijeg razdoblja serijala. Riječ je o NN SR 33 "Glas iz prošlosti" u kojoj se odvijao projekt Phobos koji se spominje i u ovoj priči.
  • Projekt Phobos se bavio mogućnošću teleportacije odnosno prijenosa tvari s jednog mjesta na drugi uz pomoć tehnologije, a u ovoj epizodi ga je pokušao usavršiti profesor Phantom sa svojim istraživačkim timom.
  • Tehnologija teleportacije koristila se i u Legs Weaver serijalu i to u epizodi NN SR 26 "Il ritorno delle Dame Nere".
  • Uspješnu teleportaciju smo jedino mogli vidjeti u pojedinim slučajevima kod Mister Alfe, ali poznato je da je njegova tehnologija bila puno naprednija od razdoblja u kojem se odvija serijal.
  • Vigna voli isticati važnost i tajnovitost vojske u serijalu, pa se tako i ovdje ponašaju opasno, neodređeno i čudno. Podsjetimo se da su njegova kreacija i Pretorijanci, tajanstveni vojni odred koji se bio stacionirao na Marsu.
  • Epizoda, među ostalim, svojom klaustrofobičnom atmosferom podsjeća na kultni SF-horor film "Alien".
  • Str. 97., zadnja vinjeta, sjedište Ministarstva obrane u Nathanovom svijetu identično je današnjem Pentagonu. Već smo prije u serijalu vidjeli da se predsjednik nalazi u onome što izgleda kao današnja Bijela kuća.
  • Već deveta suradnja tandema Vigna/Toffanetti. Dosad su u serijalu potpisali 5 epizoda iz redovne serije te 3 iz popratnih edicija.
  • Nedosljednosti: dosta je nelogično da vojska uključuje Agenciju Alfa za ovaj delikatan zadatak umjesto da sve to pokuša riješiti unutar svojih redova.
  • Str. 76., 3. vinjeta, Sigmund spominje da se teleportirani znanstvenik u projektu Phobos pojavio 3 godine nakon nestanka što nije točno. Riječ je o periodu od 30 godina nakon kojeg se ponovno pojavio. Podsjetnik, riječ je o Felixu Carsonu iz već spomenute epizode "Glas iz prošlosti".

Ideja o teleportaciji već dugi niz godina intrigira svjetsku znanost, pogotovo brojne znanstvenike iz područja kvantne fizike kao i SF zanesenjake koji su odrastali uz kultne "Zvjezdane staze". Sjetimo se samo kako smo gutali svaku epizodu čekajući kad će se naši junaci u zadnji čas teleportirati i tako spasiti iz nezgodne situacije. Za one koji slučajno ne znaju za ovaj pojam, a vjerujem da je takvih vrlo malo, teleportaciju možemo definirati kao trenutni prijenos tvari ili nekog objekta s jednog mjesta na drugi uz primjenu paranormalnih sposobnosti ili tehnologije. Riječ teleportacija uveo je američki pisac Charles Fort od grčkog izraza tele-daljina i latinskog portare što u prijevodu znači nositi, prenijeti. Iako je dugo vremena slovila u domeni fikcije posljednji rezultati znanstvenika koji su uspješno teleportirali sitne čestice, fotone čak i u svemir sve to demantira.

Venus Sky-Lab

Stoga ne iznenađuje što se i u ovom našem omiljenom Bonellijevom SF serijalu susrećemo s ovom tehnologijom. Tamo već negdje pri početku serijala teleportacija je imala važnu ulogu u jednoj epizodi. Riječ je bilo o Serrinoj priči "Glas iz prošlosti" (NN SR 33) u kojoj smo pratili nesretnu ljubavnu priču između Nathanove bivše susjede Katije Romanoff i Felixa Carsona, zaposlenika u laboratoriju koji se dobrovoljno prijavio kao pokusni kunić za tajni projekt Phobos kojim se nastojalo usavršiti prijenos tvari, odnosno teleportaciju. Felix je postao žrtva ovog nesavršenog projekta izgubivši molekularnu koheziju na dugo godina i pojavivši se odjednom samo nakratko prije nego što će se u potpunosti raspasti.

Projekt Phobos direktno je naslonjen i povezan s ovom epizodom, jer se na osnovu njega ponovno nastojalo usavršiti teleportaciju. Profesor Phantom postao je vođa novog projekta u najsofisticiranijem svemirskom laboratoriju koji je čovjek ikad izgradio zvanog Venus Sky-Lab. Phantom je smatrao da je riješio problem molekularne kohezije u eksperimentima koji su se odvijali u potpunoj tajnosti pod vojnim vodstvom. Nestanak komunikacije s Venus Sky-Labom naveo je vojsku da angažira Agenciju Alfa da u ultratajnoj istrazi otkriju što se u stvari dogodilo. Nathan i Link su postali spremni za izrazito opasnu misiju u kojoj apsolutno nisu svjesni što ih u stvari čeka.

Čitatelji recenzije ove epizode sigurno su pretpostavili iz ovog kratkog uvoda da je profesor Phantom nešto gadno zabrljao. Ali nije to ono što je bitno, već je bitnija činjenica da scenarist priče, Vigna nije zabrljao. A koliko puta smo se već susretali u posljednje vrijeme s njegovom nesposobnošću da uspješno privede epizodu kraju. Ovdje ovaj put nije bio slučaj. Čak što više, završni dio priče čini njegov najefektniji dio.

Ono što je najprivlačnije u cijeloj priči je njena atmosfera. Klaustrofobična, tjeskobna, mračna, u nekim trenucima i jezovita. To je ono što očekujemo od starog, dobrog SF-a, onaj tjeskobni osjećaj kad očekuješ napetost od početka do kraja i kad ga na kraju dobiješ na neočekivani način. To je ona vrsta napetosti u kojoj nas Vigna nije opteretio čudovišnim stvorenjima koji su ovdje manje prisutni već napetost stvara tjeskobnom atmosferom koju stvara strah od nepoznatog. Posebno upečatljive su scene s početka i kraja epizode. Vigna bez prevelikog okolišanja ubacuje Nathana i Linka u vatru ne otkrivajući previše prave razloge misije. Svakako dobro za početak da imamo osjećaj tajnovitosti. Posebno zanimljive su scene prilaska laboratoriju kad Zara Stephanopulos, kapetanica i vojni časnik za vezu kaže našem prijateljima da zbog tajnovitosti misije samo jedan agent može istražiti laboratorij. Logično je da to bude Link kao android, ali ne. Heroj kakav jest, Nathan se opet isprsio da stavi glavu na panj. I naravno, gotovo da mu glava i ostane na panju. Nakon toga, redaju se klaustrofobične scene koje razotkrivaju svu ljudsku jalovost i nemoć da postignu nemoguće igrajući se Boga. Svakako bitnu ulogu u epizodi ima spomenuta kapetanica Zara Stephanopulos koja će preusmjeriti tijek radnje i čiji je lik unio svježinu u priču. Vrhunac Vigna ostavlja za kraj postavljajući Nathana u nemoguću situaciju. Nevjerojatnu za ovaj serijal što svakako ostavlja upečatljiv dojam. Naravno da nećemo u potpunosti otkriti o čemu se radi, ali zbog tih scena epizoda bi čitateljima svakako mogla ostati u trajnom sjećanju.

Čudovišni košmar

Pisali smo o efektnom uvodu i završnom dijelu epizode, ali ipak onaj središnji dio pati od više nedostataka. U ponekim trenucima Vigna suviše pretenciozno postavlja neke stvari. U prvom redu mislimo na ulogu vojske. Nije jasna njihova uloga u cijelom serijalu. Katkad su bili važan kotačić u serijalu, ali ponekad su djelovali kao nešto što je potpuno nebitno zbog puno univerzalnijih elemenata koji su uključeni u serijal. Očito sve ovisi o autoru koji potpisuje epizodu. Kako je riječ ovdje o Vigni, očito je da on preferira da vojska ima i te kako bitnu globalnu ulogu. Međutim kad su toliko moćni zašto šalju Agenciju Alfa da im istraže okolnosti? Zašto nisu tajno počistili vlastiti nered u dvorištu? Tu je Vigna neuvjerljivim objašnjenjem postavio agente na scenu. Nakon toga vojni vrh uvidjevši grešku usred misije naređuje obustavu istrage pod cijenu žrtvovanja naših agenata ostavljajući ih bez ikakve pomoći u laboratoriju. Još jedan Vignin nevješt scenaristički potez je i prejednostavan način na koji su se stvari nakon Nathanove teleportacije vratile na svoje mjesto. Ipak, oprostit ćemo mu za te neke neuvjerljive dijelove priče, jer sveukupno gledano postigao je ono što svaki ljubitelj SF serijala želi imati: lijepo dočaranu SF atmosferu i zanimljivost radnje.

Zara u razgovoru s Darverom

Vigna očito ne može bez Toffanettija, jer ovo je već tko zna koja epizoda u njihovom tandemu. I u većini slučajeva to nije izgledalo dobro što zbog Vignina neuvjerljiva scenarija što zbog Toffanettijevog sterilne tehnike crtanja u kojoj se posebno ističu disproporcije ljudskih likova. Ipak, u ovoj epizodi scenarij je prebačen u svemir i s manjim brojem likova i tu se Toffanetti solidno snašao s crtežom koji može dobiti prolaznu ocjenu. Daleko je to od nekog savršenstva, ali uspio je pogoditi klaustrofobični ambijent s mračnijim tonovima kojima je zaokružio kvalitetnu epizodu. Svakako da je i prikaz teleportiranog Nathana dao doprinos toj mračnoj atmosferi. Isto tako, napokon smo i od De Angelisa dobili jednu solidniju naslovnicu. Iako i dalje bez nekih posebnih detalja i s Nathanom u krupnom kadru, De Angelis je ipak uspio napraviti kvalitetnu naslovnicu koja je pogodila bit epizode. Stoga bi čitatelji napokon trebali biti zadovoljni.

Zanimljivo je na kraju spomenuti da je ovo Vignina već druga epizoda za redom u redovnoj seriji koja se može ocijeniti kvalitetnom. Nije remek djelo, ali sasvim zadovoljavajuće za renome glavne edicije u serijalu. Možda ovo postaje znak da se Vigna vraća u igru i približava prvoj ligi NN scenarista. Ili je to ipak bio labuđi pjev jednog već dosta umornog i nemotiviranog scenarista? Prije bih rekao da je riječ o ovom drugom s obzirom na dugi niz lošijih epizoda kojim nas je počastio posljednjih godina. Bez obzira na sve, činjenica je da smo ovdje dobili jednu kvalitetnu, atmosferičnu epizodu koja je podsjetila da u Vigni i dalje ima spisateljskog dara, pa makar se on javljao periodično.

NN LIB 62a,b Arktička baza

• Phantom Stranger - Footsteps
      Kod: THPST DC 1